Mahakatarri

Minulla lääkäri epäili kyseisen tulehduksen tuolla vatsassa olevan. Onko kohtalotovereita ja minkälaisia oireita teillä on ollut, tai oli?
Itsellä lähinnä sellaisia, että ihan yhtäkkiä alkaa ylävatsaa vääntämään niin maan perkeleesti, että ei voi muuta tehdä, kuin heittää kyljelleen ja rukoilla jeesusta, vaikka jesseen en uskokaan!

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Itellä oli toi sama vuosi sitten, toipuminen kesti yhteensä reilun puolisen vuotta.. Ensiksi piti jättää kaikki kahvit, teet, hedelmät, punainen liha, maitotuotteet, mausteet, alkoholi yms. kolmeksi kuukaudeksi ja sitten saattoi pikkuhiljaa kokeilla normaalien safkojen syömistä. Ihan täyttä paskaahan tuo ensimmäinen 3kk oli. Haponsalpaajia tuli vedettyä jonkin verran ja niiden käyttö loppui sitten n. puolen vuoden jälkeen. Itellä noi kivut lähinnä alkoi siten että aamulla ei enää pystynyt sitä kahvikuppia juomaan eikä nälkä ollut enää ollenkaan, väkisin piti syödä ja johti sitten siihen että tuli niin käsittämättömän huono olo aina kun vähän jotain suuhun laittoi. Pari viikkoa vedin kulhon puuroa päivässä kun mikään muu ei mennyt alas ja tuokin pikkuhiljaa päivän mittaan ennenkuin menin lääkäriin. Painohan laski tässä parissa viikossa n. 6 kiloa ja yhteensä painoa lähti joku 10kg.
Veikkaan että omalla kohdallani koko paska alkoi suuresta stressistä enimmäkseen. Eli ei muutakun relaa ja take it easy in the talouskriisi, kyllä se siitä ohi menee, noi mahavaivat ottaa vaan aikaa parantuakseen! :)

Mä sain ylävatsan äkillisen tulehduksen keväällä 2012 (kannattaa leikkiä viinan kanssa) 3 päivää meni pahimman vaiheen kanssa sikiö asennossa maaten ja itkien. Muutaman kerran kävin päivystyksessä ja viimeisellä kertaa olin valvonut 55h putkeen jolloin pyysin unilääkettä ja erikseen vielä kipulääkettä. Viikon kesti lievemmät kivut ja puolivuotta kesti ennen kuin ruoka alkoi maittamaan, 30kg taisin laihtua. Ei tainnu nälkä vaivata vaan ruokaa meni joku 1/3osaa aiemmasta kun ei maittanut. Tuon jälkeen ei oo pahemmin vaivannut mutta somacia ja litalginea on varoiksi kaapissa, niin kaamea oli tuo viikko silloin kun välistä huusi kivusta ja itki.

Ei perhana kyllä rupes jännittämään, jos teillä noin pitkään jatkuneet!
Itse sain tänään kanssa reseptit litalginiin ja somaciin ja toivon, että ne alkais auttamaan vähän ajan päästä.
Itellä ei ihan jokapäiväistä tuo kipuilu ole, vaan aika randomilla aina tulee, enkä osaa yhtään sanoa, että mitkä se kivun laukasis, koska 2 viikkoa olen jatkanut ihan samalla ruokavaliolla mitään lisäämättä ja mitään pois jättämättä.
Tyhjään vatsaan se tuntuu helpommin tulevan. Eli esimerkiksi joko yöllä herään siihen tuskaan, tai sitten aamulla heräilyn jälkeen ennen, tai aamupalan jälkeen. Nyt on muutaman kerran päivälläkin iskenyt äkillisesti.

Ruokahalua en ole vielä menettänyt onneksi ja toivottavasti pysyis ennallaan. Ei oireet kuulosta vielä ihan niin pahoilta, kuin teillä paitsi tuo kipu.

Edit: Tänäänkin pari tuntia aamupalan jälkeen iski järkyttävä kipu ja tuskailin itteni uneen siinä sikiöasennossa ja sitten kun heräsin 2 tuntia myöhemmin, niin kipu oli hävinnyt. Tästä nousin ylös ja hetken päästä sama helvetin kipu ja taas nukahdin. Kyllä vituttaa!

