Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Vaikka tiede ei pystyisikään vastaamaan kaikkeen tyhjentävästi, se ei silti tarkoita, että Raamattu olis oikeassa.

Juu, en todellakaan ole raamatun puolesta puhumassa tässä (kuten ylempänä jo mainitsin). Kiinostaisi vaan tietää, jos joku asiantuntija osaisi em. mainittuihin kysymyksiin vastata.

Se, että ko. kysymykset jäävät vastausta vaille, jättää mahdollisuuden uskoa vaikka sotkan munineen maailmankaikkeuden.

Tiedehän menee koko ajan eteenpäin, ja 1000 vuoden päästä nykyaikaa pidetään "pimeänä" 2000-lukuna tai jotain sinnepäin. Kyse onkin siitä kuinka pitkälle maailmankaikkeuden syntyprosessi pystytään tällä hetkellä selittämään.

Tämä loppukanetti kertookin jo riittävästi siitä, ettet tiedä Raamatusta tuon taivaallista.
Tämän lisäksi Dragonin kysymykset asetteluineen kertovat, että hän on päättänyt etukäteen keskustelun lopputuloksen (eli kristitty on väärässä), mikä estää hedelmällisen keskustelun erittäin tehokkaasti. Kun keskustellaan toista vastaan sen sijaan, että keskusteltaisiin hänen kanssaan, ei yhteisymmärrystä synny.

Esimerkiksi sen, että joku on kirjoittanut 2000 vuotta sitten "tämän maailman viisaus on Jumalalle hulluus" tulkitseminen niin, että "kaikki tiede sanan nykyisessä merkityksessä on perseestä eikä sitä passaa harjoittaa" vaatii melkoisen tarkoitushakuista lukutapaa. Ateisti siis syyttää kristittyjä valikoivasta lukutavasta samalla kun valikoi itse (mala fide) ja käyttää valikointiaan lyömäaseena ja oikeutuksena katsoa keskustelukumppaniaan nenänvarttaan pitkin.

Aikoinani juttelin paljonkin kristittyjen kanssa heidän uskostaan nimenomaan heitä vastaan ja halveksuin niin maan pirusti sitä todellisuudenkieltämistä ynnä muuta, mitä heidän uskonsa vaatii. Sittemmin tulin havainneeksi, että se ei välttämättä edellytä todellisuuden kieltämistä lainkaan, koska ei käsittele mitään tieteellisestä näkökulmasta. Samalla tulin havainneeksi, että vain siksi, että jonkin asian voi tulkita tosi hämärillä tavoilla, siitä ei seuraa, että niin pitäisi tehdä.

Sittemmin keskusteluni kristittyjen kanssa ovat menneet huomattavasti sujuvammin ja tietyssä yhteisymmärryksessä, vaikka en uskoa kanssaan jaakaan.

Laitetaas tänne, kun tietäjiä tuntuu löytyvän.

Jos joku vastaisi big-gang-bang teoriasta seuraaviin kysymyksiin omin sanoin rautalankamallilla (jos mahdollista, eikä pelkästään linkkejä monisivuisiin dokumentteihin).

1) Miten tyhjästä voi syntyä mitään (vai olenko jo tässä ihan hakoteillä)?

eikös pointti ollut, että äärettömän tiheä kappale räjähti? näin minä sen olen ymmärtänyt.. vähän niinkun verrattaisiin höyheniä 5t voimalla kasaan puristettuina ja ilmaan viskattuna...

ja muutenkin vähän heikkoa noita teorioita lueskella jos ei ymmärrä mitään suhteellisuusteorian väitteistä ynnä muista asioista jotka nyt ei ihan heti tule maalaisjärjellä mieleen. (eli esim 3d-kappaleesta tulee kaksiulotteinen kun mennään valonnopeutta vai mitenkä lie menikään..)

eikös pointti ollut, että äärettömän tiheä kappale räjähti? näin minä sen olen ymmärtänyt.. vähän niinkun verrattaisiin höyheniä 5t voimalla kasaan puristettuina ja ilmaan viskattuna...

ja muutenkin vähän heikkoa noita teorioita lueskella jos ei ymmärrä mitään suhteellisuusteorian väitteistä ynnä muista asioista jotka nyt ei ihan heti tule maalaisjärjellä mieleen. (eli esim 3d-kappaleesta tulee kaksiulotteinen kun mennään valonnopeutta vai mitenkä lie menikään..)

Jeps, lähinnä homma taitaa kulminoitua tuohon kohtaan 2:

2) Mitä oli ennen tieteen tunnistamaa alkutilannetta, josta kaikki lähti liikkeelle? (Tästä kuulee monesti, ettei aikaa ollut ennen tätä, mutta maallikosta tämä tuntuu lähes yhtä uskottavalta kuin raamatun tarinat, joten perusteita tälle? Vai onko näin vain "päätetty" kun se sopii hyvin yhteen BB -teorian kanssa?)

Niin kauan, kun asiaa ei pystytä tavallisella kaduntallaajalle selvittämään, jää "auki" mahdollisuus uskoa mihin huvittaa. Tosihihhulithan nyt uskovat, vaikka mitä saataisiin todistettua.

Jeps, lähinnä homma taitaa kulminoitua tuohon kohtaan 2:

2) Mitä oli ennen tieteen tunnistamaa alkutilannetta, josta kaikki lähti liikkeelle? (Tästä kuulee monesti, ettei aikaa ollut ennen tätä, mutta maallikosta tämä tuntuu lähes yhtä uskottavalta kuin raamatun tarinat, joten perusteita tälle? Vai onko näin vain "päätetty" kun se sopii hyvin yhteen BB -teorian kanssa?)

Niin kauan, kun asiaa ei pystytä tavallisella kaduntallaajalle selvittämään, jää "auki" mahdollisuus uskoa mihin huvittaa. Tosihihhulithan nyt uskovat, vaikka mitä saataisiin todistettua.

no tuotahan ei koskaan varmasti saada selville koska tuo big bang "sotki todistusaineistot". saattoi olla että kaksi homoa irstaili kahdestaan avaruudessa tai sit aikaisemmin oli vastaava maailmankaikkeus joka romahti tai tai tai.

vähän niinkun kysyisi mimmoinen sää on tasan tällä hetkellä 15 vuoden päästä 2 asteen tarkkuudella. entropia eli kaaos estää sen että ihan kaiken pystyisi päättelemään kaikesta.

En näe mitään syytä uskoa mihinkään jumaliin tai kuoleman jälkeiseen elämään. Se tuntuu ihan turhalta hömpötykseltä.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt sitä ihmisten taivaistelua, että jos ei usko mihinkään niin elämällä ei ole mitään tarkoitusta. Entä sitten? En mä ainakaan koe, että mun elämällä on joku tarkoitus. Miksi pitäisi olla? Saanpahan vapauden elää omien valintojen mukaan. Ja mun mielestä ei ole mitään kauhistuttavaa siinä, ettei kuoleman jälkeen ole mitään. Elämä on ainutlaatuista ja kuolema on luonnollinen osa elämää.

no tuotahan ei koskaan varmasti saada selville koska tuo big bang "sotki todistusaineistot". saattoi olla että kaksi homoa irstaili kahdestaan avaruudessa tai sit aikaisemmin oli vastaava maailmankaikkeus joka romahti tai tai tai.

vähän niinkun kysyisi mimmoinen sää on tasan tällä hetkellä 15 vuoden päästä 2 asteen tarkkuudella. entropia eli kaaos estää sen että ihan kaiken pystyisi päättelemään kaikesta.

Jeps, pointtini olikin aika pitkälti tuossa väittämässä, ettei aikaa ollut ennen bing bangiä. Tuommoisen väittämän esittäminen tuntuu kadunmiehestä yhtä todennäköiseltä, kuin sen suuren satukirjan jorinat.

Päätin näin työpäivän päätteeksi ja tuolla yleisellä puolella olevan keskustelun innoittamana kysellä tyhmiä täällä, kun niin ystävällisesti lupailtiin tässä ketjussa vastauksia.

Jos nyt sitten Big Bang teorian mukaan aluksi on ollut kuuma ja tiheä massa, josta tämä koko roska on saanut alkunsa, niin miksi ei voisi kysyä mistä tämä kuuma ja tiheä massa on tullut? Onko se ollut olemassa aina, vai onko se tullut jostain. Onko joku luonut sen, ja mistä sen luoja olisi tullut? Voidaanko todistaa sen kuuman ja tiheän massan olleen olemassa aina, vai törmätäänkö tässä ihmisen käsityskyvyn rajallisuuteen?

