Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Vastauksena kysymyksiisi, otetaanpa tällainen vertaus. Pete on laiska ihminen, suurimman osan ajasta hän istuu TV:n ääressä, ja poistuu siitä vain jääkaapille. Jokaisena lauantaina hän kuitenkin reipastuu niin että viitsii kävellä lähikauppaan ostamaan lisää ruokaa. Kumpi kertoo enemmän Peten luonteesta, lauantain hetkellinen reipastuminen vai kaikkien muiden aikojen laiskottelu? Pete on laiska.
Vaan ei aina, mikä oli pointti. Jos Pete on lauantaisin reipas, hän ei ole aina laiska. Vastaavasti jos Jeesus suomii jotakuta, hän ei ole aina kaikille ihmisille lempeä.

Samaan tapaan Jeesus on lempeä.
Jahas. Tuolla perusteella olen itsekin täysin yhtä lailla lempeä, eikä mitään perustetta avautua minunkaan sanoistani enää ole.

Olen jo käyttänyt elämästäni aivan tarpeeksi tämän nimenomaisen teoksen lukemiseen, jos olet itse ollut vasta muutaman vuoden uskossa niin olen elämäni aikana luultavasti lukenut Raamatun kymmeniä kertoja useammin kuin sinä.
Ilmeisesti et ole, kun sinulla on edelleen perusteettomia, pahasti vuotavia ja hermeneuttisesti ristiriitaisia käsityksiä kristinuskon sisältöä koskien.

Jeesus oli luonteeltaan Raamatun perusteella ennenkaikkea lempeä. Siitä on kyse.
Hän oli varsin valikoivasti ”lempeä”. Paljon osuvampi ilmaus minusta olisi hyvä, koska sitä hän oli jatkuvasti, kun taas lempeyttä on tositosivaikea nähdä vaikkapa tilanteessa, jossa Jeesus nimittää Pietaria Saatanaksi. Käsityksesi Jeesuksen lempeydestä kestää, kuten nähtävästi muutkin käsityksesi kyseisestä kaverista, varsin huonosti kritiikkiä.

Jäit kauas totuuden kertomisesta. Ja miten voisit totuutta kertoakaan kun et sitä tiedä.
Hienosti perusteltu hermanni. Onneksi sinä sentään tiedät, ja teet sen muillekin tiettäväksi ja uskottavaksi perustelemalla näkemyksesi huolellisesti.

Tuolla (TOTAALISEN SURKEALLA) perusteella kaikki muutkin ihmisen keksimät luojajumaluudet ovat olemassa.
Kyseinen peruste on suora seuraus kausaliteetista: jos tapahtumat ovat seurausta jostakin, on jonkin oltava tapahtumien alullepanija. Jos alkusyytä ei ole, minkään olemassaolo ei selity. Jokainen ihmisen keksimä luojajumaluus on by definition sepitettä ja siten väärä. Muut luojiksi väitetyt eivät ole aikalaisdokumentoidusti tulleet maan päälle todistamaan olemassaoloaan. Noin muuten toki edellyttäisin, että jos peruste olisi totaalisen surkea, yritettäisiin se kumota jotenkin – ehkäpä tajusit itsekin, ettei se onnistu kuin kyseenalaistamalla kausaliteetti, mitä on käytännössä mahdotonta tehdä.

Paljon todenmukaisempi selitys kristinuskon Jumalalle on: "Man created God in his image: intolerant, sexist, homophobic and violent." — Marie de France
Minusta on vinkeä huomata, miten usein vastaväittäjäni onnistuu olemaan ristiriidassa itsensä kanssa saman postauksen sisällä. Eikö kristinuskon Jumala nyt sitten ollutkaan lempeä?

Mikä kelpuutetaan vastaukseksi? Tarkoitan sitä, että antamasi vastaukset eivät ole minusta valideja vastaamaan niihin kysymyksiin jotka ovat oleellisia.
Mikä tahansa minulle esittämäsi kysymys, joka on jäänyt vaille vastausta. Retoriset kysymykset voinee jättää pois. Mitä tulee vastausten validiteettiin, et ole kertonut minkä takia ne eivät kelpaisi.

Luin käppyräisen rautalankasi ja otin sen "selityksen" huomioon kommentissani. Täyttä paskaa edelleen.
Viisaus on ymmärtämättömän silmissä aina täyttä paskaa – se taas, onko se sitä todella, ei ole mielipidekysymys.

Niinpä. Tämä pätee myös sinun väitteidesi kohdalla, kuten varmaan olet huomannut.
Odottelen edelleen esimerkkiä esittämästäni väittämästä, jota en ole perustellut. Jaksat laukoa tuota väitettä joka viestissä, mutta perusteita sille ei vaan näy löytyvän. Kumma juttu, mutta ehkä mantran hokeminen tekee siitä totta.

Aiheeseen liittyen: tunnen monenmonta kristittyä: Luterilaisia, helluntailaisia, vapaakirkkolaisia/"ekumeeneja", vanhoillislestaadiolaisia -- ja KAIKKI muut kristityt joiden kanssa olen koskaan asiasta keskustellut ovat kanssasi tästä Jeesuksen miekka -asiasta eri mieltä.
Uskallan epäillä. Saat toki tuoda näytille, tai vaikka etsiä netistä, jonkun kristillisen tahon, joka olisi kanssani siitä eri mieltä.

Miten sen todistan? Miten todistan että tunnen uskovaisia, tai ylipäätään ihmisiä, miten todistan että olen mies, että olen edes ihminen? En mitenkään, miksi edes näkisin vaivaa kun koko tämä keskustelumme on kuin reunaviite Puhahilkka -satukirjassa. Ei tällä ole minulle tarpeeksi merkitystä. Elämässä on pakko prioirisoida asioita.
Sillä näkyy olevan riittävästi merkitystä, että koet halun ja tarpeen jatkaa minulle vastaan väittämistä. Kun sen yhdistää siihen, että asialla ei ole tarpeeksi merkitystä että viitsisit perustella sen, tulee kokonaiskuvasta melko hullunkurinen. Kysymykseenhän vastasin jo kappaletta ylempänä.

Koko Uuden Testamentin perusteella. Kaiken mitä Jeesuksen on kirjoitettu sanoneen.
Jos et löydä yhtään kohtaa Uudesta Testamentista saati Jeesuksen sanoista, mikä olisi ristiriidassa näkemykseni kanssa, millä ihmeen perusteella ”koko Uusi Testamentti” olisi yhtäkkiä kanssani eri mieltä?

PS. Voitaisiinko sopia, että yritettäisiin jatkossa pitää jokaisessa viestissä korkeintaan sanotaanko 5 "palasta"? Ainakaan itselläni ei todellakaan riitä mielenkiinto, aika ja energia vastata hirveän moneen kohtaan yhdessä viestissä.
Ei. Vastaan esitettyihin väitteisiin niiden lukumäärän mukaan, eikä ole mielekästä laittaa vastausta väittämään kovinkaan kauas siitä. Jos et halua keskustella kanssani, älä ihmeessä vastaa.

jesus-facepalm.jpg

Ihan hyvia pointteja Malloylta. Jeesus oli vastustajilleen hyvinkin piikikas ja karkas, mika oli yleista antiikissa ja varmasti edesauttoi hanen tapattamistaan. Samalla han oli kaikenalaisten sorrettujen ja vahaosaisten puolustaja.

Kyseinen peruste on suora seuraus kausaliteetista: jos tapahtumat ovat seurausta jostakin, on jonkin oltava tapahtumien alullepanija. Jos alkusyytä ei ole, minkään olemassaolo ei selity. Jokainen ihmisen keksimä luojajumaluus on by definition sepitettä ja siten väärä. Muut luojiksi väitetyt eivät ole aikalaisdokumentoidusti tulleet maan päälle todistamaan olemassaoloaan. Noin muuten toki edellyttäisin, että jos peruste olisi totaalisen surkea, yritettäisiin se kumota jotenkin – ehkäpä tajusit itsekin, ettei se onnistu kuin kyseenalaistamalla kausaliteetti, mitä on käytännössä mahdotonta tehdä.

Tämä on niin täydellistä paskaa että ei voi muutakuin huokaista väsyneenä.

Ja tuohon huvittavaan kausaliteettiperusteluusi liittyen: Mikäs oli Jumalan alkuunpanija? Entä Jumalan alkuunpanijan alkuunpaniija? Entä Jumalan alkuunpanijan alkuunpanijan alkuunpanija? jne. ad infinitum. Turha sillä on perustella, kun yhtälailla alku on oltava niin teologisissa kuin järjellisissäkin selityksissä. Aikalaisperusteet eivät ole valideja, edes Jumalan valittu kansa ei perusteita uskonut: edelleen ovat Juutalaisia. Mutta vaikka olisivatkin, ei se olisi riittävä peruste todistamaan siitä, että muut luojajumaliin nojautuvat perusteet (tai sellaiset jotka eivät nojaudu jumaliin vaan johonkin muuhun) olisivat väärin ja kristinuskon selitys ainoa oikea. Ainoatakaan kunnon perustelua ei ole, myöntäisit sen itsekin, jos olisit rehellinen.

