Okei. Kokeillaas nyt jotain tähän vastata.
Kuten jo mainitsin, olen ensinnäkin eri mieltä näistä määritelmistäkin, mutta joo...
II. KRISTINUSKON (TEISMIN) ONGELMIA
Vaikka esittämäsi kysymykset ovat tuttua kauraa, niin itse kiteyttäisin teismin ongelman täysin näytön ympärille, ja koska siitä ongelmasta ei päästä yli, ei ole tarvetta minkäänlaiselle filosofoinnille, että miksi joku tuskin olemassa oleva hahmo tekee ja on tehnyt milloin mitäkin.
Eli:
Miksi pitäisi uskoa johonkin, mille ei ole näyttöä? Jos vastaus on "se on uskon pointti", niin on täysin mahdoton ajatus, että joku sokealla uskolla sattuisi osumaan siihen/niihin oikeaan/oikeisiin jumalaan/jumaliin. Tuolla perustelullahan pitäisi sitten uskoa keijuihinkin, koska keijut saattaisivat muuten kostaa skeptisyyden tuonpuoleisessa.
Harmi vaan, että osa jumalista on sellaisia, etteivät hyväksy uskoa muihin jumaliin. Game over siis.
III. ATEISMIN ONGELMIA
1. Maailmankaikkeuden synty ja kehitys tyhjästä: "Miksi mitään on olemassa? Miksi luonnonlait ovat sellaiset kuin ovat? Miten maailmasta tuli juuri tällainen, monin tavoin käsittämättömän epätodennäköinen, hämmästyttävällä tavalla yhteensopiva ja täydellinen elämän syntyä ja ylläpitoa varten?"
Alkuun tieteellisiä kysymyksiä, joita voidaan vain yrittää parhaamme mukaan selvittää. Loppuun sujautit sitten melkoista subjektiivista höttöä, jota en pidä kovinkaan totuudenmukaisena.
2. Elämän ja tietoisuuden synty: "Miten elämä ja tietoisuus voivat syntyä aineesta ja energiasta?"
Jotenkin. Hyvä kysymys, mutta ei ateistien tarvitse tätä selittää. Ei tarvitse keiju-skeptikkojenkaan btw.
3. Persoonan alkuperä: "Miksi minä olen minä? Miten juuri minun tietoisuuteni on liitetty juuri siihen aineeseen ja energiaan, josta fyysinen ruumiini koostuu?"
Niin. Näytön mukaanhan persoona on sidottu juurikin siihen hyytelöön, joka meidän korvien välistä löytyy. En taida edes ymmärtää tätä kysymystä. Onko tää nyt sellainen loputon "miksi" -kysymysten ketju, mitä yleensä kuulee pieniltä lapsilta?
4. Eettisen koodin alkuperä: "Mikä saa meidät toimimaan vastoin vaistojamme ja omaa etuamme? Mikä saa meidät valitsemaan yhden tavan toimia ja hylkäämään toisen, usein helpomman ja itselle hyödyllisemmän? Miksei luonnonvalinta ole kitkenyt epäitsekästä käytöstä ihmislajista?"
Altruismin selviytymiselle evoluution ja luonnonvalinnan keskellä on kehitetty jo kauan sitten tyydyttävä selitys. Mutta taas tällainen tieteellinen kysymyshän tämä on. Aika typerää mielestäni, jos tosiaan odotat kaiken selittämistä ihmisiltä vain siksi, että he eivät usko johonkin taikaolentoon.
5. Ateismin alkuperä (naturalistinen maailmankatsomus?): "Eikö naturalistinen maailmankatsomus vaadi yhtälailla uskoa ja olettamuksia kuin usko maailmankaikkeuden alullepanneeseen Luojaan ja ole siten ristiriidassa oman skeptisen, todistusaineestoon tukeutuvan luonteensa kanssa?"
En ymmärrä. Ateismin alkuperä on siis missä, ja mikä on ristiriidassa todistusaineistoon tukeutuvan ajatusmaailman kanssa?
6. Ateismin alkuperä yksilössä (ympäristön vaikutus?): "Johtuuko jonkin tietyn henkilön Jumalan kieltäminen (ateismi) vain siitä, että hän on elänyt ja kasvanut ateistisessa ympäristössä ja/tai omaksunut ympäristöstään ateismia tukevia näkemyksiä?"
No, tässä on käytössä tämä ateismin määritelmä, jota en allekirjoita. Teismin puute on ihmisillä se tehdasasetus. Ei tarvita mitään aivopesua.
7. Ateismin mukanaan tuomat yhteiskunnalliset ongelmat: "Ateismista kumpuavia ajatusmalleja on käytetty epäeettisten agendojen levittämiseen (esim Hoxhan Albania). Voidaanko näin tehdä myös vastaisuudessa? Aiheuttaisiko ateismi vallitsevana näkemyksenä anarkiaa ja moraalittomuutta? Entä kumoaisiko täysateistinen maailmanjärjestys uskontojen hyvät vaikutukset? Olisiko ihmiskunnalle parempi jatkaa olemassaoloaan uskossa kuin ateismissa?"
Ihan hyvin olisit voinut nimetä tämän kohdan seuraavasti: "Keiju-skeptisyyden tuomat yhteiskunnalliset ongelmat". Ateismista kumpuavia... hohhoijaa.
8. Ateismin lähetyssaarnaamiseen (antiteismiin) liittyvät ongelmat: "Jos joku löytää onnen ja mielenrauhan uskostaan, onko oikein viedä sitä häneltä pois? Onko parempi tietää totuus vai elää elämäänsä rauhassa ja onnellisena?"
Aiempaan keskusteluun viitaten, tällä kysymyksellä ei tee käytännössä juuri mitään, koska useimmissa tapauksissa ei voida etukäteen tietää, johtaako uskosta luopuminen onneen vai onnettomuuteen.
Liian paljon kysymyksiä, liian paljon ongelmia, liian paljon päänvaivaa. On vain yksi ratkaisu:
Ei minulle.
VI. ORJUUS.
Siihen kuuluvat seuraavat periaatteet:
1. Ihmisen kuuluu elää elämänsä yhteiskunnan, median ja viihteen orjana.
2. Ihmisen kuuluu tavoitella samoja asioita kuin ympärillään olevat ihmiset. Asioiden, joita ihminen tavoittelee, olisi hyvä hyödyttää yhteiskuntaa ja/tai tuottaa nautintoa.
3. Ihmisen kuuluu suoriutua elämästään siten, että hän voi olla ylpeä joistain aikaansaannoksistaan, jotka osoittavat, että hän on onnistunut tavoittelemaan samoja asioita kuin ympärillään elävät, mutta paremmalla menestyksellä.
4. Ihmisen kuuluu jakaa käyttämänsä aika ja vaiva yhteiskunnan hyödyttämisen ja oman nautintonsa etsimisen välillä. On hyvä, jos ihminen löytää tavan yhdistää nämä kaksi.
5. Ihmisen kuuluu perustaa eettinen koodinsa ympäröivän yhteiskunnan normeihin.
6. Ihminen ei saa ajatella liikaa, varsinkaan oman olemassaolonsa tarkoitusta. Kuolema ja muut vaikeat ja ajatuksia herättävät asiat pitää eristää muusta yhteiskunnasta.
7. Ihminen ei saa kyseenalaistaa omaa elämäntapaansa tai yhteiskunnan tarkoitusperiä.
Hienointa on, että valtaosa ihmisistä päätyy samaan lopputulokseen kuin minä edes ajattelematta koko aihetta.
Siis mitä helvettiä tämä nyt oli? Kuulostaa naurettavalta ja pelottavaltakin paikoittain. Oliks tää nyt joku sun maailmankatsomus, jota suosittelet koko maailmalle?