Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Mä en nyt tiedä, miten analyyttisestä keskustelusta voi puhua, jos argumentit ovat kovin vammaisia.. Ainakin mun mielestäni analyyttiseen keskusteluun kuuluu se, että käytetyissä argumenteissa on jotain tolkkua :)

Heh, naurahdin :D Se, että yrittää perustella mielipiteitään on tarpeeksi analyyttiselle keskustelulle. Perusteluja ei ole siis esimerkiksi "Se nyt vain on näin" "Auktoriteetti X sanoo" "Kirjassa N lukee näin" tai "Voi jessus kun olette typeriä".
 
Tuliko väärä quote?? Kuitenkin olen samaa mieltä että kyseessä on määrittelykysymys, itse käytin wikipedian määritystä sairaudesta. Mielestäni on erittäin tärkeää keskustelussa määrittää avainsanat joilla keskustellaan, muuten teksti menee hyvin pian hakoteille. Jos määritelmään ei olla tyytyväisiä niin voidaan yrittää löytää yhteisymmärrys määritelmästä.

Täysin eri asia on sitten se, että mikä on jonkun ihmisen mielestä sairasta (=yleisen moraalikäsityksen vastaista)
Esimerkiksi tässä käytetään mielestäni termiä aivan väärin, minkä tarkensitkin tuohon. Tosin jos joku ilmaisee käytöksen olevan sairasta, voi se myös tarkoittaa henkilökohtaisen moraalikäsityksen vastaisuutta tai yhteisön normien vastaisuutta.
 
Esimerkiksi tässä käytetään mielestäni termiä aivan väärin, minkä tarkensitkin tuohon. Tosin jos joku ilmaisee käytöksen olevan sairasta, voi se myös tarkoittaa henkilökohtaisen moraalikäsityksen vastaisuutta tai yhteisön normien vastaisuutta.
Juu, yhteisön normit ja yksilön moraalikäsitys eivät aina vastaa toisiaan. Kyseisestä asiasta ei taida oikein vielä ollakaan kovin kattavaa jaettua tai yhteisesti hyväksyttyä moraalikäsitystä, ja siksi aihe herättääkin keskustelua. Tähän väliin vois joku heittää jonkun Jumalan sana- tai raamattu-kortin :D niin argumentaation taso paranee entisestään.
 
Mun täytyy nyt tulla täältä sivusta sorkkimaan tähän väliin ja kertoa, että aiheesta "homous on sairaus" voi keskustella myös vähemmän tunteikkaasti, kuin mitä itse esitit. Sen voi esittää väittämänä ja sille voi esittää perusteluja ajattelematta, että: "Vittu ne homot on kaikki ihan sairaita."

Tämä on ikävä kyllä sellainen aihe, että vaikka keskustelisit siitä ihan vain järkipohjalta ja ilman tunteita, niin vähintäänkin vastapuoli vetää aina porot nokkaan, kun kuulee, että homous on ton mielestä sairaus. Järjen valo sammuu ja alkaa huuto. Mun mielestä pitäisi pystyä miettimään, että mitähän se toinen mahtoi tarkoittaa, ennen kuin kommentoi mitään. Lausahdukset "homous on sairaus" ja "homot on sairaita" kun voivat tarkoittaa ihan eri asioita. Henkilö voi väittää homouden olevan sairaus käsitteellisellä tasolla ilman, että hänellä on jotain ongelmia homoja kohtaan ja ilman, että hän väittää homojen olevan sairaita.
Toivoinkin, että joku tarttuisi tuohon täkyyn. Esittämäni väittämä ei kuitenkaan ole yhtään sen tunteikkaampi kuin se, että väitetään homouden olevan sairaus. Kyllä siinä implisiittisesti sisältyy ajatus siitä, että homoudessa on jotain vikaa ja homot pitää pyrkiä parantamaan tai heidät tulee pyrkiä eristämään yhteiskunnasta. Ei ole minkäänlaista mieltä määritellä jotain ominaisuutta sairaudeksi, jos siitä ei ole henkilölle itselleen tai muille haittaa eikä ole siten mitään tarvetta pyrkiä tuota ominaisuutta muuttamaan tai eristämään. Tämä on se pääasiallinen syy siihen, miksi homous on poistettu länsimaisen yhteiskunnan tautiluokittelusta, vaikka harva sitä minään ihailtavana ja tavoiteltavana ominaisuutena pitääkään. Ja siellä missä homous vielä luokitellaan sairaudeksi, niin siellä homoseksuaalit saavat nauttia kyllä kaikesta sen mukanaan tuomista mukavuuksista, kuten pakkohoidosta suljetulla osastolla tai esimerkiksi kemiallisesta kastraatiosta. Hurraa sille.

