Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Pitää varmaan tunnustaa, että olen lusmu biologian opiskelija vuosikurssilta 2002, joka yrittää löytää epäonnistuneen gradutyön jälkeen kadonnutta opiskelumotivaatiotaan näistä keskusteluista
Vuodesta 2004 lähtien. Hieno juttu, että aihe puhuttaa, mutta kieltämättä mua ihmetyttää, miten sä jaksat panostaa niin paljon tähän asiaa ja vieläpä sellaisella tunnelatauksella, joka sun teksteistäsi paistaa läpi. Ateistien luulisi olevan kaikkein vapaimpia tunnelatauksista liittyen elämänkatsomuksellisiin kysymyksiin, mutta kumma kyllä, kuumakalleja on ainakin tässä ketjussa löytynyt ateistien leiristä vähintäänkin yhtä paljon kuin uskovien hihhulien joukosta. Ok, missä tahansa uskonnollisuudessa on kasvualusta vaikka kuinka pahoille oheisilmiöille, ja siinä mielessä ymmärrän kyllä jos uskonnollisuus herättää tunteita. Mutta siinä vaiheessa, kun kaikki vähänkin teismiin viittaava ajattelu ja toiminta leimataan jo itseisarvoltaan negatiiviseksi, jota tulee aktiivisesti vastustaa, niin ateistien toiminta muuttuu mielestäni ihan yhtä vastenmieliseksi kuin uskovien käännytystyö. Vai onko uskonnollisuus tai usko tätä ketjua lukevien ateistien mielestä sellainen asia, jota tulee kaikissa olosuhteissa joka tapauksessa vastustaa? Mitä mieltä olette esimerkiksi niistä uskovista, jotka tekevät uskonsa tuomien motiivien perusteella vaikkapa työtä vähäosaisten auttamiseksi? Onko sekin sellainen asia, jota tulee aktiivisesti vastustaa, koska sitä tehdään teistisestä lähtökohdasta? Mitäs luulet Dragon, onko mahdollista, että jumalusko voisi olla yksilön elämässä nettovaikutukseltaan positiivinen asia?

Pitää varmaan tunnustaa, että olen lusmu biologian opiskelija vuosikurssilta 2002, joka yrittää löytää epäonnistuneen gradutyön jälkeen kadonnutta opiskelumotivaatiotaan näistä keskusteluista, eli en ole vielä edes valmistunut maisteriksi.

Tämä väittely itseasiassa toimii, koska se pakottaa väkisin opettelemaan lisää asioita :D

Nopea offtopic, miten gradusi epäonnistui? Loppuiko motivaatio vain kesken?

Hempukka: Uskonnoissa ei ole mitaan vikaa, jos niita kayttaa ohjenuorana elamassa. Niista saa kuitenkin usein turvaa ja niista voi ammentaa usein terveellisia moraalikasityksia. Ongelmia tulee, kun aletaan kyseenalaistamaan esim. tiedetta taysin pohjattomilla argumenteilla. Suomessa jalkimmainen uskonnollisuus ei ole kovin vahvaa, mutta itse Yhdysvalloissa asuvana naen jatkuvasti miten kovalla tarmolla erityisesti uskonnollisissa piireissa yritetaan soluttautua koulupiirien hallituksiin muovaamaan kouluopetusta juuri tieteiden saralla.

Tasta syysta en esim. henkilokohtaisesti nae mitaan pahaa siina, etta uskoo jumalaan. Toisaalta naen heti punaista, kun uskonnon varjolla yritetaan todistaa tiedetta vaaraksi. Tama on mielestani myos yksi syy sille miksi amerikkalaisten yleissivistys tieteissa on vain heikentynyt viimeisen parin vuosikymmenen aikana.

Vuodesta 2004 lähtien. Hieno juttu, että aihe puhuttaa, mutta kieltämättä mua ihmetyttää, miten sä jaksat panostaa niin paljon tähän asiaa ja vieläpä sellaisella tunnelatauksella, joka sun teksteistäsi paistaa läpi. Ateistien luulisi olevan kaikkein vapaimpia tunnelatauksista liittyen elämänkatsomuksellisiin kysymyksiin, mutta kumma kyllä, kuumakalleja on ainakin tässä ketjussa löytynyt ateistien leiristä vähintäänkin yhtä paljon kuin uskovien hihhulien joukosta. Ok, missä tahansa uskonnollisuudessa on kasvualusta vaikka kuinka pahoille oheisilmiöille, ja siinä mielessä ymmärrän kyllä jos uskonnollisuus herättää tunteita. Mutta siinä vaiheessa, kun kaikki vähänkin teismiin viittaava ajattelu ja toiminta leimataan jo itseisarvoltaan negatiiviseksi, jota tulee aktiivisesti vastustaa, niin ateistien toiminta muuttuu mielestäni ihan yhtä vastenmieliseksi kuin uskovien käännytystyö. Vai onko uskonnollisuus tai usko tätä ketjua lukevien ateistien mielestä sellainen asia, jota tulee kaikissa olosuhteissa joka tapauksessa vastustaa? Mitä mieltä olette esimerkiksi niistä uskovista, jotka tekevät uskonsa tuomien motiivien perusteella vaikkapa työtä vähäosaisten auttamiseksi? Onko sekin sellainen asia, jota tulee aktiivisesti vastustaa, koska sitä tehdään teistisestä lähtökohdasta? Mitäs luulet Dragon, onko mahdollista, että jumalusko voisi olla yksilön elämässä nettovaikutukseltaan positiivinen asia?

