Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Jos sinä kerta pystyt määrittämään todennäköisyyksiä asioille joita et voi havaita tai mitata, niin oletko hyvä ja kerrot mihin menetelmään perustuen sinä sen teet?

Jos taas tunnustat, että et pysty määrittämään todennäköisyyksiä, niin silloinhan väittämäni
oli tosi.
Ei. Väittämäsi on silti epätosi ja voin sen osoittaa:

Lause (Hempukan suuri lause): jos tiedetään olevan kaksi toisensa poissulkevaa vaihtoehtoa, joista jomman kumman on oltava tosi ja kummankaan puolesta ei ole todisteita, niin kummankin todennäköisyys on 50%.

Lause on epätosi.

Todistus: Olkoon väitteet A,B,C ja D siten, että kukin väite sulkee pois kunkin muun. Siis mitkään kaksi väitettä eivät voi olla tosia yhtä aikaa. Olkoon lisäksi siten, että jokin näistä pätee varmasti. (Esim: väite A: On olemassa Allah, väite B: on olemassa Zeus, väite C: on olemassa Kristin uskon jumala ja väite D: Ei ole olemassa mitään jumalaa.)

Nyt selvästi pätee, että joko väite A on tosi tai sitten väite (B tai C tai D) on tosi. Siis Lauseen nojalla A:n todennäköisyys on P(A)=50%.

Vastaavasti joko B on tosi tai sitten (A tai C tai D) on tosi. Siten Lauseen nojalla myös B:n todennäköisyys on P(B)=50%.

Edelleen saadaan vastaavasti pääteltyä, että C:n todennäköisyys on P(C)=50%.

Siten väitteen "ei D" (eli tässä esimerkissä "on olemassa jokin jumala") todennäköisyys on P(A)+P(B)+P(C)=150%. Tämä on ristiriita, koska mikään todennäköisyys ei voi olla yli 100%.
 
Täysin samalla minuutilla! En ihan ehtinyt :)

Tarkoitin tuolla, ettei Jumalaa voi redusoida sitä, ettei sitä voi palauttaa jollekin vielä alemmalle selityksen tasolle. Eri tapahtumia ja ilmiöitä voidaan kyllä selittää Jumalalla, mutta Jumalalle ei enää löydy selitystä. Siinä mielessä se siis eroaa olennaisesti satuolennoista. Kyllähän kaikki ymmärtää noiden käsitteiden kuulumisen ihan eri kategoriaan...
 
Tarkoitin tuolla, ettei Jumalaa voi redusoida sitä, ettei sitä voi palauttaa jollekin vielä alemmalle selityksen tasolle. Eri tapahtumia ja ilmiöitä voidaan kyllä selittää Jumalalla, mutta Jumalalle ei enää löydy selitystä. Siinä mielessä se siis eroaa olennaisesti satuolennoista. Kyllähän kaikki ymmärtää noiden käsitteiden kuulumisen ihan eri kategoriaan...

Onko muiden uskontojen jumalat satuolentoja ?
 
Ei. Väittämäsi on silti epätosi ja voin sen osoittaa:

Lause (Hempukan suuri lause): jos tiedetään olevan kaksi toisensa poissulkevaa vaihtoehtoa, joista jomman kumman on oltava tosi ja kummankaan puolesta ei ole todisteita, niin kummankin todennäköisyys on 50%.

Lause on epätosi.

Todistus: Olkoon väitteet A,B,C ja D siten, että kukin väite sulkee pois kunkin muun. Siis mitkään kaksi väitettä eivät voi olla tosia yhtä aikaa. Olkoon lisäksi siten, että jokin näistä pätee varmasti. (Esim: väite A: On olemassa Allah, väite B: on olemassa Zeus, väite C: on olemassa Kristin uskon jumala ja väite D: Ei ole olemassa mitään jumalaa.)

Nyt selvästi pätee, että joko väite A on tosi tai sitten väite (B tai C tai D) on tosi. Siis Lauseen nojalla A:n todennäköisyys on P(A)=50%.

Vastaavasti joko B on tosi tai sitten (A tai C tai D) on tosi. Siten Lauseen nojalla myös B:n todennäköisyys on P(B)=50%.

Edelleen saadaan vastaavasti pääteltyä, että C:n todennäköisyys on P(C)=50%.

