Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

xale sanoi:
Uskon varjolla tehdään maailmassa ne raaimmat verityöt.

Näinhän se tuppaa olemaan. Itsellä ei uskoa vastaan sinänsä mitään, niin kauan kuin se pysyy sillä pitkällä hyvät vs. pahat asiat - jakaumalla keskiviivan paremalla puolella (mieluimmin reippaanlaisesti). Uskontokunnasta riippumatta uskonto on silloin parhaimmillaan kun positiiviset asiat on päällimmäisinä (joihin ei mielestäni kuulu ahdasmielisyys, pakonomaisuus
, henkinen väkivalta, pedofilia,terroriteot jne.).

Lisäksi "uskomisesta" on hirveän vaikea keskustella (ei silti mahdotonta) sillä se ei ole jäännöksettä tyhjennettävissä mihinkään loogislineaariseen kaavaan tms. - kun loogiset yms. asiaperusteet on puolin ja toisin esitetty, jää jäljelle vain omakohtainen kokemus ylemmistä voimista tai sitten ei.

Kirkkoon kuulumistakin kannattaa jo nykypäivänä punnita aika tarkkaan. Monestikko olette käyneet kirkossa jonkun muun, kuin "pakollisten" esim. häät, riparit ym takia. Itse kävin joskus 4 vuotta sitte siskon häissä. Vuosittain maksat kirkollisveroa jotain 400 euroa, ja mitä saat vastineeksi? Moni on kirkossa vaan sen takia, että ku naimisiin saattaa mennä joskus, ni pääsis sitte kirkossa vihille. Voi sinne kirkkoon liittyä vaikka kuukausi ennen häitä, ja erota sitte taas häiden jälkeen. Tuntuu tyhmältä maksaa jotain "jäsenmaksua" turhaan. Liittyisinkö esim. Tapani Kansan fan clubiin, ja maksaisin siitä vuosittaisen jäsenmaksun, vaikka en edes kuuntele hänen biisejään/tiedä missä se milloinkin kaahaa. Nyky "ei lestadiolainen" ihminen ei yksinkertaisesti tarvi kirkon palveluja. Miksi siitä pitääisi vielä maksaa! Vaikka ikäsi maksat kirkollisveroa, niin hautapaikastakin joutuu maksamaan. Saisivat edes sen tarjota vastineeksi.

xale

Kirkkohäät saat vaikka ei kumpikaan kuuluisi kirkkoon. Tosin varsinainen vihkiminen tehdään maistraatissa ja sitten jonkinsortin seremonia kirkossa. Jos toinen osapuoli ei kuulu kirkkoon niin seremonia eroaa vain siten, että tältä kuulumattomalta ei pyydetä vihkilupausta ("Tahdon") Jumalan edessä vaan "omantunnon kautta" tai jotenkin.

Hautapaikkakin on nykyään samanhintainen, kuului kirkkoon tai ei.

Itsekään en kirkossa käy ja viimeksi käynyt 5v sitten häissä. Seuraavan kerran todennäköisesti jonkun hautajaisissa, eli harkinassahan tuo on ollut. Tapauskovaisuus on kuitenkin vienyt voiton.

edit. luin väärin tuon hautapaikan. Saisi tosiaan olla ilmainen kirkkoon kuuluville, vaikkakin silloin sen myös pitäisi lain mukaan olla ilmainen kaikille.

TomiTheHuge sanoi:
mutta jos minulle jotain pahaa käy 10vuoden sisään, niin sehän on selvä merkki.
Jumalalta terveisiä. Käski kertoa että et tule saamaan pillua enää ikinä !

Todellisuus on sellainen millaiseksi sen koemme. Joku haluaa kokea jumalan jotakuta ei voisi vähempää kiinnostaa ja joku ei tiedä mihin uskoa kaiken sekavuuden keskellä. Mä olen aina pitänyt uskoon turvautumista heikkoutena. Mun silmissä jumalaa ei ole - mutta se on vain oma ARVIONI, joka ei ole syntynyt tunnepohjalta vaan todellisuuden ilmentymisistä, joka sotii ihmisten kuvaaman jumalan olemassaoloa vastaan. Mutta turha näistä asioista on kiistellä kun ei ole pitäviä todisteita puolesta tai vastaan.

Ekimies sanoi:
Jos mä olisin Jumala, niin tuskin alkaisin esittämään ihmisille taikatemppuja, jotta ne muhun uskoisi :rolleyes:

Mikset? Kyseessähän olisi kuitenkin aikamoiset panokset (taivas vs. kadotus/kidutus/helvetti)? Jos mä olisin jumala niin saletisti tekisin kaikkeni, että lapsukaiset maan päällä muhun uskoisi. Tietysti sillä varauksella että olisin ihanan rakastava jumala. Muussa tapauksessa voisin hyvinkin "sit down, laugh and enjoy the show" sekä ehkä välillä keppostella sähkökatkoksilla.

