Maastavedon eri tyylit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Siima
  • Aloitettu Aloitettu

EAA-valmisjuoma 24-pack

Pineapple Passion Fruit

1€/kpl
Eli eli, haluaisin eristää maastavedossa tehokkaasti juuri vain alaselän ja vaikutusta pois pakaroista ja takareisistä. Millä tyylillä silloin pitäisi tehdä?
Mihin vaikuttaa siis polvet lukossa, polven alapuolelta ym. tyylit?
Onko muita hyviä alaselkäliikkeitä ?

Julle eli hyvää huomenta - liike on paras alaselän voimaliike. Älä pyöristä selkää jos haluat kuormitusta alaselälle etkä niinkään takareisille. Tavallinen selän ojennus on myös hyvä alaselän liike. Maastavedossa ei alaselkää oikein pysty eristämään.

eristystä

Maastaveto tuntuisi minustakin olevan lähinnä koko selän liike, joka käy siinä ohessa koko ruhoon. Jotkut hurjat ovat kuitenkin tehneet selänojennuksen ja maastavedon supersarjana. Varmaan liikkeet voisi tehdä myös pitemmilläkin palautuksilla samassa järjestyksessä, eli eristävä liike ensin. Jos pidät maastavetoa vain ns. alaselkäliikkeenä niin voit mielestäni tehdä sen jopa hieman säästellen, vähän kuin Dorian Yates aikoinaan.
Itse olen kokeillut joskus alataljaa tai/ja leuanvetoa supersarjana maastavedon kanssa ja kyllä se selkään tunnetta pakkasi.

Itse kaipaan lihaa ruhooni ja pyrin tekemään maastavetoa ilman ajatusta sen olevan lähiinä alaselkäliike. :confused:

Onko selän pyöristäminen mavessa "vaarallista"? Itse olen tehnyt sen tähän asti aina selän pyöristäen, mutta kun aina puhutaan että mavessa tekniikka on TOSI tärkeää ettei loukkaannu. Niin jos selän pyöristäminen ei ole vaarallista (minä ajattelen näin), niin mitä siinä sitten voi tehdä väärin mikä altistaa loukkaantumiselle?

Edit: Sillä minun mielestäni mave on yksinkertaisin liike mitä löytyy, tangosta kiinni ja nosta ylös.

No ei se maastaveto oikein tehtynä mikään
yksinkertainen liike ole. Isoilla painoilla selän
liiallinen pyöristys on mielestäni melko riskaa-
belia hommaa.
Katse yläviistoon koko ajan niin ei selkä pyö-
risty niin herkästi.

Katselin just maastaveto- ja selän terveys -juttuja ja selvitin itselleni että alaselän välilevyt joutuu tosi koville jos pyöristät selkää. Kuormitus siirtyy kokonaan toiselle reunalle välilevyä, kun selkä suorana se pysyy tasaisena. Ja rasitus siirtyy osin selkälihaksille jotka on aika pienet reisiin verrattuna. Sen näkee hyvin jos jossain voi käpistellä sellaista muoviluurankoa :D

Itse vedän aina maasta selkä suorana kuin tikku, vaikka painot onkin pienet. Kun vähän nojaa taaksepäin ennen vetoa ja suoristaa selän jo valmiiksi niin veto lähtee selkää säästäen. Pitää vain vähän varoa ettei tanko kopsahda sääriin ylöstullessa. Siltikin alaselkä on eniten maitohapolla mv:n jälkeen.

Eri asia on sitten maastaveto suorin jaloin, jossa pienemmillä painoilla kai uskaltaa vähän antaa selän pyöristyäkin. Tästäkin on tosin pari eri koulukuntaa.

Sanon ehdottomasti EI selän pyöristämiselle mavessa! No, ehkä nippanappa kärsii pyöristää, jos tekee sen hallitusti ja harkitusti ns. romanialaisena maastanostona -> sjmn pyöristetyllä selällä, ei tod.näk. kärsi kovin paljoo kiloja käyttää.

Aina oon tehny maastanostot selkä suorana. Hirvittää nähdä joitain ukkoja maastanostavan, kun voi melkein kuulla selän paukkuvan :eek: Hirveesti rautaa, muumiokääreet polviin, vyö tiukalle ja vetoremmit kehiin ja hirveellä kaarella pelkällä selällä tanko ylös, jotta ego kehittyis mahd. paljon. Lihasten kehittymisellä ja selän terveydellä ei niin väliä.

joo onneksi täällä ollaan aika samaa mieltä. kun seistään normaalisti suorassa, alaselässä on pieni sisäänpäin kaartuva kaari, lordoosi. tämän tulisi säilyä koko noston ajan (myös esim. kyykyssä). jos selkä antaa periksi ja kaari kääntyy ulospäin, välilevyt saa kyllä melkosen shokin.

vanhoista voimailualan oppaista nykypäivään saakka on nähnyt kuvia siitä, että suoralla selällä 50kg:n painoa nostettaessa välilevyihin tulee 250kg:n rasitus. pyöreällä sinne iskee 750kg...aikalailla noin se menee ja lisäksi tossa köyryasennossa selkälihakset ei juurikaan pysty tukemaan rankaa... sanomattakin selvää, miksei niitä kannata pyöreellä selällä tehdä...

lisäksi oon perustellut suoraselkäistä tekniikkaa sillä, että siinä pystyy paremmin käyttämään pakaralihaksia hyväkseen ja pitkällä tähtäimellä rautaa tulee nousemaan enemmän. eikös kuulostakin hyvältä. :)

Meikäläisellä on alin välilevy kulunut semmoiseksi pieneksi pyöreäksi pilleriksi joka heiluu mielivaltaisesti minne sattuu...

