Vastaan Malloylle vaikka minä poloinen "semantiikkaninja" olenkin "noressa"

:
Et enää, sillä sovelsin oikeuttani poistaa sinut listalta huomattuani semantiikkaninjailevani itsekin. Sitä näkyy olevan vaikea välttää.
Määrittele "Me" tai "minä".
Pistän päälle bonuksen ja määrittelen molemmat: monikon ja yksikön ensimmäinen persoonapronomini. Näille ei ole eksaktia fyysistä muotoa, vaan käsitykset näistä, kuten muistakin useammasta komponentista kasautuvista käsitteistä, ovat aina jossain määrin suurpiirteisiä.
Soluista koostuvasta ihmisestä hilseilee jatkuvasti ihoa joka on osa meitä, paskomme ulos kuolleita solujamme, uusia soluja syntyy, uudistumme ja kasvamme jatkuvasti, ja myös meidän aivomme muuttuvat lakkaamatta -- "me" vain emme havaitse sitä, koska "mittaamme" itseämme itsellämme. Mitään stabiilia ajasta ja paikasta riippumatonta "minää" ei ole olemassa (esim. jos joku aivoistasi leikataan pala pois, on nähtävissä että ajatusmaailmasi eli "minä" muuttuu täysin).
Käsittääkseni kukaan ei ole väittänyt, että persoona olisi stabiili. Potkit olkiukkoa.
Jälleen tässä ja koko fysikalismia vastustavaa idealismissa on kyse siitä, että uskotaan sitä mitä halutaan uskoa, ja yritetään sovittaa todellisuus siihen, sen sijaan että hyväksyttäisiin todellisuus sellaisena kuin se on.
Ei ollenkaan sattumalta täsmälleen saman voi sanoa fysikalismia
puoltavasta idealismista. Se ei kumoa kummankaan käsityksen uskomuksille rakentuvaa pohjaa.
Determinismiin "uskomiselle" ON perusteita -- perusteita varten ks. TIEDE; eli fysiikka, kemia jne.
Kyseiset perusteet eivät ole millään tavoin ristiriidassa voluntarismin kanssa. Sama aineisto voi tukea useampaa keskenään ristiriitaista johtopäätöstä.
Immateriaalisen henkitodellisuuden olemassaolon uskomiseen en näe AINUTTAKAAN perustetta -- Jos niitä itse näette niin turhan "ei voida todistaa" -mussutuksen sijaan nyt heti näytille niitä todisteita!
Vallanko
et näe immateriaalista? Oho! Kuten olen jo todennut, esimerkiksi matematiikka on immateriaalinen käsite, samoin kuin joillekin tahoille niin äärimmäisen tärkeä oikeassaolo.
Tietoisuus ei edes ole olemassa ilman niitä aivoissa tanssivia atomeita. Tietoisuus on illuusio joka "atomien tanssin" seurauksena syntyy.
Siinä kaksi toteennäyttämätöntä uskomusta. Ei sillä että niitä voisikaan - kiitos inhimillisyydestämme seuraavien rajoitteiden.
"Ajattelu" vaikuttaa aivoihin ja siten "tietoisuuteen", mutta kumpi siinä vaikuttaa kumpaan? -- tieteen näkökulmasta kyse on ennenkaikkea materian toimimisesta, siten, että materian toimiminen luo sen mitä kutsumme tietoisuudeksi.
Tarkkaan ottaen tiede ei ota tuohon kantaa. Se pystyy tutkimaan ainoastaan materian toimintaa, ei tekemään metafyysisiä statementteja. Jotkut tiedemiehet tietty ottavat, mutta se ei tee heidän uskomuksistaan tiedettä.
Luonnossa hyvin usein kokonaisuus on enemmän kuin osiensa summa, siinä ei ole mitään mystistä, henkistä tai immateriaalista.
Kokonaisuus on muuten taas yksi immateriaalinen käsite. Mitä henkisyyteen ja mystisyyteen tulee, olet uskoakseni ainoa, joka on maininnut tämän keskustelun yhteydessä kumpaakaan.
Materialismi ei ole tippaakaan ristiriidassa ainakaan minun inhimillisen kokemukseni kanssa, ja yhtälailla "mahdotonta näyttää toteen" on myös immateriaalisen olemassaolo.
Minunpa on.
Omaan moraaliini kuuluu, että asiat otetaan sellaisena kuin ne ovat, sensijaan että yritetään tulkita ja toiveajatella kaikki oman tahdon mukaiseksi.
Sama juttu.
Materialismille on perusteita, "immaterialismille" ei -- ja jos olet eri mieltä, niin perustele miksi!
Väite on sikäli väärä, että mikään materiaalinen aineisto ei ole ristiriidassa kummankaan näkemyksen kanssa. Teologista ymv. aineistoa on toki, mikä on ristiriidassa materialismin kanssa, mutta
evidence is not proof joten kukin vetää johtopäätöksensä itse ja
uskoo olevansa oikeassa riippumatta siitä onko.
tikkuukko sanoi:
Mistäs nyt tuulee? Kerroit itsekin aiemmin ajattelevasi että kaikki tapahtuva on väistämätöntä. Väistämätön ja välttämätön on sama asia.
Jep. Se vain, että myös vapaan tahdon lopputulosta voi sanoa väistämättömäksi, ilman, että tahdon vapaus katoaa minnekään. Kyse on sinänsä mielivaltaisesta perspektiivistä.