Siten väitteen "ei D" (eli tässä esimerkissä "on olemassa jokin jumala") todennäköisyys on P(A)+P(B)+P(C)=150%. Tämä on ristiriita, koska mikään todennäköisyys ei voi olla yli 100%.

Se menee näin: Väittämät A, B ja C eivät ole vaihtoehtoisesti välttämättömiä tapahtumia.

teismi – ateismi sen sijaan ovat määritelmänsä mukaan vaihtoehtoisesti välttämättömiä tapahtumia (maailmamkaikkeus joko on teistinen tai ei).


Meillä on
ns. alkeistapahtuma-avaruus E= {e1, e2}
e1 = jumala on olemassa
e2 = jumalaa ei ole olemassa

mistä seuraa:

P(e1) = 1/2
P(e2) = 1/2 Eikö vain?

Nyt, jos hajotamme toisen edellä mainituista
alkeistapahtumista edelleen pienemmiksi
alkeistapahtumiksi:

e1 = {A B C}

niin tällöin on välttämätöntä hajottaa myös alkeistapahtuma e2 yhtä pieniksi (yhtä todennäköisiksi) alkeistapahtumiksi, jotta osamäärämenetelmää voidaan käyttää. Tämä myös siksi, koska ilman tuota hajotusoperaatiota osamäärämenetelmä johtaisi erisuureen todennäköisyyteen kuin edellä.
Hajotetaan e2(eli väite D=ei ole olemassa mitään Jumalaa)= {E F G}

Hajotuksen jälkeen alkeistapahtuma-avaruus muodostuu alkeistapahtumista A B C E F G
Näin ollen
e1 käsittää tapaukset A B C ja
e2 käsittää tapaukset E F G eli
P(e1)= 3/6= 1/2
P(e2)= 3/6= 1/2

Tästä siis nähdään, että eri uskontojen Jumalien todennäköisyys ei ole 50%, minä tarkoitin, että teistisen maailmankuvan todennäköisyys on 50%
 
Tarkoitin tuolla, ettei Jumalaa voi redusoida sitä, ettei sitä voi palauttaa jollekin vielä alemmalle selityksen tasolle. Eri tapahtumia ja ilmiöitä voidaan kyllä selittää Jumalalla, mutta Jumalalle ei enää löydy selitystä. Siinä mielessä se siis eroaa olennaisesti satuolennoista. Kyllähän kaikki ymmärtää noiden käsitteiden kuulumisen ihan eri kategoriaan...

Totta kai, siksi itse käytinkin rinnastuksena muiden uskontojen pääjumalia enkä esim. joulupukkia. Ne ovat myös olleet omille uskojilleen se Perimmäinen Selitys, jota ei ole tarvinnut enää selitellä koska se selittää kaiken muun. Tämähän on klassinen kausalisuuteen perustuva jumaltodistus, joka ei -yllätys, yllätys- ole missään tapauksessa kiistaton. Etkö näe, kuinka puolustat tässä keskustelussa kahta eri jumalaa? Toisaalta se on tällainen Aristoteleen tyylinen "Liikkumaton Liikuttaja" joka toimii perimmäisenä selityksenä kaikelle. Toisaalta sitten odotat että me muut hyväksyisimme tällaisen olemassaolon jotta pääsisit sen jälkeen lisäilemään tuolle jumalalle kristinuskon oppeihin perustuvia ominaisuuksia. Kristinuskon jumalkäsitys on varsin ristiriitainen ja siitä on monenlaisia tulkintoja (tänään ja menneisyydessä) ja sinulla on niistä vain yksi. Tässä sopassa on aika monta muuttujaa, joten ei ihmekään jos sekaannuksia syntyy.

Mutta joo, vastaa välillä Dragonille niin en tule enää häiriköimään :)
 
Eli Ankara Aatu, mitä tarkoitat kun sanot ettei ole mitään välimuotoa?
Tarkoitan sitä, että ei ole sellaista mahdollisuutta, että Raamattu (tai mikä tahansa muu väitteiden kokonaisuus) ei ole tosi eikä epätosi vaan jotain siltä väliltäi, jos se siis ymmärretään kirjaimellisesti. Eli tarkoitan sitä mitä jo edellisessä viestissäni sanoin. Jokainen mielekäs yksiselitteinen väite, joka koskee sitä, miten asiat maailmassa ovat, on joko tosi tai epätosi. Ei kai tästä ole mitään epäselvyyttä?

