Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

Juonelle kiitos asiallisesta vastauksesta. Hienoa, että joku jaksaa kirjoittaa asiallisesti ja asiaa, ilman että tarvitsee mennä henkilökohtaisuuksiin.Vaikka ei samaa mieltä olisikaan, jaksaa asiallisen viestin aina lukea ajatuksella.

e: omat provosoivat postaukset alkaa hävettämään, näin asiallisen vastauksen myötä.

Mä en jaksa kovin suuria toiveita pitää yllä, mutta toivottavasti tulee joku fiksu ja faktoihin perustuva vastaus joltain mokuttajalta.
anticatabolic sanoi:
On sellainen kutina perseessä, että kovaa faktaa on tulossa. Sen verran kauan nimittäin sen tuleminen on jo kestänyt. Eikös se niin ollut, että " nämä maahanmuuttokriittisten näkemykset eivät perustu faktoihin, paikoittain jopa rasismiakin esiintyy ". Faktoja ja suvaitsevaisuutta odotellessa.:D
Mulla taas on sellainen kutina perseessä, että näitä "mokuttajia" ei oikeasti ole edes olemassa. Ei ainakaan tällä foorumilla. Täällä on lähinnä Rankkuri + fan club ja sitten sellaiset tyypit kuten minä, joka aina silloin tällöin yrittää saada vähän jotain tolkkua tähän keskusteluun kyseenalaistamalla kaikista älyvapaimpia yleistyksiä ja kaltevan tason argumentteja. Joskus erittäin harvoin nähdään myös tuollaisia harkittuja ja järkeviä postauksia, niin kuin pari edellistä nimimerkiltä anticatabolic. Niistä iso käsi, ja olen täysin samaa mieltä. Kuten jo itsekin kerkesit veikata, niin luultavasti kuitenkin kohta palataan Rankkurin & co:n raiskausuutisiin.

Ja kyllä kulta, kyllä mä edelleen himoitsen sun vartaloa, enkä edes alitajuisesti. :haart:

Mulla taas on sellainen kutina perseessä, että näitä "mokuttajia" ei oikeasti ole edes olemassa. Ei ainakaan tällä foorumilla.
Kyllä näitä monikulttuurisuuden puolestapuhujia voidaan luokitella poliittisen suuntautumisen, ylemmän korkeakoulututkinnon suoritustiedekunnan, sukupuolen yms. perusteella siten, että tietyn tyyppisellä profiililla näyttäisi olevan yhteys humanitaariseen maahanmuuttoon hurahtamiseen tai vastustamiseen. Perinteisesti luokiteltuna vasemmistolaisella humanistisesta- tai yhteiskuntatieteellisestä tiedekunnasta valmistuneella näyttäisi olevan mielipiteidensä puolesta em. alttius:
Edustajisto mm. päätti ohjata 0,7 % ensi vuoden budjetistaan (n. 4500 euroa) kehitysapuun. Vaihtoehtona olisi ollut jatkaa kehy-toimintaa vapaaehtoismaksuihin perustuvalla rahoituksella.

Puoltavat argumentit: ”Myös TYY:n kuuluisi tuntea vastuunsa paremman yhteiskunnan puolesta.. ..Ylioppilaskunnan tehtävänä on edistää jäsentensä henkisiä pyrkimyksiä.. ..Näihin kuuluvat mm. sivistys ja tietoisuus globaalista nälänhädästä.”
http://www.tuky.fi/hallitusblogi/terveisia-tyyn-edarista

vertaa sanoi:
Monipuolisesta kehytoiminnasta huolimatta kiinnostus kehitysyhteistyöhön on meidän lähes 13000 opiskelijan keskuudessa melko olematonta. Vuosittain jäsenmaksujen yhteydessä vapaaehtoisen avustusmaksun maksaa vain pari tuhatta TYYn jäsentä, vaikka avustussummakaan ei ole suurempi kuin yhden tuopin hinta lähikuppilassa.
http://www.tyy.fi/blogi/20090415/tasan-kay-onnen-lahjat
Mm. Turun kauppakorkeakoulun ja oikeustieteellisen edarit äänestivät vastaan.

