By Aapinen:
Väität, ettei ole raamatullissia perusteita sille, että helvetti ja Taivas ovat olemassa. No vilkastaampa hieman sitä raamattua. Vilkaistaan vaan, jopa jae pari edeltä ja jäljestä niin jotain tolkkua tulee heti noihin sun lainaamiisi kohtiinkin?
- "Mutta nyt Kristus on herätetty kuolleista, esikoisena niiden joukosta jotka ovat kuolleet. Kun kerran kuolema sai alkunsa ihmisestä, samoin kuolleiden ylösnousemus on alkanut ihmisestä. Sillä niin kuin kaikki ihmiset Aadamista osallisina kuolevat, niin myös kaikki Kristuksesta osallisina tehdään eläviksi" 1. Kor. 15:20-22
KOKONAISUUDESSAAN:
20*Mutta nyt Kristus on herätetty kuolleista, ensi hedelmänä niistä, jotka ovat nukahtaneet pois. 21*Sillä koska kuolema on ihmisen kautta, niin kuolleiden ylösnousemuskin on ihmisen kautta. 22*Sillä niin kuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki(vanhurskautta kannattavat) tullaan tekemään eläviksi Kristuksessa. 23*Mutta kukin omassa luokassaan: Kristus ensi hedelmänä, sen jälkeen Kristukselle kuuluvat hänen läsnäolonsa aikana. 24*Sitten tulee loppu, kun hän luovuttaa valtakunnan Jumalalleen ja Isälleen tehtyään tyhjäksi kaiken hallituksen(nykyiset ihmishallitukset) ja kaiken vallan(saatanan järjestelmän) ja voiman. 25*Sillä hänen täytyy hallita kuninkaana, kunnes Jumala on pannut kaikki viholliset hänen jalkojensa alle(tuhat vuotta kuten raamattu selvästi ilmaisee). 26*Viimeisenä vihollisena tehdään tyhjäksi kuolema.
- "Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, saa elää, vaikka kuoleekin, eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole" Joh. 11:25-26
Jae edeltä valottaa: 23*Jeesus sanoi hänelle: ”Veljesi tulee nousemaan ylös.” 24*Martta sanoi hänelle: ”Tiedän, että hän nousee ylösnousemuksessa viimeisenä päivänä.” 25*Jeesus sanoi hänelle: ”Minä olen ylösnousemus ja elämä. Joka uskoo minuun, tulee(aikanaan paratiisissa maan päällä) elämään, vaikka hän kuoleekin; 26*eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, tule ikinä kuolemaan(kuolemaan siinä mielessä etteikö olisi ylösnousemus mahdollisuutta). Uskotko tämän?
- "Silloin hän huusi: 'Isä Abraham, armahda minua! Lähetä Lasarus tänne, että hän kastaisi sormenpäänsä veteen ja vilvoittaisi kieltäni. Näissä liekeissä on kauhea olla.' Mutta Abraham sanoi: 'Muista, poikani, että sinä sait eläessäsi hyvän osan, Lasarus huonon. Nyt hän saa täällä vaivoihinsa lohdun, mutta sinä saat kärsiä tuskaa. Sitä paitsi meidän välillämme on syvä, ylipääsemätön kuilu, niin ettei täältä kukaan voi tulla teidän luoksenne, vaikka tahtoisikin, eikä sieltä pääse kukaan kuilun yli meidän puolellemme.' Luuk. 16:24-26
Mitäs mitäs.. tarina ilman todellisia henkilöitä ja tapahtumia.. ELI SUOMEKSI vertauskuvallista kerrontaa.
"19*Mutta oli rikas mies, ja hänellä oli tapana pukeutua purppuraan ja pellavaan, ja hän huvitteli päivästä päivään loisteliaasti. 20*Mutta eräs Lasarus-niminen kerjäläinen, joka oli täynnä märkähaavoja, pantiin tavallisesti hänen porttinsa pieleen, 21*ja hän halusi tulla kylläiseksi siitä, mitä rikkaan miehen pöydältä putoili. Ja koirat tulivat nuoleskelemaan hänen märkähaavojaan. 22*Aikaa myöten kerjäläinen sitten kuoli, ja enkelit veivät hänet Abrahamin poven eteen.
