Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Ootpa ektomorfi hyvä provosoimaan, se on myönnettävä sun kunniaksi :D
Ei ole tarkoitus provosoida. Vasta-argumenttien esittäminen on se pääasia, mutta välillä kieltämättä lisään pientä zingiä kommentteihin, jos tuntuu, että vastapuoli vääristelee asioita tai itse sortuu kettuiluun.:jahas:

Tuosta väittämästäsi false equivalence fallacysta: Jos väität, että Jumala on tai Jumalaa ei ole, sulla on todistamisvelvollisuus. Jos et väitä, sulla ei ole todistamisvelvollisuutta. Harva ateisti sanoo varmuudella, ettei Jumalaa ole olemassa. Esim Dawkins on sanonut, ettei Jumala ole todennäköinen, ja jossain ohjelmassaan kertoi asettavansa itsensä jumalusko-ateismi-asteikolla 1-7 kohtaan 6 (tai 6.9). Teekannu-Russellkaan ei kieltänyt Jumalan olemassaoloa, vaan piti sitä ainoastaan äärimmäisen epätodennäköisenä.

Myönnän kuitenkin, että käytin tuota todistamisvelvollisuuslainausta hämäävässä asiayhteydessä enkä ilmaissut itseäni tarpeeksi tarkasti, selkeästi ja johdonmukaisesti (nukuin viime yönä 3 tuntia, seli seli). Ymmärrän hyvin, että sun käsityksen mukaan spekulaatiot jumaluuden olemuksesta eivät ole olennaisia, ennen kuin Jumalan olemassaolo on todistettu.

Lupasin jo äsken, että siirrän pohdiskeluni muualle. Tämän viestin jälkeen lopetan kirjoittelun ainakin vähäksi aikaa, vaikka tulisi miten hurjia vasta-argumentteja.
Oukkidoukki.

Ihan mielenkiinnosta, ektis, mitä noista orjuuden teeseistä sä et noudata (ja mitä noudatat)? Jos olisit niin ystävällinen ja postaisit sun vatauksen perusteluineen. En kyllä lupaa kommentoida sitä mitenkään, mutta haluaisin nähdä, miten sun elämän suuntaviivat eroaa tuosta ajatusmallista.
Ookoo, kommentoidaan nyt jotenkin noita, vaikka tuntuvat lähinnä herättävän kysymyksiä meikäläiselle.

1. Ihmisen kuuluu elää elämänsä yhteiskunnan, median ja viihteen orjana.
Tätä en oikein ymmärrä. Onko media ja viihde meidän orja vai toisinpäin?
2. Ihmisen kuuluu tavoitella samoja asioita kuin ympärillään olevat ihmiset. Asioiden, joita ihminen tavoittelee, olisi hyvä hyödyttää yhteiskuntaa ja/tai tuottaa nautintoa.
Miksei voisi tavoitella eri asioita? Toisen lauseen kanssa olen henk.koht. samaa mieltä.
3. Ihmisen kuuluu suoriutua elämästään siten, että hän voi olla ylpeä joistain aikaansaannoksistaan, jotka osoittavat, että hän on onnistunut tavoittelemaan samoja asioita kuin ympärillään elävät, mutta paremmalla menestyksellä.
4. Ihmisen kuuluu jakaa käyttämänsä aika ja vaiva yhteiskunnan hyödyttämisen ja oman nautintonsa etsimisen välillä. On hyvä, jos ihminen löytää tavan yhdistää nämä kaksi.
Niin. Kyllä suurin osa ihmisistä varmaan haluaa nauttia elämästä ja saada aikaan enemmän kuin Keijo Keskiverto.
5. Ihmisen kuuluu perustaa eettinen koodinsa ympäröivän yhteiskunnan normeihin.
Eri mieltä. Itse ainakin haluaisin, että ympäröivän yhteiskunnan normit perustuisivat minun eettiseen koodiini. Muutosehdotuksia olisi paljonkin.
6. Ihminen ei saa ajatella liikaa, varsinkaan oman olemassaolonsa tarkoitusta. Kuolema ja muut vaikeat ja ajatuksia herättävät asiat pitää eristää muusta yhteiskunnasta.
Toista lausetta en edes ymmärrä. Mitä tuo eristäminen käytännössä tarkoittaisi? Ajattelu on jees, mutta ei sitä tarvitse mitään tyhjänpäiväisiä "tarkoituksia" kuitenkaan pohdiskella.
7. Ihminen ei saa kyseenalaistaa omaa elämäntapaansa tai yhteiskunnan tarkoitusperiä.
Kyllä saa, ja pitääkin mun mielestä.

Vastailen jossain vaiheessa vkl, kun oli muutama kommentti. Nyt ei kerkiä...

Kovaa vääntöä ollut nähtävästi. Pari kysymystä tuosta nopeasti luettuna tuli heti mieleen:

Columbu ennenkö poistut, vastaisito vielä nopeasti mikä ero tossa orjuus periaatteissa mielestäsi eroaa tästä onnelakolli esimerkistä? (tuo seiska kohta vois olla lievemässä muodossa, vaikka "ei kiinnosta", muuten voin ehkä tämän näkemyksen kanssasi jakaa.)
Eikö sinun tapauksessa ole vähän ristiriitaista päätyä niihin periaatteisiin päättelemällä, jotka "kieltävät" päättelemisen?

Toinen kysymys menisi Hempukkalle, Ihan uteliaisuudesta, ootko muuttanu suhtautumistasi treadin aiheeseen? Vai onko se vain lukijan, siis minun silmässä?

ektomorfilla oli tossa naseva vastaus tuolla yläpäässä, ei voi olla kuin samaa mieltä.

Joo mutta ei siihen kantsi edelleenkään takertua sanatarkasti :) Luulen, että tämän asian realiteetit ovat selvillä useimmille meistä.
Juu, varmasti useimmille teistä. Mutta mun on oikeasti vaikea ymmärtää näin mustavalkoista ajatusmaailmaa:

Riippuu vähän mummelista, mitä hän sanoo ja mitä tekee. Jos mummeli esittää mun mielestä perustelemattomia väitteitä, niin kyllä mä niihin vastaisin ja ilmoittaisin omat perustellut kantani. Jos hän niistä järkyttyy niin se on sitten voi voi. Eli en antaisi mummelin olla rauhassa, rankkaan totuuden korkeammalle kuin yksittäisen ihmisen mielihyvän.

Tällä päälläni, mikä mulla tällä hetkellä on, ajattelen niin, että vaikka mä olisin sitä mieltä, että jonkun uskovaisen onnellisuus ja mielenrauha perustuu pelkästään illuusioon, niin ei mulla oikeasti olisi halua mennä takomaan omia totuudeksi katsomiani asioita hänen päähänsä, mikäli näyttää sille, ettei tämän uskovaisen usko ole ilmeisen haitallista hänelle itselleen tai ympäristölle. Ja tällä hetkellä ajattelen samoin myös toisin päin tapahtuvasta käännytyksestä. Ja btw, mihinkäs realiteettiin se sopeutuu, kun sä metsästelet festareilla pyöreitä vaaleanpunaisia naisia juttutuokioille? ;) Tämän voit jättää huomioimatta

Toki suhtaudun tuohon Dragonin kommenttiin sillä varauksella, että muut teot kuin puhe ovat todennäköisesti parempia todisteita hänen ajatusmaailmasta kuin hänen sanomansa sanat, ja samalla tiestysti toivon, ettei hän nyt olisi vielä kovin laajassa mittakaavassa käytännössä toteuttanut tuota: ” Eli en antaisi mummelin olla rauhassa, rankkaan totuuden korkeammalle kuin yksittäisen ihmisen mielihyvän.”

En osaa sanoa mitään yleispätevää mittaria mutta jenkkiläinen kristitty äärioikeisto, fundamentalistiset terroristijärjestöt sekä Sharia-lakia soveltavat islamistiset teokratiat tarjoavat varoittavia esimerkkejä.
Kas kummaa, kun sinulle ei tullut mieleen yhtään tapausta kolikon toisesta puolesta. Ymmärränkö asian oikein, jos näen selityksesi sen, ettet ole itse koskaan käytännössä nähnyt sitä kolikon toista puolta, ja sen takia muiden puheet uskonnollisuuden hyvistä vaikutuksista eivät vakuuta sinua millään tavalla. Sä kun olet tuollainen tutkijatyyppi, niin varmasti olet etsinyt paljon tutkimustuloksia uskonnollisuuden vaikutuksista ihmisten hyvinvointiin. Hankala aihe tutkimuskohteeksi, mutta onko tullut yhtään mustaa valkoisella –dataa vastaan?

Noiden suurten monoteististen uskontojenkin kohdalla tekisi paljon hyvää jos kyseenalaistaminen johtaisi siihen että ihmiset voisivat avoimesti myöntää tiettyjen perusjuttujen olevan puhtaasti uskonnollisen uskon asioita. Siis sen sijaan, että yritetään väkisin vääntää todisteita havaittavasta todellisuudesta ja/tai filosofiasta. Tämä luultavasti vähentäisi merkittävästi uskontojen haitallisia puolia, kuten sitä pahamaineista fundamentalismia. Heille kun kaikki tuntuu todistavan uskonsa totuudesta ja kaikki ristiriitainen tieto on oletusarvoisesti väärässä.

Juuriki näin, puhut väkevästi! :worship:

Oletko itse oikea henkilö arvioimaan?

Jollain tasolla kyllä. En usko, että täällä kukaan on sitä erityisen pätevä arvioimaan.

Draakilla vaikuttaisi olevan huono päivä, mutta silti on aivan turha pitkittää tuota vittuilua. Esimerkiksi, jos jo myönnyt siihen, että OT jää sinunkin puolestasi tähän on siihen aivan turha näsäviisaasti lisätä "...kun ei kerran mene sulla perille". Se on vaan kusipäistä touhua. Ei millään pahalla. Ugh

Draakki oli asiassa vähintäänkin yhtä aktiivinen kuin minä, joten kai siinä oli kusipäitä kaksin kappalein. :rolleyes:

Varjoton: Ei ole vain sinun silmässäsi.

Hempukka: Veikkaan, että aika harva täällä alkaisi väittelemään uskovaisen kanssa, jos uskovainen sanoo, että jumala on olemassa. Oletan siis, että kyse on jostain henkilöstä jota ei tunne kovin hyvin. Toisaalta, jos joku esim. alkaa selittää miksi asia X biologiassa todistaa jumalan olemassaolon ja tuolle löytyy yksinkertainen tieteellinen selitys, niin en ainakaan itse osaisi olla hiljaa.

Jos tuollaiseen väittämään tarttuminen järkyttää esim. jonkun mummon maailmaa, niin todellakin se on voi voi.

Hempukka: -Olet ilmeisesti lääkäri tai ainakin valmistumassa oleva, vai olenko ymmärtänyt väärin? Jos näin, niin miten toimisit tilanteessa, jossa syvästi uskovainen mummo on vakavasti sairaana ja vaatisi selvitäkseen pysyvän lääkityksen, mutta mummo itse onkin sitä mieltä, että kyllä yläkerran herra auttaa, kunhan vain jaksaa rukoilla ja näin ollen on sitä mieltä että lääkkeet ovat hänelle turhia. Ja mummo on oikein hyvillä ja luottavaisilla mielen, kun uskoo ihan tosissaan sen yläkerran herran häntä auttavan vielä.

Miten tuollaisessa tapauksessa?

Annatko mummon jatkaa rauhassa uskoaan sen yläkerran herran auttavaan käteen vai selvitätkö hänelle että kyllä se yläkerran herran apu nyt ei riitäkään, vaan tarvitaan se lääkitys. Eikös tuossa olis kyse juurikin tuollaisesta tilanteesta, jossa tuon kyseisen uskovaisen mummon onnellisuus ja mielenrauha perustuu puhtaasti illuusioon sen yläkerran herran avusta, jota rukoilemalla saa ja muu on turhaa. Tokihan tuossa tuon mummon usko on ilmeisen haitallista hänelle itselleen, mutta se usko on toisaalta mummon koko maailmankuvan ja onnellisuuden perusta.

Sitä kun on aika vaikea määrittää, onko uskonnollisuudella ensinnäkään yhteisö- mutta erityisesti yksilötasolla enemmän negatiivisia kuin positiivisia vaikutuksia. Vai tuleeko jollekin mieleen jotain validia mittaria, jolla voitaisiin saada tarpeeksi luotettavia ja kiistattomia tuloksia?
Paletaani sanoi:
En osaa sanoa mitään yleispätevää mittaria mutta jenkkiläinen kristitty äärioikeisto, fundamentalistiset terroristijärjestöt sekä Sharia-lakia soveltavat islamistiset teokratiat tarjoavat varoittavia esimerkkejä.

