Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Älä tuomitse jottei teitäkin tuomita. ;-)
yksittäisiä lauseita irti asia yhteydestä. Toisaalta älä salli noitanaisen elää. Riitti ilmeisesti inkvisitiolle. Mistä tulikin mieleen hiljattain lukemani lehti juttu, jossa joku isokiho katollinen pyysi ekaa kertaa inkvisition tekoja anteeksi. Mitään todisteita tälle en netistä löytäny. Mutta ilmeisesti ne teot silti joitain kristittyjä kaivertaa.

The argument of morality is one that's thrown around a lot by religious people to hide the fact that they cannot logically defend what they believe. If people feel the need to start blabbering on about better morals then you know that they are in the business of petty point scoring, because in my mind a really good person lets their actions talk for themselves, they don't need to brag about what a beacon of righteousness they are." - Shane Phillips
Vielä kun joku löytäisi tästä keskustelusta uskonnollisen tahon, joka leijuu omalla moraalisuudellaan. Ymmärtääkseni ne harvat, jotka ovat puhuneet tässä keskustelussa omasta moraalisuudestaan mitään – Powerhousu ja minä – ovat molemmat todenneet, etteivät noudata sitä niin hyvin kuin olisi syytä.

Lainauksesi haukkuu väärää puuta: painotan moraalin tärkeyttä, koska se on väkivallan lisäksi ainoa asia, joka pystyy estämään ihmistä tekemästä vääryyttä, jonka tämä todella haluaa tehdä. Uskonto tarjoaa rationaalisen syyn omaksua moraali ja noudattaa sitä – mikään muu ei.

"Morals are merely the customs of your tribe. There are no morals, only customs. Morals is a word used by religions to claim they are right." - Robert A. Heinlein
Sikäli kun ihmisillä on vapaus päättää sen sisältö, Heinlein on oikeassa kahden ensimmäisen lauseen osalta. Minä en sitä usko. Viimeisen lauseen virhe on se, että esimerkiksi kristinusko ei sano: uskontomme on oikeassa, koska moraali, vaan uskontomme on oikeassa, koska Jeesus. Ei ole ihmisen homma asettaa moraalia, koska ihminen ei ole oikeamielinen.

Malloy on "hedelmistään puu tunnetaan" ajatuksen ilmeinen kannattaja. Tällä periaatteella ajatellen -- missä ne kristinuskon hyvät hedelmät ovat, tai edes omasi?
Minusta se, että nostaa maailman roskapankin sen johtavaksi sivilisaatioksi kaikilla keksittävissä olevilla mittareilla, on aika merkittävä hedelmä. Aika hyvä hedelmä epätäydellisiltä ihmisiltä, jotka ovat noudattaneet kyseisen uskonnon oppeja enemmän vähän sinnepäin kuin justiinsa. Mitä minuun tulee, teen töitä hedelmieni eteen miten parhaiten taidan ja jaksan – henkilöni ei ole tämän keskustelun aihe.

Missä vaikkapa tässä keskustelussa voidaan nähdä sitä Kristuksen laupeutta pelkän piikikkään näykkimisen sijaan?
Mistä sä ton kaivoit? Oliko Kristus mielestäsi kovinkin lempeä harhaoppisille, valehtelijoille ja muille kovasydämisille, jotka hylkäsivät ylpeyttään totuuden? Eikö sanoissaan ollut piikkejä? Mistä kirjasta sun kuva Jeesuksesta on oikein kotoisin?

Voisin väittää itseäni kristinuskon asiantuntijaksi, ja minun nähdäkseni "kristinuskon hedelmä" todistaa kristinuskoa vastaan, ei sen puolesta. Omassa perhe- ja tuttavapiirissäni "usko" on saanut aikaan myös paljon pahaa.
Näyt tosiaan pitävän itseäsi kristinuskon asiantuntijana, mutta tulkinnoistasi päätellen tunnustat jotain antiraamatullista ”Jeesus oli nyhvö lammas, joka halusi miellyttää kaikkia” -linjaa, jota et kykene perustelemaan. Noin muuten tyydyn toteamaan, että itsestään yleistäminen ei ole validi argumentti.

... Siksi toisekseen omniskientia ei ole yhtä korkea tiedollinen käsite kuin voliskientia (tieto halutessaan).
Tulkitsinko oikein tästä että väität Jumalan olevan omniskientin sijaan voliskientti? Juttlelin muutaman kaverin kanssa tästä asiasta ja olet kyllä oikeassa sen suhteen että voliskientti Jumala vaikuttaisi todenmukaisemmalta vaihtoehdolta omniskientin sijaan.

Tästä herää kysymys, minkä lajin kristitty olet Malloy?
Ihan tavallinen. Likimpänä varmaan katolista.
Vaikka tästäkin on aikaa jo jonkun verran, niin ihan mielenkiinnosta kyselisin, että miksi katolinen? Ehkä omat luuloni ovat väärät mutta mitä olen kuullut niin en siitä henkilökohtaisesti pidä. Kävin vähän aikaa sitten katolisessa kirkossa ja siellä korostettiin juurikin enemmän Kristuksen kuolemaa, kuin ylösnousemusta. Toisaalta sivuilla oli alttarit sekä Paaville että Marialle, mutta ei Jeesuksen alttaria ollenkaan. En tiedä mihin nämä alttarit perustuvat, mutta eivät liene kovin raamatullisia.

Ihan riippumatta siitä, miten itse asian näet, riepottelen väitteitäsi kuin märkää rättiä. Kyse ei ole voitosta vaan valhetta ja tietämättömyyttä vastaan asettumisesta. Jos ei visko huolimattomasti älyttömyyksiä, ei päädy kanssani nokitusten.
Tunnustan, etten pysty itse lukemaan tätä keskustelua täysin objektiivisesti, vaikka yritänkin. Mutta täytyy sanoa, että vakuutat vaan kerta toisensa jälkeen. Lähtökohdat ovat täällä niin erilaisia että en ihmettele yhtään väärinkäsityksiä.
Sulle on annettu viisauden sanat :)

(Matteus 7:4) Kuinka voit sanoa veljellesi: 'Annapa kun otan roskan silmästäsi', kun omassa silmässäsi on hirsi?

Hauska juttu, mutta olen itsekin siteerannut tätä lukemattomia kertoja elämäni aikana, ja yleensä myös yhtä huonosta syystä. :) Tässä yhteydessä tämä pikku syytös on aiheeton ainakin kahdesta eri syystä 1) Vaikka omassa silmässäni olisikin hirsi, ei se poista roskaa veljeni silmästä, ja veljelle ei toki tee pahaa se, että se roska saadaan pois. 2) Yritin tuossa alleviivata, että tarkoituksenani ei ole syyttää, enkä missään vaiheessa sanonut olevani itse jotenkin "kritiikin" kohteeni "yläpuolella".

Kaikenkaikkiaan mukava sitaatti jolla sanallisesti kalauttaa lähimmäisiään, mutta se ei liene se mitä Jeesus opetti, vai mitä?

Malloy sanoi:
Näyt tosiaan pitävän itseäsi kristinuskon asiantuntijana, mutta tulkinnoistasi päätellen tunnustat jotain antiraamatullista ”Jeesus oli nyhvö lammas, joka halusi miellyttää kaikkia” -linjaa, jota et kykene perustelemaan. Noin muuten tyydyn toteamaan, että itsestään yleistäminen ei ole validi argumentti.

