Olen osittain samaa mieltä ja kerron miksi. Kun ulkolainen saapuu maahan kotimaastaan, jossa on täysin eri kulttuuri, tavat, kieli, ilmasto etc. on aivan varmaa, ettei hän duunia saa pitkään aikaan. Jo tänne sopeutuminen ja asettuminen aloille vitunmoisten traumojen (sota, vainot, nälkä..) jälkeen vie oman aikansa ennen kuin pystyy edes miettimäänkään työntekoa. Luonnollisesti aluksi ajaudutaan valtion tukeen. Monet tottuvat "helppoon rahaan", koska omassa maassa jouduttiin tekemään kahta duunia elättääkseen vaimon ja muksut, niin tavallaan iskee jonkinlainen shokki, että mitäs vittua saadaan rahaa tekemättä mitään. Ja tuskinpa se heidän omalla tunnollaan paljon painaa, että se on veronmaksajien rahoja, koska eivät ne ole yhdeltä henkilöltä vaan koko kansalta. Ulkomaalaisen mielestä meillä on rahaa ja helppo elämä ja tienaamme 100000e kuukaudessa. Koska siltä kaikki näyttää ulospäin. On puhdasta, siistiä, kaikki toimii, kaikilla on ruokaa ja niin pois pän. Ja itse on juuri saapunut tämmöiseen maahan keskeltä paskaa. Niin vaikka se kuinka väärin onkin, niin ymmärrän täysin miksi sossun tukeen on helppo turvautua.
Ainakin aluksi. Siitä varmasti jokainen on samaa mieltä. Ja siis toiset tottuu siihen ja jäävät siivelle ja toiset haluavat tehdä oman osana yhteiskunnan hyvinvoinnin vuoksi. Ja he siis päättävät etsiä hommia. 1,5 vuoden suomenkielen osaamisen taidolla. Kuvittelkaa itsenne yrittäjinä (varmasti monet olettekin) ja hakemuksia tulee sisään rekrypäivinä ja joukossa on Mahmoud Abu El Jabbar, joka on asunut Suomessa 1,5 vuotta. Otatteko hommiin vai otatteko Eskon, joka on suomalainen, mutta ei ole 31 vuotiaana käynyt inttiä C- papereiden takia, eikä ole käynyt peruskoulun jälkeen muita kouluja? Esko se silti on.
Tarpeeksi kun sanotaan ei, niin kyllä siinä mies turtuu. Se toimeentulotuki + muut höppänät siihen päälle antavat jokaiselle mahdollisuuden "elää", mutta ei sen enempää. Ja ihminen kun on mikä on, niin useat ajautuvat helpon rahan perään ja lähdetään rötöstelemään. Tätä en hyväksy, mutta jollain tavalla tajuan miksi. Tarpeeksi kun tulee "ei" vastauksia, joka vitun duunipaikasta, niin sitä alkaa helposti kelailemaan, että vittu mitä natsikansaa. Bussissa katsotaan oudosti, duunia ei saa ja joka puolella on ennakkoluuloja vastassa, niin flippaahan siinä pää. Aletaan siis sekoilemaan. Mutta mitä sitten raiskauksiin tulee, niin näiden koirien kassit pitäisi leikata irti ja tunkea omaan perseeseen. No doubt. Mikään selitys ei kelpaa raiskauksille.
Sossusta saadaan juuri sen verran, että pystytään "elää". Niin miksi ei tehdä pimeetä duunia Kebab Housessa 8€ tuntiliksalla? Jos itse olisin samassa tilanteessa tekisin varmasti samoin! Loppujen lopuksi ihmiset ovat yllättävän samanluonteisia, kun aletaan omaa etua miettimään. Hyvin vähän muilta pois ja paljon itelleni. Mun mielestä toimiva yhtälö. Sitä paljonko rahaa syydetään mamuille, ei varmasti mamut itse tiedosta. Sen takia sitä on varmasti helppo myös ottaa vastaan. Varsinkaan, kun sen duunin saaminen ei mitään helppoa ole.
Suomessa syttyy sota, pakko lähteä vittuun. Itseasiassa koko Euroopassa on sota. Ja joudut vaikka Paraguayhin pakolaiseksi. Ei rahaa ei mitään. Et puhuu hinkaustakaan kieltä. Sua pidetään alkeellisena, perkeleen flipanneesta uskonnosta olevana pakolaisena, etkä saa duunia ja sulla on nälkä. Joku tulee ja tarjoaa sen verran rahaa, että voit syödä, soittaa, pukeutua, kulkea ja nukkua lämpimässä. Otatko rahan vastaan? Täyttämällä yhden paperin, niin saat kaiken tuon tekemättä mitään. Tosin kaikki katsovat sua alas päin. Joitan se nolottaa ja joitain se vituttaa. Asiat johtaa toiseen ja tarpeeksi kun syrjitään ja vittuillaan, niin asioita alkaa tapahtumaan. Väistämättä. En siis nyt todellakaan ole sitä mieltä, että väkivaltaa missään muodossa pitää sietää/hyväksyä, mutta ymmärrän silti.
Vaikka mamuille täällä jaetaan ns helpon elämän kortti, niin väitän, etteivät suurimmat osat täällä onnellisia ole. Jos mahdollista, niin varmasti iso osa olisi omassa kotimaassaan, jos asiat olisivat siellä hyvin. Eikä Suomea ole kukaan valinnut. Sinne on menty minne on päästy. Ja vielä täysin hukassa kaikesta. Suomenkielikään ei ole mikään maailman helpoin kieli. Ruotsissa pakolaiset puhuvat keskenään ruotsia, jopa perheiden sisällä. No totta kai isona syynä se, että siellä on enemmän ja pidempään ollut mamuja, mutta kielen helppous varmasti vaikuttaa asiaan.
Minulle itselleni koko maahanmuuttopolitiikka herättää lähinnä ristiriitaisia tunteita puolesta ja vastaan. Sen takia en ole koskaan aiheeseen halunnut kunnolla perehtyä. Olen pitänyt aina ns neutraalia linjaa. Ymmärrän täysin niitä, ketkä ovat vastaan ja myös niitä ketkä ovat puolesta. (Rankkuri älä vedä keilapalloa nenään, ihmiset ovat erilaisia :thumbsup