Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

En tiedä, miksi vielä vaivaudun mutta...
Luulisin, että vaivaudut, koska haluat osoittaa minun olevan väärässä, koska ärsytän sinua ja kuulun ulkoryhmään. Huonompi juttu minulta, jos luuloni on väärä, sillä en ehdoin tahdoin halua uskoa toisten toimivan alhaisin motiivein.

Mikäs mulla menee pieleen kun vastassani on Malloy-silppuri, joka ensin silppuaa kirjoittamani asiakokonaisuudet tunnistamattomaksi ja sitten vastailee niihin perustelemattomilla one-linereilla?
Tapaan perustella esittämäni väitteet niiden esittämisen yhteydessä - sillä oletuksella, että teen jotain muuta kuin totean kommentoimani väitteen jääneen perusteettomaksi tai kohdistuvan olkiukkoon. Veikkaan sinulla menevän pieleen sen, että et tule kirjoittaneeksi sitä kokonaisuutta, jonka haluaisit ilmaista, missään vaiheessa sanoiksi.

Missäs sulla on lähteet tuolle väittämälle?
Olen joskus ollut ihmisten kanssa tekemisissä.

Minulla on tuossa vieressäni Cambridgen yliopiston evoluutiopsykologian kirja, joka esittää montakin mekanismia sille miksi ihminen EI ole "luonnostaan" itsekäs.
Yhteisöillä voi olla altruismia ruokkivia mekanismeja, mutta ne ovat ymmärtääkseni kaikki sosiaalisia konstruktioita, eivät syntyperäisiä. Luontaista altruismia tunnemme lähinnä lähisukuamme kohtaan. Tämä ei kuitenkaan ole sama asia kuin esittämäni mekanismi, jonka mukaan ihmiset vetävät moraalisissa kysymyksissä kotiinpäin - asia, jonka voi todeta missä tahansa inhimillisessä konfliktissa. Siellä hiekkalaatikollakin pikku-Ripa on sitä mieltä, että pikku-Samulin hienon leikkiauton tulisi olla myös hänen omaisuuttaan, mutta Ripan vänkä pyssykkä onkin yksin hänen - ja hän todella uskoo tämän olevan reilua, jos joku ei käsitystään oikaise. Aivomme huijaavat meitä - eivät ne kerro, että ne vetävät kotiinpäin. Sen voi huomata vasta kun tulee ajatelleeksi asiaa tai seuranneeksi konfliktia ulkopuolisena.

Näin tekee myös moni tuore katsausartikkeli, jotka löytyvät vaikkapa pubmedin hienosta maailmasta. Ihminen on tietyissä määrin hyvinkin altruistinen olento vaikka muutamia persreikiä joukostamme löytyykin.
Ihminen yleensä ottaen rikkoo sääntöjä, jos katsoo sen palvelevan omaa (tai omiksi luetun ryhmän) etuja. Esimerkkinä vaikkapa jalankulkijat punaisissa liikennevaloissa kun autoja ei näy.

Joko luit ne linkittämäni tutkimukset "vapaasta" tahdosta?
En. Kysymys vapaasta tahdosta on metafyysinen, jolloin materiaa koskevat tutkimukset ovat irrelevantteja.

Jos tahto on täysin vapaata, miksi päätösten teko voidaan havaita aivoissa ennen kun päätöksestä tullaan edes tietoiseksi?
En tiedä, nähdäkseni vastaus kysymykseen - oli se sitten mikä tahansa - on vapaan tahdon suhteen yhdentekevä. Jos olet eri mieltä, saat toki kertoa miksi.

Minustakin keskustelu on vääntämistä mielekkäämpää.

Muista esimerkeistä käyvät lukuisat olkiukot, joita voi skannailla aikaisemmista viesteistä haluamansa määrän.
Et taida sinäkään siinä suhteessa ihan viaton olla.

Dragon ei siis valehdellut, vaan kertoi sadun.

Dragon keksi yksisarvisensa aseeksi väittelyyn, eikä niillä ole mitään todellisuuspohjaa.
Ihan yhtä paljon niillä on todellisuuspohjaa, kuin hirmuisella spagettihirviöllä tai sinun Jumalallasi. Jos joku johonkin noista uskoo, se ei tee siitä yhtään sen todellisempaa.

En valehtele, sillä uskon siihen. Voin olla erehtynyt, mutta valehtelu edellyttäisi, että tiedän puhuvani soopaa.
Ei Dragonkaan välttämättä valehdellut, kun kertoi yksisarvisesta. Mitä jos se oikeasti uskoo siihen. Tai mistä olisin voinut tietää, että oikeasti uskot väittämääsi? En tiedä vieläkään, vaikka niin väität. Voidaan tietysti tehdä todennäköisin oletus, että Dragon puhi paskaa ja sinä et, mutta varma en voi olla ennen kuin pääsen teidän päänne sisään.
Ei ateismissa tarvitse (koskei voi), mutta ihmisellä olisi syytä, jotta olisi ihmisiksi. Kuten todettua, moraalissa on se ongelma, että jos sillä ei ole uskonnollista pohjaa, se voi pohjata vain väkivallalle ja typistyy muotoon ”mitä tahansa mitä voimakkain alueella vaikuttava taho kulloinkin päättää”. Onko se sinusta hyvä pohja moraalille? Minusta se on resepti, jos ei tuhoon, niin ainakin valtavaan määrään turhaa kärsimystä.
Mitä tää nyt on? Miten moraali voi pohjautua vain uskonnolle tai väkivallalle? Taidat katsoa asioita vähän kapeasti. Mun moraalini pohjaa ennemminkin väkivallattomuudelle. Vihaan väkivaltaa kaikissa muodoissaan. Ja saan oman ohjeeni elää säännöstä: tee muille niin kuin haluaisit itsellesi tehtävän. Ja sama kielteisessä muodossa. Enkä ole saanut sitä ohjetta raamatusta tai Jumalalta, vaan suurimmalta osalta meistä löytyvästä tunteesta, empatiasta.

Ateismissa on se huono puoli, että sen omaksunut ihminen voi pitää oikeana aivan mitä tahansa.
Miksi sama ei pätisi uskovaiseen? Itsekin voit löytää raamatusta oikeutuksen tappamiselle. Joku toinen uskovainen voi pitää varastamista oikeana, koska tulkitsee raamatun antamaa oppia vähän erilailla.

Kristityillä on ainakin – eri asia on, miten hyvin he tietävät sen sisällön ja missä määrin malttavat sitä noudattaa. Kun on aina se kiusaus oikaista vähäsen eikä aina ymmärryskään riitä.
Niinpä niin. Siinä sen itse sanoit. Vaikka se hyvä oppi on siellä kirjassa, niin moni ei sitä jaksa noudattaa.

Riippuu siitä, onko omaksutussa uskonnossa moraalia. Jos on, uskovaisuus edellyttää tietynlaisen moraalin vastaanottamista, jolloin moraali on riippuvainen uskonnosta.
Paskan marjat edellytä. Susta voi kiihkouskovaisena tuntua siltä, mutta luulosi on väärä. Itse saatat elää juuri sen hienon raamatusta saamasi ohjeen mukaan, mutta älä oleta, että muut tekevät samoin. Tunnut olevan poikkeuksellisen harras kristitty muutenkin. Vai eivätkö vähän vähemmän hartaat sitten ole oikeita uskovaisia ja heidät voi laskea pois tästä moraaliasiasta? Joka tapauksessa uskovaisillakin on välillä aika outoja moraalikäsityksiä.

Miksi sinusta verenhimoisen pahantekijän tappaminen tämän uhrien suojelemiseksi on väärin?
Kahdesta syystä.
-Tappaminen on aina väärin.
-Paha riippuu siitä kummalla puolella olet. Natsien mielestä Juutalaiset olivat pahoja ja hehän vain tappoivat pahantekijät, jos pahasti halutaan sanoa.

Niinhän sitä luulisi, kun järjellä ajattelee. Vaan kun emme ole järkiolentoja, vaan kokonaisuuksia, jonka jokainen teko painaa siinä vaa'assa, joka kertoo keitä olemme.
Ihme sanahelinää. En ymmärrä miten tämä liittyy erilaisten valheiden olemassaoloon.

Eivätpä jättäneetkään ketään tappamatta ateismin takia. Sen sijaan tappoivat kyllä uskovaisia siksi että nämä uskoivat.
Eivätpä ristiretkeläiset ja uskonpuhdistajatkaan jättäneet tappamatta uskontonsa takia. Sen sijaan tappoivat kyllä vääräuskoisia siksi, että nämä uskoivat väärin.

Tänään kuulemma alkaa muslimien paastokausi ramadan.Hesarista tosta lueskelin ja kyllä jaksaa ihmetyttää moinen spedeily,näillä leveysasteilla ei saa syödä mitään aamu viiden ja iltakymmenen välillä.Joka vuosi ramadan nähtävästi alkaa yksitoista päivää aikaisemmin,eli parin vuoden kuluttua tekee jo näille nälkätaiteilijoille tiukkaa.

Lisäks pitää vielä rukoilla viidesti päivässä tiettyinä ajankohtina.On se ihme jumala toi allah,sille ei riitä vaatteista ja parrasta määräily se jopa tietää sua paremmin kummalla kädellä perse kuuluu pyyhkiä.

Mä en tajua millä voimalla Dragon ja Powerhousu taistelee irrationaalista ihmistä vastaan rationaalisin keinoin..
Mä juon paljon ediä ja uskon, että jotain keskustelua voisi syntyäkin mielipide-eroista huolimatta. Olen ollut väärässä. Jos vastaväittäjä tahtoo rikkoa keskustelun tahallaan tekstipilkkomisellaan ja lukuisilla erilaisilla argumenttivirheillä, niin ei siihen oikein voi tehdä mitään, kun tuntuu, että jokainen kirjoitus pilkotaan/jätetään vastaamatta/vastataan onlinerilla/ymmärretään tahallaan väärin/syytetään olkiukoksi/viitataan johonkin aikaisempaan postaukseen tai jotain muuta, jolla lähinnä pyritään tuhlaamaan toisen aikaa väittelyyn.

Paras esimerkki varmaan on, kun pyydän kertomaan aikaisemmin mainitun Jumalan määritelmän ja vastaus on: "kaikkivaltias"... sehän se valaisikin taas asiaa todella paljon.

Ei tämmöinen ihminen pyri keskustelemaan vaan näsäviisastelemaan toiset kumoon. Ei se itseasiassa vaikeaa ole ja tuohon pystyisi täälläkin jokainen mutta ilmeisesti tämä koko episodi on mun vika, kun olen kirjoittanut täällä vittumaisesti :D Ei tämä sama kasvotusten toimisi - en ainakaan ole tavannut ketään joka yrittäisi samanlaista taktiikkaa.

Luulisin, että vaivaudut, koska haluat osoittaa minun olevan väärässä, koska ärsytän sinua ja kuulun ulkoryhmään. Huonompi juttu minulta, jos luuloni on väärä, sillä en ehdoin tahdoin halua uskoa toisten toimivan alhaisin motiivein.

Noeeeei se taida ihan siitäkään johtua. En tunne sinua ihmisenä joten et voi ärsyttää minua. Sen kyllä myönnän, että tyylisi käydä tätä keskustelua on melko rasittavaa. Ehkäpä vaivaudun siksi, että jos jättäisin vastaamatta, saattaisit tulkita asian niin että argumenttisi ovat niin päteviä ettei niihin voi vastata.

Satunnaiselle ketjun lukijalle tämä on jo sietämätöntä sillisalaattia niin siltä osin peli on jo menetetty. Ketjun informaatioarvo on tällä hetkellä niin ateistille, teistille kuin agnostikollekin täysi nolla :D

Tapaan perustella esittämäni väitteet niiden esittämisen yhteydessä - sillä oletuksella, että teen jotain muuta kuin totean kommentoimani väitteen jääneen perusteettomaksi tai kohdistuvan olkiukkoon. Veikkaan sinulla menevän pieleen sen, että et tule kirjoittaneeksi sitä kokonaisuutta, jonka haluaisit ilmaista, missään vaiheessa sanoiksi.

Osa voi kyllä olla tuotakin. Toisaalta minä myös pyrin siihen että pointtini tulee esille myös niin sanotusti rivien välistä ja siksi yksittäisten irtosanojen lainaaminen missaa paljon. Jos sinulle pitää kaikki pukea pikseleiksi tietokoneruudulle niin yritetään sitten sitäkin... Sinulle voisin suositella perustelujesi syventämistä. Tosin, aina paikoitellen löytyykin enemmän juttua.

Olen joskus ollut ihmisten kanssa tekemisissä.

Eli lähteesi on oma subjektiivinen tulkintasi. Ei tutkimuksia. Ei psykologiaa. Ei käyttäytymistieteitä. En myöskään usko, että olet ollut tekemisissä kaikkien maailman ihmisten kanssa. Tältä pohjalta ei liene perusteltua esittää väitettä: "tämä on ihmiselle täysin luonnollinen tapa ajatella"

Yhteisöillä voi olla altruismia ruokkivia mekanismeja, mutta ne ovat ymmärtääkseni kaikki sosiaalisia konstruktioita, eivät syntyperäisiä. Luontaista altruismia tunnemme lähinnä lähisukuamme kohtaan. Tämä ei kuitenkaan ole sama asia kuin esittämäni mekanismi, jonka mukaan ihmiset vetävät moraalisissa kysymyksissä kotiinpäin - asia, jonka voi todeta missä tahansa inhimillisessä konfliktissa. Siellä hiekkalaatikollakin pikku-Ripa on sitä mieltä, että pikku-Samulin hienon leikkiauton tulisi olla myös hänen omaisuuttaan, mutta Ripan vänkä pyssykkä onkin yksin hänen - ja hän todella uskoo tämän olevan reilua, jos joku ei käsitystään oikaise. Aivomme huijaavat meitä - eivät ne kerro, että ne vetävät kotiinpäin. Sen voi huomata vasta kun tulee ajatelleeksi asiaa tai seuranneeksi konfliktia ulkopuolisena.

(Noniin, juuri tämänkaltaisia perusteluja kaipaisin!)

Kyllä nämä altruistiset piirteet alkavat näkyä jo pienillä lapsilla ennen kuin ne osaavat edes puhua. Lisäksi vastaavia esimerkkejä löytyy muilta lajeilta, kuten muilta kädellisiltä ja lepakoilta. Lähisukuun kohdistuvan altruismin lisäksi monilla lajeilla (ml ihminen) todetaan vastavuoroista altruismia, joka ulottuu jopa lähisuvun ulkopuolelle. Ihmisillä tämä käyttäytyminen on kulttuurista riippumatonta ja sitä on tutkittu mm. Botswanan Bushmannien ja Yanomamö-kansojen keskuudessa, jotka vastaavat todennäköisesti kivikauden metsästäjä-keräilijä-yhteisöjä. Riippumattomuus kehitystasosta, kulttuurista, uskonnosta, iästä ja lajista viittaa siihen että näille altruistisille käyttäytymismekanismeille on olemassa biologinen pohja. Siksi onkin turvallista sanoa, että ihminen kyllä on pohjimmiltaan altruistinen olento. Toki samat mekanismit mahdollistavat myös muukalaisvihan ja syrjinnän mutta niiden voittamiseen tarvitaankin kehittyneempää moraalifilosofiaa ja altruismin käsitteen laajentamista.

Mielenkiintoista muuten, että otit esimerkkiisi pikku-Ripan ja pikku-Samulin. Heillä kun tuo luontaisen moraalin kehittyminen on vielä kesken. Jo pienet vauvat osaavat tutkimusten mukaan suosia sellaisia satuhahmoja, jotka auttavat toisia mutta kuvaamasi tilanne ymmärretään todella vasta sitten kun mielen teoria on täysin kehittynyt. Aikuisilla samaa tilannetta voitaisiin jo mallintaa jonkinlaisen peliteorian sääntöjen mukaan ja tilanne on huomattavan paljon monimutkaisempi.

(nyt jos pilkot tämän sepostukseni paloiksi yrittämättä hahmottaa kokonaiskuvaa, annan periksi :D Pointtina siis perustella, miksi ihminen ei ole luonnostaan itsekäs kuten sinä asian esitit)

Ihminen yleensä ottaen rikkoo sääntöjä, jos katsoo sen palvelevan omaa (tai omiksi luetun ryhmän) etuja. Esimerkkinä vaikkapa jalankulkijat punaisissa liikennevaloissa kun autoja ei näy.

Kyllä se riippuu hyvin paljon säännöistä ja saatavasta edusta. Hyvin harva esimerkiksi tappaa toisen liikennevaloissa jos vain kukaan ei näe. Sama pätee myös uskovaisiin: he ajattelevat omaa etuaan esim. taivaspaikkojen yms kautta.

En tiedä, nähdäkseni vastaus kysymykseen - oli se sitten mikä tahansa - on vapaan tahdon suhteen yhdentekevä. Jos olet eri mieltä, saat toki kertoa miksi.

Olen eri mieltä sellaisesta syystä, joka lienee helpointa kirjoittaa kysymyksen muotoon: Jos vapaa tahto on täysin metafyysinen entiteetti, millä mekanismilla se voi olla peräisin fyysisestä persoonasta ja vaikuttaa fyysiseen kehoon? Esim. Seppo päättää kohdistaa vapaan tahtonsa käteensä, joka nostaa kaljapulloa. Minun mielestäni ihmisen näennäiselle "tahdolle" on myös biologinen perusta, eikä mikään dualistinen vaihtoehto ole kovin järkevä.

Pakkotoistolle voisi tehdä sellaisen parannuksen että nämä uskis trollit mitkä eivät kirjoita mihinkään muuhun ketjuun kuin tähän, bannattaisiin...

Et taida sinäkään siinä suhteessa ihan viaton olla.
Arvelunsa saa aina näyttää toteen jos haluaa sille uskottavuutta.

Dragon ei siis valehdellut, vaan kertoi sadun.
Ei kertonut. Settinsä yksisarvisistaan ei täytä mitään kertomuksen tunnusmerkkejä. Näkemyksestäsi päätellen et tiedä mitä sadut ovat.

Ihan yhtä paljon niillä on todellisuuspohjaa, kuin hirmuisella spagettihirviöllä tai sinun Jumalallasi. Jos joku johonkin noista uskoo, se ei tee siitä yhtään sen todellisempaa.
Jumala ei ole ”minun”. Pikemminkin niin päin, että minä olen hänen. Se, että rinnastat tämän väittelyaseeksi keksittyyn bullshittiin, ei muuta tämän totuusarvoa mihinkään. Yhtä hyvin olisit voinut sanoa ”sinun Jumalasi” sijaan ”minun ateismini”, jonka tueksi ei ole edes mitään näyttöä.

Ei Dragonkaan välttämättä valehdellut, kun kertoi yksisarvisesta. Mitä jos se oikeasti uskoo siihen. … *Voidaan tietysti tehdä todennäköisin oletus, että Dragon puhi paskaa ja sinä et, mutta varma en voi olla ennen kuin pääsen teidän päänne sisään.
Tarkistan näkemystäni jos saan aihetta.

Mitä tää nyt on? Miten moraali voi pohjautua vain uskonnolle tai väkivallalle?
Käytännössä. Muussa tapauksessa kukin määrittelee ”moraalinsa” itse mielivaltaisin perustein ja joko noudattaa sitä tai ei, mutta kenelläkään ei ole mitään syytä odottaa, että kukaan muu noudattaisi tämän tuntemaa ”moraalia”. Sana menettäisi merkityksensä ja muuttuisi muotoon ”epämääräinen fiilis siitä, että ollaan oikealla asialla”.

Mun moraalini pohjaa ennemminkin väkivallattomuudelle. Vihaan väkivaltaa kaikissa muodoissaan. Ja saan oman ohjeeni elää säännöstä: tee muille niin kuin haluaisit itsellesi tehtävän. Ja sama kielteisessä muodossa. Enkä ole saanut sitä ohjetta raamatusta tai Jumalalta, vaan suurimmalta osalta meistä löytyvästä tunteesta, empatiasta.
Mitä empatiasi tai moraalisi sanoo siinä vaiheessa kun koet motiivin kostaa?

Miksi sama ei pätisi uskovaiseen? Itsekin voit löytää raamatusta oikeutuksen tappamiselle. Joku toinen uskovainen voi pitää varastamista oikeana, koska tulkitsee raamatun antamaa oppia vähän erilailla.
Saat toki näyttää mistä kyseisen oikeutuksen löytäisi ja millä perustein. En löydä Raamatusta oikeutusta tappamiselle yleensä (jolle siinä löytyy suora kielto), vaan hyvin harvoissa tilanteissa.

Niinpä niin. Siinä sen itse sanoit. Vaikka se hyvä oppi on siellä kirjassa, niin moni ei sitä jaksa noudattaa.
Se ei liene hyvän opin vika.

Paskan marjat edellytä.
Missä mielessä voit lukea jonkun olevan uskovainen jos tämä ei tunnusta uskontonsa moraalia?

Susta voi kiihkouskovaisena tuntua siltä, mutta luulosi on väärä. Itse saatat elää juuri sen hienon raamatusta saamasi ohjeen mukaan, mutta älä oleta, että muut tekevät samoin. Tunnut olevan poikkeuksellisen harras kristitty muutenkin. Vai eivätkö vähän vähemmän hartaat sitten ole oikeita uskovaisia ja heidät voi laskea pois tästä moraaliasiasta? Joka tapauksessa uskovaisillakin on välillä aika outoja moraalikäsityksiä.
Mun mielestä on kohtalaisen vaikea väittää itseään kristityksi ja hylätä sen moraali.

Kahdesta syystä.
-Tappaminen on aina väärin.
-Paha riippuu siitä kummalla puolella olet. Natsien mielestä Juutalaiset olivat pahoja ja hehän vain tappoivat pahantekijät, jos pahasti halutaan sanoa.
En voi olla samaa mieltä ensimmäisestä perusteesta, sillä itsepuolustus on oikein, silloinkin, kun se edellyttää tappavaa voimankäyttöä. Toinen peruste pohjaa moraalirelativismille, jonka mukaan jokainen päättää itse mikä on oikein. En tunnusta moista sääntöä (sen tunnustanut henkilö ei voi konstistentisti pitää mitään kenenkään toisen tekoa moraalittomana – tällöin kannibalismikin on vain makuasia), vaan kristillistä moraalia, joka on subjektiivisen sijaan objektiivinen moraalistandardi, ja sen pohjalta on helppo todeta, että taho, jonka pyrkimys on tappaa taho, jolla ei ole vastaavaa pyrkimystä, on tekemässä pahaa.

Ihme sanahelinää. En ymmärrä miten tämä liittyy erilaisten valheiden olemassaoloon.
Se ei liity niihin mitenkään, vaan siihen, keitä me olemme. Järjellä ajatellen voisi kuvitella, että teolla X ei ole mitään vaikutusta kokonaiskuvaan, koska kyseessä on muista tapahtumista ”erillinen ja niihin vaikuttamaton” tilanne. Kuvitelma on kuitenkin väärä, sillä jokainen tekomme vaikuttaa meihin. Ihminen Ö, joka tilanteessa F valehtelee, on tekonsa jälkeen eri ihminen kuin sama Ö silloin, kun ei valehtele tilanteessa F. Ensimmäinen Ö luulee olevansa ihan sama Ö kuin jälkimmäinenkin, valehdeltuaan, mutta valehtelee tällöinkin, itselleen. Siinä aletaan rakentaa taloa rantahietikolle kallion sijaan.

Eivätpä ristiretkeläiset ja uskonpuhdistajatkaan jättäneet tappamatta uskontonsa takia. Sen sijaan tappoivat kyllä vääräuskoisia siksi, että nämä uskoivat väärin.
Näin on asia. On silti todettavissa, että historiallisesti katsoen kristittyjen suhteellinen body count muihin tahoihin ja käytettävissä oleviin resursseihin suhteutettuna on erittäin pieni. Ateistien kohdalla tilanne on toinen – se itse asiassa lienee yksi verenhimoisimpia tunnettuja uskonnollisia suuntauksia kun tuloksia katsotaan.

Satunnaiselle ketjun lukijalle tämä on jo sietämätöntä sillisalaattia niin siltä osin peli on jo menetetty. Ketjun informaatioarvo on tällä hetkellä niin ateistille, teistille kuin agnostikollekin täysi nolla :D
Eiköhän se ole sitä jokseenkin aina. Olisi hedelmällisempää kertoa oma kanta asioihin ja antaa asioiden olla, mutta jokin piru se meitä vaatii aina osoittamaan, että toista mieltä olevat ovat väärässä. Kun ihmiset kattoo. Eikä ne kuitenkaan tajuais itse, vaan saattais hirvittävää kyllä tulla väärän porukan vakuuttamaksi ilman omaa kullanarvoista efforttia. Tämä voi kuulostaa pilkalta, mutta se osuu omaan nilkkaani yhtä lailla kuin muidenkin.

Osa voi kyllä olla tuotakin. Toisaalta minä myös pyrin siihen että pointtini tulee esille myös niin sanotusti rivien välistä ja siksi yksittäisten irtosanojen lainaaminen missaa paljon. Jos sinulle pitää kaikki pukea pikseleiksi tietokoneruudulle niin yritetään sitten sitäkin...
Mukava juttu. On vaikea täyttää rivienvälejä oikein kun lähtökohdat ovat erilaiset – siinä tulee turhan helposti väärinkäsityksiä.

Sinulle voisin suositella perustelujesi syventämistä. Tosin, aina paikoitellen löytyykin enemmän juttua.
Koetan pitää tasoa yllä. On kyllä tunnustettava, että mitä useampaan väitteeseen per postaus joutuu vastaamaan, sitä kehnompia vastaukset taitavat keskimäärin olla. Vastaavasti mitä useampi vastattava väite eteeni heitetään, sitä kehnommin perusteltuja nekin tapaavat olla – joidenkin tapauksessa hinku läiskiä väitteitä ja kysymyksiä on niin korkea, etteivät he tule ajatelleeksi josko ne enää koskevat lainkaan asioita, joista olen puhunut.

Eli lähteesi on oma subjektiivinen tulkintasi. Ei tutkimuksia. Ei psykologiaa. Ei käyttäytymistieteitä. En myöskään usko, että olet ollut tekemisissä kaikkien maailman ihmisten kanssa. Tältä pohjalta ei liene perusteltua esittää väitettä: "tämä on ihmiselle täysin luonnollinen tapa ajatella"
En pidä välttämättömänä sitä, että pitäisi olla tekemisissä kaikkien maailman ihmisten kanssa tehdäkseen osuviakin näitä koskevia yleistyksiä. Vastaavasti koen, että osuvia yleistyksiä ihmisistä on tehty jo ennen tutkimuksia, psykologiaa ja käyttäytymistieteitä – erinomaisina esimerkkeinä toimivat vaikkapa Sofokleen ja Shakespearen näytelmät. Näissä on valtavasti ns. psykologista silmää, vaikka ne eivät yritäkään olla tieteellisiä tutkielmia. Totuuksia (myös ihmisluonnosta) löytyy monesta paikoista – myös niistä, jotka eivät ole olemassa vain sen selvittämiseksi.

Siinä mielessä on tietysti totta, että lähteeni on subjektiivinen tulkintani, että voimme kokea asioita vain itsemme kautta. Nähdäkseni se ei kuitenkaan tee siitä virheellistä – se voisi tehdä, jos olisin päättänyt tulkintani itse vailla perehtymistä asiaan, josta puhun.

Kyllä nämä altruistiset piirteet alkavat näkyä jo pienillä lapsilla ennen kuin ne osaavat edes puhua. Lisäksi vastaavia esimerkkejä löytyy muilta lajeilta, kuten muilta kädellisiltä ja lepakoilta.
En ole laajalti perehtynyt aiheeseen. Olen tietoinen siitä tutkimuksesta, jossa todettiin vauvoillakin olevan jokin käsitys oikeudenmukaisuudesta: silloin, kun tälle näytettiin lelu, joka ”vei jotain” toiselta lelulta, kohteli vauva paremmin ”kaltoin kohdeltua” lelua ja saattoipa rangaistakin epäoikeudenmukaiseksi katsomaansa. Ymmärrän siis ja myönnän, että sekä ihmisillä että mahdollisesti eläimilläkin on jonkinlainen oikeustaju.

Kuitenkin se, mitä koetin tähdentää, on se, että oikeustajumme ei toimi puolueettomasti silloin, kun olemme itse asianosaisia, emmekä tajua, että se vetää kotiinpäin. Puhumme eri asioista.

Lähisukuun kohdistuvan altruismin lisäksi monilla lajeilla (ml ihminen) todetaan vastavuoroista altruismia, joka ulottuu jopa lähisuvun ulkopuolelle. Ihmisillä tämä käyttäytyminen on kulttuurista riippumatonta ja sitä on tutkittu mm. Botswanan Bushmannien ja Yanomamö-kansojen keskuudessa, jotka vastaavat todennäköisesti kivikauden metsästäjä-keräilijä-yhteisöjä. Riippumattomuus kehitystasosta, kulttuurista, uskonnosta, iästä ja lajista viittaa siihen että näille altruistisille käyttäytymismekanismeille on olemassa biologinen pohja. Siksi onkin turvallista sanoa, että ihminen kyllä on pohjimmiltaan altruistinen olento. Toki samat mekanismit mahdollistavat myös muukalaisvihan ja syrjinnän mutta niiden voittamiseen tarvitaankin kehittyneempää moraalifilosofiaa ja altruismin käsitteen laajentamista.
Kuinka ihminen voi samaan aikaan olla pohjimmiltaan altruistinen, mutta silti myös muukalaisvihainen? Minusta kysymys on siksi oleellinen, että koska ihmiseltä löytyy tällaisia keskenään ristiriitaisia mekanismeja, on lyhytnäköistä todeta yhden niistä olevan ”ihmisen perimmäinen luonto”. En siis kiistä altruismia kuin ihmisen pohjimmiltaan määrittävänä ominaisuutena. Perusteeni sille, että ihminen on pohjimmiltaan itsekäs, on se, ettemme pääse subjektiivisesta käsityksestämme täysin irti kuin teoreettisen kehyksen sisällä, ja kaikissa käytännön tilanteissa vietit ja vaistot, jotka tähtäävät aina evolutiiviseen menestykseemme kyseisellä hetkellä pitkän tähtäimen sijaan, ovat siihen, miten minkäkin tilanteen koemme, aina vaikuttava tekijä. Homo reciprocans on paljon lähempänä totuutta kuin homo economicus, mutta ei sekään ole koko kuva.

Kyllä se riippuu hyvin paljon säännöistä ja saatavasta edusta. Hyvin harva esimerkiksi tappaa toisen liikennevaloissa jos vain kukaan ei näe. Sama pätee myös uskovaisiin: he ajattelevat omaa etuaan esim. taivaspaikkojen yms kautta.
Aivan – tosin (kristitty) uskovainen tietää, että taivaspaikka ei ole mikään selviö. Jos säännöstä ei saa porkkanaa tai keppiä, niille viitataan kintaalla.

Olen eri mieltä sellaisesta syystä, joka lienee helpointa kirjoittaa kysymyksen muotoon: Jos vapaa tahto on täysin metafyysinen entiteetti, millä mekanismilla se voi olla peräisin fyysisestä persoonasta ja vaikuttaa fyysiseen kehoon? Esim. Seppo päättää kohdistaa vapaan tahtonsa käteensä, joka nostaa kaljapulloa. Minun mielestäni ihmisen näennäiselle "tahdolle" on myös biologinen perusta, eikä mikään dualistinen vaihtoehto ole kovin järkevä.
Kristillisen näkemyksen mukaan olemme sieluja, joilla on elämänsä aikana keho. Tänä aikana kaiken, mitä teemme, teemme kehomme kautta. Tällöin on luonnollista, että tahdollamme on aina fyysisen maailman vastine. Vaikka sielu ja keho ovatkin eri asioita, niitä ei voi elämän aikana toisistaan erottaa. Vapaa tahto ei kuitenkaan ole peräisin fyysisestä persoonasta, vaan Jumalasta – se vaikuttaa fyysiseen kehoon sielun, jolla se on, kautta. Minun uskoakseni ihmisen tahdossa ei ole mitään näennäistä.

Dualismi on minusta aika huono keksintö – sitä ei voi soveltaa kuin kielen sisällä sinänsä mielivaltaisiin käsitepareihin, jotka ovat keskenään binäärisessä oppositiossa. Sen siirtäminen käytäntöön ei useinkaan toimi.

Arvelunsa saa aina näyttää toteen jos haluaa sille uskottavuutta.
En tosiaan jaksa, mutta ei sillä kyllä ole mitään merkitystäkään. Jos tuolta jonkun kaivaisin, niin selittäisit taas hienosti miksi se ja se ei ollut olkiukko, mutta Dragonin sanoma sama asia oli. Sulla kyllä tuntuu olevan välillä aika outo käsitys olkinukesta, kun vähän kaiken haukut olkinukeksi.

Ei kertonut. Settinsä yksisarvisistaan ei täytä mitään kertomuksen tunnusmerkkejä. Näkemyksestäsi päätellen et tiedä mitä sadut ovat.
Näkemyksestäsi päätellen et tiedä mikä on valhe, vaan pidät kaikkea "ei totta" valheena.

Yhtä hyvin olisit voinut sanoa ”sinun Jumalasi” sijaan ”minun ateismini”, jonka tueksi ei ole edes mitään näyttöä.
Ateismi ei tarvitse tuekseen mitään näyttöä. Siitä ateismissa juuri on kyse. Jos Jumalasta ei ole näyttöä, ei Jumalaan kannata uskoa, joten olen ateisti. Mikä edes voisi olla sellainen näyttö, joka sopisi ateismin tueksi? Ei sellaista ole. Ainoa, mikä mulle tulee mieleen, on todiste siitä, että Jumalaa ei ole. Tällaista todistetta tosin ei voida hankkia. Se on täysi mahdottomuus. En voi todistaa, että Jumalaa ei ole. Siksi pallo onkin sinulla, hyvä uskovainen. Todista, että Jumala on olemassa, niin muutan kantani oitis. Silloin ei olisi enää syytä olla ateisti. Niin kauan, kuin Jumalasta ei ole yhtäkään oikeaa todistetta, en ala siihen uskomaan. Se on mulle yhtä kuin satuolento. Ihmisen keksintö. Silminnäkijätodistus ei ole todiste. Ihmiset näkee ufoja ja menninkäisiäkin, tai vaikka niitä näkymättömiä vaaleanpunaisia yksisarvisia. Raamattu ei ole todiste, koska se on ihmisen kirjoittama ja täynnä ihmisen keksimiä tarinoita.

Todisteeksi käy se, että Jumala ottaa minuun tai ylipäätään ihmisiin yhteyden ja näyttää olemassaolonsa puolueettomasti kaikille. Todisteeksi käy myös edelliseen liittyen todistettu ihme. Sellaista ei ole vielä saatu nähdä. Olen mielummin skeptikko, kuin uskon kaiken mikä minulle syötetään.

Mitä empatiasi tai moraalisi sanoo siinä vaiheessa kun koet motiivin kostaa?
Mitä omasi? Tappamaan en pystyisi, ainakin luulen niin. Väkivallattomuudesta varmaan luisuisin. Mutta kyseinen tilanne onkin hyvin pitkälle sellainen, jossa mennään tunteella, eikä ajatella moraalikäsityksiä turhan tarkasti. Vähän kuin itsepuolustustilanteessa. Joskus voi olla oikein tappaa, tai menettää itse henkensä. Silloin ei ajatella moraalia, vaan ollaan täysin selviämismoodissa. Jos moraaliaan ehtii tutkailla, ei tilanne varmaan ole turhan tiukka ja tappamiseenkaan ei tällöin ole aiheitta. Jos vaikka pääsisin itse niskan päälle ja toteaisin selviäväni tästä tappamatta, en tappaisi.

Saat toki näyttää mistä kyseisen oikeutuksen löytäisi ja millä perustein. En löydä Raamatusta oikeutusta tappamiselle yleensä (jolle siinä löytyy suora kielto), vaan hyvin harvoissa tilanteissa.
En minä sinulle osaa sitä näyttää. En itse sieltä sellaista löydä. Etkö ymmärrä mitä kirjoitin? Sanoin, että joku saattaa tulkita raamattua niin, että saa oikeutuksen varastamiselle. Jos tarpeeksi kierosti katsotaan, niin minkä tahansa saa käännettyä väärinpäin.

Missä mielessä voit lukea jonkun olevan uskovainen jos tämä ei tunnusta uskontonsa moraalia?
Musta uskovainen on sellainen, joka uskoo Jumalaan. Ei siihen liity moraali millään tavalla.

Mun mielestä on kohtalaisen vaikea väittää itseään kristityksi ja hylätä sen moraali.
Sun mielestä ehkä. Jonkun muun mielestä ehkä ei. Tai sitten väännetään se moraali itselleen sopivaksi. Ymmärrätkö, että sulla on oma moraalisi, jonka väität olevan peräisin uskonnostasi, mutta jollakin toisella uskovaisella moraalikäsitys saattaa olla silti erilainen, koska uskonnonkaan moraalikäsitys ei ole ihan kiveen kirjoitettu? Täten musta on vähän outoa puhua "uskonnon moraalista" koska sekin on hieman liukuva käsite, joka riippuu tulkitsijasta.

Se ei liity niihin mitenkään, vaan siihen, keitä me olemme. Järjellä ajatellen voisi kuvitella, että teolla X ei ole mitään vaikutusta kokonaiskuvaan, koska kyseessä on muista tapahtumista ”erillinen ja niihin vaikuttamaton” tilanne. Kuvitelma on kuitenkin väärä, sillä jokainen tekomme vaikuttaa meihin. Ihminen Ö, joka tilanteessa F valehtelee, on tekonsa jälkeen eri ihminen kuin sama Ö silloin, kun ei valehtele tilanteessa F. Ensimmäinen Ö luulee olevansa ihan sama Ö kuin jälkimmäinenkin, valehdeltuaan, mutta valehtelee tällöinkin, itselleen. Siinä aletaan rakentaa taloa rantahietikolle kallion sijaan.
Voi vittu. Filosofiaa. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. En jaksa tollasta paskaa.

Näin on asia. On silti todettavissa, että historiallisesti katsoen kristittyjen suhteellinen body count muihin tahoihin ja käytettävissä oleviin resursseihin suhteutettuna on erittäin pieni. Ateistien kohdalla tilanne on toinen – se itse asiassa lienee yksi verenhimoisimpia tunnettuja uskonnollisia suuntauksia kun tuloksia katsotaan.
Juu juu. Tästä jauhettiinkin jo ja olet ilmeisesti edelleen sitä mieltä, että jokainen ateismin tekemä veriteko on ateismin vika? Aika harvoista näistä voidaan vetää suora linja niin kuin kritittyjen ristiretkien veriteoista. Ne perustuivat juuri siihen, että usko oikein, tai kuole.
Ja monettako kertaa se pitää sanoa? Ateismi ei ole uskonnollinen suuntaus. En jumalauta tajua, mikä helvetin into teillä uskiksilla on vääntää kaikesta uskontoa. Nyt alkaa ihan oikeasti mennä hermo. Nimensä mukaan ateismi on a-teismi. Teismi taas on sama kuin jumalusko. Ja a-etuliite on kieltävä, eli epä-jumalusko. Se, että ei usko johonkin, ei ole uskonto. Se on juuri päinvastoin. Se on epäuskonto.

Tänään kuulemma alkaa muslimien paastokausi ramadan.Hesarista tosta lueskelin ja kyllä jaksaa ihmetyttää moinen spedeily,näillä leveysasteilla ei saa syödä mitään aamu viiden ja iltakymmenen välillä.Joka vuosi ramadan nähtävästi alkaa yksitoista päivää aikaisemmin,eli parin vuoden kuluttua tekee jo näille nälkätaiteilijoille tiukkaa.

Lisäks pitää vielä rukoilla viidesti päivässä tiettyinä ajankohtina.On se ihme jumala toi allah,sille ei riitä vaatteista ja parrasta määräily se jopa tietää sua paremmin kummalla kädellä perse kuuluu pyyhkiä.
Heh. :) Muslimeilla OLI tärkeänä tapana pyyhkiä perse vasemmalla koska ruokailu tapahtui sormin(oikealla kädellä) joten kyse oli hygieniasta. Säännöllinen rukoilu pitää Allahin mielessä ja rytmittää vuorokauden. Suomalaiset voivat paastota myös Mekan aikataulun mukaan.

"On silti todettavissa, että historiallisesti katsoen kristittyjen suhteellinen body count muihin tahoihin ja käytettävissä oleviin resursseihin suhteutettuna on erittäin pieni. Ateistien kohdalla tilanne on toinen – se itse asiassa lienee yksi verenhimoisimpia tunnettuja uskonnollisia suuntauksia kun tuloksia katsotaan. "

Listaappa nyt ne ateistiset motiivit tähän ku niin sanot, että ateismi on tappanut niin ja niin paljon. Meillä on paljo tekstiä ristiretkien oikeutuksesta teologisin perustein, mutta ainakun uskikset huutelee ateistien tapoista, ja kun pyydetään sanomaan ateistiset syyt kunnon lähteillä niin tulee jotaki freewebs.com sivun lähteitä jonku uskovaistohtorin kynästä. Maon talousuudistus ei ole ateismin vika ja Stalin tapatti suurimman osan väestä vallanhimon takia, eikä ateistisista syistä.

Malloy: Onko esim. uskovainen, jos ei usko Loch Nessin -hirvion olemassaoloon? Olenko ateistina uskovainen, jos en normaalisti arkielamassaan tasan ikina ajattele mitaan henkimaailman asioita? Eiko ateistina pitaisi jossain mielessa aktiivisesti uskoa johonkin? Mutta entas, jos ei ajattele uskontoihin liittyvia asioita tasan ikina muulloin kuin tata kyseista foorumia selatessa, jolloin tulee valilla eksyttya tahan threadiin?

On myos naurettavaa vaatia todisteita ateisteilta siita, etta jumalaa ei ole olemassa. Olemme varmaan kummatkin yhta mielta siita, etta meidan galaksissa tuskin asuu missaan banjoa soittava norsun kokoinen maaorava, mutta todistappa tama mulle?

http://i.imgur.com/hccTh.png
:D

@naksu: mutta ihmiset uskovat ristinuskon jumalaan koska jotku taikauskoiset ihmiset savimajoissa vajaalla ymmärryksellä maaelmasta kirjotti siittä tarinan ;) sitte piti tehä jatko-osa ku ekan version jumala oli vähä liian julma myöhemmille ihmisille. makes perfect sense.

itselläni ei ole ollut koskaan 'uskoa' yliluonnolliseen jumalaan, joten tuntuu oudolta jos joku sanoisi minua uskovaikseksi..

Älkää ny alkako taas laskeen raatoja.

Jos ihminen on kunnostaan moraaliton olento ilman uskontoa, millä se voi arvioida uskonnon moraalin? Ja jos ihminen on moraalinen syntyjään mihin hän tarvitsee uskonnon moraalia?
Siinäpä malloylle pulma, vai onko?

Suora kielto "älä tapa" on olemassa, mutta ilmeisesti poikkeuksia sääntöön löytyy. Nykypäivänä monet noista tappamisen edellytyksistä vaikuttavat vaan niin kovin naurettavilta ;)

http://www.riemurasia.net/jylppy/media.php?id=62041

Back
Ylös Bottom