Mahasta fläsät kesän aikana pois, pari kyssäriä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja valtttu
  • Aloitettu Aloitettu
Moro! Mahasta pitäs saada fläsät (ei oo kauheesti, eikä muualla ku mahassa) kesän loppuun mennessä pois. Oon suht hyväkuntoinen kaveri, kun oon harrastanu hölkkäämistä jonkun pari vuotta nyt. Läskit ei kuitenkaan oo lähteny, kun tykkään syömisestä niin kovasti... :hyper: Sen takia aion polttaa läskit nyt kesällä, kun oon vielä koululainen, ja kesä on ainut aika jolloin pystyn täysin päättämään mitä milloinkin teen. Pari simppeliä kysymystä olisi, ja antakaa simppeleitä vastauksia, kun en jaksa teidän hifistelyjä, kun en ees ymmärrä niitä. :)

Aion tehdä aamulenkkejä tyhjään vatsaan, alle vaan pari kuppia mustaa kahvia, kun olen kuullut että se on erittäin tehokas tapa polttaa rasvaa. Se kuitenkin on vielä epäselvää, että miten pitkää lenkkiä aamulla kanttisi tehä..? Alkaako tyhjällä vatsalla rasva palaa välittömästi, ja onko joku raja jonka jälkeen alkaa lähteä lihakset? Hölkkäämällä siis liikun. Saan isältäni sykemittarin kohta niin voin alkaa sitä sykettäkin seuraamaan. Eli siis suositussykkeenkin voisi kertoa, jos semmoinen on. :) Niin ja pitäisikkö lenkin jälkeen olla joku aika syömättä, että rasva palaa vielä silloinkin?

Jos juoksen intervallilenkin aina välillä, niin riittääkö siihen lyhyempi aika kuin tasaiseen lenkkiin? Ja jos teen lenkit välillä kävelemällä, niin mikä siinä olisi hyvä syke, ja riittääkö sama aika kuin hölkkälenkillä?

Semmoista olen kanssa kuullut että runsas veden juonti auttaa laihdutuksessa. Voisikko joku parilla lauseella kertoa mihin tämä perustuu ja onko sillä oikeasti vaikutusta? Ja kuinka paljon sitä "ylimääräistä" vettä kannattaisi vuorokaudessa juoda?

Ja vielä yksi mietityttävä asia. Mikä on iltapalan merkitys, kun yritetään polttaa rasvaa? Pitäisikö syödä tukevasti, että jaksaa aamulla lenkille? Pitäisikkö syödä vain vähän, jotta ei tule ylimääräisiä kaloreita? Pitäisikö jättää kokonaan syömättä, jos ei ole nälkä, eikä aio seuraavana aamuna juoksennella?

Siinä muutama kyssäri. Anteeksi, että kyselen näin alkeellisia asioita. Varmasti löytyy tuhannesta threadistä, mutta olen laiska käyttämään hakua, ja haluan mahdollisimman yksinkertaisia vastauksia, enkä semmoista postaajien välistä väittelyä, niinkuin yleensä näkee. :| Auttakaa minua tässä haasteessa! Aion käyttää kaikki neuvot mitä vain saan.

Kiitos.

PS. Ei mielellään mitään ihmeellisiä ruokavaliovinkkejä. Asun vielä perheen kanssa, ja äiti ostaa ruoat. Mun ruokavalio on suht. terveellinen, ja parannan sitä kokoajan. Olen mm. vaihtanut paahtoleivät ruisleipään jne.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Moro! Mahasta pitäs saada fläsät (ei oo kauheesti, eikä muualla ku mahassa) kesän loppuun mennessä pois. Oon suht hyväkuntoinen kaveri, kun oon harrastanu hölkkäämistä jonkun pari vuotta nyt. Läskit ei kuitenkaan oo lähteny, kun tykkään syömisestä niin kovasti... :hyper: Sen takia aion polttaa läskit nyt kesällä, kun oon vielä koululainen, ja kesä on ainut aika jolloin pystyn täysin päättämään mitä milloinkin teen. Pari simppeliä kysymystä olisi, ja antakaa simppeleitä vastauksia, kun en jaksa teidän hifistelyjä, kun en ees ymmärrä niitä. :)

