Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

xale sanoi:
Kävin uteliaisuuksissani tuolla sana ja ylistys foorumilla :D Oli sen verran levotonta ja "sisäsiittosta" tekstiä, että! Tuolta saa hyvät naurut. Sitä foorumia lukiessa viimestään huomaa, kuinka sekaisin usko ihmisen tekee. Siellä kovasti mm. kiellettiin olemasta missään tekemisissä harhaoppineiden kanssa. Harhaoppia ei saanut kohdata. kärsii kuulemma oma uskonto. Pidetään siis lesta lestana, kun ei anneta sen nähdä muuta ajattelu/elämäntapaa :thumbs:

Vaikka onkin provoa tähän vielä hieman...

Sun mielestä kaikki eri ääriuskonnot on yhtä kun lestat? Sun mielestä tuolla foorumilla (mitä siellä ikinä lukekaan) kirjoittelee vain lestat? Tai jos joku esimerkiksi tulis sun ovelle myymään nyt vaikka niitä kirjoja (mikä se uskonto nyt olikaan... helluntailainen?), niin nää väität, että se on lesta?

Hyvä homma, ku sulla näyttää olevan näin paljo tietoa näistä asioista ja osaat puhua asioista niiden oikeilla nimillä :rolleyes: .... Jatka ihmeessä samaan malliin... :wall: :down: :rolleyes: :D

xale sanoi:
Käy lukemassa niin tajuut. Taidat kyllä olla jo joku palstan mode :lol2:

Oli muuten aika hurjaa juttua, kuulostaa melkein pelottavalta. Kovasti lainattiin raamattua sun muuta juttua. Vaikka ehkä yhtä pelottavalta saattaa kuulostaa tuon forumin lukijoista meidän jutut. Esim. doping/antidoping -osion jutut vois ehkä saada hieman kommentointia Sana- ja ylistys-jampoilta:D

doping/antidoping -osion jutut vois ehkä saada hieman kommentointia Sana- ja ylistys-jampoilta
Nää pakkiksen uskovaiset ei varmaan uskalla puhua kellekkään, että lukevat pakkotoistoa. Joutuu kadotukseen harhaopin harjoittamisesta :lol2:

xale sanoi:
Käy lukemassa niin tajuut. Taidat kyllä olla jo joku palstan mode :lol2:

Siis kyllä mä uskon miten ns. "kaitapäistä" tekstiä siellä on, mutta onko tuo sun soperrukses sen parempaa?

Millä perusteella olen palstan mode? Sillä etten yhdy muiden mukana tähän ristiretkeen siitä miten ateistit ovat ylivertaisia/uskovaiset huonompia?

Hyvä homma, ku sulla näyttää olevan näin paljo tietoa näistä asioista ja osaat puhua asioista niiden oikeilla nimillä .... Jatka ihmeessä samaan malliin...
Jatka säki tota hullua uskomistas. Varo ettet harhaudu jumalan tieltä Saatanan pientareelle!! Jumala on rakkaus joten rakasteleppa sitä.....

Ota nyt Xale vihdoin ne silmät perseestä ja mieti vähän mitä puhut. Tollasen mä ymmärtäisin ehkä joltain 7-vuotiaalta jolle kaljapöhnäinen isä on opettanut pieksennän yhteydessä ketkä ihmiset on parempia kuin toiset.

Millä perusteella olen palstan mode? Sillä etten yhdy muiden mukana tähän ristiretkeen siitä miten ateistit ovat ylivertaisia/uskovaiset huonompia?
Se oli lähinnä heitto? Kieltääkö raamattu huumorin sekä sarkasmin? Uskonto on nykyään aika kuoleva kansanperinne, lestat pysyy kirkossa sinnillä. tavallinen tapauskovainen eroaa, kun tajuaa kirkon turhuuden. ihminen osaa ajatella itse ja tiede kumoaa ainavaan enemmän raamatun puppulauseita :thumbs:

Kysymys uskovaisille : Mitä pahaa on ehkäisyssä?- Edit- Aleley: vanhempani ovat absolutisteja. itsekin otan lähinnä saunakaljat silloin tällöin. Älä sä sotke tota paskaa tähän juttuun :thumbs:

Tämän threadin kaksinaismoralismi saa voimaan pahoin, siksi en kehtaa mieltää itseäni ateistiksi. Olen oman elämäni Herra, ja sellaisena aion pysyäkin.
Ihmisistä pitäisi tehdä arvio yksilötasolla, jota monet eivät selvästikään ole sisäistäneet.

xale sanoi:
Se oli lähinnä heitto? Kieltääkö raamattu huumorin sekä sarkasmin? Uskonto on nykyään aika kuoleva kansanperinne, lestat pysyy kirkossa sinnillä. tavallinen tapauskovainen eroaa, kun tajuaa kirkon turhuuden. ihminen osaa ajatella itse ja tiede kumoaa ainavaan enemmän raamatun puppulauseita :thumbs:

Et ole vieläkään vastannut kysymykseeni. Onko oma paatoksesi yhtään vähemmän sisäsiittoisempaa, kuin tuolla uskovaisten foorumilla?

Hei, semmonen juttu, että sä et lähde lokeroimaan mua miksikään. Kirkko = uskonto yhtälö ei toimi.

xale sanoi:
Kysymys uskovaisille : Mitä pahaa on ehkäisyssä?- Edit- Aleley: vanhempani ovat absolutisteja. itsekin otan lähinnä saunakaljat silloin tällöin. Älä sä sotke tota paskaa tähän juttuun :thumbs:

"Tollasen mä ymmärtäisin ehkä joltain 7-vuotiaalta jolle kaljapöhnäinen isä on opettanut pieksennän yhteydessä ketkä ihmiset on parempia kuin toiset."

Eti mulle tosta kohta jossa viittasin sinuun taikka perheeseesi?

Aleley sanoi:
Et ole vieläkään vastannut kysymykseeni. Onko oma paatokseis yhtään vähemmän sisäsiittoisempaa, kuin tuolla uskovaisten foorumilla?

Hei, semmonen juttu, että sä et lähde lokeroimaan mua miksikään. Kirkko = uskonto yhtälö ei toimi.
on.

Xalen kirjoitukset ovat erittäin sisäsiittoisia, huomaan myös hienoista Aleleyn panettelua, johon kaatuukin Xalen uskottavuus. :)

xale sanoi:

...koska? Ei, mä osaan vastata tähän itsekkin. Olet mielestäsi ideologiasi kanssa ennemmän oikeassa kuin muut, etkä ylimielisyydessäsi siedä mitään muuta ajattelutapaa. m'roit?

Kuvitellaanpa tilanne, jossa tähän threadiin jäisi ainoastaan kaikki kaltaisesti henkeen ja vereen olevat ateistit. Eroaisiko tämä threadi silloin paljoakaan tuosta yllä mainitusta jessefoorumista?

Eroaisi, koska silloin emme keskenään jaksaisi jahkailla jo selviä asioita. Te pari pikku teiniä jaksatte lyödä pökköä pesään, ja ruokkia keskustelua. tosin en enää kauaa jaksa marista pentujen kans ja taidan lopettaa tän thredin seuraamisen. :urjo:

xale sanoi:
Eroaisi, koska silloin emme keskenään jaksaisi jahkailla jo selviä asioita. Te pari pikku teiniä jaksatte lyödä pökköä pesään, ja ruokkia keskustelua. tosin en enää kauaa jaksa marista pentujen kans ja taidan lopettaa tän thredin seuraamisen. :urjo:

Pentujen?? Jos tuo 22 vuotta pitää paikkaansa, mikä nää sitte oot (viisas ja runsaasti elämänkokemusta kokenus henkilö)?

Aleley sanoi:
Kuvitellaanpa tilanne, jossa tähän threadiin jäisi ainoastaan kaikki kaltaisesti henkeen ja vereen olevat ateistit. Eroaisiko tämä threadi silloin paljoakaan tuosta yllä mainitusta jessefoorumista?
Luultavasti tää koko keskustelu kuolis sen jälkeen pois.

xale sanoi:

Mitä olet tehnyt jo viimeisen n. 10 postin ajan? En ole käsitykseni mukaan mitenkään luovinut keskustelua "uskovaiset vs ateistit" suuntaan. Ja viimeinen argumentti mitä tohdit vielä käyttää on viitata minun ikääni.

