Maailmankatsomusthread (uskontokeskustelut kaikki tänne)

Minustakin olisi hauska törmätä ateistiin, jolla olisi edes alkeelliset tiedot kristinuskosta.

Pakko vaan kysyä tästä ihan pikaisesti, että voisitko määritellä vähän tarkemmin mitä tuolla tarkoitat? Eli mitä kristinuskosta pitäisi tietää, jotta voisi sanoa omaavansa edes _alkeelliset_ tiedot aiheesta?
Ilmeisemmin täältä ei ainakaan moisia löydy vai kuinka?

Koraanissa ei siis ole kritisoitavaa?

No, siirry sitten muslimiksi, jos se opuksena antaa elämänohjeet ja viisauden, joka kantaa myös tähän päivään...:jahas:
Missä kohtaa sanoin, ettei siinä ole kritisoitavaa? Teoksena se on koherentimpi ja paremmin editoitu kuin Raamattu. Joten jos minun olisi pakko valita kumman teoksen kanonisoisin, niin valitsisin Koraanin. Paljon vähemmän väkivaltaa, sukurutsausta ja sodomiaa.

Malloy en saanut vastausta tähän kysymykseen?
Malloy elänee Raamatun oppien mukaan, joten ei ole koskaan voinut myöskään ottaa pankkilainaa, sillä lainaaminen johon sisältyy korko, on syntiä.

Voimmeko siis olettaa, että sinulla on paremmat tiedot kristinuskosta kuin vaikkapa alaa 30 vuotta tutkineella teologilla? Tai vaikkapa Daniel Dennetillä?
Ainakin niin luulee.

Tyydyn toteamaan Augustinuksen olleen erehtyväinen ihminen ja puhuu omalla suullaan, ei Jumalan.
Minustakin olisi hauska törmätä ateistiin, jolla olisi edes alkeelliset tiedot kristinuskosta.

Tyydyn toteamaan Malloyn olleen erehtyväinen ihminen joka luulee puhuvansa olemattoman jumalan suulla.

Max131 ei näköjään muista mitä tuli kysyneeksi.
Sori, olen julistanut sanomaani muilla foorumeilla.

Mihin nää kaipasit vastausta? Kvanttimekaniikasta voin yrittää keskustella sen pikkiriikkisen verran, minkä ymmärrän, mutta se vaatisi sultakin vähän parempaa antia kuin yhden lauseen sloganeita. Viimeisin, mitä itse ketjuun sain aikaan, tuli näköjään kännissä jossain vaiheessa, joten sitä ei pidä huomioitavan myöskään.

Musta on jotenkin hullua, miten Mikellä on pokkaa väittää Malloyn olevan jumalan ääni. Valehteletko useinkin jäädessäsi alakynteen?
Anteeksi miten se oli? Näin sivusta katsojana mulla on sellainen kutina, että se ei suinkaan ole Mike, joka on jäämässä alakynteen. Ei todellakaan. Kysytään nyt muiltakin, että kumpi tässä väittelyssä on mielestänne vahvemmilla?

Malloyn vastaukset kaikkeen on jotain ihan ympäripyöreää ja itse tekee ihan hämäriä päätelmiä. Syytät muita vuotavista päätelmistä, mutta itse et tajua omien päättelyidesi mielettömyyttä. Pelkkiä oletuksia. Aloitetaan nyt vaikka ihan sieltä alusta, että oletat raamatussa puhuttavan totta. Ihan mieletön oletus. Seuraavaksi oletat, että koska raamatussa sanottiin Abrahaminkin päässeen taivaaseen, sinne pääsevät kaikki muutkin, jotka eivät ole raamatusta kuulleet. Kaksi oletusta, joista toinen nojaa toiseen. Ei mikään todistus yhtään mistään. Kolmanneksi vaikka se oletus siitä, että Jumala on muuttumaton ja aina hyvä.

Vaikka näin netin välityksellä ei kannattaisi mitään diagnooseja lähteä tekemään, niin väitän Malloyn nettipersoonan olevan pahemman luokan narsisti. Täynnä itseään oleva ylimielinen ja näsäviisas narsisti, joka ei ole mielestään ikinä väärässä ja on paras kaikessa.

Lisäksi sun käsitys valehtelusta on taas kerran hieman kieroutunut. Väität Mikeä valehtelijaksi, koska Mikestä tuntuu, että luulet olevasi Jumalan ääni. Selviö. Loistavaa päättelyä. No, kai tänkin yrität taas selittää parhain päin, koska et ole ikinä väärässä.

"Kaikki ovat syntiä tehneet ja synnin palkka on kuolema"

"Eipä ollut Abrahamillakaan Raamattua saati tietoa kristinuskosta, mutta niinpä kuuluu taivaaseen menneen. Päätelmäsi vuotaa."

Ei, vaan raamattu vuotaa.

Mut tää on melko turhaa Malloyn kanssa väitellä, sen verran korkean kaapin päältä huutelee, että kykenee jo dissaamaan muinaiset pyhät kirkonmiehetkin vain huutelijoiksi.

Anteeksi miten se oli? Näin sivusta katsojana mulla on sellainen kutina, että se ei suinkaan ole Mike, joka on jäämässä alakynteen. Ei todellakaan. Kysytään nyt muiltakin, että kumpi tässä väittelyssä on mielestänne vahvemmilla?...

Kyllähän tätä keskustelua lukeneena ei voi kuin ihmetellä Malloyn asennetta ja tapaa keskustella. Todella mulkeron väistelijän kuvan antaa itsestään samalla nostaen itsensä kaikkien muiden yläpuolelle joksikin yhden ainoan totuuden kertojaksi. Naurettavaksi tekee itsensä muiden silmissä. Itse toki näkee itsensä suurena voittajana ja älykkönä.

Kyllähän tätä keskustelua lukeneena ei voi kuin ihmetellä Malloyn asennetta ja tapaa keskustella. Todella mulkeron väistelijän kuvan antaa itsestään samalla nostaen itsensä kaikkien muiden yläpuolelle joksikin yhden ainoan totuuden kertojaksi. Naurettavaksi tekee itsensä muiden silmissä. Itse toki näkee itsensä suurena voittajana ja älykkönä.

Perussettiä omaan asiaansa sokeasti uskovalta. Kaikki muut ovat väärässä, aina ja iankaikkisesti.

Riippuu 30 vuotta alaa tutkineesta teologista.

Tässä käy hyvin ilmi tuo suuri ylenkatsonta. 30 vuotta teologiaa tutkinut on perehtynyt kuitenkin noihin kirjoituksiin alkuperäiskielillä (heprea, vanha kreikka), vertaillut kirjoituksia, tutkinut laajalti uskonopin kehitystä historiassa jne....

Voitko kertoa miten vaikkapa evankeliumin alkuperäistekstin kielestä voi nähdä ketkä evankeliumien kirjoittajista ovat edes käyneet Israelissa? Jos pidät itseäsi tutkijoita pätevämpänä, niin tuollaisten perusjuttujen pitäisi olla täydellisesti hallussa.

"Kaikki ovat syntiä tehneet ja synnin palkka on kuolema"

"Eipä ollut Abrahamillakaan Raamattua saati tietoa kristinuskosta, mutta niinpä kuuluu taivaaseen menneen. Päätelmäsi vuotaa."

Ei, vaan raamattu vuotaa.

Mut tää on melko turhaa Malloyn kanssa väitellä, sen verran korkean kaapin päältä huutelee, että kykenee jo dissaamaan muinaiset pyhät kirkonmiehetkin vain huutelijoiksi.

Onkohan asiaa ennen käsitelty, mutta oletko satanisti?

Tuskin sentään saatananpalvoja ; ))), eli en tiedä tarkalleen mitä satanismi on... mikä satanismissa on oleellista?

Eiköhän Mike ole ihan ateisti.

Peruskoulussa ainakin mulle opetettiin vähintäänkin alkeet kristinuskosta ja rippikoulun käyminen ei ollut ainakaan mun oma idea.

Onkohan asiaa ennen käsitelty, mutta oletko satanisti?

Tuskin sentään saatananpalvoja ; ))), eli en tiedä tarkalleen mitä satanismi on... mikä satanismissa on oleellista?
Satanisti/ateisti. En noudata mitään muiden keksimää ohjenuoraa, mutta toki ajatukseni kohtaavat satanismin kanssa osaltaan. Satanismi tosin on rituaaleineen vähän hölmöä, mutta perusajatus on fiksu ja maanläheinen.

Useimmiten satanismista puhuttaessa tarkoitetaan juuri LaVeyn oppien mukaista satanismia. Se on ateistinen usko, joka pitää Saatanaa vain vertauskuvana filosofialleen, ei henkiolentona. LaVeyn oppien mukaan ei ole jumalia, vaan pikemminkin ihminen itse on jumala, joka määrää oman kohtalonsa. Ihminen saa toteuttaa itseään ja mielipiteitään, kenenkään itseään heikomman tulematta tielle. Näin ollen filosofian keskeisenä osana voidaan pitää "vahvin selviää" -tyylistä ajattelutapaa.

http://www.pakanaverkko.fi/uskonnoista/satanismi/ukk

1.Miten on mahdollista, että satanistit uskovat Saatanaan mutta eivät Jumalaan?

Satanistit eivät usko Saatanaan sen enempää kuin mihinkään muuhunkaan personifioituun yliluonnolliseen jumaluuteen – satanisti on itse oma jumalansa (ja Saatanansa): Vapaa tekemään omat ratkaisunsa ja velvollinen kantamaan niiden seuraukset.