Lisäksi toisaalta: Jeesus ei ole sama kuin Jumala. Jeesus (mikäli oli suurinpiirtein Raamatun kuvauksen kaltainen) oli kyllä omalla tavallaan viisas mies, mutta ei ole mitään järjellistä perustetta uskoa hänen olevan enemmän kuin hyvin merkittävä ihminen. Jeesus ei itse sano olevansa Jumala, Jeesus rukoilee Jumalaa kutsuen tätä Isäksi (Hassua muuten, että katoliset, joita lähimpänä sinäkin kerrot olevasi, kutsuvat pappejaan "isiksi", vaikka Jeesus nimenomaan tämän kieltää). Jeesus sanoo olevansa TIE Jumalan tykö, ei Jumala itse. Jeesus sanoo olevansa yhtä Jumalan kanssa, mutta niinhän myös kristityt ovat Jumalan lapsia ja yhtä Jumalan kanssa olematta itse jumalia.

Kuten Heikki sanoi, minun "tuntemani" Jeesus oli heikkojen puolella. Mutta kaikki ihmiset ovat Jumalan edessä heikkoja. Olen hämmästynyt siitä, että on olemassa kristittyjä jotka eivät näe KAIKKIEN ihmisten pienuutta ja haavoittuvuutta. Kertakaikkisen surullista ymmärtämättömyyttä. Jeesus opetti katsomaan kaikkia ihmisiä, syntisiäkin, eri tavalla, näkemään heidät sellaisina mitä he ovat: pelkkinä ihmisinä. Jeesus ei rakastanut vain surkeita ja rampoja, vaan kaikkia ihmisiä. Hänen isänsä oli se joka mustasukkaisesti varjeli omaa palvontaansa ja kosti kaikille jotka eivät ottaneet häntä vastaan (absoluuttisen naurettavaa käytöstä Jumalalta -- se olisi halveksuttavaa ihmisenkin käytöksenä, mutta vielä enemmän se on sitä Kaikkivaltiaan Jumalan tapauksessa).

Kuitenkin koko kristinuskon Jumalan käskyihin pätee tämä paradoksi: Quid ergo, ne timeas (et times) modo timeas, eli: älkää pelätkö, mikäli pelkäätte, mutta jos ette -- pelätkää! Jeesus on "Isänsä" vastavoima hyvin monessa mielessä, uskovainen ei vain halua sitä nähdä. Epätoivoisilla ja epärehellisillä typeryksillä pelkkä tahto uskoa voittaa kaiken muun.

Jos et halua keskustella kanssani, älä ihmeessä vastaa.

Joo, totta, alunperin aloin keskustelemaan kanssasi koska vaikutit harvinaisuudelta -- kohtalaisen älykkäältä (tai oikeastaan viisaalta) uskovaiselta. Sittemmin olen huomannut, että olet ylpeä ja kapeakatseinen idiootti (tiedostan että epäilemättä olet minusta samaa mieltä, ja niinhän sinun pitääkin, jotta voit jatkossakin pysyä uskossa).

Mutta ei tätä tosiaan jaksa, enköhän mä parempaakin käyttöä ajalleni keksi kuin tämän aivottoman tiiliseinän kanssa puhumisen. En vaivaudu vastaamaan enää mihinkään kirjoituksiisi tämän jälkeen, koska olen "empiirisesti havainnut" että tämä on täydellistä ajanhukkaa: sinä pidät kiinni omista käsityksistäsi siitä huolimatta että niille ei ole olemassa valideja perusteita.

Hyvää loppuelämää sulle Malloy, toivottavasti et tuosta enempää harhaudu uskon tiellä, umpihulluja uskon sotureita kun ei varmasti tarvita maailmassa yhtään lisää.

PS. Vastaa kuitenkin ihmeessä vielä tähän viestiin jotta saat viimeisen sanan.

Sori, mutta...

Jeesusta, kuten Väinämöistäkään, ei ole ollut olemassa.

Itse olen sitä mieltä että nykytietämyksen valossa ei voida tietää onko Jeesusta fyysisesti koskaan ollut olemassa, eikä myöskään sitä millainen Jeesus on ollut. Kestäviä perusteita sille, että Jeesus olisi yhä "elossa" taivaissa Isäukkonsa vierellä ei myöskään ole olemassa. MUTTA, näistä asioista on kuitenkin vaikea keskustella täysin eksaktisti kokoajan, ja toisaalta on ajatuksen tasolla olemassa se Jeesus josta Raamattu kirjoittaa. Niinpä kun itse puhun Jeesuksesta, enimmäkseen oletan käytännöllisistä syistä että Jeesus on sellainen kuin Raamattu kuvaa. Siksipä koko tuo aiempi keskustelu M:n kanssa Jeesuksen luonteesta epäilemättä tuntuukin monesta lukijasta melko pöljältä, koska perustuu tähän hypoteesiin. (Toisaalta onhan tuollaiselle hypoteesille perustettu oma semi-tieteensäkin, millepä muullekaan teologia perustuu...)

Oli Jeesus sitten todellinen tai ei, niin monia hyviä ajatuksia on liitetty häneen, vaikka omakin käsitykseni ehkä onkin jonkinlainen "paranneltu Avatar" Jeesuksesta, joka perustuu omaan kasvatukseeni. Raamatun opettamisen lisäksi J-propagandan pastoreilla oli tapana kertoa tarinoita, joista esimerkkinä vaikka tämä seuraava teki minuun aikoinaan vaikutuksen:

Jalanjäljet hiekalla

Uneksin eräänä yönä käveleväni meren rannalla.
Meri vaahtosi, tuuli humisi, ja jalanjälkeni painuivat hiekkaan.
Katsellessani taaksepäin erotin kuitenkin omien jälkieni vieressä toiset,
kevyet askeleet. Kuka mahtoi kulkea rinnallani?

Silloin kuulin äänen, joka sanoi:
- Lapseni, luvatessasi seurata minua pyysit minua kulkemaan kanssasi, ja sen olen tehnyt.

Katsoin uudelleen taakseni. Mieleeni tulivat kaikki hetket, jolloin olin tuntenut itseni yksinäiseksi ja onnettomaksi, hetket jolloin olisin tarvinnut ystävää, hetket jolloin en jaksanut eteenpäin.

Äkkiä huomasin, että hiekassa näkyivät vain yhdet, syvät jalanjäljet.
Huusin hätääntyneenä: - Sanoit kulkevasi kanssani, Herra, mutta missä olit silloin, kun tarvitsin sinua? Olet jättänyt minut aivan yksin!

Aallot lauloivat, tuuli hengähti hiljaa. Kuulin äänen sanovan lempeästi:
- Lapseni, silloin minä kannoin sinua.

Mutta ehkä M & co. ovat oikeassa siinä, että Jeesus ei ole/ollut niin lempeä kuin itse ajattelen, mutta siinä tapauksessa on minulla vain entistäkin vähemmän syytä uskoa häneen.

Itse elän siinä käsityksessä, että jonkinlainen Jeesuksen esiaste on varmaan ollut olemassa, mutta että Jeesus sellaisena minä hänet nyttemmin "tunnetaan" on korkeintaan vain osatotuus siitä millainen tuo esiaste-Jeesus on ollut. Toisaalta monihan sanoo Jeesuksen tuntevansa, ja kuitenkin kaikki tuntevat *erilaisen* Jeesuksen. :rolleyes:

Sori, mutta...

Jeesusta, kuten Väinämöistäkään, ei ole ollut olemassa.

Kyllä Jeesus oli varmaankin olemassa yhtenä tai useampana henkilönä mutta paljon pienemmässä roolissa kuin monet kuvittelee.

Onko esimerkiksi Malloy tosiaan sitä mieltä että yksittäisen henkilön yksittäisellä sanomisella jonka joku on kuullut vuosituhansia sitten ja kirjannut ylös mukauttaen sanomiset omaan käsitykseen tapahtumien kulusta on merkitystä yhtään mihinkään. Ja tämä oikeasti vaikuttaa jollain tavalla SINUN elämääsi?

Samaan hengenvetoon voisin tiedustella että miksi tämä Malloyn kovasti viljelemä kristillinen, sinänsä kyllä hyvä, moraali olisi se kaikista tavoittelemisen arvoisin. Pidätkö ihmiskuntaa ja sen "hyvinvointia" tärkeimpänä siksi koska olet itse ihminen? Ei tämä pallo enää yhtään enempää ihmisiä kaipaa eikä me näillä näkymin poiskaan päästä joten itseasiassa sellainen kristillinen kaikenkattava hyvinvointi ei pitkän päälle ole kuitenkaan mahdollista. Tästä päästään siihen että tällä ateistisella moraalilla olen itse pärjännyt ihan hyvin. Mätiä omenoita löytyy aina mutta tarkemmin ajateltuna sellainen kauhun tasapaino on jopa edellytys tämän ihmiskunnan selviämiselle niin pitkään kuin se ylipäätään on mahdollista. Elät Malloy liikaa "tässä hetkessä" käsittäen siis jonkun sata vuotta taaksepäin ja muutaman kymmenen vuotta eteenpäin. Laajenna katsantokantaa vaikka 25000 vuotta taakse- ja eteenpäin niin alkaa näyttää jo kovin erilaiselta.

Krea ei ole vieläkään sisäistänyt evoluution periaatteita vaikka ne on tässä ketjussa opetettu jo paremmin ja syvällisemmin kuin peruskoulussa. Btw. Mulla on vasemman käden pikkusormi paljon lyhyempi kuin oikean käden. Jos ihmisiltä surkastuu vasemman käden pikkusormet pois ajan saatossa niin saanko mä olla se välimalli?

Eipä ole vielä kovin luotettavia lähteitä olemassa jotka tukisivat Jeesuksen olemassaoloa, toki kaikenmaailman kuulopuhe/uskovaislähteitä on, mutta eivät ne ole käypiä. Saman tien vois alkaa sitten uskomaan Väinämöiseen.

Kaikki vakavasti otettavat historiantutkijat pitavat Jeesusta elaneena ihmisena. Ateisteilla taas tiedot kohdallaan. Enemman halutaan uskoa, etta Jeesusta ei olisi ollut kuin mihinkaan tietoon perustuva kasitys.

Kaikki vakavasti otettavat historiantutkijat pitavat Jeesusta elaneena ihmisena. Ateisteilla taas tiedot kohdallaan. Enemman halutaan uskoa, etta Jeesusta ei olisi ollut kuin mihinkaan tietoon perustuva kasitys.

Itse olen ymmärtänyt, että kaikki "todisteet" olisivat pelkkää paskapuhetta/kristittyjen vääristelemää tietoa..

Mutta jos kerran olet aivan varma, että jesse oli todellinen henkilö, laita ihmeessä vähän luettavaa tähän threadiin.

Ei ole olemassa yhtään aikalaistodistusta joka olisi vakavasti otettava, jossa mainitaan Pontius Pilatuksen tuominneen Jeesuksen. Ainoat lähteet on kristillisiä lähteitä/evankeliumit ja jos niihin uskot niin sitten oli Herkules ja kumppanitki totta, Kalevala jne.

Hupaisaa, miten samanlaisia fundamentalistikristityt ja uusateistit ovatkaan. Monien ateistien maailmankatsomus on tieteellinen (miten maailmankatsomus voi olla tieteellinen?), mutta tieteellinen tieto hylataan, jos se ei sovi oman maailmankatsomuksen lahto-oletuksiin. Tieteellisena pidetaan esimerkiksi yliopistoteologiaa Suomessa, ja historiatieteen tuloksena voidaan suurella varmuudella sanoa, etta Jeesus on elanyt. Jos tama hylataan, hylataan samalla pitkalti historiantutkimuksen metodit, jolloin meilla on menneesta hyvin rajalliset tiedot. Silti osa ateisteista hylkaa nama tieteen alle yleisesti kuuluvat asiat.

Yksi esimerkki viela ateistien valikoivasta tieteellisen tiedon hyvaksymisesta on taalla kayty pitka keskustelu, joka taisi koskea uskonnollisuuden positiivista vaikutusta henkiseen hyvinvointiin. Sen sijaan, etta olisi hyvaksytty tieteellisella metodilla tehty tutkimus ruvettiin kyseenalaistamaan tutkimuksen metodit. Ihan kuin suurella osalla palstan ateisteilla olisi kapasiteettia kritisoida kyseisen tutkimuksen metodia tai tulosta.

Siis, monien ateistien ja fundamentalistikristittyjen mieli toimii hyvin samanlaisella tavalla: tieteellinen tieto voidaan hylata, jos se on ristiriidassa oman maailmankatsomuksen oletuksien kanssa, ja jopa mielikuvat voivat ohittaa tieteellisen tiedon.

Evoluutioteorian pyhyys?

Mielenkiintoinen on myos kysymys, onko joillekin ateistille evoluutioteoria pyha. Ehkapa osalle on. Osalle ateisteista se on kritiikin ylapuolella ja hyvin merkityksellinen osa omaa maailmankatsomusta, jolloin teoria voi saavuttaa pyhyyden mitat. Ensinnakin, jos pitaa omaa maailmankatsomusta tieteellisena, evoluutioteorialla on hyvin tarkea ja merkityksellinen paikka tieteen kehityksessa ja tieteenhistoriassa, jolloin teorialle annetaan arvoa. Se on myos osa taistelua kreationismia vastaan. Toisekseen evoluutioteoria on fokus-piste ateistien ja uskovaisten taistelussa. Sen avulla pyritaan maarittelemaan oman maailmankatsomuksen totuudellisuus: ateisteille evoluutioteoria on askel kohti naturalismia ja fundamentalistikristitylle se on Raamatun totuuden vastaista ja jopa Jumalan olemassaolon kyseenalaistamista. Evoluutioteoria on toisellakin tavalla fokus-piste ateisteille ja uskovaisille. Monilla ateisteilla nimittain on fundamentalistitausta, joka on merkittava ajuri ateismille. Evoluutioteorialla jaetaan me muihin. Silla haetaan etaisyytta fundamentalistitaustaiseen kristillisyyten, silla evoluutioteorian kritiikki on suuressa roolissa vanhassa yhteisossa.

Pyhaksi voidaan maarittaa asia, jota ei saa kritisoida ja joka on hyvin merkityksillinen ja tarkea yhteisolle tai yksilolle. Siihen suhtaudutaan hyvin emotionaalisesti. Osalle ateisteista evoluutioteoria ei ole enaa mikaan tavallinen tieteellinen teoria vaan tarkea maailmankatsomuksen rakennuspalikka. Se on kritiikin ylapuolella ja kritiikkiin suhtaudutaan emotionaalisesti. Teorian vastustajia voidaan pitaa valehteljoina ja vaha-alyisina ja heita pyritaan mitatoimaan. Ehkapa joillekin ateisteille evoluutioteoriasta on tullut pyha.

En ota kantaa teorian hyvyyteen vaan tarkastelin sita ainoastaan pyhyyden nakokulmasta.

Hupaisaa, miten samanlaisia fundamentalistikristityt ja uusateistit ovatkaan. Monien ateistien maailmankatsomus on tieteellinen (miten maailmankatsomus voi olla tieteellinen?), mutta tieteellinen tieto hylataan, jos se ei sovi oman maailmankatsomuksen lahto-oletuksiin. Tieteellisena pidetaan esimerkiksi yliopistoteologiaa Suomessa, ja historiatieteen tuloksena voidaan suurella varmuudella sanoa, etta Jeesus on elanyt. Jos tama hylataan, hylataan samalla pitkalti historiantutkimuksen metodit, jolloin meilla on menneesta hyvin rajalliset tiedot. Silti osa ateisteista hylkaa nama tieteen alle yleisesti kuuluvat asiat.

Yksi esimerkki viela ateistien valikoivasta tieteellisen tiedon hyvaksymisesta on taalla kayty pitka keskustelu, joka taisi koskea uskonnollisuuden positiivista vaikutusta henkiseen hyvinvointiin. Sen sijaan, etta olisi hyvaksytty tieteellisella metodilla tehty tutkimus ruvettiin kyseenalaistamaan tutkimuksen metodit. Ihan kuin suurella osalla palstan ateisteilla olisi kapasiteettia kritisoida kyseisen tutkimuksen metodia tai tulosta.

Siis, monien ateistien ja fundamentalistikristittyjen mieli toimii hyvin samanlaisella tavalla: tieteellinen tieto voidaan hylata, jos se on ristiriidassa oman maailmankatsomuksen oletuksien kanssa, ja jopa mielikuvat voivat ohittaa tieteellisen tiedon.

Evoluutioteorian pyhyys?

Mielenkiintoinen on myos kysymys, onko joillekin ateistille evoluutioteoria pyha. Ehkapa osalle on. Osalle ateisteista se on kritiikin ylapuolella ja hyvin merkityksellinen osa omaa maailmankatsomusta, jolloin teoria voi saavuttaa pyhyyden mitat. Ensinnakin, jos pitaa omaa maailmankatsomusta tieteellisena, evoluutioteorialla on hyvin tarkea ja merkityksellinen paikka tieteen kehityksessa ja tieteenhistoriassa, jolloin teorialle annetaan arvoa. Se on myos osa taistelua kreationismia vastaan. Toisekseen evoluutioteoria on fokus-piste ateistien ja uskovaisten taistelussa. Sen avulla pyritaan maarittelemaan oman maailmankatsomuksen totuudellisuus: ateisteille evoluutioteoria on askel kohti naturalismia ja fundamentalistikristitylle se on Raamatun totuuden vastaista ja jopa Jumalan olemassaolon kyseenalaistamista. Evoluutioteoria on toisellakin tavalla fokus-piste ateisteille ja uskovaisille. Monilla ateisteilla nimittain on fundamentalistitausta, joka on merkittava ajuri ateismille. Evoluutioteorialla jaetaan me muihin. Silla haetaan etaisyytta fundamentalistitaustaiseen kristillisyyten, silla evoluutioteorian kritiikki on suuressa roolissa vanhassa yhteisossa.

Pyhaksi voidaan maarittaa asia, jota ei saa kritisoida ja joka on hyvin merkityksillinen ja tarkea yhteisolle tai yksilolle. Siihen suhtaudutaan hyvin emotionaalisesti. Osalle ateisteista evoluutioteoria ei ole enaa mikaan tavallinen tieteellinen teoria vaan tarkea maailmankatsomuksen rakennuspalikka. Se on kritiikin ylapuolella ja kritiikkiin suhtaudutaan emotionaalisesti. Teorian vastustajia voidaan pitaa valehteljoina ja vaha-alyisina ja heita pyritaan mitatoimaan. Ehkapa joillekin ateisteille evoluutioteoriasta on tullut pyha.

En ota kantaa teorian hyvyyteen vaan tarkastelin sita ainoastaan pyhyyden nakokulmasta.
Käsityksesi evoluutio teoriasta on virheellinen, ei sitä kukaan pidä pyhänä, eikä koskaan olisi edes oikein ajatella että evoluutioteoriaa ei voisi kritisoida ja tarkastella, se perustuu juurikin siihen että se muuttuu sitä mukaa mitä enemmän ymmärrämme, Evoluutioteoria mukautuu oppimaamme informaatioon, kun taas sinun edustama teologia koittaa sovittaa tietoamme omaan järkähtämättömyyteensä, vaikka tuomitsemalla ihmiset jotka kehtaavat väittää maapallon olevan pyöreä. No siitä nyt on jonkun verran aikaa jo.

Joka tapauksessa Evoluutioteorian kannattajat ovat järjen äänellä ajattelevia jotka uskovat todellakin todettavaan todellisuuteen eivätkä satuihin. Jätit mielestäni kommentoimatta helioksen huomautuksen jeesuksen todisteista, paljastui että ne on ne evankeliumit ainoat todisteet, eikä mielestäni minkään uskohlahkon satukirjoja voida pitää pätevänä todisteena.

Raamatun tutkiminen ei ole tieteellistä, samalla lailla pitäisi sitten alkaa tutkimaan Kalevalaa, Aku Ankkaa, LOTRia, kreikkalaista mytologiaa, jne. ja jos Raamattu on todiste Jumalan olemassaolosta/Jeesuksen olemassaolosta niin Taru Sormusten Herra/Kalevala on todiste Sauronista, hobiteista ja Väinämöisestä..

Samalla mikään ei-kristitty/puolueeton lähde kerro mitään Pontius Pilatuksen tuomiosta Jeesusta kohtaan.

Miksi sitä tarinaa ei voi pitää tarinana vaan pitää alkaa väen vängällä usuttaan totena muille... en ymmärrä. Kalevala, viikinkijumaltarinat, kreikkalainen mytologia, kaikki hienoja tarinoita, mutta niitä ei ole kukaan usuttamassa todeksi, mutta sitten löytyy nämä Lähi-idän uskonnot joita kaikki on usuttumassa todeksi surkeilla todisteilla (Evankeliumit, kuulopuheet, muut kristityt/muslimit/juutalaiset).

Raamatun tutkiminen ei ole tieteellistä, samalla lailla pitäisi sitten alkaa tutkimaan Kalevalaa, Aku Ankkaa, LOTRia, kreikkalaista mytologiaa, jne. ja jos Raamattu on todiste Jumalan olemassaolosta/Jeesuksen olemassaolosta niin Taru Sormusten Herra/Kalevala on todiste Sauronista, hobiteista ja Väinämöisestä..

Samalla mikään ei-kristitty/puolueeton lähde kerro mitään Pontius Pilatuksen tuomiosta Jeesusta kohtaan.

Miksi sitä tarinaa ei voi pitää tarinana vaan pitää alkaa väen vängällä usuttaan totena muille... en ymmärrä. Kalevala, viikinkijumaltarinat, kreikkalainen mytologia, kaikki hienoja tarinoita, mutta niitä ei ole kukaan usuttamassa todeksi, mutta sitten löytyy nämä Lähi-idän uskonnot joita kaikki on usuttumassa todeksi surkeilla todisteilla (Evankeliumit, kuulopuheet, muut kristityt/muslimit/juutalaiset).
Olisi jännä elää vielä siinä vaiheessa kun viimeisetkin rippeet evoluutioteoriasta todistetaan ja selviää ettei jumalaa ole olemassa, kauanko kirkolla menee myöntää tämä, vai myöntääkö se ikinä että vedenpitävät todisteet ovat oikeassa ja teologia väärässä..

Vaikka Jeesus olisi ollut historiallisena henkilönä (tai todennäköisesti useampana), ei ole raamatun lisäksi mitään todistetta että Jeesus olisi ollut se henkilö jona raamattu hänet esittää. Joten voidaan sanoa että raamatun Jeesusta ei ole ollut olemassa.

Itselleni Evoluutioteoria ei ole mikään olennainen asia, eli vaikka pidänkin sitä arvokkaana tieteellisenä teoriana, ei se vaikuta siihen olenko uskovainen vaiko ateisti puoleen tai toiseen. Luettelenpa huvikseni muutamia syitä miksi itse olen ateisti:

1) Ihmeet ylipäätään rikkovat kaikkea koko elämässäni kokemaani vastaan, en ole koskaan kokenut mitään ihmettä, enkä ole miltään luotettavalta taholta edes kuullut sellaista tapahtuneen. Niinpä väite siitä, että niitä on tapahtunut joskus aiemmin on vähintäänkin epäilyttävä. Yliluonnollisen maailman olemassaololle ei ole perusteita, koska en itse ole kokenut koskaan mitään, mikä ei olisi täysin selitettävissä materialisminkin keinoin. En myöskään ole kuullut luotettavaa todistusta vastaavasta.
2) Raamattu on kokonaisen Jumaltuntemuksen tai ilmoituksen perustana riittämätön monista syistä: siksi että se on pelkkä kirja, siksi että siinä on virheitä ja ristiriitaisuuksia, siksi että ajatus tällä tavalla piileskelevästä Jumalasta, jonka kuitenkin väitetään olevan niin suuri että on luonut kaiken, on hölmö, ja siksi että siinä oleva Jumala on niin inhimillinen -- ja pahempaa, Raamatun Jumala on myös nykystandardeihin verrattuna epäinhimillisen julma, typerä ja kostonhimoinen. jne. Kaikki vanhan testamentin tarinat: Luomiskertomus, Nooan arkki jne. ovat niin alkeellisia, kömpelöitä, epäuskottavia ja surullisen läpinäkyvästi ihmisen keksimiä.
3) Uskontojen historian pintapuolinenkin tutkiminen paljastaa, että uskontoja on lukematon määrä, ja hyvin suurella osalla on paljon yhteistä kristinuskon Jumalan kanssa. Ihmisellä on kautta historian ollut taipumus kehitellä uskontoja. Uskonnot myös kehittyvät aikojen saatossa, ja Raamatun tekstin edetessä Jumalassakin nähdään henkinen kehityskaari.
4) Hedelmistään puu tunnetaan periaate: Kristityt ovat täsmälleen yhtä pahoja ja hyviä kuin muutkin ihmiset. Vanhan testamentin Jumalan teot puhuvat myös puolestaan, ja todistavat sen puolesta, että koko Jumala on aikalaisensa ihmisen luoma.
5) Jeesus oli toista maata, mutta ihmisen pahat teot pois pyyhkiessään unohti pestä Jumalan pahat teot. Jeesus ei myöskään sanoutunut irti kaikesta siitä hulluudesta, jota Jumala ihmisiltä vaati -- kukaan ei pystynyt elämään ilman syntiä, ja silti sitä vaadittiin.
6) Synti ylipäänsä on älytön käsite, eikö Jumala luonut meitä sellaisiksi kuin halusi? Silloinhan Jumala epäonnistui. Vapaa tahto on muka syypää, mutta vapaata tahtoa ei edes ole olemassa -- kaikki päätökset ovat riippuvaisia jostain, sekä päättäjän sisäisistä että ulkoisista tekijöistä, joista vain pieneen osaan on itse tekijällä mahdollisuus vaikuttaa.
...

Enpä jaksa nyt kirjoittaa enempää, jääköön tähän alkajaisiksi.

Back
Ylös Bottom