Täälläkin oli edellisessä työpaikassa ylävatsakipuja.
Saattoi illalla hiukan kummitella ja yöllä sitten sikiöasennossa huokaillen odotettiin, että kipu lakkaa.
Kertaalleen täytyi lanssi soittaa, lekurille ja suoneen morkkua, loppupäivä meni rattoisasti.

Yhden kerran iski kesken työpäivän, ei muuta kuin taukohuoneeseen, taju pois ja herättyäni alkoi helpottaa, loppupäivän sain vapaata.:D

Somaccia kuuri, oikeasti vaiva loppui vasta, kun otin loputilin, stressistähän tuo johtui täysin.

Lääke gastriittiin/mahakatarriin pitää sitten ottaa heti heräämisen jälkeen tyhjään mahaan! Siten tehoaa parhaiten. Itellä ensin lääkäri vastasi "Millois tää lääke pitää ottaa?" kysymykseeni "Ei väliä, ota milloin huvittaa." :jahas: ja sen takia meni muutama päivä hukkaan. Soitin sitten tutulle proviisorille, joka ohjeisti, että tiätysti otat heti herättyäsi tyhjään mahaan. Sitten toimi.

Pahimmillaan oli olotila, kuin olisi koko ajan tulipallo mahassa, korvensi todella pahasti. Vaikka makasin sängyssä täkkiin kapaloituneena, villasukat jaloissa ja pipo päässä, niin paleli pirusti, kauhea horkka. Juu ja se tulipallo mahan paikalla toki siihen lisäksi. Oli pahempi olo, kuin ikinä kuumeessa. Ehkä migreenissä on joskus ollut suunnilleen yhtä paha olo. :( En voinut oikein seistä suorana, sattui niin pahasti. Ehkä pahinta oli syömistä ja juomista kohtaan tullut pelko. Toisaalta oli todella heikko olo ja karmea nälkä, koska en ollut syönyt muutamaan päivään juuri mitään muuta, kuin vähän vedellä laimennettua maustamatonta jugua tai piimää, mutta toisaalta pelotti kovasti syödä mitään, etten vain ärsytä mahaani.

Somacia (tai jotain semmoista, mitä niitä nyt on, samaa kamaa eri nimellä) meni muistaakseni kuuden viikon kuuri. Se auttoi, mutta nämä olivat mielestäni vähintään yhtä tärkeitä:
1) Elämäni eka saikku, eli kunnolla lepoa, taisi tulla puoltoista viikkoa silkkaa makaamista.
2) Ruokavaliosta pois kokonaan ruis, alkuun kokonaan chili, makkara ja sipuli, myöhemmin olen ajoittain chiliä ja sipulia varovasti syönyt (hyvin kypsennettynä!) pieniä määriä. Ruis ja kuituinen/täysjyvä vehnä ovat pahoja, niitä ei voi syödä, heti ärsyttää. Alkoholinkäyttöä vähensin myös entisestään, terävät pois, viininä vain luomupunkkua (jostain syystä ei ärsytä mahaa läheskään niin pahasti, kuin muu punkku) ja vähähappoista valkkaria, olutta ajoittain ja hillitysti (sekin monilla ärsyttää). Myöhemmin vähensin tyydyttyneen rasvan määrää (ei sitä aiemminkaan paljoa mennyt, mutta vähensin edelleen, paitsi kananmunat syön aina keltuaisineen), koska sekin on suolistolle ja mahalle monella pahasta, myös mulla.
3) Tavallista suodatinkahvia meni ennen gastriittia lujasti, kuten myös teetä. Alkuun olin saikun ajan kokonaan ilman piristeitä, sitten lääkekuurin ajan pelkkää teetä, koska se ärsyttää mulla paljon vähemmän mahaa, kuin kahvi. Myöhemmin rupesin juomaan vatsakahvia, josta on vähennetty kovasti happoja. Sitä kärsii nykyäänkin juoda pari mukillista päivässä, mutta tavallista kahvia ei oikein uskalla, kuin ihan satunnaisesti ja maidon kanssa (en tykkää kahvista maidon kanssa, pilaa kahvin hienon aromin, mutta mahan takia on pakko).
4) Ennen gastriittia meni 50-60h viikoittaisen työmäärän oheen noin 30km juoksua noin 10km/h tahtia, spurtteja sinne ja tänne, kolmeen lenkkiin siis toi kilsamäärä sekä kolme niin kovaa punttireeinä viikkoon, kuin jaksoin. Tod.näk. olin lähes koko ajan miinuskaloreilla ja yritin paikkailla sitä vapaapäivinä mässäilemällä. :rolleyes: Järkeistin noita, eli vähensin juoksua noin puoleen ja kevensin punttireenejä kovasti, sitten kun niitä yleensäkään pystyi tekemään.
5) Kaikki sokerialkoholit pois. Eli aiemmin mässytin joka aterian jälkeen 100% xylitolipurkkaa pari palaa, josta kertyi helposti ainakin 50g päivässä xylitolia, eli sokerialkoholia. Sokerialkoholit monilla ärsyttävät mahaa (kandee lukea ravitsemusterapeutti Laatikaisen juttuja fodmap hiilareista ja ärtyvän suolen oireyhtymästä, eli mahavaivojen kaatoluokasta). Katson myös tarkasti, että en ikinä osta mitään maltitolilla, sorbitolilla jne. -oli päätteisillä aineilla, eli sokerialkoholeilla makeutettuja syömisiä tai juomisia.