Aion tehdä aamulenkkejä tyhjään vatsaan, alle vaan pari kuppia mustaa kahvia, kun olen kuullut että se on erittäin tehokas tapa polttaa rasvaa. Se kuitenkin on vielä epäselvää, että miten pitkää lenkkiä aamulla kanttisi tehä..? Alkaako tyhjällä vatsalla rasva palaa välittömästi, ja onko joku raja jonka jälkeen alkaa lähteä lihakset?
Näinhän sitä usein sanotaan, nykyään taitaa trendi olla se, että tyhjällä vatsalla juostessa ei rasva palakkaan paremmin kuin täydellä. Tiedä sitten mikä on asian oikea laita.
Hölkkäämällä siis liikun. Saan isältäni sykemittarin kohta niin voin alkaa sitä sykettäkin seuraamaan. Eli siis suositussykkeenkin voisi kertoa, jos semmoinen on. :) Niin ja pitäisikkö lenkin jälkeen olla joku aika syömättä, että rasva palaa vielä silloinkin?

Jos juoksen intervallilenkin aina välillä, niin riittääkö siihen lyhyempi aika kuin tasaiseen lenkkiin? Ja jos teen lenkit välillä kävelemällä, niin mikä siinä olisi hyvä syke, ja riittääkö sama aika kuin hölkkälenkillä?
Intervallit ovat hyviä rasvanpoltossa. Lyhyempi aika riittää ja sama vaikutus, myös hapenottokyky kasvaa. Täällä lisää. Tossa HIITissä olisi suositeltavaa olla syömättä joku tunti lenkin jälkeen.

Semmoista olen kanssa kuullut että runsas veden juonti auttaa laihdutuksessa. Voisikko joku parilla lauseella kertoa mihin tämä perustuu ja onko sillä oikeasti vaikutusta? Ja kuinka paljon sitä "ylimääräistä" vettä kannattaisi vuorokaudessa juoda?
Paljon vettä juodessa lähtee kehosta nesteitä jolloin näyttää timmimmältä.
Ja vielä yksi mietityttävä asia. Mikä on iltapalan merkitys, kun yritetään polttaa rasvaa? Pitäisikö syödä tukevasti, että jaksaa aamulla lenkille? Pitäisikkö syödä vain vähän, jotta ei tule ylimääräisiä kaloreita? Pitäisikö jättää kokonaan syömättä, jos ei ole nälkä, eikä aio seuraavana aamuna juoksennella?
Kunnon protskupitoinen iltapala niin ei yön aikana lihat lähde. Ja jaksaa tietty aamulla juosta paremmin kun on vähän energiaa koneessa. Eipä iltapalalla muuten mitään ihmeellistä roolia taida olla.

Siinä muutama kyssäri. Anteeksi, että kyselen näin alkeellisia asioita. Varmasti löytyy tuhannesta threadistä, mutta olen laiska käyttämään hakua, ja haluan mahdollisimman yksinkertaisia vastauksia, enkä semmoista postaajien välistä väittelyä, niinkuin yleensä näkee. :| Auttakaa minua tässä haasteessa! Aion käyttää kaikki neuvot mitä vain saan.

Kiitos.

PS. Ei mielellään mitään ihmeellisiä ruokavaliovinkkejä. Asun vielä perheen kanssa, ja äiti ostaa ruoat. Mun ruokavalio on suht. terveellinen, ja parannan sitä kokoajan. Olen mm. vaihtanut paahtoleivät ruisleipään jne.

Tärkeintähän diettauksessa on syödä vähemmän kuin kuluttaa, eli ruokavalio on tärkeä osa. Jättämällä karkit ym. shaissen pois laihtuu jo suht hyvin jos vaan liikkuu tarpeeksi. Eli syö puhtaasti ja liiku.