Toki voit pitää totena haluamiasi osia Raamatusta ja toisia epätotena. Voit myös uskoa (ilman perusteita), että on ollut olemassa profeettoja - siis ei ainoastaan tyyppejä, jotka kutsuvat itseään profeetoiksi, vaan että näillä ihmisillä on ollut kyky ennustaa tulevaisuutta sellaisella tavalla, joka ei perustu heidän käytössään olleeseen tavanomaiseen tietoon, vaan Jumalan ilmoitukseen. Jos uskot näin, niin se on joko totta tai epätotta. Pointtini oli, että tällaiset maailman historiaa koskevat väitteet eivät ole mitään makuasioita tai "uskon asioita" (mitä tämä sitten tarkoittaakaan), vaan ne ovat joko totta tai epätotta. Ihan niin kuin lause "Brutus murhasi Caesarin" on joko totta tai epätotta, eikä mikään makuasia, josta jokainen voi olla eri mieltä ja silti kaikki ovat yhtä oikeassa.
 
Se menee näin: Väittämät A, B ja C eivät ole vaihtoehtoisesti välttämättömiä tapahtumia.

Kyllä ne tuossa esimerkin tapauksessa (Allah, Zeus, kristinuskon jumalkäsitys) nimenomaan ovat. Ei voi olla yhtäaikaisesti totta, että on olemassa Zeus ja kristinuskon jumala, koska nämä ovat toistensa kanssa ristiriitaisia "pääjumaluuksia".


Hajotuksen jälkeen alkeistapahtuma-avaruus muodostuu alkeistapahtumista A B C E F G
Näin ollen
e1 käsittää tapaukset A B C ja
e2 käsittää tapaukset E F G eli
P(e1)= 3/6= 1/2
P(e2)= 3/6= 1/2
Tästä siis nähdään, että eri uskontojen Jumalien todennäköisyys ei ole 50%, minä tarkoitin, että teistisen maailmankuvan todennäköisyys on 50%

Jos edettäisiin tällä vinksahtaneella logiikallasi, niin olisit siis sitä mieltä että mitä enemmän jumalia luettelen alijoukkoon e1 niin sitä pienempi on kristinuskon jumalan olemassaolon todennäköisyys, mutta väitteen "mitään jumalaa ei ole olemassa" todennäkäisyys on aina 50%?
 
Mikä on todennäköisyys että tämä keskustelu ratkeaa jollain järkevällä tavalla vuoden 2010 aikana. Itse veikkaisin että edellinen väittämä on mahdoton...
 
Kyllä se ratkeaa, kun uskoo vaan tarpeeksi kovaa.
 
Miten ihminen edes voi samaan aikaan uskoa, että joku otus on olemassa, ja että se on olemassa 50% todennäköisyydellä? Eikö ensimmäinen näistä tarkoita, että se otus on varmasti tai ainakin hyvin luultavasti olemassa? Oliskin aika hauskaa, kun kristityt tunnustais kirkossa yhteen ääneen uskoaan: "Minä uskon Jumalaan, Isään kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan luojaan, tai sitten en, aika fifty-fifty saumathan siihen on, paha mennä sanomaan". :lol2:
 
Jos edettäisiin tällä vinksahtaneella logiikallasi, niin olisit siis sitä mieltä että mitä enemmän jumalia luettelen alijoukkoon e1 niin sitä pienempi on kristinuskon jumalan olemassaolon todennäköisyys, mutta väitteen "mitään jumalaa ei ole olemassa" todennäkäisyys on aina 50%?

Oliskin aika hauskaa, kun kristityt tunnustais kirkossa yhteen ääneen uskoaan: "Minä uskon Jumalaan, Isään kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan luojaan, tai sitten en, aika fifty-fifty saumathan siihen on, paha mennä sanomaan".
:lol2:
Tässä on kaksi niin hyvää ownausta, että katkesin näille aika hyvin.
 
Oliko sulla kantaa tuohon mun jälkimmäiseen kappaleeseen vai jatkatko vääntöä Dragonin kanssa? Mieshän istuu jo junassa sormet syyhyten.
Sormet kyllä syyhysivät ja siihen se perkele sitten jäikin, kun tossa muijakaverin kannettavassa ei ole Open Officea, jolla olisin saanut quottaamani tekstipätkät talteen. Kestää vähän kauemmin :(
 
Hempukka yrittää mun nähdäkseni todistella epätoivoisesti sitä että mikä tahansa teistinen maailmankatsomus on perusteltua. Tällöin voi semanttisella kikkailulla nostaa jumalan todennäköisyyden vaikkapa 100%:iin määrittelemällä esimerkiksi Spinozan tapaan luonto ja jumala samaksi asiaksi. Jos meillä on mitään toivoa edetä tässä keskustelussa mihinkään, Hempukan tulisi määrittää selkeästi tuo jumaluus jonka olemassaolosta kiistellään.
 
