Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

Niinno riippuu millä sä mittaat ihmisen hyvyyden. En halua sen enempää ottaa kantaa tähän vääntöön, mutta "lämpimissä" maissa yleiset tavat kuten kohteliasuus, vieraanvaraisuus ja toisen huomioiminen on ihmisillä hyve. Täällä karussa pohjolassa, missä ihmisten elämä pyörii elintason, akateemisen koulutuksen ja muun "kehityksen" keskellä taas nuo aiemmin mainitsemani tavat loistaa usein poissaolollaan, koska keskitytään liikaa siihen omaan napaan ja oman elintason parantamiseen.. Mutta kumpi on parempi, sitä en lähde arvioimaan. Kunhan toin näkökannan tähän asiaan..

Eli lyhyesti:

Täällä voin nauttia kehityksen tuomista eduista, mutta en saa mitään irti itse ihmisistä. Ihmiset on kuin robotteja.
Etelämmässä taas joudun karsimaan tietyistä kehityksen tuomista mukavuuksista, mutta saan nauttia ihmisten lämmöstä ja läheisyydestä.

..taas kerran, kumpi parempi? Se on jokaisen oma asia. Mun ongelma on ratkennut sillä, että mä nautin täällä kehityksen suomista asioista etelästä tulleiden läheisten kanssa. Problem solved. Korjaan nyt sen verran, että on mulla suomalaisiakin ystäviä ja tuttuja, mutta niin vaan läheisimmiksi on tulleet ne hiekkaneket, joita monet täällä kammoaa.

Meneekö tarpeeksi eteläksi?

Etelä-Afrikassa rikollisuus on vakava ongelma. Ryöstöt ja väkivaltarikokset kuten murhat, pahoinpitelyt ja raiskaukset ovat jokapäiväisiä. Mitään erityistä syytä väkivaltaiseen tekoon ei tarvita, niinpä turistikin voi joutua minkä tahansa rikoksen uhriksi milloin ja missä tahansa.

Jo maahan mentäessä kannattaa hieman muuntaa totuutta: kun maahantulolomakkeessa kysytään mukana olevan valuutan määrää, kannattaa laittaa vain pieni summa, jotta ei saa peräänsä kolkkaajia – edes virkavaltaan ei saa luottaa sokeasti. Toisaalta Etelä-Afrikkaan ei ole edes syytä ottaa mukaan suurta summaa käteistä, sillä kansainväliset luottokortit toimivat ja pankkiautomaatteja on riittävästi.

http://www.ts.fi/teemat/matkailu/137294/Rikollisuus+synkentaa+EtelaAfrikan+maineen

Tuolla ainakin saa tarvittaessa lämpöä ja läheisyyttä =)

Vastaas diskusti tohon mun arvioon etelän lämmöstä? Kuinka tavoiteltavana pidät tuota tapaa käsitellä ihmisiä jotka eivät ole tehneet mitään väärää, ellei julkinen suudelma tai kaljan juominen tai vastakkaiselle sukupuolelle puhuminen ole sitten elämää suurempia rikoksia?

Niinno riippuu millä sä mittaat ihmisen hyvyyden. En halua sen enempää ottaa kantaa tähän vääntöön, mutta "lämpimissä" maissa yleiset tavat kuten kohteliasuus, vieraanvaraisuus ja toisen huomioiminen on ihmisillä hyve. Täällä karussa pohjolassa, missä ihmisten elämä pyörii elintason, akateemisen koulutuksen ja muun "kehityksen" keskellä taas nuo aiemmin mainitsemani tavat loistaa usein poissaolollaan, koska keskitytään liikaa siihen omaan napaan ja oman elintason parantamiseen.. Mutta kumpi on parempi, sitä en lähde arvioimaan. Kunhan toin näkökannan tähän asiaan..

Aika selvää millä mittaan ihmisen hyvyyden, kun aiheena on maahanmuuttokeskustelu. Mittaan sen sillä, mitä ihminen tuo yhteiskuntaamme. Tilastot kertovat, onko tietyistä väestöryhmistä taloudellista hyötyä vai haittaa. Esim. irakilaiset ja somalit tuovat enemmän haittaa. Kyseiset kansallisuudet myös pahentavat rikostilastojamme. Se ei ole mielipidekysymys vaan fakta.

