Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

On olemassa maita jotka ovat harrastaneet siirtolaispolitiikkaa. Ne maat voivat miettiä balanssia aiheuttamansa harmin ja aiheuttamansa talouskasvun välillä. Mutta Suomi ei kuulu niihin. Suomi ei ole valloittanut yhtäkään aluetta Afrikassa, Amerikassa, tai muuallakaan missä siirtomaita valloitettiin. Suomi ei ole osallistunut orjakauppaan, plantaasiorjuuteen tai muihinkaan vastaaviin historiallisiin tapauksiin.
Tämän asian pitäisi olla niin itsestään selvä, että kun kirjoitin tämän:
Empatia ei tarkoita syyllisyydentuntoa. Toisaalta, jos historia on sulle yhtään tuttua niin esimerkiksi Afrikan vituillaan oleva tila on suurelta osin Euroopan ansiota.
oletin automaattisesti, että ihmiset tietäisivät edes suunnilleen mihin maihin sana Eurooppa viittaa. Myönnän tuossa, että Suomi ei ole syyllinen Afrikan tilanteeseen, mutta annan esimerkin siitä mitkä varakkaat maat ovat.

Olen pahoillani, mutta ei kuulu tapoihin roikkua internetissä 24/7. Ajattelin myös että haluat ehkä muotoilla kysymyksesi uudelleen sen pienen töppäyksesi takia. On muuten ihan oikeasti vitun jees, että sait noin selkeän listan aikaan.

Mä oon katso tämmönen pikku töppäilijä, kun mulla ei oo sun tasoista medialukutaitoa.

Käytännössä vai miten minun mielestäni pitäisi? Käytännössä: poliitikot. Miten mielestäni pitäisi: ihmiset joilla tämä asia on reilusti paremmin hanskassa kuin kummallakaan meistä.

Tämän hetken poliitikoilla ei muuten ole nämä asiat paremmin hallussa, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Mitkä ovat kriteerit empatian myöntämiselle? Kehitysvammaisuus? Tyhmyys? Rumuus? Yleinen tunne siitä, että muualla voisi olla kivempaa? Tumma ihonväri? Näihin kaikkiin ryhmiin kuuluviako sinun mielestäsi pitäisi pitää yllä verorahoin?

En lähde muuttamaan vastausta. Vähänkään rikkaammat maat.

Eli veronmaksajat. Sulla tuntuu olevan nykyaikana hyvin yleinen "taikaseinä-syndrooma". Toisin sanoen vesi tulee hanasta, sähkö pistorasiasta ja rahat taikaseinästä.

En osaa antaa oikeaa vastausta tähän. Osaatko sanoa mistä ne rahat ovat olleet pois tähän mennessä?

Terveydenhuollosta esimerkiksi. Tällä hetkellä maahanmuuttajien ylläpitoon menee vuodessa 120 miljoonaa euroa. Hälytyskeskuksille myönnetään vuosittain noin 60 miljoonaa euroa. Kehitysapua maksetaan lähes miljardi euroa vuodessa. Tämä summa on puolitoista kertaa enemmän kuin koko Suomen tieverkoston ylläpitoon käytetty summa. Sinunko mielestäsi nämä rahat ei ole mistään pois?

Ei vaikka pilottina olisi kapteeni planeetta.

Et vastannus varsinaiseen kysymykseen millän tavalla. Eli kuinka kauan rahaa pitää kaataa pohjattomaan kaivoon? Niin kauan kunnes näissä "empatia-maissa" on Eurooppaa vastaava elintaso?

Viitsitkö selventää?

Oheisvaikutukset ovat esimerkiksi sitä, että suomalaisen julkisen terveydenhuollon taso laskee, tieverkoston taso laskee ym. ym. kun rahaa näiden ylläpitoon ei ole. Toisaalta myös sitä, että "empatia-ihmisten" tukeminen ei ole sitä, että rahaa työnnetään ulkomaille vaan se on käytännöss myös heidän majoittamistaan tänne Suomeen. Näinhän se oikeasti menee. Mielestäni olis kehittävämpää puhua sillä tasolla asioista kuin ne tällä hetkellä ovat eikä siten kuin niiden itse haluaisi olevan jossain pilvilinnamaailmassa.

No en tietenkään halua, että suomalaisten verorahoin tuetaan somaliassa sotivia ryhmiä.

Kuitenkin haluat, että "empatia-ihmisiä" tuetaan? Tämä on se käytäntö ja realiteetti, miten asiat tällä hetkellä menee. Fantasiadraftit ja pilvilinnakuvitelmat siitä, että avustusrahat menisi vain ja ainoastaan avustuskohteeseen ovat utopiaa.

Kehitysavun antaminen tekee hallaa meille varmasti.

Hieno, että olaan tästä samaa mieltä.

Miksi sua syö noin paljon, että minun mielestäni vähäosaisia pitää auttaa vaikka me emme hyödy siitä mitenkään?

Sä puhut asioista niinkuin sä haluaisit, että ne jossain ihannemaailmassa olisi. Sä haluat auttaa kaikki vähäosaisia, mutta et osaa sanoa keitä pitäisi tukea ja mistä rahat tähän saadaan.

Eikö ole aika lapsellista kuvitella, että tässäkään asiassa voisi valita vain ne kivat ja söpöt ja ihqut puolet ilman niitä haittapuolia? Eikö olisi kehittävämpää jatkaa keskustelua siitä, että miten asia oikeasti tällä hetkellä ovat ja kuinka niitä tulisi parantaa ilman pilvilinnamaisia haihatteluja jostain paratiisista?

Toisaalta sun teksteistä paistaa kilometrien päähän se, että sulla ei ole oikeasti juuri mitään tietoa kehitysavun/maahanmuuton/maahanmuuttajien aiheuttamista kustannuksista ynnä muista sivuvaikutuksista. Sivistä itseäsi tältä osin niin pystyt vastaamaan kysymyksiin muillakin tavoin kuin Kapteeni Planeettaan vetoamalla.

Et ole vissiin tutustunut varsinaisesti historiaan? Lukumäärät ja prosentit koko maailman historian väestöstä jotka myytiin eurooppalaisten toimjesta orjiksi ulkomaille, etenkin Amerikkoihin (miehet jotka eivät Afrikassa saaneet tehdä peltotöitä) ja orjat jotka työskentelivät Afrikassa (naiset joita ei haluttu ulkomaille) ovat niin suuria määriä etteivät Afrikan heimot olisi ikinä kyenneet niihin lukemiin tuhoissaan. Siitä tehtiin teollisuutta. Euroopan monella maalla on syytäkin olla siitä häpeissään, mutta Suomi ei kuulunut niihin.

Et vissiin ymmärrä lukemaasi ja asiayhteyksiä/ niiden puutetta? Se, että porukkaa on raijattu pois, orjuutettu ja nirhattu (usein paikallisten avustamana) tuskin muuttaa nykypäivän tilannetta. Tappeluita oli ennen eurooppalaisia ja on edelleen.

Ja vastaukseksi kysymykseesi: lukion päästötodistuksessa historia ja yhteiskuntaoppi 10, olen myös lukenut historiaa yliopistossa sivuaineena.

olen pahoillani, mutta ei kuulu tapoihin roikkua internetissä 24/7. Ajattelin myös että haluat ehkä muotoilla kysymyksesi uudelleen sen pienen töppäyksesi takia. On muuten ihan oikeasti vitun jees, että sait noin selkeän listan aikaan.

mä oon katso tämmönen pikku töppäilijä, kun mulla ei oo sun tasoista medialukutaitoa.
Miksi sä yrität vittuilla mulle koko ajan?
Käytännössä vai miten minun mielestäni pitäisi? Käytännössä: poliitikot. Miten mielestäni pitäisi: ihmiset joilla tämä asia on reilusti paremmin hanskassa kuin kummallakaan meistä.

Tämän hetken poliitikoilla ei muuten ole nämä asiat paremmin hallussa, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta. Mitkä ovat kriteerit empatian myöntämiselle? Kehitysvammaisuus? Tyhmyys? Rumuus? Yleinen tunne siitä, että muualla voisi olla kivempaa? Tumma ihonväri? Näihin kaikkiin ryhmiin kuuluviako sinun mielestäsi pitäisi pitää yllä verorahoin?
"Tiedä sitten ovatko poliitikot näitä ihmisiä." Miksi sä pudotit tuon pois? No mä puhuin tuolla aikaisemmin maista "jotka alkaa olla niin syvällä omien ongelmiensa kanssa, että ne ei oikeen meinaa enää nousta sieltä omin voimin".
En lähde muuttamaan vastausta. Vähänkään rikkaammat maat.

Eli veronmaksajat. Sulla tuntuu olevan nykyaikana hyvin yleinen "taikaseinä-syndrooma". Toisin sanoen vesi tulee hanasta, sähkö pistorasiasta ja rahat taikaseinästä.
Musta alkaa tuntua, että sun ongelmas on se, että sä olet ihan puhtaasti tyhmä.
"Jos annat lantin pois, annat sen pois. Ei isi, eikä äiti, eikä todellakaan se valkopartainen ukkeli taio sitä takaisin käteesi. Kehitysavun antaminen tekee hallaa meille varmasti." Miten vitussa tää kääntyy sun mystiseksi taikaseinäksesi? Koko jutun idea on, että me annetaan omistamme eli ollaan valmiita luopumaan jostain.

sä puhut asioista niinkuin sä haluaisit, että ne jossain ihannemaailmassa olisi. Sä haluat auttaa kaikki vähäosaisia, mutta et osaa sanoa keitä pitäisi tukea ja mistä rahat tähän saadaan.
Mä en halua auttaa kaikkia vähäosaisia, koska meillä ei ole siihen varaa. Rahat tulee viime kädessä meidän molempien taskuista ja tiedän hyvin sun ininästä huolimatta etteivät ne pohjattomia ole.

Eikö ole aika lapsellista kuvitella, että tässäkään asiassa voisi valita vain ne kivat ja söpöt ja ihqut puolet ilman niitä haittapuolia? Eikö olisi kehittävämpää jatkaa keskustelua siitä, että miten asia oikeasti tällä hetkellä ovat ja kuinka niitä tulisi parantaa ilman pilvilinnamaisia haihatteluja jostain paratiisista?
Mun pilvilinnamainen paratiisini on siis tämä:
Kyllä jokaisella vähänkään rikkaammalla maalla on velvollisuus auttaa kolmannen maailman valtioita. Niitä auttamistapoja saa ja ilman muuta pitääkin vielä kehittää
Miksi tämä on väärin ja sun mielipiteesi, ketään ei auteta, on oikein?

edit: kapteeni planeettaan vetoamalla?!?

Viimeksi muokattu:
Miksi sä yrität vittuilla mulle koko ajan?

Olisko sun kirjoittelun sävyllä tekemistä asian kanssa? Jos joudut kysymään tuota niin herää kysymys, missä kantimissa sun medialukutaito on?

"Tiedä sitten ovatko poliitikot näitä ihmisiä." Miksi sä pudotit tuon pois?

Koska sillä ei ole olennaista merkitystä asian kanssa.

No mä puhuin tuolla aikaisemmin maista "jotka alkaa olla niin syvällä omien ongelmiensa kanssa, että ne ei oikeen meinaa enää nousta sieltä omin voimin".

Mitkä nämä maat ovat? Ja miten ne määritellään? BKT:n perusteella? Köyhien määrän perusteella? Afrikkalaisuuden perusteella?

Moni on vedonnut tuohon, kun ei ole parempaa selitystä omiin hourailuihin keksinyt.

"Jos annat lantin pois, annat sen pois. Ei isi, eikä äiti, eikä todellakaan se valkopartainen ukkeli taio sitä takaisin käteesi. Kehitysavun antaminen tekee hallaa meille varmasti." Miten vitussa tää kääntyy sun mystiseksi taikaseinäksesi? Koko jutun idea on, että me annetaan omistamme eli ollaan valmiita luopumaan jostain.

Se on "taikaseinä" sen takia, koska sä et osaa sanoa mistä rahat tulee, mutta ne kuitenkin sun mielestä tulee jostain. Eli taikaseinästä.

Mä en halua auttaa kaikkia vähäosaisia, koska meillä ei ole siihen varaa. Rahat tulee viime kädessä meidän molempien taskuista ja tiedän hyvin sun ininästä huolimatta etteivät ne pohjattomia ole.

Miksi sä sitten intät että kaikkia empatian arvoisia pitää auttaa?

Mun pilvilinnamainen paratiisini on siis tämä:
Miksi tämä on väärin ja sun mielipiteesi, ketään ei auteta, on oikein?
Sun pilvilinna on se, että sun mielestä olis kiva auttaa kaikkia, mutta sulla ei kuitenkaan ole esittää, mistä varoista se tehdään ja keille se pitää ohjata. Sama ongelma kuin muillakin vihervasemmistolaisilla maailmanparantajilla.

Sun pilvilinna on se, että sun mielestä olis kiva auttaa kaikkia, mutta sulla ei kuitenkaan ole esittää, mistä varoista se tehdään ja keille se pitää ohjata. Sama ongelma kuin muillakin vihervasemmistolaisilla maailmanparantajilla.
No mutta mitä mieltä olet tästä : "Kyllä jokaisella vähänkään rikkaammalla maalla on velvollisuus auttaa kolmannen maailman valtioita. Niitä auttamistapoja saa ja ilman muuta pitääkin vielä kehittää"

?

No mutta mitä mieltä olet tästä : "Kyllä jokaisella vähänkään rikkaammalla maalla on velvollisuus auttaa kolmannen maailman valtioita. Niitä auttamistapoja saa ja ilman muuta pitääkin vielä kehittää"

?
Ei ole jokaisella maalla. Minunkin puolestaa saa kehittää ihan kaikessa rauhassa.

Hei miten ois tälläinen pieni mauste meidän suomalaistenkin arkeen? Vähän nykytilannetta länsinaapurissa: http://www.youtube.com/watch?v=DKAM2iNO0_E Allahu akbar kaikuu ja kivet lentää, polttopulloista puhumattakaan.

On kyllä "rikasta" touhua.
Eniten harmittaa se koko ajan kasvava todennäköisyys,että muutaman vuoden kuluttua voi saada Helsingistä samanlaista kuvamateriaalia.

Hei miten ois tälläinen pieni mauste meidän suomalaistenkin arkeen? Vähän nykytilannetta länsinaapurissa: http://www.youtube.com/watch?v=DKAM2iNO0_E Allahu akbar kaikuu ja kivet lentää, polttopulloista puhumattakaan.

Linkkasin videon Ruotsalaiselle kaverille;

Jeppe says:
yeah that's not so strange
Jeppe says:
I hear there's some similiar shit going on in Örebro atm
Jeppe says:
this is just normal fucking riots

Ja sitten tuli tulvana tarinaa ja videota vasureiden ja mamujen mellakoista. Nyt alko ihan tosissaan pelottaa, eihän Suomesta tehdä samanlaista, eihän? ...:(

En tiedä, toivottavasti ei tule Suomesta samanlaista.. On mulla vielä pieni toivo paremman huomisen puolesta. Itse en ainakaan halua elää muslimivoittoisessa valtiossa.

Menestymisneuvoja Helsingille: Lisää siirtolaisia ja vauhtia virkamiehiin

Asiantuntijat muun muassa vaativat päättäjiä järjestämään kaupunkiin ahkeria siirtotyöläisiä

Mitä ne on?

"Jatkakaa siirtolaisten ottamista ja rohkaiskaa heitä näkymään. Juhlikaa yhdessä", neuvoo Helsingin yliopiston Euroopan kaupunkihistorian professori Peter Clark.

http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Menestymisneuvoja+Helsingille+Lis%C3%A4%C3%A4+siirtolaisia+ja+vauhtia+virkamiehiin/1135243539148

Nyt ihan oikeesti jumalauta, tästä ei selviä ees hyvällä medialukutaidolla.

Älä leimaudu, kuka sua muka leimaa kun aina puhut asiaa ? Elä provosoi eläkä provosoidu. Niinkun jo järkkärien raamatussa sanotaan.

No mä puhuin tuolla aikaisemmin maista "jotka alkaa olla niin syvällä omien ongelmiensa kanssa, että ne ei oikeen meinaa enää nousta sieltä omin voimin".

Mitkä nämä maat ovat? Ja miten ne määritellään? BKT:n perusteella? Köyhien määrän perusteella? Afrikkalaisuuden perusteella?
No vaikka näin:
1) Tehdään luettelo eri maiden ongelmista.
2) Laitetaan kaikki ongelmat suuntaa-antavaan tärkeysjärjestykseen.
3) Mietitään mitkä näistä on todennäköisimmin ratkaistavissa.
4) Mietitään kustannuksia
5) Tehdään vaikeita valintoja

Moni on vedonnut tuohon, kun ei ole parempaa selitystä omiin hourailuihin keksinyt.
Omiin hourailuihini? Sä kysyt asioita joihin mä olen vastannut useampaan kertaan? Sä syytät mua viestini manipuloimisesta jälkikäteen koska et ole löytänyt niitä? Kun mä sanon ettei kapteeni planeettakaan siinä auta, jos apua annetaan typerästi, mä vetoan sun mielestäsi kapteeni planeettaan? Tässä tulee esimerkki sun luetun ymmärämisen tasosta:

"kuinka kauan rahaa pitää kaataa pohjattomaan kaivoon? Niin kauan kunnes näissä "empatia-maissa" on Eurooppaa vastaava elintaso?"
-sinä sivulla 213

"--ei tietenkään alkaa holhoamaan, mutta nostaa omille jaloilleen." -minä kolme sivua aiemmin.
Eli auttaa pärjäämään omillaan. Eli ottaa tavoitteeksi se, että rahaa ei tarvitsisi mahdollisimman vähän ajan päästä enää kaataa pohjattomaan kaivoon. Eli nostaa omille jaloilleen.

Se on "taikaseinä" sen takia, koska sä et osaa sanoa mistä rahat tulee, mutta ne kuitenkin sun mielestä tulee jostain. Eli taikaseinästä.
"Rahat tulee viime kädessä meidän molempien taskuista." Miksi on oleellista, että mä tiedän mistä ne rahat on leikattu? Montako kertaa olen maininnut, että noita tukirahoja pitäisi lisätä?

Niitä tapoja saa pitääkin kehittää. Mä haluaisin, että niitä tapoja kehitettäisiin eikä annettaisi rahaa tai ruokaa suoraan. Tietotaitoa, koulutusta, aids-maihin seksivalistusta, sitä että kelattais asioita oikein viimeisen päälle paikan päällä ennen kuin lähdetään toteuttamaan. Uskon raha- ja ruoka-almujen vain opettavan koko maan kerjäämään.

Miksi sä sitten intät että kaikkia empatian arvoisia pitää auttaa?
Missä? Mä en halua auttaa kaikkia vähäosaisia, koska meillä ei ole siihen varaa. Mä puhuin tuolla aikaisemmin maista "jotka alkaa olla niin syvällä omien ongelmiensa kanssa, että ne ei oikeen meinaa enää nousta sieltä omin voimin" Totta kai musta olis kiva jos me voitais auttaa kaikkia, mutta samaan hengenvetoon myönnän ettei voida.

Otetaanpa nyt ihan alusta:
Tieten jos me kuuluttaisiin maailman rikkaimpiin valtioihin ja syntyperäisillä asiat olisivat jo kunnossa, voitaiin sitä ylimääräistä rahaa sitten sijoitella tällaiseenkin hyväntahdon toimintaan, mutta kun tilanne nyt ei ole tämä. Eikä näillä näkymin näytä muuttuvankaan tuohon suuntaan, vaan päinvastoin.
"Tuollaisia täydellisiä valtioita ei ole olemassa. Kyllä jokaisella vähänkään rikkaammalla maalla on velvollisuus auttaa kolmannen maailman valtioita. Niitä auttamistapoja saa ja ilman muuta pitääkin vielä kehittää."

Miksi tämä ärsyttää sua niin suunnattomasti? Ensimmäinen lause: En usko valtioiden sisäisten ongelmien koskaan loppuvan. En usko maailmanlaajuisten ongelmien koskaan kokona loppuvan.
Ja toinen: Mutta silti hyväosaisten pitäisi mielestäni yrittää antaa omastaan ihmisille joille he eivät millään tavalla ole velkaa. Tiedätkö mikä sen laman aiheuttaja oli? Ahneus.

Ja kolmas. Niitä auttamistapoja saa ja ilman muuta pitääkin vielä kehittää.

Mikä tässä mättää niin pahasti?

Somalitko?

Meinasin kyllä niitä turkkilaisia.

Sen verran isoksi paisunut topic, että kaikki on jo varmaan sanottu. Lisäänpä kaikesta huolimatta oman lusikkani soppaan.

Aihe itsessäänhän on aika kaksipiippuinen, koska maahanmuutossa ja pakolaisuudessa ei ole mitään väärää. Ongelmia tuottaa lähinnä systeemiä väärinkäyttävät tapaukset, jotka tulevat maahan ilman todellista hengenhätää. Se on paha paikka niille, joille se hätä oikeasti on, jos rajoja aletaan pistämään kiinni.

Se on ollut läpi ihmishistorian se totuus, ettei kannata puhua vastoin kulloista "poliittista korrektiutta" jos haluaa olla saamatta lokaa niskaan. Poliittinen korrektius on vaihtunut vuosituhansien saatossa maatalouden alusta, kaupungistumisesta, uskonnoista, orjuudesta, teollistumisesta ja kaikesta muustakin riippuen milloin millaiseksi, mutta aina se totuus on pätenyt että ne jotka eivät kyseisen ajankohdan poliittista korrektiutta ole tajunneet, ovat saaneet julkisesti lokaa niskaan. Järki ei ole koskaan ollut se meriitti (kaikki muistavat esim. Galileon).

Back
Ylös Bottom