Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

makew sanoi:
Okei tuossa on jotain järkeäkin mutta eikös ihmisellä pitäisi olla sen verran järkeä, että pystyy itse päättämään mitä haluaa?

Miksi syöttää lapsille uskontoa jo nuoresta asti?

Näkisin, että ihmisen on jossain mielessä hyvä määritellä itsensä, eikä antaa uskonnon määritellä pelkästään itseään.

No mutta tottahan toki ihminen (jopa se lestadiolainen ;) ) voi päättää, mitä haluaa. Luuleeko täällä joku (ihan oikeesti), että lestadiolaiset on jostain pakosta lestadiolaisia? Ja ettei heillä olisi vapaata tahtoa? Heh, "nyt kuule oot lestadiolainen tai saat lähteä"... ööh, okei, so what?!!!

Driamer sanoi:
Sanotaan että pieni filosofian opiskelu tekee ateistin, todella syventynyt filosofian opiskelu tekee syvällisesti uskovaisen.

liika miettiminen tekee monet hulluksi, tämä taas purkaantuu usein niin että tullaan uskoon.

No mutta tottahan toki ihminen (jopa se lestadiolainen ) voi päättää, mitä haluaa. Luuleeko täällä joku (ihan oikeesti), että lestadiolaiset on jostain pakosta lestadiolaisia? Ja ettei heillä olisi vapaata tahtoa? Heh, "nyt kuule oot lestadiolainen tai saat lähteä"... ööh, okei, so what?!!!
Tottahan toki voi päättää mitä haluu, mut on se hiukan vaikeempaa ku sylivauvana on jo tottunut ravaamaan jokaviikkoisissa seuroissa ja jumalanpalveluksissa. "jumalanpalvelus" <-tuoki kuulostaa ihan sairaalta. Tiedän myös niitä lestapentuja, jotka teininä rupes kapinoimaan vanhempiaan/uskontoaan vastaan. Yks on poikakodissa jonne vanhemmat pojan hommasi. Oli kuulemma häiriintynyt. Et niin käy helposti ku rupee oppeja epäileen. käyhän se niinki. Onhan niitä pentujaki aina tehty "varastoon", et ei hirveenä näy jos pari lähettää poikakotiin.

xale sanoi:
Tottahan toki voi päättää mitä haluu, mut on se hiukan vaikeempaa ku sylivauvana on jo tottunut ravaamaan jokaviikkoisissa seuroissa ja jumalanpalveluksissa. "jumalanpalvelus" <-tuoki kuulostaa ihan sairaalta. Tiedän myös niitä lestapentuja, jotka teininä rupes kapinoimaan vanhempiaan/uskontoaan vastaan. Yks on poikakodissa jonne vanhemmat pojan hommasi. Oli kuulemma häiriintynyt. Et niin käy helposti ku rupee oppeja epäileen. käyhän se niinki. Onhan niitä pentujaki aina tehty "varastoon", et ei hirveenä näy jos pari lähettää poikakotiin.

Menee jo naurettavaksi. :down: Täyttä provoa koko homma (ja kenties jotain henkilökohtasta)...

Miten niin? Täyttä totta joka sana. Sä et vaan tahdo uskoa totuuksia. Et ehkä sinä ja sun kaveris oo tollasia tavannu, mut mä kävin pentuna noilla leikkimässä. Oli mulla pentuna montakin lestadiolaista kaveria... -EDIT-
Menee jo naurettavaksi. Täyttä provoa koko homma
Tuon lausahduksen voisi huutaa joskus pastorille kirkossa :D

xale sanoi:
Miten niin? Täyttä totta joka sana. Sä et vaan tahdo uskoa totuuksia. Et ehkä sinä ja sun kaveris oo tollasia tavannu, mut mä kävin pentuna noilla leikkimässä. Oli mulla pentuna montakin lestadiolaista kaveria... -EDIT- Tuon lausahduksen voisi huutaa joskus pastorille kirkossa :D

No ei tässä ny okkaan kyse totuuksista tai sellasista. Asia on tullut selväksi, nää et pahemmin välitä lestadiolaisista ja kaivat ääriesimerkkejä laittaen lestadiolaiset huonompaan ja huonompaan valoon. Tämä on mun mielestä mitä parasta provoa...

Driamer sanoi:
Sanotaan että pieni filosofian opiskelu tekee ateistin, todella syventynyt filosofian opiskelu tekee syvällisesti uskovaisen. Aiheessa kuin aiheessa tulee vastaan seinä, jotain mitä ei pysty enää järjellä selittämään. Koko threadi on ollut tätä että katsotaan niitä lehtiä niin tarkkaan ettei huomata sitä viidakkoa johon se kuuluu.