Itselläni oli myös (silloin kun vielä olin uskovainen) tarve korostaa uskomattomille sitä, että Jeesus ei ollut mikään nyhvö lammas, oli puuseppä ja teki ruumiillista työtä jne. Olihan Jeesus sankarini :) On toki vieläkin tavallaan, eikä minun ajatukseni ole todellakaan että Jeesus oli nyhvö lammas.

Minun mielestäni lempeys on viisautta. Mieti mitä kaikkea Jeesus Raamatun mukaan teki -- Jeesus oli ennenkaikkea lempeä syntisille. Ja miksipä ei olisi: eikö Suurella Jumalalla, joka haluaa itseään kutsuttavan Rakkaudeksi, ole varaa olla lempeä virheellisimmillekin luoduilleen? Minä puolestani en tajua omaa tulkintaasi "miekkailevasta" Jeesuksesta (ks. aiempi keskustelu), joka mielestäni törkeästi ALENTAA Jeesuksen.

Ymmärrän kyllä, että kaikki mitä MINÄ aiheesta sanon otetaan pahan ateistin vääristelynä, välillä kuin miltei suoraan sarvipään kynästä, mutta nämä asiat (ja ihmiset) eivät ole niin yksinkertaisia. Järjelläni olen toki ateisti, mutta järki ei ole kaikki mitä minussa on, ja jossain "syvällä tunneminässä" löytyy yhä se uskovainen johon minut on kasvatettu (itseasiassa äitini lupasi minut Jumalalle ennenkuin edes synnyin), eikä järkeni saa sitä kokonaan pois vaikka syytä varmasti olisikin.

Noin muuten tyydyn kunnioittavasti toteamaan, että paskat nakkaan siitä ovatko argumenttini mielestäsi valideja vaiko eivät, sillä validaatiojärjestelmäsi on ilmiselvästi pahasti huollon tarpeessa.

(Joo tiedän, hirsi silmässä ja sitärataa, mutta se ei haittaa kun tietää miten hyvää se mulle tekee... :))

Maailmassa on ihmisiä, jotka ottavat tämän...

..todesta. Entä pakkotoistolla?

Omasta mielestäni on lähinnä surullista, miten rajattomaan typeryyteen ihmismieli toivoa halutessaan pystyy.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Tosta videosta tuli mieleen:

Ihan helvetin karu.

Mutta hassua miten demoneita ei koskaan tule ateisteihin :D

Tulkitsinko oikein tästä että väität Jumalan olevan omniskientin sijaan voliskientti? Juttlelin muutaman kaverin kanssa tästä asiasta ja olet kyllä oikeassa sen suhteen että voliskientti Jumala vaikuttaisi todenmukaisemmalta vaihtoehdolta omniskientin sijaan.
Jep, minusta se istuu paremmin Raamatun sisältöön kuin kaikkitietävyys.

Vaikka tästäkin on aikaa jo jonkun verran, niin ihan mielenkiinnosta kyselisin, että miksi katolinen?
Vaikea vastata kattavasti, mutta todenmukainen vastaus on: fiiliksen takia. Avaan sitä sen verran, että kyseessä on alkuperäisen seurakunnan perillinen ja pysynyt opilleen enemmän kuin vähemmän uskollisena kautta aikojen. Pidän valitettavana kirkon pirstoutumista ja sitä, että poltetaan siltoja kristikunnan sisällä – jokaiseen kirkkoon mahtuu sekä parempia että huonompia seurakuntia. Vierastan protestanttiselle maailmalle yleistä käsitystä valinnanvapauden puutteesta, koska se mitätöi henkilökohtaisen vastuun. Ei siis sillä, että meillä olisi (täysi) vastuu pelastuksestamme, vaan sillä, että meillä on vastuu kaikesta, mitä me valitsemme tehdä. Ehkäpä asiaan vaikuttaa myös se, että pidän suuresti arvossa muutamaa katolista kirjailijaa ja koen tätä kautta tiettyä sympatiaa.

Ehkä omat luuloni ovat väärät mutta mitä olen kuullut niin en siitä henkilökohtaisesti pidä. Kävin vähän aikaa sitten katolisessa kirkossa ja siellä korostettiin juurikin enemmän Kristuksen kuolemaa, kuin ylösnousemusta. Toisaalta sivuilla oli alttarit sekä Paaville että Marialle, mutta ei Jeesuksen alttaria ollenkaan. En tiedä mihin nämä alttarit perustuvat, mutta eivät liene kovin raamatullisia.
Luulisin Jeesuksen alttarin olevan keskellä ja edessä, siellä se yleensä on, keskipisteenä, kuten tuleekin. Kirkollisen liturgian kulloiseenkin sisältöön vaikuttaa aika paljon se, mitä aikaa kirkkovuodesta edetään – sinänsä en ole varma siitä missä määrin erilaisia kirkolliset toimitukset kussakin kirkossa ovat. En tiedä missä määrin korostaisin kunkin kirkon ulkoisia puitteita kun seurakunnissa on kuitenkin kyse ihmisistä. Pyhimysten tai paavin palvontaa en koskaan ole itse katsonut tarpeelliseksi, mutta ymmärrän kyllä, että kukin meistä tarvitsee sankareita. Minusta he toimivat esimerkkeinä ihmisistä, jotka ovat asettaneet Jeesuksen elämänsä johtotähdeksi ja näyttäneet sen, miten tämä päästää esiin meistä jokaisen persoonallisuuden, sen sijaan, että ahtaisi meitä johonkin ihmiselle sopimattomaan muottiin, kuten uskosta vapautuksen teologian kannattajat luulevat.

En ole samaa mieltä kaikesta, mitä katolinen kirkko on tehnyt, enkä varsinaisesti pidä kummoisessa arvossa nykyistä paaviakaan mielipiteidensä puolesta – hän, kuten oppi-isänsä Pietari, ei ole täydellinen ihminen miltään osin. Luotan kuitenkin siihen, että sen, mitä hän ex cathedra tekee, hän tekee oikein. Vajavaisten ihmisten varaan on kirkko pystytetty, mutta silti se on pysynyt pystyssä kaksi vuosituhatta kaikista vääryyksistä, politiikkaan sekaantumisista ja muista harha-askelista huolimatta. Ehkä Decameronessa kuvattu juutalainen, joka kääntyi kristityksi nähtyään Vatikaanin silloiset irstailut, oli oikeassa todetessaan, että kirkon, joka pysyy oikeaoppisena ja elinvoimaisena tuollaisista kardinaaleista ja paavista huolimatta, on yksinkertaisesti pakko nauttia ylemmän käden johdatusta.

