Niinno riippuu millä sä mittaat ihmisen hyvyyden. En halua sen enempää ottaa kantaa tähän vääntöön, mutta "lämpimissä" maissa yleiset tavat kuten kohteliasuus, vieraanvaraisuus ja toisen huomioiminen on ihmisillä hyve. Täällä karussa pohjolassa, missä ihmisten elämä pyörii elintason, akateemisen koulutuksen ja muun "kehityksen" keskellä taas nuo aiemmin mainitsemani tavat loistaa usein poissaolollaan, koska keskitytään liikaa siihen omaan napaan ja oman elintason parantamiseen.. Mutta kumpi on parempi, sitä en lähde arvioimaan. Kunhan toin näkökannan tähän asiaan..
Eli lyhyesti:
Täällä voin nauttia kehityksen tuomista eduista, mutta en saa mitään irti itse ihmisistä. Ihmiset on kuin robotteja.
Etelämmässä taas joudun karsimaan tietyistä kehityksen tuomista mukavuuksista, mutta saan nauttia ihmisten lämmöstä ja läheisyydestä.
..taas kerran, kumpi parempi? Se on jokaisen oma asia. Mun ongelma on ratkennut sillä, että mä nautin täällä kehityksen suomista asioista etelästä tulleiden läheisten kanssa. Problem solved. Korjaan nyt sen verran, että on mulla suomalaisiakin ystäviä ja tuttuja, mutta niin vaan läheisimmiksi on tulleet ne hiekkaneket, joita monet täällä kammoaa.
Meneekö tarpeeksi eteläksi?
Etelä-Afrikassa rikollisuus on vakava ongelma. Ryöstöt ja väkivaltarikokset kuten murhat, pahoinpitelyt ja raiskaukset ovat jokapäiväisiä. Mitään erityistä syytä väkivaltaiseen tekoon ei tarvita, niinpä turistikin voi joutua minkä tahansa rikoksen uhriksi milloin ja missä tahansa.
Jo maahan mentäessä kannattaa hieman muuntaa totuutta: kun maahantulolomakkeessa kysytään mukana olevan valuutan määrää, kannattaa laittaa vain pieni summa, jotta ei saa peräänsä kolkkaajia – edes virkavaltaan ei saa luottaa sokeasti. Toisaalta Etelä-Afrikkaan ei ole edes syytä ottaa mukaan suurta summaa käteistä, sillä kansainväliset luottokortit toimivat ja pankkiautomaatteja on riittävästi.
http://www.ts.fi/teemat/matkailu/137294/Rikollisuus+synkentaa+EtelaAfrikan+maineen
Tuolla ainakin saa tarvittaessa lämpöä ja läheisyyttä =)
ja mun etelä rajoittuu tonne Pohjois-Afrikkaan. Ihan sama mitä Etelä-Afrikassa tapahtuu..