Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Ja uskovaisten jumala katsoo vieressä nauttien tuostakin kidutuksesta tekemättä mitään. Uskovaiset taas koittavat paeta ateismia sanomalla "tuo on saatanan tekosia". No edelleen, saatana on jumalan keksintö, vain langennut enkeli, joten eikö jumalalla ole valtaa estää tämän tekosia? On, hän vai ei sadistina niin halua tehdä tai sitten saatana on maailman valtias ja tekee mitä huvittaa.
 
Ja uskovaisten jumala katsoo vieressä nauttien tuostakin kidutuksesta tekemättä mitään. Uskovaiset taas koittavat paeta ateismia sanomalla "tuo on saatanan tekosia". No edelleen, saatana on jumalan keksintö, vain langennut enkeli, joten eikö jumalalla ole valtaa estää tämän tekosia? On, hän vai ei sadistina niin halua tehdä tai sitten saatana on maailman valtias ja tekee mitä huvittaa.


Voi veljet.Eikö täällä maailmassa ole myös jotain hyvää tollasen vastapainona?
 
Voi veljet.Eikö täällä maailmassa ole myös jotain hyvää tollasen vastapainona?
Ei niin pahaa ettei jotain hyvääkin. Jos tuon tapahtuman seurauksena ihmiset rukoilevat, uskovat ja elävät aiheuttamatta kärsimystä muille, niin eikös se kivasti tasapainottaisi tuota?
 
Voi veljet.Eikö täällä maailmassa ole myös jotain hyvää tollasen vastapainona?

Niinno, jumalaan uskovat harhaluuloiset aiheuttivat tytön kidutuksen. Jos kaikki olisivat ateisteja niin tuokin tyttö olisi säästynyt. Nämä nyt siviilioikeudessa tuomitut kuitenkin kuvittelevat tehneensä oikein, ja jumalan sääntöjen mukaan taivaaseen menossa, varmaan lohduttaa tuota tyttörukkaa ihan vitusti.

Onhan maailmassa paljon hyvää, se kuitenkaan ei välttämättä johdu uskovaisista.
 
Leibniz yritti aikoinaan selittää pahuuden sillä, että maailmassa on oltava pahaa jotta voisi olla myös hyvää. Ideana oli se, että vastoinkäymiset pakottavat ponnistelemaan hyvien asioiden eteen, mikä kasvattaa luonnetta. Vääryyttä vastaan taistelu puolestaan johtaa hyveellisyyteen. Tämän lisäksi Leibnizin mukaan Jumala joutui maailmaa luodessaan pohtimaan erilaisia vaihtoehtoja, ja tämä nykyinen maailmamme on kaikkein paras kuviteltavissa oleva maailma, koska Jumala ei kaikkivoipana lähtisi tekemään sekundaa.

Tosin tähän voidaan vastaväitteeksi sanoa, että maailmassa on hyvään verrattuna aivan liikaa pahaa, ja osa vastoinkäymisistä on sellaisia, etteivät ne todellakaan edesauta hyvyyden syntymistä. Ainakin minun on vaikea ymmärtää miten esim. vuosia jatkuneen seksuaalisen hyväksikäytön ja pahoinpitelyn kokemisen tuska olisi ihan ok, koska se potentiaalisesti tarjoaa uhrille mahdollisuuden henkiseen kehitykseen, alkusysäyksen ihmisoikeusaktivistiksi ryhtymiseen tms. Tietysti jos hyväksytään sellainen ajattelutapa jossa jonkun yksilön pitää toimia uhrilampaana jotta yhteisö tajuaa ryhtyä toimimaan pahuutta vastaan niin silloin tätä ongelmaa ei ole.
 
Leibniz yritti aikoinaan selittää pahuuden sillä, että maailmassa on oltava pahaa jotta voisi olla myös hyvää. Ideana oli se, että vastoinkäymiset pakottavat ponnistelemaan hyvien asioiden eteen, mikä kasvattaa luonnetta. Vääryyttä vastaan taistelu puolestaan johtaa hyveellisyyteen. Tämän lisäksi Leibnizin mukaan Jumala joutui maailmaa luodessaan pohtimaan erilaisia vaihtoehtoja, ja tämä nykyinen maailmamme on kaikkein paras kuviteltavissa oleva maailma, koska Jumala ei kaikkivoipana lähtisi tekemään sekundaa.

Tosin tähän voidaan vastaväitteeksi sanoa, että maailmassa on hyvään verrattuna aivan liikaa pahaa, ja osa vastoinkäymisistä on sellaisia, etteivät ne todellakaan edesauta hyvyyden syntymistä. Ainakin minun on vaikea ymmärtää miten esim. vuosia jatkuneen seksuaalisen hyväksikäytön ja pahoinpitelyn kokemisen tuska olisi ihan ok, koska se potentiaalisesti tarjoaa uhrille mahdollisuuden henkiseen kehitykseen, alkusysäyksen ihmisoikeusaktivistiksi ryhtymiseen tms. Tietysti jos hyväksytään sellainen ajattelutapa jossa jonkun yksilön pitää toimia uhrilampaana jotta yhteisö tajuaa ryhtyä toimimaan pahuutta vastaan niin silloin tätä ongelmaa ei ole.


