Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Malloy: Mielestäni pyrit liian kärkkäästi leimaamaan keskustelijat dogmaattisen vahvan ateismin kannattajiksi. Usein sieltä rivien välistä paistaa ennemminkin agnostisismi ja syiden puute uskon muodostamiselle. Harva täällä todella huutelee metafyysisiä väittämiä Jumalan olemassaolemattomuudesta, vaan pikemminkin lykkäävät sitä todistelun painetta uskovaisille.
Agnostikot noin pääsääntöisesti eivät ole antiuskonnollisia. Lenin ei puhunut potaskaa sanoessaan, ettei kannata kuunnella mitä he sanovat vaan ennemmin katsoa, mitä he tekevät. Jos "agnostikko" suomii kristinuskoa minkä kerkeää, on todettava, että nimellisesti kantaa ottamattomalla on kanta.

Ok, vastaan lyhyesti kristilliseltä kannalta: koska Jeesus sanoi niin. Jos haluat tehdä eettistä vertailua, uskoisin sinun kykenevän siihen varsin mainiosti itsekin. Minulla on melkoisesti muutakin käyttöä ajalleni kuin tehdä työsi puolestasi.

Eli et pysty perustelemaan väitteitäsi. No, aika selväähän se oli kun et ole lähteitä antanut näille mielenterveysongelmista kertoville tutkimuksillekaan. Eipä mulla muuta, piti vain varmistaa millaisesta paskanpuhujasta on taas kyse.

Tämä on hassu väite, kun ottaa huomioon sen että jo uskovaisuus itsessään on mielisairautta.
Millä perusteella?

Uskovaisuus on uskoa perusteettomaan, uskoa ilman todennettavia perusteita, eikä se ole yhtään sen arvokkaampaa kuin mikään muukaan kelvottomasti perusteltu uskomus
Kelvottomuus on katsojan silmässä. Toki voit sanoa, että silminnäkijätodistuksista (kavereilta, jotka eivät hyötyneet todistuksestaan mitään, päinvastoin) ei ole mihinkään, mutta elät ~99% elämästäsi vastaavalla tavalla "riittämättömän näytön" varassa.

Ihmiskunnan uskonnollinen historia pitää sisällään pyörryttävän suuren määrän erilaisia mielikuvituksellisia jumalia, jotka KAIKKI ovat tieteellisen ja fysikaalisen maailmankuvan mukaan perusteettomia.
Ihmiskunnan uskonnollisen historian mukaan melko pitkälle KAIKKI jumaluudet ovat fyysisen todellisuuden ulkopuolisia, joten tieteellinen ja fysikaalinen maailmankuva ei ota eikä voi ottaa niihin mitään kantaa. Noin muuten minä tunnustan vain yhtä - me molemmat uskomme niiden muiden olevan vähintäänkin väärässä jos eivät olemattomia.

Harva pitäisi täysjärkisenä ihmistä joka kertoisi uskovansa keijuihin. Kuitenkaan mikään FAKTA ei nosta yhtäkään näistä perusteettomista uskoista uskoa ylitse muiden, ja niinpä myös Kristinuskon Jumalaan uskominen on aivan yhtä hullua kuin usko keijuihin. (Yritin keksiä lempeämmän tavan sanoa tämän asian, mutta en ole siihen ilmeisesti tarpeeksi fiksu)
Otan kantaa keiju-uskovaisen täysjärkisyyteen vasta saadessani tietää mitä hedelmää puunsa on kantanut. Ateismi ei ole mikään suojaus älyttömyyksiä vastaan - kommunismi, sellaisena kuin historia sen tuntee, on tästä pitävä todistus.

Tuon em. idean ansioista sinnittelin itse (epätoivon vimmalla) uskovaisena pidempään kuin se muuten olisi ollut mahdollista, ja siksi mielestäni tuo on yksi Raamatun tärkeimpiä ja viisaimpia ajatuksia.
Jep: put not thy trust in man on ehkä viisaimpia ohjeita koskaan.

Luontoa seuraamalla voidaan oppia myös se, että Raamatun kuvaamaa Jumalaa ei ole olemassa.
Fyysisen luonnon tutkimisesta ei voi loogisesti vetää metafyysisiä väittämiä.

Nöyrästi luontoa seuraamalla voidaan myös oppia, että ihminen on yksi eläinlaji muiden joukossa, joka on eläinten yläpuolella vain ihmisen itsensä mielessä.
Tarkkaan ottaen miten luontoa tutkimalla päädytään tähän jälkimmäiseen päätelmään? Mikä näyttö siihen johtaa?

Mitä on ateismi? Suositun Wikipedian mukaan: Ateismi eli jumalattomuus tarkoittaa jumalauskon puuttumista tai käsitystä, jonka mukaan jumalia ei ole olemassa. Ateismin vastakohta on jumalausko eli teismi. Kaikki muu sisältö mitä ateismille annetaan on määritelmän ulkopuolista, ylimääräistä tauhkaa.
Just enkä melkeen tässä merkityksessä olen sitä käyttänyt.

Malloy hyvin yleiseen uskovaisten tapaan yrittää antaa ateismille muita merkityksiä
Menee valehtelun puolelle.

Eli et pysty perustelemaan väitteitäsi.
Tarkkaan ottaen teologinen peruste on peruste.

No, aika selväähän se oli kun et ole lähteitä antanut näille mielenterveysongelmista kertoville tutkimuksillekaan.
Tossa. Jos kaipaat lisää niin mene pubmediin ja lyö kehiin haluamasi hakusanat.

Eipä mulla muuta, piti vain varmistaa millaisesta paskanpuhujasta on taas kyse.
Väitteeni ovat falsifioitavissa. Se, että et puutu väitteisiin, vaan henkilöön, kertoo omaa kieltään.

Ateismi ei ole mikään suojaus älyttömyyksiä vastaan - kommunismi, sellaisena kuin historia sen tuntee, on tästä pitävä todistus.

Mitäs vittua tällä meinaat ? Taas tätä uskovaisten kommunismi=ateismi jaappausta, jonka todellisuus pohja on samalla tasolla keijujen kanssa.
Tarkkaan ottaen miten luontoa tutkimalla päädytään tähän jälkimmäiseen päätelmään? Mikä näyttö siihen johtaa?
Me synnytään ja kuollaan. Siinä sulle luontoa.

Väitteeni ovat falsifioitavissa. Se, että et puutu väitteisiin, vaan henkilöön, kertoo omaa kieltään.

Väitteisiin puuttuminen on aika turhaa, kun tartut yksittäisiin sanoihin ja viljelet puolestasi täysin mutua ja vastaväitteitä, joiden tueksi taas heität uusia vastaväitteitä.

Voisitko siteerata Jeesusta suoraan, kertoen missä hän sanoi kristinuskon moraalin olevan paras maailmassa? :rolleyes:

Mitäs vittua tällä meinaat?
Meinaan sitä, että kommunistit onnistuivat värväämään pääsääntöisesti ateistisia ihmisiä.

kommunismi=ateismi
Tuo on edelleen väite, jota en tiedä kuin sinun viljelleen.

Me synnytään ja kuollaan. Siinä sulle luontoa.
Jännä juttu, mutta en löydä siitä mitään osoitusta siitä miten ihminen olisi eläinten yläpuolella vain ihmisten mielissä. Väitteen voi sitäpaitsi falsifioida helposti vaikkapa vertailemalla saavutuksia teknologian ja tieteiden saralla.

Väitteisiin puuttuminen on aika turhaa, kun tartut yksittäisiin sanoihin ja viljelet puolestasi täysin mutua ja vastaväitteitä, joiden tueksi taas heität uusia vastaväitteitä.
Sitä ei sitten katsota tutkimuksia edes silloin kun ne tarjoillaan hopealautaselta. No, ehkäpä ignore on olemassa juuri näitä tilanteita varten.

Se Jeesuksen juttu sanomansa ylivertaisuudesta suhteessa muihin oli Joh. 14:6.

Sitä ei sitten katsota tutkimuksia edes silloin kun ne tarjoillaan hopealautaselta. No, ehkäpä ignore on olemassa juuri näitä tilanteita varten.

Se Jeesuksen juttu sanomansa ylivertaisuudesta suhteessa muihin oli Joh. 14:6.

Tutkimuksessa puhutaan uskonnosta ja henkisyydestä, ei eritellä kristinuskoa yksittäiseksi pelastavaksi tieksi. Onhan se toisaalta hyvä, että puhut samalla Islamin ja Taolaisuuden puolesta.

Meinaan sitä, että kommunistit onnistuivat värväämään pääsääntöisesti ateistisia ihmisiä.

Tuo on edelleen väite, jota en tiedä kuin sinun viljelleen.

Jännä juttu, mutta en löydä siitä mitään osoitusta siitä miten ihminen olisi eläinten yläpuolella vain ihmisten mielissä. Väitteen voi sitäpaitsi falsifioida helposti vaikkapa vertailemalla saavutuksia teknologian ja tieteiden saralla.

Mihin värväämään ateististia ihmisiä ? Se 'kommunismi=ateismi' oli ilmiselvä kärjistys, mutta sen käsityksen lähinnä viesteistäsi sain.
Ollaan yhtä lailla eläimiä kuin muutkin, jos me lakataan syömästä ja juomasta, me kuollaan. Meihin tarttuu samallai tauditkin. Jos me jotankin kummassa oltaisiin luonnon yläpuolella me ei tarvittaisi mitättömiä ruuansulatusvirikkeitä, hikirauhasia tai monia muitakaan elimiä elääksemme. Ihminen vain luulee olevansa eläinten yläpuolella (yleisesti), mutta ei tarvittaisi kuin Ebola-virus muuttumaan vähän hitaammaksi, jotta se pääsisi leviämään niin tippuisi tämä ajatus myös. Toki olemme kehittyneitä teknologian ja tieteen saralla, muttei se nosta meitä muita elukoita ja öttimönkiäisiä ylemmäs.

Mihin värväämään ateististia ihmisiä ?
Kommareihin.

Ollaan yhtä lailla eläimiä kuin muutkin, jos me lakataan syömästä ja juomasta, me kuollaan.
Tuossa mielessä kyllä. Sen sijaan vaikkapa siinä mielessä, että teemme taidetta ja uskontoja, emme ole. Ei silti, olemme ihan samalla viivalla että materiaalisessa mielessä emme eroa olennaisesti muista eläimistä, vaan näistä löytyy kovasti samoja juttuja kuin meistäkin. Elikot voi halutessaan laittaa melkein millä vain mittarilla paremmuusjärjestykseen, ja ihmisen laittaa sinne sekaan, mutta sitten on nämä muutamat asiat, joista ei eläinten kantoja tai käyttäytymistä kyetä kovinkaan luotettavasti ottamaan selvää, ja niihin yleensä vedotaan asioina, jotka erottavat ihmiset eläimistä. Totta on sekin.

Itse katson meidän silti kuuluvan eläimiin.
Kieli on kulttuurin merkki esimerkiksi; Orcat (Killer whale, en muista suomenkielistä nimeä) omaavat kieliä. Toisen alueen orcat ei osaa puhua toisen alueen orcien kanssa koska heillä on kielimuuri. Toki ei yhtä hyvin loista kuin ihminen, mutta silti hyvä esimerkki.

Jos me jotankin kummassa oltaisiin luonnon yläpuolella me ei tarvittaisi mitättömiä ruuansulatusvirikkeitä, hikirauhasia tai monia muitakaan elimiä elääksemme. Ihminen vain luulee olevansa eläinten yläpuolella (yleisesti), mutta ei tarvittaisi kuin Ebola-virus muuttumaan vähän hitaammaksi, jotta se pääsisi leviämään niin tippuisi tämä ajatus myös. Toki olemme kehittyneitä teknologian ja tieteen saralla, muttei se nosta meitä muita elukoita ja öttimönkiäisiä ylemmäs.

Juurikin näin, ja luultavasti kun me täältä pallolta pois kuollaan jonkun sairauden tms. seurauksena, tänne jää lukematon määrä lajeja edelleen joista sitten evoluution seurauksena jossain vaiheessa tulee taas se laji joka kuvittelee olevansa muiden yläpuolella, kunnes taas sekin kuolee sukupuuttoon jne.

Luin yhtä mielenkiintosta tieteellistä julkasua jossa kerrottiin siitä kuinka ihminen olisi kuollut sukupuuttoon jo aikapäivää sitten ellei se olisi oppinut viljelemään ja jalostamaan ruokaa. Tosin tuokin voi jossain vaiheessa kostautua kun miettii noita kaikkia EHEC-hässäköitä vihanneksissa ja E. Coli tapauksia mitä on saatu jalostetusta pihvilihasta.

BTW yks asia mikä mua ärsyttää aina aivan suunnattomasti kun yrittää käydä järkeviä keskusteluja uskonnon ja tieteen näkemyseroista, on se kun käytetään paskoja argumentteja kuten - "No miten se evoluutio sit selittää maailman synnyn" tms...

Olen onneksi eläessäni joskus tavannut jopa "fiksuja" uskovaisia jotka ovat viitsineet edes hieman tutustumaan myös tiedekirjoihin sen oman kirjansa lisäksi.

Omassa elämässäni oon hyvin tyytyväinen siihen, ettei mun tarvii stressata taivaspaikoista tai paratiisiin pääsystä. "Yliluonnollisia" asioita ei tarvitse selittää millään omnipotentilla jumalolennolla, tieteellinen tutkimus selvittää ne asiat joskus niinkun on tähänkin asti tehnyt, kirkon kovasta vastustuksesta huolimatta.

Mitä sää jaappaat ateisteista jotka äänesti kommareita ? Enemmän niitä uskovaiset äänesti (koska ateismi ei ollut silloin suosittua.) Ei sillä ole vitun väliäkää. Voisin alkaa tivaa kuinka moni Dostojevskistä pitävä heitä äänesti; tai Tolstoista ja alkaa jaarittelee kuinka he ovat 'pahuuden lähde'. Tai kuinka moni ihminen joka piti sydänboksereita ei äänestänyt heitä.

Myöskään itellä ei pokka pidä kun aletaan puhuu evoluutioteoraista ja seuraava kysymys on, miten se evoluutioteoria sitten maailmankaikkeuden synnytti :D Pitäs joskus päästää viereisen piruntorjuntabunkkerin viestintuojat sisään ja alkaa väittelee ajan kuluksi heidän kanssaan.

Kansankomissaarien neuvostossa oli myös uskovaisia.
Ketkä? Koetin KVG, mutta mitään viitteitä yhdenkään komissaarin uskovaisuudesta en löytänyt.

Pekuu sanoi:
BTW yks asia mikä mua ärsyttää aina aivan suunnattomasti kun yrittää käydä järkeviä keskusteluja uskonnon ja tieteen näkemyseroista, on se kun käytetään paskoja argumentteja kuten - "No miten se evoluutio sit selittää maailman synnyn" tms...
Mä puolestani veikkaan, että se on sun lempparijuttu, koska sä toit sen puheenaiheeksi keskusteluun, jossa sitä ei ole kukaan muu esittänyt. Se on yksi lukuisia tapoja yrittää esittää tiede ja usko keskenään vastakkaisina, vaikka kummankaan ala ei koske toista. Se ei sinänsä ole mitään uutta - samaa propagandaa on julistettu renessanssiajasta lähtien.

Helios sanoi:
Mitä sää jaappaat ateisteista jotka äänesti kommareita? Enemmän niitä uskovaiset äänesti (koska ateismi ei ollut silloin suosittua.)
Et taida olla kovinkaan perehtynyt 1900-luvun alun aateilmapiiriin, saati siihen, missä määrin se oli kristillistä.

Millä perusteella?

Perustelu oli heti siinä alempana. Lyhyesti: Usko ilman perusteita on järjetöntä, ja järjettömyys mielisairautta.

Kelvottomuus on katsojan silmässä. Toki voit sanoa, että silminnäkijätodistuksista (kavereilta, jotka eivät hyötyneet todistuksestaan mitään, päinvastoin) ei ole mihinkään, mutta elät ~99% elämästäsi vastaavalla tavalla "riittämättömän näytön" varassa.

Tarkoitatko nyt silminnäkijätodistuksilla sitä mitä yleensä, eli niitä jotka olivat läsnä kun Jeesus nousi ylös taivaisiin? Noin 2000 vuotta vanha kirjoitus ei todellakaan kelpaa minulle todisteeksi mistään muusta kuin ihmisen hellyyttävästä typeryydestä, joka nousee pintaan erityisesti silloin kun halu uskoa on lähes rajaton. Näitä "todistajia" oli muistaakseni 5000 tai 500. Kuinka moni on kirjoittanut tapahtuneesta? Montako heistä voidaan varmuudella tunnistaa? Mistä tiedämme, että heitä ei huiputettu -- monenlaisia silmänkääntäjiä on ollut kautta aikojen, nykymaailman taikuri saisi menneisyyden tietämättömiltä tolvanoilta epäilemättä jumalallisen statuksen. Ja ennenkaikkea: Mihin kaikkeen käsittämättömään soopaan sitä pitäisikään nykymaailmassa uskoa jos tämäntasoiset todistukset pitäisi aina yleisesti hyväksyä!

Pelkästään jo Raamatun ikä on syy laittaa se epäilyksen alaiseksi. Mikään Raamatun mainitsemista tunnusteoista ei toteudu nykymaailmassa, mitään ihmeitä tai yliluonnollista ei ole KOSKAAN todistettavasti tapahtunut. Jos Jumala ei nähnyt tarpeelliseksi piileskellä häntä etsiviltä 2000 vuotta sitten, miksi hän niin pieteetillä pysyy nyt piilossa -- ainuttakaan ihmetekoa tai tunnustekoa en ole koskaan nähnyt vaikka olen koko nuoruusikäni liikkunut piireissä joissa näitä kaikkein eniten pitäisi näkyä. Yritys oli aina kova, kättä pantiin sairaiden päälle jne. Mutta tulokset eivät olleet yhtään mitään. Tässä myös yksi klassinen kysymys jota voi yön hiljaisina hetkinä mietiskellä: http://whywontgodhealamputees.com/

Otan kantaa keiju-uskovaisen täysjärkisyyteen vasta saadessani tietää mitä hedelmää puunsa on kantanut. Ateismi ei ole mikään suojaus älyttömyyksiä vastaan - kommunismi, sellaisena kuin historia sen tuntee, on tästä pitävä todistus.

Hedelmistään puut tunnetaan, ja koska ""Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä, nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi." (Mark. 16:17-18) -- ei ole syytä uskoa että KUKAAN nykymaailman kristitty uskoo.

Ateismi ei tietenkään ole mikään suojaus mitään vastaan, ateismihan tarkoittaa vain teistisen uskon puutetta. Ateismi ei ole maailmankatsomus tai moraalinen ohjenuora elämään. Jos arvostaa pragmatismia yli totuuden, niin on toki hyviä syitä olla uskovainen. Itselleni TOTUUS kuitenkin ratkaisee, ja hyväkin valhe on silti valhe.

Itse saan vieläkin tunnereaktioita esim. Raamattua lukiessani (Jeesuksen puheet erityisesti), ehkä siksi että olen ensimmäiset n. 19 vuottani ollut uskovainen (ja siitäkin eteenpäin jonkinaikaa). Nämä tunnereaktiot eivät kuitenkaan todista Raamattua todeksi. Olisi ihanaa jos se kaikki olisi totta, ja silloin mielelläni uskoisin siihen -- mutta kun se ei ole!

Fyysisen luonnon tutkimisesta ei voi loogisesti vetää metafyysisiä väittämiä.

Minulla ei ole ainuttakaan havaintoa mistään fyysisen luonnon ulkopuolisesta. En ole milloinkaan kokenut mitään joka edes vähäisimmässä määrin todistaisi minkään fyysisen luonnon ulkopuolisen olemassaolosta! Jos oletetaan meidän molempien väitteet tosiksi, on väistämätön johtopäätös: Metafyysisiä väittämiä ei voida ollenkaan vetää loogisesti.

Kaikki mitä on olemassa todistaa Raamatun Jumalaa vastaan. Seuraa luontoa, kyllä etsivä löytää. Luonto on Julma, samaan aikaan kaunis ja hirvittävä. Sen luonutta, oli se sitten persoonallinen tai ei, ei ole mitään moraalista syytä palvoa. Olen jo kirjoittanut aiheesta paljon, mutta jos joskus kirjoitan kirjan aiheesta, saat ostaa kopion alennuksella.

Menee valehtelun puolelle.

Äläpä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi! Sanoit mm. "Minä puolestani voin turvallisesti väittää jokseenkin kaikkien pakkiksella itseään ateistiksi nimittävän pitävän kaikkea noitavainoihin liittyvää täysin kritiikittömästi osoituksena kristinuskon sisäänrakennetusta pahuudesta. Logiikka tai järki ei edes käy kuvioissa.", sekä toisaalla: "Vastustat ehkä kaikkia moraalin sisältäviä uskontoja, mutta et ateismia, joka on dogmaattinen uskomus sekin.".

Minä en pidä kristinuskoa PAHANA, päinvastoin. Pidän sitä epätotena ja valheena, mutta en pahana.

Perustelu oli heti siinä alempana. Lyhyesti: Usko ilman perusteita on järjetöntä, ja järjettömyys mielisairautta.
Tuolla kriteerillä kristityt eivät ole mielisairaita, mutta ateistit ovat. Tai no, jos ihan tarkoiksi mennään, niin kaikki usko on perusteltua vähintäänkin sillä, että pitää sitä uskottavana - tämä ei kuitenkaan tarkoita rationaalista perustetta, jollainen kristityillä on, siinä, missä ateisteilla ei.

Tarkoitatko nyt silminnäkijätodistuksilla sitä mitä yleensä, eli niitä jotka olivat läsnä kun Jeesus nousi ylös taivaisiin?
Tarkoitan evankeliumeja.

Pelkästään jo Raamatun ikä on syy laittaa se epäilyksen alaiseksi.
Väitteen ikä ei ole rationaalinen peruste epäillä sitä. Se ei ole sitä sinustakaan. Jos olisi, epäilisit yhtä lailla kaikkea senaikaista (ja vanhempaa) historiankirjoitusta.

Mikään Raamatun mainitsemista tunnusteoista ei toteudu nykymaailmassa, mitään ihmeitä tai yliluonnollista ei ole KOSKAAN todistettavasti tapahtunut.
Ei ehkä tieteellisesti todistettu, silminnäkijätodistuksia sen sijaan löytyy melkoinen määrä ihan tämän päivän ihmeistäkin. Enkä mä puhu nyt mistään "Jeesus ilmestyi paahtoleipään" -setistä.

Jos Jumala ei nähnyt tarpeelliseksi piileskellä häntä etsiviltä 2000 vuotta sitten, miksi hän niin pieteetillä pysyy nyt piilossa -- ainuttakaan ihmetekoa tai tunnustekoa en ole koskaan nähnyt vaikka olen koko nuoruusikäni liikkunut piireissä joissa näitä kaikkein eniten pitäisi näkyä.
Vastausta voin vain arvailla. Ehkäpä kannettu vesi ei kaivossa pysy.

Yritys oli aina kova, kättä pantiin sairaiden päälle jne. Mutta tulokset eivät olleet yhtään mitään. Tässä myös yksi klassinen kysymys jota voi yön hiljaisina hetkinä mietiskellä: http://whywontgodhealamputees.com/]
Voisin kuvitella yhden syyn ainakin olevan se, että jokainen amputaatio on inhimillisen valinnan tulos, ja jotta valinnanvapaus voisi missään mielekkäässä merkityksessä olla olemassa, on valinnalla oltava seurauksensa.

Hedelmistään puut tunnetaan, ja koska ""Ja nämä merkit seuraavat niitä, jotka uskovat: minun nimessäni he ajavat ulos riivaajia, puhuvat uusilla kielillä, nostavat käsin käärmeitä, ja jos he juovat jotakin kuolettavaa, ei se heitä vahingoita; he panevat kätensä sairasten päälle, ja ne tulevat terveiksi." (Mark. 16:17-18) -- ei ole syytä uskoa että KUKAAN nykymaailman kristitty uskoo.
Olen kuullut muuta enkä tiedä syytä olettaa näiden valehtelevan.

Itse saan vieläkin tunnereaktioita esim. Raamattua lukiessani (Jeesuksen puheet erityisesti), ehkä siksi että olen ensimmäiset n. 19 vuottani ollut uskovainen (ja siitäkin eteenpäin jonkinaikaa). Nämä tunnereaktiot eivät kuitenkaan todista Raamattua todeksi. Olisi ihanaa jos se kaikki olisi totta, ja silloin mielelläni uskoisin siihen -- mutta kun se ei ole!
Eivät ne tunnereaktiot sitä vääräksikään todista, joten kysymys siitä, millä perusteella se sitä olisi, jää avoimeksi.

Minulla ei ole ainuttakaan havaintoa mistään fyysisen luonnon ulkopuolisesta. En ole milloinkaan kokenut mitään joka edes vähäisimmässä määrin todistaisi minkään fyysisen luonnon ulkopuolisen olemassaolosta! Jos oletetaan meidän molempien väitteet tosiksi, on väistämätön johtopäätös: Metafyysisiä väittämiä ei voida ollenkaan vetää loogisesti.
Ei niin. Kaikki metafysiikka nojaa viime kädessä mielivaltaisiin lähtöoletuksiin.

Kaikki mitä on olemassa todistaa Raamatun Jumalaa vastaan.
Ai. Minun nähdäkseni kaikki, mitä on olemassa, todistaa Raamatun sanoman totuudellisuuden puolesta.

Seuraa luontoa, kyllä etsivä löytää. Luonto on Julma, samaan aikaan kaunis ja hirvittävä.
Maailmassa on kyllä julmuutta ja hirveyttä, mutta myös lempeyttä, hyvyyttä ja armoa. Jos otetaan premissiksi, että luonto on mitä sanot sen olevan, on looginen päätelmä siitä, että nämä asiat tulevat sen ulkopuolelta.

Sen luonutta, oli se sitten persoonallinen tai ei, ei ole mitään moraalista syytä palvoa.
God's game, God's rules. Riippumatta siitä, pitääkö pelin ohjelmoijaa hyvänä tyyppinä, tämä on asettanut parametrit, joilla pelimaailma toimii, ja ohjeitaan siitä, miten tulee pelata, voi tietysti olla noudattamatta, mutta vastuu seurauksista on oma.

Äläpä sano väärää todistusta lähimmäisestäsi! Sanoit mm. "Minä puolestani voin turvallisesti väittää jokseenkin kaikkien pakkiksella itseään ateistiksi nimittävän pitävän kaikkea noitavainoihin liittyvää täysin kritiikittömästi osoituksena kristinuskon sisäänrakennetusta pahuudesta. Logiikka tai järki ei edes käy kuvioissa.", sekä toisaalla: "Vastustat ehkä kaikkia moraalin sisältäviä uskontoja, mutta et ateismia, joka on dogmaattinen uskomus sekin.".
Missään näistä en anna ateismille mitään uutta sisältöä. Tästä syystä kutsuin väitettä, jonka mukaan olisin tehnyt niin, valheeksi. Väärä todistus lähimmäisestäni taisi jäädä tekemättä.

Minä en pidä kristinuskoa PAHANA, päinvastoin. Pidän sitä epätotena ja valheena, mutta en pahana.
Ehkä käsityksemme hyvästä ja pahasta eroavat siinä mielessä, että tunnustamastani näkökulmasta valhe on pahaa.

Ei ehkä tieteellisesti todistettu, silminnäkijätodistuksia sen sijaan löytyy melkoinen määrä ihan tämän päivän ihmeistäkin. Enkä mä puhu nyt mistään "Jeesus ilmestyi paahtoleipään" -setistä.

Eikö tässäkin kohtaa olisi taas ollut sauma antaa vaikka niitä konkreettisia esimerkkejä näistä todistetuista tämän päivän ihmeistä?! Kuitenkin joku jossain vaiheessa näitä taas tässä keskustelussa perää, niin olisit ainakin omalta osaltasi hoitanut homman perusteellisemmin, kun olisit näitä esimerkkejä valmiiksi antanut. Nyt vain jätät asian jälleen avoimeksi ja tätä pilkkua sitten viilataan taas sen takia parin sivullisen verran.

Eikö tässäkin kohtaa olisi taas ollut sauma antaa vaikka niitä konkreettisia esimerkkejä näistä todistetuista tämän päivän ihmeistä?!
Eivätköhän he osaa googlata niitä itsekin haluamansa määrän. Eivät silminnäkijätodistukset ihmeistä myös tänä päivänä ole kenellekään skeptiselle uutinen.

Löysinpä sellaisenkin kaverin, joka kertoo:
bramar as Bob Ramar sanoi:
I have cast out demons. I have healed people. I have worked miracles. I do speak in tongues and interpret tongues. I can do and have done everything that Jesus ever did in his ministry including raise somebody from the dead (with eyewitnesses present).
Olen varma siitä, että se (ja kaikki muu edes sinne päin) kuitataan bullshittauksena, mutta tosiaan, tuota tavaraa löytyy.

Back
Ylös Bottom