Se menee näin: Väittämät A, B ja C eivät ole vaihtoehtoisesti välttämättömiä tapahtumia.

teismi – ateismi sen sijaan ovat määritelmänsä mukaan vaihtoehtoisesti välttämättömiä tapahtumia (maailmamkaikkeus joko on teistinen tai ei).


Meillä on
ns. alkeistapahtuma-avaruus E= {e1, e2}
e1 = jumala on olemassa
e2 = jumalaa ei ole olemassa

mistä seuraa:

P(e1) = 1/2
P(e2) = 1/2 Eikö vain?

Nyt, jos hajotamme toisen edellä mainituista
alkeistapahtumista edelleen pienemmiksi
alkeistapahtumiksi:

e1 = {A B C}

niin tällöin on välttämätöntä hajottaa myös alkeistapahtuma e2 yhtä pieniksi (yhtä todennäköisiksi) alkeistapahtumiksi, jotta osamäärämenetelmää voidaan käyttää. Tämä myös siksi, koska ilman tuota hajotusoperaatiota osamäärämenetelmä johtaisi erisuureen todennäköisyyteen kuin edellä.
Hajotetaan e2(eli väite D=ei ole olemassa mitään Jumalaa)= {E F G}

Hajotuksen jälkeen alkeistapahtuma-avaruus muodostuu alkeistapahtumista A B C E F G
Näin ollen
e1 käsittää tapaukset A B C ja
e2 käsittää tapaukset E F G eli
P(e1)= 3/6= 1/2
P(e2)= 3/6= 1/2

Tästä siis nähdään, että eri uskontojen Jumalien todennäköisyys ei ole 50%, minä tarkoitin, että teistisen maailmankuvan todennäköisyys on 50%
Okei. No pilkotaanpa kumpikin väite triljoonaan osaan. Nyt todennäköisyys, että kristinuskon jumala on olemassa on yksi kahdesta triljoonasta. Etkös sä ole nyt vähän typerä kun pidät tuollaista väitettä uskottavana, jonka todennäköisyys on vain yksi kahdesta triljoonasta?

Ps. Toi sun laskenta menee edelleen päin persettä, mutta mulle ei makseta siitä että opettaisin sua laskemaan, niin jätän sen tähän.
 
Pikkuhiljaa katselen tässä ketjussa esitettyjä kysymyksiä :)

Ateismin ja moraalirelativismin yhteyden väitetään olevan siinä, että kun ei ole jumalan asettamaa moraalilakia eikä myöskään jumalan asettamia rangaistuksia ja palkintoja, niin ihmiset voivat toisaalta olla moraalisista kysymyksistä mitä mieltä tahansa, ilman että kukaan on absoluuttisesti oikeassa tai väärässä, ja voivat myös tehdä mitä tykkäävät. Eli yhteys on väitetysti kahdella tasolla: toisaalta ajatusten tasolla ei ole ylhäältä asetettua lakia, johon ihmisten mielipiteitä moraalista voitaisiin verrata, toisaalta käytännön tasolla ei ole ylhäältä asetettuja pakotteita, joiden pelossa ihmisten kannattaisi toimia oikein.

Jälkimmäinen väite on varsin helppo kumota toteamalla, että yhteiskunnan normit ja niiden ylläpitämiseksi säädetyt sanktiot kyllä huolehtivat siitä, että ihmisten yleensä kannattaa käyttäytyä suunnilleen asiallisesti. Varsinkin, kun otetaan huomioon, että juridisten seuraamusten lisäksi ihmiset yleensä haluavat välttää myös sosiaalista paheksuntaa ja kusipään mainetta.