Argumentit sairausluokittelun ja syrjinnän kannalta ovat myös todella heikolla pohjalla ja ne voidaan yleensä jakaa kahteen päälajiin. Ensimmäinen on vetoaminen "luonnollisuuteen" ja siihen, että homot eivät pysty lisääntymään. No, tämä on tietysti ideologinen näkemys. Lukeehan raamatussakin, että lisääntykää ja täyttäkää maa, niin tätä ohjetta vastaan toimiminen on siten automaattisesti sairasta ja väärin. Maa alkaa nyt kuitenkin olla pikkuhiljaa täytetty ja on ehkä aika kohottaa ne kädet kohti taivasta ja huutaa mitä seuraavaksi. Toinen argumentti on eskaloitumisen pelko eli jos hyväksytään homous, niin pian hyväksytään aikuisten ja lasten seksisuhteet ja Pekkakin saa viedä hauvelinsa vihille. Samoilla argumenteilla kreationistit yrittävät saada evoluutiota pois Yhdysvaltojen kouluista uskottelemalla, että evoluution opettaminen johtaa ateismiin, joka johtaa moraalikatoon ja murhien, raiskauksien lisääntymiseen ja lopulta yhteiskunnan romahtamiseen. Maailma ei nyt vaan toimi näin. Sinusta tämä on ehkä jokin itkupotkuraivari, mutta kyllä tällainen maailmankatsomus, jossa homous on sairasta on kyllä yhtä laadukas älyllinen aivopieru kuin se, että maapallo on 6000 vuotta vanha, koska biologian kirjassa on epätarkka sikiökuva.
 
Hmm, en näkisi itseäni ainakaan noin primitiivisenä mutta jos näin kuitenkin oletetaan niin entä jos kaksi homoa on metsässä, ovatko he sitten sairaita?

Ovat, koska eivät lisäänny. Voivat kyllä olla onnellisia, mutta todellisuus ei ole kaksi homoa metsässä. Todellisuus on lähempänä 100 ihmistä metsässä, joista kaksi ovat homoja, jotka kovasti toivovat, että se toinen homo pitäisi hänestä ja olisi viehättävä, kun muita vaihtoehtoja ei ole.

Outoa myös että näet lisääntymisen ainoana biologisena toimintona. Minkälaisia ne muut toiminnot sitten ovat ja eivätkö ne ole biologisia? Lisääntyminen elämän tarkoituksena on muutenkin kyseenalainen.

Kaikki on kyseenalaista, mikä kyseenalaistetaan. Kyseenalaisuus on kyseenalaistajan ominaisuus. Lisääntyminen on ainoa biologinen toiminto, joka määrittää kaiken muun toiminnon arvon. Kaikki muut biologiset toiminnot ovat olemassa vain tukeakseen lisääntymistä. Toki myös esim syöpä on biologinen toiminto, muttei terveyttä ja sairautta määritellä sen kautta, että miten hyvin syöpäsolut leviävät.

Sama näkökanta esimerkiksi esteettisiin asioihin esimerkiksi kauneus? Ovatko ominaisuudet mielestäsi ihmisistä riippuvaisia?