Okei, mainitsit "lämmön ja läheisyyden". Olisi kiva kuulla, miten suomalainen yhteiskunta hyötyy näistä? Tilastojen perusteella kyllä monet nuoret naiset saavat tuntea vieraan kulttuurin "lämpöä ja läheisyyttä", you know? Muutenkin ihmetyttää toi väite ihmisten sosiaalisuudesta maailmalla; jos mä nyt menen somaliaan tai irakiin ja olen siellä oma itseni, niin kuinkakohan lämpimästi mua kohdeltaisiin?

[venom];3935724 sanoi:
Aika selvää millä mittaan ihmisen hyvyyden, kun aiheena on maahanmuuttokeskustelu. Mittaan sen sillä, mitä ihminen tuo yhteiskuntaamme. Tilastot kertovat, onko tietyistä väestöryhmistä taloudellista hyötyä vai haittaa. Esim. irakilaiset ja somalit tuovat enemmän haittaa. Kyseiset kansallisuudet myös pahentavat rikostilastojamme. Se ei ole mielipidekysymys vaan fakta.

En väitä vastaan.

Okei, mainitsit "lämmön ja läheisyyden". Olisi kiva kuulla, miten suomalainen yhteiskunta hyötyy näistä?

Oppimalla sitä lämpöä ja läheisyyttä?

Tilastojen perusteella kyllä monet nuoret naiset saavat tuntea vieraan kulttuurin "lämpöä ja läheisyyttä", you know? Muutenkin ihmetyttää toi väite ihmisten sosiaalisuudesta maailmalla; jos mä nyt menen somaliaan tai irakiin ja olen siellä oma itseni, niin kuinkakohan lämpimästi mua kohdeltaisiin?

En tiedä en ole käynyt kummassakaan. Turkissa, Egyptissä tai Marokossa sen sijaan monet suomalaiset ystäväni ovat viettäneet monia talvia..

Oppimalla sitä lämpöä ja läheisyyttä?

Voisitko esimerkein kertoa, kuinka esimerkiksi irakilaiset, somalit ja afganistanilaiset eli suurimmat toissijaisen suojelun perusteella maahan tulevat ovat yrittäneet opettaa tätä lämpöä ja läheisyyttä?

Rankkuri sanoi alunperin: "suomalainen tekee lähes kaiken paremmin kuin afrikkalainen"

Nyt täällä vedotaan siihen, että joissain kulttuureissa on enemmän "lämpöä ja läheisyyttä" :D

Käsittääkseni lämpö ja läheisyys ei ole mitään tekemistä, joten nyt kun täällä on lueteltu jo konkreettisia esimerkkejä siitä, kuinka suomalaiset tekevät lähes kaiken paremmin kuin afrikkalaiset, niin kumotkaa nyt väitteet kertomalla, mitä kaikkea afrikkalaiset tekevät paremmin?

[venom];3935792 sanoi:
Rankkuri sanoi alunperin: "suomalainen tekee lähes kaiken paremmin kuin afrikkalainen"

Nyt täällä vedotaan siihen, että joissain kulttuureissa on enemmän "lämpöä ja läheisyyttä" :D

Käsittääkseni lämpö ja läheisyys ei ole mitään tekemistä, joten nyt kun täällä on lueteltu jo konkreettisia esimerkkejä siitä, kuinka suomalaiset tekevät lähes kaiken paremmin kuin afrikkalaiset, niin kumotkaa nyt väitteet kertomalla, mitä kaikkea afrikkalaiset tekevät paremmin?

Mä otinki nimenomaan kantaa siihen kun teistä joku täällä puhui ihmisten hyvyydestä. En muuhun.

[venom];3935688 sanoi:
Ihan oikeesti, ketä sä yrität huijata tolla "kaikki ihmiset on yhtä hyviä" -paskalla? Tuleeko sulle oikeasti hyvä mieli siitä, että jossain vitun nettifoorumilla väität ihan tosissaan, että elämäntapatyötön raiskaajasomali on "ihan yhtä hyvä kuin kaikki muutkin"?

Missä olen sanonut että "kaikki ihmiset ovat yhtä hyviä"?

Olenko sanonut väittänyt että elämäntapatyötön raiskaajasomali on "ihan yhtä hyvä kuin kaikki muutkin"?

Niimpä. Älä laita sanoja suuhuni.

Ps. Iran otti 6 mitallia painissa Lontoossa. Ali-ihmisiltä ihan hyvin!

Mä otinki nimenomaan kantaa siihen kun teistä joku täällä puhui ihmisten hyvyydestä. En muuhun.

Se hyvyys-keskustelu lähti nimenomaan tosta mitä rankkuri sanoi. Tane ja f89 otti herneet nenään, koska mikään rotu ei voi olla parempi kuin toinen ja käänsivät asian tekopyhäksi jeesusteluksi.
Eli tässä pointti vähän yksinkertaisemmin: rakennusmies tekee talon paremmin kuin minä. Hän ei ole silti parempi ihminen, niin kuin te haluatte paremmuuden käsittää. Eli Rankkuri tarkoitti tolla paremmuudella ihan konkreettisia asioita. Paremmuus konkreettisissa asioissa näkyy esimerkiksi yhteiskunnan toimivuutena.

- - - Updated - - -

Eli siis.. Sä olet parempi kuin Afrikkalaiset?

Ymmärsin, että haluat kyseenalaistaa suomalaisten paremmuuden afrikkalaisiin verrattuna.

Ai mä vedin herneen nenään? :D Voi vittu taas. Näytätkö postit missä mä selvästi olen vetänyt herneen nenään?

Viaton kysymys vain. ;)

[venom];3935811 sanoi:
Se hyvyys-keskustelu lähti nimenomaan tosta mitä rankkuri sanoi. Tane ja f89 otti herneet nenään, koska mikään rotu ei voi olla parempi kuin toinen ja käänsivät asian tekopyhäksi jeesusteluksi.
Eli tässä pointti vähän yksinkertaisemmin: rakennusmies tekee talon paremmin kuin minä. Hän ei ole silti parempi ihminen, niin kuin te haluatte paremmuuden käsittää. Eli Rankkuri tarkoitti tolla paremmuudella ihan konkreettisia asioita. Paremmuus konkreettisissa asioissa näkyy esimerkiksi yhteiskunnan toimivuutena.
.

Aasikin tietää, että länsimaissa ollaan kehittyneempiä kuin Afrikassa tai suurimmassa osassa Aasian maista. Tarkoittaako se, että ihmiset on "parempia" täällä kuin siellä?

Voisitko esimerkein kertoa, kuinka esimerkiksi irakilaiset, somalit ja afganistanilaiset eli suurimmat toissijaisen suojelun perusteella maahan tulevat ovat yrittäneet opettaa tätä lämpöä ja läheisyyttä?

En tiedä. Tosi paha mennä sanomaan.

Lämpimämmissä maissa nyt vaan satutaan olemaan lämpimämpiä ja läheisempiä. Siitä voisi suomalaiset jotain oppiakin. Tosin jos tämmöinen näkymä (kts. kuva) lämmittää jonkun mieltä, niin ok. Mielipideasioita.

90660d1353522003-repesin-eli-hauskoja-kuvia-netistae-1029179.jpg

Aasikin tietää, että länsimaissa ollaan kehittyneempiä kuin Afrikassa tai suurimmassa osassa Aasian maista. Tarkoittaako se, että ihmiset on "parempia" täällä kuin siellä?

Siis lukasepa nyt toi mun viesti. Siinähän mä koitin juuri selittää mistä toi hyvyys-keskustelu lähti. Rankkuri sanoi, että suomalaiset tekevät lähes kaiken paremmin tarkoittaen juurikin konkreettisia asioita. Mutta jotkut ilmeisesti tahallaan yrittivät tajuta asian väärin ja alkoivat jankkaamaan "hyvyydestä".

Koitetaanpa selittää asia uudelleen. Jos mä rakennan talon niin se on talo olisi joku savimaja, jolloin voidaan sanoa, että rakennusmies tekee talon paremmin. Kukaan ei ole väittänytkään, että tää raksamies olisi parempi ihminen.