Kiitti erittäin paljon!!! Joo, karkit ja sipsit unohdan, ja limsaakin juon vain poikkeustapauksissa ja en kittaamalla. Mansikat onkin kesällä parasta herkkua! :) En varmaan olisi älynnyt kiinnittää huomiota iltapalan SISÄLTÖÖN jollet olisi maininnut noita proteiineja... Tonnikalassa ainakin niitä riittää, onko se sitten puolestaan liian rasvaista? Mites jogurtti? Maitoa ja juustoa menee aina kyllä. Hyvä kun selvensit tuota veden vaikutusta, pitää siis juoda sitä runsaasti. HIITiä olen kokeillutkin viime kesänä, mutta se sitten kaatui siihen kun valvoin niin pitkään etten aamulla jaksanutkaan lähteä enää juoksemaan. :) Tänä kesänä täytyy pitää edes jossain määrin nukkuminen under control... En kyllä ymmärrä sitä täydellä vatsalla juoksemisen teoriaa ollenkaan, mutta en edes harkitse sitä, koska silloinhan pistää vaan mahaan aivan hemmetisti. Kiitti vastauksista! Lisää saa antaa. :)

ite ainakin suosittelen tyhjällä mahalla tai no lasivettä ja kaksi 100mg kofeiini tablettia (saa apteekista)
sit 45min lenkki niin ei lihat lähe mut tietenkin mitä pitempiä lenkkejä niin enemmän rasva palaa mut vähintään 30min koska vasta sen jälkeen rasva palaa parhaiten
sit lenkin jälkeen n.30min-tunti niin hyvä aamupala
itse juoksisin esim:45min ja sinne väliin muutamat intervallit ja sit kun saat sen syke mittarin niin juokset/kävelet niin et sun syke on 120-140 tietenkin riippuu sun iästä mut matalalla sykkeellä niin polttaa rasvaa parhaiten
ja ilta palasta sen verran et syö mahdollisimman proteiini pitoinen iltapala mitä vähemmän hiilareita sen parempi eli esim kananmunaa 8kpl josta otat pois 5 keltuaista tai sit ehramin maustamaton maitorahka tonnikala on kans hyvä mut ite ottaisin tonnikalaa vedessä ja lisään siihen n.ruokalusikallinen rypsiöljyä koska sisältää parempia rasvoja
ja vettä kannattaa juoda n2-3l päivässä
kannattaa mun mielestä jättää jugurtti pois sisältää yleensä aika paljon sokereita niin sen tilalle ehramia

ite ainakin suosittelen tyhjällä mahalla tai no lasivettä ja kaksi 100mg kofeiini tablettia (saa apteekista)
sit 45min lenkki niin ei lihat lähe mut tietenkin mitä pitempiä lenkkejä niin enemmän rasva palaa mut vähintään 30min koska vasta sen jälkeen rasva palaa parhaiten
sit lenkin jälkeen n.30min-tunti niin hyvä aamupala
itse juoksisin esim:45min ja sinne väliin muutamat intervallit ja sit kun saat sen syke mittarin niin juokset/kävelet niin et sun syke on 120-140 tietenkin riippuu sun iästä mut matalalla sykkeellä niin polttaa rasvaa parhaiten
ja ilta palasta sen verran et syö mahdollisimman proteiini pitoinen iltapala mitä vähemmän hiilareita sen parempi eli esim kananmunaa 8kpl josta otat pois 5 keltuaista tai sit ehramin maustamaton maitorahka tonnikala on kans hyvä mut ite ottaisin tonnikalaa vedessä ja lisään siihen n.ruokalusikallinen rypsiöljyä koska sisältää parempia rasvoja
ja vettä kannattaa juoda n2-3l päivässä
kannattaa mun mielestä jättää jugurtti pois sisältää yleensä aika paljon sokereita niin sen tilalle ehramia

Kiitos! Hyvää tietoa. Joo no jugurttia en oikeastaan koskaan ole pahemmin syönytkään, ja kävin itsekkin tuossa aiemmin tsekkailemassa että niinpäs onkin aika huono vaihtoehto. Tuon ehramin pidän kyllä mielessä..! Oisko muuten aamupalallakin toi rahka hyvä?

no joo ite syön aamulla 1-2kpl 1 on n.25g proteiinia ja noin 10g hiilaria eli aika hyvä välipala
eli aamulla 1-2 sit siit 3 tuntia 2kpl sit ihan ruoka ja sit taasd välipala 1-2 ja illalla enne kuin menen nukkuman niin syön joko rahkan tai kananmunia eli päivässä menee n.4-6 eli jos vaan maha kestää noin paljon maitotuotteita
ps ei ole edes kallista oisko ollu 250g purkki 59centtiä

ja sit kun saat sen syke mittarin niin juokset/kävelet niin et sun syke on 120-140 tietenkin riippuu sun iästä mut matalalla sykkeellä niin polttaa rasvaa parhaiten

Tuota... Minulla reippaasti kävelessä syke on n. 130 ja juostessa lenkkiä sykkeeni on 170+. Väitätkö, että juoksemalla/kävelemällä sama aika pienemmällä sykkeellä polttaisin enemmän rasvaa? En usko. Sillä suurella sykkeellä saat tietenkin enemmän rasitusta ja jälkipoltto on huomattavasti suurempi, mitä se kevyellä sykkeellä on. Usein ihmiset jättävät juuri tämän jälkipolton huomioimatta.

Haluaisin ainakin hyvin perusteltut vastaväitteet, jos joku tohtii väittää, että polttaisin enemmän rasvaa 130 sykkeellä 60min lenkiä kun 170 sykkeellä 60min lenkillä.

Haluaisin ainakin hyvin perusteltut vastaväitteet, jos joku tohtii väittää, että polttaisin enemmän rasvaa 130 sykkeellä 60min lenkiä kun 170 sykkeellä 60min lenkillä.

Tuolla tavalla sen asetellessa, siinä ei olekaan järkeä. Yleensä se vain on, että mitä matalammat sykkeet, sen pidempään jaksaa mennä. Jos jaksat mennä 3h 130 sykkeillä, et jaksa sitä kyllä mennä juoksemalla. Siitä se ero.

Yksi asia on, että kaikki eivät jaksa juosta 170+ sykkeillä joka päivä tunnin lenkkiä, mutta kävellen se onnistuu hyvinkin monelta. Tässä tulee ero, jota kaikki eivät ota huomioon.

Jos aika ja päivät ovat rajallisia, toki ne pitää käyttää parhaalla mahdollisella tavalla sitten hyödyksi.

Tuolla tavalla sen asetellessa, siinä ei olekaan järkeä. Yleensä se vain on, että mitä matalammat sykkeet, sen pidempään jaksaa mennä. Jos jaksat mennä 3h 130 sykkeillä, et jaksa sitä kyllä mennä juoksemalla. Siitä se ero.

Yksi asia on, että kaikki eivät jaksa juosta 170+ sykkeillä joka päivä tunnin lenkkiä, mutta kävellen se onnistuu hyvinkin monelta. Tässä tulee ero, jota kaikki eivät ota huomioon.

Jos aika ja päivät ovat rajallisia, toki ne pitää käyttää parhaalla mahdollisella tavalla sitten hyödyksi.

Joo näin minä olen olettanutkin. Turhan usein vaan on pompannut silmille tuo "lenkkiä matalalla sykkeellä", joten halusin varmuuden asiaan, kun en lenkkeilyä ole vielä pitkään ehtinyt harrastaa. Kiitoksia loistavasta vastauksesta :thumbs:

Joo näin minä olen olettanutkin. Turhan usein vaan on pompannut silmille tuo "lenkkiä matalalla sykkeellä", joten halusin varmuuden asiaan, kun en lenkkeilyä ole vielä pitkään ehtinyt harrastaa. Kiitoksia loistavasta vastauksesta :thumbs:
Eihän korkealla sykkeellä elimistö kerkeä purkamaan rasvaa energiaksi lihaksille millään. Silloin rasvanpoltto ainakin hidastuu tai parhaillaan pysähtyy kokonaan.

Eihän korkealla sykkeellä elimistö kerkeä purkamaan rasvaa energiaksi lihaksille millään. Silloin rasvanpoltto ainakin hidastuu tai parhaillaan pysähtyy kokonaan.

Minä muistelen kuulleeni että keho polttaa rasvaa tehokkaimmin sillon kun syke on alle 150 eli nyrkkisääntönä sellanen hölkkävauhti et voi jutella. Jos syke nousee 170:een niin keho ei ota energiaa enää rasvasta vaan se ottaa melkein kaiken hiilihydraateista.