Jalkakyykkyä ja maastonostoa reippaat 10 vuotta niin kyllä se siitä...

Originally posted by Nelson
Onko selän pyöristäminen mavessa "vaarallista"? Itse olen tehnyt sen tähän asti aina selän pyöristäen, mutta kun aina puhutaan että mavessa tekniikka on TOSI tärkeää ettei loukkaannu. Niin jos selän pyöristäminen ei ole vaarallista (minä ajattelen näin), niin mitä siinä sitten voi tehdä väärin mikä altistaa loukkaantumiselle?

Itselläni pyöristyy selkä jokaisen kovan mave-sarjan aikana, mutta vain yläselkä. Eli alaselkä pysyy suorana, mutta en millään pysty pitämään lavoja yhdessä noston aikana ja olen kuullut, että ei se mitään haittaa. Mututuntumalta voisi myös sanoa, että yläselän pyöristyminen ei ole epäterveellistä, sillä se ei satu. Kommentoikaa ihmeessä!

PS. Olen yksi niitä tyyppejä, jotka laittaa "muumiokääreet polviin, vyön tiukalle ja vetää remmien kanssa egolle (mutta ei suinkaan selälle) erittäin terveellisiä sarjoja".

3 kpl M-Nutrition EAA+

Mango - Hedelmäpunssi - Sitruuna - Vihreä omena

-25%
Originally posted by Nelson

Itselläni pyöristyy selkä jokaisen kovan mave-sarjan aikana, mutta vain yläselkä. Eli alaselkä pysyy suorana, mutta en millään pysty pitämään lavoja yhdessä noston aikana ja olen kuullut, että ei se mitään haittaa. Mututuntumalta voisi myös sanoa, että yläselän pyöristyminen ei ole epäterveellistä, sillä se ei satu. Kommentoikaa ihmeessä!

PS. Olen yksi niitä tyyppejä, jotka laittaa "muumiokääreet polviin, vyön tiukalle ja vetää remmien kanssa egolle (mutta ei suinkaan selälle) erittäin terveellisiä sarjoja".

Originally posted by Hgu
Meikäläisellä on alin välilevy kulunut semmoiseksi pieneksi pyöreäksi pilleriksi joka heiluu mielivaltaisesti minne sattuu...

Jalkakyykkyä ja maastonostoa reippaat 10 vuotta niin kyllä se siitä...

Ei siihen maastavetoa tarvita, riittää esiteininä kulutetut tuhannet tunnit selkä mutkalla Commodore 64:n ääressä. Magneettikuvassa mun alin välilevy oli kanssa sellainen ohut lipare, mutta lääkäri totesi että sellainen saattaa olla kenellä tahansa täysin oireettomana.

Originally posted by CCCP
Julle eli hyvää huomenta - liike on paras alaselän voimaliike. Älä pyöristä selkää jos haluat kuormitusta alaselälle etkä niinkään takareisille. Tavallinen selän ojennus on myös hyvä alaselän liike. Maastavedossa ei alaselkää oikein pysty eristämään.
ei kyllä jullessakaan. ensimmäisen kerran kun tein jullea, oli seuraavana päivänä aikas vaikea liikkua. ei ole ikinä ollu niin kipeet takareidet ku silloin.

alaselkää on aika vaikea treenata rasittamatta myös takareisiä, mutta koekeile vaikka selänojennusta lisäpainoilla ja vetoa voimatelineestä

Originally posted by beginner
ei kyllä jullessakaan. ensimmäisen kerran kun tein jullea, oli seuraavana päivänä aikas vaikea liikkua. ei ole ikinä ollu niin kipeet takareidet ku silloin.

Sama vika. Ainakin mulla ylivoimasesti paras takareisiliike.

Itse olen saanut huomattavimman voimanlisäyksen selkään tekemällä pukkivetoja noin polven korkeudelta. Eristää selän paremmin kuin moni muu liike, on helpompi tehdä ja kontrolloida kuin esim. julle jne.

Jonksu puhuu asiaa. Respect!

Jonkun mielestä on hölmöä tehdä mavesarjoja kaikilla varusteilla, mutta vielä hölmömpää on jättää tekemättä siksi, että se näyttää jonkun mielestä tyhmältä.:evil:

hermosärky ja maastaveto

Olen aloittanut kunnolla treenaamaan maastavetoa tänä syksynä. Joskus aiemmin vain satunnaisesti. Näin alkuun teen voimanostotyyppiseksi treeniksi kohtuullisen pitkää sarjaa: 6-10.

Itse treenissä ei tuota ongelmia, mutta jälkeenpäin selkä kipuilee jonkin verran. Ei lihasrasituksena, vaan hermosärkynä. Kysymyksessä siis on varmaan nikamiin käyvä paine.

Nyt oikeastaan olisi tarvetta jonkunlaiseen valmennusvinkkiin, ettei loukkaantumista pääsisi tapahtumaan. Sivusta seuranneena voin sanoa, että veljeni harrasti aikoinaan keihäänheittoa ja lihasharjoituksia. Yhden muuttokeikan aikana häneltä venähti selkä ja syynä melko varmasti on se, että itse lihaksistossa voimaa löytyi, mutta nikamat eivät kestäneet pitkän treenitauon vuoksi.

Omalta kohdaltani tilanne on se, että olen aloittanut lihastreenit uudelleen kahden vuoden tauon jälkeen.

Back
Ylös Bottom