Minun mielestäni lempeys on viisautta. Mieti mitä kaikkea Jeesus Raamatun mukaan teki -- Jeesus oli ennenkaikkea lempeä syntisille. Ja miksipä ei olisi: eikö Suurella Jumalalla, joka haluaa itseään kutsuttavan Rakkaudeksi, ole varaa olla lempeä virheellisimmillekin luoduilleen? Minä puolestani en tajua omaa tulkintaasi "miekkailevasta" Jeesuksesta (ks. aiempi keskustelu), joka mielestäni törkeästi ALENTAA Jeesuksen.
Kuten kysymyksiini vastaamalla olisit joutunut myöntämään, ei Jeesus ollut läheskään kaikille lempeä, joten väittämäsi ei tälläkään kertaa pidä sisällään koko totuutta. Lempeydelle on paikkansa, mutta se näyttää ylpeille heikkoudelta. Vasta ihmiselle, joka pystyy myöntämään erehtyväisyytensä ja pyrkii toimimaan samalla puolella, voi olla lempeä – se edellyttää toiselta nöyryyttä. Jeesus saati Jumala ei ole koskaan hyväksynyt vääryyttä saati ollut lempeä pahuutta kohtaan. Kaikille tunteillemme, myös vihalle, on sillekin oikea aikansa. Rakkaus ei tarkoita sitä, että koettaa miellyttää kaikkia, saati olla näille lempeä, vaan sitä, että tekee kaikille hyvää. Joskus se tarkoittaa lämpimän hymyn sijaan vaikkapa autotielle juoksemisen estämistä, toisinaan taas valheen kestämättömäksi osoittamista.

Umberto Eco totesi, että "Our only commitment is, by serious and continued work, without giving in to any blackmail, to humiliate those who are our inferiors." Lause on nerokas: se kuulostaa äkkiseltään julmalta, mutta pitää sisällään vain sen yksinkertaisen totuuden, että valhetta vastaan on taisteltava siellä missä se ruman päänsä esiin työntääkin, ja että tehokkain tapa pestä valhe sitä rakastavasta irti on tehdä siitä naurettava ja siten niin kipeä, ettei siitä enää voi pitää kiinni. Nöyryytys ei tarkoita ihmisen alentamista – se on reality check. Ylpeys on aina valheen lapsi, ja siitä on mahdollista päästä eroon.

Kuten kysymyksiini vastaamalla olisit joutunut myöntämään, ei Jeesus ollut läheskään kaikille lempeä, joten väittämäsi ei tälläkään kertaa pidä sisällään koko totuutta.

En edes huomannut mitään kysymyksiä, vaikka äsken vielä yritin katsoa. Jos sellaisia esitit, niin pahoitteluni -- en aina jaksa keskittyä tähän paskanjauhantaan niin täysillä. Muutenkin olen jo mieleltäni vanha ja hidas, ja liian vakuuttunut omasta kannastani, enkä siksi jaksa innostua näistä "uskon asioista" keskustelemista entiseen tapaan.

Jeesus oli mielestäni kaikille *ihmisille* lempeä. Jeesus "julmimmillaan" on kai kun hän sanoo: "Te ulkokullatut!". Lempeys on se mikä Jeesuksessa ylipäänsä vetoaa, se mikä koko kristinuskon Jumalassa on sitä mitä voi (kun oikein yrittää) sanoa hyväksi -- ota se pois niin jäljelle jää, pardon my french: pelkkää ehtaa paskaa. Ennenkaikkea Jeesuksen lempeys on se, mikä on paatuneet rikollisetkin saanut kääntymään uskoon, ei mitkään kärkevät pseudointellektuellit filosofiset kommentit. Lempeydessä on voimaa miljoona kertaa enemmän kun kärkevässä sanailussa. Uskon tämän todeksi edelleenkin vaikka en Jumalaan enää uskokaan. Juurikin armo ja Jeesuksen lempeys on se ainoa oleellinen asia mikä kristinuskon edes jollain tasolla erottaa kaikista muista ihmisen keksimistä lukemattomista uskonnoista.

Väitteistä sanottava, että mikään väite ei voi pitää sisällään koko totuutta. Jos voisi, niin väite olisi itsessään se koko totuus jota käsittelee. Siksi aina on valittava näkökulma. Aina on tulkinta ja analyysi ja aivojen oma ihana informaatioprosessointi. Omasta näkökulmastani et edelleenkään itse ole vastannut mihinkään kysymykseen tai esim. antanut yhtään perustetta sille miksi kristinuskon Jumala on olemassa.

Umberto Eco totesi, että "Our only commitment is, by serious and continued work, without giving in to any blackmail, to humiliate those who are our inferiors."

Kuulostaa ällöttävältä ja täydelliseltä paskalta.

Uskoakseni se on sitä myös suurimman osan kristittyjen mielestä, väitän että olet tämän Jeesuksen miekka -perversiosi kanssa kyllä hyvin hyvin yksin. Onko edes pakkiksen testohöyryisistä "kristityistä" kukaan sitä mieltä, että Jeesus varusti opetuslapsensa miekoilla tappamista varten, tai että Jeesus on tulossa maan päälle takaisin SOTIMAAN (ei siis vertauskuvallisessa mielessä vain kirjaimellisesti)?

Käsityksesi Jeesuksesta ei ole koherentti Raamatun kuvaaman Jeesuksen kanssa, ja vieläkin minun on vaikea uskoa että todellakin ajattelet näin. Jotenkin tulee mieleen se katolinen sankari joka horisi rukouksiaan samalla kun lahtasi saksalaisia sotilaita "Pelastakaa sotamies Ryan" -leffassa. Luulin, että vain jenkit ovat tarpeeksi ymmärtämättömiä pystyäkseen sekoittamaan kristinuskon Jeesuksen ja tappamisen.

[Laatumedia Iltalehdessä oli muuten tällainen pikku uutinen: "Yhdysvaltojen ilmavoimat on päättänyt lukuisten protestien takia lopettaa Vanderbergin lentotukikohdassa järjestettävät "etiikankurssit", joilla sotilaspastorit ovat kertoneet Raamattuun vedoten Jeesuksenkin rakastavan ydinaseita. Niitä on järjestetty 20 vuoden ajan. Kurssilaiset ovat olleet sotilaita, joiden tehtävänä on laukaista Yhdysvaltojen ydinohjukset kolmannen maailmansodan syttyessä"]

En edes huomannut mitään kysymyksiä, vaikka äsken vielä yritin katsoa.
Malloy sanoi:
Mistä sä ton kaivoit? Oliko Kristus mielestäsi kovinkin lempeä harhaoppisille, valehtelijoille ja muille kovasydämisille, jotka hylkäsivät ylpeyttään totuuden? Eikö sanoissaan ollut piikkejä? Mistä kirjasta sun kuva Jeesuksesta on oikein kotoisin?
Löytyikö nyt?

Jeesus oli mielestäni kaikille *ihmisille* lempeä.
Ehkäpä et pidä esimerkiksi farisealaisjuutalaisia ihmisinä. Muussa tapauksessa näkemystä on vaikea kompata.

Jeesus "julmimmillaan" on kai kun hän sanoo: "Te ulkokullatut!".
Jos tuo on sinun korviisi lempeää, niin kai ovat sitten minunkin sanani. Vilkaisehan Matteuksen evankeliumin lukua 23, ja sano mielipiteesi Jeesuksen kaikenkattavasta lempeydestä siinä. Kannattaa muutenkin lukaista evankeliumit läpi ja miettiä, missä määrin väittämä täydellisestä lempeydestä jokaista ihmistä kohtaan kestää kritiikkiä.

Lempeys on se mikä Jeesuksessa ylipäänsä vetoaa, se mikä koko kristinuskon Jumalassa on sitä mitä voi (kun oikein yrittää) sanoa hyväksi -- ota se pois niin jäljelle jää, pardon my french: pelkkää ehtaa paskaa. Ennenkaikkea Jeesuksen lempeys on se, mikä on paatuneet rikollisetkin saanut kääntymään uskoon, ei mitkään kärkevät pseudointellektuellit filosofiset kommentit. Lempeydessä on voimaa miljoona kertaa enemmän kun kärkevässä sanailussa. Uskon tämän todeksi edelleenkin vaikka en Jumalaan enää uskokaan. Juurikin armo ja Jeesuksen lempeys on se ainoa oleellinen asia mikä kristinuskon edes jollain tasolla erottaa kaikista muista ihmisen keksimistä lukemattomista uskonnoista.
Ei lempeys vaan rakkaus – eikä rakkaus ole aina lempeä. Mitä tulee katuvaisten kääntymykseen, niin he katuvat jo ja myöntävät tosiasiat; ei heitä ole mitään syytä lyödä todellisuudella. Toisaalta tietty sanoja venyttämällä voidaan väittää, että on ”lempeää” murskata todellisuudella valhetta rakastavan pilvilinnat, koska tämä säästää tätä pitkällä aikavälillä. En vain ole moisen kielen baabeloinnin ystävä, vaan totean, että lempeydelle on aikansa ja paikkansa eikä se ole ylpeiden joukossa – kuten jo sanoin.

Väitteistä sanottava, että mikään väite ei voi pitää sisällään koko totuutta. Jos voisi, niin väite olisi itsessään se koko totuus jota käsittelee. Siksi aina on valittava näkökulma. Aina on tulkinta ja analyysi ja aivojen oma ihana informaatioprosessointi.
Minä kerroin sen, mitä jätit kertomatta, ja minkä sisällyttämällä olisit kertonut totuuden.

Omasta näkökulmastani et edelleenkään itse ole vastannut mihinkään kysymykseen tai esim. antanut yhtään perustetta sille miksi kristinuskon Jumala on olemassa.
Koska hän on luoja, hänen on pakko olla olemassa, muuten ei olisi mitään muutakaan. Noin muuten odottelen edelleen esimerkkiä kysymyksestä, joka olisi jäänyt vastaamatta. Väitteesi mihinkään vastaamattomuudesta tietysti on roskaa, minkä voi kuka hyvänsä todeta vilkaisemalla edellistä kertaa kun kysyit jotain, mihin vastasin viestissä #5542.

Kuulostaa ällöttävältä ja täydelliseltä paskalta.
Varmasti, jos ei tajua lukemaansa, vähän niin kuin Vanha Testamenttikin. Ymmärryksen puute tietysti pääsee oikeisiin mittasuhteisiinsa, kun otetaan huomioon, että avasin lauseen kyseisessä kappaleessa rautalangaksi.

Uskoakseni se on sitä myös suurimman osan kristittyjen mielestä, väitän että olet tämän Jeesuksen miekka -perversiosi kanssa kyllä hyvin hyvin yksin.
Väittää toki voi, perustelu ja toteennäyttö ovatkin sitten vaikeampi homma.

Käsityksesi Jeesuksesta ei ole koherentti Raamatun kuvaaman Jeesuksen kanssa, ja vieläkin minun on vaikea uskoa että todellakin ajattelet näin.
Kerro toki millä perusteella se ei ole koherentti. Itsehän olen näyttänyt jo useita esimerkkejä siitä, minkä takia sinun raamatunlukusi on valikoivaa ja sisäisesti ristiriitaista (viimeksi tässä viestissä, toisen kerran ainakin tämän ketjun postauksessa #5302).

Löytyikö nyt?

Mitäs veikkaisit? Get off your high horse, cowboy.

Vastauksena kysymyksiisi, otetaanpa tällainen vertaus. Pete on laiska ihminen, suurimman osan ajasta hän istuu TV:n ääressä, ja poistuu siitä vain jääkaapille. Jokaisena lauantaina hän kuitenkin reipastuu niin että viitsii kävellä lähikauppaan ostamaan lisää ruokaa. Kumpi kertoo enemmän Peten luonteesta, lauantain hetkellinen reipastuminen vai kaikkien muiden aikojen laiskottelu? Pete on laiska.

Samaan tapaan Jeesus on lempeä. Kyse on ihmisen *luonteesta*. Lisää tästä aiheesta alla.

Ehkäpä et pidä esimerkiksi farisealaisjuutalaisia ihmisinä.

Pidän kaikkia ihmisiä ihmisinä.

Jos tuo on sinun korviisi lempeää, niin kai ovat sitten minunkin sanani. Vilkaisehan Matteuksen evankeliumin lukua 23, ja sano mielipiteesi Jeesuksen kaikenkattavasta lempeydestä siinä. Kannattaa muutenkin lukaista evankeliumit läpi ja miettiä, missä määrin väittämä täydellisestä lempeydestä jokaista ihmistä kohtaan kestää kritiikkiä.

Olen jo käyttänyt elämästäni aivan tarpeeksi tämän nimenomaisen teoksen lukemiseen, jos olet itse ollut vasta muutaman vuoden uskossa niin olen elämäni aikana luultavasti lukenut Raamatun kymmeniä kertoja useammin kuin sinä. Siksipä minä sanon sinulle, että samat sanat: kannattaa muutenkin lukaista evankeliumit läpi ja miettiä. :rolleyes:

Kopioin tähän mielestäni oleellisimmat kohdat Matt. 23:sta:

26 Jeesusta lähdettiin viemään. Matkalla sotilaat pysäyttivät Simon-nimisen kyreneläisen miehen, joka oli tulossa kaupunkiin, ja panivat hänet kantamaan ristiä Jeesuksen jäljessä. 27 Mukana seurasi suuri väkijoukko, myös monia naisia, jotka valittivat ääneen ja itkivät Jeesusta. 28 Mutta Jeesus kääntyi heihin päin ja sanoi: "Älkää minua itkekö, Jerusalemin tyttäret, itkekää itseänne ja lapsianne. 29 Tulee aika, jolloin sanotaan: 'Autuaita ovat hedelmättömät, autuaita ne kohdut, jotka eivät ole synnyttäneet, ja rinnat, jotka eivät ole lasta ruokkineet.' 30 Silloin ihmiset sanovat vuorille: 'Kaatukaa meidän päällemme', ja kukkuloille: 'Peittäkää meidät.' 31 Jos näin tehdään vihannalle puulle, mitä tapahtuukaan kuivalle!"

Tämä on mielestäsi ilmeisesti osoitus siitä, että Jeesus ei ole lempeä? Minä näen Jeesuksen näissäkin sanoissa sääliä ja lempeyttä, vaikka tuossa on mukana "profetia" (sinänsä arvelluttavaa puhua profetiasta Jeesuksen tapauksessa mutta se lienee sivuseikka), joka sisältönsä puolesta ei ole lempeä vaan ennemminkin vastaa vanhan testamentin Jumalan luonnetta. Maailmassahan tapahtuu hirveitä asioita jatkuvasti, eikä profetiassa kuvattu epätoivo ole missään maailmankolkassa ennennäkemätöntä. Sellainen maailma on, ei tämän asian sanominen tee sanojasta ei-lempeää.

32 Jeesuksen kanssa teloitettavaksi vietiin kaksi muuta miestä, kaksi rikollista. 33 Kun tultiin paikkaan, jota kutsutaan Pääkalloksi, he ristiinnaulitsivat Jeesuksen ja rikolliset, toisen hänen oikealle puolelleen, toisen vasemmalle. 34 Mutta Jeesus sanoi: "Isä, anna heille anteeksi. He eivät tiedä, mitä tekevät."* Sotilaat jakoivat keskenään Jeesuksen vaatteet heittämällä niistä arpaa.

Tätä ei tarvinne edes kommentoida.

39 Toinen ristillä riippuvista pahantekijöistä herjasi hänkin Jeesusta. Hän sanoi: "Etkö sinä ole Messias? Pelasta nyt itsesi ja meidät!" 40 Mutta toinen moitti häntä: "Etkö edes sinä pelkää Jumalaa, vaikka kärsit samaa rangaistusta? 41 Mehän olemme ansainneet tuomiomme, meitä rangaistaan tekojemme mukaan, mutta tämä mies ei ole tehnyt mitään pahaa." 42 Ja hän sanoi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi." 43 Jeesus vastasi: "Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa."

Jälleen lempeyttä.

44 Oli jo kuudes tunti. Silloin, keskipäivällä, aurinko pimeni. Pimeys tuli koko maan ylle, ja sitä kesti yhdeksänteen tuntiin saakka. 45 Temppelin väliverho repesi keskeltä kahtia. 46 Ja Jeesus huusi kovalla äänellä: "Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni." Tämän sanottuaan hän henkäisi viimeisen kerran.

Ei syytöksiä, vain lempeä antautuminen Jumalan, (so. omiin käsiinsä). Ajatus Jumalasta uhraamassa Jumalan Jumalalle on kyllä tosiaan vähintäänkin veikeä.

Ei lempeys vaan rakkaus – eikä rakkaus ole aina lempeä. Mitä tulee katuvaisten kääntymykseen, niin he katuvat jo ja myöntävät tosiasiat; ei heitä ole mitään syytä lyödä todellisuudella. Toisaalta tietty sanoja venyttämällä voidaan väittää, että on ”lempeää” murskata todellisuudella valhetta rakastavan pilvilinnat, koska tämä säästää tätä pitkällä aikavälillä. En vain ole moisen kielen baabeloinnin ystävä, vaan totean, että lempeydelle on aikansa ja paikkansa eikä se ole ylpeiden joukossa – kuten jo sanoin.

Jeesus oli luonteeltaan Raamatun perusteella ennenkaikkea lempeä. Siitä on kyse.

Minä kerroin sen, mitä jätit kertomatta, ja minkä sisällyttämällä olisit kertonut totuuden.

Jäit kauas totuuden kertomisesta. Ja miten voisit totuutta kertoakaan kun et sitä tiedä.

Koska hän on luoja, hänen on pakko olla olemassa, muuten ei olisi mitään muutakaan.

Tuolla (TOTAALISEN SURKEALLA) perusteella kaikki muutkin ihmisen keksimät luojajumaluudet ovat olemassa. Miksi juuri kristittyjen Jumala on se ainoa oikea? Onko tämä muka vakavissaan olevinaan jokin perustelu kristinuskon Jumalan olemassaololle?

Paljon todenmukaisempi selitys kristinuskon Jumalalle on: "Man created God in his image: intolerant, sexist, homophobic and violent." — Marie de France

Noin muuten odottelen edelleen esimerkkiä kysymyksestä, joka olisi jäänyt vastaamatta. Väitteesi mihinkään vastaamattomuudesta tietysti on roskaa, minkä voi kuka hyvänsä todeta vilkaisemalla edellistä kertaa kun kysyit jotain, mihin vastasin viestissä #5542.

Mikä kelpuutetaan vastaukseksi? Tarkoitan sitä, että antamasi vastaukset eivät ole minusta valideja vastaamaan niihin kysymyksiin jotka ovat oleellisia.

Varmasti, jos ei tajua lukemaansa, vähän niin kuin Vanha Testamenttikin. Ymmärryksen puute tietysti pääsee oikeisiin mittasuhteisiinsa, kun otetaan huomioon, että avasin lauseen kyseisessä kappaleessa rautalangaksi.

Luin käppyräisen rautalankasi ja otin sen "selityksen" huomioon kommentissani. Täyttä paskaa edelleen.

Väittää toki voi, perustelu ja toteennäyttö ovatkin sitten vaikeampi homma.

Niinpä. Tämä pätee myös sinun väitteidesi kohdalla, kuten varmaan olet huomannut. Aiheeseen liittyen: tunnen monenmonta kristittyä: Luterilaisia, helluntailaisia, vapaakirkkolaisia/"ekumeeneja", vanhoillislestaadiolaisia -- ja KAIKKI muut kristityt joiden kanssa olen koskaan asiasta keskustellut ovat kanssasi tästä Jeesuksen miekka -asiasta eri mieltä.

Miten sen todistan? Miten todistan että tunnen uskovaisia, tai ylipäätään ihmisiä, miten todistan että olen mies, että olen edes ihminen? En mitenkään, miksi edes näkisin vaivaa kun koko tämä keskustelumme on kuin reunaviite Puhahilkka -satukirjassa. Ei tällä ole minulle tarpeeksi merkitystä. Elämässä on pakko prioirisoida asioita.

Kerro toki millä perusteella se ei ole koherentti. Itsehän olen näyttänyt jo useita esimerkkejä siitä, minkä takia sinun raamatunlukusi on valikoivaa ja sisäisesti ristiriitaista (viimeksi tässä viestissä, toisen kerran ainakin tämän ketjun postauksessa #5302).

Koko Uuden Testamentin perusteella. Kaiken mitä Jeesuksen on kirjoitettu sanoneen. En valitettavasti viitsi linkittää tähän kaikkea mitä Jeesus on Raamatussa sanonut, mutta sieltä se on luettavissa jos osaa olla liittämättä Jeesuksen sanoihin omia barbaarisia mieltymyksiään pahuuteen ja väkivaltaan.

PS. Voitaisiinko sopia, että yritettäisiin jatkossa pitää jokaisessa viestissä korkeintaan sanotaanko 5 "palasta"? Ainakaan itselläni ei todellakaan riitä mielenkiinto, aika ja energia vastata hirveän moneen kohtaan yhdessä viestissä.

Jahas, googletin Matteus 23 ja Matteus linkkien sekaan oli mystisesti eksynyt Luukas 23. Huokaus.

Matteus 23:n vastaukseni on kysymys: Eikö ole lempeää se, että varoittaa näitä fariseuksia ennenkuin on liian myöhäistä? Sama lempeä Jeesus puhuu myös fariseuksille, ja luulisi, että Jumalan puhuessa siellä muutama fariseus on sisimmässään asiaa miettinyt, kenties tehnyt parannustakin?

Kohta ei naura jeesuskaan :-)

miksei näis väännöis voi ikuna olla uskis vs uskis? Miksi siinä on aina ateisti mukana. Tästäkin asiasta varmasti on eri näkemyksiä, heikki m, kreationistit?

Tuli noista manauksista mieleen, et joskus ehdotin että olis rukouksen voimalla parannettu mun käsi tää pakkiksella. Ei toiminu käsi vieläkin kipeä. Toden näköisesti kukaan ei tainnu rukoilla:-( sääli sillä jos se olis toiminu julistaisin tod näköisesti ny jumalan sanaa.
Miksi se olisi tehnyt minusta tahdottoman orjan?
Noita väitettyjä ihme parantumisia on netti täynnä. Eikös joku luvannu tulla uskoon jos sais lotto voiton ja saikin sen ja on uskossa nyt. Tätä vielä monet pitävät todisteena jumalan olemassa olosta.
Entä silloin kun jeesus käveli vettenpäällä ja teki muita ihmetekoja, eikö ne muka vaikuttanu sivustaseuranneisiin.
Olikos raamatus sellanen kohta missä sarvipää pyysi tekeen ihmeitä, jotta ihmiset uskoisivat? Silloin ei tehny. Ei houkuteltuna, muuten kyllä. Ymmärrettävää siinä vaiheessa, mutta kuitenkin toisaalla näytti kykynsä.

Koska hän on luoja, hänen on pakko olla olemassa, muuten ei olisi mitään muutakaan.

Tassa on ehka surkein argumentti sille, etta jumala on olemassa, mita olen koskaan nahnyt. Ensinnakin oletat, etta maailma on luotu, vaikka sille ei ole mitaan perustetta. Maailma on hyvinkin voinut olla aina olemassa, koska emme ymmarra esim. ajan kasitetta viela kunnolla. Toiseksi tama ei missaan nimessa johda siihen, etta kristinuskon jumala olisi se luoja, ts. argumenttisi ei millaan tavalla todista kristinuskon jumalan olemassaoloa (veikkaan, etta tama on se jumala joka itseasi kiinnostaa).

No vittu hyvä sentää ettei ollu niitä lepsuja kristittyjä jotka sulkee silmänsä raamatun rumilta puolilta ja tuunaa siittä omaan uskoon sopivan.

Suostuiskohan nuo uskovaiset juomaan myrkkyä litran verran kun Jesse on sanonut ettei mikää myrkky vahingoita uskovaista jos ne juovat sitä :3

Voisit lopettaa tuon "evolutionisti" -termin käytön, koska se on lähinnä surkea yritys väittää tieteilijöitä dogmaattisiksi. Minä uskon myös suhteellisuusteorian oikeellisuuteen, koska se on lukuisin havainnoin ja kokein muodostettu tieteellinen teoria, joka selittää erittäin hyvin tiettyjä fysiikan asioita. Olenko siis Einsteinisti? Tuskin, koska en usko dogmaattisesti suhteellisuusteorian olevan lopullinen ja absoluuttinen totuus. Uudet kokeet ja havainnot tulevat vielä aivan varmasti muokkaamaan, korjaamaan ja tarkentamaan suhteellisuusteoriankin väittämiä, vaikka se on varmaankin yksi tunnetuimpia tieteellisiä teorioita.

Ja tämä sama pätee kaikkiin tieteellisiin teorioihin, olkoon keksijä sitten minkä niminen tahansa. Jos mua sanotaan darwinistiksi niin olen sitten samaan aikaan Einsteinisti, Bernoulisti, Faradayisti, Linnaeisti ja ties kuinka monta -istiä...

No ei ollut kyllä tarkoitus mitenkään halveksua. Millähän nimellä Teitä saisi kutsua ?

Mistähän olet taas saanut käsityksen, että informaatiota muodostuu tyhjästä? Kyllä ne perintöaineksen osaset ovat olleet maapallolla olemassa jo pitkään. Entropian paikallinen vähentyminen puolestaan on johtanut siihen, että kemiallisten ominaisuuksien takia RNA:ta on muodostunut tai sekin lasketaan, että RNA -ketju pelkästään pitenee. Informaatiota syntyy informaatioteorian mukaan jo silloin kun RNA tai DNA rihma pitenee uusien emästen liittymisten johdosta. Simppeli kemiallinen reaktio, jossa muodostuu fosfoesterisidoksia. Kyse ei siis ole missään mielessä minkään asian syntymisestä tyhjästä niin kuin esität vaan, järjestyksen paikallista kasvamista ja entropian vähenemistä.

...
Ahaa. Mielestäni tämä koko universumi vaatii jonkin ohjeen ja tiedon taustalle. Ja se tieto ja ohje ei ole syntynyt mistään kuvailemastasi.

Tarkoitat varmaankin: "Ne muutokset mitä havaitsemme eliöissä eivät tuota uutta geneettistä informaatiota," ?

Tämänkaltaiset lauseet osoittavat vain sen miten perusteellisen vähäistä sun ymmärrys on koko evoluutioteoriasta, mutaatioita ja genetiikasta. Jos me havaitsemme eliöissä muutoksen verrattuna muihin saman lajin yksilöihin, niin kyllähän se jo selkeästi tarkoittaa, että geneettinen koodi on erilaista, sen sisältämä informaatio on erilaista, jolloin tämä erilainen ja uusi geneettinen informaatio näkyy fenotyyppisenä muutoksena.

Toi sun väite on ihan oikea mutta ei siinä mitään järkeä ole. Ellei sitten tarkastella eliön perimää, jonka muutosta voitaisiin verrata muihin saman lajin yksilöihin. Tosin sitten toi sun koko lause on vain entistä järjettömämpi jos alkaisit väittämään, että eliössä havaittu geneettinen muutos ei olisi geneettisen informaation muutos, joka tarkoittaa käytännössä samaa kuin uusi informaatio.

Ymmärrykseni varmasti on vähäistä, tiedän kuitenkin kuinka köyhät evoluutioteorian todisteet ovat todellisuudessa.
Meidän pitäisi nähdä luonnossa jokin tälläinen rakenteilla oleva suuri muutos. Ne muutokset joita havaitsemme eliöissä verrattuna lajitoivereihinsa ovat muutoksia jotka eivät lisää mitään täysin uutta informaatiota DNA:han. Pieniä muutoksia lajin sisällä tapahtuu mutta mitään varsinaista uutta toimintoa ei synny.

Ei rakennusohjeet itsestään synny vaikka niin kovastit uskotkin.

Ne olettamukset ja pakonomaiset tarpeet nähdä linkki eliöiden välillä johtuu varmaan siitä, ettei alkusyntyä tapahdu. Tämä järjetön olettamus saa meidän vetämään johtopäätöksen, että kaikki elävät eliöt ovat syntyneet aikaisemmin eläneistä eliöistä. Havaitut faktat geneettisen koodin samankaltaisuudesta on saanut tieteentekijät vetämään samanlaisen järjettömän olettamuksen, että koska perimäaineksemme rakenne on sama ja useat geenit ovat samoja esim. ihmisen ja bakteerien välillä, niin kaikki elolliset eliöt ovat sukua keskenään.

Tai sitten ne ovat kaikki saman suunnittelijan luomia teoksia.

Näistä on järjettömistä olettamuksista on taas sitten vedetty sellainen järjetön olettamus, että ne maaperässä löydetyt elukoiden näköiset kivettymät olisivat joskus olleet eläviä elukoita ja näin ollen on kehitetty pakonomainen tarve olettaa fossiilien olevan meidän kaukaisia esi-isiä ja serkkuja. Tätä tää tiede on... järjettömiä olettamuksia ja pakonomaista tarvetta nähdä linkki.

Just noin. Noiden olettamusten avulla yritetään sulkea Jumala pois kuvioista. Tätä en sano mitenkään ilkeästi, mutta voisitko joskus kokeilla lisätä sinne maailmankatsomukseesi yhden vaihtoehdon lisää, nimeltään luominen.

Kelpaako vaikka Madeiran hiirten 500 vuoden aikana kehittyneet kromosomistomutaatiot?
http://www.genomenewsnetwork.org/articles/04_00/island_mice.shtml

Ei kelpaa. Hiiret pysyvät edelleen hiirinä.

"what happened is this: over time, some of the chromosomes fused together, packing more DNA into some chromosomes."
Jo olemassa oleva tieto siirtyy, mitään uutta tietoa ei synny.

Toinen juttu, joka tulee mieleen on laboratoriossa tehdyt bakteerikasvatuskokeet, joissa on havaittu bakteerikasvuston kehittäneen kyvyn käyttää sitrulliinia 30.000 sukupolven jälkeen täysin spontaanisti. http://en.wikipedia.org/wiki/E._coli_long-term_evolution_experiment

Pari vastausta.
So what happened? It is not yet clear from the published information, but a likely scenario is that mutations jammed the regulation of this operon so that the bacteria produce citrate transporter regardless of the oxidative state of the bacterium’s environment (that is, it is permanently switched on). This can be likened to having a light that switches on when the sun goes down—a sensor detects the lack of light and turns the light on. A fault in the sensor could result in the light being on all the time. That is the sort of change we are talking about.

Another possibility is that an existing transporter gene, such as the one that normally takes up tartrate,3 which does not normally transport citrate, mutated such that it lost specificity and could then transport citrate into the cell.

Ymmärrykseni on vähäinen ja en jaksa perehtyä tuohon itse. Sori.

Osa noista suojaväreistä ja varsinkin ns "silmäpilkuista" on selkeästi havaittu toimivan hyökkäyksessä uhrattavana osana. Peto hyökkää perhosen kimppuun ja käy juuri silmätäpläosan kimppuun, siipi repeää, perhonen pääsee karkuun ja saalistaja jää ihmettelemään pala siipeä suussa.

Jep. Luin tuosta aiemmin kans. Jumalan kädenjälki näkyy.

Mistäs muuten Krea olet lukenut mikä on pöllöperhosen pääasiallinen peto ja mikä puolestaan saalistaa tätä petoa?

Yksi perhosen saalistaja on ainakin pikkulinnut, joita taas pöllöt saalistavat.
https://www.msu.edu/~urquhart/tour/caligo.html

Perhosten kehitysvaiheet ovat myös temppu jo sinänsä.
muna>toukka>kotelo>perhonen

-----------------------

"Syntyy tyhjästä"-lause on yleinen väärinymmärrys Big Bangista puhuttaessa. Universaali singulariteetti ei ollut "ei-mitään". Se sisälsi kaiken aineksen, mitä tarvittiin universumin syntyyn. Itse asiassa voitaisiin sanoa, että se oli kaikki.
Toisekseen, evoluutioteoria ei käsittele miten kaikki alkoi. Evoluutio käsittelee lajien syntyä, ei elämän syntyä. Kolmanneksi, evoluutioteoria on järkevämpi, kuin ajatus kaikenluoneesta taikaolennosta.

Eikö evoteoria lähde liikkeelle solusta? En ole mistään big bangista puhunut.

Voisitko antaa meille määritelmän "informaatiosta"?

Täysin uutta geneettistä informaatiota DNA:han.

Oh really? Mitenkä sitten selität geneettisen samankaltaisuuden eri lajien välillä? Eri eliöiden geenit vain sattuvat olemaan samanlaisia? Entä fossiilit? Nämä "tarinat" perustuvat havaittuihin faktoihin.

Sama suunnittelija.
Fossiilit? En ole vielä nähnyt yhtään välimuotoa vaikka Dragon on tänne postaillut mitä erikoisimpia apinoiden ja muiden olentojen fossiileja. Pitäisikö minun uskoa ihmisten apinamaisiin esi-isiin koska on löytynyt apinan fossiili jonka lantio on koottu niin että se jollain lailla muistuttaa ihmisen vastaavaa?

Vai pitäisikö uskoa eliöiden merestä maalle siirtymiseen koska joidenkin kalojen evät halutaan nähdä "käsinä" ?

Tai sitten apinalaumaan jotka ovat jostain syystä hyppineet puusta puuhun satoja tuhansia vuosia ja niille on kehittynyt siivekkeet joista taas myöhemmin siivet lentokykyineen. Sitten tämä lauma on siirtynyt luoliin kaikuluotaamaan ja painokin on pudonnut johonkin 50 gramman paikkeille?

Ehkäpä nykylinnut ovat myös kehittyneet dinosauruksista, jotka taas ovat saaneet siipensä ja lentokykynsä hypähtelemällä ja loikkimalla edestakaisin. Kannattaisiko tähänkin uskoa siksi että joku näin sanoo tapahtuneen?

Vaadit tässä, että tässä näytettäisiin todiste lyhyessä ajassa tapahtuneesta eliön rakennemuutoksesta. Kuten jo aikaisemmin selitin, kokonaiset rakennemuutokset tarvitsevat aikaa. Emme näe yhden, kahden tai edes sadan ihmisen elinaikana muutosta liskossa, jolle on kasvamassa siivet. Tälläisen uuden rakenteen muunnoksen havaitseminen lyhyellä aikavälillä ei ole mahdollista.
Sen sijaan hyvä esimerkki geneettisestä muunnoksesta on Sukulakun postaama Helsingin sanomien linkki hiirestä, jolle on tullut vastustuskyky varfariinille. Ilmeisesti ei tiedetä varmasti minkälainen geneettinen muunnos on tapahtunut, mutta on selvää, että se on tapahtunut. Tämä on mainio esimerkki siitä, miten pienin askelin evoluutio etenee.

Pienemmissä eliöissä muutoksia ominaisuuksissa on kyllä havaittu:

Documentation of mutations producing new features includes the following:

* the ability of a bacterium to digest nylon (Negoro et al. 1994; Thomas n.d.; Thwaites 1985);
* adaptation in yeast to a low-phosphate environment (Francis and Hansche 1972; 1973; Hansche 1975);
* the ability of E. coli to hydrolyze galactosylarabinose (Hall 1981; Hall and Zuzel 1980);
* modification of E. coli's fucose pathway to metabolize propanediol (Lin and Wu 1984);
* evolution in Klebsiella bacteria of a new metabolic pathway for metabolizing 5-carbon sugars (Hartley 1984);
http://www.talkorigins.org/indexcc/CB/CB101_2.html[/QUOTE]

Pieniä muutoksia tapahtuu kyllä. Noissa tapauksissa on ymmärtääkseni kuitenkin kaikki ohjeet jo valmiina.
Miksi me emme löydä luonnosta yhtään esimerkkiä makroevoluutiosta? Vaikka jokin rakentumassa oleva raaja tai silmä joka on kehittymässä.
Näemme joka puolella juuri omaan tehtäväänsä luotuja eläimiä. Miksi sokea luonnonvalinta tuottaa symmetriaa ja kauneutta?

Mutaatiot ja LUONNONVALINTA ovat siis tuottaneet tuon kuvion. Jokin perhonen on syntynyt samanlaisella ruskeahkolla kuvioinnilla kuin tämän isi ja äiti olivat

Miksi jokin perhonen on syntynyt ruskeahkolla kuvioinnilla?

mutta poikkeuksena on tullut mutaatio, jossa tällä perhosella on siivissään täplät.

Tuosta vain täplät siipiin jostain mystisestä syystä.

Nämä täplät ovat hämänneet saalistajia ja tämä perhonen on selvytynyt ja lisääntynyt tehden samanlaisia perhosia, kuin itse on. Ajan saatossa huonommat kuvioinnit omaavat perhoset ovat tulleet syödyksi, kun taas paremman kuvioinnin omaavat ovat karkoittaneet saalistajan.

Pikkulinnut ova varmaan olleet kauhusta kankeita kun perhosilla on pieniä täpliä siivissään. Ja se kuviointi on kuin taiteilijan siveltemistä aina tarkentunut edellisestä sukupolvesta?

Ajatteleeko luonnonvalinta että "tämän perhosen siipien silmiä pitää tarkentaa jotta se selviytyy. Miten tämä kuviointi käytännössä tarkentuu, valitseeko luonnonvalinta aina paletistaan oikean värin eri kohtiin?

Katso nyt hyvä mies tätä kuvaa...
img_4235e2a6ad858.jpg

Täysin symmetriset kauniit kuviot silmineen siivissä. Ei kukaan pelästy jotain alkeellista versiota tuosta kuvioinnista.

Ymmärrätkö että selityksesi on täysin järjetön ja ettei se ei perustu mihinkään?

Tuosta vain täplät siipiin jostain mystisestä syystä.

Oletko koskaan tavannut ihmista, jolla esim. jokin outo pigmenttivirhe?

Krea sanoi:
Pikkulinnut ova varmaan olleet kauhusta kankeita kun perhosilla on pieniä täpliä siivissään. Ja se kuviointi on kuin taiteilijan siveltemistä aina tarkentunut edellisestä sukupolvesta?

Ajatteleeko luonnonvalinta että "tämän perhosen siipien silmiä pitää tarkentaa jotta se selviytyy. Miten tämä kuviointi käytännössä tarkentuu, valitseeko luonnonvalinta aina paletistaan oikean värin eri kohtiin?

Katso nyt hyvä mies tätä kuvaa...
img_4235e2a6ad858.jpg

Täysin symmetriset kauniit kuviot silmineen siivissä. Ei kukaan pelästy jotain alkeellista versiota tuosta kuvioinnista.

Sina varmaan tiedatkin mita linnun aivokapasiteetilla varustettu elain pelkaa? Monet ihmisetkin pelkaavat taysin mitattomia asioita. On olemassa ties mita fobioita.

...Ymmärrätkö että selityksesi on täysin järjetön ja ettei se ei perustu mihinkään?

Kyllä nämä sun postaukset jo pistää naurattamaan. Samaa luokkaa maailmanloppuja ennustavien hörhöjen ja muiden älyttömyyksien kanssa. Looginen päättelykyky puuttuu kokonaan ja koko maailmankatsomus perustuu yhteen ihmisen kirjoittamaan kirjaan eikä mihinkään muuhun. Ymmärrän vielä uskomisen sinänsä, mutta sie oot kyllä omassa luokassa älyttömyyksinesi. Helppo se on kulkea laput silmillä ja huudella älyttömyyksiä ympäriinsä. Ei sun kans pysty kukaan käymään järkevää keskustelua, kun et pysty muuhun kuin samojen asioiden jankuttamiseen.

Todella rasittavaa paskaa, kun täällä kuitenkin on ihan järkevääkin keskustelua maailmankatsomuksesta.

Miksi me emme löydä luonnosta yhtään esimerkkiä makroevoluutiosta? Vaikka jokin rakentumassa oleva raaja tai silmä joka on kehittymässä.
Koska kehittymässä oleva silmä ei ole muuten täysin valmis silmä, josta puuttuu jokin yksi tärkeä osa, vaikkapa linssi. Eikä kehittymässä oleva käsi ole muuten valmis, mutta siitä puuttuu yksi sormi. Emme voi tietää mihin suuntaan esimerkiksi norsun jalka on kehittymässä. Näemme vain tämänhetkisen tilanteen, emme sitä, onko jokin osa "keskeneräinen". Sen näkee vasta usean tuhannen vuoden päästä. Jos silmä tai raaja kehittyi johonkin, voidaan sen ajatella olleen keskeneräinen. Tulevaisuuteen emme voi nähdä, joten tulevia asioita ei voida kuin arvailla. Silti sulle on näytetty silmän monta eri kehitysastetta niillä simpukoilla sun muilla. Ihan alkeellinen "silmä" on valoa aistiva solu, joka vähitellen monimutkaistuu ja saattaa kehittyä tuntemaksemme silmäksi asti. Kaikki riippuu siitä onko "silmällä" mitään syytä kehittyä.

Ja se informaatiojuttu. Uutta informaatiota todellakin syntyy. Esimerkiksi mutaatioiden muodossa. Ja sitä tapahtuu ihan jatkuvasti. Useimmat mutaatiot ovat haitallisia, mutta joistakin on hyötyä. Sulle esimerkiksi olisi voinut kasvaa pillu keskelle naamaa, vaikka olet mies, jos oiken kiva mutaatio olisi osunut kohdalle. Ja sulle on näytetty kuva käärmeestä, joka on kasvattanut matelijan jalan. Se ei ole uutta informaatiota, vaan informaation häviämistä, mutta todistaa, että näinkin isoja muutoksia voi tapahtua. Mutta senhän on pakko olla väärennös, eikö niin?

Ymmärrän kyllä, että tällaiset asiat on niin vaikeita ihmismielen käsittää, että sitä mielummin takertuu helpoimpaan vastaukseen - Jumala loi. Itsekin olen hyvin usein hämilläni kaikesta luonnon monimutkaisuudesta, mutta kun alan pyöritellä asioita päässäni, niin aina päädyn siihen lopputulokseen, että vaikka kaiken tämän synty evoluution pohjalta vaatii hirveän määrän sattumia, on se silti uskottavampi selitys, kuin luominen.

Täällä on paljon puhuttu moraalista, ja varsinkin Malloy on (kärjistäen sanottuna) esittänyt ajatusta ateistien "moraalittomuudesta" johtuen jumaluskon/uskon puutteesta, ja kristinuskon moraalikoodin jonkinasteisesta ylivertaisuudesta. Anyhow, katselin tuossa Youtubesta filosofian professori Jesse Prinzin luennon aiheesta "Living with Relativism: Can We Find a Common Good in a Morally Diverse World?" Tässä ei nyt hyökätä uskontoja vastaan, vaan tarkastellaan yksilöiden ja yhteisöjen moraalikoodien ymmärtämistä. Esimerkiksi tunnesisältöjen vaikutus ihmisen moraalikäsitykseen sekä itse tekoihin on yksi asia minkä Prinz ottaa esille. Itse luento on noin 1h mittainen, jonka jälkeen on sellainen 30min yleisökysymyksiä joihin professori vastailee. Suosittelen katsomaan katsomaan koko luennon(!!), koska siellä alkupäässä on hyvää juttua esim. kannibalismista, orjuudesta, sukupuolisuhteista etc. Myös lopun kysymykset vastauksineen ovat myös hyvin informatiivisia, mutta jos haluaa hieman oikaista niin n. 43min kohdalta Prinz alkaa puhumaan enemmän aiheesta "Why do morals vary independently of factual beliefs?"

Back
Ylös Bottom