Jos pidän säälittävänä kateellista ihmistä, joka tuijottaa ja arvostelee muita ihmisiä ilman, että edes tuntee näitä, niin mulla on asennavamma?
Enkä mä sitä rassssssismia itse ole niin paljon kohdannut, mutta olen nähnyt sitä sitäkin enemmän.
Oleksää somalialaista syntyperää? Meinaan siellä on rassismin näkeminen ja kokeminen yleistä. Vähän tällaista olin itsekin uumoillut,
mutta Ayaan Hirsi Ali sen pisti brutaalisti sanoiksi, kirjassaan Infidel, sivulla 198:
Being nice in Somali terms means when someone gives you what you ask for. So if someone politely said no, even if they explained why they couldn’t do something, Yasmin and the others saw this as arrogance or racism.
Tämä sen jälkeen kun joku tuttu, jolle hän pakolaiskeskuksessa tulkkasi, ei ollut saanut heti kaikkea minkä haluaa, vaan joutunut joustamaan. Eli tavallaan asian voi nähdä niinkin että kyllä, normi sompsi kohtaa rasismia ihan vitusti...hänelle kun kaikki on rasismia, mikä ei mene oman mielen mukaan. Eri asia sitten kannattaako asialle oikeastaan korvaansa lotkauttaa.
Vielä samasta aiheesta Hirsi Ali pohdiskeli, sivulla 232:
I think now that this obsession with identifying racism,
which I saw so often among Somalis too, was really a comfort mechanism, to keep people from feeling personally inadequate and to externalize the causes of their unhappiness.
Somput halusivat hienoja duuneja, lentäjä, lääkäri, lakimies. Vitun realistiset tavoitteet kaverille, jolla koulutus käsitti 3 vuotta Mogadishun ala-astetta, mutta anyway. Kun Hirsi Ali heille yritti sanoa, että ei sulla ihan riitä pätevyys, tätä ei edes myönnetty; löytyi syy juutalaisista, lännestä, ja rasismista, joiden salaliiton ja kaikenmoisen luihuilun vuoksi kunnianhimoisen sompun pätevyys ei riittänyt. JOS länsi ei ois niin luihu niin mister clansman olisi tullut valmiina lentäjänä Hollantiin…yritäppä siinä puhua tällaisille veikoille järkeä.
Infidel on kyllä mainio kirja. Suosittelen.
Sitä lukiessa jouduin hämmästymään aika monesti sen suhteen, kuinka monessa asiassa Hirsi Ali tuntui olevan samaa mieltä kuin itse olin eräiden huippukulttuureista tulevien maailman parasta uskontoa harjoittavien työvoimapulanpaikkaajien sopeutumisvaikeuksista.
Se vain että omat ajatukseni perustuivat lähinnä järkeilylle ja sellaiselle aatostelulle, että mikä voisi olla odotettavissa ole reaktio, kun keskiaikaisesta aavikkokulttuurista, saapuu moderniin yhteiskuntaan, ja voisiko tämä reaktio selittää miksi jonkin mamuryhmän edustajat perseilevät niin kuin pyrkisivät maansa perseilyn olympiajoukkueeseen.
Sen sijaan Hirsi Ali oli muodostanut omat mielipiteensä lukemattomista, omakohtaisista käytännönkokemuksista. Hänen ei tarvinnut pohtia että voisko olla näin, vaikka tämä selitys vaikuttaakin rassistiselta eikä siksi voi pitää paikkaansa, hän tiesi että asia on niin. Hän oli itse asiassa nähnyt samat sopeutumisvaikeudet jo Somaliassa; kun aavikolta saapuvat maalaisserkut tulivat asumaan Mogadishuun, heille piti ensi alkuun opettaa, että ei paskanneta lattialle, vaan vessaan, joka sitten vedetään. Sopeutumisvaikeudet Hollannissa olivat hänelle vanhan toistoa.
Yksi iso päänsisäinen konflikti on, että kun olet kasvanut siihen että sa ole musulmani ja sa ole sixi mailma paras ja väräuskone ole paska ja sun alla kaikesa…niin vittu mikä shokki saapua maahan, jossa, vaikka kuinka katsot että naiset huoria ja epäpuhtaita ja miehet nynnyjä kun eivät ees tapa vaikka tyttöystävä jätti, niin silti sun on pakko myöntää että siellä toimii ihan kaikki aivan saatanasti paremmin.
Menee pikku musulmaanilla pää solmuun, kun yrittää selittää itselleen että miksi Allah on näin vittu tikin tehny; nää on vääräuskosia ja Altsu heitä vihaa, ja kaikista vioistaan huolimatta heidän luomansa yhteiskunta on täydellinen verrattuna siihen persläpeen, josta itse saapui. Monet vetäytyivät hollantilaisesta yhteiskunnasta kokonaan ja käpertyivät maanmiestensä ja islamin pariin, ettei kovin tarttis miettiä. + tietty siellä on helpompaa, kun ei tartte kohdata sitä että ei oikeastaan osaa mitään hyödyllistä, jos nyt kunniaväkivaltaa ei sellaiseksi lasketa.
Se on ikävä huomata olevansa ensin maailman kruunu; muslimimies, ja sitten havaita että pelkkä sukupuoli ja uskonto eivät Hollannissa teekään kuningasta.
Itse asiassa, Hirsi Alin siskolla alkoi pää levetä, kun saikin päättää itse asioistaan ja olla suht vapaasti. Hää kun oli tottunut siihen että se lokero, missä elää, on tosi kaponen, ja sun oikeudet ja velvollisuudet on aika saatanan tarkkaan määritelty, ja jos niistä lipeät niin siinä on kymmeniä klaanin jäseniä ympärillä palauttamassa sut ruotuun. Lisäksi naisena hänet oli opetettu alistumaan, alistumaan ja vielä lisää alistumaan; niin Allahille, vanhemmilleen, klaanin säännöille, kuin somppujen kaikenmoisille klaanitavoille.
Itse asiassa omaa ajattelua pidettiin turhana, on vain liuta sääntöjä, joiden mukaan elää ja ainoa virka omalla tahdolla on se, ett se pitää tukahduttaa, että onnistut alistumaan paremmin.
Sitten kun tämä islamin ja klaanikulttuurin luoma vankila poistui, ja nainen sai ja joutui itse päättämään asioista, hän oli aivan kusessa, otti psyyken päälle.
Myös Hirsi Ali alkuaikoinaan Hollannissa, vaikka itsenäistyikin kovaa vauhtia, koki hän välillä suurta turvallisuutta ja mukavuutta viettäessään aikaa sompanssilaumassa. Nimittäin vaikka kyseisen kulttuurin tavat ja vaatimukset olivatkin hänestä tukahduttavia, niin ne olivat samalla erittäin turvallisia. Siinä joukossa hän tiesi tarkoin, miten pitää ja saa olla, epävarmuutta ei ollut lainkaan.
Hirsi Ali kuvasikin islamia häkiksi; jos lintu on elänyt vankeudessa koko ikänsä, ja sille avaa häkin oven, niin se ei välttämättä suin päin ryntää vapauteen, koska vapaus on saakelin pelottava häkin tuttuun ja rajoittavaan ahtauteen nähden. Kun tipu sitten alkaa hissuksiin tutustua häkin ulkopuoliseen maailmaan, niin se on todellakin suuri ja pelottava, ja tipu palaa monta kertaa tutun häkkinsä turvaan.
Hauskoja pieniä yksityiskohtia olivat sellaiset, kuinka lähes jokainen turvapaikanhakija valehteli minkä ikinä mielikuvitukseltaan pystyi, mukaan lukien Hirsi Ali itse, saadakseen turvapaikan. Näinhän ei tietenkään Suomessa ole, tämä nyt oli vain Hollannissa.
Romantiikkaakin oli mukana; liikutuin kun Hirsi Ali kertoi, kuinka hänen 14-vuotias ystävänsä hääyönä itki ja rukoili miestään, ettei tämä avaisi morsion pillua veitsellä, vaan antaisi lääkärin tehdä sen. Mies oli ihme löysä homo, ja taipui (14v) naisen tahtoon; pillu avattiin seuraavana päivänä lääkärissä. Häävieraille tämä oli todellinen antikliimaksi, koska he odottivat innoissaan pääsevänsä tuulettamaan veristä lakanaa, joka on merkki siitä, sulhon kyrpä on painettu arpikudoksen läpi, morsio oli neitsyt, ja avioliitto on nyt täytetty.
Tätä yhtä säälittävää naisen tahtoon mukautujaa lukuun ottamatta somalimiehet pääsääntöisesti ovat äijiä. Ainakin jos aatellaan sonniutta; kun panet muijaas kunnolla, niin se ei kävele moneen päivään. Ja kuinka ollakaan (tästä esimerkkinä Hirsi Ali itse), kun kyrpä hääyönä painetaan 10 vuotta vanhan arpikudoksen läpi, on tuska, haavat ja verenvuoto sitä luokkaa, että nainen ei todellakaan ole fyysisesti kykenevä kävelemään muutamaan päivään. Äijä accomplished!!
Helvetin moni asia, josta Hollannissa puhuttiin 1990-luvun alussa, on meillä nyt puheena, ainakin ajoittain. Esim se, että tokihan musulman piankin länsimaisen kulttuurin omaksuu ja alkushokista toivuttuaan hänen suhtautumisensa islamiin on jotakuinkin yhtä rento kuin ganjapäissään uinuvan hollantilaisen tapakristityn suhtautuminen kristinuskoon. Tähän Hirsi Alilla oli pari pointtia: ensinnäkin Euroopalla kesti vuosisatoja päästä kristinuskon ikeestä, miksi musulmaanit pääsisivät islamin ikeestä viimeistään toisessa polvessa?
Toisekseen, valistuksen aika ja uskonpuhdistus ja kaikki sellanen toi mukanaan Raamatun ja kristinuskon kriittisen tarkastelun. Raamatussa kirjoitettuja, asioita alettiin nähdä vertauskuvallisina, suhteellisina, aikaansa sidottuina, ja kaikenlaisena muuna, kuin silkkana ehdottomana totuutena. Islamissa kyseinen suhtautuminen uskontoon ja sen pyhiin teksteihin on täysin kokematta; koraani on yhtä tiukkaa settiä nyt kuin se oli silloin kun Teh Prof pani Aishalta tajua kankaalle hääyönä, jälkimmäisen 9-vuotissynttäreitä juhlistaen.
Toinen hauska samankaltaisuus Suomeen oli se, että Hollannin sosiaalidemarit, joiden kimpassa Hirsi Ali politiikkaan lähti, olivat vakaasti sitä mieltä, että muslimit, nimenomaan ne kehitysmaista tulevat, ovat todella rauhallisia ja islamkin on rauhanuskonto. Jokaiselle vastakkaista osoittavalle tapahtumalle löytyi selityksiä: yksittäistapaus, väärää islamia, joku hullu, jne. Kuitenkin nämä samat ihmiset tiesivät heti, että Hirsi Alin henki on vaarassa, kun hän alkoi kritisoida islamia, ja se henki on vaarassa nimenomaan näiden rauhanuskonnonedustajien taholta.
Heh, enkä ole vielä lukenut edes kirjaa loppuun, menenkin sen tekemään nyt.