Uskovaisia on paljon erilaisia. On "uskoontulleita" jotka tykkäävät hiukan mainostaa uutta elämäntapaansa kunnes sen unohtavat.
On uskovaisia jotka kohtelevat uskontoa kuin lakia. Elävät sääntöjen mukaan ilman syvää uskoa. Olettavat että hyvät teot korvaa ukson puutteen.
On myös uskovaisia jotka katselevat hiljaa vierestä tällaisia debaatteja koska tuntevat pikemmin sääliä muita väittelijöitä kohtaan. Kukaan täällä ei anna merkkiä siitä että olisivat vakuutettavissa Jumalan olemassa olosta, joten tosiuskovaisen teksti tänne on tulituksen kohteena. Se olisi liian henkilökohtaista

Miksi vain pelkuri voisi olla uskovainen? Kaikki tekevät väärin elämässään, mutta uskovainen uskoo rangaistuksen tulevan seuraavassa elämässä. Eikö se ole pelottavampaa kuin se lopullinen synninpäästö jonka ateistit uskovat kuolemassaan kohtaavan? Ja oman kokemukseni mukaan tosiuskovaiset ovat itsevarmimpia ihmisiä ketä tunnen. Liittyneekö raamatun tekstiin "Älä niitä pelkää jotka voivat ruumiisi tappaa, vaan niitä jotka voivat tuhota sielusi".

Itse aiheesta, sanoisin että enpä olisi tuota tänne postannut. Miksi haluat ihmisten kyseenalaistavan jotain sinulle niin merkittävää?

Nyt kun ajattelen kirjoitustasi, olen täysin samaa mieltä kaikesta.
Fabien, miksi aloitit threadin? Halusitko, että sinut puhutaan "järkiisi"?

Mä en uskalla mitään merkkejä rukoilla. Mulle kolisee nuo tyhjät arvat muutenkin tarpeeksi usein. Varmaan tulis parketille vedenpaisumus, taivas putois niskaan tai salama iskis hepin päähän.

Eiköhän ne lestat provoa ihan yhtälailla meitä pakanoitakin :curs: Muistan kun naapurin pikkutyttö(5v.)oli jo hyvin oppinut elämän menon. Menin kaunis kesäaamu pihallemme, kun kyseinen pentu huusi: SINÄ PALAT HELVETIN TULESSA, SENKIN PAKANA! Oli meinaan aika rajun kuulosta noin pieneltä. Hyvin on pelotteluoppi/pakanaviha menny perille :D

Jos jumala ei olisi olemassa niin eihän mitään olisi olemassa.
Se on niin yksinkertaista!

Advaita vedantan sanoin: se joka minässä tarkkailee on itse, atman. Se on yhtä brahman, jumalan, kanssa joka on kaiken ilmentyvän takana oleva tosiolevainen. Erillinen minä on tietämättömyydestä lähtevässä toiminnassa ja pyrkimyksessä. Mikä tässä on niin ihmeellistä? Luonnollinen asia.

Juseman sanoi:
No ei tässä ny okkaan kyse totuuksista tai sellasista. Asia on tullut selväksi, nää et pahemmin välitä lestadiolaisista ja kaivat ääriesimerkkejä laittaen lestadiolaiset huonompaan ja huonompaan valoon. Tämä on mun mielestä mitä parasta provoa...
Ei toi nyt pelkästään lestadiolaisiin taida kohdistua, vaan uskoon yleensä. Lestadiolaisilla usko vaan taitaa olla niin vahva, että se on hyvä ottaa esimerkiksi.

Joitakin ärsyttää se, että joku antaa melkeinpä jumalan päättää omista asioistaan. Onhan ihmisellä oma tahto, mutta se on munkin mielestä outoa, että pitää aina ajatella, että mitäköhän mieltä jumala tästä on. Ja että: "En mä voi kattoo telkkaria, koska se on kielletty." Tässä on ei-uskovaisiin jotka eivät katso tv:tä sellainen ero, että he eivät katso sitä muuten vaan. On syy sitten mikä tahansa, mutta uskovaisilla perimmäinen syy taitaa olla se, että sitä ei uskonnossa sallita. Eli silloin uskonto rajoittaa omaa elämää. Se on ei-uskovaisista outoa.