Täällä palstalla näyttäisi olevan sama trendi, kun lukee rinnakkain talouskriisiin, ilmastonmuutokseen yms. liittyviä ketjuja. Poikkeuksia löytyy esim. työväestön keskuudesta, jossa on olemassa eräänlainen järkiperäisempikin vasemmistolainen suuntaus tähän turvapaikanhakijakysymykseen. Myös oikealta löytyy näitä perinteisen globaalin vastuun kannattajia kustannuksista sen suuremmin välittämättä. Markkina ja mielipidetutkimuksissa puoluekantaa verrataan aina yhteiskunnallisiin mielipiteisiin, joten poliittisella kannalla on suuri selitysarvo. Islamiin ei tämä juurikaan liity, joten se tästä.

Kuten jo itsekin kerkesit veikata, niin luultavasti kuitenkin kohta palataan Rankkurin & co:n raiskausuutisiin.
Raiskausuutisten postaamisessa käytetään myös lehdistölle kuuluvaa sananvapautta eli kysymys on lähinnä juridinen. Kenenkään ei suomessa ole pakko keskustella kenenkään muun henkilön asettamissa rajoissa, kuin lainsäätäjän. Kannattaa muistaa että tämä mystinen "rasismi" ei ole suomessa rikollista, vaan kunnianloukkauksen tyylinen kollektiivikriminalisointi kiihottaminen kansanryhmää vastaan.

Yleistämistä harrastetaan tälläkin palstalla helvetin laajamittaisesti. Kohde näkyy olevan vain väärä. Suomalaista miespuolista keskiluokkaista lihansyöjää saa mätkiä ja yleistää huoletta. Mikäli käyt lukemassa suomalaisten naisoikeuspalstojen raiskaus- ja pedofiiliauutisten keskusteluja, siellä revitään suomalainen miespuolinen mätäpaise auki identtisesti. Miksi muuten uskonnot eli nyt islam ja vähemmistöt nauttivat suomessa erityissuojaa? Loukkaantuvat herkemmin?

Ja ei kai näissä keskusteluissa voi muutenkaan edellyttää yhteiskuntatieteellisten menetelmien käyttöä, se yliedustus on tosin luettavissa myös tilastoista. Ja rikosseuraamusviraston tilastoihin nähden raiskausuutiset antavat enemmän tietoa ihan oikeasti siitä tilanteesta.

Kriminaalipolitiikasta vastaa suomessa oikeusministeriö, jonka päällikkö Brax on poliittisesti valittu. Sama koskee sisäministeriön molempia ministereiden palleja. Mielestäni jokaisen tulee sanoa kysymyksestä sen, mitä mieltä itse asiasta on ihan tästäkin syystä.

Joo vois keskittyä viikonlopun viettoon nyt... :kippis1:

Kannattaa kuitenkin erottaa toisistaan ns. globaalia vastuuta koskeva periaatekysymys ja tuon vastuun täytäntöönpanemista koskevat kysymykset. Esimerkiksi minä olen sitä mieltä, että kehitysyhteistyö on oiva tapa kantaa vastuuta, mutta "humanitaarinen" maahanmuutto on sitä vain harvoissa tapauksissa (esim. poliittisen vainon kohteet yms.). Rivien välistä olin myös lukevinani sellaista, että puhe globaalista vastuusta asettuisi vastakkain "järkiperäisen" ajattelun kanssa. Mielestäni näin ei ole. Puhuttaessa keinoista vastuun täyttämiseen tulee kyllä esille järkiperäisiä ja ei niin järkiperäisiä näkökantoja. Luonnollisestikin olen sitä mieltä, että oma suhtautumiseni on suunnilleen järkiperäinen.

