Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

Mitenhän Sofi Oksanen tai minä tähän uutiseen liitytään?!? Älykkö.
Mitä ajatuksia uutinen herätti? Tervetuloa rakkaat ystävät tänne suomeen? Siitä sinulle rahaa ja hyvänäpitoa.

http://yle.fi/uutiset/ulkomaat/2009/12/ihmissalakuljetus_ruotsiin_valtava_bisnes_1321242.html

pelkosekainen vihakirjoitus sanoi:
Valtaosa Ruotsiin tulevista pakolaisista on käyttänyt ihmissalakuljettajien palveluja, kertoo Ruotsin television SVT:n haastattelema rikostutkija. Tästä voidaan päätellä, että pakolaisia kuljettavat liigat keräävät vuosittain satojen miljoonien eurojen voitot.

Kaikista Ruotsiin tulevista turvapaikanhakijoista vain noin viidellä prosentilla on mukanaan henkilötodistus. Tästä voidaan päätellä, että kaikki muut ovat tulleet ihmissalakuljettajien avustuksella, sanoo SVT:n Rapport-ohjelman haastattelema Ruotsin Keskusrikospoliisin rikostutkija Ulla Ahlbäck.

Keskusrikospoliisin tietojen mukaan ihmisiä salakuljettavat rikollisliigat veloittavat kultakin asiakkaaltaan 10 000 - 20 000 euroa. Tämän vuoden 11 ensimmäisen kuukauden aikana Ruotsiin on tullut noin 19 000 turvapaikanhakijaa. Tästä voidaan laskea, että ihmisiä Ruotsiin tuovat järjestöty ovat keränneet rahaa noin 400 miljoonaa euroa, arvioi Ahlbäck.

Ihmissalakuljetuksiin erikoistuneita liigoja on noin 20. Jotkut niistä ovat toimineet jo vuosikausia, koska ala on hyvin tuottava, Ahlbäck kertoo.

Salakuljettajat ovat usein samaa etnistä ryhmää kuin henkilöt, joita salakuljetetaan.

Ruotsin poliisi sai muutama vuosi sitten kiinni useita ihmissalakuljettajia, jotka tuomittiin vankeusrangaistuksiin. Sittemmin ihmissalakuljetuksen selvittämiseen ei ole panostettu yhtä paljon.

Varsinkin lasten salakuljetus Ruotsiin on lisääntynyt viime vuosina. Neljä viidestä alaikäisestä turvapaikanhakijasta on kotoisin Somaliasta, Irakista tai Afganistanista.
Tuolta sitten tulijalle nopeasti selvitys vaikkapa suomen turvapaikkamenettelystä vaiheineen ja oikeat jutut tarinoihin, niin eiköhän sillä hieman parempien patojen ääreen päästä. Afganistanilainen/Somalialainen keskiluokka pakenee, eli se tärkein väestönosa - 10000e kin on jo vitusti massia.

Jotenkin muutenkin vaikea kuvitella että ne jotka oikeasti tarvitsisivat apua olisivat sellaisessa asemassa, että kykenisivät maastaan lähtemään.

Tosiasia on myös, että me emme oikein osaa ennustaa mitä 2009 suomeen saapunut maahanmuuttaja tekee täällä 2029. Jälkiviisastelu on niinq hiukan helpompaa...

Minä osaan ennustaa. Ei mitään, kun emme päästä niitä tänne.

Mitenhän Sofi Oksanen tai minä tähän uutiseen liitytään?!? Älykkö.

Jos olisit selvilä asioista, tietäisit Sofi Oksasen ottaneen kantaa uutisen käsittelemään aiheeseen. Sut mä vedin provona ja yleisen pilkan ja huvittuneisuuden vuoksi mukaan. Et pettänyt nytkään.

Tosiasia on myös, että me emme oikein osaa ennustaa mitä 2009 suomeen saapunut maahanmuuttaja tekee täällä 2029. Jälkiviisastelu on niinq hiukan helpompaa...