TomiTheHuge sanoi:
www.eroakirkosta.fi

ei ole tarkoitus yllyttää ketään,mutta se on oma-asia mitä linkillä tekee.. itse kävin tuolla eroamassa noin 2kk sitten.. oli yllättävän helppoa. eikä ole vielä jumala rankaissut... :rock:
mutta jos minulle jotain pahaa käy 10vuoden sisään, niin sehän on selvä merkki. :jahas:

Eihän kukaan kiellä uskomasta Jumalaan, vaikkei kirkkoon kuuluisikaan.

xale sanoi:
Sinäpä sen taas uskovaiseen tapaan käänsit noin päin. Tajusit varmaan mitä tarkotin? Kyllähän lapset itkee, mutta tässä olikin tarkotus se, että EI IHME JOS USKOO JUMALAAN, KUN SITÄ PENNUSTA ASTI PÄÄHÄN TAOTAAN!! Tyhmää vedota siihen, että itkeehän ne lapset muuallaki. Sekin on aika ristiriitasta, kun maailmassa on tosiaan aika monta jumalaa. Mitä helvettiä!! Kaikki uskoo johonki eri jumalaan. Islamilaiset pommittaa jokapäivä allahin varjolla porukkaa yms. Uskon varjolla tehdään maailmassa ne raaimmat verityöt.

En mää mitään kääntäny, sanoinpahan vaan että ei ne lapset nyt välttämättä sen tapahtuman vuoksi itke... Ja vastaavasti, ei ihme jos lestadiolaisia vihataan jos pennusta asti on taottu kalloon, että lestat on pahasta...

En myöskään välttämättä tajunnut pointtia vaan itse asiassa tekstin perusteella ymmärsin sun yrittävän saattaa lestadiolaiset entistäkin huonompaan valoon (toisaalta siinä onnistumiseen ei paljoa vaadita).

En myöskään välttämättä tajunnut pointtia vaan itse asiassa tekstin perusteella ymmärsin sun yrittävän saattaa lestadiolaiset entistäkin huonompaan valoon (toisaalta siinä onnistumiseen ei paljoa vaadita).
Hienoa, että ymmärrät sen jo itsekin. Tottakai lestat on huonossa valossa, kun "normaalit" ihmiset vaan ei voi ymmärtää teitä. Uskonto on hulluutta!

xale sanoi:
Hienoa, että ymmärrät sen jo itsekin. Tottakai lestat on huonossa valossa, kun "normaalit" ihmiset vaan ei voi ymmärtää teitä. Uskonto on hulluutta!

Joo vaikea se on nykyaikana ymmärtää, jos joku ei halua litkiä alkoholia, käyttää huumeita, kattoa telekkaria, käyä baareissa, varastaa, valehdella, elää avoliitossa, nussia jo alaikäsenä, jne... On se kumma ku ne ei halua ruveta "normaaleiksi"...

Raamatussa on niin paljon ristiriitasta puppua, ettei normi-ihminen siitä paljon perusta. Raamatun teksi on niin jännästi kirjotettu, et sitä voi aina tilanteeseen ku tilanteeseen vähän mielenmukaan soveltaa. Käskyistä: Älä tapa=vaan tappele, Älä varasta=vaan kieroile/huijaa. yms. meidän nurkilla lestat oli kaikista kierointa porukkaa. Bisneksissä kierreltiin veroja niin, että sai joka sunnuntai käydä kirkossa pyytään jumalalta anteeksi.... -eDittiä- Vai ei juoda? Naida? katota telkkaria? :anssi: Oulussapäin se on enää historiaa. kaupungin trendibaareissahan nuo lestat näyttää kännissä pyörivän. Tuttuni oli suviseurojen läheisyydessä kioskilla myyjänä, ja se tokas et kortsut loppu parin päivän seurojen jälkeen. Ilmapallojako ne lestapennut niistä puhalsi vai uhrasko ylipappi syntikumit jossain rituaalissa? Herää todellisuuteen!

xale sanoi:
Raamatussa on niin paljon ristiriitasta puppua, ettei normi-ihminen siitä paljon perusta. Raamatun teksi on niin jännästi kirjotettu, et sitä voi aina tilanteeseen ku tilanteeseen vähän mielenmukaan soveltaa. Käskyistä: Älä tapa=vaan tappele, Älä varasta=vaan kieroile/huijaa. yms.