Tietenkin. Kun sanotaan, että joku on kaunis, niin tarkoitetaan joku tai jotkut pitävät sen kauniin ulkonäöstä. Jos olisi vain yksi sokea ihminen, niin kauneus ei tarkoittaisi mitään. Aivan kuten ruoan herkullisuus. Mikään molekyylikasa ei itsessään ole herkullinen, vaan vain jonkin maistajan aivoissa, kun maistajan makureseptorit reagoivat molekyylien kanssa ja ilmoittavat siitä aivoille.
 
Naurettavaa määritellä sairautta lissujen kielenkäytön perusteella. Lissut eivät osaa käyttää kieltä, koska lissuilla on pienet kehittymättömät aivot.

Joidenkin rotilla tehtyjen tutkimusten mukaan rotilla homous johtuu tietynlaisesta hormonialtistuksesta tietyssä vaiheessa sikiökautta. Se ei siis ole perinnöllinen ominaisuus

Eli silmien värikään ei ole perinnöllistä, koska silmien väri ei periydy, vaan johtuu proteiinitoiminnoista kehossa! Ei perinnöllisyys riipu siitä, kuinka monta välivaihetta on geenistä ominaisuuteen, vaan onko se ketju olemassa. Kohdun hormonitoiminta on perinnöllinen ominaisuus.
 
Ovat, koska eivät lisäänny. Voivat kyllä olla onnellisia, mutta todellisuus ei ole kaksi homoa metsässä. Todellisuus on lähempänä 100 ihmistä metsässä, joista kaksi ovat homoja, jotka kovasti toivovat, että se toinen homo pitäisi hänestä ja olisi viehättävä, kun muita vaihtoehtoja ei ole.

Minulla ei ole käsitystä todellisuudesta, joten siitä minulla ei ole mitään rakentavaa sanottavaa. Mutta esimerkiksi mies- ja naispuolinen homoseksuaali voivat kyllä lisääntyä, enkä näkisi tämän määritelmän "Sairaus (lat. morbus, kreik. nosos, engl. disease) on fyysisen tai psyykkisen rakenteen tai toiminnan poikkeavuus, joka aiheuttaa yksilölle tai hänen ympäristölleen tilapäistä tai pysyvää haittaa tai toiminnanvajavuutta." mukaan heidän olevan sairaita, heidän ollessa kahdestaan yhteiskunnassa.

Kaikki on kyseenalaista, mikä kyseenalaistetaan. Kyseenalaisuus on kyseenalaistajan ominaisuus. Lisääntyminen on ainoa biologinen toiminto, joka määrittää kaiken muun toiminnon arvon. Kaikki muut biologiset toiminnot ovat olemassa vain tukeakseen lisääntymistä. Toki myös esim syöpä on biologinen toiminto, muttei terveyttä ja sairautta määritellä sen kautta, että miten hyvin syöpäsolut leviävät.

Matematiikassa ei jää juuri tilaa kyseenalaistamiselle jos hyväksyy alkuperäiset aksioomat. "Lisääntyminen on ainoa biologinen toiminto, joka määrittää kaiken muun toiminnon arvon." Eli kaikki mikä edistää lisääntymistä on moraalisesti arvokasta toimintaa verrattuna johonkin mikä vähentää potenttiaalista lisääntymistä? Eli bokserit vs speedot on tärkeä moraalinen ongelma?

Toisekseen: "Lisääntyminen on ainoa biologinen toiminto, joka määrittää kaiken muun toiminnon arvon. Kaikki muut biologiset toiminnot ovat olemassa vain tukeakseen lisääntymistä." No ei tuossa ole mitään loogisesti todistettu, siinä on vaan annettu kasa premissejä jotka lukijan pitäisi hyväksyä.

Tietenkin. Kun sanotaan, että joku on kaunis, niin tarkoitetaan joku tai jotkut pitävät sen kauniin ulkonäöstä. Jos olisi vain yksi sokea ihminen, niin kauneus ei tarkoittaisi mitään. Aivan kuten ruoan herkullisuus. Mikään molekyylikasa ei itsessään ole herkullinen, vaan vain jonkin maistajan aivoissa, kun maistajan makureseptorit reagoivat molekyylien kanssa ja ilmoittavat siitä aivoille.

Näytät edustavan eliminoivaa materialismia. Miten selittäisit abstraktejen asioiden olemassaolon, kuten matematiikka?
 
Ei perinnöllisyys riipu siitä, kuinka monta välivaihetta on geenistä ominaisuuteen, vaan onko se ketju olemassa. Kohdun hormonitoiminta on perinnöllinen ominaisuus.
Tossa oli nyt kuitenkin kyse ihan eri asiasta. Hormonialtistus ei tässä liity perinnöllisyyteen, vaan sattumaan. Rotilla on useimmiten kohdussa useampia sikiöitä kerrallaan. Mahdollisen epätyypillisen sukupuolikäyttäytymisen (joka johtui kyseisen tumakkeen koosta) määräsi se, että minkä verran sikiö altistuu kyseiselle hormonille. Urospuoliset urosmaisesti käyttäytyvät saivat paljon altistusta, naaraspuoliset naarasmaisesti käyttäytyvät vähemmän. Jos kuitenkin urossikiö sai vähemmän hormonialtistusta, käyttäytyi se naarasmaisesti ja hakeutui toisen uroksen seuraan. Vastaavasti jos naaraspuolinen sikiö sai tavallista enemmän hormonialtistusta, käyttäytyi se urosmaisesti ja aggressiivisemmin ja hakeutui naaraiden seuraan. Todella tyhmää heitellä näitä tutkimustuloksia, kun en nyt kuollaksenikaan muista nimiä ja lähteitä, mutta koetan kotona penkoa sen tutkimuksen jostain esiin. Mutta summa summarum, en usko että se voi mitenkään olla perinnöllistä, että miten paljon mihinkin kohtaan kohtu hormonia jakaa. Hormonieerityksen määrä riippuu osittain myös ympäristöstä.
 
Onko homous maailmankatsomusta ?
Suhtautuminen homouteen, varsinkin negatiivinen suhtautuminen, on yleensä jonkin maailmankatsomuksen sivutuote. Sinänsä koomista, että monet ihmiset jotka muuten näkevät itsensä rationaalisina ihmisinä ja ateisteina menevät täysin irrationaalisen hurmostilaan, kun homoista ruvetaan keskustelemaan, vaikka länsimaissa kaikenlainen homouteen kohdistuva kritiikki on käytännössä vain jäänne kristinuskon vaikutuksesta kulttuuriin ja arvomaailmaan. Järkisyillä homovastaisuutta (tai homousvastaisuutta) on kuitenkin vaikea perustella, joten kyllä siinä on siten aika pitkälti uskonasiasta kyse.
 
Onko homous maailmankatsomusta ?

Ei.Mutta maailmankatsomus vaikuttaa sen, miten homouteen tai mihin muuhun asiaan tahansa suhtaudutaan.Maailmankatsomus on aina suhteessa 'johonkin' ja tässä valossa voidaan puhua mistä asiasta tahansa tämän treadin puitteissa.

Itse olen tottunut erottamaan toisistaan sekä maailmankuvan (=> sen, mitä maailmasta tiedetään/nähdään), että maailmankatsomuksen (=> sen, miten tietämäänsä/näkemäänsä suhtautuu).Kuitenkin nämä yhdessä ovat kuin kolikon kaksi eri puolta.
 
Niin lähinnä ajattelin että kun tuo homous kiinnostaa niin kovasti keskustelun aiheena oli sitten kyseessä pressan vaalit tai maailmankatsomus ketju niin ehkäpä homokeskusteluille pitäisi perustaa oma ketju.
 
Niin lähinnä ajattelin että kun tuo homous kiinnostaa niin kovasti keskustelun aiheena oli sitten kyseessä pressan vaalit tai maailmankatsomus ketju niin ehkäpä homokeskusteluille pitäisi perustaa oma ketju.