Minua kyllä on ihmetyttäny tämä juttu et pitäisi juosta tyhjällä vatsalla et rasva palaa. Onko tämä jotenkin lääketieteellisesti tutkittu ja perusteltu juttu? Sikäli kun tiedän niin keho ottaa energiansa rasvasta/hiilareista tasan samassa suhteessa riippumatta siitä juoksetko aamulla vai päivällä vai yöllä. Se että miten iso osa energiasta tulee rasvasta, riippuu vaan sykealueesta ja suorituksen kestosta. Eikö tämä ole ihan fysiologinen juttu joka ei riipu mitenkään mistään vuorokauden ajasta.

Minä muistelen kuulleeni että keho polttaa rasvaa tehokkaimmin sillon kun syke on alle 150 eli nyrkkisääntönä sellanen hölkkävauhti et voi jutella. Jos syke nousee 170:een niin keho ei ota energiaa enää rasvasta vaan se ottaa melkein kaiken hiilihydraateista.

Minua kyllä on ihmetyttäny tämä juttu et pitäisi juosta tyhjällä vatsalla et rasva palaa. Onko tämä jotenkin lääketieteellisesti tutkittu ja perusteltu juttu? Sikäli kun tiedän niin keho ottaa energiansa rasvasta/hiilareista tasan samassa suhteessa riippumatta siitä juoksetko aamulla vai päivällä vai yöllä. Se että miten iso osa energiasta tulee rasvasta, riippuu vaan sykealueesta ja suorituksen kestosta. Eikö tämä ole ihan fysiologinen juttu joka ei riipu mitenkään mistään vuorokauden ajasta.

joo toi jälkipoltto taas monimutkaistaa asioita entisestään. itse loppukaneettina toteaisin että kunhan tunnin jaksaa mennä niin ei mitään vitun väliä käppäileekö vai juokseeko 210bpm lasissa (saa olla hullu mao zedong että tuohon pystyy) kunhan käy juoksemassa/kävelemässä. eli turha vertailla parin iskun eroja minuutissa ja käyttää iltakaupalla pakkiksella sen miettimiseen että mitenköhän kannattais tehdä. tuloksia tulee parhaiten aina kun vaan rupeaa tekemään ja jos ei oikeasti toimi, kokeilee jotain muuta.

Tätä en pysty uskomaan. Jos pystyn 170 sykkeellä juoksemaan yli 2h, miksi 1h juokseminen ei polttaisi rasvaa? Ehkä nuo alemmat sykkeet on niille, jotka eivät pysty pitämään korkeaa sykettä yli tunnin lenkillä, ja toimii siis heille ohjeena pitempä mittaiseen treeniin. En voi uskoa, että hölkkäämällä 150 sykkeellä 1h ajan olisi parempi kuin 170 sykkeellä sama aika. Siksi Spican sanat kuulostavat tässä asiassa järkevämmältä.

jitse loppukaneettina toteaisin että kunhan tunnin jaksaa mennä niin ei mitään vitun väliä käppäileekö vai juokseeko 210bpm lasissa (saa olla hullu mao zedong että tuohon pystyy) kunhan käy juoksemassa/kävelemässä. eli turha vertailla parin iskun eroja minuutissa ja käyttää iltakaupalla pakkiksella sen miettimiseen että mitenköhän kannattais tehdä. tuloksia tulee parhaiten aina kun vaan rupeaa tekemään ja jos ei oikeasti toimi, kokeilee jotain muuta.

Aivan! Tekemällä oppii, mutta häiritsi vain tuo alhaisen sykkeen hehkutus joka paikassa.

no alhainen syke = elimistö polttaa rasvaa suorituksen aikana.

Korkea syke = osa/suurin osa rasvan polttamisesta tehdään suorituksen jälkeen "jälkipoltossa". Isommalla sykkeellä kuluu suurempi määrä energiaa mutta rasvan osuus käytetystä energianlähteestä voi vaihdella. Voi olla jollain henkilöllä että 130 & 170 sykkeillä palaa tasan saman verran rasvaa lopputuloksena. Siks suosittelen kokeilemaan molempia ihan ite omalta kannalta.

