Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

Venäjä?:) no kommunismin menneisyys jätti jälkensä. Toiset menestyi ja toiset ei.(yksityistäminen, oligarkit)

Hyvinvointivaltion kehittäminen 2. maailmansodan jälkeen, olisko?

Niin, taloudellisessa mielessä. Ei alkuperäisheimoja kiinnosta paljonko saisivat nostettua tuottavuutta henkilöä kohden. Kolonialismi teki tähänkin omat kujeensa, kun rajoja vedettiin. Alkuperäiskansoilla on oikeutensa, joita tuohon aikaan ei kunnioitettu. Ja aivan varmasti jätti jälkensä. Mikä myöhemmin saattoi puhjeta sapeleiden kalisteluna.

Aivan niin. Mutta mistä korruptio johtuu.

Totta, useat siirtomaat ovat kehittyneet siirtomaavallan alla, ja olivat vauraimmillaan ennen itsenäistymistään. Mutta miten esimerkiksi Mosambik? tai vaikkapa Ruanda, Ruandan kansanmurha? Ei asiaa voi ajatella niin yksioikoisesti.

http://www.talouselama.fi/kirjat/article157221.ece

No eipä niin, maksavat kuitenkin ansiokkaasti veroja.

Niin, aivan kuten Afrikassa. Hallitus ja sen ystävät keräävät rahat. Myönnät siis että Venäjän tilanne on sen omaa syytä (kommunismi). Miksi sitten Afrikan maitten tilanne ei ole niitten omaa syytä? Niillä on kuitenkin paljon luonnonvaroja, ovat olleet vapaina jo pitkään ja sitäkin ennen siirtomaavalta ei ole ollut lähelläkään Belgian Kongon tyyliä. Miksi Afrikan maat tuntuvat menevän vaan entistä syvemmälle kurjuuteen vaikka kuitenkin siirtomaa-aika on entistä kauemmassa menneisyydessä?

Tuosta syystä voi olla eri mieltä, mutta tärkein kohta on että se oli omaa ansiota. Ei siitä että Suomella olisi ollut isot arvokkaiden luonnonvarojen varannot.

Eikö tässä taloudesta nimenomaan puhuttu? Ei sitä Afrikan heimoa kiinnosta länsimaisten kauppakorkean käyneiden termit, mutta tuottavuudesta kaikessa on loppujen lopuksi kysymys. Ei siellä ainakaan hyötyliikunnan takia käydä metsästämässä tai sen takia että se olisi hauskaa. Turha työ on aina turhaa ja sitä yritään karsia, puhuttiin sitten tuottavuudesta vai lisääntyneestä löhöilyajasta. Itse asiassa Afrikka pääosin valloitettiin sopimuksilla alkuperäisasukkaiden kanssa. Ilman näiden yhteistyötä ei eurooppalaisilla olisi ollut mahdollisuuksia hallita laajoja alueita. Konflikteja oli ennen eurooppalaisten tuloa, sota kuuluu ihmisluontoon. Juuri näitä konfliktien avulla eurooppalaiset saivat alueita haltuunsa paikallisten päällikköjen hyväksynnällä. Hieman samalla tavalla kuten Intian maa-alue päätyi Britannialle tosin vaan matalammalla tasolla.

Korruptio johtuu siitä että Afrikan maissa ei ole ollut tarpeeksi pitkää siirtomaa perinnettä ja sinne ei ehditty juurruttaa hyvän hallinnon perinnettä, jos otetaan länsimaita syyllistävä lähtökohta. Jos satuit lukemaan postaamasi linkin niin sen mukaan korruption syy on juurikin ne sinun ihannoimat luonnonvarat. Afrikan valtioiden päämiesten on ollut helppo rikastua luonnonvarojen myynnillä eikä heidän ole tarvinnut vaivautua vaikeaan maan kehittämiseen että olisi voinut varastaa saman verran rahaa. Edelleen, jos luet postaamasi linkin niin siinä sanotaankin että Afrikan öljyvaltioden budjeteissa iso osa koostuu öljyteollisuuden verotuksesta. Toisin kuin vastuullisesti hallituissa maissa, nämä varat menevät suoraan hallitsevan ryhmän taskuihin.

Miksi ihmeessä sä kuvittelet, että seksiin pakottaminen on mun mielestä hyvä juttu? Nuo sun älyvapaat kommentit on kyllä varsin ymmärrettäviä kun kerran myönnät, ettet jaksa edes lukea täällä olevia viestejä. Joillakin muilla on sellainen tapa, että kommentoivat keskustelua vain, jos tietävät mistä puhutaan.

Eli säkö olet jaksanut selata tänkin koko vitun tredin alusta loppuun? Ja selvä homma, mä kun en tiedä tästä asiasta mitään niin en tietenkään osaa kertoa onko Suomessa ongelma näiden vitun neekereiden kanssa vai ei, joten jätän tän asian teidän viisaampien ankara aatujen ja thorssien käsiin. Ja kyllä sanoin naapuri, en jaksa sulle alkaa erittelemään mitä kansanryhmiä ja ihonvärejä tarkoitan, koska seuraavaksihan sä olisit tullu pätemään että maahanmuuttaja ja naapuri eivät ole sama asia. Tää koko tredi on täynnä teidän putkinäkösten paskoja jaaritteluja ja toisten teksteistä pienien pilkkuvirheiden etsimisiä ja niistä pätemisiä. Selaa koko tredi alusta loppuun jokaseen sun paskaan argumenttiis on vastattu varmaan 10kertaa ja loput 20000 postia onkin sitten sitä kun teille yritetään takoa lekalla päähän edes sitä vihjettä jolla saisitte silmänne auki, mutta kun ei niin ei. Oppisitte edes vittu kattomaan selviä tilasto faktoja, niitä ette voi kumota vaikka kuinka jaarittelisitte. Asia vain on niin että pelasta somaliasta 10000 ihmistä ja tuhoa 5miljoonan kaunis tulevaisuus. Sen jälkeen voi sitten kysyä että mikä vittu niissä 10k mustassa miehessä oli niin hienoa ja tärkeää kun oma lapsi ei pärjää koulussaan suomenkielellä ja suomen suosituin poikalapsen nimi on Muhammed. Alkaa taas saatana niin kiristämään pantaa!

E: tulipa kirjoitettua suomi pienellä ja muhammed isolla. taitaa mussakin alkaa tää rikastuttaminen näkymään. otin viskiä, helpotti hieman.

Eli säkö olet jaksanut selata tänkin koko vitun tredin alusta loppuun? Ja selvä homma, mä kun en tiedä tästä asiasta mitään niin en tietenkään osaa kertoa onko Suomessa ongelma näiden vitun neekereiden kanssa vai ei, joten jätän tän asian teidän viisaampien ankara aatujen ja thorssien käsiin. Ja kyllä sanoin naapuri, en jaksa sulle alkaa erittelemään mitä kansanryhmiä ja ihonvärejä tarkoitan, koska seuraavaksihan sä olisit tullu pätemään että maahanmuuttaja ja naapuri eivät ole sama asia. Tää koko tredi on täynnä teidän putkinäkösten paskoja jaaritteluja ja toisten teksteistä pienien pilkkuvirheiden etsimisiä ja niistä pätemisiä. Selaa koko tredi alusta loppuun jokaseen sun paskaan argumenttiis on vastattu varmaan 10kertaa ja loput 20000 postia onkin sitten sitä kun teille yritetään takoa lekalla päähän edes sitä vihjettä jolla saisitte silmänne auki, mutta kun ei niin ei. Oppisitte edes vittu kattomaan selviä tilasto faktoja, niitä ette voi kumota vaikka kuinka jaarittelisitte. Asia vain on niin että pelasta somaliasta 10000 ihmistä ja tuhoa 5miljoonan kaunis tulevaisuus. Sen jälkeen voi sitten kysyä että mikä vittu niissä 10k mustassa miehessä oli niin hienoa ja tärkeää kun oma lapsi ei pärjää koulussaan suomenkielellä ja suomen suosituin poikalapsen nimi on Muhammed. Alkaa taas saatana niin kiristämään pantaa!

E: tulipa kirjoitettua suomi pienellä ja muhammed isolla. taitaa mussakin alkaa tää rikastuttaminen näkymään. otin viskiä, helpotti hieman.

Ota ihan rauhassa, objektiivisuus kunniaan. En usko että Aatu on putkinäköinen, päinvastoin, ei tässä oteta puolia, vaan kehitetään itseä. Suosittelen.

e. Eipä sinunkaan argumentit ole mitenkään päätä huimaavia, lausetta ''avaa silmäsi'' on käytetty varmasti niin kansallissosialismin kuin syväekologisen maailmankatsomuksen puoltamisessa - ei riitä. Mitä jos vaikka yrittäisit selittää miksi ja miten, ennen kaikkea itsellesi ja itsesi takia. Minä en tällä ota kantaa itse aiheeseen, ja olen todella pahoillani off-topikista(taas, ei näytä muu multa luonnistuvan), mutta minunkin piti saada kai vain helpotettua hieman.

e2. Jengiä tuntuu kiinnostavan, miksi nämä ''kehitysmaat'' ovat nykyisessä kunnossaan. Voisin kirjoittaa pienen pätkän(mikäli jaksan) huomenissa, mutta tähän hätään wikipedia kertoo enemmän http://fi.wikipedia.org/wiki/Monetaristinen_taloustiede.

e3. Mikäli joku on todella radikaalilla tuulella, niin suosittelen katsomaan zeitgeist addendumin, missä on paikottaisen kiihkoilun ja subjektiivisuuden lisäksi myös hyvää syväluotausta nykyisen yhteiskuntajärjestelmän rakenteista- liittyen näin ollen vahvasti enemmistön kurjuuteen ja kehitysmaihin.

Yhdyn mielipiteeltäni täysin Powderin tekstiin!:thumbs: Kyllähän se niin on, että turha täällä on alkaa vääntää mistään siirtomaa ajoista jne... Tsekkaa vaan kylmiä faktoja mamujen vaikutuksista nyky Suomeen (rikostilastot muun muassa), niin näkee, että millainen "rikkaus" meillä onkaan käsissämme! Väittäisin, että melkonen kasa :kakka:, sillä mitään positiivistahan nuo eivät ole tuoneet mukanaan Suomeen.. Vai voiko joku muuta mainita?

Miksi sitten Afrikan maitten tilanne ei ole niitten omaa syytä?

En kiistä, etteikö se ratkaisu löytyisi heille peiliin katsomalla, ja toki saat heitä rauhassa syyllistää. Mutta olen sitä mieltä että siirtomaahistoria jätti syvät arvet Afrikan valtioiden kehitykseen, joka on osaltaan vaikeuttanut maiden kehittymistä, ja nimenomaan epäsuorasti. Esimerkiksi monien sisällissotien syyt ovat lähtöisin rotukiistoista, jotka taasen ovat peräisin kolonalismin ajoilta. Tähän Afrikan menneisyyteen ja nykytilaan on monia eri näkökantoja, kuten ollaan huomattu, joten mielellään palattais takaisin aiheeseen.

mutta tärkein kohta on että se oli omaa ansiota.

Niin, voi tämän näin ajatella. Ruotsin roolia Suomen hyvinvointivaltion synnyssä ei kuitenkaan saa aliarvioida.

jos satuit lukemaan postaamasi linkin niin sen mukaan korruption syy on juurikin ne sinun ihannoimat luonnonvarat.

Aivan niin. Yksi Afrikan tilannetta pahentanut asia on nimenomaan ne rikkaat luonnonvarat, jotka ovat synnyttäneet sotia. Mutta tärkein pointti oli tietenkin se, että jos Afrikka halutaan saada jaloilleen, on sen luonnonvaroista saatavia varoja käytettävä itse Afrikan olojen parantamiseen jai/tai sijoittajat sijoittais afrikkaan-->infraa-->työpaikkoja, mutta ei oikein toimi koska todella riskialtista, eli aika noidankehä.

Jos Ihmisten perustarpeet pystyttäis tyydyttämään ja ihmisillä olisi mahdollisuus koulutukseen, ja sitä kautta parempaan elämään. Niin eiköhän alue alkais rauhoittumaan,siis ainakin pitäis:david:. Ei kukaan ala rähisee kylläisenä. Tämä kehityapu on kuin tekohengitystä vaikkei keuhkot pelaa.

Mitä sä nyt keuhkoot, ja mistä "mun argumenteista" sä oikein puhut?

Siis homma lähti käyntiin siitä, kun sä viestissäsi annoit ymmärtää, että jotkut täällä muka puolustelisi näiden "neekereiden" rikoksia jollain siirtomaa-aikoihin liittyvällä paskalla. Mä sanoin, että eihän täällä kukaan sellaista väitä. En mä ole missään vaiheessa sanonut, että niitä "neekereitä" pitää roudata tänne kasapäin saati sitten puolustellut Thorssia. Sillä mä vähän vihjasin, että kannattais lukea mitä täällä puhutaan ennen kuin rupeaa keuhkoamaan, kun nytkin haukut täysin väärää puuta.

Jos putkinäköisyydestä puhutaan, niin kyllä sitä näyttää sullakin vähän esiintyvän. Ilmeisesti kuvittelet, että jokainen joka on vähänkään eri mieltä kanssasi, on automaattisesti "mokuttaja" tai mitä sitten lieneekään. Chillaa vähän, ei tuommonen riehuminen ole hyväksi kenellekään.

Ota ihan rauhassa, objektiivisuus kunniaan. En usko että Aatu on putkinäköinen, päinvastoin, ei tässä oteta puolia, vaan kehitetään itseä. Suosittelen.

e. Eipä sinunkaan argumentit ole mitenkään päätä huimaavia, lausetta ''avaa silmäsi'' on käytetty varmasti niin kansallissosialismin kuin syväekologisen maailmankatsomuksen puoltamisessa - ei riitä. Mitä jos vaikka yrittäisit selittää miksi ja miten, ennen kaikkea itsellesi ja itsesi takia. Minä en tällä ota kantaa itse aiheeseen, ja olen todella pahoillani off-topikista(taas, ei näytä muu multa luonnistuvan), mutta minunkin piti saada kai vain helpotettua hieman.

No sehän se tässä onkin kun nämä mun argumentit on aika vitun vahvoja ja ne on esitetty miljoonalla foorumilla joista hyvänä esimerkkinä tämä pakkotoisto jossa asiasta on nyt jauhettu yli 20000postia ja vieläkään ei näytä (kiitos rankkurin, joka jaksaa päivittäin vääntää) löytyvän yheltäkään körkökannattajalta yhtäkään rajua positiivista faktaa tän asian tiimoilta vaan argumentit on ennemminkin sitä yhteen pikkasen epäselvään asiaan takertumista josta väännetään pari viikkoa ja unohdetaan keskustella ollenkaan niistä muista 100faktasta joihin ei ankarilta aaduilta näytä löytyvän puolustusta.

Mitä sä nyt keuhkoot, ja mistä "mun argumenteista" sä oikein puhut?

Siis homma lähti käyntiin siitä, kun sä viestissäsi annoit ymmärtää, että jotkut täällä muka puolustelisi näiden "neekereiden" rikoksia jollain siirtomaa-aikoihin liittyvällä paskalla. Mä sanoin, että eihän täällä kukaan sellaista väitä. En mä ole missään vaiheessa sanonut, että niitä "neekereitä" pitää roudata tänne kasapäin saati sitten puolustellut Thorssia. Sillä mä vähän vihjasin, että kannattais lukea mitä täällä puhutaan ennen kuin rupeaa keuhkoamaan, kun nytkin haukut täysin väärää puuta.

Jos putkinäköisyydestä puhutaan, niin kyllä sitä näyttää sullakin vähän esiintyvän. Ilmeisesti kuvittelet, että jokainen joka on vähänkään eri mieltä kanssasi, on automaattisesti "mokuttaja" tai mitä sitten lieneekään. Chillaa vähän, ei tuommonen riehuminen ole hyväksi kenellekään.

Mä vihjasin mun postissa siihen että aina löytyy joku syy miksi teko oli oikeutettu ja aina joku puolustelee ja jotenkin kummasti varsinkin silloin kun tekijä on tullut jostain helvetin pommialueelta. Mun putkinäkösyys on tullut ihan siitä että ei tässä nyky Suomessa kovin kauaa tartte sillä laajakuvalla zoomailla että tajuaa missä mennää ja mihin ollaan menossa. Osalla teistä taas se putkinäkö on jääny päälle jostain vitun youtube videosta jonka näitte 13vuotiaana ja siinä venäläinen nahkapää pieksi huvikseen jonku riisikojunmyyjän. Tätä menoa kohta youtubessa on pätkiä kun neekerit raiskaa valkosianaisia ja naureskelee päälle. Jos meno jatkuu näin vielä 10,20,30-vuotta ja jokanen asteroidi thorssi näkee mihin ne tän maan johdatteli niin sen jälkeen tulkoot sanomaan että chillaa vähän, ei tommonen riehuminen ole hyväksi kenellekkään.

Ja asiasta polkukameliin offtopiccina, jotkut apinat vielä keikkuu stadin kaduilla heiluttelemassa lakanoita kun pieniä metsän eläimiä kohdellaan kaltoin. Vittu voivoi, asiat tärkeysjärjestykseen. Kauheita rasisteja kun toisella puolella palloa jengi paukuttelee allahin nimeen päitä seinille niin täälä mietitään miten ne pikku ketut pärjää kun toinen silmä on puhki.

Muista powder että musta ihoiset on tulevaisuus ja rikkaus,joka muuta väittää on RASISTI.
Naurattaa ku Suomessa Obamaa pidetään messiaana ja porukka muna pystys hehkuttaa äijää.Aika näyttää onko mies hyvä vai ei(parempi ku bushi,mutta se ei paljoa vaadi).

1981754-hivnainen.jpg

Rinnastettavissa tappamiseen tuo toiminta, en yhtään ihmettele jos joku uhreista päättäisi jakaa sanktioita ihan itse kun Judith on saanut ehdollisen tuomion tuosta. Hiv-mieshän sai 10 v vankeutta (5 v), mutta siinä oli vanhojakin mukana ja raiskaus.

Sen näköinen apina, että on tainnu käyttää karvavisaa ihan elantonsa hommaamiseen ja velkojen makseluun,et aika hullua vetää tollasta paljaalla.

Hullua vetää ylipäänsä ollenkaan..

Viimeksi muokattu:
Mä vihjasin mun postissa siihen että aina löytyy joku syy miksi teko oli oikeutettu ja aina joku puolustelee ja jotenkin kummasti varsinkin silloin kun tekijä on tullut jostain helvetin pommialueelta.

No näinhän täällä on tapana väittää, että joku muka aina puolustelee. Sanotaan nyt vielä viimeisen kerran, että en mä ainakaan ole nähnyt kenenkään puolustelevan tuollaista toimintaa. Tuskin säkään olet, mutta se on vaan helpompi keksiä tuollainen kuviteltu olkinukke, jonka suuhun voi laittaa toinen toistaan idioottimaisempia väitteitä ja sitten huutaa suureen ääneen kuinka se on väärässä, kuin oikeasti lukea ajatuksen kanssa, mitä ihmiset sanoo.

Mulla ei tosiaan ole mitään hajua, mistä sä olet keksinyt, että mä olisin Thorssin kannattaja tai muuta sellaista, mutta ei mua kyllä kauheasti kiinnostakaan.

On muuten huutava työvoimapula Suomessa. Eipä tänne enää yhtään maahanmuutajaa tarvita.

http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2010/02/30915

Se ongelma että eläkeläisiä on tulevaisuudessa liikaa, ei ratkaista afrikasta tuomalla somaleita tänne ja luultaessa että he tekevät paljon työtä ja maksavat veroja että muilla suomalaisilla olisi hyvä olla ja hyvinvointi valtio saataisiin pidettyä yllä. Ei vittu oikeesti! Kuka voi ajatella noin sinisilmäsesti? Katainen... Thors? ja Vanhanen? ja pari muuta dorkaa.

No näinhän täällä on tapana väittää, että joku muka aina puolustelee. Sanotaan nyt vielä viimeisen kerran, että en mä ainakaan ole nähnyt kenenkään puolustelevan tuollaista toimintaa. Tuskin säkään olet, mutta se on vaan helpompi keksiä tuollainen kuviteltu olkinukke, jonka suuhun voi laittaa toinen toistaan idioottimaisempia väitteitä ja sitten huutaa suureen ääneen kuinka se on väärässä, kuin oikeasti lukea ajatuksen kanssa, mitä ihmiset sanoo.

Mulla ei tosiaan ole mitään hajua, mistä sä olet keksinyt, että mä olisin Thorssin kannattaja tai muuta sellaista, mutta ei mua kyllä kauheasti kiinnostakaan.

No ehkä kukaan ei ole suoraan puolustellut raiskauksia/tappoja/ryöstöjä/kunniaväkivaltaa ihan kirjaimellisesti, mutta tietynlainen kieltäminen ja vähättely on paistanut läpi tässä ketjussa ja/tai aiemmissa moku-rasisti-ketjuissa.

Tällaista suunnilleen muistan lukeneeni:
"No ei ne mamut nyt niin iso ongelma ole"
"Tilastot vääristelevät eivätkä kerro tarpeeksi" vaikka tilastot ovat täysin päivänselviä
"Tekeväthän suomalaisetkin pahaa"

Jos halutaan hyväksyä holtiton täyslöperö turvapaikanhaku/maahanmuutto/perheidenyhdistämis-politiikka, ja päälle vielä halutaan suosia ja ymmärtää kaikkea islamiin liittyvää, niin eikö silloin samalla puolusteta negatiivisia ilmiöitä joista tännekin on uutisia linkitetty?

No ehkä kukaan ei ole suoraan puolustellut raiskauksia/tappoja/ryöstöjä/kunniaväkivaltaa ihan kirjaimellisesti, mutta tietynlainen kieltäminen ja vähättely on paistanut läpi tässä ketjussa ja/tai aiemmissa moku-rasisti-ketjuissa.

Tällaista suunnilleen muistan lukeneeni:
"No ei ne mamut nyt niin iso ongelma ole"
"Tilastot vääristelevät eivätkä kerro tarpeeksi" vaikka tilastot ovat täysin päivänselviä
"Tekeväthän suomalaisetkin pahaa"

Jos halutaan hyväksyä holtiton täyslöperö turvapaikanhaku/maahanmuutto/perheidenyhdistämis-politiikka, ja päälle vielä halutaan suosia ja ymmärtää kaikkea islamiin liittyvää, niin eikö silloin samalla puolusteta negatiivisia ilmiöitä joista tännekin on uutisia linkitetty?

Tuollaista on varmasti joillakin kirjoittajilla ollut. Tässä ei kuitenkaan ollut kysymys siitä, vaan mielestäni Powder ymmärsi nuo siirtomaakeskustelut täysin väärin, ja sitä alunperin kommentoin.

Lisäksi tällä foorumilla on kyllä todella vähissä ne ihmiset, jotka täysin hyväksyisivät Suomen nykyisen turvapaikkapolitiikan, tai haluasivat "suosia ja ymmärtää" kaikkea islamiin liittyvää. En nyt kiistä, ettei tämä kuvaus sopisi yhteenkään nimimerkkiin, mutta he kyllä saavat kuulla siitä ihan tarpeeksi. Sen sijaan se näyttää olevan aika yleinenkin trendi, että kaikki paitsi jyrkintä mahdollista linjaa edustavat kommentit tulkitaan juuri tuolla tavalla. Sama ongelma tuntuu vaivaavan tätä maahanmuuttokeskustelua laajemminkin, kun toinen puoli huutaa suu vaahdossa rasistia ja toinen mokuttajaa, eikä kumpikaan puoli noteeraa mitenkään toisen todellista sanomaa.

En nyt kiistä, ettei tämä kuvaus sopisi yhteenkään nimimerkkiin, mutta he kyllä saavat kuulla siitä ihan tarpeeksi

Sopii ainakin sellaisiin nimimerkkeihin kuin:
- Poro72
- Dangerous_Dave
- El Menace

:lol2:

Ja ne ei todellakaan saa kuulla tarpeeks :D

En kiistä, etteikö se ratkaisu löytyisi heille peiliin katsomalla, ja toki saat heitä rauhassa syyllistää. Mutta olen sitä mieltä että siirtomaahistoria jätti syvät arvet Afrikan valtioiden kehitykseen, joka on osaltaan vaikeuttanut maiden kehittymistä, ja nimenomaan epäsuorasti. Esimerkiksi monien sisällissotien syyt ovat lähtöisin rotukiistoista, jotka taasen ovat peräisin kolonalismin ajoilta. Tähän Afrikan menneisyyteen ja nykytilaan on monia eri näkökantoja, kuten ollaan huomattu, joten mielellään palattais takaisin aiheeseen.

Niin, voi tämän näin ajatella. Ruotsin roolia Suomen hyvinvointivaltion synnyssä ei kuitenkaan saa aliarvioida.

Eikö se monikulttuurisuus olekkaan rikkaus ja voimavara Afrikassa?

Mitä sinä höpötät, Suomi alkoi rikastua kun pääsi Ruotsista eroon, Venäjän alla Suomi sai käyttää omat "verovaransa" Suomen hyväksi. Ja porvaristo rikastui Venäjän kaupan avulla, "sisämarkkinat". Suomen rikastuminen ei ole yhtään Ruotsin ansiota, päinvastoin.

Oikeastaan Suomi alkoi "kunnolla" rikastua vasta toisen maailmansodan jälkeen kun saatiin oma teollisuus käyntiin. Eli rikastuminen alkoi suunnilleen samaan aikaan, kun siirtomaat Afrikassa itsenäistyivät. Miksi Afrikan maat sitten jäivät polkemaan paikoillaan tai taantuivat on hyvä kysymys.

Back
Ylös Bottom