Toiseksi en tietenkään ole sitä mieltä, että näiden raiskausuutisten postaaminen olisi juridisesti tai moraalisesti tuomittavaa. Eli mielipiteelläni niistä ja niiden postaajista ei ole mitään tekemistä sananvapauden kanssa. Sen sijaan ole sitä mieltä, että nämä uutiset ja niiden ympärillä käyty keskustelu tässä threadissa eivät enää edistä rakentavaa keskustelua. Jos niillä joku pointti on, niin se on kyllä jo kuultu.

Toiseksi en tietenkään ole sitä mieltä, että näiden raiskausuutisten postaaminen olisi juridisesti tai moraalisesti tuomittavaa. Eli mielipiteelläni niistä ja niiden postaajista ei ole mitään tekemistä sananvapauden kanssa. Sen sijaan ole sitä mieltä, että nämä uutiset ja niiden ympärillä käyty keskustelu tässä threadissa eivät enää edistä rakentavaa keskustelua. Jos niillä joku pointti on, niin se on kyllä jo kuultu.

Olen aika samaa mieltä, tietty jos terrostit räjäyttävät eduskuntatalon tai uutisessa on muuten jotain erikoista (kuten joku loistava tiedostajan antama lausunto rikollisuuden syistä, joka olisi esim orjalaivojen terva:D) niin sitten postaaminen on ihan paikallaan.

Mulla taas on sellainen kutina perseessä, että näitä "mokuttajia" ei oikeasti ole edes olemassa. Ei ainakaan tällä foorumilla.

Saa näitä postauksia lukeakin.

Täällä on lähinnä Rankkuri + fan club ja sitten sellaiset tyypit kuten minä, joka aina silloin tällöin yrittää saada vähän jotain tolkkua tähän keskusteluun kyseenalaistamalla kaikista älyvapaimpia yleistyksiä ja kaltevan tason argumentteja.

Kuten suuri ja mahtava itsensä jalustalle nostava Aatu :lol2: Pientä itseimartelua ilmoilla.

Joskus erittäin harvoin nähdään myös tuollaisia harkittuja ja järkeviä postauksia, niin kuin pari edellistä nimimerkiltä anticatabolic. Niistä iso käsi, ja olen täysin samaa mieltä. Kuten jo itsekin kerkesit veikata, niin luultavasti kuitenkin kohta palataan Rankkurin & co:n raiskausuutisiin.

Ongelma ei tietenkään ole raiskaukset ja niiden tekijät vaan Rankkuri&co, jotka linkittää tiedon eteenpäin. Iso käsi sulle aivopierusta :thumbs:

Ja kyllä kulta, kyllä mä edelleen himoitsen sun vartaloa, enkä edes alitajuisesti. :haart:
Tiedän.

Viikon läppä :thumbs: voiko tuon ottaa jotenkin tosissaa? ihan sama ku kysyis maija poppaselta tunnetko olevasi satuhenkilö...
Ehkä somali yritti sanoa, että hänen suorittamaansa uhkailuun tai väkivaltatapaukseen liittyi rasistinen motiivi valkoista kohtaan?

No just noinhan mä sanoin.
Sä kun pidit itseäsi älykkään keskustelun ylläpitäjänä niin varmaan käsität, että tiettyjä asioita ei tarvitse sanoa suoraan saadakseen viestistä tietyn käsityksen.

Sun postista saa jokainen lukutaitoinen sen viestin, että raiskausuutisten postaaminen on tuomittavaa.

Siinä ennen sua oli monta postia kaaviota, käppyrää ja piirakkaa. Kommentoi vaikka niitä?

Tai sitten älykästä keskustelua on jauhaa sivutolkulla siitä, kuinka kamala Rankkuri&co on. Toki sä saat käydä sitä keskustelua sillä oikealla tavalla ja näyttää meille muille vähän sua hölmömmille mallia siitä, kuinka sitä tulee käydä.

Sä kun pidit itseäsi älykkään keskustelun ylläpitäjänä niin varmaan käsität, että tiettyjä asioita ei tarvitse sanoa suoraan saadakseen viestistä tietyn käsityksen.

Sun postista saa jokainen lukutaitoinen sen viestin, että raiskausuutisten postaaminen on tuomittavaa.

Kuinkahan siitä sellaisen käsityksen saa? Edellisellä sivulla kirjoitin:

Tätä mieltä olen edelleen. Ei mulla myöskään ole mitään lisättävää näihin esittämiisi tilastoihin. Se on kaikkien tuntema fakta, että esimerkiksi juuri somalit ovat rikostilastoissa reippaasti yliedustettuina. Juuri tästä syystä näiden samojen juttujen jauhaminen loputtomiin ei oikein tuo mitään uutta sisältöä tälle keskustelulle. Puhuisitte mieluummin vaikka käytännön toimista, joilla asiaan voisi yrittää saada parannusta, sen sijaan että päivittelette kaikki päivät sitä kuinka kurjasti asiat ovat.

Siinä ennen sua oli monta postia kaaviota, käppyrää ja piirakkaa. Kommentoi vaikka niitä?

Tai sitten älykästä keskustelua on jauhaa sivutolkulla siitä, kuinka kamala Rankkuri&co on. Toki sä saat käydä sitä keskustelua sillä oikealla tavalla ja näyttää meille muille vähän sua hölmömmille mallia siitä, kuinka sitä tulee käydä.

Viikon läppä :thumbs: voiko tuon ottaa jotenkin tosissaa? ihan sama ku kysyis maija poppaselta tunnetko olevasi satuhenkilö...

Malliesimerkki nollatutkimuksesta. Tuon mukaan mm 55% somaleista käy töissä xD

Ehkä somali yritti sanoa, että hänen suorittamaansa uhkailuun tai väkivaltatapaukseen liittyi rasistinen motiivi valkoista kohtaan?

Saattaa olla toki näinkin. Uutisen laatu ja uutisointi oli jotenki vähä vain naurettava.

Jollakin sivulla ja postissa luki että Eu on islamin alla vuoteen 2050 mennessä tjsp. Niin mites uskotteko että ehkä nämä islamin uskoon kuuluvat mamut lukevat vielä islamia ihan nii ahkerasti ja tarkkaan kuin vaikka näihin aikoihin mitä nyt eletään?

Ainakin täällä turussa on paljon islamin uskosia arabeja jne. Niin aika harva minunkaan ikäinen (sen mitä olen itse tavannut) olisi valmis mihinkää väkivalta tekoihin islamin puolesta yms. Tai sitten olen tavannut vain hyvin "länsimaisia" mamuja. Kyllä itse ainakin uskon että kun arabit tuodaan tänne "ihmisten" ilmoille nii ajan myötä heidänkin tavat muuttuvat.

1)Niin aika harva minunkaan ikäinen (sen mitä olen itse tavannut) olisi valmis mihinkää väkivalta tekoihin islamin puolesta yms.

2)Kyllä itse ainakin uskon että kun arabit tuodaan tänne "ihmisten" ilmoille nii ajan myötä heidänkin tavat muuttuvat.
1) Jos nyt terrorismi juttuihin viittaat, niin ei kovin monen tarvitsekaan olla valmiita. Ihan muutama riittää.
2) Onko paljon tuon suuntaisia esimerkkejä antaa muista maista, jonne näitä arabeja on tuotu pidempään ja enemmän?

Kuinkahan siitä sellaisen käsityksen saa?

Jos ei tuomittavana niin ainakin mielestäsi sopimatonta se on. Tämän takia:
Kuten jo itsekin kerkesit veikata, niin luultavasti kuitenkin kohta palataan Rankkurin & co:n raiskausuutisiin.

Juuri tästä syystä näiden samojen juttujen jauhaminen loputtomiin ei oikein tuo mitään uutta sisältöä tälle keskustelulle.

No sä voit tuoda sitä uutta sisältöä. Vai onko se Rankkuri&co:n huutelu joka toisessa viestissä sitä uutta sisältöä?

Puhuisitte mieluummin vaikka käytännön toimista, joilla asiaan voisi yrittää saada parannusta, sen sijaan että päivittelette kaikki päivät sitä kuinka kurjasti asiat ovat.
Ihan kuin niitä käytännön toimia ei olisi täällä jauhettu yhtä lailla.

- Tiukempi linja siiihen, ketä maahan otetaan
- Herkemmin maasta pois potkiminen
- Tuet ja etuisuudet pienemmiksi
- Pienemmät sisäänottomäärät
.
.
.

Ja jos kaipaa uutta sisältöä keskusteluun niin siihen ei ainakaan kannusta off-topic-skeidan jauhaminen.

Jollakin sivulla ja postissa luki että Eu on islamin alla vuoteen 2050 mennessä tjsp. Niin mites uskotteko että ehkä nämä islamin uskoon kuuluvat mamut lukevat vielä islamia ihan nii ahkerasti ja tarkkaan kuin vaikka näihin aikoihin mitä nyt eletään?

Ainakin täällä turussa on paljon islamin uskosia arabeja jne. Niin aika harva minunkaan ikäinen (sen mitä olen itse tavannut) olisi valmis mihinkää väkivalta tekoihin islamin puolesta yms. Tai sitten olen tavannut vain hyvin "länsimaisia" mamuja. Kyllä itse ainakin uskon että kun arabit tuodaan tänne "ihmisten" ilmoille nii ajan myötä heidänkin tavat muuttuvat.
Muslimien keskuudessa on sellainen jakolinja, joka käsittää yhtäältä lukeneiston, joka tukeutuu vahvasti islamin oppeihin ja tuo siihen omia protestiaineksiaan, toisaalta älymystöön, joka on länsimaalaistunut ja ennen muuta maallistunut (esim. turkkilainen keskiluokka ja eliitti, algerialainen ranskalaissuuntautunut väestönosa jne.). Tämä siis melko karkeana erotteluna. Paljonhan on sitten ei niin kultivoitunutta väestöä, josta niin valitettavan moni hakeutuu loiseläjän asemaan ja muuttaa länsimaihin.

Tässä aiheeseen liittyen eräs vanha uutisointi Briteistä:

Timesonline (elokuu 6, 2006)

What I encountered was a story of separateness, rather than extremism. Only eight out of the 1,000 people polled maintained a very hard line throughout all the answers. The others were inconsistent, to the extent that while some might justify the July 7 bombings, they were moderate on other issues.

The clearest conclusion is that they are deeply affected by external events in which they see their fellow Muslims being killed. They have a litany of instances all over the world in which they feel the British government is either complicit, active in, or tolerant of mistreatment of Muslims.

Ei millään tavalla tietenkään oikeuta lietsomaan kostoa ja omakätistä rankaisua se, että suurvaltojen interventioissa tapetaan suunnaton määrä ihmisiä, jotka jakavat saman etnisen taustan tai kulttuuris-uskonnollisen perinnön. Mutta kuten hyvin usein näkee, että jos joku rikkoo suomalaisten oikeuksia maailmalla tai kotimaan rajojen sisällä, kollektiivista omankäden oikeutta jakavia tai sen puolesta puhujia ilmaantuu kuin sieniä sateella. Jo Sofi Oksasen mielipiteet herättivät eräillä palstoilla sellaista älämölöä, että ämmältä nirri pois ja heti.

Kyllä itse olen ainakin huolissani Islamin leviämisestä. En ymmärrä sellaista että leikataan pää irti elävältä jos hän kääntyy Islamista johonkin toiseen uskoon. Välillä tuntuu siltä että nuo radikaalimuslimit elävät kuin jossain psykoosissa.

Back
Ylös Bottom