Tuollaisten Disgustin kaltaisten jutut ovat saaneet liikkeelle vastavoimat, jotka suhtautuvat maahanmuuttoon samalla kiihkolla, mutta käänteisesti, kuin Disgust. Eikä se mikään ihme ole. Lyödäänkö vetoa, että jos et ole bemarimies, mutta sun työkaveri on, ja jaksaa joka päivä muistuttaa miten hieno ja hyvä auto bemari on, ja bemari sitä ja bemari tätä, niin alat kohta vihata bemareitakin. Ja sama voima saa suvaitsevaisista enemmän suvaitsevaisia. Saattaa kyllä olla, että sekin muuttuu. Aika kovalla vauhdilla on suvaitsevaisia siirtynyt toiseen leiriin. En tarkoita rasisteiksi, vaikka niitäkin tietysti on, mutta kriittisiksi.
Se on jännä, kun on nähnyt molemmat puolet asiasta. Olen minäkin ollut koko ikäni suvaitsevainen. Mut on sellaiseksi kasvatettu monenkin eri tahon toimesta. Mutta kas kummaa, kun oppii ajattelemaan omilla aivoillaan, niin niin se naaman eteen vedetty harso, joka kaunistaa kaikki kuvat, alkaa vähitellen repeytyä. Vielä pari vuotta sitten en ymmärtänyt maahanmuutosta juuri yhtään mitään. Kuvitelma oli juuri se, että hyvä kun niitä autetaan ja otetaan tänne vaan kun onhan meillä tilaa jne. Muistan myös muutaman keskusteluni ihan oikean neekereitä huvikseen hakkaavan apinan ja muutaman muuten vain maahanmuuttokriittisen kanssa. En voinut ymmärtää kumpaakaan. Ihmettelin mitä ne mustat on noille tehneet, kun ne on tuollaisia. Ne on just niin peru suomalaisia isänmaallisia juntteja, ajattelin. Joten sekin ajatusmaailma on mulle tuttu. Antaa kaikkien kukkien kukkia ja muita pitää auttaa. Täytyypä tähän väliin sanoa, että tuota ensimmäistä väkivaltaista ryhmää en ymmärrä vieläkään, enkä tule edes ymmärtämään. He tekevät vain hallaa koko asialle viemällä sen liian pitkälle. Siinä ei ole takana mikään kriittisyys, vaan pelkkä rasismi "väärän värisiä" kohtaan.
Nyt taas kun olen itse vaihtanut leiriä ja olen ystävieni kanssa keskustellut aiheesta, niin sieltä tulee niitä samanlaisia ihmettelyjä, että: "Milloin susta on tuollainen tullut?" Ja joitakin ei kiinnosta, koska "poissa silmistä, poissa mielestä". Mutta kyllä tässä kaikessa hommassa jotain vikaa on, koska maahanmuuttokriittisten määrä on noussut räjähdysmäisesti ja taitaa olla koko ajan nousussa. Sen näkee jo ihan persujen kannatuslukemistakin. Ei maahanmuuttokriittisyys ole mikään suomalaisen perusominaisuus tai osoitus junttiudesta, vaikka kaikki väärin ajattelevat onkin helppo leimata sen varjolla. Harva meistä on sellaiseksi kasvatettu ja koko elämänsä sellainen ollut. Mielipiteet muuttuu kokemuksen mukana.