Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Toi koirien jalostaminen on mikroevoluutiota. Chihuahua ja susikoira on kuitenkin edelleen koiria. Makroevoluutio on se, mihin nämä höpöhöpömiehet ei usko.

Niin ja kyllähän koira on selvä todiste Jumalan olemassa olosta. Oletteko nähneet villi eläimiä. Ne pelkää ihmistä. Entäs koira. Ei pelkää ei. Jos se olisi muka kehittynyt jostain sudesta niin eiköhän se joko söisi ihmisiä tai pelkäisi niitä. Nyt kuitenkin Jumalan luomana se vahtii ihmisen karjaa, toimii lemmikkinä ja pelastaa jopa ihmisiä. Siinäpä riittää selittämistä evolutisteille.

Siniketuista oli jalostettu koiraa vastaava kesy laji kai jossain muutamassa kymmenessä sukupolvessa, se projekti on jatkunu aika kauan ja nyt joku 50 sukupolvi menossa, niistä tulee kohta kai lemmikkejä myyntiin. 1% niillä villeinä on kai sosiaaliset geenit ja kun häkkiä lähestyy niin kettu ei pakene tai hyökkää. Näitä yksilöitä kun valitaan ja jalostetaan tarpeeksi monta polvea niin niille tulee luppakorvat ja muita pennun piirteitä mutta niistä tulee myös kesympiä samalla.

Kysymys palstan ateisteille.Jos täällä joku pystyis esittämään vedenpitävän todisteen jumalan olemassa olosta niin minkälainen se todiste mahdollisesti voisi olla?Mikä olis tavallaan sellanen heikoin todiste jonka voisitte hyväksyä?

Kysymys palstan ateisteille.Jos täällä joku pystyis esittämään vedenpitävän todisteen jumalan olemassa olosta niin minkälainen se todiste mahdollisesti voisi olla?Mikä olis tavallaan sellanen heikoin todiste jonka voisitte hyväksyä?

Ensin joudutaan täsmentämään Jumalan käsitettä, ts. mihin se sana edes viittaa. Mikäli olemassaolon lainalaisuuksia päätetään kutsua sanalla 'Jumala' niin hyväksyn sen jo nyt. 'Liikkeellepaneva voima' olisi myös sellainen kattokäsite, jonka alle saadaan paljon vakuuttavuutta.

Jos taas viittaat tähän kristinuskon jumalkäsitteeseen, niin mennään melko hämärille vesille. Olettaisen, että sen todisteen on pakko olla henkilökohtainen ('ilmoitus' raamattutermistöllä). Näitähän nyt riittää; ääni pään sisällä, palava pensas tai jokin muu ihmeellinen asia.

Tai sitten logiikalla. Jos joku osaisi määritellä syllogismin, jossa jumalattomuus johtaisi kamalaan sisäiseen ristiriitaisuuteen niin saattaisi olla ikään kuin kokemusmaailmallisesti erittäin motivoivaa omaksua usko.

Ei oikein mikään, kuten tossa sanottiin, niin jumalan käsite on niin lavea ja hatusta vedetty, ettei sitä osaisi määritellä kuitenkaan. Jos tosta nyt tulis joku mieletön otus taivaasta ja sanois, että "olen jumala", niin en edes uhraisi ajatusta, että tämä olisi jumala, kelaisin vain, että "mikä vittu toi on, arvasin, että alieneita on jossain?". Jumala on monelle ateistille täysin mahdoton yhtälö ja sitä se onkin, ei siinä ole käytännössä mitään järkeä tai logiikkaa millään tasolla.

Jos on pelimies, niin uskoo kyllä varmuuden vuoks haravasysteemillä melkein kaikkien uskontojen jumaliin. Paremmat tsänssit sitten kun hetki koittaa. En tiedä mikä olisi pätevä todiste jonkun jumalan olemassaolosta, mutta voisi ajatella, että siihen uskomusryhmään kuuluminen olisi kannattavinta, jonka jäsenet on pitkäikäisimpiä ja onnellisimpia, koska se jatkoille pääsy on kuitenkin aina vähän epävarmaa.

Tuo on kyllä hyvä ja mielenkiintoinen kysymys. Komppaan keethraxia siinä, että määritelmässä on paljon tarkentamista yms. Jos kuitenkin vaadittaisiin todisteita nimenomaan kristinuskon Jumalasta, mikä tahansa näistä ennen vuotta 30 A.D tapahtuneista ois aika jees:

1316147515.jpg

Ei luulis olevan liikaa vaadittu kun on jo kertaalleen kaikki nähty. Ei tarvisi olla edes samoja juttuja, vaan sama kokoluokka riittäisi. Ellei sitten jostain syystä mahti ole pienenemään päin.

Itse olen taipuvainen ajattelemaan, että jos jokin ilmiö voidaan selittää naturalismin keinoin, on tarpeetonta olettaa että sen taustalla olisi jokin yliluonnollinen toimija. Jos taas todistettaisiin jotain selkeästi naturalismin tavoittelemattomissa olevaa ilmiötä, olisi pakko hyväksyä se olettamus että universumissamme on myös jotain sellaisia voimia joita emme pysty tarkastelemaan tieteen keinoin mutta jotka pystyvät olemaan vuorovaikutuksessa kanssamme.

Jos nyt vaikkapa Vatikaanissa porukka kokoontuisi yhteen ja rukoilisi apua Costa Concordian nostamiseksi. Tuloksena tuo iso laiva nousisi suoraa vedestä ilmaan ja sitten nätisti rannalle. Tällöin olisi melko hankala keksiä ilmiölle naturalistista selitystä. Paikalla tulisi tietysti olla paljon todistajia ja kaikki vaihtoehtoiset selitykset tulisi pystyä sulkemaan pois mahdollisimman aukottomasti.

Pienemmätkin ilmiöt kyllä riittäisivät, kuten uuden raajan kasvaminen aputoidulle.

mulle riittäis joku pienempikin ihme, miljardi tilille, angelina jolie tohon sohvan eteen polvilleen rukoilemaan mun kukkoa suuhun ja vaikka ympärivuotinen kesä. Siinäpähän noita, pistä osku tilaukseen.

Jos on pelimies, niin uskoo kyllä varmuuden vuoks haravasysteemillä melkein kaikkien uskontojen jumaliin. Paremmat tsänssit sitten kun hetki koittaa.

Pelimies ei uskoisi varmuuden vuoksi, koska pelimies tajuaisi, että tilanne on täysin symmetrinen. Pelimies pystyy keksimään yhtä monta uskontoa, jotka palkitsevat uskontoon X uskomisen kuin rankaisevatkin siitä. Jokaiselle uskonnolliselle opille voidaan keksiä vastaoppi, joka on täysin päinvastainen. Eli jos luterilaisuudessa pääsee taivaaseen pelkällä uskolla, niin antiluterilaisuudessa joutuu helvettiin pelkästä uskosta. Koska todellisuus ei suosi yhtäkään kuviteltavissa olevaa uskontoa, niin kaikki kuvitelmat kumoavat toisensa vaikutuksillaan, jolloin niitä ei kannata ottaa huomioon.

mulle riittäis joku pienempikin ihme, miljardi tilille, angelina jolie tohon sohvan eteen polvilleen rukoilemaan mun kukkoa suuhun ja vaikka ympärivuotinen kesä. Siinäpähän noita, pistä osku tilaukseen.

Mä en pysty enkä halua tilata sulle noita.

Ei oikein mikään, kuten tossa sanottiin, niin jumalan käsite on niin lavea ja hatusta vedetty, ettei sitä osaisi määritellä kuitenkaan. Jos tosta nyt tulis joku mieletön otus taivaasta ja sanois, että "olen jumala", niin en edes uhraisi ajatusta, että tämä olisi jumala, kelaisin vain, että "mikä vittu toi on, arvasin, että alieneita on jossain?". Jumala on monelle ateistille täysin mahdoton yhtälö ja sitä se onkin, ei siinä ole käytännössä mitään järkeä tai logiikkaa millään tasolla.

No sua ei ainakaan pysty käännyttämään millään silmänkääntö tempulla.

No tuo raamatullinen vedenjako riittäisi. Kuten myös mädäntyneen ruumiin henkiinherättäminen. Tai jos kirjailisi yhtä äkkiä kuun pintaan tulikirjaimin "Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia. "

Nuo riittäisivät varmaan muillekin.

Melkein jos mun edessä rukoiltais ja sitten esim amputoidulle kasvais mun silmien edessä jalka takaisin. Vaatisin toki sitten vielä uudestaan saman ja vielä pari muuta, että olisin varmasti mielestäni hereillä ja järkissäni. Sikäli hassua, ettei mitään tämmöistä ole koskaan tapahtunut missään ikinä, mut sitten taas ihan vitusti kokoajan tapahtuu asioita, mitä ei voida todistaa tapahtuneeksi ja kaikki ne uskovaisten pään sisällä. Kertoo aika paljon mielen sairaudesta kun terveillä tätä ei ilmene.

No tuo raamatullinen vedenjako riittäisi. Kuten myös mädäntyneen ruumiin henkiinherättäminen. Tai jos kirjailisi yhtä äkkiä kuun pintaan tulikirjaimin "Minä olen Herra, sinun Jumalasi. Älä pidä muita jumalia. "

Nuo riittäisivät varmaan muillekin.

Tuo kuujuttu ois kova. Ei varmaan pitäisi olla kovin iso temppu noinkin mahtavalle tapaukselle. Miksei tee, saisi kerralla uskovia ison kasan....tai sittne järjettömän paniiikin. :D

Vitut kuusta ja rahoista, mut Jolie tänne.

...Jos nyt vaikkapa Vatikaanissa porukka kokoontuisi yhteen ja rukoilisi apua Costa Concordian nostamiseksi. Tuloksena tuo iso laiva nousisi suoraa vedestä ilmaan ja sitten nätisti rannalle. Tällöin olisi melko hankala keksiä ilmiölle naturalistista selitystä. Paikalla tulisi tietysti olla paljon todistajia ja kaikki vaihtoehtoiset selitykset tulisi pystyä sulkemaan pois mahdollisimman aukottomasti...

Tämä olisi mielestäni paras näistä tällä sivulla ehdotetuista todisteista. Tuo jos tapahtuisi, niin olisi todella vaikeaa yrittää todistaa sitä vastaan mitenkään, ja silloin tiedeyhteisökin alkaisi pitää tuossa tapauksessa ihmettä kaikkein todennäköisimpänä vaihtoehtona kyseiselle tapahtumalle. Varsinkin jos ilmiö pystyttäisiin toistamaan useaan kertaan. Vastavänkääjiä toki olisi, mutta todistustaakka olisi heitä vastaan.

Itse mietin kvanttifysiikkaa rinnakkaistodellisuuksineen :D

Jos jollain tavalla saataisiin avautumaan portaali johonkin muuhun ulottuvuuteen, ja sieltä kurkistaisi Jeesus joka sanoisi vaikka "Nimeni on Jeesus, pyydän että lopettaisitte kaikenlaisen liiallisen hihhuloinnin, koska se saa aatteemme näyttämään huonolta. Ja ei, maapallo ei ole 6000 vuotta vanha senkin pölvästit." Tämän jälkeen saisimme vielä todisteita taivaasta ja helvetistä ja sensellaisesta. Ihmiskunta aloittaisi tutkimusmatkat vaikka kiirastuleen. Näillä näytöillä paatunutkin ateisti luultavasti taipuisi myöntämään erehdyksensä.

Jos nyt vaikkapa Vatikaanissa porukka kokoontuisi yhteen ja rukoilisi apua Costa Concordian nostamiseksi. Tuloksena tuo iso laiva nousisi suoraa vedestä ilmaan ja sitten nätisti rannalle. Tällöin olisi melko hankala keksiä ilmiölle naturalistista selitystä. Paikalla tulisi tietysti olla paljon todistajia ja kaikki vaihtoehtoiset selitykset tulisi pystyä sulkemaan pois mahdollisimman aukottomasti.

Kävisikö kirveen nostaminen ens alkuun ja todistajatkin oli paikalla ? ;)

2.Kun.6:1 Ja profeetanoppilaat sanoivat Elisalle: Katso, huone, jossa me istumme sinun edessäsi, on meille liian ahdas.
6:2 Menkäämme siis Jordanille, ja tuokaamme sieltä kukin yksi hirsi ja rakentakaamme sinne huone istuaksemme. Hän sanoi: Menkää.
6:3 Eräs heistä sanoi: Suvaitse tulla palvelijasi kanssa. Hän sanoi: Minä tulen.
6:4 Niin hän meni heidän kanssaan. Ja Jordanille tultuaan he hakkasivat puita.
6:5 Mutta erään heistä kaataessa hirttä kirposi kirves veteen. Niin hän huusi ja sanoi: Voi, herrani, se oli vielä lainattu!
6:6 Jumalan mies kysyi: Mihin se kirposi? Ja hän näytti hänelle paikan. Silloin hän veisti puukappaleen ja heitti sen siihen ja sai kirveen nousemaan pinnalle.
6:7 Sitten hän sanoi: Nosta se ylös. Ja mies ojensi kätensä ja otti sen.

Pienemmätkin ilmiöt kyllä riittäisivät, kuten uuden raajan kasvaminen aputoidulle.

Tohon vaadittaisiin jo joku Jeesukseen uskova. :D

Jeesuksen teot.
Matt.15:29 Ja Jeesus lähti sieltä ja tuli Galilean järven rannalle; ja hän nousi vuorelle ja istui sinne.
15:30 Ja hänen tykönsä tuli paljon kansaa, ja he toivat mukanaan rampoja, raajarikkoja, sokeita, mykkiä ja paljon muita, ja laskivat heidät hänen jalkojensa juureen; ja hän paransi heidät,
15:31 niin että kansa ihmetteli nähdessään mykkäin puhuvan, raajarikkojen olevan terveitä, rampojen kävelevän ja sokeain näkevän; ja he ylistivät Israelin Jumalaa.

Jeesukseen uskovan teot.
Joh.14:12 Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö,
14:13 ja mitä hyvänsä te anotte minun nimessäni, sen minä teen, että Isä kirkastettaisiin Pojassa.
14:14 Jos te anotte minulta jotakin minun nimessäni, niin minä sen teen.

Yllä oleviin kohtiin saisi ehkä sovitettua amputoidun raajankin tapauksen, mutta Jeesukseen uskovan löytyminen onkin sitten jo hankalampaa...

Back
Ylös Bottom