Mä näen hienompana jos ilman uskonnon tuomaa painetta auttaa vähempiosaisia, ei mun tarvitse pelätä tai uskoa jumalaan ja kuunnella hänen ohjeitaan että vähempiosaisia tulee auttaa. Ei korkea moraalikäsitys vaadi jumalan pelkoa.

Onko parempi ettet:
a) tapa ihmistä koska jumala sanoo niin
b) tapa ihmistä koska se on väärin.

Mä näen hienompana jos ilman uskonnon tuomaa painetta auttaa vähempiosaisia, ei mun tarvitse pelätä tai uskoa jumalaan ja kuunnella hänen ohjeitaan että vähempiosaisia tulee auttaa. Ei korkea moraalikäsitys vaadi jumalan pelkoa.

Onko parempi ettet:
a) tapa ihmistä koska jumala sanoo niin
b) tapa ihmistä koska se on väärin.

Nyt sulta meni pointti ohi tai ymmärsit tahallaan väärin. Kysymys oli siitä, voiko uskonnolla/ uskolla olla mitään muita kuin negatiivisia vaikutuksia, onko uskonto ja usko sellaisia asioita, joita tulee kaikissa olosuhteissa vastustaa?

Nyt sulta meni pointti ohi tai ymmärsit tahallaan väärin. Kysymys oli siitä, voiko uskonnolla/ uskolla olla mitään muita kuin negatiivisia vaikutuksia, onko uskonto ja usko sellaisia asioita, joita tulee kaikissa olosuhteissa vastustaa?

Riippuu uskonnosta, jos uskonnon varjolla opetetaan ihmisiä väärin ja tahallaan hidastetaan kehitystä, silloin mennään metsään, tai jos uskonnon varjolla silvotaan lapsia. Jos uskonnot eivät vaikuttaisi niin paljon muidenkin kuin uskovien elämään, ei niitä varmaan niin paljon vastustettaisikaan.

Vastaus kaiketi olisi, jos uskonnot olisivat vain hyvän asian puolella, ei mitään ongelmaa olisi.

Vuodesta 2004 lähtien. Hieno juttu, että aihe puhuttaa, mutta kieltämättä mua ihmetyttää, miten sä jaksat panostaa niin paljon tähän asiaa ja vieläpä sellaisella tunnelatauksella, joka sun teksteistäsi paistaa läpi.
Se johtuu ihan siitä, että mulle läheisestä tieteenalasta esitetään suoraa valhetta ja biologeja yleisesti pidetään fundamentalistiuskovien piirissä pahimpina harhaanjohdettuina tai suoranaisina saatanan kätyreinä. Mulle on ihan näin sanottu suoraan päin naamaa uskovien toimesta, jotka tulevat yliopistolle räyhäämään, enkä usko Joensuun campuksen olevan ainoa paikka, jossa tätä tapahtuu.

Mulle on tullut mieleen käydä tekemässä samaa asiaa jossain paikkakunnan kirkossa mutta se on aina pysähtynyt siihen, että koen moisen toiminnan niin epäkohteliaana ja annan ihmisten olla rauhassa omissa seurakunnissaan.

Ateistien luulisi olevan kaikkein vapaimpia tunnelatauksista liittyen elämänkatsomuksellisiin kysymyksiin, mutta kumma kyllä, kuumakalleja on ainakin tässä ketjussa löytynyt ateistien leiristä vähintäänkin yhtä paljon kuin uskovien hihhulien joukosta.
Aistin tässä naturalistis-materialistisen ajattelun vihaa ja epäloogisuutta, joka menee näin: "Koska ihminen ei usko muuhun kuin naturalistis-materialistiseen maailmaan, niin hän uskoo vain itseensä, hänellä ei ole moraalia, hän ei usko rakkauteen..."