Kas kummaa, kun sinulle ei tullut mieleen yhtään tapausta kolikon toisesta puolesta. Ymmärränkö asian oikein, jos näen selityksesi sen, ettet ole itse koskaan käytännössä nähnyt sitä kolikon toista puolta, ja sen takia muiden puheet uskonnollisuuden hyvistä vaikutuksista eivät vakuuta sinua millään tavalla. Sä kun olet tuollainen tutkijatyyppi, niin varmasti olet etsinyt paljon tutkimustuloksia uskonnollisuuden vaikutuksista ihmisten hyvinvointiin. Hankala aihe tutkimuskohteeksi, mutta onko tullut yhtään mustaa valkoisella –dataa vastaan?
Jos se on vaikeaa näyttää onko uskonnolla enemmän positiivisia tai negatiivisia vaikutuksia, niin silloinhan ratkaisu on yksinkertainen. Ei ole mitään syytä poiketa pääsäännöstä, eli rehellisestä totuuden ja faktojen ilmaisemisesta. Näyttötaakka on jälleen kerran pro-teismi -porukalla.

En keksi yhtäkään hyvää tekoa, jonka tehdäkseen ihmisen täytyisi olla uskovainen.
Sen sijaan "pahoja" tekoja, joihin vaaditaan uskontoa, on harvinaisen helppo keksiä. Esimerkkinä nyt vaikka JT:ien verensiirtojen kieltäminen.

Kun lisäksi verrataan vähiten uskonnollisia valtioita muihin valtioihin hyvinvoinnin suhteen, niin siinä on aika lupaavaa dataa uskonnottomuuden puolesta. Pallo on teillä, jotka haluatte ateistien pitävän leipäläpensä kiinni.

Hempukka: Veikkaan, että aika harva täällä alkaisi väittelemään uskovaisen kanssa, jos uskovainen sanoo, että jumala on olemassa. Oletan siis, että kyse on jostain henkilöstä jota ei tunne kovin hyvin.
Veikkaan toisin. Jumalan olemassaolo ontologisena kysymyksenä on niin herkullinen, että varmasti moni on siihen halukas tarttumaan. Itsekin olen siitä käynyt pitkällistä ajatuksenvaihtoa ihan tuntemattoman kanssa, joskin ihan omasta aloitteestani.
Hempukka: -Olet ilmeisesti lääkäri tai ainakin valmistumassa oleva, vai olenko ymmärtänyt väärin?
Olen, vaikka sillä ei tämän keskustelun kannalta pitäisi olla merkitystä. Mua vähän aikaisemmin hämäs Draakin tapa nostaa asiaa esille. Eihän täällä muidenkaan koulutustaustoja niin ruodita.
Jos näin, niin miten toimisit tilanteessa, jossa syvästi uskovainen mummo on vakavasti sairaana ja vaatisi selvitäkseen pysyvän lääkityksen, mutta mummo itse onkin sitä mieltä, että kyllä yläkerran herra auttaa, kunhan vain jaksaa rukoilla ja näin ollen on sitä mieltä että lääkkeet ovat hänelle turhia. Ja mummo on oikein hyvillä ja luottavaisilla mielen, kun uskoo ihan tosissaan sen yläkerran herran häntä auttavan vielä. Miten tuollaisessa tapauksessa?
Kuten itsekin sanoit, usko on tässä tapauksessa todennäköisesti mummelille haitaksi tässä asiassa. Kuvailisin, miten hoidettava sairaus tyypillisesti etenee ilman lääkitystä ja toisaalta miten lääkitys todennäköisesti tulee tilannetta parantamaan. Jos potilas olisi edelleen vakaasti sitä mieltä, ettei lääkitys tule kyseeseen, sanoisin mummelille (ja näin sanoisi varmasti aika suuri joukko vakaasti Jumalaan uskovistakin), etten itse ole lainkaan varma, tuleeko hänen Herransa apu realisoitumaan juuri tässä asiassa, ja suosittelisin lääkitystä. Jos mummeli kieltäytyisi edelleen ottamasta lääkitystä, minun tulisi kunnioittaa hänen itsemääräämisoikeuttaan. En siis lähtisi todistelemaan Jumalan olemassaoloa tai –olemattomuutta suuntaan tai toiseen.
Jos se on vaikeaa näyttää onko uskonnolla enemmän positiivisia tai negatiivisia vaikutuksia, niin silloinhan ratkaisu on yksinkertainen. Ei ole mitään syytä poiketa pääsäännöstä, eli rehellisestä totuuden ja faktojen ilmaisemisesta. Näyttötaakka on jälleen kerran pro-teismi -porukalla.
Ööh, en oikein ymmärrä tämän mielipiteen taustalla olevaa ajatuskulkua. Sinulla on kaksi tapaa toimia, tapa 1 ja 2, etkä pysty tekemään niiden seurauksista kvantitatiivista tutkimusta, jotta saisit selville eri toimintatapojen ja seurausten välisen korrelaation - > Valitset toisen kahdesta toimintatavasta, sanotaan sitä vaikka toimintatavaksi 1 . Mihin valintasi perustuu? Onko toimintatapa 1:n valitseminen yhtään sen perustellumpaa kuin se, että olisit valinnut toimintatapa 2:n?
Mitä muuten tarkoitat rehellisellä totuuden ilmaisemisella? Mitä kaikkia asioita totuutesi kattaa? Kattaako se kannanoton Jumalan olemassaolosta?
En keksi yhtäkään hyvää tekoa, jonka tehdäkseen ihmisen täytyisi olla uskovainen.
En minäkään. Tosin olen nähnyt, että usko voi toimia motiivina tehdä hyvää.

Sen sijaan "pahoja" tekoja, joihin vaaditaan uskontoa, on harvinaisen helppo keksiä. Esimerkkinä nyt vaikka JT:ien verensiirtojen kieltäminen. Kun lisäksi verrataan vähiten uskonnollisia valtioita muihin valtioihin hyvinvoinnin suhteen, niin siinä on aika lupaavaa dataa uskonnottomuuden puolesta. Pallo on teillä, jotka haluatte ateistien pitävän leipäläpensä kiinni.
Edellä mainituista huolimatta en siltikään halua vaipua splitting-moodiin. Ajatteletko, että sinulla on tarpeeksi dataa uskonnollisuuden nettovaikutuksista, jotta voit antaa sen kohdallasi tapahtua?

Ööh, en oikein ymmärrä tämän mielipiteen taustalla olevaa ajatuskulkua. Sinulla on kaksi tapaa toimia, tapa 1 ja 2, etkä pysty tekemään niiden seurauksista kvantitatiivista tutkimusta, jotta saisit selville eri toimintatapojen ja seurausten välisen korrelaation - > Valitset toisen kahdesta toimintatavasta, sanotaan sitä vaikka toimintatavaksi 1 . Mihin valintasi perustuu? Onko toimintatapa 1:n valitseminen yhtään sen perustellumpaa kuin se, että olisit valinnut toimintatapa 2:n?
Toimintatavan 1 "valinta" perustuu siihen, että se on se tehdasasetus. Rehellinen kommunikaatio on luonnollisesti se lähtökohta. Kuten sanoin, jos haluat, että tästä poiketaan, niin kaivataan hyviä perusteluja.

Mitä muuten tarkoitat rehellisellä totuuden ilmaisemisella? Mitä kaikkia asioita totuutesi kattaa? Kattaako se kannanoton Jumalan olemassaolosta?
Kattaa kaiken eli myös jumalien olemassaolon.

En minäkään. Tosin olen nähnyt, että usko voi toimia motiivina tehdä hyvää.
Hyvä, jos olet samaa mieltä.

Mutta mistä tiedät, että juuri usko on ollut se motiivi noissa näkemissäsi tapauksissa? Ettei vain olisi se kyky empatiaan, joka useimmilta ihmisiltä löytyy? Eikö tässäkin ole ylitsepääsemätön ongelma sen datan suhteen?

Edellä mainituista huolimatta en siltikään halua vaipua splitting-moodiin. Ajatteletko, että sinulla on tarpeeksi dataa uskonnollisuuden nettovaikutuksista, jotta voit antaa sen kohdallasi tapahtua?
Nyt en ole varma, että ymmärsin, mutta yritetään. Minä en tarvitse dataa mistään uskonnollisuuden nettovaikutuksista voidakseni kertoa totuuden asiasta. Dragon taisi sanoa samansuuntaisesti edellä. Totuus menee tunteiden ja kaiken muun edelle.
Mutta tietysti joissain harvoissa tapauksissa minäkin voisin pitää suuni kiinni, jos näyttö olisi tarpeeksi vahvaa sen puolesta, että rehellisyydellä olisi negatiiviset vaikutukset. Tätä näyttöä ei vain oikein tahdo löytyä. Harmi.

III. ATEISMIN ONGELMIA

1. Maailmankaikkeuden synty ja kehitys tyhjästä: "Miksi mitään on olemassa? Miksi luonnonlait ovat sellaiset kuin ovat? Miten maailmasta tuli juuri tällainen, monin tavoin käsittämättömän epätodennäköinen, hämmästyttävällä tavalla yhteensopiva ja täydellinen elämän syntyä ja ylläpitoa varten?"

2. Elämän ja tietoisuuden synty: "Miten elämä ja tietoisuus voivat syntyä aineesta ja energiasta?"

3. Persoonan alkuperä: "Miksi minä olen minä? Miten juuri minun tietoisuuteni on liitetty juuri siihen aineeseen ja energiaan, josta fyysinen ruumiini koostuu?"

4. Eettisen koodin alkuperä: "Mikä saa meidät toimimaan vastoin vaistojamme ja omaa etuamme? Mikä saa meidät valitsemaan yhden tavan toimia ja hylkäämään toisen, usein helpomman ja itselle hyödyllisemmän? Miksei luonnonvalinta ole kitkenyt epäitsekästä käytöstä ihmislajista?"

5. Ateismin alkuperä (naturalistinen maailmankatsomus?): "Eikö naturalistinen maailmankatsomus vaadi yhtälailla uskoa ja olettamuksia kuin usko maailmankaikkeuden alullepanneeseen Luojaan ja ole siten ristiriidassa oman skeptisen, todistusaineestoon tukeutuvan luonteensa kanssa?"

6. Ateismin alkuperä yksilössä (ympäristön vaikutus?): "Johtuuko jonkin tietyn henkilön Jumalan kieltäminen (ateismi) vain siitä, että hän on elänyt ja kasvanut ateistisessa ympäristössä ja/tai omaksunut ympäristöstään ateismia tukevia näkemyksiä?"

7. Ateismin mukanaan tuomat yhteiskunnalliset ongelmat: "Ateismista kumpuavia ajatusmalleja on käytetty epäeettisten agendojen levittämiseen (esim Hoxhan Albania). Voidaanko näin tehdä myös vastaisuudessa? Aiheuttaisiko ateismi vallitsevana näkemyksenä anarkiaa ja moraalittomuutta? Entä kumoaisiko täysateistinen maailmanjärjestys uskontojen hyvät vaikutukset? Olisiko ihmiskunnalle parempi jatkaa olemassaoloaan uskossa kuin ateismissa?"

8. Ateismin lähetyssaarnaamiseen (antiteismiin) liittyvät ongelmat: "Jos joku löytää onnen ja mielenrauhan uskostaan, onko oikein viedä sitä häneltä pois? Onko parempi tietää totuus vai elää elämäänsä rauhassa ja onnellisena?"

1. Ateismi ei tarkoita sitä, että uskoo maailmankaikkeuden synnyn nykyiseen kosmologiassa hyväksyttyyn teoriaan. Ei kukaan fyysikko edes väitä, että tuo on tyhjentävästi selitetty. Miksi minun pitäisi tuntea varmuutta siitä, miten maailmankaikkeus syntyi? Minusta on hienoa, että asiaa voidaan tutkia ja löytää parempia teorioita.

2. Sama juttu kuin #1, eikä tässäkään ole mitään ongelmaa. Aika suurella todennäköisyydellä tiedetään, miten elämälle välttämättömät alkuaineet ovat tähän kohtaan linnunrataa päätyneeet, mutta vaikkei teoriaa pitäisi oikeanakaan ei tilalle tarvitse keksiä kaasumaista luojaolentoa.

3. Samaa huttua edelleen - miten ja miksi tämä kysymys on ateistille ongelma? Itse pidän persoonallisuuttani ja tietoisuuttani perintötekijöideni ja elämäni aikana saamieni ulkoisten vaikutteiden yhteisvaikutuksena, mutta jälleen vaikka ei tähän usko, ei tilalla oikeasti tarvitse olla muuta.

4. Tämä on evoluutioteorian kautta selitetty erittäin tyhjentävästi. Melkein kaikki ekosysteemit on selitettävissä peliteorian kautta. Hyvin harva eliölaji toimii välittömän yksilönhyödyn ajamana vaan ohjautuu luonnonvalinnan seurauksena käyttäytymiseen, joka sopii ympäristön vasteisiin. Sitä paitsi ateismi ei tarkoita sitä, ettei yhteiskunnan arvostamia käyttäytymismalleja voisi myös yksilönä arvostaa.

5. Ei ateismi ole mielestäni maailmankatsomus. Ateismi tarkoittaa minulle sitä, etten usko kaikkiselittävään jumalaan asioiden luojana ja ohjaajana. En tunne mitään pakottavaa tarvetta uskoa tämän sijasta johonkin muuhun. Tiede selittää olemassaoloamme uskonnosta poikkeavalla tavalla ja tarjoaa huomattavasti uskottavamman teorian, mutta ei ateismi automaattisesti tarkoita, että on pakko "uskoa" tällä hetkellä hyväksyttyihin teorioihin. Tuskin 1900-luvun alussa kukaan ateisti koki eksistentiaalista kriisiä, vaikka Einstein osoitti että Newton oli ollut väärässä. Sinä uskot kaikkivaltiaaseen jumalaan, minä en. Tunnut kuvittelevan, että sinulla on näinollen oikeus ja velvollisuus kertoa minulle, mihin minä sitten uskon. Ei ateistin tarvitse uskoa mihinkään. Ei kaikella tarvitse olla selitystä, mutta silti voi käydä tyytyväisenä duunissa ja ostaa kotimatkalla R-kioskilta Ässäarvan.

6. Minusta ateismin pitäisi olla se neutraali tila, josta yksilö voi näin välttämättömäksi kokiessaan siirtyä uskoon. Olen käynyt pyhäkoulua, rippikoulun ja 12 vuotta suomalaista koulusysteemiä uskonnontunteineen. Rippikoulussa jo olin sen verran tietoinen asioista, että pystyin analysoimaan miksei näillä tarinoilla ollut kohdallani minkäänlaista vetoa.

7. Jos yhtään avoimin silmin katselee uutisiä nykyaikanakaan, on helppo olla enemmän huolissaan uskontojen aiheuttamasta väkivallasta. Eettinen käyttäytyminen kanssaihmisiä kohtaan ei ollut Jeesuksen keksintö ja sekä Koraani että Raamattu tukevat avoimesti "väärin uskovien" joukkomurhaamista.

8. Mun puolestani ihmiset saavat uskoa, mihin ikinä vain haluavat. Siinä vaiheessa kun uskonnolliset johtohahmot alkavat ajaa yhteiskunnallista agendaansa näitä laumasieluja hyväksikäyttäen alan kyllä argumentoida vastakarvaan.

Ateisti. Uskonnoista kuulin vasta ensimmäisellä luokalla; pari hienoa tarinaa sieltä on päähän jäänyt. Hienoja tarinoita selittämään vanhan maailman tapahtumia eikä muuta; eikä ne kaikki niin hyviä edes ole.

En miellä itseäni muuksi, kuin ihmisolennoksi, mutta nää kyselyt oli niin hauskoja, että päätin vastata :)

1. Maailmankaikkeuden synty ja kehitys tyhjästä: "Miksi mitään on olemassa? Miksi luonnonlait ovat sellaiset kuin ovat? Miten maailmasta tuli juuri tällainen, monin tavoin käsittämättömän epätodennäköinen, hämmästyttävällä tavalla yhteensopiva ja täydellinen elämän syntyä ja ylläpitoa varten?"

Kaikella on pyrkimys elää. Luonto noudattaa tätä kaavaa kaikessa, ei sitä tarvitse erikseen selittää, ainakaan minulle :D. Tottahan toki aina kiinnostaa, kun joku saa näitä juttuja valotettua käytännön ja tutkimusten kautta.

2. Elämän ja tietoisuuden synty: "Miten elämä ja tietoisuus voivat syntyä aineesta ja energiasta?"

Mistä muusta ne voisi tulla :wtf:

3. Persoonan alkuperä: "Miksi minä olen minä? Miten juuri minun tietoisuuteni on liitetty juuri siihen aineeseen ja energiaan, josta fyysinen ruumiini koostuu?"

Mä jatkan ihmislajia ei sen kummosempaa :rolleyes: Ja tohon jälkimmäiseen, että nuo kaks juttua kuuluu samaan pakettiin, ei ole vielä ainakaan tullu semmosta tyyppiä vastaan, jolle tuo tietoisuus olis erikseen ladattu jostakin.

4. Eettisen koodin alkuperä: "Mikä saa meidät toimimaan vastoin vaistojamme ja omaa etuamme? Mikä saa meidät valitsemaan yhden tavan toimia ja hylkäämään toisen, usein helpomman ja itselle hyödyllisemmän? Miksei luonnonvalinta ole kitkenyt epäitsekästä käytöstä ihmislajista?"

Se että tekee ulkoisesti "vääriä" valintoja, ei tarkoita sitä etteikö ne olisi sillä hetkellä vaistojen varaisesti juuri niitä oikeita. Epäitsekkys ei välttämättä ole yksilölle aina se "paras" vaihtoehto, varsinkin jos ei sillä hetkellä nähdä niitä pitempiaikaisia vaikutuksia, eli miten se tulee vaikuttamaan ympäristöön pidemmällä aikavälillä.

5. Ateismin alkuperä (naturalistinen maailmankatsomus?): "Eikö naturalistinen maailmankatsomus vaadi yhtälailla uskoa ja olettamuksia kuin usko maailmankaikkeuden alullepanneeseen Luojaan ja ole siten ristiriidassa oman skeptisen, todistusaineestoon tukeutuvan luonteensa kanssa?"

Kyllähän se uskomista vaatii, mutta ei uskoa. Näkemys on ehkä parempi sana tähän? En ole skeptinen vaan realisti, tykkään seurata asioita kuin asioita kokonaisvaltaisen näkemyksen pohjalta. Asioihin tulee väliaikaisia "ratkaisuja", mutta ne elää ja kehityy kuitenkin koko ajan.

6. Ateismin alkuperä yksilössä (ympäristön vaikutus?): "Johtuuko jonkin tietyn henkilön Jumalan kieltäminen (ateismi) vain siitä, että hän on elänyt ja kasvanut ateistisessa ympäristössä ja/tai omaksunut ympäristöstään ateismia tukevia näkemyksiä?"

Minä olen aika uskovaisesta perheestä, mutta silti minusta on tullut tarkkailija luonne.

7. Ateismin mukanaan tuomat yhteiskunnalliset ongelmat: "Ateismista kumpuavia ajatusmalleja on käytetty epäeettisten agendojen levittämiseen (esim Hoxhan Albania). Voidaanko näin tehdä myös vastaisuudessa? Aiheuttaisiko ateismi vallitsevana näkemyksenä anarkiaa ja moraalittomuutta? Entä kumoaisiko täysateistinen maailmanjärjestys uskontojen hyvät vaikutukset? Olisiko ihmiskunnalle parempi jatkaa olemassaoloaan uskossa kuin ateismissa?"

Ei kummassakaan, jos nuita asioita pähkäilee, niin ne tärkeiden asioiden todelliset seikat jäävät huomioimatta. Toisinsanoen, kun on ratkaisujen aika me kaikki kuitenkin haluamme samoja asioita, niin miksi tuhrata aikaa epäolennaiseen, kuin uskomuksista väittelemiseen?

8. Ateismin lähetyssaarnaamiseen (antiteismiin) liittyvät ongelmat: "Jos joku löytää onnen ja mielenrauhan uskostaan, onko oikein viedä sitä häneltä pois? Onko parempi tietää totuus vai elää elämäänsä rauhassa ja onnellisena?"

Kaikille suotakoon onnellinen elämä. Joku löytää sen Jumalasta... Viihde-elektroniikasta... työstä... haltioista... urheilusta.. Twilight-Saagasta... lähteitä on monia ja käsittääkseni se on hyvä asia?

Toimintatavan 1 "valinta" perustuu siihen, että se on se tehdasasetus. Rehellinen kommunikaatio on luonnollisesti se lähtökohta. Kuten sanoin, jos haluat, että tästä poiketaan, niin kaivataan hyviä perusteluja.

Ymmärän. Mutta oletko tarkastellut asiaa siten, että sinulla olisi edes teoreettista mahdollisuutta saada perusteluja toimintatapa 2:n puolesta? Ilmeisesti olet tutkinut asiaa huolellisesti, kun olet sanonut aikaisemmin tässä ketjussa:

Toki voi olla. Uskon haitat vaan voittavat ne hyödyt ylivoimaisesti.

Mielenkiintoista! Olet siis noudattanut tätä näkemystä muodostaessasi tieteellisen tiedonhankinnan periaatetta. Tarkastellut asiaa puolueettomasti ja käynyt läpi tutkimustuloksia asian tiimoilta monipuolisesti. Mua ihan oikeasti kiinnostaa, mihin tutkimuksiin tämä näkemyksesi perustuu. Itse tuossa äkkiseltään yritin löytää tietoa asiasta ja päädyin tälle sivulle:

http://www.argumentti.fi/bruce_sheiman_ateisti_puolustaa_uskontoa.php?bid=9

Tuo Bruce Sheimanin kirja vaikuttaa lukemisen arvoiselle. Oikein mielenkiintoinen lähtökohta, kun ateisti puolustaa uskontoa. Kiinnostaa varmaan monia muitakin täällä.

Kattaa kaiken eli myös jumalien olemassaolon.
Sinulla on totuus Jumalan olemassaolosta? Olisiko se kuitenkin vain valistunut arvaus?

Mutta mistä tiedät, että juuri usko on ollut se motiivi noissa näkemissäsi tapauksissa? Ettei vain olisi se kyky empatiaan, joka useimmilta ihmisiltä löytyy? Eikö tässäkin ole ylitsepääsemätön ongelma sen datan suhteen?

Tämä kuvastaa hyvin sitä splitting-moodia, johon viittasin edellisessä viestissäni. Se tarkoittaa lohkomista, eli mustavalkoista asioiden tai ihmisten jakamista täysin hyviin ja täysin pahoihin. En ole tietenkään täysin varma, että sinä olet siihen sortunut, mutta kunhan tässä mietiskelen, mihin mun tekemäni havainnot viittaavat. Minusta vähän vaikuttaa sille, että sä tarkastelet asioita siten, että se kategorisesti vahvistaa sun näkemystäsi siitä, ettei uskonnolla voi olla positiivisia vaikutuksia: jos joku uskovainen tekee jotain hyvää, ei teon motiivina ole voinut toimia usko, vaan teko on selitettävissä puhtaasti ihmisen luontaisella kyvyllä empatiaan, edes sitä vaihtoehtoa, että motiivina on toiminut usko, ei voi ottaa huomioon, koska et voi saada siitä sataprosenttista varmuutta, vaikka itse teon tekijäkin sanoisi, että jonkun epäitsekkään teon taustalla on vaikuttanut joku uskonkappale. Miksi? Koska olet päättänyt, ettei uskolla voi olla positiivisia vaikutuksia. Tai ainakin todennäköisyys siihen on mielestäsi niin minimaalinen, ettei sitä vaihtoehtoa tule ottaa huomioon! Jos taas joku uskovainen tekee jotain pahaa, on se ilman muuta hänen uskovaisuutensa syytä, koska sinulla on niin paljon (ilmeisen monipuolisesta todistusaineistosta poimittuja) esimerkkejä siitä, että usko on toiminut vaikuttimena tehdä pahaa. Ei siis ole mahdollista, että uskovaisen virheiden taustalla voisi olla vaikka luontainen taipumuksemme sortua itsekkäisiin tekoihin. Koska tekijä sattuu olemaan uskovainen!!

Näin niin kuin kärjistäen..Mutta saat varmaan pointista kiinni?

Minä en tarvitse dataa mistään uskonnollisuuden nettovaikutuksista voidakseni kertoa totuuden asiasta.
Aijjaa... Et siis olekaan päätynyt näkemykseesi monipuoisen tiedonhankinnan päätteeksi?

Mutta tietysti joissain harvoissa tapauksissa minäkin voisin pitää suuni kiinni, jos näyttö olisi tarpeeksi vahvaa sen puolesta, että rehellisyydellä olisi negatiiviset vaikutukset. Tätä näyttöä ei vain oikein tahdo löytyä. Harmi.
Niin, sitä näyttöä et tule saamaan, koska juuri sanoit, ettet tarvitse dataa uskonnollisuuden nettovaikutuksista. Vai miten se nyt menikään?

Ymmärän. Mutta oletko tarkastellut asiaa siten, että sinulla olisi edes teoreettista mahdollisuutta saada perusteluja toimintatapa 2:n puolesta? Ilmeisesti olet tutkinut asiaa huolellisesti, kun olet sanonut aikaisemmin tässä ketjussa:

Mielenkiintoista! Olet siis noudattanut tätä näkemystä muodostaessasi tieteellisen tiedonhankinnan periaatetta. Tarkastellut asiaa puolueettomasti ja käynyt läpi tutkimustuloksia asian tiimoilta monipuolisesti. Mua ihan oikeasti kiinnostaa, mihin tutkimuksiin tämä näkemyksesi perustuu. Itse tuossa äkkiseltään yritin löytää tietoa asiasta ja päädyin tälle sivulle:

http://www.argumentti.fi/bruce_sheiman_ateisti_puolustaa_uskontoa.php?bid=9

Tuo Bruce Sheimanin kirja vaikuttaa lukemisen arvoiselle. Oikein mielenkiintoinen lähtökohta, kun ateisti puolustaa uskontoa. Kiinnostaa varmaan monia muitakin täällä.
Yleisesti ottaenhan se on itsestään selvää, että järjen käyttö on parempi vaihtoehto kuin usko. Oli kyse sitten homeopatiaan uskomisesta, joka johtaa malariaan kuolemiseen, tai niistä verensiirroista, mitkä aiemmin mainitsin, tai ties mistä. Esimerkkejä on loputtomasti siitä kuinka usko johtaa haitallisiin seurauksiin. Esimerkkejä siitä, kuinka järjen käyttö johtaa ongelmiin... eipä tule mieleen. Mielelläni kuulisin.

Sinulla on totuus Jumalan olemassaolosta? Olisiko se kuitenkin vain valistunut arvaus?
Ei enää tätä samaa väsynyttä paskaa, pliis. Toistetaan nyt ties kuinka monennen kerran: minulta et saa väitettä jumalien tai keijujen tai yksisarvistenkaan olemassaolosta suuntaan tai toiseen. Ainoa kommentti tähän liittyen on, että meillä ei yksinkertaisesti ole mitään syytä olettaa, että mitään noista otuksista on olemassa. Niihin uskominen on siis irrationaalista.

Usko ja epäusko ilmiöön X eivät ole yhtä legitiimejä näkemyksiä, jos ilmiölle X ei ole mitään näyttöä. Ja vielä kerran, epäusko ilmiön X olemassaoloon EI OLE SAMA kuin uskominen ilmiön X ei-olemassaoloon. Tärkeä pointti, jota toivottavasti ei enää tarvitse toistaa.

Tämä kuvastaa hyvin sitä splitting-moodia, johon viittasin edellisessä viestissäni. Se tarkoittaa lohkomista, eli mustavalkoista asioiden tai ihmisten jakamista täysin hyviin ja täysin pahoihin. En ole tietenkään täysin varma, että sinä olet siihen sortunut, mutta kunhan tässä mietiskelen, mihin mun tekemäni havainnot viittaavat. Minusta vähän vaikuttaa sille, että sä tarkastelet asioita siten, että se kategorisesti vahvistaa sun näkemystäsi siitä, ettei uskonnolla voi olla positiivisia vaikutuksia: jos joku uskovainen tekee jotain hyvää, ei teon motiivina ole voinut toimia usko, vaan teko on selitettävissä puhtaasti ihmisen luontaisella kyvyllä empatiaan, edes sitä vaihtoehtoa, että motiivina on toiminut usko, ei voi ottaa huomioon, koska et voi saada siitä sataprosenttista varmuutta, vaikka itse teon tekijäkin sanoisi, että jonkun epäitsekkään teon taustalla on vaikuttanut joku uskonkappale. Miksi? Koska olet päättänyt, ettei uskolla voi olla positiivisia vaikutuksia. Tai ainakin todennäköisyys siihen on mielestäsi niin minimaalinen, ettei sitä vaihtoehtoa tule ottaa huomioon! Jos taas joku uskovainen tekee jotain pahaa, on se ilman muuta hänen uskovaisuutensa syytä, koska sinulla on niin paljon (ilmeisen monipuolisesta todistusaineistosta poimittuja) esimerkkejä siitä, että usko on toiminut vaikuttimena tehdä pahaa. Ei siis ole mahdollista, että uskovaisen virheiden taustalla voisi olla vaikka luontainen taipumuksemme sortua itsekkäisiin tekoihin. Koska tekijä sattuu olemaan uskovainen!!

Näin niin kuin kärjistäen..Mutta saat varmaan pointista kiinni?
Jos pointti oli vääristellä minun kannastani sellainen, että sitä vastaan on helpompi hyökätä, niin sain kiinni.
En allekirjoita tuota "kärjistettyä" kuvaustasi minusta. Next.

Aijjaa... Et siis olekaan päätynyt näkemykseesi monipuoisen tiedonhankinnan päätteeksi?
Nyt luit kommentin väärin.

En siis tarkoittanut, että en tarvitse dataa haittavaikutuksista voidakseni kertoa totuuden näistä haittavaikutuksista, vaan tarkoitin, että voin kertoa totuuden uskosta jumalaan ilman näyttöä uskonnon haittavaikutuksista, joka on tässä tilanteessa täysin irrelevantti kysymys. Eli voin sanoa "usko jumalaan on irrationaalista", vaikka minulla ei olisikaan mitään näyttöä uskonnon haittavaikutuksista.

Niin, sitä näyttöä et tule saamaan, koska juuri sanoit, ettet tarvitse dataa uskonnollisuuden nettovaikutuksista. Vai miten se nyt menikään?
Viittaan ylempään väärinkäsitykseen.

Kaksinaismoralismi ei ole hienoa, ei alkuunkaan.
Vai onko tämä tätä järkeilyä kun Paavi hyväksyi ristiretket hän ei ollut enää 'tosiuskovainen' ?

Eikö tästä hyväpaha teemasta ole jo niin monta vääntöä ollut, ettei siittä enää tarvitsisi vääntää. Toisaalta ei sekään niin kummallista ole, muistaakseni se oli Dawkinssi ja Harriskin, jotka sekoilivat kirjoissaan sen turhan monimutkaisesti. Ektomorfi sen tuossa mielestäni hyvin kiteytti, joskaan se ei ollut ensimmäinen kerta tässä tredissä.

Tota Bruce Sheimanin kirjaa en ole lukenut, taidan kokeilla yrittää. vilkastuna tota linkkiä näkyi sielä heti vanhaa tietoa uskonto ja terveys yhdistettiin samaan nippuun. Ei ole pitkäkään, kun tutkijat kesivät sen yhdistävän tekijän ja se toimi myös ilman uskontoa.
Samaten ihmetytti kohta:
Sheimanin kysymys näille ateisteille on: olisimmeko me voineet päästä näin pitkälle historiassa - tieteellisesti, moraalisesti, teknologisesti ja kulttuurisesti - ilman uskontoa? Sheimanin mukaan ilmeinen vastaus on "ei". Modernin tieteen alku on juuri kristillisissä länsimaissa ja siinä uskonnollisessa ideassa, että luonto oli Jumalan luoma ja luonnon tutkimus oli tapa juhlistaa Jumalan kunniaa (luonnossa ei ollut henkiä, joita olisi pitänyt lepytellä eikä näkyvää maailmaa pidetty harhana - miksipä ryhtyä tutkimaan jotain harhaa)
Ei pe*kele syyttää ny toisista uskomusista ateismia. Henget ja harhathan kuuluu ateismiin, vai oliko se nyt uskontoon?

^ Tuohon Sheimanin kysymykseen, että eikös se ole lähinnä niin, että kun uskonto irrotetiin näistä jutuista niin moderni tiede pääsi kehittymään? Ja eikös nuo tieteen alut ollu jostain lähi-idästä lähtösin, ei siellä mun käsittääkseni kristittyjä ollu pääasiassa? Kristillinen eurooppa junnas aika kauan paikollaan =) Mutta samahan se on tästäkin ottaa kunnia ;)

Yleisesti ottaenhan se on itsestään selvää, että järjen käyttö on parempi vaihtoehto kuin usko. Oli kyse sitten homeopatiaan uskomisesta, joka johtaa malariaan kuolemiseen, tai niistä verensiirroista, mitkä aiemmin mainitsin, tai ties mistä. Esimerkkejä on loputtomasti siitä kuinka usko johtaa haitallisiin seurauksiin. Esimerkkejä siitä, kuinka järjen käyttö johtaa ongelmiin... eipä tule mieleen. Mielelläni kuulisin. .

Ektomorfi, me puhumme NETTOVAIKUTUKSESTA. Se on aivan totta, että niitä esimerkkejä on paljon uskon haitallisista vaikutuksista. Mutta toisaalta, on myös esimerkkejä paljon uskon positiivisista vaikutuksista ihmisen hyvinvointiin. Vai luitko ollenkaan tuota linkkiä, jonka laitoin? Mitä ajatuksia tuo kirjan synteesi uskonnollisuuden ja terveyden välisestä suhteesta sinussa herättää? Varjoton, mikä se yhdistävä tekijä on, joka selittää mielestäsi näennäistä yhteyttä uskonnollisuuden ja terveyden välillä? Ja vaikka tuollainen sekoittava tekijä onkin havaittu, niin selittääkö se tyhjäksi kaikki tutkimustulokset? Meinaan sitä, että nollaako se uskonnollisuuden syyosuuden terveyshyötyjen prevalenssissa? Tekeekö se mahdottomaksi uskonnollisuuden ja terveyden välisen epäsuorankin syy-yhteyden? Mua ihan aikuisten oikeasti kiinnostaa tämä asia siten, että mua kiinnostaa saada tietoa asian kummastakin puolesta. Pitääkin käydä tämän jälkeen PubMedittämässä, mutta kiinnostaa kuulla näkemyksiä täältäkin.

Ei enää tätä samaa väsynyttä paskaa, pliis. Toistetaan nyt ties kuinka monennen kerran: minulta et saa väitettä jumalien tai keijujen tai yksisarvistenkaan olemassaolosta suuntaan tai toiseen. Ainoa kommentti tähän liittyen on, että meillä ei yksinkertaisesti ole mitään syytä olettaa, että mitään noista otuksista on olemassa. Niihin uskominen on siis irrationaalista.
Usko ja epäusko ilmiöön X eivät ole yhtä legitiimejä näkemyksiä, jos ilmiölle X ei ole mitään näyttöä. Ja vielä kerran, epäusko ilmiön X olemassaoloon EI OLE SAMA kuin uskominen ilmiön X ei-olemassaoloon. Tärkeä pointti, jota toivottavasti ei enää tarvitse toistaa.

Se oli vain pieni sanallinen kikkailu, älä ota liian vakavasti.

En allekirjoita tuota "kärjistettyä" kuvaustasi minusta. Next .
Tuskimpa sitä ääneen kukaan myöntäisikään. Tosin voin olla asiassa täysin väärässäkin.

En siis tarkoittanut, että en tarvitse dataa haittavaikutuksista voidakseni kertoa totuuden näistä haittavaikutuksista, vaan tarkoitin, että voin kertoa totuuden uskosta jumalaan ilman näyttöä uskonnon haittavaikutuksista, joka on tässä tilanteessa täysin irrelevantti kysymys. Eli voin sanoa "usko jumalaan on irrationaalista", vaikka minulla ei olisikaan mitään näyttöä uskonnon haittavaikutuksista.

Tässä tullaan oikeastaan siihen, missä kontekstissa termi irrationaalinen määritellään. Jos se määritellään Jumalan olemassaoloa koskevassa kontekstissa, et tosiaankaan tarvitse näyttöä uskon negatiivisista ja positiivisista vaikutuksista ihmisen hyvinvointiin. Mutta jos se määritellään siinä kontekstissa, joka koskee uskonnollisuuden vaikutuksia ihmisen hyvinvointii, tarvitset todellakin tutkimusdataa asiasta voidaksesi lausua ”usko jumalaan on irrationaalista”. Tarvitset myös tutkimusdataa voidaksesi lausua:
Uskon haitat vaan voittavat ne hyödyt ylivoimaisesti.
Paljasta nyt mullekin tiedonlähteesi! Mihin tutkimuksiin tuo perustuu?

Back
Ylös Bottom