Maailman parhaat lihapiirakat

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Huppe
  • Aloitettu Aloitettu
Olkoon tämä ns. "Suuri ja virallinen" :lol2: :lol2: :lol2: Lihapiirakka-thread.
Mistäs löytyy maailman/Suomen parhaat lihikset?

Itse annan ääneni Hanna Partasen kalakukkoleipomolle. Myyntikoju löytyy Kuopion torilta ja se olisi ainoa syy minkä vuoksi Kuopioon matkustaisin, ehkäpä sen vielä joskus teenkin!

Toinen hyvä vaihtoehto on Eromangan lihikset Helsingissä, ovat vaa turhan rasvaisia.

10% ALENNUS KOODILLA PAKKOTOISTO
Tapulin Jättilihis...löytyy Tapulikaupungin grilliltä.

Iso lihapiirakka, kaksi pihviä, kaksi munaa, pari siivua pekonia, juustoa ja salaattia. Elopainoa noin 700g ja ähky on taattu :D

Aikoinaan kun asuin skattalla tuli baarista kotiin mennessä aina poikettua kauppatorin snagarilla hakemassa kallein annos joka oli semmonen käsittämättömän iso jättilihikseen leivottu rasvainen ja rapea systeemi siljoonalla täytteellä. Harmi että kauppatorin snagari on niin "syrjässä" että sen hyvyys on jäänyt monelta paitsioon. Ai niin, tää threadi ilmeisesti käsittelee vain lihapiirakoita an sich. sori.

Huppe sanoi:

Itse annan ääneni Hanna Partasen kalakukkoleipomolle. Myyntikoju löytyy Kuopion torilta ja se olisi ainoa syy minkä vuoksi Kuopioon matkustaisin, ehkäpä sen vielä joskus teenkin!

Yhtyisin niin mielelläni Huppeen, mutta tyydyn vaan peesailemaan hänen vastaustaan...

Eli Partasia on kaksi ja toisella on leipomo heti kaupungissa noin kilometri torilta... Sieltä saapi tuoreet kukot ja piirakat :D

Eikä niissä munkeissakaan ole valittamista... Eli tervetulloo kalakukkometropoliin herkkuostoksille :kuola:

Net Virgin sanoi:
Yhtyisin niin mielelläni Huppeen, mutta tyydyn vaan peesailemaan hänen vastaustaan...

Eli Partasia on kaksi ja toisella on leipomo heti kaupungissa noin kilometri torilta... Sieltä saapi tuoreet kukot ja piirakat :D

Eikä niissä munkeissakaan ole valittamista... Eli tervetulloo kalakukkometropoliin herkkuostoksille :kuola:

Jep, varokaa sitä Irene Partasen kojua, siellä on vain pahoja leivonnaisia! :urjo:
Huhu kertoo että ovat sisaruksia....

Huppe sanoi:
Jep, varokaa sitä Irene Partasen kojua, siellä on vain pahoja leivonnaisia! :urjo:
Huhu kertoo että ovat sisaruksia....

Tuosta en tiiä ovatko sisaruksia, mutta tasoero niillä on kyllä huomattava...

oisko ehkä menny toisella hiekkaa vaginaan, ku toinen on pärjäilly paremmin tai jotain, ku pitää keskenään kilpailla, jos sisaruksia ovat :rolleyes:

mxm sanoi:
Onko kyseessä The Hanna Partanen?:eek:

Käsittääkseni ei.

Lihapiirakat on kyllä eri hyvää evästä. Sellasen kunnollisen kun saa niin voi ilolla aina muistella muutaman viikon :kuola:

Huppe sanoi:

Toinen hyvä vaihtoehto on Eromangan lihikset Helsingissä, ovat vaa turhan rasvaisia.

Täällä ääni myös Hanna Partasen lihikselle. (myös munkit ovat:kuola: )
Tuo riittää helposti yksinään syyksi matkustaa Kuopioon, ne lihikset on oikesti niin hyviä.:kuola:
Tuleepas nyt flashbackeja mieleen Kuopiosta, vanhoja hyviä aikoja.:itku:

Espoon Viherlaaksossa oli aikoinaan Viheriina-niminen grilli josta sai ostaa "Atomin". Olen nähnyt samannimisiä safkoja muuallakin, mutta tämä oli ainoa mitä oon syönyt. Sisältö oli pakattu aivan helvetin isoon lihikseen ja käsitti (ainakin 10-v sitten syöty joten voi olla vähän aikakultauksia muistoissa) sellasta kinkkumuussia jota löytyy pizzoista, (jauheliha?)pihvi, paistettu kananmuna, nakkeja ja normi majoneesit yms. ketsupit. Tämän kun kiskoi niin tiesi syöneensä. Voi olla että täytteistä löytyi jotain muutakin mutta nämä ainakin muistuu mieleen. ja nyt kun kerran grillistä oli puhe on pakko mainita Bembölessa sijainnut grilli josta sai porsaankyljyshampurilaisen.

Jos nyt muiden tekemistä pitää valita niin Partasen lihapiirakat on ok, oikeastaan ei edes niin suurta väliä että onko ne Irenen vai Hannan.
Mutta maailman parhaat lihapiirakat oli mummon tekemät. Oli näet mummo ammattilainen noissa kun oli terveys sellainen että jaksoi tehdä. Ja opetti myös minulle niiden leipomisen. Kaiken a ja o on noissa itsetehdyissä että jauhelihaa on suhteessa riisin 2/3. Ja jauhelihaa pitää maustaa kunnolla.
Pitääkin tuossa joku vloppu taas leipoa emännän kanssa joku 50 lihapiirakkaa pakastimeen. Niitä on sitten hyvä aina mikrossa hieman lämmittää. Pitäisi vaan hieman tuotekehitellä että voisiko niihin sotkea heraa jauhojen mukaan hieman.

ribu sanoi:
Espoon Viherlaaksossa oli aikoinaan Viheriina-niminen grilli josta sai ostaa "Atomin". Olen nähnyt samannimisiä safkoja muuallakin, mutta tämä oli ainoa mitä oon syönyt. Sisältö oli pakattu aivan helvetin isoon lihikseen ja käsitti (ainakin 10-v sitten syöty joten voi olla vähän aikakultauksia muistoissa) sellasta kinkkumuussia jota löytyy pizzoista, (jauheliha?)pihvi, paistettu kananmuna, nakkeja ja normi majoneesit yms. ketsupit. Tämän kun kiskoi niin tiesi syöneensä. Voi olla että täytteistä löytyi jotain muutakin mutta nämä ainakin muistuu mieleen.

Tästä tuntuu olevan monenlaista versiota liikenteessä siispä kertaukseksi: atomi on lihapiirakka kinkulla tai kananmunalla, kun taas vedystä löytyvät molemmat täytteet.

japa sanoi:
Mutta maailman parhaat lihapiirakat oli mummon tekemät. Oli näet mummo ammattilainen noissa kun oli terveys sellainen että jaksoi tehdä. Ja opetti myös minulle niiden leipomisen. Kaiken a ja o on noissa itsetehdyissä että jauhelihaa on suhteessa riisin 2/3. Ja jauhelihaa pitää maustaa kunnolla.

Ehottomasti repetsiä kehiin niin pääsee itekkin kaikki sohviemme Jyrki Sukulat kokeilemaan

Lappeenrannan torilta löytyy parhaat
perkele

Mä en juuri lihapiirakoista välitä koska niistä tulee kitalakeen ja kieleen sellainen iljettävä rasvakerros. :urjo: Joskus teininä söin enemmänkin mutta silloin pyysin snagarilla ne aina parilan kautta jotta pintaan tuli se rapeus ja osa rasvoista tirisi samalla pois, sellaiset löysät höllyvät pulleat höyrytetyt hikikarpaloilla varustetut lihikset eivät oikein ole mieleeni.

Parhaat lihapiirakat ovat sellaisia joissa on rapeahko kuori, paksu taikina ja kohtalaisen vähän sitä jauheliha/riisi tms mitä mössöä onkaan. Usein se maistuu pahalle. Jotkut leipomot tekevät niitä ihania nakkilihapiirakoita joissa on leivottu ne nakit sinne taikinan sisään, niitä kun vetelee sinapin ja ketsupin kanssa niin aijaijai :kuola:

Tuollaisia sisäänleivottuja nakkilihiksiä olen viimeksi syönyt joku 6-7v sitten enkä tiedä mistä niitä saa. Silloin ainakin Kuusankosken aluesairaalan, sekä Päijät-Hämeen keskussairaalan kahvioista joihin ne joku leipomo toimitti.:thumbs:

Onko nuo kuopion lihapiirakat sellaisia enemmän lörtsymäisiä vai pulleampia? Ei muista kun on muutama vuosi kun Kuopiossa olin ja torilla yhden popsin.
Jokatapauksessa parhaita ovat Savonlinnasta saatavat Laurikaisen lihapiirakat, vai lörtsyjäkö ne virallisesti ovat? Ihan sama. Mummo pistää niitä aina sieltä mukaan kun käyn ja lähettää jos en pääse käymään. Just pääsi viimeinen erä pakkasesta loppumaan. Pitääpä ehkä tilata vaihtelun vuoksi noita Partasen piirakoita.

Latest posts

Suositut

Back
Ylös Bottom