No eikös taustalla löytynyt mutkan heilutteluja? Vai meinaatko että Shkupollilla oli hallussa vahingossa käteen sattunut mutka kun tuomio tuli? Jos asiaa tarkasteltaisiin edes hieman tarkemmin kuin nykyisellä tervetuloa-tyylillä, ei tässäkään tapauksessa tarvitsisi kenenkään viisastella. Jos henkilöllä on luvaton ase hallussa vuonna 1980 ja yrittää tulla Suomeen vuonna 2009 niin ei tarvitse kahta kertaa miettiä päästänkö vai en. Ei se ase siinä kädessä vahingossa ole ollut vaan se on ollut hallussa luvatta ja sitä on ollut tarkoitus käyttää jonain päivänä. Eli kärjistettynä tappaminen on ollut mielessä jo viimeiset 30vuotta. Portit kiinni!

Minä osaan ennustaa. Ei mitään, kun emme päästä niitä tänne.
Oletan, että tarkoitat niillä kaikkia maahanmuuttajia? Tuskin me suomea tahdomme pohjois-koreaksi muuttaa. Sitähän se tarkoittaa jos rajat laitetaan kiinni. Vastaat tähän varmaankin, että kukaan ei tahdo laittaa rajoja kiinni ja kyllä kunnon työtä tekevien ihmisten pitäisi päästä tänne. Olen tässä asiassa samaa mieltä, tosin hyväksyn myös humanitaarisen maahanmuuton mutta ymmärrät varmaan, ettei ole olemassa laitetta, haastattelua tai psykologista arviota, joka pystyisi 100% screenaamaan haitalliset henkilöt rajalla ja estämään Sellon kaltaiset tapahtumat tulevaisuudessa.

Mulla on ainakin kuva, että suomessa selvitellään maahanmuuttajien taustoja sitä mukaa kun se on mahdollista. Jos joku tuntee tätä prosessia niin kertokaa vapaasti sen mahdollisista puutteista. Mulla on sellainen kuva, että se toimii ihan hyvin ja poliittisessa keskustelussa painopisteenä on ollutkin jo muutaman vuoden ajan maastapoistaminen tarpeen vaatiessa.

Ehkä tästä (ja muiden maiden nykyhetkestä) voidaan jotain oppia tulevaisuutta ajatellen.
Ja kevennyksenä kysymykseen voidaan vastata että rikoksia.
Mä en pidä millään lailla keventävänä, että edes me edes leikkimielisesti rinnastetaan kaikki maahanmuuttajat rikolliksiksi, koska me kuitenkin hyvin tiedetään, että kaikki maahanmuuttajat eivät ole rikollisia.

No eikös taustalla löytynyt mutkan heilutteluja? Vai meinaatko että Shkupollilla oli hallussa vahingossa käteen sattunut mutka kun tuomio tuli? Jos asiaa tarkasteltaisiin edes hieman tarkemmin kuin nykyisellä tervetuloa-tyylillä, ei tässäkään tapauksessa tarvitsisi kenenkään viisastella. Jos henkilöllä on luvaton ase hallussa vuonna 1980 ja yrittää tulla Suomeen vuonna 2009 niin ei tarvitse kahta kertaa miettiä päästänkö vai en. Ei se ase siinä kädessä vahingossa ole ollut vaan se on ollut hallussa luvatta ja sitä on ollut tarkoitus käyttää jonain päivänä. Eli kärjistettynä tappaminen on ollut mielessä jo viimeiset 30vuotta. Portit kiinni!
Tarkkaa tietoa on yllättävän vaikea löytää. Taustalta näyttää löytyvän ampuma-ase-, huume-, omaisuus- ja väkivaltarikoksia. Olisi mielenkiintoista tietää milloin Ibrahim on saanut aikaisimman tuomion suomesta, kun mediaa selailemalla on näkynyt vuosiluku 2004. Olisko se elellyt rauhassa 14 vuotta ja sitten alkanut rötöstelemään kunnolla ja miksi kummassa tuon äijän on sallittu jäädä maahan jos kerran sillä ei ole edes kansalaisuutta ollut.