Muistaakseni aika monessakin tutkimuksessa on todistettu urbaaniksi myytiksi että rasvaa palaisi matalalla sykkeellä enemmän kuin korkealla. Totaalikulutuksella on merkitys ja eli millä sykkeellä ja kuinka kauan.

Kannattaa huomioida sekin seikka, että on eri asia ottaa aamulenkkiä tunnin kolme kertaa viikkoon kuin puoli tuntia kuuteen kertaan. Nimenomaan jälkipolton kannalta, joka jo tulikin esille. Eikä siis merkitystä, oliko kyse juoksusta tai kävelystä. Perusjuttuja, mutta jää monella ajattelematta.

Jep, ja kyllä ne kovilla sykkeillä tehdyt pitkät lenkit vähän on huono vaihtoehto kun samana päivänä saattaa haluta tehdä vielä kunnon reenin. Ja usein vielä ollaan dietillä, saattaa tulla palautumisessa aika nopee stoppi. Ne matalilla sykkeillä tehdyt aamulenkit ei syö tehoja muusta mutta rasva palaa. Sen kevyenkin lenkin vaikutukset melkein joka aamu tehtynä on rasvan palamiselle uskomattomat.

Jos 170 sykkeellä jaksaa mennä pari tuntia, ollaan todennäköisesti vielä aerobisen energiantuoton rajoilla ja maksimisyke on varmaan reilusti yli 200. Tuo 150-sykeraja perustuu siihen että se on suurimmalla osalla ihmisistä lähellä aerobista kynnystä, jolloin energia tuotetaan pääosin rasvasta eikä happivelkaa synny. Ei päde "kierroskoneisiin", joilla voi tosiaan 170 olla vielä lähellä aerobista. Jos et kovin hengästy, olet varmasti aerobisella alueella.

Itse suosittelen kevyemmällä sykkeellä noita rasvanpolttolenkkejä, koska kovalla sykkeellä kulutetaan enemmän hiilihydraatteja ja todennäköisesti rasitetaan lihaksia siten ettet enää salilla pysty täysipainoiseen treeniin. Kukaan ei näytä ottavan huomioon että kevyellä sykkeellä ei juuri muuta polteta kuin rasvaa, ja lihasten poispalamisen riski on lähes olematon, kun se taas anaerobisen energiantuoton myötä kasvaa.

Jos 170 sykkeellä jaksaa mennä pari tuntia, ollaan todennäköisesti vielä aerobisen energiantuoton rajoilla ja maksimisyke on varmaan reilusti yli 200. Tuo 150-sykeraja perustuu siihen että se on suurimmalla osalla ihmisistä lähellä aerobista kynnystä, jolloin energia tuotetaan pääosin rasvasta eikä happivelkaa synny. Ei päde "kierroskoneisiin", joilla voi tosiaan 170 olla vielä lähellä aerobista. Jos et kovin hengästy, olet varmasti aerobisella alueella.

Itse suosittelen kevyemmällä sykkeellä noita rasvanpolttolenkkejä, koska kovalla sykkeellä kulutetaan enemmän hiilihydraatteja ja todennäköisesti rasitetaan lihaksia siten ettet enää salilla pysty täysipainoiseen treeniin. Kukaan ei näytä ottavan huomioon että kevyellä sykkeellä ei juuri muuta polteta kuin rasvaa, ja lihasten poispalamisen riski on lähes olematon, kun se taas anaerobisen energiantuoton myötä kasvaa.

Max sykettä en varsinaisesti ole kokeillut, mutta kerran sprintaillessa muutamia kertoja putkeen ihan salin jälkeen nousi syke 214. Voisihan tuon joskus testata intervalliharjoituksella ylämäessä, kun ei tasasella oikein maksimia saa testattua.
Olen lenkkeilyt näitä yli 1h korkean sykkeen lenkkejä niinä päivinä, jolloin en ole salilla käynyt. Mutta täytyneen kokeilla noita hieman pidempään kestäviä pienemmän sykkeen lenkkejäkin.

Kiitoksia hyvästä ja selkeästä vastauksesta!

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom