Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Tuolla kriteerillä kristityt eivät ole mielisairaita, mutta ateistit ovat. Tai no, jos ihan tarkoiksi mennään, niin kaikki usko on perusteltua vähintäänkin sillä, että pitää sitä uskottavana - tämä ei kuitenkaan tarkoita rationaalista perustetta, jollainen kristityillä on, siinä, missä ateisteilla ei.

Naurettava väite. Perustele! Jos kristinuskon Jumalaan uskominen on rationaalista, sen olisi oltava myös tieteellisesti hyväksyttävä fakta.

Väitteen ikä ei ole rationaalinen peruste epäillä sitä. Se ei ole sitä sinustakaan. Jos olisi, epäilisit yhtä lailla kaikkea senaikaista (ja vanhempaa) historiankirjoitusta.

TODELLAKIN epäilen kaikkea senaikaista ja vanhempaa historiankirjoitusta joka kertoo puhuvista käärmeistä, vetten päällä kävelemisestä, kuolleiden ylösnousemuksesta ja muista surullisen ja ilmeisen epätosista asioista. Ja todellakin on syytäkin epäillä.

Ei ehkä tieteellisesti todistettu, silminnäkijätodistuksia sen sijaan löytyy melkoinen määrä ihan tämän päivän ihmeistäkin. Enkä mä puhu nyt mistään "Jeesus ilmestyi paahtoleipään" -setistä.

Löytyy ja löytyy. Kaikki on aina tapahtunut jollekin jossain kaukana, ja sitä ei voida koskaan varmuudella todistaa. Minulle ei löydy ainuttakaan todistetta. Piste. Turhan lässyttämisen sijaan -- anna tulla niitä todisteita, kun sinulla kerran niitä väitteesi mukaan on!

Vastausta voin vain arvailla. Ehkäpä kannettu vesi ei kaivossa pysy.

Hypoteettinen Jumala tietää. Ei se pysy sinunkaan kaivossasi SINUN ANSIOSTASI. Tuolla asenteella asetat itsesi minun yläpuolelleni, täysin ilman perusteita. SINÄ et ole minun yläpuolellani Jumalan edessä Raamatun mukaan. Kaikki ovat syntiä tehneet ja Jumalan kirkkautta vailla, et SINÄ ole mitään saavuttanut tultuasi uskoon -- JUMALA on. (Näin siis Raamatun mukaan) Sinuna olisin nöyrää poikaa omista hengellisistä saavutuksistani aina kuolemaani asti.

Voisin kuvitella yhden syyn ainakin olevan se, että jokainen amputaatio on inhimillisen valinnan tulos, ja jotta valinnanvapaus voisi missään mielekkäässä merkityksessä olla olemassa, on valinnalla oltava seurauksensa.

"Amputaatio" voi tapahtua myös luonnollisesta syystä -- esim. onnettomuudessa raaja repeytyy irti ruumiista jne.

Olen kuullut muuta enkä tiedä syytä olettaa näiden valehtelevan.

Ihminen voi puhua valhetta valehtelematta. Miksikö? Koska ihminen voi uskoa valheeseen. Itsekin olet siitä elävä todiste :)

Eivät ne tunnereaktiot sitä vääräksikään todista, joten kysymys siitä, millä perusteella se sitä olisi, jää avoimeksi.

Ei niin avoimeksi kuin sinun täysin olemattomat ja näkymättömät perustelusi siitä miksi Jumalaan pitäisi uskoa. Edelleenkin: Extraordinary claims require extraordinary evidence.

Ai. Minun nähdäkseni kaikki, mitä on olemassa, todistaa Raamatun sanoman totuudellisuuden puolesta.

Sitten et ole nähnyt maailmaa kovin paljoa, silmät auki.
human_suffering_141.jpg

Tähän sopisi: "Kuulkaa tämä, te tyhmä ja ymmärtämätön kansa, te, joilla on silmät, mutta ette näe, joilla on korvat, mutta ette kuule." (Jer. 5:21)

Maailmassa on kyllä julmuutta ja hirveyttä, mutta myös lempeyttä, hyvyyttä ja armoa. Jos otetaan premissiksi, että luonto on mitä sanot sen olevan, on looginen päätelmä siitä, että nämä asiat tulevat sen ulkopuolelta.

Tämä ei todellakaan ole looginen päätelmä, kaukana siitä.

God's game, God's rules. Riippumatta siitä, pitääkö pelin ohjelmoijaa hyvänä tyyppinä, tämä on asettanut parametrit, joilla pelimaailma toimii, ja ohjeitaan siitä, miten tulee pelata, voi tietysti olla noudattamatta, mutta vastuu seurauksista on oma.

Minulla ei ole mitään pelättävää hypoteettisen Jumalan edessä. Olen täysin rehellinen, ja jos Jumala on sellainen kuin Raamattu väittää, Hän tuntee minut läpikotaisin ja tietää että minulla on VOIMAKAS SYY olla uskomatta -- eikä YHTÄÄN syytä uskoa.

Tämä kosminen moraalisesti kiukuttelevan pikkulapsen tasoinen "Jumala"-pelaaja ei ole hyvä vain koska sanoo olevansa. Hedelmistään puu tunnetaan!

Missään näistä en anna ateismille mitään uutta sisältöä. Tästä syystä kutsuin väitettä, jonka mukaan olisin tehnyt niin, valheeksi. Väärä todistus lähimmäisestäni taisi jäädä tekemättä.

Molemmat väitteesi antavat ateismille uutta sisältöä.

Ehkä käsityksemme hyvästä ja pahasta eroavat siinä mielessä, että tunnustamastani näkökulmasta valhe on pahaa.

Valehtelet. Sinun mielestäsi valhe on hyvää jos lopputulos on hyvä, ja sinun mielestäsi hedelmistään puu tunnetaan. Jos Sirkka-Liisä kysyy onko hänen perseensä iso tässä mekossa, valehteleminen on hyvää ja totuuden sanominen pahaa. Jumalaan uskominen ja uskovaisuus voi olla ihmiselle hyväksi (samoin kuin usko vaikkapa keijuihin), vaikka onkin täyttä valhetta.

Eivätköhän he osaa googlata niitä itsekin haluamansa määrän. Eivät silminnäkijätodistukset ihmeistä myös tänä päivänä ole kenellekään skeptiselle uutinen.
Jotenkin arvasin, että sieltä tulee taas suora kuittaus että "google löytää". Olisi vain mielekkäämpää tätäkin keskustelua lukea, kun tulisi suoraan aina väittämiin vaikka esimerkki tai pari tueksi. Kun kerran vielä totesit tuossa aikaisemmin että onhan niitä silminnäkijätodistuksia ihmeistä, muistakin kuin paahtoleipä-seteistä, niin siinä olisi sitten ollut suoraan mahdollisuus laittaa perään jokin esimerkki. Mutta näköjään on otettu sitten linjaksi tehdä asiat vaikeimman kautta.

Jatkakaa...

Tuolla kriteerillä kristityt eivät ole mielisairaita, mutta ateistit ovat.

Jos nyt jätettäs tuo mielisairauksista kommentoiminen toisaalle, jos niistä ei sen kummempaa ymmärrystä ole. Niin kuin tuo linkkaamasi tutkimus ja Pandakarhu tuolla jo mainitsikin, "tutkimuksessa puhutaan uskonnosta ja henkisyydestä" ja niiden asioiden positiivisista vaikutuksista esim. masennukseen ja miten nämä seikat lohduttavat mm. kuolevia ja vanhuksia. Ei nuo edellä mainitut seikat mitään mielisairauksia varsinaisesti paranna millään lailla. Toisekseen onko kristitty vai ateisti, ei ole mitään mierkitystä tällaisten asioiden kanssa. Ennemminkin mielisairaudet ja niille herkistyminen on ihmisen geeneistä kiinni ja minkään maailman uskomukset, olivat ne mitä tahansa, ei ole vaikutusta tällaisiin juttuihin suuntaan tai toiseen. En silti välttämättä menisi psykoosissa olevalle ihmiselle puhumaan Jumalan pelastuksesta :) Sekottaa päätään vaan lisää...

Naurettava väite. Perustele!
Ok: kristinuskon tueksi on aineistona sekä Raamatun silminnäkijäkertomukset että muiden uskovien lausunnot. Ateismin tueksi ei ole mitään havaintoja - sen sijaan sen kanssa ristiriidassa olevaa aineistoa on paljon, joka poisluetaan mutuun vedoten. Siispä on olemassa rationaalinen syy uskoa, mutta ei rationaalista syytä olla uskomatta.

TODELLAKIN epäilen kaikkea senaikaista ja vanhempaa historiankirjoitusta joka kertoo puhuvista käärmeistä, vetten päällä kävelemisestä, kuolleiden ylösnousemuksesta ja muista surullisen ja ilmeisen epätosista asioista. Ja todellakin on syytäkin epäillä.
Todistit väitteeni oikeaksi: perusteesi epäillä ei ollut todistajanlausuntojen ikä vaan sisältö: hylkäät ne maailmankuvaasi sopimattomana mutuperustein.

Hypoteettinen Jumala tietää. Ei se pysy sinunkaan kaivossasi SINUN ANSIOSTASI.
Minun uskoni ei ole tulos siitä, että olisin todistanut ihmettä, olettaen, ettei uskoontuloani sinänsä sellaiseksi halua laskea. Minulle on yhdentekevää, onko se.

Tuolla asenteella asetat itsesi minun yläpuolelleni, täysin ilman perusteita.
En aseta. Mistä ihmeestä vedät sen johtopäätöksen?

"Amputaatio" voi tapahtua myös luonnollisesta syystä -- esim. onnettomuudessa raaja repeytyy irti ruumiista jne.
Totta. En tiedä onko usko parantanut sellaisesta. Kaverini KVG tietää kertoa, että moni ainakin väittää niin.

Ihminen voi puhua valhetta valehtelematta. Miksikö? Koska ihminen voi uskoa valheeseen. Itsekin olet siitä elävä todiste
Uskoni totuudenmukaisuus ei ole sinun päätettävissäsi. Muilta osin kyllä ihan tosi huomio, joskin pätee aika huonosti silminnäkijätodistuksiin ihmeparantumisista.

Ei niin avoimeksi kuin sinun täysin olemattomat ja näkymättömät perustelusi siitä miksi Jumalaan pitäisi uskoa.
Silminnäkijätodistukset eivät ole olemattomia saati näkymättömiä. Myöskään kokemusperäisiä todistuksia on vaikea näyttää toteen, mutta sekään ei tee niistä puppua - minulla on tätä rustatessani vieressäni kahvikuppi täysin riippumatta siitä todistanko sitä "tieteellisesti" vai en.

Edelleenkin: Extraordinary claims require extraordinary evidence.
That shit cuts both ways, so where's the evidence for atheism? Noin muuten totean, että lentävä lauseesi on roskaa. Ällistyttävä väite, kuten vaikkapa se, että sinulla olisi sisko, josta et ollut tietoinen, ei tarvitsisi mitään erityisen "ällistyttävää" evidenssiä: skeptisyydestäsi riippuen syntymätodistus, äitisi/isäsi todistus, verikoe, valokuva, henkilön tapaaminen tmv. voisivat vakuuttaa sinut, vaikka nämä ovat täysin normaalia evidenssiä.

Sitten et ole nähnyt maailmaa kovin paljoa, silmät auki.
Ja tuo on ristiriidassa Raamatun sanoman kanssa, koska..?

Tämä ei todellakaan ole looginen päätelmä, kaukana siitä.
Jos ei olisi, pystyisit kertomaan miksi. Se on täysin looginen päätelmä esitetystä premissistä, mutta se, että hylkäät sen, kertoo, ettet pidä premissiäsi itsekään uskottavana.

Minulla ei ole mitään pelättävää hypoteettisen Jumalan edessä.
Kenelläkään ei ole mitään pelättävää hypoteettisen Jumalan edessä. Todellisen edessä onkin sitten ihan toinen juttu.

Olen täysin rehellinen, ja jos Jumala on sellainen kuin Raamattu väittää, Hän tuntee minut läpikotaisin ja tietää että minulla on VOIMAKAS SYY olla uskomatta -- eikä YHTÄÄN syytä uskoa.
Mikä on sinun voimakas syysi olla uskomatta? Syitä uskoa tietty on vaikka miten, yhtenä niistä esim. silminnäkijätodistukset, joita ei ole sinulta mitenkään suljettu pois.

Tämä kosminen moraalisesti kiukuttelevan pikkulapsen tasoinen "Jumala"-pelaaja ei ole hyvä vain koska sanoo olevansa. Hedelmistään puu tunnetaan!
Minun nähdäkseni Jeesuksen puulla on ollut monta kertaluokkaa parempaa hedelmää kuin millään vaihtoehdoistaan. Näihin vaihtoehtoihin sisältyy moraalinen kiukuttelu Jumalalle.

Molemmat väitteesi antavat ateismille uutta sisältöä.
Kerro toki mitä. Minä kun en löydä.

Valehtelet. Sinun mielestäsi valhe on hyvää jos lopputulos on hyvä, ja sinun mielestäsi hedelmistään puu tunnetaan.
En valehtele, eikä mielestäni valehtelu ole koskaan hyvää. Valehtelu ei myöskään kanna hyvää hedelmää.

Jos Sirkka-Liisä kysyy onko hänen perseensä iso tässä mekossa, valehteleminen on hyvää ja totuuden sanominen pahaa.
Voi olla, että ihan oikeasti uskot niin. Minä en.

Jumalaan uskominen ja uskovaisuus voi olla ihmiselle hyväksi (samoin kuin usko vaikkapa keijuihin), vaikka onkin täyttä valhetta.
Onko perustelematta mantran lailla suollettavalla "uskovaisuus on valhetta" -hokemalla jokin maaginen tarkoitus? Alkaa pikkuhiljaa tulla sellainen vaikutelma.

Jotenkin arvasin, että sieltä tulee taas suora kuittaus että "google löytää". Olisi vain mielekkäämpää tätäkin keskustelua lukea, kun tulisi suoraan aina väittämiin vaikka esimerkki tai pari tueksi.
Oliko kenellekään epäselvää, löytyykö googlesta aineistoa väitteen tueksi? Minä väitän, että ei varmasti ollut. Enkä perustele sitäkään - kukin kyllä tietää mainiosti pitääkö se paikkansa. Varmaankin ymmärrät, että jokaisen väitteen, jota kenelläkään ei ole mitään syytä epäillä, erikseen lähteistäminen kysyisi käsittämättömät määrät aikaa. On omituista, että kitiset ainoastaan minulle, kun voit sanoa samaa aivan kaikista muistakin keskustelijoista.

Jos nyt jätettäs tuo mielisairauksista kommentoiminen toisaalle, jos niistä ei sen kummempaa ymmärrystä ole.
Jäi epäselväksi, miksi kirjoitit muutakin kuin tämän lauseen, jos siis allekirjoitat sen, mitä siinä lukee.

Niin kuin tuo linkkaamasi tutkimus ja Pandakarhu tuolla jo mainitsikin, "tutkimuksessa puhutaan uskonnosta ja henkisyydestä" ja niiden asioiden positiivisista vaikutuksista esim. masennukseen ja miten nämä seikat lohduttavat mm. kuolevia ja vanhuksia. Ei nuo edellä mainitut seikat mitään mielisairauksia varsinaisesti paranna millään lailla.
Riippuu kai sitten mielisairauden määritelmästä. Ehkäpä olisi viisaampaa sanoa, että uskonnollisuus korreloi vahvasti henkisen hyvinvoinnin kanssa. Tai sitten vain heittää koko setti roskakoriin ja sanoa, että uskonnottomien nelinkertaiset itsemurhaluvut suhteessa uskoviin ovat silkkaa sattumaa.

Oliko kenellekään epäselvää, löytyykö googlesta aineistoa väitteen tueksi? Minä väitän, että ei varmasti ollut. Enkä perustele sitäkään - kukin kyllä tietää mainiosti pitääkö se paikkansa. Varmaankin ymmärrät, että jokaisen väitteen, jota kenelläkään ei ole mitään syytä epäillä, erikseen lähteistäminen kysyisi käsittämättömät määrät aikaa. On omituista, että kitiset ainoastaan minulle, kun voit sanoa samaa aivan kaikista muistakin keskustelijoista.

Kyllähän tuosta argumentoinnista ja niihin ympätyistä esimerkeistä varmaan itse kukin voi ottaa opiksi, mutta tuossa paahtoleivän kohdalla sulla olisi ollut aika selkeä paikka laittaa edes jokin konkreettinen esimerkki. Kerran niitä niin paljon löytyy GOOGLESTA niin ei varmasti sulta olisi kovin kauaa tuollaisen esimerkin löytämiseen olisi mennyt. Tulee vain nyt sellainen kuva, että jos sulla ei ole oikein konkreettista esimerkkiä laittaa niin sellaista ei ole olemassakaan.

Ja näistä uskon ihmeistä ja ihmeparantumisista on jauhettu jo niin monta kertaa tässä ketjussa, ja muistaakseni ei ole kuitenkaan löytynyt edelleenkään yhtään sellaista esimerkkiä joka näyttäisi toteen sen, että taustalla on ollut jokin yliluonnollinen tai jumalallinen voima. Että ei taida se googlekaan kaikkeen pystyä!? Paljon on kuulemma silminnäkijöitä, mutta kovinpa on vähän konkreettista dataa dokumentoitu näistä "ihmeistä". Lääketiedettä varmasti ihmeparantumiset kiinnostaisivat todella paljon, vaikkapa juuri tuon amputoidun raajan parantuminen, sokean ihmisen näkökyvyn palaaminen etc...
Ja ateisteille todelliset ja toteennäytettävät ihmeethän olisiviat nimenomaan sellainen todellinen todistus jonkin yliluonnollisen olemassaolosta. Luulisi että näiden ihmeiden julkituominen ja niiden virallinen todistaminen olisi vain uskovienkin etujen mukaista. Ja luulisi kun näitä ihmeitä kerran niin paljon on tapahtunut, niin joku olisi käynyt jo hakemassa rahansa pois a) Skepsikseltä ja tuon jälkeen b) James Randilta: €10 000 + $1 000 000.

Ok: kristinuskon tueksi on aineistona sekä Raamatun silminnäkijäkertomukset että muiden uskovien lausunnot. Ateismin tueksi ei ole mitään havaintoja - sen sijaan sen kanssa ristiriidassa olevaa aineistoa on paljon, joka poisluetaan mutuun vedoten. Siispä on olemassa rationaalinen syy uskoa, mutta ei rationaalista syytä olla uskomatta.

Samoin on silminnäkijäkertomuksia ufoista, keijuista ja lukemattomista muista typeristä uskomuksista. Sananhelinä ei ole mikään todiste. Se, että Raamattu pohjaa jo määritelmältään vajavaiseen ihmisen luomaan KIELEEN, tekee siitä kertakaikkisen riittämättömän.

Ihmeteot jotka eivät ole millään tavalla todennettavissa Jumalasta lähtöperäisiksi eivät myöskään kelpaa todisteiksi. Jos Jumala on todellinen, hänen ei tarvitse auttaa Jukka-Pekkaa pääsemään tentistä läpi todistaakseen olemassaolonsa.

Kristinuskon Jumala voisi halutessaan todistaa olemassaolonsa TÄYSIN aukottomasti jokaiselle maailmankaikkeudessa koskaan eläneelle olennolle. Hän ei tee niin joko A) koska ei ole olemassa, tai B) koska ei rakasta luomuksiaan tarpeeksi. Toinen näistä väitteistä on sisäisesti ristiriitainen, sillä Jumala on Rakkaus, joten mitä voimme tästä päätellä?

Jos Jumala on kuitenkin olemassa (vrt. neliö on pyöreä) epäusko on olemassa vain koska Jumala haluaa niin.

En aseta. Mistä ihmeestä vedät sen johtopäätöksen?

Käsittääkseni "ei kannettu vesi kaivossa pysy" oli arvelusi syystä siihen miksi en ole enää uskovainen. Omassakin perheessäni suosittu hokema, ja tämäkin käyttötarkoitus on tuttu. Niinpä tulkitsin väitteesi niin, että mielestäsi usko ei pysynyt minussa, koska en halunnut ottaa sitä vastaan tai pitää sitä, tulkitsinko väärin? Etkö ymmärrä, että samalla tulet sanoneeksi minua joko pahaksi ihmiseksi tai hulluksi.

Uskoni totuudenmukaisuus ei ole sinun päätettävissäsi.

Epäuskoni todenmukaisuus on sinun pääteltävissäsi, et vain halua edes yrittää -- enkä toisaalta syytä sinua siitä. Itsekin halusin pitää kiinni uskostani viimeiseen asti.

That shit cuts both ways, so where's the evidence for atheism? Noin muuten totean, että lentävä lauseesi on roskaa. Ällistyttävä väite, kuten vaikkapa se, että sinulla olisi sisko, josta et ollut tietoinen, ei tarvitsisi mitään erityisen "ällistyttävää" evidenssiä: skeptisyydestäsi riippuen syntymätodistus, äitisi/isäsi todistus, verikoe, valokuva, henkilön tapaaminen tmv. voisivat vakuuttaa sinut, vaikka nämä ovat täysin normaalia evidenssiä.

Ateismi ei tarvitse todisteita, koska "Anyone who has taken even an introductory course in philosophy will tell you that the burden of proof always rests with the side making the claim. The theist claims that there is some sort of god; the atheist does not accept this claim. The burden of proof belongs to the theist. If you want us to believe that your god(s) exist, make your case."

Kuten kristinuskokaan ei tarvitse todisteita siitä, että keijuja EI ole olemassa, ei ateismikaan tarvitse todisteita jokaisen eri uskon kohdalla erikseen -- todistamisen taakka on olemassaoloväitteen esittäjällä.

Ja tuo on ristiriidassa Raamatun sanoman kanssa, koska..?

Koska Jumala on kaikkivaltias, Jumala on Rakkaus, Jumala on pyhä, Jumala on korkein hyvä .. jne. Yrittäisit nyt edes vähän. Jumalan käsite on ristiriitainen jo itsensäkin kanssa.

Jos ei olisi, pystyisit kertomaan miksi. Se on täysin looginen päätelmä esitetystä premissistä, mutta se, että hylkäät sen, kertoo, ettet pidä premissiäsi itsekään uskottavana.

Non sequitur. Veni vidi vici. Luonnon julmuus inhimillisestä näkökulmasta ei millään tavalla tee julmuudesta luonnon itsensä ulkopuolista asiaa. Olet melkoinen mystikko jos sellaista väität.

Kenelläkään ei ole mitään pelättävää hypoteettisen Jumalan edessä. Todellisen edessä onkin sitten ihan toinen juttu.

Tällähän ihmiskuntaa on yritetty ALISTAA perusteettoman uskonnon alle kautta maailmanhistorian. Raamatun Jumala on kyllä kaikessa paradoksaalisuudessaan myös hirvittävä ja pelottava, mutta se ei tee hänestä todellista eikä missään tapauksessa palvomisen arvoista. Pahaa ei pidä palvoa, vaikka se olisikin Kaikkein Suurin ja Voimakkain Paha!

Kyllä minun silmissäni vastuu pahuudesta on pahuuden luojalla, joka kristinuskossa on yksinomaa luojalla itsellään, sillä KAIKKI on hänestä lähtöisin.

I don't know how anyone can read the Bible and not be appalled by the hideous things God says and does.
Yet millions of people somehow reconcile themselves to believe that God is ALL loving, and ALL forgiving, because SOME bits of the Bible say so.
All the other bits point to an insane, war-mongering mass murderer - yet millions of people somehow convince themselves that he's not.
It's like convincing yourself that a square is actually a circle.
-- ystäväni NSC

Mikä on sinun voimakas syysi olla uskomatta? Syitä uskoa tietty on vaikka miten, yhtenä niistä esim. silminnäkijätodistukset, joita ei ole sinulta mitenkään suljettu pois.

Tässä kokoajan olen kertonut syistäni miksi en usko. Syitä on kuin pisaroita valtameressä, hengaile lisää seurassani ja tulet tuntemaan niitä aina lisää. Pohjimmiltaan voidaan redusoida "ongelma" siihen, että en ole vielä nähnyt ainuttakaan syytä miksi Jumalaan pitäisi uskoa, aivan samoin kun en ole nähnyt ainuttakaan syytä miksi keijuihin pitäisi uskoa.

Minun nähdäkseni Jeesuksen puulla on ollut monta kertaluokkaa parempaa hedelmää kuin millään vaihtoehdoistaan. Näihin vaihtoehtoihin sisältyy moraalinen kiukuttelu Jumalalle.

Jeesuksen puun JUURI on mätä, koska koko puu kasvaa Vanhan Testamentin murhanhimoisesta sodan ja pelon hirmuisesta Jumalasta. Vanha Testamentti ei ole erillinen Uudesta, KAIKKI laki on luettava mukaan, sillä Jeesus sanoi: "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut." (Matt. 5:17-18)

Ja kuitenkin sama Jumala on (esim.) käskenyt tappaa kokonaisia heimoja lapsineen, säästämättä edes karjaa (Hesekiel 9).

Kerro toki mitä. Minä kun en löydä.

Kerroin jo, mikä sen suoremmin voi kertoa kuin suora lainaus? Laitetaan nyt vielä kerran: "Minä puolestani voin turvallisesti väittää jokseenkin kaikkien pakkiksella itseään ateistiksi nimittävän pitävän kaikkea noitavainoihin liittyvää täysin kritiikittömästi osoituksena kristinuskon sisäänrakennetusta pahuudesta. Logiikka tai järki ei edes käy kuvioissa.", sekä toisaalla: "Vastustat ehkä kaikkia moraalin sisältäviä uskontoja, mutta et ateismia, joka on dogmaattinen uskomus sekin.".

Lisäät ateisteihin ja siten ateismiin perusteettoman ja väärän yleistyksen siitä, että ateistit pitäisivät noitavainoja todisteina kristinuskon sisäänrakennetusta pahuudesta. Vihjaat myös että ateistit eivät harrasta sisäistä kritiikkiä, eli kritisöi omaa uskonsa puutetta -- mikä on myöskin perusteetonta, ja joka tapauksessa taatusti ateismin määritelmän ulkopuolista.

Lisäksi ateismin väittäminen dogmaattiseksi uskomukseksi on harhaanjohtavaa liioittelua, sillä dogmeja on korkeintaan yksi: Jumalia ei ole olemassa, eikä sitäkään voida mitenkään yksikäsitteisesti sanoa dogmaksi uskonnollisessa mielessä. Kuten on monesti sanottu, kristittykin on ateisti kaikkia muita uskoja paitsi kristinuskoa kohtaan.

En valehtele, eikä mielestäni valehtelu ole koskaan hyvää. Valehtelu ei myöskään kanna hyvää hedelmää.

En minäkään valehtele, minulla on siihen liian korkeat periaatteet, eikä minulla ole mitään sisäsyntyistä painetta sovittaa maailmaa uskomusteni kaltaiseksi -- mutta samalla tiedostan, että joskus valehtelemalla voi saada aikaan enemmän hyvää kuin totuuden sanomisella. Lapsikin tämän tietää, enkä siksi jaksa vääntää sitä tähän rautalangasta.

Onko perustelematta mantran lailla suollettavalla "uskovaisuus on valhetta" -hokemalla jokin maaginen tarkoitus? Alkaa pikkuhiljaa tulla sellainen vaikutelma.

Totta kai sillä on tarkoitus: Jottei totuus unohtuisi!

Jätin epähuomiossa yhden asian kommentoimatta, eli:

Ällistyttävä väite, kuten vaikkapa se, että sinulla olisi sisko, josta et ollut tietoinen, ei tarvitsisi mitään erityisen "ällistyttävää" evidenssiä: skeptisyydestäsi riippuen syntymätodistus, äitisi/isäsi todistus, verikoe, valokuva, henkilön tapaaminen tmv. voisivat vakuuttaa sinut, vaikka nämä ovat täysin normaalia evidenssiä.

Minä en ällisty noin vähästä. Hyvinkin minulla voisi olla sisko, josta en ole ollut tietoinen. Todellisen Raamatun ja todella olemassaolevan Jumalan ällistyttäväisyys on samaa luokkaa kuin väite, että tämä em. siskoni on kolmipäinen lohikäärme joka osaa virheettömästi piereskelellä porilaisten marssin 9-äänisenä fuugana.

Mä puolestani veikkaan, että se on sun lempparijuttu, koska sä toit sen puheenaiheeksi keskusteluun, jossa sitä ei ole kukaan muu esittänyt. Se on yksi lukuisia tapoja yrittää esittää tiede ja usko keskenään vastakkaisina, vaikka kummankaan ala ei koske toista. Se ei sinänsä ole mitään uutta - samaa propagandaa on julistettu renessanssiajasta lähtien.

Ei koske ei kun uskonto ei mikään tieteen ala edes ole, toisin kuin esim. luonnontieteet tai historia, joilla on minun mielestäni monta asiaa näytetty vääräksi mitä raamattu väittää. Uskonnoissa ylipäätänsä, on kyse uskon asioista, uskotaan asioihin joille ei ole mitään todellista pohjaa, toisin kuin tiede joka korjaa itseään jatkuvasti kun huomataan, että ollaan väärässä. Pidän suorastaan huvittavana sitä kuinka "tosiuskovat" tulkitsevat raamattua niin intohimoisesti, kirjaa jonka tarinat on kasattu yksien kansien väliin reilu 1600 vuotta sitten, jonka jälkeen kirjaa on käännetty hepreasta, arameasta ja muinaiskreikasta latinaksi ja edelleen muille kielille, käännöskukkasten mahdollisuushan tämmöisessäkin on aivan häviävän pieni :jahas:

Joku muinaiskreikan tutkijahan oli tehny tulkintansa tuosta raamatun risti sanasta, se sana joka ristiksi käännettiin latinaan on muinaiskreikassa tarkoittanut esim. tukkia, pölkkyä jne. Ja nuo "ristit" missä roomalaiset teloittivat tuohon aikaan ihmisiä eivät edes olleet samanmallisia mitä jokaisessa kuvassa Jeesuksesta ristillä nuo kyseiset kapistukset ovat.

Miks sinne kirjaan ei oo korjattu et "Jumala antoi ainoan poikansa pölkylle..." jne. :rolleyes:

Sitäpaitsi nuo "silminnäkijälausunnot" eli siis evankeliumit on keskenään ristiriitaisia... Et se niistä luotettavista silminnäkijälausunnoista.

Edit. Nopeesti kun vilkaisin niin taitaa olla Malloy tullut ihan vartavasten tälle foorumille jakamaan omaa "digitaalista vartiotorniaan" tänne...

Jäi epäselväksi, miksi kirjoitit muutakin kuin tämän lauseen, jos siis allekirjoitat sen, mitä siinä lukee.

Se loppu oli ihan perustelua kyseiselle mielipiteelleni, ei sen monimutkaisempaa.

Ehkäpä olisi viisaampaa sanoa, että uskonnollisuus korreloi vahvasti henkisen hyvinvoinnin kanssa. Tai sitten vain heittää koko setti roskakoriin ja sanoa, että uskonnottomien nelinkertaiset itsemurhaluvut suhteessa uskoviin ovat silkkaa sattumaa.

Kelle toimii kelle ei...tällasta aihetta on hankala tutkia, kun se on jokaisen henkilökohtainen asia...siis tuo uskon vahvuus/vaikutus kyseiseen henkilöön. Ainahan se on kiva, kun jostain saa paremman mielen. Suomalaisista kuitenkin 80,7% kuuluu kirkkoon, niin tuon edellä mainitun asian tutkiminen ei puolueettomasti oikein onnistu. Ja pointtini on se ettei sillä tiedolla mielisairauksia hoidettaessa oikein tee yhtään mitään loppujen lopuksi...ainakaan jos puhutaan vaikeista masennuksista, maanisdepressiivisyydestä, pakko-oireista, skitsofrenioista, paniikkihäiriöistä, psykooseista yms.

Hetkellisissä elämän vastoinkäymisissä, epätoivossa ja murheissa varmasti uskokin auttaa, ketä nyt auttaa, mutta silloin ei kyse ole varsinaisesti mielisairauksista.

((PS. Pitää nyt vielä lisätä, että minulla ei ole mitään henkilökohtaista Malloyta vastaan, päinvastoin toisaalta kunnioitan hänen vakaumustaan ja kärsivällisyyttään. Ei minua haittaa vaikka M itse ei harrastaisikaan punttailua, vaan olisi tullut tänne vain julistamaan. Siihenhän Raamattu uskovia kehottaa: saattamaan kaikki kansat Hänen opetuslapsikseen, tämä thread on siihen yksi paikka -- ja yrittänyttä ei laiteta. Keskustelun tasokin on minun subjektiivisella mittapuullani keskimääräistä korkeampaa, ja M ei jätä täysin perustelematta ajatuksiaan ja selvästi yrittää saada asioita ilmaistuksi järkevästi. Ihmisten luomalla vajavaisella kielellä on muutenkin vaikeaa operoida, saati sitten tällaisella nettifoorumilla ja vieläpä tällaisissa kysymyksissä. Yritetään jatkossakin pitäytyä siinä, että asiat riitelevät, eivätkä ihmiset.))

Jep, en itsekään ole Malloyta vastaan hyökkäämässä, vaikka se siltä saattaa välillä vaikuttaakin. Ja tarkoituksena ei ollut häätää malloyta pois, saan suurta nautintoa aina siitä kun saan vääntää näkemyseroista.

Henkilökohtaisesti tosin kenenkään vakaumusta en kunnioita, ainakaan sen jälkeen kun sitä alkaa muille tuputtamaan. Omasta ateismistani taas mielestäni tekee hienoa se, ettei minulla ole mitään tarvetta opettaa sitä muille ja voin tehdä omasta "uskomattomuudestani" juuri sellaista kun haluan eikä kenelläkään ole siihen mitään sanottavaa :)

PS. Jos uskot, usko, mutta anna tilaa myös muidenkin uskomuksille ja elä pidä omaasi absoluuttisena totuutena. Kaikkea maailmassa tapahtuvaa sopii tarkastella kriittisesti.

Samoin on silminnäkijäkertomuksia ufoista, keijuista ja lukemattomista muista typeristä uskomuksista. Sananhelinä ei ole mikään todiste.
On.

Se, että Raamattu pohjaa jo määritelmältään vajavaiseen ihmisen luomaan KIELEEN, tekee siitä kertakaikkisen riittämättömän.
Melko pitkälle kaikki muutkin tavat hahmottaa asioita pohjaavat jo määritelmältään vajavaiseen ihmisen luomaan systeemiin, mutta et pidä näitä muita kertakaikkisen riittämättöminä (etkä sinänsä kieltäkään kuin niissä tilanteissa, joissa käsitellään jotain mikä on sekularismin kanssa ristiriidassa).

Jos Jumala on todellinen, hänen ei tarvitse auttaa Jukka-Pekkaa pääsemään tentistä läpi todistaakseen olemassaolonsa.
Ei tarvitsekaan. Jumalan ei myöskään tarvitse antaa kenellekään "tieteellistä todistusta" olemassaolostaan.

Kristinuskon Jumala voisi halutessaan todistaa olemassaolonsa TÄYSIN aukottomasti jokaiselle maailmankaikkeudessa koskaan eläneelle olennolle. Hän ei tee niin joko A) koska ei ole olemassa, tai B) koska ei rakasta luomuksiaan tarpeeksi. Toinen näistä väitteistä on sisäisesti ristiriitainen, sillä Jumala on Rakkaus, joten mitä voimme tästä päätellä?
Voimme päätellä, että kyseessä on väärä dikotomia. Valitsemme vaihtoehdon C) hän kunnioittaa ihmiselle antamaansa vapaata tahtoa eikä halua erikseen pakottaa ketään uskomaan itseensä. B on sisäisesti ristiriitainen, sillä rakkautta, sanan kristillisessä merkityksessä, ei voi pakottaa.

Käsittääkseni "ei kannettu vesi kaivossa pysy" oli arvelusi syystä siihen miksi en ole enää uskovainen.
Viittasin sillä siihen, että ihminen kykenee epäilemään myös saamaansa materiaalista todistusta ja jopa hylkäämään sen, kunhan todistuksesta on riittävän pitkään eikä se sovi yhteen yksilön maailmankuvan kanssa. Materiaalinen todistus olisi uskomista vapaasta tahdostasi huolimatta, ei sen kautta, eikä se siksi kestäisi. En minä sillä sen kummempaa tarkoittanut.

Niinpä tulkitsin väitteesi niin, että mielestäsi usko ei pysynyt minussa, koska en halunnut ottaa sitä vastaan tai pitää sitä, tulkitsinko väärin? Etkö ymmärrä, että samalla tulet sanoneeksi minua joko pahaksi ihmiseksi tai hulluksi.
Jaa nyt tajuan. Se, minkä jätit tästä huomaamatta, on, etten missään kohtaa sano itseäni yhtään paremmaksi. Kyllä minä tunnen itseni riittävän hyvin ollakseni osoittelematta sormella.

Epäuskoni todenmukaisuus on sinun pääteltävissäsi, et vain halua edes yrittää -- enkä toisaalta syytä sinua siitä. Itsekin halusin pitää kiinni uskostani viimeiseen asti.
Kyllä minä uskon ettet sinä usko. En ole sitä lainkaan epäillyt. Sen totuudenmukaisuus, kuten minunkaan uskoni totuudenmukaisuus, ei kuitenkaan ole mielipidekysymys eikä täten kummankaan meistä päätettävissä.

Ateismi ei tarvitse todisteita, koska "Anyone who has taken even an introductory course in philosophy will tell you that the burden of proof always rests with the side making the claim. The theist claims that there is some sort of god; the atheist does not accept this claim. The burden of proof belongs to the theist. If you want us to believe that your god(s) exist, make your case."
Evidence is easy (mm. keljumit). Proof... now that's hard if not impossible. Ongelmana on, että kukaan ei pysty määrittämään sitä, mikä olisi hyväksyttävä todistus. Jos hyväksyttävä todistus on itsessään materiaalisen todellisuuden keinojen ulkopuolella, kuinka voidaan edellyttää, että taho, jolla on vain materiaaliset keinot käytettävissään, voisi niitä tarjota?

Kuten kristinuskokaan ei tarvitse todisteita siitä, että keijuja EI ole olemassa, ei ateismikaan tarvitse todisteita jokaisen eri uskon kohdalla erikseen -- todistamisen taakka on olemassaoloväitteen esittäjällä.
Kristinusko ei ota kantaa keijuihin. Voivat olla vaikka enkeleitä, mistäs sitä tietää.

Koska Jumala on kaikkivaltias, Jumala on Rakkaus, Jumala on pyhä, Jumala on korkein hyvä .. jne.
En ihan aikuisten oikeasti näe mitään ristiriitaa. Raamatussa sanotaan, kuka on tämän maailman valtias eikä se ole Jumala. Sitä, miksi näin on, en tiedä, mutta yksi selitys voisi olla, että enkeleillä yhtä lailla kuin ihmisilläkin on vapaa tahto. Suora seuraus tästä on, että sitä voi käyttää väärin, mikä selittää sekä "maailman pahuuden" että inhimillisen pahuuden. Rakkautta puolestaan voi olla vain maailmassa, jossa vapaa tahto on tosiasia, joten on pääteltävä, että Jumalan mielestä hinta, joka rakkaudesta maksetaan, ei ole liian korkea. Hän on kokenut sen hinnan itse ihmiskehon kautta kuten mekin.

Yrittäisit nyt edes vähän. Jumalan käsite on ristiriitainen jo itsensäkin kanssa.
Ehkäpä kieli, jolla häntä koetetaan määritellä boksiin, on vajavainen, kuten itsekin taisit sanoa. En tosin tiedä millä tavoin Jumalan käsite olisi ristiriitainen.

Yleisin vastaan tullut "jumaluusristiriita" on "kaikkivoipa + kaikkitietävä = kaikkitoimiva" eli kaikki, mitä tapahtuu, tapahtuu, koska Jumala tahtoo sen tapahtuvan eikä mistään muusta syystä. Sen lisäksi, että sitä on melko tarkkaan mahdoton sovittaa yhteen kuvan kanssa, jonka Raamattu Jumalasta antaa, on näkemyksessä pari muutakin ongelmaa: Se sitoo Jumalan aikaan (ihmisen keksimä, materiaalista todellisuutta koskeva käsite) ja siten myös materiaan, minkä lisäksi on tämän kyvyille rajoite: omniskientti ei voi olla tietämätön mistään, kun taas voliskientti (eli halutessaan tietävä) voi olla omniskientti jos niin valitsee.

Non sequitur. Veni vidi vici. Luonnon julmuus inhimillisestä näkökulmasta ei millään tavalla tee julmuudesta luonnon itsensä ulkopuolista asiaa. Olet melkoinen mystikko jos sellaista väität.
Päätelmässäni en väittänyt julmuuden olevan luonnon ulkopuolista asiaa määritelmällä "luonto on julma, kaunis ja hirvittävä", vaan lempeyden, ja se on kyseisestä premissistä looginen seuraus. Kysymys siis on: jos luonto on julma, mistä lempeys on peräisin?

Tällähän ihmiskuntaa on yritetty ALISTAA perusteettoman uskonnon alle kautta maailmanhistorian.
Muun muassa, ja se on esimerkiksi islamilaisen moraalin mukaista toimintaa. Se on kuitenkin suorassa ristiriidassa kristillisen moraalin kanssa. Noin muuten voimme todeta, että ihmiskuntaa on yritetty ALISTAA ties millä perustein muutenkin, yleensä jonkun moraalin yläpuolelle itsensä asettavan ihmisen mielivallan alle.

Raamatun Jumala on kyllä kaikessa paradoksaalisuudessaan myös hirvittävä ja pelottava, mutta se ei tee hänestä todellista eikä missään tapauksessa palvomisen arvoista.
Minusta Raamatun Jumala ei ole paradoksaalinen, saati hirvittävä, pelottavakin vain pahantekijöille, ja vain pahanteon takia.

Pahaa ei pidä palvoa, vaikka se olisikin Kaikkein Suurin ja Voimakkain Paha!
Totta.

Kyllä minun silmissäni vastuu pahuudesta on pahuuden luojalla, joka kristinuskossa on yksinomaa luojalla itsellään, sillä KAIKKI on hänestä lähtöisin.
Kaikki vastuu tekemästään pahasta on kullakin sitä tekevällä taholla. Ei sillä, joka ei sitä tee.

Tässä kokoajan olen kertonut syistäni miksi en usko. Syitä on kuin pisaroita valtameressä, hengaile lisää seurassani ja tulet tuntemaan niitä aina lisää.
Toki. Minusta vain näyttää siltä, että kaikki tarjoamasi syyt vuotavat pahasti. Tällöin saan vaikutelman, että tarjotut syyt olisivat post facto rationalisointia sille, mikä on fiiliksellä päätetty. En väitä vaikutelmaani välttämättä oikeaksi, mutta hankala sitä lienee todistaa vääräksikään.

Pohjimmiltaan voidaan redusoida "ongelma" siihen, että en ole vielä nähnyt ainuttakaan syytä miksi Jumalaan pitäisi uskoa, aivan samoin kun en ole nähnyt ainuttakaan syytä miksi keijuihin pitäisi uskoa.
Minusta se, että Raamattu selittää ihmisten käyttäytymisen seurauksineen paljon paremmin kuin mikään kilpaileva selitystapa, on aika painava syy ottaa se vakavasti.

Jeesuksen puun JUURI on mätä, koska koko puu kasvaa Vanhan Testamentin murhanhimoisesta sodan ja pelon hirmuisesta Jumalasta.
Jos tekee koko ajan tarkoituksella kaiken väärin, niin taho, jolle siitä vastaa ja jota kohtaan rikkomukset on tehty, näyttäytyy ymmärrettävästi "murhanhimoisena sodan ja pelon hirmuisena Jumalana". It's not like juutalaiset saati muut kansat olis ollu viattomia.

Vanha Testamentti ei ole erillinen Uudesta, KAIKKI laki on luettava mukaan, sillä Jeesus sanoi: "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään. Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut." (Matt. 5:17-18)
Niin.

Ja kuitenkin sama Jumala on (esim.) käskenyt tappaa kokonaisia heimoja lapsineen, säästämättä edes karjaa (Hesekiel 9).
Niin. Minusta on jotenkin omituista, että kaikki, jotka tietävät ihmisen olevan tänä päivänä itsekäs paskiainen, olettavat samaan aikaan, että vanhatestamentillisina aikoina nämä olisivat olleet jotenkin viattomia, puhtoisia ja oikeamielisiä. Valinnoillamme on seuraukset eikä niitä pääse pakoon.

Lisäät ateisteihin ja siten ateismiin
Väärin. Ateistit eivät ole ateismi. Ateismi on vain yksi abstrakti ominaisuus, kun taas ateistit ovat ihmisiä, joilla on tämä ominaisuus, mutta myös paljon muuta. Tehdessäni yleistyksen pakkotoiston ateisteista en puhu ateismista. Yleistykseni totuudenmukaisuutta voinee arvioida kuka hyvänsä selailemalla tätä ketjua ja mainintoja noitavainoista ja ristiretkistä. Minun kokemukseni mukaan molempia ilmiöitä on tarkasteltu hyvin kapeasti ja suoraan poisluettu muut niihin vaikuttaneet tekijät, jotta voitaisiin demonisoida kristinuskoa (esimerkki http://www.pakkotoisto.com/talous-p...ntokeskustelut-kaikki-taenne-206/#post3262782 ).

Lisäksi ateismin väittäminen dogmaattiseksi uskomukseksi on harhaanjohtavaa liioittelua, sillä dogmeja on korkeintaan yksi: Jumalia ei ole olemassa, eikä sitäkään voida mitenkään yksikäsitteisesti sanoa dogmaksi uskonnollisessa mielessä.
Se on ateismin koko sisältö. Se on sen dogma. Siinä ei ole mitään muuta. Olen käyttänyt sanaa ateismi ainoastaan siinä merkityksessä.

Kuten on monesti sanottu, kristittykin on ateisti kaikkia muita uskoja paitsi kristinuskoa kohtaan.
Kyllä kristityt voivat uskoa muita jumaluuksia olevan olemassa, mutta määritelmällisesti vain yksi voi olla Jumala. Kyllä minä esimerkiksi uskon Allahin olevan olemassa sekä palvonnan kohteena (l. jumaluutena) että henkiolentona, mutta tiedän myös, että se ei ole sama kuin Jumala.

En minäkään valehtele, minulla on siihen liian korkeat periaatteet, eikä minulla ole mitään sisäsyntyistä painetta sovittaa maailmaa uskomusteni kaltaiseksi -- mutta samalla tiedostan, että joskus valehtelemalla voi saada aikaan enemmän hyvää kuin totuuden sanomisella. Lapsikin tämän tietää, enkä siksi jaksa vääntää sitä tähän rautalangasta.
Olen eri mieltä. Valehtelemalla ei koskaan saa aikaan enempää hyvää kuin totuudessa pysymisellä. Mielestäni jalojen valheiden tiedostamisesi vetää maton periaatteellisen totuudenpuhumisesi alta, tosin riippuen siitä, onko sinusta tärkeämpää puhua totta vai olla hyvä. Olen siitä mielissäni, että maailmankuvani ei voi asettaa noita kahta keskenään ristiriitaan.

((PS. Pitää nyt vielä lisätä, että minulla ei ole mitään henkilökohtaista Malloyta vastaan, päinvastoin toisaalta kunnioitan hänen vakaumustaan ja kärsivällisyyttään. Ei minua haittaa vaikka M itse ei harrastaisikaan punttailua, vaan olisi tullut tänne vain julistamaan.
Kirjauduin tänne vuotta ennen kuin kirjoitin sanaakaan mihinkään ketjuun, koska minua kiinnostivat täällä lähinnä muutamien nimimerkkien vanhat kultaiset postailut joita tulin nostalgisoimaan (minulla on vanhakin nimimerkki, mutta sen salasana ja sähköposti, joissa se oli kiinni, ovat historiaa). Punttaillut olen vuodesta 2003 enemmän tai vähemmän säännöllisesti.

Siihenhän Raamattu uskovia kehottaa: saattamaan kaikki kansat Hänen opetuslapsikseen, tämä thread on siihen yksi paikka -- ja yrittänyttä ei laiteta.
En minä yritä väitellä ketään uskoon. Yhtä hyvin voisi yrittää vittuilla jonkun antamaan itselleen rahaa - se on ehkä mahdollista, mutta tuskin erityisen tehokas tapa. Jos minä jonkun käännytän, teen sen esimerkkini kautta ja luultavimmin elävässä elämässä, en harrastamalla netissä intellektuellia pahoinpitelyä. Olen täällä pääasiallisesti kritisoimassa esitettyjä väitteitä ja tukemassa omiani, ei sen kummempaa.

Kaikille keskustelua ruokkineille olen siihen osallistumisesta toki kiitollinen, ainakin viimeistään vastattuani johonkin verenpainettani kohottaneeseen juttuun. Itsensä ja toisten haastaminen on hauskaa, eikä sitä ole mitään erityistä syytä rajoittaa fyysiseen voimaan vaan jos ja kun treenikavereita löytyy niin mikä jottei punttaisi aivomu5kleakin (kas, täällähän on sanafiltteri).

En minä yritä väitellä ketään uskoon. Yhtä hyvin voisi yrittää vittuilla jonkun antamaan itselleen rahaa - se on ehkä mahdollista, mutta tuskin erityisen tehokas tapa. Jos minä jonkun käännytän, teen sen esimerkkini kautta ja luultavimmin elävässä elämässä, en harrastamalla netissä intellektuellia pahoinpitelyä. Olen täällä pääasiallisesti kritisoimassa esitettyjä väitteitä ja tukemassa omiani, ei sen kummempaa.

Jos olet ihan tosissasi tämän kanssa (mitä en toki epäile), pyytäisin pientä keskusteluteknistä uudelleenarviointia. Nyt näyttää siltä että sinä joko vahingossa tai tarkoituksella sivuutat monta hyvää pointtia pilkkomalla argumentin pieniin, kontekstistaan irrotettuihin pätkiin. Esimerkiksi:

Kristinusko ei ota kantaa keijuihin. Voivat olla vaikka enkeleitä, mistäs sitä tietää.

Sen sijaan että käsittelisit (positiivisen) olemassaoloväitteen todistustaakkaa, takerrut mainittuihin keijukaisiin. Onhan se toki helpompaa mutta aiheuttaa lukijassa (vastapuolesta puhumattakaan) loputonta turhautumista.

Sen sijaan että käsittelisit (positiivisen) olemassaoloväitteen todistustaakkaa, takerrut mainittuihin keijukaisiin.
En nyt sentään, taisin kommentoida molempia. Samassa viestissä totean, että kelpuutettavia todisteita on vaikea tarjota, jos kukaan ei tiedä, mitä sellaiset voisivat olla. Niin kauan kuin se kysymys on avoin, ei siihen ole mitään syytä olettaakaan voivansa vastata riittävästi. Koska minulla ei ole mitään syytä olettaa, että mikään mahdollinen todistus riittäisi, ei minulla ole myöskään mitään syytä yrittää haalia sellaista. Ymmärrän maailmankatsomukseni lepäävän uskomusten päällä, joita en tiedä voitavan näyttää materiaalisesti toteen. Kuitenkin tiedän myös ateismin olevan laadullisesti samanlainen uskomus.

Ihan hyvä huomio kyllä, että minä takerrun toisinaan epäolennaisuuksiin. Pyrin välttämään, mutta en aina tajua. Ehkä pitäisi lukea huolellisemmin mihin vastaa.

Ehdin nyt tähän vain pikaisesti kommentoida, mutta:

Minä itse haluaisin uskoa, ihan oikeasti. Elämäni olisi (ollut) paljon helpompaa jos olisin edelleen uskovainen. Kuten sanottu, olen saanut uskovaisen kasvatuksen ja suurin osa kaikista sukulaisistani on uskovaisia. Jos kristinusko on totta, niin siihen on oltava myös olemassa riittävät perusteet, jossa tapauksessa en vain ole niitä löytänyt. Tällähetkellä en usko, mutta muutan kyllä kantani jos saan siihen aihetta; en pidä ateismista mitenkään jääräpäisesti kiinni -- jos todisteet puhuvat toisin, pikemminkin päinvastoin. Ei ateismissa ole mitään muuta hohtoa kuin se, että se on mielestäni totta. Kristinuskossa ja uskovaisuudessa sensijaan on mielestäni paljonkin hohtoa. Vielä kerran: Mielelläni uskoisin hyvään Jumalaan jos sellaisen olemassaololle olisi perusteita. Juuri näiden perusteiden puute, ja koko elämäni aikana kertyneet kokemukset, estävät uskon, ei minun haluni tai toiveeni asiaan liittyen.

(Kirjottelen varmaan huomenna lisää noista muista "ajankohtaisista aiheista")

Tännehän on tullu niin paljon tekstiä, ettei ees nyt ehdi lukee.
Hieman silmäilin ja vastaan multa quotattuihin.
Quottasin itseäni saamiini vastaväitteisiin, jottei tämä keskustelu hyppisi koko ajan.
Palaan paremmalla ajalla.
se oleellinen:
Joudut sekoittamaan omaan moraalisi uskonnollisen dogmin ja uskon historialliset tulkinnat. Ja taiteilemaan siinä välillä.
Minusta tämä ei ole kovin selvä ohjenuor
Minun tulee seurata uskontoni moraalia. Minä en kuitenkaan ole juutalainen. Minä en ole perehtynyt riittävästi noitavainoihin tietääkseni minkälaista aivoninjailua niiden oikeuttaminen vaati, mutta koska en ole aikeissakaan puolustaa niitä, ei minulla ole siihen mitään motiivia.

Mitä merkitystä sillä on oletko juutalainen? En ole niin väittänyt missään vaiheessa. Inkvisitio kyllä jahtasi juutalaisia. Antisemitismiä kristittyjen kesuudessa oli ennen aatua, tästä et pääse mihinkään. Ja aina sekavammalta vaikuttaa tuo ohjenuora.

Nyt kun otin esimerkiksi meidän keskustelun, jouduin astumaan harmaalle alueelle.
Joten otetaan nyt vaikka tähän väliin toi Christina Johansdotter tapaus. Aivan käsittämätön tapaus ateistin silmin.
Niin kristitynkin. Mitenkäs, onko Stalin "aivan käsittämätön tapaus ateistin silmin"? Jos, niin miksi?
Että kysymyksen heität perään? No olihan se vainoharhainen hullu. Oliko tää joku kiva viittaus taas kommunismiin vai miksi moinen?
Oli siis kristitynkin mielestä käsittämätön. Noita tapauksia oli useampiakin tuohon aikaan. Ja se meni täysin "oikein" silloisen raamatun tulkinnan mukaan. Jatkuu...
Kyseessä tuskin oli ensimmäinen tai viimeinen ihminen, joka kuvitteli voivansa huijata Jumalaa "porsaanreiällä". Huonompi homma hänelle, että Jumala ei ole kirja saati kristinuskon sisältö mielipidekysymys.
jep jep. jatkuu...
Minä en toistaiseksi ole löytänyt kristinuskosta moraalisääntöä, jonka mukaan lapsia saa murhata. Vinkkaa toki minulle jos löydät.
vastasit tuohon itse tässä viestissäsi (5200)
Kait lapsenmurhatknin sopivasti tulkaten saa aikaan. Mutta se ei ole pointti, vaan se MIKÄ ajoi ihmisen tekemään sen.
Siinä onkin oleellisinta toi raamatun tulkinta mikä silloin oli normaalia ja vallalla. Se ajoi nuo ihmiset noihin kauhustittaviin tekoihin. Villi veikkaus, mutta samaa ajattelee tulevaisuuden kristityt, tajuamatta sitä että se oli aikansa aito uskoa.
Tänä päivänä samaa painostusta heitetään huorien ja homojen niskaan. Sitten kun joku synnin tuskissaan tekee sen viimeisen ratkaisun, pahimmassa tapausessa, niinkuin tässä esimerkissä, vieden täysin syyttömiä mukanaan.
Jeesustellaan että kun tämäkin henkilö olisi elänyt kristillisen moraalisäännön mukaisesti ei tätäkään murhenäytelmää olisi tapahtunut. Täysin sokeina.
Joku ateistinen henkilö mieleltänsä vapaa (ainakin tässä asiassa), tästä uskonnon dogmista ärähtää lukemansa jälkeen, jotain sen suuntaista, että uskovaiset sais tappaa. Tätä pidetään todisteena ateistien pahuudelle. Vaikka ainoan todellisen ruumiskasan on uskollaan aiheuttanu uskovaiset.

Jaa. pikaisella googletuksella en moisesta tutkimusta löytänyt.
Uskovaiset elävät pidempään, ovat onnellisempia, terveempiä, todennäköisemmin menevät naimisiin, vähemmän todennäköisesti eroavat mentyään naimisiin, tekevät vähemmän itsemurhia, omaavat vähemmän huume- ymv. riippuvuuksia jne. Minkään näistä sinänsä ei pitäisi olla uutinen kenellekään. Kustakin näistä aiheista on luullakseni tehty useampia tutkimuksia.
No ei. Oletin että sulla on jotain konkreettisempaa noihin mielenterveys ongelmiin.
Jatkuu..
Ihme jos siinä on eroa, kun se ateismikin on kumminkin uskonto.
Ateismissa on se huono puoli, ettei se tarjoa elämälle mitään sisältöä - sen ainoa funktio on uskontojen (jotka sellaista tarjoavat) negaatio.
Tiesitkö ettei se uskonnon tuoma etu tähän onnellisuuteen ole uskosta itsetään kiinni?
Yritin kymmenen minuuttia etsiä sitä tutkimusta, mutta en löytänyt.
Googleta, ihan sun omin sanoin.
http://www.tiede.fi/artikkeli/1027/16_tieta_onneen_
tuo vähän sitä pohjustaa.
Siinä tutimuksessa sanottiin, jotain suunnilleen että se on yhteisöllisyys ja sen tuoma turva ja sama päämäärä, joka toi noi mainutut edut elämään. Ei usko itsessään. Saman siis voi ainakin periaatteessa saavuttaa salilla saman treenihenkisten kanssa tähdätessä parempaan lihaskasvuun.
Tässä nyt on taas tämä sama logiikka virhe. Jos uskonto korvataan, jollain muulla uskomuksella, tässä tapauksella uskolla isäaurinkoiseen ja puolueeseen. Ollaan uskovaisia, voidaan toki olla uskomatta jumalaan. Mutta se tuhoominen ja pahantekeminen kumpuaamuualta kuin ateismista. Siinä on hiton moinen ero.
En sanonutkaan, että kommunismi ja ateismi ovat sama asia. Sanoin, että ateismi on edellytys kommunismille sellaisena kuin sitä on historiallisesti ilmennyt. Sen sijaan monet uskonnot, kuten vaikkapa kristinusko, estävät siihen uskovaa kannattamasta kommunismia. Ateismi ei estä. Ja kun ihmisellä ei ole estettä lähteä johonkin juttuun mukaan, tämä saattaa niin tehdä. Historia opettaa, että näin on tehty, ja jäljet kertovat omaa kieltään siitä, miten kiva juttu tämä oli.

Huoh. Sanos nyt sitten missä oli se äänestys, jossa ateistit äänesti kommunistit valtaan. Ja keitä nämä kommunistit oli. Ja keitä he värväsivät. Ja samalla voit kertoa kuinka nämä äänestäjät olivat syyllisiä stalinin vainoharhaisuuteen. Vai miksi sitä Stalinia joka paikkaan heität?
Jatkuu...
Ketkä? Koetin KVG, mutta mitään viitteitä yhdenkään komissaarin uskovaisuudesta en löytänyt.
http://www.novahierosolyma.fi/LIITE...ert-Wilton:--Romanovien-viimeiset-päivät).php

Tuo on kyllä täysin typerintä mitä oon kuullu. Yhtä hyvin voisin heittää väitteen uskovaiset "äänestivät" Hitlerin valtaan. Ja tässä olisi se edes totta, että Hitleri pääsi valtaan äänestyksen perusteella (abaut). Ja Saksassa ei ollut edes noin paljon ateisteja, jolla moinen äänimäärä olisi saavutettu.
Kertoo juuri sen, että ne on kriittisempiä aukoriteetteja kohtaan ja eivät ole yhtä helpolla manipuloitavissa yleisesti ottaen.
Riippuu auktoriteetista. Moni, joka hylkää uskonnolliset auktoriteetit, ottaa täysin kritiikittä kaiken vastaan, minkä perusteiksi annetaan Science Reason. Jokaisella on sokeat pisteensä, ja vähiten sokeita ovat ne, jotka tietävät tämän.
Sanoin yleisesti. Jotkut ikävä kyllä näkyvät ottavan kaiken kritiikittä vastaan -> islamia vastaan, vaikka se olisi perusteiltaan kristillistä. (ei tarkoita sitä, etteikö se joskus olisi perusteltuakin)

Usko tieteen loputtomiin mahdollisuuksiin näkyy olevan kova sana.
Jälleen yleistys. Joka ei ainakaan minuun päde.
Lieneekö dogmia silloin kun ei väitä tietävänsä.
Jos ei väitä tietävänsä ei ota kantaa.
Monesta historiallisesta aiheesta keskustellaan, vaikka historioitsijat itse eivät väitä tietävänsä asian täysin todellista tilaa.
Hieno heittää tommosia väli viisauksia, eikö?
Kantaa ottamattomuuskin on kanta.

Back
Ylös Bottom