Jep,gay pride ketju ois hyvä olla erikseen.
 
Siinä se luetaan uskonnoksi muitten mukaan.
Eli ton sun lähteen mukaan sä oot uskovainen.Mä en oo sitä mieltä mutta tuo luokittelee sut uskovaiseks.
Vähän hypitään taas asiasta toiseen mutta minua ei millään muotoa haittaa, jos joku virkamies on tiedonannossaan niputtanut ateismin samaan kasaan uskontojen kanssa.
 
Minusta agnostikko on ihan eri asia kuin ateisti. Agnostikonkin voi toki määritellä monella eri tavalla, mutta itse ymmärrän käsitteen siten, että agnostikko ei itse perusta elämäänsä uskolle minkään jumalan olemassaolosta, mutta ei kuitenkaan kiellä etteikö olisi mahdollista, että joku jumala voisi olla olemassa. Ateisti taas ei usko, että mitään jumalia voi olla olemassa. Kyllä ateistikin varmaan muuttaa mieltään, jos tulee tarpeeksi pitäviä todisteita, mutta silloinhan se muuttaa elämänkatsomustaan, eikä enää ole ateisti ;)
Eihan, vaan ateisti ei usko etta jumalia on olemassa, koska ei ole nahnyt mitaan mika siihen viittaisi. Samalla tavalla kuin se ei myoskaan usko etta yksisarvisia olisi olemassa, koska ei ole nahnyt mitaan mika todistaisi niiden olemassaolon puolesta. Kyse ei ole mistaan ideologiasta, vaan ihan vaan siita etta on omaa jarkea kayttamalla tullut siihen tulokseen, ettei ole mitaan syyta olettaa jumalan olevan olemassa. Jos se kerran voi muuttaa mieltaan, niin sehan on nimenomaan todiste tasta, etta kyseessa ei ole ideologia vaan ainoastaan parhaan saatavilla olevan tiedon valossa tehty paatelma.

Vai sanoisitko vastaavasti, etta ihminen joka on jostain syysta vaikkapa kuvitellut, ettei dinosauruksia ole oikeasti ollut olemassa, vaan ne ovat mielikuvituksen tuotetta, muuttaa maailmankatsomustaan nahtyaan historiadokumentin jossa kerrotaan dinosauruksista? Minun mielestani on tuollaisessa tilanteessa aivan alytonta puhua maailmankatsomuksen muutoksesta, jos se maailmankatsomus on kuitenkin kokoajan ollut, etta tama tyyppi uskoo sen mihin jarjella paatellen paatyy. Jostain syysta han oli aiemmin puutteellisen tiedon varassa muodostanut vaaran kasityksen todellisuudesta (dinosaurukset ovat satua) mutta saatuaan parempaa tietoa han muutti kasitystaan asiasta. Mika tassa tilanteessa muuttuu, jos dinosaurukset korvataan jumalilla?

Ja mika se agnostikko sitten on. Jos agnostikolla on yhtaan jarkea paassa, niin han paatyy siihen tulokseen, ettei mitaan jumalia ole. Eli miksi han sitten edelleen sanoisi itseaan agnostikoksi, kun on sita mielta ettei jumalia ole olemassa. Luulenkin etta agnostikoksi itseaan kutsuvat lahinna sellaiset ihmiset, joilla ei ole alyllista rehellisyytta ja selkarankaa ottaa asioihin kantaa, kun pelkaavat etta loukkaavat jonkun tunteita. Tai sitten halutaan vaan olla muodikkaasti erilainen ja epaileva ja kriittinen, vaikka todellinen kriittinen ajattelu nimenomaan johtaisi siihen paatelmaan, etta jumalaa ei ole.
 
Vähän hypitään taas asiasta toiseen mutta minua ei millään muotoa haittaa, jos joku virkamies on tiedonannossaan niputtanut ateismin samaan kasaan uskontojen kanssa.

Eipä muakaan,mutta tollasten tilastojen avulla e ainakaan minua vakuuteta siitä että ateistit olis jotenkin huomattavasti nuhteettomampaa väkeä.
 