Eli siis jonkinlaista vastausta sen Big Bängähtäneen massan alkuperästä olisi mukava saada, vai pitääkö tässä vaiheessa nostaa kädet pystyyn ja todeta, että tiedeyhteisö uskoo sen olleen aina olemassa?

Eli hieman lyhemmin:

Mitä helvettiä oli/tapahtui ennen isoa pamausta?

Edit:
Tätä olikin kyselty jo, eli hidas =(

Aivan mistä tahansa kirjasta saa rakennettua ristiriitoja, kun yksittäisiä lauseita asetetaan ristiriitaan toistensa kanssa. Kritiikki, joka perustuu yksittäisten jakeiden asettamiseen toisiaan vastaan, on toivotonta. Siitä näkee jo kilometrin päähän, että kritiikin esittäjä ei tunne
Raamattu on uskovaisten ja kirkon väitteen mukaan virheetön kaikkiviisaan, kaikkivoivan ja ikuisen Jumalan kirjoittama teos. Joten ole hyvä ja säästä minua semantiikaltasi, koska itse annatte ymmärtää, että raamattu ei ole samanlainen kirja muiden joukossa.

Ei selitys minustakaan mikään vakuuttava ollut. Ei Raamatusssa sanota, että aurinko luotiin vasta valkeuden jälkeen.
Ja sä vielä aikaisemmin paasasit, että mä en tunne raamattua. Jos nyt vaan avaisit ne silmäsi ja katsoisit mitä raamatussa lukee...

Luominen ensimmäinen päivä:
3. jae: Jumala sanoi: "Tulkoon valo!" Ja valo tuli.

Luominen neljäs päivä:
16. Jumala teki kaksi suurta valoa, suuremman hallitsemaan päivää ja pienemmän hallitsemaan yötä, sekä tähdet.
17. Hän asetti ne taivaankanteen loistamaan maan päälle,
18 hallitsemaan päivää ja yötä ja erottamaan valon pimeydestä. Jumala näki, että niin oli hyvä.

... joten ole hyvä lopeta se paskanpuhuminen.

Huomionarvoista on pikemminkin se, että aurinko luotiin jo ensimmäisenä päivänä, kun Jumala teki "taivaan ja maan" (=maailmankaikkeuden). Neljäntenä päivänä taivaankappaleet "tulivat valoiksi taivaanvahvuuteen" ja alkoivat siis näkyä myös maan päällä.
Eipä näy täällä moista tulkintaa: http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=1.+Moos.+1:1&rnd=1201274044882

Monikin asia mättää. Viime kädessä asiat kuitenkin kulminoituvat siihen, että en millään kykene olemaan niin vahva uskovainen, että kykenisin uskomaan sen ateistisen uskontunnustuksen, että "alussa loi vetyatomi taivaan ja maan".
Uskontunnustukset kuuluvat taikauskojen piiriin ei ateismin. Kosmologiassa alkuräjähdysteorialla on kosolti tukevaa faktaa ja aineistoa takanaan ja tällä hetkellä sitä pidetään selittävämpänä mallina universumin synnylle. Pitää toki paikkansa, että alkuräjähdysteoriassa on erittäin paljon kysymyksiä ja selvittämättömiä asioita.

Jos olet lukenut tätä ketjua niin Rinkku kirjoitti aikaisemmin jo aika ansiokkaasti tästä alkuräjähdyksestä ja miten Jumalan perustelu sillä on lähinnä typeryyttä ja negaatiolla perustelua - argumentointivirhe.

Mikä tän sun linkin tarkoitus on? Jokainen historiaa ylä-asteella ja lukiossa opiskellut tietää, että Kopernikuksen ja Galileo Galilein ehdotukset maan pyörimisestä auringon ympäri hylättiin kirkon toimesta Jumalan pilkkana.

Vaikkei tuossa suoraan evoluutiosta olekaan kysymys, niin liittyy se siihen kuitenkin.
Alkuräjähdys ei liity evoluutio millään tavalla, koska evoluutioteoria ei ole riippuvainen siitä millä tavalla maailmankaikkeus on saanut alkunsa.

Tämä loppukanetti kertookin jo riittävästi siitä, ettet tiedä Raamatusta tuon taivaallista.
No pitää myöntää, etten ole sananmukaisessa merkityksessä tutkinut raamattua mutta tuo sinun väitteesi on kyllä aikamoista liioittelua.

