Oma parempi kulttuuri kesäksi
Savupirtti-ideaali on naurettava, ajatellen vaikka savupirtti ajan ihmisten hampaita, hyi saatana sitä hammasmädän määrää.
Sitten tulee esimerkki etnomedisiinasta: Lönnrothin parannus keino haavaan, sinne laitetaan papu. Mielummin jotain muuta kiitos, voi tietenkin kokeilla jos tämä karjalan laulumaiden lääketeide viehättää.
Ihan vapaasti vaan kokeilemaan eloa ilman, kraanavettä, lääketiedettä, viljavarastoja, esimerkkejä on loputtomasti.
Siinä voi lomaillessa rauhassa miettiä että mitä helvettiä se kulttuuri nyt on?
Voi vaapaalla kädellä hahmotella vaikka tasakylkisenkolmion hypotenuusan ja keksiä nollan.
Tämän jälkeen voi sitten kirjoittaa sen itse tehdylle paperille, itse keksittyyä kielioppia käyttäen tai rakentaa lennättimen, jos ei niin viestittää savumerkein sen eteenpäin.
Myös jos intoa riittää voi itse rakennetuin laittein todeta että maa onkin pallo, huom tämä ei onnistu konttaamalla, mikä esim Rousseaulla oli muiden valistus filsofien mielestä keskeinen moraalinen reduktio.
Tämän jälkeen kun askareet on suoritettu voi sitten todeta että kylläpä on aito, alkuperäinen ja parempi kulttuuri, sellainen self made.
Vois vaikka järjestää sellaisen "oma parempi kulttuuri valokuvakilpailun" tyyliin: minun Tutka, tein sen itse puusta. Tutkalla olisi tarkoitus havaita, onko ahdasmielisiä lähistöllä.:D