Deleted member 96894
Hukkuneet pikkulapset on kammottava ajatus. Tulee paha ja ahdistunut olo kun miettiikin noita kommentoijan mainitsemia päivittäin rantoihin huuhtoutuvia pieniä ihmisiä, vaikken edes tiedä huuhtoutuuko eurooppalaisrannoille päivittäin pieniä ihmisiä. En edes halua tietää, enkä ainakaan katsoa kuvia. Mielelläni tekisin jotakin, jolla estäisin tämän ja yksikään pienistä heistä ei hukkuisi.
Sen verran vahvasti nousee pintaan tällainen tunne, että olis mun mielestä todella mautonta käyttää tuollaista herkkää mielentilaa ja henkistä tuskaa hyödyksi vaikkapa pyrkimällä vaikuttamaan mun mielipiteeseeni nyt, kun olen liikuttunut ja ahdistunut. Olisin taipuvainen ajattelemaan ikäviä asioita henkilöstä, joka käyttäisi hukkuneita pieniä ihmisiä oman kantansa läpivientiin. Saattaisin jopa kirjoittaa viestin keskustelupalstalle tuohduksissani.
No niin, nyt kun tämä tuli todettua ja vähän rauhoitun, niin ajatusleikki ihan tästä hukkumiskuolemien ehkäisystä:
Jos tai kun jossain päin maailmaa pikkulapsia päivittäin hukkuu koska heidän vanhempansa koittavat pyrkiä haluamansa asian A perässä yli vesialueen B kiikkerällä kumiveneellä matkallaan paikkaan C, onko silloin:
1. Syytä koittaa lisätä asian A houkuttelevuutta perheiden mielikuvissa, esimerkiksi lisäämällä sen saatavuutta paikassa C. Kannustaisiko tämä yhä useampia perheitä ylittämään vesialueen B? Jos yhä useampi lapsi ylittää vesialueen B kumiveneellä, vähenevätkö hukkumiskuolemat? Jos lapsi hukkuu ylittäessään vesialuetta B, onko hänen kannaltaan merkitystä sillä olisiko hän oikeasti ansainnut asian A meidän kaikkien mielestä?
2: Syytä koittaa vähentää asian A houkuttelevuutta perheiden mielikuvissa, esimerkiksi vaikeuttamalla sen saatavuutta paikassa C. Vähentäisikö tämä motivaatiota ylittää vesialue B, koska paikassa C ei olekaan saatavilla asiaa A? Jos yhä harvempi perhe ylittää vesialueen B, vähenisivätkö lasten hukkumiskuolemat?
3. Syytä mennä kumiveneen lähtölaituriin, ja pakata hätää kärsivimmät ja uimataidottomimmat lapset kuljetusvälineeseen D (ei kumivene), joka turvallisesti kuljettaa heidät paikkaan C, sen sijaan että ilmoittaisimme antavamme asian A vain lapsille, jotka selviävät vesialueen B ylittämisestä kumiveneellä? Vähentäisikö lasten kuljettaminen kuljetusvälineellä D heidän hukkumistaan vesialueeseen B?
4: Syytä viedä asia A kumiveneen lähtölaituriin lapsosten saataville, jolloin venekunnan ei tarvitse edes irrota laiturista asian A saamiseksi. Hukkuisiko tällöin vähemmän pieniä ihmisiä?
Kuvio ois havainnollisempi jos mulla ois nyt tässä fläppitaulu, mutta selkeyden vuoksi: vesialue B on Aurajoki, paikka C on Kauppatori ja asia A taas on... noh, en minä tiedä. Ettei mene väittelyksi, niin se ei ainakaan ole turvapaikka eikä se ole elintaso. Tässä esimerkissä asia A on voisilmäpulla.
Väheneekö pienten ihmisten hukkuminen, jos huudetaan Aurajoen toiselle puolelle että tulkaa tänne lapset, täällä on uunituoreita voisilmäpullia kaikille jotka tulee yli käyttämättä siltaa taikka Föriä?
Tällä kirjoituksella en ota kantaa muuhun kuin siihen, oliko Niinistön puheessa aidosti jotakin nimenomaan pienten lasten vesistöturvallisuutta heikentävää tekijää, jolloin onkin täysin perusteltua kysyä eikö hän ollenkaan ajattele lapsia. Tai no jaa, en minä siihenkään ota kantaa, kunhan nyt pohdin.
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen: