Jos asia kerran niin vituttaa niin voit varmaan kertoa tässä niitä maahanmuuton positiivisia puolia? Saadaan väriä katukuvaan jne?
Maahanmuutto on sanana jo melko laaja käsite.. Se on mielestäni positiivista, että osa niistä tänne tulleista ihmisistä sopeutuu, opiskelee, tekevät töitä, perustavat yrityksiä (oli se sitten vaikka pizzeria) ja ihan samoja asioita kuin muutkin. Meillä on esim. suurin osa siivoajista töissä ulkomaalaisia ja tervehtivät aina ihan hyvällä suomella. Vaikea kuvitella että suomalaisia syrjitään työnhaussa. Tänne saattaa tulla myös koulutettua kielitaidotonta väkeä, jotka sopeutuvat ja jäävät töihin sekä asumaan. Tunnen tälläisiä ihmisiä myös useamman. Mulla ei ole ollut täällä ongelmia maahanmuuttajien kanssa. Asun nyt esim. taloissa, joissa on suurin osa maahanmuuttajia. Eilen pihalla leikki neljä pikimustaa muksua joista osa alle kouluikäisiä ja jokainen tervehti mua selvällä suomella, vaikka itse en ensin tervehtinyt. Ei se silti tarkoita että jos mulla ei ole ollut ongelmia, etteikö täällä olisi ongelmatapauksia ja asioita voisi parantaa, jopa huomattavasti. Suomalaisilla on vain tapana että valitetaan helvetisti ja tartutaan negatiivisiin puoliin (ja some-kaudella vielä enemmän), mutta mitään ei koskaan tehdä asioille. Ihan sama oliko se vaikka sitten paska sää ja ilmasto, jolloin ollaan aina itse muuttamassa maasta.
Viimeksi muokattu: