Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Tuo on ainakin kunnon ihme, sillä ei kenellekään kasva polveen siitä puuttuvia osia yhtäkkiä. Ennen parantumista nainen ei pystynyt edes kävelemään. Kankaanniemen kaveri oli nähnyt lääkärin ottamat ennen ja jälkeen kuvat. Tämä selittyy tietysti sillä, että joko Kankaanniemi valehtelee tai Kankaanniemen kaveri valehtelee.

Jos osoitan että Kankaanniemi valehtelee muissa asioissa niin voitaneen todeta ettei hänen kertomansa ole luotettavia todisteita tässäkään. Sovitaanko näin, se lienee reilua?

En tiedä pystyykö tällaista osoittamaan mutta voihan sitä yrittää.

Ihan pikkasen kaukaa haettua verrata painovoimaa ja evoluutiota.

Miksi se on kaukaa haettua?

Ja olenko minä epätieteellinen hörhö tämän asian suhteen kun en millään pysty uskomaan siihen ennen kuin se todistetaan?

Ja kuitenkin uskot sokeasti jumalaan.

Japi:

Luuletko etten ole ennen tajunnut, että ihmeitä voi kyseenalaistaa ja niille on mahdollista löytää luonnollisia selityksiä? Rehellinen pohdinta on sulle varmaan sitten komiikkaa. Kuten aiemmin olen sanonut, niin valtaosa ihmeistä on sellaisia, joihin en usko yhtään. Kaikkia ihmeitä epäilen. Sinä saat uskoa tai olla uskomatta ihan mitä haluat. Enkä minä ole niitä kuvia itse nähnyt, joten mistä minä varmuudella edes tiedän onko niitä? Mikset itse käy kysymässä, onko se niin vaikeaa? En tunne Kankaanniemeä millään tavalla.

Ominous:

Minulla on hankaluuksia ymmärtää suomeksikin näitä väittelyitä, joten en kyllä ymmärrä englanninkielisestä linkistä mitään. Tuo vertailu olisi ihan hyvä jos tuo kökkö kreationismi-sivu olisi tosiaan parasta antia evoluutiota kritisoivilta. Vaikkapa elämän syntymistä alkumeressä kuvaillaan tavistyypeille tarkoitetuissa yleisteoksissa tuohon "salamat välähtelivät" tyyliin ja siitä tulee ihan mieleen jotkut sotkan muna -tarinat. Tieteellinen keskustelu aiheesta on kuitenkin vähän toisenlaista.
Minä olen parhaani mukaan yrittänyt sinulle lähinnä selittää tieteen perusteita. Kuten kirjoitin, niin pointtina tuossa linkissä ei ollut, että ymmärtäisit tuota sisältöä vaan hahmottaisit kuinka avointa ja täsmällistä tieteellinen keskustelu on, ja miten jokainen uusi tutkimus viittaa valtavaan joukkoon aikaisempaa aikaisempaa tutkimusta. Ja kaivat minkä tahansa "evoluutiokriittisen" sivuston, niin verrattuna tieteelliseen keskusteluun se on väkisinkin aika pateettinen olkinukkejen ja puhtaiden vääristelyjen kyntömaa. Itse arvostan tietoa niin paljon, että minusta on tärkeää, että jokainen uskostaan huolimatta edes yrittää jättää helluntaiseuroissa suusta suuhun kulkevat puheet evoluution "ongelmista" omaan arvoonsa. Vaikka psykologisista syistä olemmekin taipuvaisia luottamaan eniten omaan viiteryhmäämme, niin on pystyttävä ylittämään omat kognitiiviset rajoitteensa ja katsottava suurempaa kuvaa. Evoluutioteoriassa ei ole sellaisia ongelmia, mitä seuroissa olet kuullut sillä olevan. Joko ne ongelmat ovat ratkaistu tai ne eivät ole evoluutioteorian kannalta oleellisia tai niitä ei ole koskaan ollutkaan. Evoluutiota ja painovoimaa voidaan aivan hyvällä omallatunnolla verrata toisiinsa. Molemmat ovat luonnonlakeja täysin samalla varmuudella oli niiden mekanismeja selittävissä teorioissa mahdollisesti jotain aukkoja tai ei.

Enkä minä ole niitä kuvia itse nähnyt, joten mistä minä varmuudella edes tiedän onko niitä? Mikset itse käy kysymässä, onko se niin vaikeaa? En tunne Kankaanniemeä millään tavalla.

Miksi sitten käytät näin epämääräisiä tapauksia esimerkkeinä kun kaikille epäilijöille riittäisi todisteeksi yksikin tapaus josta olisi saatava puolueetonta ensikäden todistusaineistoa. Eikä edes tarvitse vakuuttaa ääriskeptisiä ateisteja. Kyllähän uskovaistenkin piirissä on valtavasti porukkaa jotka ei ihmetekoihin ja rukouksella parantamisiin usko. Luulisi että heidät olisi helpompi vakuuttaa ensin. Väitteet siitä ettei parantuneet halua julkisuuteen ja siksi niitä ei uutisoida pätee varmasti joidenkin kohdalla. Miksei vaikka enemmistön. Mutta luulisi että joku, joskus, jossain olisi parantunut niin että siitä olisi kiistaton ensikäden todistusaineisto olemassa ja kaikkien saatavilla. Mutta ei..

Tämä painovoima on kyllä aina yhtä hauska esimerkki. Newtonin gravitaatiolaki, johon nyt yleensä varmaan tuolla sanalla normaali ihminen viittaisi, on kokeellisesti osoitettu virheelliseksi jo lähes sata vuotta sitten ja korvattu paremmalla teorialla (yleinen suhteellisuusteoria). Silti tiedetään ettei tämäkään teoria ole täydellinen, koska se ei pysty käsittelemään mikroskooppisia ilmiöitä.

Mutta sitten uskovaisen mielestä on aivan älytöntä edes verrata painovoimateoriaa ja evoluutioteoriaa. Kumpikin ovat hyväksi havaittuja malleja jotka selittävät ilmiön, joka kiistattomasti on olemassa. Kummassakin on enemmän tai vähemmän puutteita, mutta yli sadan vuoden kehitystyön seurauksena suurin osa virheistä on karsittu pois. Ja mikä tärkeintä, kumpikin on saman tieteellisen menettelytavan tulos. Jos päätämme että evoluutioon ei tarvitse luottaa kun siinä voi olla jotain ongelmia, niin samalla menee luottamus ihan kaikkeen tieteellisellä menetelmällä tuotettuun tietoon. Ei ole mitään syytä olettaa että mikään muu tutkimusala olisi sen pätevämpää kuin biologian tutkimus. Miksi ne samat ongelmat eivät sitten näkyisi ihan kaikessa tieteen tekemisessä?

Hienoa, kun saatiin taas yksi kristitty lisää tännekkin! Ompahan yksi lisää "väittelemässä" täällä. :)

Kuten lupailin jossain vaiheessa niitä todisteita Jeesuksen ylösnousemuksesta, niin tässähän niitä olisi > http://www.nic.fi/~shn/tekstit/ynperman.htm

En alkanut sitten itse väsäilemään tähän mitään pakettia Jeesuksen ylösnousemuksesta, sillä tajusin, etten osaa kirjoitettua niin laajaa, hyvää ja yksinkertaista tekstiä, kuin yllä olevassa linkissä esitetty Matt Permanin teksti.

Japi:

Luuletko etten ole ennen tajunnut, että ihmeitä voi kyseenalaistaa ja niille on mahdollista löytää luonnollisia selityksiä? Rehellinen pohdinta on sulle varmaan sitten komiikkaa. Kuten aiemmin olen sanonut, niin valtaosa ihmeistä on sellaisia, joihin en usko yhtään. Kaikkia ihmeitä epäilen. Sinä saat uskoa tai olla uskomatta ihan mitä haluat. Enkä minä ole niitä kuvia itse nähnyt, joten mistä minä varmuudella edes tiedän onko niitä? Mikset itse käy kysymässä, onko se niin vaikeaa? En tunne Kankaanniemeä millään tavalla.

Sinä ne kuvat kuitenkin otit esille että todisteita on olemassa, esitit sen kuin se olisi varmaan, et ole kuitenkaan kuvia nähnyt ja olet taas kerran uskon varassa, ja mun pitäisi uskoa koska sä uskot ilman mitään todisteita? Näetkö kaavan? USkovaisten piirissä tää varmaan toimii, kuulija uskoo koska kertojakin uskoo, todisteita ei ole kellään, vain höpöttelevä saarnamies on näin vakuutellut ja sen jälkeen seurakunta vakuuttaa toisensa, ja lopputulema on että kaikki ovat varmoja että näin on käynyt ja todisteet ovat tarpeettomia.

Pakkismiiteissäkin on ollut tapana että joku levitoi illan mittaan, ei siitä kukaan ole jaksanut videokuvaa ottaa se nyt on ihan normaalia että kun kasa ateisteja rupeaa ottamaan viinaa niin jossain kohtaa illan mittaan joku vähän leijuu, mihinkäs niitä todisteita näistä ihmeistä kaipaa, ne on noissa miiteissä niin yleisiä et olishan se nyt hölmöä ruveta kuvailemaan niitä.

Hienoa, kun saatiin taas yksi kristitty lisää tännekkin! Ompahan yksi lisää "väittelemässä" täällä. :)

Kuten lupailin jossain vaiheessa niitä todisteita Jeesuksen ylösnousemuksesta, niin tässähän niitä olisi > http://www.nic.fi/~shn/tekstit/ynperman.htm

En alkanut sitten itse väsäilemään tähän mitään pakettia Jeesuksen ylösnousemuksesta, sillä tajusin, etten osaa kirjoitettua niin laajaa, hyvää ja yksinkertaista tekstiä, kuin yllä olevassa linkissä esitetty Matt Permanin teksti.

Niin missä tuossa oli ne todisteet? Sanahelinää ja raamatunlainauksia, siitä oli vissiin puhetta ettei se raamattu käy todisteena kun ei sitä ole luokiteltu miksikään faktateokseksi. Yhtä lailla kalevalaa voisi käyttää todisteena sammon olemassaolosta tuossa mielessä, tai pitäisihän täällä juoksennella yksisarvisia jos se raamattu on tosikirja, tai enkeleitä pörräillä tossa.

Lopputulema, et pystynyt esittämään todisteita ylösnousemuksesta, case closed, luovutit.