No jos ne ei oo opettanut niin miten se lämpö ja läheisyys ilmenee meille suomalaisille täällä, että me voitais oppia sitä opettamatta? Siten, että somalit seisovat bussipysäkillä keskimäärin lähempänä toisiaan kuin suomalaiset?

Lämpimämmissä maissa nyt vaan satutaan olemaan lämpimämpiä ja läheisempiä. Siitä voisi suomalaiset jotain oppiakin. Tosin jos tämmöinen näkymä (kts. kuva) lämmittää jonkun mieltä, niin ok. Mielipideasioita.

90660d1353522003-repesin-eli-hauskoja-kuvia-netistae-1029179.jpg

OLETKO miettinyt että ihmiset täällä voisivat seistä tollain harvassa julkisilla paikoilla kun joutuu nykyään pelkäämään kaiken maailman islamistien pommi iskuja.. harvassa seisomalla emme ole otollinen kohde jihadisteille jotka haluaisivat mukaansa suuren väkijoukon kun painavat nappia joka vie heidät sinne lämpimään ja läheiseen paratiisiin sadan panopuun seuraksi?

[venom];3935855 sanoi:
Siis lukasepa nyt toi mun viesti. Siinähän mä koitin juuri selittää mistä toi hyvyys-keskustelu lähti. Rankkuri sanoi, että suomalaiset tekevät lähes kaiken paremmin tarkoittaen juurikin konkreettisia asioita. Mutta jotkut ilmeisesti tahallaan yrittivät tajuta asian väärin ja alkoivat jankkaamaan "hyvyydestä".

Köhm tai sitte se lähti niin että esitin sulle kysymyksen:

Eli siis.. Sä olet parempi kuin Afrikkalaiset?

Johon vastasit:

No voi luoja, sovitaan sitten, että suomalaiset eivät ole keskimäärin missään parempia. Meidän kehittynyt yhteiskuntamme vain syntyi tänne ihan sattumalta, kun taas yhtä älykkäillä ja ahkerilla afrikkalaisilla kaikesta yrittämisestä huolimatta asiat ovat päin vittua.

Ihan oikeesti, ketä sä yrität huijata tolla "kaikki ihmiset on yhtä hyviä" -paskalla? Tuleeko sulle oikeasti hyvä mieli siitä, että jossain vitun nettifoorumilla väität ihan tosissaan, että elämäntapatyötön raiskaajasomali on "ihan yhtä hyvä kuin kaikki muutkin"?

Mulle ei tästä ilmene vastausta mun kysymykseen.

No mutta sitten vielä lisäksi piti päästä mainitsemaan:

Mä kysyin sulta yhden kysymyksen.

En tietääkseni jeesustellut, tai väittänyt että mikään rotu ei voi olla toista parempi.

Herää kysymys että kellähän se herne nyt menikään nokkaan?

[venom];3935855 sanoi:

Koitetaanpa selittää asia uudelleen. Jos mä rakennan talon niin se on talo olisi joku savimaja, jolloin voidaan sanoa, että rakennusmies tekee talon paremmin. Kukaan ei ole väittänytkään, että tää raksamies olisi parempi ihminen.

Noni eli ollaan samaa mieltä. En tiedä mitä ne jotkut muut ilmeisesti on tahallaan yrittänyt tajuta väärin. Mä otin kantaa vain ja ainoastaan kun puhe oli ihmisten hyvyydestä.

Noni eli ollaan samaa mieltä. En tiedä mitä ne jotkut muut ilmeisesti on tahallaan yrittänyt tajuta väärin. Mä otin kantaa vain ja ainoastaan kun puhe oli ihmisten hyvyydestä.

No jos ne ei oo opettanut niin miten se lämpö ja läheisyys ilmenee meille suomalaisille täällä, että me voitais oppia sitä opettamatta? Siten, että somalit seisovat bussipysäkillä keskimäärin lähempänä toisiaan kuin suomalaiset?

Mä haluaisin oppia olemaan lämpimämpi ku oon nykyisin tällanen tunnekylmä ja kyyninen suomalainen.

Back
Ylös Bottom