Juuri näin! Prikulleen kohilleen!

Ja lopulle viestille: :hyper: :lol2:

xale sanoi:
Tuttuni oli suviseurojen läheisyydessä kioskilla myyjänä, ja se tokas et kortsut loppu parin päivän seurojen jälkeen. Ilmapallojako ne lestapennut niistä puhalsi vai uhrasko ylipappi syntikumit jossain rituaalissa? Herää todellisuuteen!

No niissähän käy iso määrä ihmisiä. Ei ihme jos jonkun pikkukioskin sulttaanilaatikossa alkaa pohja paistamaan.

xale sanoi:
Vai ei juoda? Naida? katota telkkaria? Oulussapäin se on enää historiaa. kaupungin trendibaareissahan nuo lestat näyttää kännissä pyörivän. Tuttuni oli suviseurojen läheisyydessä kioskilla myyjänä, ja se tokas et kortsut loppu parin päivän seurojen jälkeen. Ilmapallojako ne lestapennut niistä puhalsi vai uhrasko ylipappi syntikumit jossain rituaalissa? Herää todellisuuteen!

Juu juu, tottakai... mollaaminen sun muu jatkuu ihan kybällä...

Mistä tiiät että ne on lestoja, jos ne baareissä ryyppää? Jos joskus on ollut lestadiolainen, on sitä koko elämänsä, niinkö?

Kuuntelin joskus taannoin, ihan mielenkiinnon vuoksi sunnuntaisin radio deiltä jotain kyselyohjelmaa, jossa ihmiset sai soittaa radioon ja siellä itse "profeetta" vastaili epätoivosten lestadiolaisten kysymyksiin. Oikeesti se oli koukuttava ohjelma. Sitä kuunnellessa todella huomas, kuinka sekaisin usko voi ihmiset laittaa. Oli meinaan sen verran levotonta läppää et huhhuh. Kyllä taas pisti miettimään. mut uskokaa mihin tykkäätte. Minä uskon bodarin pyhään kolminaisuuteen: Ruoka, Treeni ja Lepo.

Mistä tiiät että ne on lestoja, jos ne baareissä ryyppää? Jos joskus on ollut lestadiolainen, on sitä koko elämänsä, niinkö?
Vanhoja tuttuja. ex naapureita ja luokkakavereita. sunnuntaisin sitte kirkkoon.. eikö se anteeksipyyntö sieltä sit haeta....

xale sanoi:
Kuuntelin joskus taannoin, ihan mielenkiinnon vuoksi sunnuntaisin radio deiltä jotain kyselyohjelmaa, jossa ihmiset sai soittaa radioon ja siellä itse "profeetta" vastaili epätoivosten lestadiolaisten kysymyksiin. Oikeesti se oli koukuttava ohjelma. Sitä kuunnellessa todella huomas, kuinka sekaisin usko voi ihmiset laittaa. Oli meinaan sen verran levotonta läppää et huhhuh. Kyllä taas pisti miettimään. mut uskokaa mihin tykkäätte. Minä uskon bodarin pyhään kolminaisuuteen: Ruoka, Treeni ja Lepo.

Määki oon joskus ihan mielenkiinnosta kuunnellu hetken radio deitä, mutta siellä tuntu olevan sen verran himmeetä touhua, että loppu tuo kuuntelu meleko äkkiä... Hullua touhuahan tuo on, jos pitää kysellä joltain "profeetalta" jotain viisaita elämänohjeita! Ei näin!

xale sanoi:
Vanhoja tuttuja. ex naapureita ja luokkakavereita. sunnuntaisin sitte kirkkoon.. eikö se anteeksipyyntö sieltä sit haeta....

Ei syytös tai muukaan vastaava... Tulipahan vaan mieleen, että ei se homma ihan noin toimi... :hyper: :D :)

Lestadiolaiset on kuitenkin aikamoinen vähemmistö Suomessa. Miten sitten luterilaiseen kirkkoon kuuluvat, samaa paskaa sekin on. Ensin mennää rippikouluun, jotta saadaan fyrkkaa, käydään kerran vuodessa ehkä kirkossa ja maksetaan veroa. Miks vitussa kuulua kirkkoon jos ei kuitenkaan välitä koko touhusta, mä en oo sitä oikein koskaan tajunnut.
Aika helvetin kaksinaismoraalista koko homma. Kirkko on yks hiton iso yritys, jossa pyörii aikomoiset rahat ja värväys on kehitelty huippuunsa, koska se uskonnon tuputtaminen alkaa jo päiväkerhossa ja viimeistään ala-asteella.

Back
Ylös Bottom