Kun kerrotaan ihmisille miten tiede korjaa aina itseään, niin se on tietysti se miten asian pitäisi olla. Siinä se kysymys kuuluukin, että onko se todella niin?
Pragmaattisuuden perusteella näyttäisi olevan.

Evoluutiokeskusteluissa evoluution puolustajien mielestä asia on tietysti niin, mutta evoluutiota kritisoivien mielestä evoluutiota kritisoivat leimataan hulluiksi - -
Millaista sanaa sinä käyttäisit nuoren maan kreationisti ja geologi Kurt Wise:sta, jolla on tohtorin paperit Harvardista. Hän on todennut, että vaikka kaikki kuviteltavissa olevat todisteet viittaisivat vanhaan maahan ja universumiin, niin hän olisi ensimmäinen, joka tämän faktan myöntäisi mutta uskoisi silti 6000 vuotta vanhaan maahan, koska niin raamattu opettaa. Tämänkaltaisen ihmisen kanssa ei voi väitellä mistään, koska mikään todiste ei häntä vakuuta. Hän on päättänyt oman totuutensa ja tämä lähestyy sitä rajaa, kun minäkin käyttäisin ihmisestä "hullun" nimikettä.

--ja evoluution vaikeita kohtia ei ikinä selitetä.
"Evoluution vaikeista ongelmakohdista" saa usein lukea mutta niitä harvoin yksilöidään. Mitä ne ovat?

Kyllä sinulle on varmasti tuttu esim. kirja Evoluutio - kriittinen analyysi ja tiedät miten evoluutiota on kritisoitu.

Tietämätöntä ihmistä on aika helppo huijata ja nämä ovat ihan älyttömän monimutkaisia asioita tavallisen ihmisen ymmärtää. Jos väittelisin jonkun peruskreationistin kanssa, vaikka Pekka Reinikaisen, niin häviäisin 100-0, koska se tietää minua enemmän. Silti Reinikainen saattaa olla väärässä. Reinikainen tuskin on mikään terävin evoluutiokriitikko, mutta en pärjäisi sillekään jos yrittäisin kumota sen esittämiä argumentteja.
Reinikainen ei ole peruskreationisti vaan marginaaliryhmän jäsen. Nuoren maan kreationismi ei ole kovinkaan yleistä, kun harva uskoo maan olevan 6000 vuotta vanha mutta toisaalta YEC -porukka pitää asiasta kovinta meteliä. Tämäkin möykkä todennäköisesti uppoaa moniin ihmisiin, koska kuten aivan oikein ilmaisit, niin harvalla on ymmärrystä ja halua alkaa väittää vastaan kreationistille, jos ei ole asiaan perehtynyt.

Lisäksi epätietoinen uskonnollinen henkilö yleensä ohjataan ensin kreationistisen materiaalin piiriin, ei lukion oppikirjojen tai populaaritieteen julkaisujen ääreen. Näille on tyypillistä, että kaikesta tieteestä ja luonnosta tiedetty asia esitetään analogioiden avulla erittäin monimutkaisina asioina, näytetään virheellisistä lähtökohdista tehtyä todennäköisyyslaskentaa ja pyritään johdattelemaan ihminen sen oikean vastauksen ääreen. Tämä johdattelu nimenomaan on erittäin tärkeää, koska silloin ihmiselle tulee tunne, että hän itse oivaltaa asian, eikä hänelle ole pakolla syötetty mitään.

Reinikaisen kirjoja ja väitteitä olen kyllä lukenut ja niin on moni mun tuttu teologikin. Yhden tutun isä on teologian proffana ja hän on tälle haukkunut Reinikaisen tekstejä sanoilla: "Silmiä kirvelee Reinikaisen kirjaa lukiessa." Reinikainen on yksinkertaisesti väärässä niin monissa asioissa, että en edes jaksa alkaa käymään niitä sen enempää läpi mutta netistä löytyy listoja.

http://www.nic.funet.fi/~magi/artikk/evoluutio/e-ka/
http://www.student.oulu.fi/~ktikkane/YECONG.html
http://www.student.oulu.fi/~ktikkane/dinot.html
http://www.student.oulu.fi/~ktikkane/#FINNISH

En myöskään pysty sinulle laittamaan vastaan tuossa Behe-asiassa. Nuoko ovat sellaisia argumentteja, joita kukaan ei ole kumonnut ja niiden pitäisi vakuuttaa kaikki?

Mistä minä sen tietäisin ja mistä sinä tiedät? Onko Behen ajatukset nyt kumottu täydellisesti? Luulen, että aika moni viisas on tutustunut noihin linkkeihisi, mutta on sitä mieltä, ettei ne vakuuta. Saatat toki olla oikeassakin, mutta minun on sitä vähän hankala arvioida.
Normaalin tieteellisen käytännön vuoksi muiden ei tarvitse todistella Behen väitteitä vääräksi, vaan Behen pitäisi esittää jokin eliöistä löytyvä palautumaton järjestelmä. Tähän mennessä hän ei ole sellaista esittänyt, mikä on kyllä jännää, kun periaatteessahan voidaan ajatella vaikka koko kehon olevan palautumaton järjestelmä. Ota maksa pois, niin organismi kuolee. Onko kreationismi siis nyt todistettu? ;)