Jos nyt tarkkoja ollaan, niin ateismiin kyllä sisältyy metafyysinen kannanotto eli ateismi on uskoa siitä, että jumalaa / jumalia ei ole. Agnostikko ei usko jumalan / jumalien olemassaoloon, mutta ei myöskään kiellä sitä eli mitään kannanottoa ei ole. Teisti taasen usko jumalan / jumalien olemassaoloon, joka on myös metafyysinen kannanotto. Asian voi ajatella teistisenä janana. Ääripäissä ovat ateisti, joka kokee tietätänsä olevansa oikeassa siitä, ettei jumalaa ole ja vastaavasti teisti, joka kokee tietävänsä olevansa oikeassa siitä, että jumala on. Puhdas agnostismi on määritelmällisesti täysin keskellä tuota janaa.

En näe sanan "usko" käytössä ateismin yhteydessä mitään käsitteellistä ongelmaa. Ateismi ei ole uskonto, koska taustalla ei ole mitään laajempaa uskomusjärjestelmää. Ateismi ei ota kantaa esimerkiksi siihen, että mikä on oikein ja mikä on väärin. Tällaiset käsitteet joukkona kuten oikea ja väärä, jumalat, moraali, tunteet, hyvä ja paha, jne muodostavat joukkona metafyysisen käsitteistön, joista tehdyt kannanotot premisseineen muodostavat uskomusjärjestelmiä, joita nimitetään uskonnoiksi. Yksi kannanotto kuten ateismi ("uskon, ettei jumalaa ole") ei yksinään vielä tällaista käsitejoukkoa muodosta. Ateisminkin ympärille voidaan tosin muodostaa uskomusjärjestelmiä. Richard Dawkins ja kumppanit ovat onnistuneet hyvin rakentamaan eräänlaisen uskomusjärjestelmän, jossa ateismi on keskipisteenä. En ole tosin lukenut kuin Dawkinsin teoksen "God Delusion", mutta se on niin täynnä moraalisfilosofisia kannanottoja, että kuvittelisin, että jos teosta lähestyisi diskurssianalyyttisin keinoin ja purkaisi sen osiin, niin tavara alkaisi olla jo sen verran paksua, että tätä "uusateismiksi" nimitettyä linjausta voisi jo hyvällä omallatunnolla nimittää uskonnoksi.
 
Ja mika se agnostikko sitten on. Jos agnostikolla on yhtaan jarkea paassa, niin han paatyy siihen tulokseen, ettei mitaan jumalia ole. Eli miksi han sitten edelleen sanoisi itseaan agnostikoksi, kun on sita mielta ettei jumalia ole olemassa. Luulenkin etta agnostikoksi itseaan kutsuvat lahinna sellaiset ihmiset, joilla ei ole alyllista rehellisyytta ja selkarankaa ottaa asioihin kantaa, kun pelkaavat etta loukkaavat jonkun tunteita. Tai sitten halutaan vaan olla muodikkaasti erilainen ja epaileva ja kriittinen, vaikka todellinen kriittinen ajattelu nimenomaan johtaisi siihen paatelmaan, etta jumalaa ei ole.
Aika hyvin pähkäilty. Tykkään tästä ajatuksesta. Voisko agnostikoksi itseään kutsuva olla jonkinlaisessa välivaiheessa? Jos muistelen omalta kohdaltani, niin kutsuin itseäni jossain vaiheessa agnostikoksi (kun niin hienon termin jostain opin), mutta sittemmin on maailmankatsomus kyllä muuttunut reilusti ateismin puolelle, jopa antiteismiin asti. Sekin on tietysti seurausta siitä, kun aloin ajatella asiaa vähän enemmän. Agnostikko on ehkä vähän sellainen, joka ei vättämättä halua edes ottaa kantaa koko asiaan. Jumala on tai ei ole, niin agnostikkoa ei kiinnosta.
 
Back
Ylös Bottom