Ateismi ei tee ihmistä tunneköyhäksi robotiksi. Tämä elävän elämän fakta yleensä luetaan uskovien toimesta todisteeksi Jumalan työstä ja esitetään: "Näetkös Jumala on kirjoittanut moraalikoodin sinunkin sydämeesi ja antanut sinulle kyvyn rakastaa" ja jälleen syyllistytään epäloogisuuteen ja merkitään tapahtuma raamatun voittokulun voitoksi. /facepalm

Mutta siinä vaiheessa, kun kaikki vähänkin teismiin viittaava ajattelu ja toiminta leimataan jo itseisarvoltaan negatiiviseksi, - -
Uskon kasvaneeni tästä yli. Minä en pidä kaikkea teismiä itseisarvoltaan negatiivisena.

Vai onko uskonnollisuus tai usko tätä ketjua lukevien ateistien mielestä sellainen asia, jota tulee kaikissa olosuhteissa joka tapauksessa vastustaa?
Ei mutta odottaisin suomalaisilta enemmän luterilaisuuden perinnettä, että tunnustetaan tietyt maalliset tosiasiat ja käytetään järkeä. Tämä 2000 luvulla kasvanut evankelinen herännäisyysherkku amerikan mantereelta se lähinnä ottaa päähän, koska se manifestoituu ikävinä lieveilmiöinä.

Mitä mieltä olette esimerkiksi niistä uskovista, jotka tekevät uskonsa tuomien motiivien perusteella vaikkapa työtä vähäosaisten auttamiseksi? Onko sekin sellainen asia, jota tulee aktiivisesti vastustaa, koska sitä tehdään teistisestä lähtökohdasta?
Ihmettelen tässä tapauksessa teistisen näkökulman korostamista, koska eikö pelkkä myötätunto riittäisi mutta tämähän on ihan hyvä asia, eihän sitä koskaan tiedä miten elämä heittelee ja kohta onkin ehkä itse seurakunnan pihalla ruokakassia jonottamassa :D

Mitäs luulet Dragon, onko mahdollista, että jumalusko voisi olla yksilön elämässä nettovaikutukseltaan positiivinen asia?
Tottakai.

Nopea offtopic, miten gradusi epäonnistui? Loppuiko motivaatio vain kesken?
Mun piti tehdä vasta-aineita yhdelle syöpäsolujen replikaatioentsyymille ja tutkia myöhemmin vasta-aineiden ja fluoresenssimerkkiaineiden kanssa missä solusyklin vaiheessa kyseinen entsyymi on aktiivisimmillaan mutta kaikki pysähtyi jo alkutekijöihinsä, koska PCR-reaktio, jolla mun piti kopioida dna-pätkiä ei suostunut tuottamaan mitään useista yrityksistä huolimatta(maallikoille: pcr on dna-kopiointia, joka on aika yksinkertainen prosessi molekyylibiologiassa, sitä on tehty ennenkin). Laitoksella oli just silloin remontti ja epäilin käyttämieni dna-alukkeiden olevan viallisia tai hajonneen liian lämpimissä oloissa ja pyysin sitten apua ohjaajilta ja proffalta, että päästäisiin eteenpäin - enpä sitä sitten kuitenkaan koskaan saanut, apuohjaaja oli kuin tuppisuu, joka ei välittänyt tietoa ongelmista edes proffalle. Oli sellainen olo, että mitään ei voi tehdä jos kerran ohjausta ja apua ei saa niin koko työ vain jäi.

...mutta kaikki pysähtyi jo alkutekijöihinsä, koska PCR-reaktio, jolla mun piti kopioida dna-pätkiä ei suostunut tuottamaan mitään useista yrityksistä huolimatta(maallikoille: pcr on dna-kopiointia, joka on aika yksinkertainen prosessi molekyylibiologiassa, sitä on tehty ennenkin). Laitoksella oli just silloin remontti ja epäilin käyttämieni dna-alukkeiden olevan viallisia tai hajonneen liian lämpimissä oloissa ja pyysin sitten apua ohjaajilta ja proffalta, että päästäisiin eteenpäin....

Vai olisiko kuitenkin kyseessä Jumalan pyrkimys johdattaa sinut oikealle tielle... :)

Discussion: Recent observations made it clear that God himself/herself was interfering with our experiment protocols so we established a Harris-Hitchens based dark energy field around the lab...

Otitko huomioon termodynamiikan toisen pääsäännön joka todistaa ettei mikään pysy kasassa ilman Jeesusta?