Toisaalta vaikka Behe löytäisi jonkun molekyylijärjestelmän, jonka muita osasia ei löydetä mistään muusta tehtävästä niin entäpä sitten? Ajatellaan nyt vaikka jotain hypoteettista kolmen kohdan solusignaalireittiä. Jos näitä signaalimolekyylejä ei löydy muualta elimistöstä, niin onko evoluutio silloin kumottu, raamattu oikeassa ja maapallo 6000 vuotta vanha? Entäpäs, kun otetaan huomioon sellainen fakta, että me emme tunne kaikki kehon proteiineja ja järjestelmiä vielä läpikotaisin. Sitten, kun kaikki kolme proteiinia ehkä löytyisivätkin muista tehtävistä solusta, niin taas on maapallo 4,5 miljardia vuotta vanha ja raamattu väärässä :hyper: Ei tiede nyt ihan näin toimi. :)

Jos evoluutioteorian luonne on sellainen ideologinen, kuten joskus vähän siltä vaikuttaa, niin eihän sitä kumoa mikään todiste ikinä vaan siihen uskotaan joka tapauksessa. Siinä tapauksessa tuo "150 vuotta" heitto on vähän sama kuin sanoisi, että helluntaiseurakunnassa usko Jumalaan on säilynyt 150 vuotta ja kestänyt koettelemukset.
Tämä voisi pitää paikkansa jos evoluutiteorian puolustajilla ei olisi esittää muuta todistusaineistoa, kuin Darwinin kirja. Näinhän asia ei ole vaan biologeilla on esittää 150 vuoden aikana kerättyä faktatietoa ja tutkimusdataa väitteiden tueksi. Tästä seuraa, että henkilö joka väittää evoluutioteoriaa ideologiaksi ei ymmärrä tieteen mekanismeja ja historiaa.

Evoluutioteorian esittäminen ideologiana on hyvin tyypillinen väittelytaktiikka kreationisteilta. "Tää nyt on vaan joku tämmönen ihmisen keksimä juttu" ja vastapainoksi esitetään kaikkivaltiaan teos.

Vaikka tuota "evoluutioteoria on absoluuttinen totuus" tyyppistä linjaakin moni vetää, niin jotkut ovat täälläkin myöntäneet, ettei evoluutioteoriassakin on puutteita.
Jos tieteenfilosofisesti tarkastelee, niin teoria ei koskaan voi olla absoluuttinen totuus. Jos taas tarkastelee erittäin laajaa todistusaineistoa, niin en koe vääränä jos arkikielessä käyttää lausetta: "Evoluutioteoria on totta". Pitää myös muistaa, että tieteessä sana teoria tarkoittaa jotain muuta kuin arkikielessä. Tieteessä teoria tarkoittaa jonkun luonnossa havaitun ilmiön selitystä. Evoluutioteoria selittää eliöiden muutosta ajan kuluessa.

Mitä se ei teidän mielestä sitten selitä?
Jos biologiassa pysytään, niin evoluutioteoria ei selitä kaikkea, siinä mielessä, että esim. millaisia testituloksia adaptaatiokokeissa saadaan. On esimerkiksi testattu banaanikärpästen kykyä sopeutua kuivaan ilmaan. Onnistuu useimmiten ja muutaman sukupolven kuluessa kärpäsissä havaitaan sopeutumia kuivempaan ilmanlaatuun.
(1) Vedenhukan vähentäminen, käyttäyminen, fysiologiset muutokset, pigmentti, tiiviimpi kitiinikuori.
(2) Kehon vesimäärän lisääminen, mahdollisesti koon lisääminen
(3) Kuivuuden kesto, valintatekijä proteiinien ja elintoimintojen sopeutuminen kuivempaan ilmastoon

Toisinaan taas tulee vastaan samanlaisia kokeita, jossa adaptaatiota ei saada aikaan jostain syystä. Tarkkoja syitä tähän ei tiedetä. Mahdollisia selityksiä tähän ovat:
- genetiikka, aina eivät vaan mutaatiot tuota hyviä mutaatiota ja populaatio kuolee => hyvä asia, muutenhan bakteeriantiobiootit menettäisivät tehoaan vielä nopeammin
- huono tai liian heikko valintamekanismi
- liian pieni otoskoko
- ovatko mahdolliset muutokset niin pieniä, ettei niitä havaita kuin dna-testillä vaikka pyritään histologiseen tarkasteluun
- tuntemattomat tekijät, kaikkia adaptaation mekanismeja ei vain tunneta

Telonis-Scott M. et al (2006) A new set of laboratory-selected Drosophila melanogaster lines for the analysis of desiccation resistance: response to selection, physiology and correlated responses. The Journal of Experimental Biology 209, 1837-1847

Kovia debatteja biologian sisällä on myös käyty punktualismista ja gradualismista, eli kehittyvätkö eliöt hyppäyksittäin vain tasaisen hitaasti ja mitkä ovat tarkat olosuhteet, jolloin laji vastustaa muutosta. Tätäkin on havaittu.

Miten isoja puutteita pitäisi olla, että luottamus evoluutioteoriaan horjuisi?
Hyvin suuria. Tämäntyylisiä:

- Geenifrekvenssit eivät populaatiossa muutu ajan kuluessa (mutaatioiden mahdottomuus tai ääretön redundanssi dna:ssa virheiden osalta)
- Geenifrekvenssien muutoksella ei ole vaikutusta yksilöiden ja populaation selviytymiselle (mutaatiot eivät vaikuta mihinkään. Miksi eivät vaikuta?)
- luonnonvalintaa ei ole olemassa (miksi saman lajin eliöissä silti on eroja?)
- DNA:ta ei ole olemassa
- DNA ei koodaa mitään
- mutaatioita ei ole olemassa (miten tämä olisi mahdollista, koska dna:n rakenne kuitenkin tunnetaan, eivätkä rakenteen atomit ja sidokset ole immuuneja hiukkasille tai energialle?)
- DNA ei voi muuttua (Sama asia kuin ylempänä mutta tarkennettuna)
- jälkeläiset eivät muistuta keskimääräisesti enempää vanhempiaan kuin muita populaation yksilöitä
- universumi tai maa on 6000 vuotta vanha - ei 4,5 miljardia vuotta (kaataisi nykyisen evoluutioteorian, tukisi erittäin nopeaa superevoluutiota)
- abiogeneesi on mahdotonta
- alkumaan olosuhteet olivat hapettavia (Jos olosuhteet olivat hapettavia, niin mistä vapaa molekulaarinen happi on peräisin?)
- fossiilikerrostumissa on kaikki lajeja sekaisin kaikilta aikakausilta (esim. jänisfossiili pre-kambrikauden kerrostumissa)
- todellisia kimeerisiä eliöitä on olemassa: kentaurit, merenneidot jne.
- havaintoja, että eliöitä luodaan tyhjästä nykypäivänä
- on olemassa vaihtoehtoinen selitys bakteerien antibioottiresistenssille
- Ihmisten kromosomi 2. ja suurten ihmisapinoiden kahden kromosomien yhtäläisyydet johtuvat jostain muusta kuin ihmisen kromosomin fuusioitumisesta, miten tarkalleen ottaen sentromeeri- ja telomeeriosat ovat päätyneet kromosomin keskelle?

Ja entäs se elämän synty sitten. Jos elämän synty -tutkijat vielä 50 vuotta Millerin kokeiden jälkeenkin piti konfferenssia ja totesi, että ei ole hajuakaan miten elämä syntyi, niin miten on muka tieteellistä ajatella elämän syntyneen elottomasta? Ja olenko minä epätieteellinen hörhö tämän asian suhteen kun en millään pysty uskomaan siihen ennen kuin se todistetaan? Jos sanoo, että "jonakin päivänä tämä tullaan vielä todistamaan" niin se on uskon asia eikä mikään tieteellinen tosiasia. Mitään aukotonta maailmankatsomusta ei ole olemassakaan ja kaikki joutuvat ottamaan jonkinlaisia uskon askeleita.
Abiogeneesi onkin vaikeampi aihe, kuin evoluutioteoria. Uskosta tuskin on kyse - ainakaan samalla tavalla kuin uskovaiset määrittelevät oman uskonsa. Kyseessä on enemmänkin perusteltu uskomus, joihin esim. abiogeneesitutkimus nojaa.

Ja vaikka dragonille hurrausta kritisoitiinkin jo aikaisemmin muutaman puskauskovaisen toimesta niin taas täällä tarjoillaan virtuaalista ylävitosta yhden uskovaisen tyrmäyksestä. Ei muuta kuin seuraavaa haastajaa tarjottimelle.

Yksi ateisti "profeetta" kertoo liirumlaarumia ja muutama perskärpänen lipittää sen minkä kerkeää.
Vastaavaa toimintaa näkee lähinnä ala-asteen koulukiusaajissa, yksi "kingi" sanoo ja tekee jotain ja seuraajat apinoi perässä vaikka kyse olisi kuinka idioottimaisesta asiasta.
Jokaisella on ne omat aivot; menkää hetkeksi ulos luontoon, katsokaa sitä ja tähtitaivasta ja ajatelkaa OMILLA aivoilla tovi kaikkea mitä ympärillä näette...

Edessäsi on tietokone:
minä väitän että sen on joku suunnitellut ja tehnyt suorittamaan monimutkaisiakin asioita,
väitätkö sinä että se syntyi ja alkoi kehittymään tehokkaammaksi itsestään, ei siihen ketään suunnittelijaa tai rakentajaa tarvittu? :)

Lapsikin ymmärtää nämä asiat, kunnes joku evoluutiohörhö alkaa opettamaan jotain täysin järjenvastaista ja jotkut onnettomat siihen opetukseen alkaa sitten USKOMAAN.

Laitetaan spoilereihin niin ei tule mielipahaa joillekin, vastaus löytyy täältä, enempää ei mun tarvitse sanoa:

1.Kor. 1: 18 - 29
18 Sillä sana rististä on hullutus niille, jotka kadotukseen joutuvat, mutta meille, jotka pelastumme, se on Jumalan voima.
19 Onhan kirjoitettu: "Minä hävitän viisasten viisauden, ja ymmärtäväisten ymmärryksen minä teen mitättömäksi".
20 Missä ovat viisaat? Missä kirjanoppineet? Missä tämän maailman älyniekat? Eikö Jumala ole tehnyt maailman viisautta hullutukseksi?
21 Sillä kun, Jumalan viisaudesta, maailma ei oppinut viisauden avulla tuntemaan Jumalaa, niin Jumala näki hyväksi saarnauttamansa hullutuksen kautta pelastaa ne, jotka uskovat,
22 koskapa juutalaiset vaativat tunnustekoja ja kreikkalaiset etsivät viisautta,
23 me taas saarnaamme ristiinnaulittua Kristusta, joka on juutalaisille pahennus ja pakanoille hullutus,
24 mutta joka niille, jotka ovat kutsutut, olkootpa juutalaisia tai kreikkalaisia, on Kristus, Jumalan voima ja Jumalan viisaus.
25 Sillä Jumalan hulluus on viisaampi kuin ihmiset, ja Jumalan heikkous on väkevämpi kuin ihmiset.
26 Sillä katsokaa, veljet, omaa kutsumistanne: ei ole monta inhimillisesti viisasta, ei monta mahtavaa, ei monta jalosukuista,
27 vaan sen, mikä on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi saattaaksensa viisaat häpeään, ja sen, mikä on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mikä väkevää on, häpeään,
28 ja sen, mikä maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi, sen, joka ei mitään ole, tehdäksensä mitättömäksi sen, joka jotakin on,
29 ettei mikään liha voisi kerskata Jumalan edessä.

hän olisi ensimmäinen, joka tämän faktan myöntäisi mutta uskoisi silti 6000 vuotta vanhaan maahan, koska niin raamattu opettaa.

Raamattu mitään tuollaista opeta. Ihmisen historiastahan se puhuu kuusi tuhatta vuotta vanhana asiana. Mitä raamattu opettaa maapallosta ja muista eliöistä ihmistä lukuunottamamatta? Sen että ne luotiin kuudessa syklissä eli "PÄIVÄSSÄ", millä sanalla sinä olisit Jumalana Moosekselle nuo syklit ilmaissut? (kerro ihan oikeasti haluan kuulla) ..Raamattu ei missään kohtaa väitä millään tavoin että maapallo tai eläimet olisivat tietyn ajanjakson ikäisiä. Ainoastaan ihmisen historiasta Aadamista Jeesukseen on ilmaistu eri yhteyksissä ajanjaksot kutakuinkin vuosina. Joten toistona.. se että jotkut uskikset eivät ymmärrä lukemaansa ei tarkoita sitä että raamattua todenmukaisena pitävän pitäisi yhtyä tollaiseen hölönpölöön mitä nuo "nuoren maan" teorian kehittelijät suoltaa.

"Evoluution vaikeista ongelmakohdista" saa usein lukea mutta niitä harvoin yksilöidään. Mitä ne ovat?

Äkkiä tuli mieleeni sellainen, että miten ne evottajat selittää esim. lajiutumista koskevan ongelman nimeltään lisääntyminen..?!? Asiahan on evottajien mukaan mennyt näin: kala (huomioi hengitys ja lisääntymis järjestelmä) päätti rantautua, eli tarvittiin kiduksista keuhkot.. miten se kehitysmuoto joka oli kesken, hengitti? ONGELMA!!
Kala myöskin laskee maitia, ja mätimunia.. miten se "liskokala" hoiti homman? ONGELMA!

Matelija päätti että haluaa vaihtolämmön sijaan olla tasalämpöinen ja peräti nisäkäs.. muniva eläin siis halusikin synnyttää istukan varassa eläviä tasalämpöisiä jälkeläisiä.. kätevää mutta se ONGELMA! Haluaisin nähdä miten evottaja selittää sen, ja kuten olen aina sanonut.. mitään vesinokkaeläintä on aivan turha esittää ratkaisuna ongelmaan kun se ei ole ratkaisu tunnetun fossiilistonkaan pohjalta tieteellisesti tarkasteltuna. No niin meillä on siis nisäkäs jonka lisko muni, mutta seuraava polvi jossain kohti vaihtaakin kerralla synnytysjärjestelmänsä, koska eihän kaksi toisistaan täysin poikkeavaa järjestelmää voi rinnankaan kulkea. IHAN VITUN ISO ONGELMA.

Näihin ongelmiin tulee yhdessä lauseessa ratkaisu johon evoluutioteoria ei valitettavasti tarjoa ripulipaskaa kummoisempaa selostusta: Eläimet on luotu lajiensa mukaan, joten lajiutuminen pääryhmien sisäistä muokkaantumista(evoluutiota) lukuunottamatta on mahdottomuus piste

Mitä ovat nuo "pääryhmät"? Kaikki varmasti tajuavat että esim. Linnut ovat ryhmänsä, sekä nisäkkäät.. kuin myös matelijat ja kalat sekä nilviäiset/äyriäiset yms.
Jos nämä perus asiat voi sisäistää, niin on helpompi tajuta miksi kukaan järjevä ihminen ei voi hyväksyä KOKO evoluutio teoriaa silti HYLKÄÄMÄTTÄ sitä kokonaan, lajien sisäinen jalostuminenkin on sitä evoluutiota, mutta se että esim. haista tulisi delffiini tai hevosesta lehmä menee jo sinne pseudo paskan puolelle ja rajusti.

Jos näitä signaalimolekyylejä ei löydy muualta elimistöstä, niin onko evoluutio silloin kumottu, raamattu oikeassa ja maapallo 6000 vuotta vanha? Entäpäs, kun otetaan huomioon sellainen fakta, että me emme tunne kaikki kehon proteiineja ja järjestelmiä vielä läpikotaisin. Sitten, kun kaikki kolme proteiinia ehkä löytyisivätkin muista tehtävistä solusta, niin taas on maapallo 4,5 miljardia vuotta vanha ja raamattu väärässä Ei tiede nyt ihan näin toimi.

Raamattu on todistettu argeologian avulla historiallisesti oikeassa olevaksi, eli kun se sanoo että tapahtui tuona aikana ja tämän ja tämän nimisen henkilön toimesta yms. niin se todellakin on niin. Ne "uskon asiat" eivät ruukaa olla tieteellisesti todistettavissa, mutta sehän on selvää se.. mikä taas ei ole ihan selvää on se miksi kaikenmaailman hölöttäjät käy raamatun painoarvoa historiallisena teoksena vähättelemään samalla kun eivät siitä mitään tiedä.
lainaan tekstiäsi hieman omaan kysymykseeni: Entäpäs jos otetaan huomioon sellainen fakta, että vaikkemme me ihmiset tunne kaikkia mekanismeja ja järjestelmiä nyt emmekä ehkä koskaan.. niin niiden tekijä kyllä tietää. Daavidin sanoja lainaan myös:
"Silmäsi näkivät jopa alkioni,ja kirjassasi olivat kirjoitettuina kaikki sen osat,mitä tulee päiviin, jolloin ne muodostettiin,eikä yhtäkään niistä vielä ollut."

niin taas on maapallo 4,5 miljardia vuotta vanha ja raamattu väärässä
Muuten hyvä mutta kun raamattu ei sanallakaan ota kantaa maapallon ikään.

Evoluutioteorian esittäminen ideologiana on hyvin tyypillinen väittelytaktiikka kreationisteilta. "Tää nyt on vaan joku tämmönen ihmisen keksimä juttu" ja vastapainoksi esitetään kaikkivaltiaan teos.
Miten se voisikaan olla muuta kuin ideologia jos sen osia ei voi kritisoida ilman että leimautuu "ideologian vastustajaksi" eli kretskuksi? Tiedoksesi että kyllä sen TEORIAN kannattajistakin löytyy niitä jotka eivät järkevyytensä takia voi sitä täysin allekirjoittaa. Edellisen valossa ei pitäisi olla väliä mihin ideologiaan/teoriaan nojailee.. niistä mitään kun ei ole täysin kaikilta osin voitu näyttää toteen.

Tieteessä teoria tarkoittaa jonkun luonnossa havaitun ilmiön selitystä. Evoluutioteoria selittää eliöiden muutosta ajan kuluessa.
Miten tuo teoria selittää lajiutumisen ongelmat? Niinpä.. se nimenomaan teorioi, todisteet taas ovat aika hassun hauskojakin välissä.. jotain sian hammasta ja aasin sääriluuta yms. Mullistavaa unohtamatta niitä apinan raatoja mitä välissä esitetään jonain esi-isinä.

Jos biologiassa pysytään, niin evoluutioteoria ei selitä kaikkea, siinä mielessä, että esim. millaisia testituloksia adaptaatiokokeissa saadaan. On esimerkiksi testattu banaanikärpästen kykyä sopeutua kuivaan ilmaan. Onnistuu useimmiten ja muutaman sukupolven kuluessa kärpäsissä havaitaan sopeutumia kuivempaan ilmanlaatuun
Hieno homma, lajin sisäistä muuntautumista ulkoisiin muuttujiin.

Miten isoja puutteita pitäisi olla, että luottamus evoluutioteoriaan horjuisi?
Hyvin suuria. Tämäntyylisiä:... .... ...

Luettelet sikinsokin kaikkea toisiinsa liittymätöntä kuraa pönkittääksesi väittäämääsi.
Katsotaas.. DNA nimenomaan solun muun toimintojen harmonian osilta todistavat tarkkaa insinöörityötä, jossa sattumalla tai tyhjästä kehittymisillä ei ole mitään sijaa.
Mutaatiot ja evoluutio.. kaikki tietävät että niitä on, ja kaikki järkevät silti tajuavat sen ettei ne selitä lajiutumista missään määrin vaan ne ovat lajin sisäistä, kuten esimerkkisi banaanikärpänen.. ei siitä taida varpusta tulla vaikka sitä nukettaisi millä säteillä? Universumi, on vanha.. miljardeja vuosia.. mitään 4 PILKKU jotain ei tarvi esitellä sen enempää kuin muitakaan lukemia kun ne ovat teoreettisia kaikki. Mutta tuon 6000 vuotta läpän voisitte koittaa unohtaa, kun sen pohjana ei toimi ainakaan raamattu.

Abiogeneesi onkin vaikeampi aihe, kuin evoluutioteoria. Uskosta tuskin on kyse - ainakaan samalla tavalla kuin uskovaiset määrittelevät oman uskonsa. Kyseessä on enemmänkin perusteltu uskomus, joihin esim. abiogeneesitutkimus nojaa.