Olin häissä, morsiamen suku oli erittäin uskovaisia, sulhasen ei, hääpari ei. Morsiamen isä piti puolen tunnin käännytyspuheen jossa toivoi että parin elämään tulisi kolmas pyörä ja kolmas pyörä olisi se jeesuskristus. Kaikki ok. Mitä jos homma olisi ollut toisinpäin, hääpari olisi ollut uskovainen ja ateistisi olisi toivonut että he heittäisivät pellolle parisuhteestaan sen kolmannen pyörän, jeesuksen. Se olisi ollut pöyristyttävää käytöstä, uskovaiselle sama sallittiin, jälkeenpäin vaan pyöriteltiin vähän päitä. Uskovaisuus antaa vapausasteita käyttäytyä huonosti. Mun mielestä on huonoa käytöstä soitella vieraiden ihmisten ovikelloa baibel kourassa.

Pakkiksen uskovaiset - tähän on viitattu vähän täällä mutta mikä on kirkon ja uskonnon suhde teologisessa mielessä. Edellyttääkö kristinusko kirkkoon kuulumista? Jos niin miksi? Eikö usko ja instituutio oli eri asioita? Kuinka paljon nykyinen rahakasaansa valvova valtionkirkko edustaa raamatun määritelmää siitä kuinka uskontoa pitäisi harjoittaa? Miten raamattu ylipäätään määrittelee sen kuinka uskontoa pitäisi institutionaalisesti soveltaa? Miksi Tuomaan evankeliumia ei hyväksytty raamattuun? Senkö takia että se ei sopinut alkukirkon intresseihin, ts. eikö (voi olla että oon väärässä) siinä mainita että kirkko on ihan missä vaan missä on uskovaisia samassa tilassa? Nämä ei ole siis provoja vaan kysymyksiä joihin oikeasti haluaisin tietää vastauksen.

Lämmittelin nuorena poikana ääriuskovaista tyttöä. Se sano että en saa pillua ennenkuin ollaan naimisissa. Mä sanoin et ei se mitään. Oikeesti ajattelin että ei se himoilleen mitään voi jos vaan pääsen sormettamaan. Sit se sano et me ei voida nähdä koska raamattu kieltää harha-oppineiden kanssa hengaillun. Ei harmittanut, loppupeleissä se oli aika ruma ja huumorintajuton. Mutta kun tuleva kyntömies ei vakoa valkkaa ajattelin silti yrittää. Kumbajaah my lord, sori siitä.

En tiedä onko tästä jo puhuttu mutta raamatun maailmakuva edustaa pitkälti se ajan ihmisen maailmankuvaa. Kosmoksen rajat oli muutamasata kilometriä, kuinka paljon sitä nyt kukin elämänsa aikana jaksoi kävellä/hevostella/purjehtia. Maapallo oli litteä. Ihminen oli ylivertainen luomakunnan kruunu.Aurinko kiersi maata. Maailma näytti kaiken keskukselta. Siinä kontekstissa ajatus siitä että jumala loi maailman ja ihmisen sen päälle omaksi kuvakseen syntyi varmaan suht vaivattomasti uskovaisessa.

Riparilla pappi piti puheen jonka sisältö oli suurinpiirtein tämä: Edellisellä riparilla oli tyttö arponut uskoaan ja ajatellut että vielä on aikaa miettiä. Meni saunasta uimaan ja hukkui. Joutui helvettin. Te saatatte kuolla koska tahansa, kuka tahansa teistä voi jäädä huomena rekan alle. Kääntykää nyt, huomena se voi olla myöhäistä ja joudutte helvettiin. Ikävä yksittäistapaus häiriintyneestä pastorista mutta ei varsinaisesti tehnyt musta suopeammin uskonnollisuuteen suhtautuvaa ihmistä. Ja vitut siellä muuten mikään tyttö oli hukkunut edellisellä ripsulla.

Mut anhow eikö se mee jotenkin niin että mä vielä kuoleman jälkeen saan tilaisuuden kääntyä, ts. siinä vaiheessa kun mulla on jo empiirinen (heh) todistus jumalasta, jolloin uskoon tuleminen yhtäkkiä perustuukin tietoon eikä uskoon? Sitä en muuten vieläkään tajua miksi usko itsessään pelastaa, uskolla kun ei ole mitään tekemistä sen kanssa kuinka hyviä/moraalisia ihmisiä me olemme, niinkuin tuolla kerrottiin se surullinen tarina petollisesta huorasta. Kuitenkin se huora pääsee uskonsa takia teoista riippumatta taivaaseen ja tää kaveri ei.

Mä en halua taivaaseen jos sinne pääsyn kriteeri on niin mielivaltainen kuin "uskominen".

Back
Ylös Bottom