Aivan, mutta miten on niiden kanssa, joihin yhteiskunnan normit ja niistä seuraavat sanktiot eivät pure? Otan jälleen kerran esimerkin näistä ”parantuneista” linnakierteessä olleista ihmisistä. Oli parantumisen syy sitten yliluonnollinen voima tai uskon psykologiset vaikutukset me kuitenkin näemme sen muutoksen ihmisessä, joka uskoontulon jälkeen tapahtuu. Se muutos vaikuttaa myös yhteiskunnan tasolla positiivisesti, eli tässä mielessä uskoontulo ei ole vain kyseisen tapauksen henkilökohtainen asia. Jos kitkemme kaiken uskontoihin liittyvän yhteiskunnastamme (näinhän on teidän tavoite, bussikampanjat jne.), vähenee myös samalla tämä uskonnon positiivinen yhteiskunnan tasolla ilmenevä vaikutus. Eikö näiden tapausten kohdalla ole oikein suotuisaa, että annamme ihmisten tulla uskoon?

Ensimmäiseen väitteeseen vastaisin, että jos kerran jumalan asettamat moraaliohjeet ovat hyviä, niin silloin varmaan pystymme myös tunnistamaan ne hyviksi. Ja jos kerran kykenemme tähän, niin silloin varmaan pystymme päätymään vähintään yhtä hyviin ohjeisiin ihan omaa harkintaamme käyttämällä. Eli uskoimme jumaliin tai emme, joudumme joka tapauksessa olettamaan, että ihmisillä on kyky arvioida moraalisia kysymyksiä ja päätyä enemmän tai vähemmän luotettavasti oikeisiin ratkaisuihin. .


Minä kirjoitan kristittynä ja tiedän, että Jumala on paljastanut itsensä Jeesuksessa. Te tiedätte, ettei Jeesus tehnyt väkivaltaa kellekään. Hän oli väkivallan kohde, ei suorittaja. Sen sijaan, että kristittyä pyydettäisiin vastaamaan väkivaltaan väkivallalla, raivoon raivolla, meitä pyydetään tarjoamaan toinenkin poski ja olemaan antamatta auringon laskea vihamme ylle. Kyllähän tiedetään myös uskonnollinen väkivalta, sitä ei pidä mennä kieltämään, mutta se ei ole yksin. Me kaikki tiedämme Neuvostoliiton, jossa Leninin johdolla julistettiin sosialistista valtiota, jonka yksi keskeinen tavoite oli uskonnon eliminoiminen. Siellä oli lakeja, joiden tavoitteena oli hävittää uskonto perinpohjin väkivallan avulla. Ja kaikkein traagisinta tuossa ajanjaksossa oli se, että ne jotka tavoitteliva uskonnollisten uskomusten eliminoimista väkivallan avulla, todella uskoivat, että heillä on täysi oikeus tehdä niin. He eivät olleet tilivelvollisia valtiota korkeammalle auktoriteetille. Mitä tämä kertoo ateismin vaaroista? Jokainen voi tehdä omat johtopäätöksensä.

Se, joka väittää, ettei ateismissa ole sellaista vaaraa, että se saisi ihmiset tekemään systemaattisesti pahoja tekoja, on naiivi. Ponnisteluissaan pakottaa ihmiset hyväksymään ateistisen ideologiansa, neuvostojehut eliminoivat järkyttäviä määriä ihmisiä. Eli kyllä ateismissa on se vaara (se on osoitettu), että se sokaisee ihmiset arvioimasta moraalisia kysymyksiä oikein.


Niin, ja miksi relativismi sitten on huono kanta moraalifilosofiassa? Siksi, että se vie meiltä mahdollisuuden arvostella epäoikeudenmukaisia käyttäytymistapoja, jos ne ovat jossakin kulttuurissa yleisesti hyväksyttyjä. Minusta se on pelkästään munattomuutta, jos ei muka voida arvostella esimerkiksi naisten kohtelua ääri-islamilaisessa kulttuurissa tai Intian kastijärjestelmää sen takia, että ne ovat maan tapa ja paikallisten mielestä moraalisesti oikein. Kyllä vähimmäisvaatimus on se, että tunnustetaan ainakin jotkut perusihmisoikeudet universaaleiksi.
On täysin oikein paljastaa uskonnollinen väkivalta ja haastaa sen oikeutus eri uskonnoissa. On selvää, että islamilaisen fundamentalismin ilmenemismuotoja tulee arvostella. Kaikkea uskonnollista väkivaltaa vastaan tulee taistella. Tulee kuitenkin pitää mielessä se seikka, että jos islam hyväksyy väkivallan, se ei ole kaikkien uskontojen piirre. Kaikki uskonnot eivät sano samoja asioita.
 
Yritän parhaani mukaan olla tunkematta itseäni muiden väliin mutta pientä tarkennusta voisin kysyä: Havaitaan ilmiö A joka tapahtuu silmiemme edessä eli siis tässä havaittavassa maailmassa. Millä muulla keinoin sitä sitten voidaan tutkia jos ei tieteen keinoin? Onko olemassa joku muu menetelmä joka tuottaa varmempaa tietoa, kuin kokeellinen ja itseään jatkuvasti korjaava luonnontiede? Toisaalta vetoat dualismiin sanoessasi että todellisuudessa voi olla muitakin tasoja kuin tämä havaittava, mutta samaan aikaan kerrot että nämä kaksi maailmaa voivat olla interaktiossa keskenään. Miten taputat yhdellä kädellä? Pointtini siis on, että tässä maailmassa tapahtuvat asiat kuuluvat luonnontieteen piiriin ja mikäli niiden aiheuttajana on joku toistaiseksi tieteelle tuntematon voima, sitä voidaan tutkia empiirisesti sillä se kykenee interaktioon maailmamme kanssa.

Aivan. Luonnontieteessä lähdetään liikkeelle havaintoaineistosta ja edetään päättelyn keinoin. Lopputuloksena saatu teoria sisältää kuitenkin aina epävarmuustekijöitä. Meillä on kahdenlaisia ihmisiä A) niitä, jotka sanovat kokeneensa ihmeitä (esim. vaikka laittamasi linkki siitä tytöstä, jolla jalka kasvoi hihhulikokouksessa) ja nämä ihmiset päättelevät, että ihmeitä tapahtuu B) niitä, jotka eivät ole kokeneet ihmeitä ja tässä porukassa olijat ovat niitä, jotka päättelevät, ettei ihmeitä tapahdu . Meillä on siis tämä todellisuus, missä elämme ns. todistusaineistona asiasta. Sekä henkilöt ryhmässä A että henkilöt ryhmässä B ovat tarkastelleet samaa todistusaineistoa ja päätyneet aivan päinvastaisiin lopputuloksiin. Kumman ryhmän näkemys on luotettavampi? Todistusaineiston tulkintaa ohjaavat usein tutkijan uskomukset ja nämä uskomukset ovat usein niin syvällä, että ne vaikuttavat siihen, kuinka ihmiset käsittelevät informaatiota ja arvioivat asioita. Ei ole kuitenkaan ollenkaan itsestäänselvää, että nuo tiedostamattomat uskomukset ovat juurtuneet ainoastaan ryhmään A, samalla tavalla ryhmän B henkilöt voivat tulkita todistusaineistoa lähtien siitä syvälle juurtuneesta ennakko-oletuksesta, ettei ihmeitä tapahdu. Niinpä päätelmä ihmeitä ei tapahdu ei välttämättä ole yhtään sen perustellumpi, vaikka se valtaväestön päätelmä olisikin. Tarkoitan sitä, että porukka naureskelee täällä sille videolle, jossa tyttö kertoi siitä, kuinka hänen jalkansa oli kasvanut. Sinulle itsellesi annettiin ihmeestä empiirisenä todistusaineistona video siitä tytön kertomuksesta koskien kyseistä tapahtumaa. Teit päätelmän: ihmettä ei tapahtunut (tai ainakin näin oletan viestistäsi päätellen). Kuinka luotettava tuo päätelmäsi tosiasiassa oli? Mielestäni päätelmääsi sisältyy melkoinen määrä epävarmuutta. Kun teit päätelmän, otitko huomioon siihen sisältyvän epävarmuuden? Kun tiedostetaan ensin henkilökohtaisella tasolla vaikuttavat ennakkoasenteet, niin sen jälkeen on mahdollisesti miellekästä lähteä tutkimaan asioita luonnontieteen avulla. Joskaan se ei välttämättä ole mahdollista ottaen huomioon se mahdollisuus, että tieteellä todellakin on rajansa tässä asiassa.

Ja se, että tieteellä on rajansa ihmeiden havaitsemisessa, ei automaattisesti tarkoita sitä, ettei ihmeitä tapahdu. Tarkoitan siis, että ihmeitä tapahtuu, mutta niitä ei saada ns. "kiinni" kontrolloituihin olosuhteisiin ja osa ihmeistä voi olla sellaisia, ettei niitä edes pysty mittaamaan tieteen metodein (esimerkiksi ilmiö Jumalan johdatus).
 
Back
Ylös Bottom