Ei ne tiedepiirit tyhmiä ole ei.. sen todistaa jo tuokin että epämieluisa osa koskien evoluutioteoriaa kokonaisuutena sivuutetaan niinkin helposti kuin: Annetaan sille oma nimi eikä mietitä asiaa sen enempää. Uskosta siinä nimenomaan on kyse, ja vielläpä paljon hölmömmällä tavalla kuin tietoinen Tekijä uskossa. Vaikka koittaisit kuinka kiihkeästi perustella uskomusta jonka mukaan kaikki monimutkaiset mekanismit mitä solussa täytyy olla siitä hetkestä lähtien kun sellainen on olemassa oloonsa tullut.. ilmaantuisivat jossain vitun "alkumeressä".. niin sellaista ei vain voi tässä Ei kentaureja ja meren neitoja sisältävässä maailmassa tapahtua. Ei voi. Ei tapahtunut. Siksi sitä koskeva teoria on ihan lähtökohtaisestikkin teoria, ja vielläpä paljon huonompi teoria kuin tietoisen Tekijän teoria, joka kuitenkin sisältää ihmisen viisautta suuremman viisauden jolla solut ym. monimutkaiset järjestelmät voi ensinnäkin suunnitella, toiseksi toteuttaa ja kolmanneksi muokata oman mielen mukaan. Sattumaketjut eivät muokanneet tämän maapallon monimuotoista elämää. Kaikki siihen viittaavat teoriat ovat pohjaltaan kuraa ei sillä etteikö niiden nimissä tehtävässä tutkimuksessa olisi tolkkua, se kun ei vaan muuta perustaa todeksi.
Jos taas tarkastelee erittäin laajaa todistusaineistoa, niin en koe vääränä jos arkikielessä käyttää lausetta: "Evoluutioteoria on totta". Pitää myös muistaa, että tieteessä sana teoria tarkoittaa jotain muuta kuin arkikielessä.
Jos tarkastelee sitä samaa erittäin laajaa todistusaineistoa (koko maailmankaikkeutta) niin en koe vääränä jos arkikielessä käyttää lausetta "Koko luomakunta todistaa Tekijänsä viisautta" Pitää myös muistaa että totuus ja teoriat eivät mahdu samaan lauseeseen, siksipä voi arkikielellisesti sanoa: onhan niitä juttuja kun jaksaisi vaan kuunnella.

NOT-SURE-IF-TROLL-OR-JUST-VERY-STUPID_U18chan.webp

Penan tekstistä haluan tuoda esiin sen seikan, että sana "vieläpä" kirjoitetaan yhdellä ällällä eli l-kirjaimella. En halua, että kukaan saa väärää käsitystä todellisuuden luonteesta em. tekstin perusteella.

Panostajan tekstit ovat kyllä perkeleen viihdyttävää luettavaa loppujen lopuksi. Harva pystyy tuottamaan noin elämästä irrallaan olevaa tekstiä, vaikka Frostmindilta tuli myös hyvä yritys. Minua kiinnostaisi tietää, mitä nappeja pitää vetää, että pääsee tuohon mielentilaan?

Jo kolme sankaria kunnostautuu siinä minkä parhaiten osaa.. lähetellään jotain naurettavia kuvia ja tartutaan jopa yksittäiseen sanaan, ja ei siinä viellä kaikki.. pitäähän se jonkun sankarin päästä viellä höpöttämään omat aiheesta irrallaan olevat tekstinsä osoittaakseen sitä ryhmä henkeä.

Mitä nappeja? Tällä hetkellä menee ainakin: monivitamiini, D vita, omegat, NAC, clenut, alpha tren, alka krea, ja välissä uppoaa myös eca stack.. koita ihmeessä ja totea mihin mielentiloihin pääsit.

Jo kolme sankaria kunnostautuu siinä minkä parhaiten osaa.. lähetellään jotain naurettavia kuvia ja tartutaan jopa yksittäiseen sanaan, ja ei siinä viellä kaikki.. pitäähän se jonkun sankarin päästä viellä höpöttämään omat aiheesta irrallaan olevat tekstinsä osoittaakseen sitä ryhmä henkeä.
Sinun kanssasi yritettiin keskustella asiallisesti, mutta jos ulosanti on tasoa "se on vaan TEORIAA", niin löpinät voi huoletta jättää omaan arvoonsa.

Ja vaikka dragonille hurrausta kritisoitiinkin jo aikaisemmin muutaman puskauskovaisen toimesta niin taas täällä tarjoillaan virtuaalista ylävitosta yhden uskovaisen tyrmäyksestä. Ei muuta kuin seuraavaa haastajaa tarjottimelle.
Tykkään kyllä kehuista mutta Lihottuma tuntuu olevan kohteliaalla ja kysyvällä päällä liikkeellä. Ei mun tarkoitus ole ollut tyrmätä hänen tekstejään. Ollaan mekin kohteliaita hänelle.

Ollaan mekin kohteliaita hänelle.

Oi tätä teidän ylitsetursuavan paksua ME meininkiä.. tulee ihan avaraluonnon simpanssi episodit mieleen, siellä oksalla yks sukii toista ja kolmas roiskii kusta alaoksalla istuvien päälle ja sitten johtaja apina tulee ja nousee korkeimmalle oksalle imemään vehjettään.. hieno jakso. Kun katsoin sen niin ajattelin että hei, sehän on pakiksen evojengi kiivennyt puuhun :hyper:

Panostajapenan itkupotkuraivarit on kyllä tavallaan viihdyttäviä, mielenkiintoista miten pitkälle ihminen on valmis menemään kun ei vaan pysty tulemaan toimeen totuuden kanssa.

Back
Ylös Bottom