No mä puhuin tuolla aikaisemmin maista "jotka alkaa olla niin syvällä omien ongelmiensa kanssa, että ne ei oikeen meinaa enää nousta sieltä omin voimin".
Mitkä nämä maat ovat? Ja miten ne määritellään? BKT:n perusteella? Köyhien määrän perusteella? Afrikkalaisuuden perusteella?
No vaikka näin:
1) Tehdään luettelo eri maiden ongelmista.
2) Laitetaan kaikki ongelmat suuntaa-antavaan tärkeysjärjestykseen.
3) Mietitään mitkä näistä on todennäköisimmin ratkaistavissa.
4) Mietitään kustannuksia
5) Tehdään vaikeita valintoja
Musta alkaa tuntua, että sun ongelmas on se, että sä olet ihan puhtaasti tyhmä.
Moni on vedonnut tuohon, kun ei ole parempaa selitystä omiin hourailuihin keksinyt.
Omiin hourailuihini? Sä kysyt asioita joihin mä olen vastannut useampaan kertaan? Sä syytät mua viestini manipuloimisesta jälkikäteen koska et ole löytänyt niitä? Kun mä sanon ettei kapteeni planeettakaan siinä auta, jos apua annetaan typerästi, mä vetoan sun mielestäsi kapteeni planeettaan? Tässä tulee esimerkki sun luetun ymmärämisen tasosta:
"kuinka kauan rahaa pitää kaataa pohjattomaan kaivoon? Niin kauan kunnes näissä "empatia-maissa" on Eurooppaa vastaava elintaso?"
-sinä sivulla 213
"--ei tietenkään alkaa holhoamaan, mutta nostaa omille jaloilleen." -minä kolme sivua aiemmin.
Eli auttaa pärjäämään omillaan. Eli ottaa tavoitteeksi se, että rahaa ei tarvitsisi mahdollisimman vähän ajan päästä enää kaataa pohjattomaan kaivoon. Eli nostaa omille jaloilleen.
"Jos annat lantin pois, annat sen pois. Ei isi, eikä äiti, eikä todellakaan se valkopartainen ukkeli taio sitä takaisin käteesi. Kehitysavun antaminen tekee hallaa meille varmasti." Miten vitussa tää kääntyy sun mystiseksi taikaseinäksesi? Koko jutun idea on, että me annetaan omistamme eli ollaan valmiita luopumaan jostain.
Se on "taikaseinä" sen takia, koska sä et osaa sanoa mistä rahat tulee, mutta ne kuitenkin sun mielestä tulee jostain. Eli taikaseinästä.
"Rahat tulee viime kädessä meidän molempien taskuista." Miksi on oleellista, että mä tiedän mistä ne rahat on leikattu? Montako kertaa olen maininnut, että noita tukirahoja pitäisi lisätä?
Niitä tapoja saa pitääkin kehittää. Mä haluaisin, että niitä tapoja kehitettäisiin eikä annettaisi rahaa tai ruokaa suoraan. Tietotaitoa, koulutusta, aids-maihin seksivalistusta, sitä että kelattais asioita oikein viimeisen päälle paikan päällä ennen kuin lähdetään toteuttamaan. Uskon raha- ja ruoka-almujen vain opettavan koko maan kerjäämään.
Mä en halua auttaa kaikkia vähäosaisia, koska meillä ei ole siihen varaa. Rahat tulee viime kädessä meidän molempien taskuista ja tiedän hyvin sun ininästä huolimatta etteivät ne pohjattomia ole.
Miksi sä sitten intät että kaikkia empatian arvoisia pitää auttaa?
Missä? Mä en halua auttaa kaikkia vähäosaisia, koska meillä ei ole siihen varaa. Mä puhuin tuolla aikaisemmin maista "jotka alkaa olla niin syvällä omien ongelmiensa kanssa, että ne ei oikeen meinaa enää nousta sieltä omin voimin" Totta kai musta olis kiva jos me voitais auttaa kaikkia, mutta samaan hengenvetoon myönnän ettei voida.
Otetaanpa nyt ihan alusta:
Tieten jos me kuuluttaisiin maailman rikkaimpiin valtioihin ja syntyperäisillä asiat olisivat jo kunnossa, voitaiin sitä ylimääräistä rahaa sitten sijoitella tällaiseenkin hyväntahdon toimintaan, mutta kun tilanne nyt ei ole tämä. Eikä näillä näkymin näytä muuttuvankaan tuohon suuntaan, vaan päinvastoin.
"Tuollaisia täydellisiä valtioita ei ole olemassa. Kyllä jokaisella vähänkään rikkaammalla maalla on velvollisuus auttaa kolmannen maailman valtioita. Niitä auttamistapoja saa ja ilman muuta pitääkin vielä kehittää."
Miksi tämä ärsyttää sua niin suunnattomasti? Ensimmäinen lause: En usko valtioiden sisäisten ongelmien koskaan loppuvan. En usko maailmanlaajuisten ongelmien koskaan kokona loppuvan.
Ja toinen: Mutta silti hyväosaisten pitäisi mielestäni yrittää antaa omastaan ihmisille joille he eivät millään tavalla ole velkaa. Tiedätkö mikä sen laman aiheuttaja oli? Ahneus.
Ja kolmas. Niitä auttamistapoja saa ja ilman muuta pitääkin vielä kehittää.
Mikä tässä mättää niin pahasti?