Kyl maar se niin on, että keskimäärin uskonnoista tulee aika paljonkin enemmän hyvää kuin pahaa. Se, mikä täällä ja kaikkialla nostattaa tunteita, on se, että todistettuja tieteellisiä ilmiöitä, ja sitä kautta lähes kaikkea, pyritään kumoamaan, väittämään valheeksi tai ignooraamaan hihhuleiden toimesta. Lisäksi vierestä tekee pahaa seurata, jos vaikka Tapani toteaa ääneen, että eihän dinosauruksia ole ollut olemassa, kun maapallo on vain X-vuotta vanha. Yhteiskuntaa koskevia kysymyksiä ei pitäisi ajatella uskonnon kautta, vaan järjellä.

"Arkijärki hylkii tiedettä"
Eikö ihmisen intuitiivisestä ajattelusta ole sitten hyvin lyhyt matka moraalikysymyksii?
Ihan kiva artikkeli, joka kyllä hyvin selittää sitä, että ihmistä kiinnostaa saada ongelmaan vain tyydyttävä ratkaisu. ^^

Se, mikä täällä ja kaikkialla nostattaa tunteita, on se, että todistettuja tieteellisiä ilmiöitä, ja sitä kautta lähes kaikkea, pyritään kumoamaan, väittämään valheeksi tai ignooraamaan hihhuleiden toimesta. Lisäksi vierestä tekee pahaa seurata, jos vaikka Tapani toteaa ääneen, että eihän dinosauruksia ole ollut olemassa, kun maapallo on vain X-vuotta vanha. Yhteiskuntaa koskevia kysymyksiä ei pitäisi ajatella uskonnon kautta, vaan järjellä.
Pidätkö sitten kaikkia uskonnollisia ihmisiä "hihhuleina"? :jahas: Mun mielestä tuo kyllä sotii aika paljon tasa-arvoisuutta vastaan ja antaa sen kuvan, kuin tiedeyhteisö ja ateistit olisi jotenkin parempia ihmisiä, kuin esim. kristityt tai muslimit. Se että yhteiskuntaa koskevia kysymyksiä tulee pohtia vain järjen kautta, on erittäin kulttuurisidonnainen. Suomessa asiat ainakin suurimmilta osilta pyritään tekemään näin, mutta voidaanko mennä sanomaan, että on väärin ratkaista yhteiskuntakysymykset uskonnon kautta, joka on irroittamaton osa kulttuuria? Olisi erittäin absurdia, että ihmiset pystyisivät erottelemaan uskonnolliset käsitykset omasta ajattelustaan ja ratkaisemaan asian puhtaan rationaalisesti. Tai mistä sitä tietää, ehkä kymmenen miljoonan vuoden päästä evoluutio on viety taas astetta pidemmälle, mutta ihan yhtä hyvin olemme voineet kärventyä Maapallonmukana, kun Aurinko on päättänyt posahtaa.:rolleyes:

Ja pisteet Dragonille hyvästä väittelystä, ja tsemppiä sen opiskelumotivaation ja gradun kanssa. :thumbs:

"Uskonto on irroittamaton osa kulttuuria" spottasin äskeisestä postista. Mikä helvetti siinä on että sen pitää olla näin? Ainut syy minkä ite voin keksiä uskonnolle on se, ettei ihminen voi yksinkertaisesti hyväksyä kuolemaansa sellaisena "loppuna". Eikö sitä vois nauttia siitä elämästä niin kauan kuin sitä nyt sattuu kestämään ja antaa sen lopun tulla sitten kun se tulee.

Suurin asia mikä uskonnossa vituttaa yleisesti on se että sitä pitää väkisin tuputtaa helposti kaikkea uskoville pikkupojille jo ykkösluokilta asti.

"Uskonto on irroittamaton osa kulttuuria" spottasin äskeisestä postista. Mikä helvetti siinä on että sen pitää olla näin? Ainut syy minkä ite voin keksiä uskonnolle on se, ettei ihminen voi yksinkertaisesti hyväksyä kuolemaansa sellaisena "loppuna". Eikö sitä vois nauttia siitä elämästä niin kauan kuin sitä nyt sattuu kestämään ja antaa sen lopun tulla sitten kun se tulee.

Suurin asia mikä uskonnossa vituttaa yleisesti on se että sitä pitää väkisin tuputtaa helposti kaikkea uskoville pikkupojille jo ykkösluokilta asti.

Ei kaikissa uskonnoissa. Suuressa osassa.

Se että yhteiskuntaa koskevia kysymyksiä tulee pohtia vain järjen kautta, on erittäin kulttuurisidonnainen. Suomessa asiat ainakin suurimmilta osilta pyritään tekemään näin, mutta voidaanko mennä sanomaan, että on väärin ratkaista yhteiskuntakysymykset uskonnon kautta, joka on irroittamaton osa kulttuuria? Olisi erittäin absurdia, että ihmiset pystyisivät erottelemaan uskonnolliset käsitykset omasta ajattelustaan ja ratkaisemaan asian puhtaan rationaalisesti.

Yhteiskunnallisiin kysymyksiin ei pidä sekoittaa uskontoa, vaikka siellä olisi kuinka kaunis ajatus takana. Mun mielestä se tulee varsin hyvin esille kun puhutaan homojen tasa-arvosta tässä yhteikunnassa. :rolleyes:

Eniten mua ärsyttää uskonnossa se ajattelu, että uskonto jotenkin edustaa moraalia ja ilman uskontoa ei moraalia olisi. Uskonto pitäisi pitää visusti erossa politiikasta, tuntuu että julmimmat paskiaiset ovat aina hartaita uskovaisia. Joku moraalista puhuminen tuntuu lähinnä vitsiltä kun seuraa mitä uskonnon varjolla on tapahtunut ja tapahtuu nytkin jatkuvasti. Naisten oikeudet, lapsien kohtelu, seksuaalivähemmistöjen syrjiminen, musta tuntuu että jos kirkko päättäisi niin rahvaalla ei olisi kirjoja ja punatukkasia poltettaisiin vieläkin.

Eikö ihmisen intuitiivisestä ajattelusta ole sitten hyvin lyhyt matka moraalikysymyksii?
Moraalikäsityksiäkin pitää perustella järkiargumenteilla, ei uskolla. Usko on mielivaltaista eikä ole valmis kompromisseihin.
Pidätkö sitten kaikkia uskonnollisia ihmisiä "hihhuleina"? :jahas: Mun mielestä tuo kyllä sotii aika paljon tasa-arvoisuutta vastaan ja antaa sen kuvan, kuin tiedeyhteisö ja ateistit olisi jotenkin parempia ihmisiä, kuin esim. kristityt tai muslimit.
Mä voin vastata tähän, että kyllä pidän.
Ja ateistit ovat "jotenkin parempia ihmisiä". He pystyvät kriittiseen ajatteluun silloin kun on kyse kaikenlaisista myyttisistä jumalhahmoista. On naurettavaa että tosiasioitakaan ei voi enää sanoa ääneen ilman että joku mussuttaa epätasa-arvoisuudesta ja ties mistä. Kukaan ei vaadi "tasa-arvoa" Joulupukkiin uskovien kohdalla. Bullshit ja faktat eivät ansaitse yhtä paljon kunnioitusta.

Se että yhteiskuntaa koskevia kysymyksiä tulee pohtia vain järjen kautta, on erittäin kulttuurisidonnainen. Suomessa asiat ainakin suurimmilta osilta pyritään tekemään näin, mutta voidaanko mennä sanomaan, että on väärin ratkaista yhteiskuntakysymykset uskonnon kautta, joka on irroittamaton osa kulttuuria? Olisi erittäin absurdia, että ihmiset pystyisivät erottelemaan uskonnolliset käsitykset omasta ajattelustaan ja ratkaisemaan asian puhtaan rationaalisesti. Tai mistä sitä tietää, ehkä kymmenen miljoonan vuoden päästä evoluutio on viety taas astetta pidemmälle, mutta ihan yhtä hyvin olemme voineet kärventyä Maapallonmukana, kun Aurinko on päättänyt posahtaa.:rolleyes:
Edelleenkin, kyllä voidaan mennä sanomaan.

Oliko sun kanta nyt se, että ihmiset ei kuitenkaan pysty olemaan rationaalisia, niin turha edes yrittää? Mielenkiintoiselta kuulostaa kyllä...

Tietääkö Dragon asioista enemmän perillä olevana, onko Suomessa esiintynyt mitään huomattavampaa Intelligent Designin tuputtamista/esiintuloa? Onko jotain varteenotettavia tahoja jotka ajaisivat asiaa mm. poliittisena agendana tms?

Kylhän tota "tuputusta" on voinu huomata useammankin kerran. Toisaalta viimesin juttu mitä itse muistan on varmaan jo yli vuoden takaa tollasesta ilmaisjakeluna tulevassa kristillisessä opiskelijalehessä (tjms), jossa ID:tä puolustettiin ja evoluutioteoriasta etsittiin vikoja. En edes muista millon viimeksi kyseistä lehteä olisi näkyny ja mikä sen nimi olikaan. Jonkun suomalaisen kreationisti molekyylibiologin tai vastaavan haastattelua siinä oli.

Back
Ylös Bottom