4. Onko satanismi vain ateismia?

Ei, mutta se on tavallaan myös ateismia. Satanismi yhdistää ja hyödyntää ainutkertaisella tavalla faktaa ja fiktiota: Se seisoo lujasti rationaalisuuden kivijalalla, mutta pystyy silti vastaamaan ihmiseläimen kaikkiin tarpeisiin – uskonnollisuuden, itsen sekä omien mielikuvien ilmentämisen tarvetta unohtamatta.

12. Uskovatko satanistit kuoleman jälkeiseen elämään?

Satanistit uskovat, että jos jonkinlaista kuolemanjälkeistä elämää on, on siitä ja siinä elämässä
menestymisestä aika huolehtia sitten – se mikä on tärkeää tässä ja nyt, on tämä ja nyt.

13. Miksi satanistit ovat pahoja ja itsekkäitä?

Ovatko he? Jos se, että rakastaa elämäänsä, tahtoo nauttia sen hedelmistä ja jakaa ne oman valintansa mukaisten ihmisten (tai eläinten) kanssa niin paljon, että on tarvittaessa valmis puolustamaan oikeuttaan tähän ihmisiä tai asioita, jotka koettavat tätä estää, vastaan on “pahaa” ja “itsekästä”, niin silloin satanistit yksinkertaisesti haluavat olla “pahoja” ja “itsekkäitä”.

17. Miksi satanistit vihaavat kristittyjä?

Yleisesti ottaen satanistit vihaavat kristinuskon luonnottomia, kykeneviä rankaisevia ja kykenemättömiä palkitsevia sekä tasavertaisuutta ja heikkoutta ylistäviä oppeja ja halveksuvat ihmisiä, jotka sokeasti antavat johdattaa itsensä tällaisia noudattamaan.
---------------------------------------------------------------------

Kaikkien uskovaisten pitäisi tutustua satanistifilosofiaan ja etenkin kiinnittää huomiota miten se painottaa nykyhetkeä ja ihmistä kuolevaisena eläimenä. Hengellinen maailma on yliarvostettua kristillisissä piireissä ja se kahlitsee montaa kristittyä juuri pois tästä maailmasta ja tästä hetkestä. Nauttikaamme sen kun täällä olemme ja tehkäämme se toisia kunnioittaen jos toiset kunnioitusta ansaitsevat. Olkaa hyviä ihmisiä, niin hyviä kun itsestänne tuntuu, tai olkaa kusipäitä jos siltä tuntuu, kunhan olette oma itsenne ja vastaatte kaikesta itse. Miettikäämme sitten kuoltuamme seuraavaa jaksoa jos kuoleman jälkeen elämää on.

Jos tämän säikeen vertaa kristinuskoon, niin jos te elätte puhtaan elämän ja nautitte siitä, minkä äitinne ja isänne teille antoi, ette te kristityt voi joutua helvettiin jos teillä on puhdas mieli ja puhdas elämä. Onhan teidän jumalanne armollinen. Kellään, edes kristityllä jumalaan uskoessaan ei ole hätää, vaikka ei sokeasti alistaisikaan itseään kirkon ja kristinuskon alaisuuteen. Eläkää elämänne ja nauttikaa siitä täysillä oman moraalinne mukaan. Elämämme on tehty elämistä varten, niin suruineen kuin iloineen.

Ja siis ei itseään tarvitse lokeroida miksikään ateistiksi tai satanistiksi, voisin vain yksinkertaisesti sanoa, minä olen.

ps. en ole ilkeä ihminen, enkä ole elämäni aikana tahallisesti satuttanut ketään. Olen auttanut lukuisia ihmisiä ja pidän ihmisistä olivat he kristittyjä tai eivät. Kaikki ovat tasavertaisia niinkauan kuin osoittavat itse pitävänsä muita tasavertaisina.

Niin ja kävin salilla, sillä välin mode oli bannannut Malloyn, en minä. Katoin poistetut viestit ja mies oli pommittanut samaa poistettua viestiä useaan kertaan. Se oli taas täynnä pelkkää kiertelyä ja muiden väittämistä valehtelijoiksi.

Mun velvollisuudeksi ilmeisesti tuli sitten astua malloyn jättämään tyhjiöön ja jatkaa ihmisten valistamista näissä meille kaikille tärkeissä asioissa.
Mä en tätä varsinaisesti halunnut mut koen että olen siihen velvollinen.

Mun velvollisuudeksi ilmeisesti tuli sitten astua malloyn jättämään tyhjiöön ja jatkaa ihmisten valistamista näissä meille kaikille tärkeissä asioissa.

Siis astut rooliin jossa olet täysin kuuro ja sivutat kaikki totuudet tai kierrät niiden olemassa olon.

Niin jos joku pyytää valistamista. Tutustuppa tohon satanismin filosofiaan objektiivisesti ja mieti sitten onko järjeä uskoa johonkin jota ei ole todistettu ja johon uskotaan vain kun muutkin uskoo.

Back
Ylös Bottom