Suosittelen kaikille akuutin vaiheen ja lääkekuurin jälkeen tai osin lääkekuurin aikanakin jo, kun pahin on ohi, katsomaan syömisiään ja juomisiaan kriittisesti, että mikä niissä on mahakatarria/gastriittia aiheuttanut. Mulla selvimmät mahan ärsyttäjät olivat aivan järjettömän stressin ja liian vähän levon lisäksi ruis, tavallinen suodatinkahvi ja rasvainen ruoka. Eipä ole uusiutunut gastriitti ja olen ollut iloinen, kun olen voinut jopa chiliä ja sipulia vähän syödä, tykkään niistä kovasti. :) Mutta ei voi mitään, pieni pelko tästä vaivasta jäi. Aina sitä vähän jännittää, että tuleeko jutusta X tai Y se sama tulipallo mahan paikalle ja niin kamala olo, mitä siinä pahimmassa vaiheessa oli.

Tiedän, että moni haluaa lääkkeiden avulla jatkaa syömisiään, juomisiaan ja stressejään, kuten aina ennenkin. Mutta sitä kannattaa miettiä parikin kertaa, että kumpi on järkevää ja oikein: 1) jatkaa, kuten aina ennenkin, mutta lopun ikäänsä lääkkeitä nappaillen vai 2) tehdä semmoisia elämäntapamuutoksia, joiden myötä voi jatkaa elämäänsä normaalisti, ilman mahakatarria ja myös ilman lääkkeitä.

On jännä kuulla, että stressikin voi aiheuttaa kyseisen sairauden. Tarkemmin pohdiskeltuani, niin tässä on ollut aika kovat stressit päällä sen takia, kun en viihdy nykyisessä työssäni enää ja siksi on kova pyrkimys päästä kouluun ja sen takia stressaan aivan hemmetisti. Onneksi kohta alkaa loma, että saa kunnolla ottaa rauhassa. Tuntuu, että nuo lääkkeet hieman ovat auttaneet, koska toissapäiväinen meni täysin ilman polttelua, vaikkakin sellainen pieni kummittelu siellä mahassa oli.
Viime yönä sitten heräsin siihen kipuun, mutta se ei onneksi ollut aivan niin paha, kuin aikaisemmin on ollut, mikä antaa hieman lohtua tähän..

Helikobakteerin aiheuttama krooninen gastriitti diagnosoitiin meikäläisellekin jo 15 vuotiaana. Oireilee onneksi äärimmäisen harvoin, noin kerran vuodessa iskee vartin mittainen ylävatsakipu, jonka aikana ei oikeastaan voi kun hengitellä syvään kylmän hien valuessa lattialle. Mitään lääkkeitä en ole tähän koskaan syönyt. Onneksi ei oireile useammin, se kipu on meinaan melko pysäyttävä.

Nyt ollaan tultu siihen pisteeseen, että ihan kaikki ja jokaisen apu on tarpeen.

Vatsaoireet alkoivat viime joulukuussa, aloitettuani somacin syönnin, joka määrättiin kylläkin ihan muihin vaivoihin. Oireina olivat ylävatsan polttelu, palan tunne kurkussa ja ajoittaiset kipukohtaukset mahassa. Noin kuukauden kuluttua oireiden alkamisesta menin lääkäriin, joka epäili refluksia ja antoi ajan vatsalaukun tähystykseen. Tähystyksessä ei päällisin puolin näkynyt mitään, eli mahanportti täysin tiivis, ei palleatyrää eikä tulehdusmuutoksia. Koepaloista kuitenkin selvisi, että mulla on krooninen (pitkäaikainen) lievä gastriitti. Helikoa tai keliakiaa ei ollut. Koepalan tutkinut lääkäri sanoi, että syö tarvittaessa kuuri somacia ja ruokavalioon ei tarvitse kiinnittää huomiota erityisemmin.

Taustatietoa sen verran tähän väliin, että gastriitin ja varsinkin kroonisen sellaisen yleisin aiheuttaja on helikobakteeri, jota minulla ei siis löytynyt. En juo alkoholia tai kahvia, en polta, enkä edes käytä tulehduskipulääkkeitä. Myönnettäköön, että stressiä on koulun ja parisuhteen takia ollut välillä vähintäänkin kohtuullisesti. Ruokavalio oli ennen joulua ja joulun aikana kylläkin melko paska, eli alas meni välillä mitä sattui.

Tällä hetkellä tilanne on se, että somacia olen nyt syönyt reilun kuukauden, joka on pitänyt oireet poissa, lukuunottamatta noita ehkä puolen tunnin kestäviä kipukohtauksia, jotka alkavat selvimmin aina banaanin syönnin jälkeen ja niitä on keskimäärin kerran pari viikossa. Ruokavalio on viimeisen päälle siisti, eli kaikki happamat ruuat pannassa, samoin gluteeniviljat, kasvikset ja jopa liha menee aina höyryn kautta. Hieman somacin ennen somacin aloittamista alkoi myös uloste olemaan papanamaista ja aina kun en syö mustikkaa, niin se on myös melko vaalea, melkein keltaista/vihreää. Kävin tänään lääkärissä, joka sanoi, että mulla nyt vaan on gastriitti ja se ei muuksi muutu, sun pitää nyt vain elää sen kanssa. Sanoin, että eikö gastriitti voi johtua myös sappinesteiden vuotamisesta mahaan, mutta siihen hän ei minun tapauksessa uskonut, muttei kuitenkaan perustellut sitä, eikä mitään muutakaan millään. Sanoi, että tämä on toiminnallinen juttu ja mä nyt vaan reagoin kaikkeen vatsallani.

Jostain syystä mä en nyt tähän vaan oikeen usko. On totta, että jotkut reagoivat esimerkiksi stressiin vatsallaan ja kärsivät toiminnallisista vatsavaivoista, mutten ole koskaan kuullut "toiminnallisesta gastriititsa" joka ei parane, enkä myöskään tietoa tuosta googlettamalla löytänyt. Kaikkien kommentit, kokemukset ja ajatukset ovat enemmän kuin tervetulleita, koska mä ainakin toistaiseksi elättelen toivoa, että mun ei tarvi kärsiä näistä vaivoista lopun elämääni.

Kokeile Sicceli Dr. Ohhira's probiootteja, niitä saa ainaskin iherbistä. Itellä ainakin tosi hyviä kokemuksia noista, ainut vaan et noi on sen verta ärjyjä et saattaa ekan viikon pari pahentaa oireita ennen kuin ruuansulatuksen bakteerikannat alkaa stabiloitumaan.

Oiskohan mulla toi? Ollu vatsakipuja nyt kolmisen viikkoa. Oireet täsmäis aika hyvin. Käytän kaikkea oireita aiheuttavia ruoka-aineita ja juomia, chiliä ja alkoholia suhteellisen paljonkin. Tosin tammikuu mennyt pelkällä chilillä :D

2 päivää nyt ilman kahvia on helpottanut hieman.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom