Maastaveto-ongelma

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jate
  • Aloitettu Aloitettu

3 kpl M-Nutrition MANIA!

LAADUKAS PWO

-40%
Kaupunki
Haukipudas
Olen treenaillut säännöllisesti tammikuusta saakka. Maastaveto on kuulunut treeniin oikeastaan koko tämän ajan. Nyt kun mielestäni maastavedon tekniikka on kohtuu hyvä ja painot nousevat yli 100kg:n niin olen törmännyt outoon ongelmaan johon en ole löytänyt vielä vastausta. Eli jostain syystä tanko iskee vedossa aina polviin. Tämä ei pienillä painoilla ollut suurikaan ongelma mutta nyt polvet kipeytyvät julmetusti. Treenin jälkeen molemmat polvet ovat ihan mustelmilla. Olen yrittänyt vaihtaa oteleveyttä ja muutenkin säätää asentoa mutta mikään ei tunnu auttavan tähän. Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa? Kyllähän tässä on varmasti tekniikassa vikaa mutta, kun en hakemallakaan löydä syytä mistä tämä johtuu. Apuja kaivataan, ennen kun molemmat polvet on ihan paskana.

Tuleeko osuma nosto vai laskuvaiheessa ?

Itse en lähtisi eteenpäin nojaamaan ja siten lisäämään kuormaa selälle, kyllä painon tulisi pysyä enemmän kantapäillä kuin päkiöillä. Kokeile Jate ottaa jalkoihin kvyt v-asento, eli et kyykkää polvia suoraan eteenpäin vaan kevyesti etuviistoon.

Toisaalta kuka minä olen tässä ketään neuvomaan kun normimave ei ota sujuakseen millään, nosto kaatuu mulla juurikin liikaa eteenpäin koska joudun noita polvia väistämään ja selkä tykkää kyttyrää siitä.
Suorin jaloin lähteekin isommat raudat... :eek:

edit: Empä muuten sitten tiedäkään viittasiko isoarska etunojalla yläkroppaan vai ihan koko mieheen kun nojaamisesta puhui.. ?

Tuleeko osuma nosto vai laskuvaiheessa ?

Osuma tulee nostovaiheessa. Täytynee vielä yrittää korjailla asentoa pienillä painoilla jos vaikka jotain tuohon keksis. Jos vika ei ala korjaantumaan niin ei auta muu kuin vähentää painoja ja siirtyä suorinjaloin maveen. Sekään ei kyllä ole selälleni mikään kovin nautinnollinen liike mutta jospa siihenkin tottuu... :)

Laita kaveri videoimaan suoritus!

Keskity tekemään irrotus etureisillä ja lähde suoristamaan selkää vasta kun tanko ohittaa polvet.

Vedä niitä sääriä pitkin, niin mitään iskemistä ei edes pitäisi päästä tapahtumaan. Ja todellakaan ei mitään etunojia, ei missään nimessä. Mielummin vedät hieman takaviistoon, jolloin vähän sitä omankin kropan painoa saa hyödynnettyä.

en viittiny uutta threadia perustaa, mutta pitäisikö maastaveto jättää kokonaan ohjelmasta pois ja ruveta tekemään pelkkiä ojennuksia koneessa ja levypaino selän päällä, kun viimeisen vuoden ajan on maastaveto sarjat pysyneet samassa eikä minkäänlaista kehitystä niihin ole tullut eli 6x170 menee remmeillä. vetääkö muuten pidemmät ihmiset järjestään maasta enemmän, kun tuntuu kaikilla 180+ ihmisillä sarjat liikkuvan jossain 200+ kg.

vetääkö muuten pidemmät ihmiset järjestään maasta enemmän, kun tuntuu kaikilla 180+ ihmisillä sarjat liikkuvan jossain 200+ kg.

No mietis nyt itsekin, vetääkö ne enemmän jotka joutuu vetämään pidemmän matkankin :rolleyes:

Sulla on varmasti ollut kattava otanta, siis vähintään satoja sattumanvaraisesti otettuja nostajia tuossa arviossasi ;)

Osuma tulee nostovaiheessa. Täytynee vielä yrittää korjailla asentoa pienillä painoilla jos vaikka jotain tuohon keksis. Jos vika ei ala korjaantumaan niin ei auta muu kuin vähentää painoja ja siirtyä suorinjaloin maveen. Sekään ei kyllä ole selälleni mikään kovin nautinnollinen liike mutta jospa siihenkin tottuu... :)
Onko tanko kiinni jaloissa kun lähdet vetämään. Kokeile jättää se jonkun verran irti.

"Mistake #5: Not pulling the bar back

The deadlift is all about leverage and positioning. Visualize a teeter totter. What happens when the weight on one end is coming down? The other end goes up. So if your body is falling backward, what happens to the bar? It goes up! If your weight is falling forward the bar will want to stay down. So if you weigh 250 pounds and you can get your bodyweight to work for you, it would be much like taking 250 pounds off the bar. For many natural deadlifters this is a very instinctive action. For others it has to be trained.

Proper positioning is important here. If you're standing too close to the bar it'll have to come over the knee before you can pull back, thus going forward before it goes backward. If your shoulders are in front of the bar at the start of the pull, then the bar will want to go forward, not backward. If your back isn't arched the bar will also want to drift forward."

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=459744

Toinen linkki:
http://www.pakkotoisto.com/vbulletin/showthread.php?t=31008

No mietis nyt itsekin, vetääkö ne enemmän jotka joutuu vetämään pidemmän matkankin :rolleyes:

Sulla on varmasti ollut kattava otanta, siis vähintään satoja sattumanvaraisesti otettuja nostajia tuossa arviossasi ;)

joutuuko ne loppupeleissä vetämään pidemmän matkan :rolleyes: pitkillä ihmisillä on yleisesti ottaen myös lyhyitä pidemmät kädet.

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Olen treenaillut säännöllisesti tammikuusta saakka. Maastaveto on kuulunut treeniin oikeastaan koko tämän ajan. Nyt kun mielestäni maastavedon tekniikka on kohtuu hyvä ja painot nousevat yli 100kg:n niin olen törmännyt outoon ongelmaan johon en ole löytänyt vielä vastausta. Eli jostain syystä tanko iskee vedossa aina polviin. Tämä ei pienillä painoilla ollut suurikaan ongelma mutta nyt polvet kipeytyvät julmetusti. Treenin jälkeen molemmat polvet ovat ihan mustelmilla. Olen yrittänyt vaihtaa oteleveyttä ja muutenkin säätää asentoa mutta mikään ei tunnu auttavan tähän. Onko kenelläkään ollut vastaavaa ongelmaa? Kyllähän tässä on varmasti tekniikassa vikaa mutta, kun en hakemallakaan löydä syytä mistä tämä johtuu. Apuja kaivataan, ennen kun molemmat polvet on ihan paskana.

Lähdet todennäköisesti vetämään liian selkävoittoisesti ja alkuasennossa polvet on liiaksi tangon yli ja samalla sun hartialinja on tangon etupuolella. Tästä asennosta kun lähtee rykäsemään selällä, niin sulla ensimmäisenä nousee perse ylös, jalat jää koukkuun ja tanko on irti sääristä jolloin se kolahtaa suoraan lumpion alle. Alkuasennossa käännät ensinnäkin jalkateriä hiukan ulospäin, jolloin sulla tulee alasmennessä heti lantio lähemmäs tankoa.Sitten laskeudut alemmas, jotta saat selkää pystympään ja hartialinjan taaemmas (hartiat pitäis olla tangon tasalla tai jopa takapuolella).Irrotus tapahtuu REISILLÄ,tanko kiinni sääressä ja painopiste kantapäillä.Sit kun tuo irrotus onnistuu oikeaoppisesti niin tanko tulee sääriä pitkin ylös ja kun se on polven korkeudella, sulla pitäis olla jalat jo lähes suorana.Kun tanko on polven korkeudella, työnnät lantiota kaikin voimin eteen, niin selkä oikenee kun itestään... eikä satu enää tanko polviin.Elikäs kaikki lähtee tuosta alkuasennosta ja oikeasta lattiasta irrotuksesta - lisää vaan tekniikkatreeniä, niin hyvä tulee.

Huomasinpa juuri, että polvet eivät ole olleet hellinä pitkään aikaan. Kiitos 15*1 reenien.
Itellä jääny polvien kipeytyminen pois tekniikan parantumisen myötä.

En nähnyt asialliseksi perustaa uutta threadia vanhasta aiheesta.

Mutta maastavedossa tullut ongelma. Sain perjantaina kipeytytettyä alaselän ja siksi ei sunnutaina kyykkykään sujunut. Jälkikäteen tekniikkaa pelistä analysoiden katselin alaselän sittenkin päässeen pyöristymään ja en ollut riittävän lähellä tankoa. Syy tangosta etäisyyden ottoon jatkuvasti oikeaan puolisääreeni tuleva tangon raapima haava.

Olen nyt venytellyt takareisiä ja pakaroita päästäkseni alemmas, mutta pitääkseni alaselän suorana on perseen silti oltava aika korkealla.

Onko pystyperseisyys paha/vaarallinen asia vai ei? Kuinka korjata? Miten estän tuon säären repeämisen ilman jalkapalloilijan säärisuojia?

Kiitos paljon

Claymohre: Kokeileppa pääsetkö kyykkyyn keppi niskan takana, ilman että kantapäät nousee. Meinaan kyllä selän saa suorana pysymään, vaikka laskisi perseen lattiaan.

Claymohre: Kokeileppa pääsetkö kyykkyyn keppi niskan takana, ilman että kantapäät nousee. Meinaan kyllä selän saa suorana pysymään, vaikka laskisi perseen lattiaan.

Pääsen kyykkyyn keppi (imurinvarsi) selän takana, ilman kantapäitten nousua painon muutenkin pysyen kantapäillä. Siinä vaiheessa, kun reidet menevät 90-asteesta alaspäin tosin tulee etukumaraa ja alaselkä pyöristyy. Muuten kellahdan persiilleni.

Tuskimpa tuo pystyperseisyys on haittaavaa, kun tuo selkä kerran pysyy syorassa tuolla tyylillä. Ja tarkistappa ote että kädet ovat samalla kohtaa tankoa. ettei toinen ole esmes 20cm tangon keskikohdasta ja toinen vain 15cm. Meinaan tämän takia tanko saattaa osua jalkoihin, koska toinen käsi vetää tankoa enemmän kehoon päin.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom