Kun kritiikki esitetään positiota kohtaan jota en ole esittänyt ja jota en edusta, en keksi mitään syytä ryhtyä vastaamaan siihen. Keksitkö sinä?
Olin lukevinani sen rivien välistä, oikeastaan usein ihan riviltäkin. Kyse ei ollut siitä, että se olisi vakava positiosi, vaan että Paletaanin ja itsenikin mielestä väitteesi olivat rinnastettavissa sellaiseen. Jäävään itseni tästä, koska en usko että kymmenen quotea tässä toisi meitä lähemmäksi keskustelun punaista lankaa.
Ainoastaan fyysisessä mielessä. Siksi varmaan sanakirjakaan ei tunnista antamaasi määritelmää sanalle.
En koe sanakirjamääritelmää tässä tarpeelliseksi. Tietysti "kaikki on luonnollista" on ilkeästi tautologialta kalskahtava määritelmä, mutta eikö se ole pätevä? Vai mitä sanot seuraavasta:
Jos X, niin että X on ei-fyysinen, niin X ei välttämättä luonnollinen. Minusta ei-luonnollisuuden postuloiminen on tarpeetonta.
Se osoittaa, että maailmassa on jotain, mitä naturalismi ei pysty selittämään.
Naturalismi tarkoittaa joko ontologista naturalismia, mikä oikeastaan tiivistyy edellä esittämääni tautologiaan, tai sitten tietoteoreettista naturalismia, jonka mukaan ilmiöt selitetään luontoon pohjautuvilla syillä, ja jonka mukaan maailma todella on tieteellisellä metodilla selitettävissä. Ei tämä sitä tarkoita, että naturalismi voisi selittää kaiken.
Ettekö te olekaan sitä porukkaa, joka aina penää todisteita väitteille? Nyt yhtäkkiä homma kääntyykin sellaiseksi, että minun pitäisi todistaa jonkin olemassaolemattomuus, vaikka tiedät hyvin, että ainoa todistusaineisto sen puolesta on vastakkaisten todisteiden puute.
Sinä sanoit, että evoluutioteoria ei tarjoa vakuuttavaa evidenssiä. Se alkoi masentaa. Minulla ei todellakaan ole kompentenssia saati pitkämielisyyttä yrittää vakuuttaa evoluutioänkyrää siitä, että sitä evidenssiä todella on. Voit luokitella tämän lauseen argumentaatiovirheeksi, sille on varmaan jokin kiva nimi latinaksi.
Kuten totesin, kyseinen postulaatti on uskonnollinen.
Empiirisesti johdetut teoriat eivät tietääkseni täytä postulaatin määritelmää. Tietysti taustalla on eräitä tieteen paradigmoja, joiden sokeaa tunnustamista voitaisiin uskonnolliseksi kuvailla.
Kuten aikaisemmin totesin, 'satunnainen' on hieman huono sanavalinta ja aiheuttanee tässä tarpeetonta hämmennystä.