Ei ole tarkoitus provosoida. Vasta-argumenttien esittäminen on se pääasia, mutta välillä kieltämättä lisään pientä zingiä kommentteihin, jos tuntuu, että vastapuoli vääristelee asioita tai itse sortuu kettuiluun.:jahas:Ootpa ektomorfi hyvä provosoimaan, se on myönnettävä sun kunniaksi :D
Oukkidoukki.Tuosta väittämästäsi false equivalence fallacysta: Jos väität, että Jumala on tai Jumalaa ei ole, sulla on todistamisvelvollisuus. Jos et väitä, sulla ei ole todistamisvelvollisuutta. Harva ateisti sanoo varmuudella, ettei Jumalaa ole olemassa. Esim Dawkins on sanonut, ettei Jumala ole todennäköinen, ja jossain ohjelmassaan kertoi asettavansa itsensä jumalusko-ateismi-asteikolla 1-7 kohtaan 6 (tai 6.9). Teekannu-Russellkaan ei kieltänyt Jumalan olemassaoloa, vaan piti sitä ainoastaan äärimmäisen epätodennäköisenä.
Myönnän kuitenkin, että käytin tuota todistamisvelvollisuuslainausta hämäävässä asiayhteydessä enkä ilmaissut itseäni tarpeeksi tarkasti, selkeästi ja johdonmukaisesti (nukuin viime yönä 3 tuntia, seli seli). Ymmärrän hyvin, että sun käsityksen mukaan spekulaatiot jumaluuden olemuksesta eivät ole olennaisia, ennen kuin Jumalan olemassaolo on todistettu.
Lupasin jo äsken, että siirrän pohdiskeluni muualle. Tämän viestin jälkeen lopetan kirjoittelun ainakin vähäksi aikaa, vaikka tulisi miten hurjia vasta-argumentteja.
Ookoo, kommentoidaan nyt jotenkin noita, vaikka tuntuvat lähinnä herättävän kysymyksiä meikäläiselle.Ihan mielenkiinnosta, ektis, mitä noista orjuuden teeseistä sä et noudata (ja mitä noudatat)? Jos olisit niin ystävällinen ja postaisit sun vatauksen perusteluineen. En kyllä lupaa kommentoida sitä mitenkään, mutta haluaisin nähdä, miten sun elämän suuntaviivat eroaa tuosta ajatusmallista.
1. Ihmisen kuuluu elää elämänsä yhteiskunnan, median ja viihteen orjana.
Tätä en oikein ymmärrä. Onko media ja viihde meidän orja vai toisinpäin?
2. Ihmisen kuuluu tavoitella samoja asioita kuin ympärillään olevat ihmiset. Asioiden, joita ihminen tavoittelee, olisi hyvä hyödyttää yhteiskuntaa ja/tai tuottaa nautintoa.
Miksei voisi tavoitella eri asioita? Toisen lauseen kanssa olen henk.koht. samaa mieltä.
3. Ihmisen kuuluu suoriutua elämästään siten, että hän voi olla ylpeä joistain aikaansaannoksistaan, jotka osoittavat, että hän on onnistunut tavoittelemaan samoja asioita kuin ympärillään elävät, mutta paremmalla menestyksellä.
4. Ihmisen kuuluu jakaa käyttämänsä aika ja vaiva yhteiskunnan hyödyttämisen ja oman nautintonsa etsimisen välillä. On hyvä, jos ihminen löytää tavan yhdistää nämä kaksi.
Niin. Kyllä suurin osa ihmisistä varmaan haluaa nauttia elämästä ja saada aikaan enemmän kuin Keijo Keskiverto.
5. Ihmisen kuuluu perustaa eettinen koodinsa ympäröivän yhteiskunnan normeihin.
Eri mieltä. Itse ainakin haluaisin, että ympäröivän yhteiskunnan normit perustuisivat minun eettiseen koodiini. Muutosehdotuksia olisi paljonkin.
6. Ihminen ei saa ajatella liikaa, varsinkaan oman olemassaolonsa tarkoitusta. Kuolema ja muut vaikeat ja ajatuksia herättävät asiat pitää eristää muusta yhteiskunnasta.
Toista lausetta en edes ymmärrä. Mitä tuo eristäminen käytännössä tarkoittaisi? Ajattelu on jees, mutta ei sitä tarvitse mitään tyhjänpäiväisiä "tarkoituksia" kuitenkaan pohdiskella.
7. Ihminen ei saa kyseenalaistaa omaa elämäntapaansa tai yhteiskunnan tarkoitusperiä.
Kyllä saa, ja pitääkin mun mielestä.
Luulen, että tämän asian realiteetit ovat selvillä useimmille meistä.