Myös rikas mies kuoli, ja hänet haudattiin. 23*Ja hän nosti silmänsä Haadeksessa, ollessaan piinallisissa tuskissa, ja hän näki Abrahamin kaukana ja Lasaruksen hänen povensa edessä. 24*Niin hän huusi ja sanoi: ’Isä Abraham, ole minulle armollinen ja lähetä Lasarus kastamaan sormensa pää veteen ja jäähdyttämään kieltäni, sillä minä kärsin tuskaa tässä leimuavassa tulessa.’ 25*Mutta Abraham sanoi: ’Lapsi, muista, että sinä sait elinaikanasi täysin määrin hyväsi, mutta Lasarus vastaavasti pahan. Nyt hän kuitenkin saa lohdutusta täällä, mutta sinä kärsit tuskaa.."
- "Ja niin he lähtevät, toiset iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään." Matt. 25:46
Kyllähän säkin olet näemmä kirjan avannut ja sitä lukenut, joten miksi sulle on ummessa mitä silmällä pitäen tuota ikuista elämää hohkataan.. ikuinen elämä maan päällä täydellisissä oloissa,ei pilven reunalla harppua rimputellen. Tämä oli Luojan alkuperäinen tarkoitus ja se raaamatun mukaan ennallisestetaan. Mitä tulee iänkaikkiseen rangaistukseen? No et ole tuolla tulevaisuudessa nauttimassa noista siunauksista.. se on se "iänkaikkinen pois karsiminen/rangaistus" riippuen käännöksestä. Koska ei ole kuolematonta sielua, ei ole myöskään mitään sielun ikuista piinaamista. Helppoa kun sen tajuaa.
- "Ellei kuolleita lainkaan herätetä, miksi he kastattavat itsensä näiden puolesta? Entä mitä varten me joka hetki antaudumme vaaraan?Niin totta kuin te olette minun ylpeyteni Herramme Kristuksen Jeesuksen edessä, minä katson joka päivä kuolemaa silmiin. Olisiko minun kannattanut taistella Efesoksessa petoja vastaan, jos asiaa ajatellaan vain tavalliseen ihmistapaan?" 1. Kor. 15:29-32.
29*Mitä muuten ne tulevat tekemään, joita kastetaan sitä varten että olisivat kuolleita? Jos kuolleita ei kerran herätetä(kyllä, herätetään aikanaan elämään maan päälle), miksi heitäkään kastetaan sitä varten että olisivat sellaisia? 30*Miksi mekään olemme vaarassa joka hetki? 31*Päivittäin olen vastakkain kuoleman kanssa. Tämän minä vakuutan sen riemun kautta, joka minulla on teistä, veljet, Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme. 32*Jos olen ihmisten tavoin taistellut petojen kanssa Efesoksessa, mitä hyötyä minulle siitä on? Jos kuolleita ei herätetä, niin ”syökäämme ja juokaamme, sillä huomenna me kuolemme”
Siinä nyt joitain pätkiä, jotka eivät varmaan sinun mielestäsi ole "raamatullisia". Mainitsit myös, että koko sielunkuolemattomuus- ja helvetti oppi keksittiin 300-luvulla kirkolliskokouksessa, niin ei se nyt aivan noinkaan mennyt. Ei mennytkään, tuolloin ne vaan "liitettiin" yhteen pakettiin eri lahkojen opeista joita apostolien viellä eläessä ei opetettu. Paavalin kirjoittamat Korintilaiskirjeet ovat mm. kirjoitettu n. vuonna 51 jKr. Egyptistä löydettyjen noin 120 jKr. ajoittuvien katkelmien perusteella voidaan päätellä, että evankeliumit kirjoitettiin ensimmäisen vuosisadan aikana eli on perusteltua uskoa, että alkuperäiset evankeliumit kirjoitettiin ainoastaan hieman tai muutamia vuosikymmeniä Jeesuksen ristiinnaulitsemisen jälkeen. Alkuperäiset käsikirjoittajat olivat siis joko silminnäkijöitä tai saivat tietonsa heiltä. Kyllä, mutta eihän he puhu mistään sielun kuolemattomuudesta tai kolmiyhteisestä Jumaluudesta. Jeesus itse sanoi joka yhteydessä ettei hän tee mitään omasta aloitteestaan vaan Hänen joka Jeesuksen oli lähettänyt. Eli Jeesus ei koskaan korottanut itseään Isänsä yläpuolelle kuten kirkon höselöt tekee. Eikä apostolit liioin ole kirjanneet mitään helvetin tuli oppeja, kunhan kirjasivat sen mitä Jeesus kertoi sen aikaisille ihmisille käytännön läheisesti. He kun tunsivat gehenan paikkana(jerusalemin muurin ulkopuolella, EI siis missään maan alla lol) ja sen toimintaan liittyvät asiat. Tunnetko sinä ne?
Kolminaisuusopista sen verran, että jos väität, ettei Jeesus ole Jumala minun ei tarvitse väittää mitään, Jeesus kyllä itse teki sen joka yhteydessä selväksi että on alempana kuin Isä, tai Pyhää Henkeä ei ole on toki, muttei persoonana kuten kirkko oppettaa, suosittelen taas tutkimaan sitä raamattua hieman tarkemmin no ei tästä paljon tarkemmin enää tarvi "tutkia" kun se siellä hyvinkin selvästi lukee monessa kohtaa. Jumala ilmoittaa itsensä kolmessa persoonassa. Isä, Poika ja Pyhä Henki Joo ja lehmät lentää. Jeesus sanoin mm. näin "Te saatte puolustajan; minä lähetän hänet Isän luota. Hän, Totuuden Henki, lähtee Isän luota ja todistaa minusta" Joh. 15:26.
"Kun se auttaja saapuu, jonka minä lähetän teille Isän luota, totuuden henki, joka lähtee Isän luota, se todistaa minusta.." Mikähän tuossa sinusta kertoo että tuo "henki" olisi persoona, kun ihmiset "täyttyivät pyhästä hengestä" niin sinustako se henki pujahti korvasta sisään ja asusteli siellä jossain keuhkossa sitten? Kivasti kun vertaat omaa lainaustasi ja minun, huomaat jotain hyvin olennaista. Nimittäin opillisen harhan poistumisen ilman sen kummempaa polemiikkia.
Jokainen kristitty saa Jumalan lupaaman lahjan voimaksi Jumalan palvelemiseen eli uskossa elämiseen. Pyhä Henki lähtee Isästä Pojan kautta.
Tottahan tuo on, raamattu todella opettaa että pyhä henki lähtee Isästä, kuinkas muutenkaan kun se on Hänen vaikuttava dynaaminen voimansa jolla Hän saattaa kaiken tapahtumaan. Ja miksikö Jeesuksen kautta? Samasta syystä kuin ihmisten täytyy rukoillakkin "Kristuksen Jeesuksen kautta". Olemme epätäydellisiä emmekä voi lähestyä Luojaa suoraan koska epätäydellisyys on hänestä niin kaukana, ja siksi tarvitaan välimies, sovittaja.
Jeesus kertoo myös hänen Jumaluudestaan. "Minä ja Isä olemme yhtä." Joh 10:30.
25*Jeesus vastasi heille: ”Minä sanoin teille, ja silti ette usko. Ne teot, joita minä teen Isäni nimessä(ei omassa nimessään!?!), ne todistavat minusta. 26*Mutta te ette usko, koska ette ole minun lampaitani. 27*Minun lampaani kuuntelevat minun ääntäni, ja minä tunnen ne, ja ne seuraavat minua. 28*Ja minä annan heille ikuisen elämän(aikanaan maan päällä), eivätkä he ikinä tuhoudu, eikä kukaan sieppaa heitä minun kädestäni. 29*Se, mitä Isäni on antanut minulle, on suurempaa kuin kaikki muu, eikä kukaan voi siepata heitä Isän kädestä. 30*Minä ja Isä olemme yhtä.”
Johannes 17: 20*En pyydä ainoastaan näiden puolesta, vaan myös niiden puolesta, jotka uskovat minuun heidän sanansa kautta, 21*jotta he olisivat kaikki yhtä, niin kuin sinä, Isä, olet minun yhteydessäni ja minä sinun yhteydessäsi, että hekin olisivat meidän yhteydessämme, jotta maailma uskoisi, että sinä olet lähettänyt minut.
Toivottavasti valotti tuo hieman tuota "olemme yhtä/yhteydessä". Monesti nuo rinnakkais raamatunpaikat auttaa ymmärtämään paremmin mitä tarkoitetaan tietyillä asioilla.
[/QUOTE]