Dostojevski kuvaili yhdessä kirjassaan, että viattoman kärsimys ei ole taivaspaikan arvoinen. Esimerkki viattomuudesta oli juurikin lapsen kärsyimys. Sanoi, että jos yhdellekään tällaista tapahtuu, niin ikuinen elämä ei ole minkään arvoinen. En kiellä Jumalaa, mutta palautan pääsylippuni.


Pahuutta tulee toki maailmankaikkeuteen aina kuulumaan, ja kuten edellä sanottiinkin, hyvää ei ilman sitä voisi edes olla. Mutta jos joku väittää että kristityistä se hyvyys löytyy niin minäkin lähetän tilaisuuden tullen kaikkivaltiaalle asiakaspalautuksen.
 
Niinno, jumalaan uskovat harhaluuloiset aiheuttivat tytön kidutuksen. Jos kaikki olisivat ateisteja niin tuokin tyttö olisi säästynyt. Nämä nyt siviilioikeudessa tuomitut kuitenkin kuvittelevat tehneensä oikein, ja jumalan sääntöjen mukaan taivaaseen menossa, varmaan lohduttaa tuota tyttörukkaa ihan vitusti.

Onhan maailmassa paljon hyvää, se kuitenkaan ei välttämättä johdu uskovaisista.

Mä oon tietoinen siitä että uskovaisetkin syyllistyvät rikoksiin siinä missä muutkin.
 
Mä oon tietoinen siitä että uskovaisetkin syyllistyvät rikoksiin siinä missä muutkin.

Oletko tietoinen siitä että ateistit eivät tee ateismin nimessä rikoksia toisin kuin uskovaiset jumalansa nimessä?

Tai siitä että vaikka jenkeissä on noin 80 prosenttia asukkaista uskovaisia, niin vankiloissa on lähes 90 prosenttia asukeista uskovaisia, kun taas ateisteja on noin 13 prosenttia usan väestöstä mutta vankiloissa olevista vain noin 0.2% on ateisteja? Sanoisin että uskovaiset tekevät enemmän rikoksia, mutta mikäpä tehdessä kun saa kuitenkin ikuisen pelastuksen..
 
Ja uskovaisten jumala katsoo vieressä nauttien tuostakin kidutuksesta tekemättä mitään. Uskovaiset taas koittavat paeta ateismia sanomalla "tuo on saatanan tekosia". No edelleen, saatana on jumalan keksintö, vain langennut enkeli, joten eikö jumalalla ole valtaa estää tämän tekosia? On, hän vai ei sadistina niin halua tehdä tai sitten saatana on maailman valtias ja tekee mitä huvittaa.

Voihan se olla että hyvä ja paha kamppailee täällä.
Monet rock yhtyeet ylistää saatanaa niin sanoilla kuin symboleilla.Mitä mieltä ootte?Uskooko ne oikeesti saatanaan vai feikkaako ne rahan takia?
 
Monet rock yhtyeet ylistää saatanaa niin sanoilla kuin symboleilla.Mitä mieltä ootte?Uskooko ne oikeesti saatanaan vai feikkaako ne rahan takia?

Riippuu aivan täysin yhtyeestä ja artistista, eli kyllä ja ei. Löytyy niin oikeita "satanisteja", kuin myös samoilla symboleilla pelaavia uskovaisia sekä ihan puhtaasti rahan ja markkinaraon perässäjuoksijoita.
 
Tai siitä että vaikka jenkeissä on noin 80 prosenttia asukkaista uskovaisia, niin vankiloissa on lähes 90 prosenttia asukeista uskovaisia, kun taas ateisteja on noin 13 prosenttia usan väestöstä mutta vankiloissa olevista vain noin 0.2% on ateisteja?

Osa uskovaisista on muslimeja;)
 
Oletko tietoinen siitä että ateistit eivät tee ateismin nimessä rikoksia toisin kuin uskovaiset jumalansa nimessä?

Tai siitä että vaikka jenkeissä on noin 80 prosenttia asukkaista uskovaisia, niin vankiloissa on lähes 90 prosenttia asukeista uskovaisia, kun taas ateisteja on noin 13 prosenttia usan väestöstä mutta vankiloissa olevista vain noin 0.2% on ateisteja? Sanoisin että uskovaiset tekevät enemmän rikoksia, mutta mikäpä tehdessä kun saa kuitenkin ikuisen pelastuksen..

Vankiloissa 90% uskovaisia, 0,2% ateisteja.Mitä ne loput 9,8% on?
 
Hörhöjä, niinkuin meikäläinen.. :) en usko jumalaan enkä väitä että sitä ei olisi olemassa. ajattelen mielelläni että aikoinaan tapahui toisin kuin mitä näinä päivinä yritetään arvuutella..
 
Ok,eli vankilan ulkopuolella on 80% uskovaisia,13% ateisteja,7% hörhöjä.Vankilassa 90% uskovaisia, 9,8% hörhöjä, 0,2% ateisteja.
Ton Japin hienon argumentin mukaan nää hörhöt olis kuitenkin noin tilastojen valossa roistompaa sakkia kuin uskovaiset.Tottakai ateistit on lähes moitteettomia mutta sieltä nuo vankat todisteet on peräisinkin.
 
Back
Ylös Bottom