Länsimaalaisena, 2000-luvun ateistina on helppo naureskella ja taivastella kirjaa, joka on syntynyt täysin erilaisessa kulttuurissa ja joka edellyttää monin osin taustatietoa. Tekstistäsi asetat Raamatulle sellaisen vaatimuksen, että minkään Raamatun osan ymmärtämiseen ei saa edellyttää taustatietoa; koko kirjan on oltava selvää pässinlihaa jokaiselle, joka sen avaa.
Mä en oikeastaan naura raamatulle vaan ihmisille, jotka ottavat tuon kirjan täytenä totena. Miksi muuten raamattu? Miksei koraani tai Kalevala?

Tämän lisäksi Dragonin kysymykset asetteluineen kertovat, että hän on päättänyt etukäteen keskustelun lopputuloksen (eli kristitty on väärässä), mikä estää hedelmällisen keskustelun erittäin tehokkaasti.
En ole tiennytkään, että mulla on nykyään valta päättää keskustelun lopputulos. Mike on tainnut tehdä musta huomaamatta moderaattorin :)

Epeli sanoi:
Kun keskustellaan toista vastaan sen sijaan, että keskusteltaisiin hänen kanssaan, ei yhteisymmärrystä synny.
Niin tätä kutsutaan väittelyksi, jossa on kaksi tai useampi osapuoli, jotka ovat eri mieltä asiasta. Oletko koskaan kuullut tämänkaltaisesta toiminnasta aikaisemmin?

Epeli sanoi:
Esimerkiksi sen, että joku on kirjoittanut 2000 vuotta sitten "tämän maailman viisaus on Jumalalle hulluus" tulkitseminen niin, että "kaikki tiede sanan nykyisessä merkityksessä on perseestä eikä sitä passaa harjoittaa" vaatii melkoisen tarkoitushakuista lukutapaa. Ateisti siis syyttää kristittyjä valikoivasta lukutavasta samalla kun valikoi itse (mala fide) ja käyttää valikointiaan lyömäaseena ja oikeutuksena katsoa keskustelukumppaniaan nenänvarttaan pitkin.
Sun kyvyttömyytesi tarkastella asioita laajemmin tuli tässä erittäin selväksi. Ensinnäkin olen keskusteluissani uskovaisten kanssa useasti kuullut heidän sanastaan juuri nuo lauseet: "Tiede on saatanasta." Oletan tämän tarkoittavan kaikkea tiedettä, ei pelkästään luonnontieteitä... Jos vielä tarkemmin katsellaan mitä tapahtuu niin uskovaiset älähtävät ainoastaan silloin kun jokin tutkimus on suorassa ristiriidassa raamatun tekstien kanssa ja perusteluina käytetään yleensä noita samoja vanhoja fraaseja:
"On muutakin kuin tiede."
"Tiede ei selitä rakkautta."
"Maailmankaikkeus on käsittämätön ihmiselle."
blaa blaa blaa... aina samaa paskaa.

Toiseksi, syytät mua tarkoituksen hakuisesta lukutavasta. Miksi uskovaiset vastustavat vain tieteenharjoittamista, joka on heidän maailmankuvansa vastaista. Miksi ette vastusta kaikkea tiedettä? Miksi käytät tieteen metodeilla luotua tietokonetta ja internettiä?

Epeli sanoi:
Aikoinani juttelin paljonkin kristittyjen kanssa heidän uskostaan nimenomaan heitä vastaan ja halveksuin niin maan pirusti sitä todellisuudenkieltämistä ynnä muuta, mitä heidän uskonsa vaatii. Sittemmin tulin havainneeksi, että se ei välttämättä edellytä todellisuuden kieltämistä lainkaan, koska ei käsittele mitään tieteellisestä näkökulmasta. Samalla tulin havainneeksi, että vain siksi, että jonkin asian voi tulkita tosi hämärillä tavoilla, siitä ei seuraa, että niin pitäisi tehdä.
Sä olet tavannut liberaaliuskovaisia. Heitä on paljon ja heille ominaista on, että raamatun tekstien kirjaimellisuuteen luotetaan yhä vähemmän ja uskonnollisuus muuntuu ajankuluessa rauhanomaiseksi elämänkatsomukseksi, jossa uskotaan kaikkialla olevaan hyvyyteen.

Epeli sanoi:
Sittemmin keskusteluni kristittyjen kanssa ovat menneet huomattavasti sujuvammin ja tietyssä yhteisymmärryksessä, vaikka en uskoa kanssaan jaakaan.
Usko tai älä mulla on uskovaisia ystäviä :)

Päätin näin työpäivän päätteeksi ja tuolla yleisellä puolella olevan keskustelun innoittamana kysellä tyhmiä täällä, kun niin ystävällisesti lupailtiin tässä ketjussa vastauksia.

Jos nyt sitten Big Bang teorian mukaan aluksi on ollut kuuma ja tiheä massa, josta tämä koko roska on saanut alkunsa, niin miksi ei voisi kysyä mistä tämä kuuma ja tiheä massa on tullut? Onko se ollut olemassa aina, vai onko se tullut jostain. Onko joku luonut sen, ja mistä sen luoja olisi tullut? Voidaanko todistaa sen kuuman ja tiheän massan olleen olemassa aina, vai törmätäänkö tässä ihmisen käsityskyvyn rajallisuuteen?

Eli siis jonkinlaista vastausta sen Big Bängähtäneen massan alkuperästä olisi mukava saada, vai pitääkö tässä vaiheessa nostaa kädet pystyyn ja todeta, että tiedeyhteisö uskoo sen olleen aina olemassa?

Eli hieman lyhemmin:

Mitä helvettiä oli/tapahtui ennen isoa pamausta?

Edit:
Tätä olikin kyselty jo, eli hidas =(

Maailmankaikkeus voi laajentua ja kutistua sykleittäin tai se voi olla ollut äärettömän tiheässä tilassa äärettömän kauan ennen alkuräjähdystä ja jatkaa laajenemistaa äärettömästi. Joitain matemaattisia teorioita on olemassa, mutta kukaan ei tällä hetkellä pysty tähän kysymykseen vastaamaan. Tämä taas ei todellakaan tarkoita, että pitäisi nostaa kädet pystyyn. Lähivuosina mahdollisesti tiedämme jo hieman enemmän kun Sveitsiin rakennettava LHC-hiukkaskiihdytin valmistuu.

Mites oman uskonnon voi perustaa tai edes lahkon/kultin? Pystynkö hakemaan valtiolta jotakin erikoisoikeuksia uskontoni perusteella?

Mietiskelin tuossa miten paljon minua vituttaa tämä koko termi "ateisti". Onhan sillä historialliset juurensa, mutta ärsyttää että minua määritellään jonkin negaation kautta, aivan kuin olisi oletusarvoista uskoa johonkin yliluonnolliseen. Ja sitten vedetään tämä älytön aasinsilta että "ateismikin on uskonto". Eli se että minä en nakkaa paskaakaan tästä pyhästä kirjasta, joka on toiselle jumalainen julistus ja uskonnon lähde, on itsessään myös luonteeltaan uskonto. Uskon puutteesta luodaan uskonto. Paskan marjat sanon minä.

Tuota noin, enpä ole tätä ketjua juurikaan selaillut muutamaa viime päivää lukuun ottamatta. Mutta voisikos joku kristinuskon puolestapuhuja selvittää typerälle mikäs tuosta kristinuskosta tekee sen the uskon? Onko muissa uskonnoissa jonkin näköinen virhe, ettei niitä voi pitää oikeina?

Entäpä pidättekö kristinuskon kannattajat toista ihmistä typeränä, jos hän kertoo vilpittömästi uskovansa meninkäisiin, metsänpeikkoihin tai vaikkapa vesihiisiin. Eikös nuiden olemassaolo ole yhtä todennäköistä ja samoin todistettavissa kuin jumalankin?

Ja Dragonille viime päivien perusteella pointsit kotiin. Mistä löytyykään tuo into ja jaksamus väitellä, etsiä ja tarjota perusteluja omille väitteilleen sekä lukea mitä hauskempia ja kummallisempia vastaväiteitä kerta toisensa jälkeen. Ja varsinkin kun tietää, ettei toisen kantaa asiaan saa millään muotoa muutettua. Ja yhtä paljon rispektiä niille, jotka kaikesta huolimatta jaksavat uskoa vanhaan satukirjaan sekä puolustaa sen sisältöä jonninmoisena faktana, vaikka maalaisjärjen luulisi toisin jo todistavan.

Mutta keskustelu jatkukoon, tuntuu olevan sen verta hyvä aihe, ettei juttu tule ihan hetimiten loppumaan :)

Mietiskelin tuossa miten paljon minua vituttaa tämä koko termi "ateisti". Onhan sillä historialliset juurensa, mutta ärsyttää että minua määritellään jonkin negaation kautta, aivan kuin olisi oletusarvoista uskoa johonkin yliluonnolliseen. Ja sitten vedetään tämä älytön aasinsilta että "ateismikin on uskonto". Eli se että minä en nakkaa paskaakaan tästä pyhästä kirjasta, joka on toiselle jumalainen julistus ja uskonnon lähde, on itsessään myös luonteeltaan uskonto. Uskon puutteesta luodaan uskonto. Paskan marjat sanon minä.
Tuo on kyllä totta. Ateisti sanana on ehdoton kielto kaikille luojahengille ilman todistusaineistoa ja siinä mielessä ehkä hieman väärä, ehkä skeptikko olisi parempi.

Tuota noin, enpä ole tätä ketjua juurikaan selaillut muutamaa viime päivää lukuun ottamatta. Mutta voisikos joku kristinuskon puolestapuhuja selvittää typerälle mikäs tuosta kristinuskosta tekee sen the uskon? Onko muissa uskonnoissa jonkin näköinen virhe, ettei niitä voi pitää oikeina?
Laitan tähän vielä oman lisäyksen, kun kukaan ei vielä kysymykseeni ole vastannut, niin kysyn uudestaan. Miksi taikausko on ihmiselle arvokasta, tarpeellista tai järkevää?

Ja Dragonille viime päivien perusteella pointsit kotiin. Mistä löytyykään tuo into ja jaksamus väitellä, etsiä ja tarjota perusteluja omille väitteilleen sekä lukea mitä hauskempia ja kummallisempia vastaväiteitä kerta toisensa jälkeen. Ja varsinkin kun tietää, ettei toisen kantaa asiaan saa millään muotoa muutettua. Ja yhtä paljon rispektiä niille, jotka kaikesta huolimatta jaksavat uskoa vanhaan satukirjaan sekä puolustaa sen sisältöä jonninmoisena faktana, vaikka maalaisjärjen luulisi toisin jo todistavan.
Kiitos kehuista mutta en voi ottaa niitä täysin rinnoin vastaan. Sorrun väittelyissä liikaa kiihkoiluun. Hemmmo, Rinkku, Indigof73, Jsmith ja Willie ovat näitä ihmisiä, joiden kiihkottomille kirjoituksille pitää nostaa hattua.

Kuinka väärin on ,että lukiossa pakotetaan opiskelija kolmeen kurssiin uskontoa? Vois sen vielä ymmärtää jos 1 on sillä lukiohan on yleissivistävä koulutus, vaikka propagandaa nimelta uskonto on työnetty meidän avuttomien ja alistettujen kurkusta alas jo esikoulusta lähtien.

Miksi juuri uskontoa kolme ja vaikkapa fysiikkaa ja kemiaa jotka ovat ekstakteja tieteitä joista tulee olemaan apua elämässä on vain 1 pakollinen kurssi?

Älkääkä vastatko miksi en mennyt elämänkatsomustietoon, koska ei ollut minun päätettävissäni ja isäni on kyl perustellut päätöstä sillä ,että pitää saada luontainen vastustuskyky uskontoa vastaan. Tällä tarkoittaen ,että ei hurahda joskus vaikeina tai vähemmän vaikeina aikoina uskontoon, sillä siinä vasta kusessa on ku on jo valmiiks ongelmia ja vielä pitää ruvetä valheisiin uskomaan.

Kai sitä ateisti ollaan tai lähinnä voisin kuvailla itseäni tiedeuskovaiseksi.
Ainakaan en nää mitään järkeä elää elämää ja odottaa vain kuolemaa jotta pääsisi taivaaseen.
Ajalla on alku ja mahdollisesti myös loppu.Ennen alkuräjähdystä
ei aikaa ollut olemassa.Mutta mitä aika todella on siihen ei kukaan osaa vastata.Ja miksi kaikki pyörii jonkun ytimen ympärillä?
Tähtien hajoamistuotteitahan tässä ollaan ,joten kaikissa on vähän
tähtiainesta.:)

En näe mitään syytä uskoa mihinkään jumaliin tai kuoleman jälkeiseen elämään. Se tuntuu ihan turhalta hömpötykseltä.

Siksi käytänkin sanaa uskonnoton. Vituttaa suoraan sanottuna niin paljon toi ateisti uskovainen fraasi.
Tässäkin treadissa on todettu jo useasti, että usko on vain uskon asia. Jumalalle jää paikka olla aukoissa, jota tiede ei ole pystynyt vielä selvittämään. Ja tästä ne vetää johto päätöksen, että ateismikin on uskon asia loppu peleis, kun ei sitä jumalaa aukottomasti pystytä kiistämään. Eli uskon asia ateismikin lopulta.
No vaikka mentäsiinkin tätä puupää ajattelua näinkin pitkälle ja todettas, et juu ei pysty todistaan olemattomaksi.
Niin silloin jos joku jumala olento olisikin ollut ennen alkupamausta, niin se on aivan jotain muuta silloin, kuin mitä nämä vanhat lammaspaimen tarut opettavat. Ja enenkaikkea ei sinne tarvitse asettaa edes mitään "luojaa" Ei ole häpeä tunnustaa jotain ettei tiedä tai ymmärrä. Tyhmempää on selittää se jollain satuolennoilla.
http://www.yle.fi/uutiset/24h/id80852.html
Aina vain ahtaammalle joutuu aukkojen henki. Ja tätäkin voidaan jossitella yllä mainitulla tavalla, vaikka kivestä joskus tulevaisuudessa rakennettasin elävä olio atomi atomilta. Niin ainasekin on vain "kopio" jostain elävästä ja jostainhan se kivi on tullut ja eihän se plaa plaa

Niin tätä kutsutaan väittelyksi, jossa on kaksi tai useampi osapuoli, jotka ovat eri mieltä asiasta. Oletko koskaan kuullut tämänkaltaisesta toiminnasta aikaisemmin?
Juu, olen. Tiedostan nähtävästi myös selvästi sinua paremmin, miten hedelmällistä väittely on kun "keskustelijat" käyttävät eri diskursseja. Väittelyn ongelma on se, että kaiken a ja o on voittaminen - ei yhteisymmärrys - ja tästä syystä sen osanottajat suhtautuvat kaikkeen opponenttinsa sanomaan mala fide. Väittelijällä on tästä syystä suoranainen pakko tulkita tarkoituksella vastapuolen jutut mahdollisimman pöyristyttävin tavoin (tai sitten vetää hihasta yleistyksiä yksilötasolta koko uskontoon, kuten sinä tapaat tehdä), jotta ne olisi sitten helpompi kumota.

Ei sillä, oli minustakin joskus kivaa nettiväitellä ja heilutella virtuaalikikkeliä.
Sun kyvyttömyytesi tarkastella asioita laajemmin tuli tässä erittäin selväksi. Ensinnäkin olen keskusteluissani uskovaisten kanssa useasti kuullut heidän sanastaan juuri nuo lauseet: "Tiede on saatanasta."
Jos joku uskovainen tulee sanomaan sinulle, että pedofilia on jumalan lahja ihmiskunnalle, ilmeisesti olet silloinkin täysin varma siitä, että kyseinen käsitys on parasta mahdollista raamatuntulkintaa.
Toiseksi, syytät mua tarkoituksen hakuisesta lukutavasta.
Ällistyttävää kyllä, kyllähän sinä olet ihan selvästi bona fide liikkeellä.
Miksi uskovaiset vastustavat vain tieteenharjoittamista, joka on heidän maailmankuvansa vastaista.
Mun pitäs varmaan kohdata sellainen uskovainen niin tiedän sitten kysyä.
Miksi ette vastusta kaikkea tiedettä? Miksi käytät tieteen metodeilla luotua tietokonetta ja internettiä?
Kyllä nyt on olkiukko lytyssä, ei tähän voi muuta sanoa.
Sä olet tavannut liberaaliuskovaisia. Heitä on paljon ja heille ominaista on, että raamatun tekstien kirjaimellisuuteen luotetaan yhä vähemmän ja uskonnollisuus muuntuu ajankuluessa rauhanomaiseksi elämänkatsomukseksi, jossa uskotaan kaikkialla olevaan hyvyyteen.
Okei. Millä kriteerillä sun silmissä sitten voi lukeutua oikeasti uskovaiseksi?
Usko tai älä mulla on uskovaisia ystäviä :)
Keskustelutapasi hyökkäävyydestä päätellen ette taida juurikaan puhua uskonasioista.

Back
Ylös Bottom