http://www.yle.fi/uutiset/ulkomaat/2010/01/muhammed-pilapiirtaja_yritettiin_murhata_1336908.html

Ihanan sosiaalisia nuo somalit. Meidän suomalaistenkin pitäisi oppia tällä tavalla ilmaisemaan avoimesti tunteitamme, eikä vaan padota kaikkea sisälle ja murjottaa.

Muhammed-pilapiirtäjä Kurt Westergaard on yritettiy murhata, sanoo Tanskan turvallisuuspalvelu PET. Poliisi ampui perjantai-iltana somalialaismiestä, joka yritti tunkeutua Westergaardin kotiin.
.....
Hyökkääjä yritti heittää paikalle saapunutta poliisia kirveellä, jolloin poliisi ampui häntä käteen ja jalkaan. Mies haavoittui vakavasti, mutta ei ole hengenvaarassa, ja hänet on toimitettu sairaalahoitoon. Miestä tullaan syyttämään yrityksestä tappaa Westergaard ja poliisimies.
Itse apua soittanut 74-vuotias pilapiirtäjä oli kotona viisivuotiaan lapsenlapsensa kanssa. He eivät vahingoittuneet hyökkäyksessä.
.....
Westergaardin piirtämässä pilakuvassa profeetta Muhammedin turbaanissa on pommi. Pilakuva on yksi niistä tanskalaislehden vuonna 2005 julkaisemista 12 kuvasta, jotka synnyttivät laajan vastalausemielenosoitusten ja mellakoiden sarjan muslimienemmistöisissä maissa.
Westergaardin henkeä on uhattu usein sitä seuranneina vuosina ja hän on tarvinnut poliisin suojelua. Vuonna 2006 kaksi miestä pidätettiin Tanskassa Westergaardin murhan suunnittelusta. Viime vuonna Yhdysvalloissa puolestaan pidätettiin kaksi miestä, joiden epäiltiin suunnitelleen iskuja Westergaardia ja kuvat julkaissutta Jyllands-Posten-lehteä vastaan.

Humanitäärinen tai ammatillinen maahanmuutto pitäisi olla ihan OK. Ei siinä mitään virhettä tehdä, eikä rajojen sulkemista kannata edes harkita näissä puitteissa. Rikoksista tuomitsemisessa pitäisi ensisijaisesti käyttää karkoitusta. Aivan sama mitkä ne olot siellä kotomaassa on ja mikä se lopullinen tuomio sitten sinne siirryttyä onkin. Jollei täällä pysty olemaan kunnolla niin takaisin vain.

Humanitäärinen tai ammatillinen maahanmuutto pitäisi olla ihan OK. Ei siinä mitään virhettä tehdä, eikä rajojen sulkemista kannata edes harkita näissä puitteissa. Rikoksista tuomitsemisessa pitäisi ensisijaisesti käyttää karkoitusta. Aivan sama mitkä ne olot siellä kotomaassa on ja mikä se lopullinen tuomio sitten sinne siirryttyä onkin. Jollei täällä pysty olemaan kunnolla niin takaisin vain.

Milläs perustelet humanitäärisen maahanmuuton olevan ok?

Oletan, että tarkoitat niillä kaikkia maahanmuuttajia? Tuskin me suomea tahdomme pohjois-koreaksi muuttaa. Sitähän se tarkoittaa jos rajat laitetaan kiinni. Vastaat tähän varmaankin, että kukaan ei tahdo laittaa rajoja kiinni ja kyllä kunnon työtä tekevien ihmisten pitäisi päästä tänne. Olen tässä asiassa samaa mieltä, tosin hyväksyn myös humanitaarisen maahanmuuton mutta ymmärrät varmaan, ettei ole olemassa laitetta, haastattelua tai psykologista arviota, joka pystyisi 100% screenaamaan haitalliset henkilöt rajalla ja estämään Sellon kaltaiset tapahtumat tulevaisuudessa.

Mulla on ainakin kuva, että suomessa selvitellään maahanmuuttajien taustoja sitä mukaa kun se on mahdollista. Jos joku tuntee tätä prosessia niin kertokaa vapaasti sen mahdollisista puutteista. Mulla on sellainen kuva, että se toimii ihan hyvin ja poliittisessa keskustelussa painopisteenä on ollutkin jo muutaman vuoden ajan maastapoistaminen tarpeen vaatiessa.

Mennään Australian malliin. Maahan ei tulla juuri muutakuin lomailemaan tai sitten niin, että on jo työpaikka tiedossa. Humanitaarinen maahanmuutto lopetetaan välittömästi.

Mä en pidä millään lailla keventävänä, että edes me edes leikkimielisesti rinnastetaan kaikki maahanmuuttajat rikolliksiksi, koska me kuitenkin hyvin tiedetään, että kaikki maahanmuuttajat eivät ole rikollisia.

Ei minustakaan ole hauskaa, että maahanmuuttoa ja etenkin humanitaarista maahanmuuttoa puolustetaan täysin sokeasti ja kritiikittömästi puhumalla eksotiikasta, ihanuudesta, rikkaudesta ja mahdollisuudesta, koska me kuitenkin hyvin tiedetään, että kaikki maahanmutto ei ole tällaista.

Ei kai tuota tarvi sen kummemmin perustella.
Autetaan niitä ketä on autettava, hyvin simppeliä inhimillistä toimintaa.
Eihän sitä mikään pakko ole perustella, mutta keskusteluista tulee yleensä mielenkiintoisempia, kun niin tekee. On helppo olla jotain mieltä, mutta vähän vaikeampaa olla perustellusti jotain mieltä.

Välittämättä kaikista haittavaikutuksista vastaanottavalle yhteiskunnalle?

Todellinen humanitäärinen maahanmuutto tapahtuu ennemminkin pienessä vuotavassa purtilossa välimeren yli Eurooppaan, kuin rekalla Ruotsiin..

Milläs perustelet humanitäärisen maahanmuuton olevan ok?

Tätä minäkin ihmettelen. Mutta syynä taitaa olla joko valkoisen miehen taakka, itse ansaittu hyvinvointivaltio tai jokin muu vastaava. Eihän se ole oikein, että meillä on jotain itse aikaan saatua jos heillä ei ole samaa. Jostain kumman syystä alkaa kuulostaa hieman sosialistipuheelta tämä.

Kellä hyvä on, se häneltä otettakoon pois?

Jos olisit selvilä asioista, tietäisit Sofi Oksasen ottaneen kantaa uutisen käsittelemään aiheeseen. Sut mä vedin provona ja yleisen pilkan ja huvittuneisuuden vuoksi mukaan. Et pettänyt nytkään.
Jos viittaat Sofin tanskan lausuntoihin, niin en edelleenkään näe yhteyttä. Omiin juttuihini näen yhteyden vielä heikommin, mutta ei se mitään. Rankkuri, sä kyykytät.

Jos viittaat Sofin tanskan lausuntoihin, niin en edelleenkään näe yhteyttä.
Tän mä kyllä uskon.

Omiin juttuihini näen yhteyden vielä heikommin, mutta ei se mitään.
Lukutaito lienee yliarvostettua teidän perheessä tai sitten korkki on taas ollu niin pitkään auki ettei pysy riveillä:

Sut mä vedin provona ja yleisen pilkan ja huvittuneisuuden vuoksi mukaan. Et pettänyt nytkään.

Rankkuri, sä kyykytät.
Tiedän.

Back
Ylös Bottom