Miksi kristinuskossa rukoillessa laitetaan kädet ristiin? Miksi ehtoollisella metaforisesti syödään omaa vapahtajaa? Ei pysty tajuamaan.
Ööh, kuka sanoo että pitää laittaa? Raamattu ei sano koko hommasta sanaakaan, eli "kristinusko" tarkoittaa täydessä merkityksessään kirkon keksimiä juttuja.
Ehtoollinen: eihän se mene alkuunkaan kuten kirkon möllit on asian keksineet, ensinnäkään kukaan muu ei voi ottaa osaa "herran illallisella" tarjottaviin vertauskuviin kuin voidellut, ja sellaisia on elossa nykypäivänä enää joku 20-30 tuhatta max. tulisi ymmärtää mitä koko "uusiliitto" jonka vertauskuvana tuo happamaton leipä ja viini toimivat tarkoittaa.
Noihin vertauskuviin liittyy tämä tilanne jossa Jeesus oli kahden toista apostolinsa kanssa (jotka olivat ensimmäiset 144000:nesta joita tämä mahdollisuus kosketti):
Herra Jeesus sinä yönä, jona hänen oli määrä joutua luovutettavaksi, otti leivän, 24*ja esitettyään kiitoksen hän taittoi sen ja sanoi: ”Tämä tarkoittaa minun ruumistani, joka on teidän puolestanne. Tehkää tämä toistuvasti minun muistokseni.” 25*Samoin hän menetteli maljankin suhteen nautittuaan illallisen ja sanoi: ”Tämä malja tarkoittaa uutta liittoa minun vereni perusteella. Niin usein kuin sitä juotte, tehkää tämä toistuvasti minun muistokseni.” 26*Sillä niin usein kuin syötte tätä leipää ja juotte tätä maljaa, te julistatte Herran kuolemaa, kunnes hän saapuu.
Tarkoittiko Jeesus että kaikki häneen uskovat ottaisivat osaa tähän "rituaaliin"? Ei todellakaan..
Näin ollen se, joka syö tätä leipää tai juo Herran maljaa arvottomasti, tulee olemaan syyllinen Herran ruumiiseen ja vereen nähden. 28*Hyväksyköön ihminen ensin itsensä tarkan tutkistelun jälkeen ja niin syököön leivästä ja juokoon maljasta. 29*Sillä se, joka syö ja juo, syö ja juo tuomion itseään vastaan, ellei hän erota ruumista. 30*Sen vuoksi monet teidän joukossanne ovat heikkoja ja sairaalloisia, ja useat nukkuvat kuolemassa. 31*Mutta jos erottaisimme, mitä itse olemme, meitä ei tuomittaisi. 32*Mutta kun meitä tuomitaan, niin Jumala kurittaa meitä, jotta meille ei langetettaisi tuomiota maailman kanssa. 33*Kun siis, veljeni, kokoonnutte syömään sitä, odottakaa toisianne. 34*Jos jollakulla on nälkä, syököön kotona, jottette kokoontuisi tuomioksenne. Mutta muut asiat järjestän, kun pääsen sinne.
Selvensikö yhtään mitään? ei varmaankaan.