Ja mä olen itse niin vakaumuksellinen ateisti, että oksat pois. Munkin on tosi vaikeeta ymmärtää, miksi joku uskoo mulle niin ilmeiseen hömpänpömppään. Mä oon kauan sitten päättänyt, että jumala on satuolento, ja sellaista ei voi olla, koska se vaan olisi jotenkin tyhmää. Ja ihan objektiivisesti ajatellen, olen sitä mieltä, että jumala on taidettu keksiä selittämään kaikkia outoja asioita joita ei muuten ole pystytty selittämään. Jotain tollastahan joku jo sanoikin, ja se on mun mielestä aika hyvä selitys.

Ja ihan objektiivisesti ajatellen, olen sitä mieltä, että jumala on taidettu keksiä selittämään kaikkia outoja asioita joita ei muuten ole pystytty selittämään. Jotain tollastahan joku jo sanoikin, ja se on mun mielestä aika hyvä selitys.
Se on täydellinen selitys :thumbs: Jumala on ihmisen luoma, eikä ihminen jumalan luoma. Tieteen tutkijatkin uskovat evoluutioteoriaan, eikä mihinkään jumalan ananasakäämä taikatemppuihin. Miten sekin selitetään että eeva tehtiin aatamin kylkiluusta? On tutkittu että ihminen polveutui apinasta. apina, luolamies, ihminen. Ei jumala tänne meidännäköistä heppua ole taikonut.evoluutio on miljoonien vuosien kehityksen tulos. Ei ihminenkään aina varmaan tule samalta näyttämään.

Powerhousu sanoi:
Ei toi nyt pelkästään lestadiolaisiin taida kohdistua, vaan uskoon yleensä. Lestadiolaisilla usko vaan taitaa olla niin vahva, että se on hyvä ottaa esimerkiksi.

Joitakin ärsyttää se, että joku antaa melkeinpä jumalan päättää omista asioistaan. Onhan ihmisellä oma tahto, mutta se on munkin mielestä outoa, että pitää aina ajatella, että mitäköhän mieltä jumala tästä on. Ja että: "En mä voi kattoo telkkaria, koska se on kielletty." Tässä on ei-uskovaisiin jotka eivät katso tv:tä sellainen ero, että he eivät katso sitä muuten vaan. On syy sitten mikä tahansa, mutta uskovaisilla perimmäinen syy taitaa olla se, että sitä ei uskonnossa sallita. Eli silloin uskonto rajoittaa omaa elämää. Se on ei-uskovaisista outoa.

Ja mä olen itse niin vakaumuksellinen ateisti, että oksat pois. Munkin on tosi vaikeeta ymmärtää, miksi joku uskoo mulle niin ilmeiseen hömpänpömppään. Mä oon kauan sitten päättänyt, että jumala on satuolento, ja sellaista ei voi olla, koska se vaan olisi jotenkin tyhmää. Ja ihan objektiivisesti ajatellen, olen sitä mieltä, että jumala on taidettu keksiä selittämään kaikkia outoja asioita joita ei muuten ole pystytty selittämään. Jotain tollastahan joku jo sanoikin, ja se on mun mielestä aika hyvä selitys.

Tossa kiteytyi se, mitä ajattelin. Sanoiksi pukeminen ei vain onnistunut multa.

Powerhousu sanoi:
Ja ihan objektiivisesti ajatellen, olen sitä mieltä, että jumala on taidettu keksiä selittämään kaikkia outoja asioita joita ei muuten ole pystytty selittämään.

Jep. Ja kaikki puheet tuonpuoleisesta lienevät vain luotu kuolemanpelkoa lievittämään. "Maailmassa on niin paljon uskontoja. Jumala on luonut jokaiseen meistä vaiston usko johonkin" on aika usein kuultu argumentti uskovaisten taholta. Minä taas koen, että uskonnot johtuu ihmisen luontaisesta uteliaisuudesta ja halusta ymmärtää ja selittää asioita. Kuten siinä maailmankatsomus-threadissakin sanoin, niin mun mielestä uskontojen suuri määrä on vain merkki siitä ettei uskonnoissa ole mitään elämää suurempaa.

Ps. Jätetään ainakin kaikki kreationismi vs. evoluutio- väittelyt tästä pois. Sitä on riittämiin siinä toisessa threadissa..

Tuo rajoittaminen onkin varsin outo homma, moni uskonto rajoittaa ihmisen elämää. Kerranhan tässä nyt saakeli eletään, kyllä mä en tarvi yhtään enempää rajoituksia kuin lakien puolesta on. Tarpeeks rajoituksia tässä on muutenkin, että saa elää sellaista elämää kuin haluaa, sitten viel liitytään kirkkoon, joka kieltää kaiken muun paitsi syömisen, paskomisen ja uskonnollisten tekstien lukemisen.
Olikohan se Punainen lanka -ohjelma viime vuonna, jossa oli vieraana about 25v. mies, jonka koko suku oli hylännyt kun se oli eronnut lestadiolaisista. Aika julmaa kohtelua kun asetetaan uskonto oman lapsen edelle.

Pakkotoiston kristillisesti vakautuneet

Quottaan tähän väliin hieman ensimmäistä viestiä, Fabienin aloitusta:

Fabien sanoi:
...clip... Pakkotoiston Kristillisesti vakautuneet, olkaa hyvät ja kommentoikaa tuota "merkkiä". Totta kai se oli sattumaa jne jne jne, mutta tuo ajatusmaailmani juuri ennen jysäystä...tekee tästä mielenkiintoisen tilanteen.

Aika runsaasti löytyy kristillisesti vakautuneita, kun yhdeksännellä sivulla mennään. :evil:

Ihan mielenkiintoista keskustelua ja pohdintaa, mutta eikö sen voisi käydä Maailmankatsomus-treadissa... Mun mielestä tässä on kohtalaisen tyhmää jatkaa väittelyä. Ette te saa mua kuitenkaan luopumaan uskostani, enkä mä saa teistä yhtäkään käännytettyä, eli :zzzz: Kysymys ei ole järjestä ja tiedosta, vaan uskosta ja luottamuksesta.

Mun käsitteekseni tv-katselu ei sinällään tietty ole lestadiolaisille kielletty. Esim. uutiset, dokkarit. koulu-tv:t jne. Mutta siellä on paljon sisältöä joka sotii niiden oppeja vastaan (nyt tulee telkkarista esim. Sinkkuelämää) joten sitä "ei suositella" tms.

Ja oon kyllä samaa mieltä, että ei tuolta paskalootasta tule kun jalkapallon arvokisat mitkä pitää ihmisen nähdä.

Ekimies sanoi:
Ihan mielenkiintoista keskustelua ja pohdintaa, mutta eikö sen voisi käydä Maailmankatsomus-treadissa... Mun mielestä tässä on kohtalaisen tyhmää jatkaa väittelyä. Ette te saa mua kuitenkaan luopumaan uskostani, enkä mä saa teistä yhtäkään käännytettyä, eli :zzzz: Kysymys ei ole järjestä ja tiedosta, vaan uskosta ja luottamuksesta.

Miks ihmeessä pitää heti lopettaa keskustelu kun se menee väittelyksi. Uskonnosta väittely ei tokikaan johda mihinkään mutta on silti mukava kuulla ihmisten mielipiteitä.
Ite oon saanut närkästettyä turhan monta ihmistä kun oon ruvennut väittelemään uskonnosta tai vittuilemaan suoraan päin naamaa, sitä en enää livenä harrasta.

Nämä jumalajutut on aika loppuunkaluttuja. Kaikilla on omat argumenttinsa: on ylemmyydentuntoisia ateisteja, on pakanoita sääliviä J-miehiä, on vihaisia nuoria jotka ei usko, on perkele lestoja ja niiden vastustajia. Ja kaikki alkoi siitä että Fabien kertoi Jumalan sammuttaneen valot.

Parasta mitä tässä vaiheessa voi sanoa on: "Hajaantukaa, täällä ei ole mitään keskusteltavaa!"

Treenatkaa perkele enemmän, ehkä 200 penkistä natuna on merkki ylempää.

Ekimies sanoi:
Kysymys ei ole järjestä ja tiedosta, vaan uskosta ja luottamuksesta.

No siinä tapauksessa tunne vie voiton järjestä.
Se on melko tavallista käytöstä ihmiselle. En ylipäätänsä tiedä, miksi ihmetellään miten ihminen voi pettää toista, vaikka olisi ollut parisuhteessa pitkään ja aina vannoisi ettei petä toista... Tunne voi voittaa järjen, vaikka jälkeen päin ajattelisikin asian erilailla.

:offtopic:
Uudessa tieteen kuvalehdessä oli jotain juttua, miten moraalisissa ongelmissa, aivojen "tunne" ja "järki" osat käyvät kamppailua, minkä päätöksen ihminen tekee moraalisen ongelman kohdatessaan.
:offtopic:

Back
Ylös Bottom