Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

Ja hei Marsalkka, eivät nuo sinun hassunhauskat jääkylmät ytimekkään sarkastiset kommentit tähän mitään lisäarvoa tuo.

Ei kukaan jaksa jankata samoista asioista.

Asioissa on hyvät ja huonot puolet. Varmasti on paljon potentiaalia käyttämättä maahanmuuttajilla. Jos heistä saisi esimerkiksi korkeakoulutettuja niin liikemaailmassa olisi varmasti vientiä. Nyt tunnutaan pelkästään keskittyvän ongelmiin.

Kuinka paljon potentiaalia korkeakoulutetuiksi sinä uskot lukutaidottomilla maahanmuuttajilla olevan? Mikä on heissä se potentiaali, mitä suomalaisissa ei ole?

On vaikea olla keskittymättä ongelmiin, jos ainoat "positiiviset" seikat ovat luokkaa "väriä katukuvaan".

Kuinka paljon potentiaalia korkeakoulutetuiksi sinä uskot lukutaidottomilla maahanmuuttajilla olevan? Mikä on heissä se potentiaali, mitä suomalaisissa ei ole?

On vaikea olla keskittymättä ongelmiin, jos ainoat "positiiviset" seikat ovat luokkaa "väriä katukuvaan".

Olisiko mamuissa esimerkiksi maaseudun tulevaisuus? Ihan varmasti siellä on JOTAIN potentiaalia mitä ei nyt nähdä. Jos he eivät suoraan integroidu meidän systeemiin, niin heille täytyy löytää joku oma juttu. Väkisin ei mikään asia onnistu ja se on tainnut sossuilta unohtua. Pitäis kysyä heiltä, että mitä muuta he haluavat tehdä kuin asua slummissa.

Kerro toki sitten näitiä yleisiä hyviä puolia maahanmuuttajissa?

Tuollahan sitä jo selitin. Kielitaitoa ja oman kulttuurin ymmärrystä ainakin.

Ei nyt ei metsä vastaa, vaan tarkoitan sitä että kun tartut noilla kommenteillasi toisten sanomisiin, siitä aina moni innostuu ja jatkaa vääntöä, ja sinä omalta osaltasi myös, jolloin keskustelu tyrehtyy ja threadi täytyy pelkästä väännöstä.

Olisiko mamuissa esimerkiksi maaseudun tulevaisuus? Ihan varmasti siellä on JOTAIN potentiaalia mitä ei nyt nähdä. Jos he eivät suoraan integroidu meidän systeemiin, niin heille täytyy löytää joku oma juttu. Väkisin ei mikään asia onnistu ja se on tainnut sossuilta unohtua. Pitäis kysyä heiltä, että mitä muuta he haluavat tehdä kuin asua slummissa.
Itsekkin näen heidät maaseudulla peltotöitä tekemässä.
Luulisi, että se heidän "oma juttu" olisi jo löytynyt, jos sellainen oikeasti olisi.
Pitäisikö näille ulkomaalaisille sitten järjestää asunnot esimerkiksi Espoon Westendistä, jos ei kerta meri näköala Vuosaaressa kelpaa?

Ei nyt ei metsä vastaa, vaan tarkoitan sitä että kun tartut noilla kommenteillasi toisten sanomisiin, siitä aina moni innostuu ja jatkaa vääntöä, ja sinä omalta osaltasi myös, jolloin keksutelu tyrehtyy ja threadi täytyy pelkästä väännöstä.

O.K. Vääntö loppuu. Kiitos kaikille ja rakastakaa lähimmäisiänne!

Itsekkin näen heidät maaseudulla peltotöitä tekemässä.
Luulisi, että se heidän "oma juttu" olisi jo löytynyt, jos sellainen oikeasti olisi.
Pitäisikö näille ulkomaalaisille sitten järjestää asunnot esimerkiksi Espoon Westendistä, jos ei kerta meri näköala Vuosaaressa kelpaa?

En minä ainakaan tiedä, että onko tuota asiaa juurikaan mietitty. Onko ajateltu vain, että tärkeintä on saada heille katto pään päälle niin loppu menee omalla painollaan. Jos heillä on jotain erityistarpeita tai muuta niin siihen täytyisi keskittyä. Tai pitäiskö maahanmuuttajilla olla amiksessa omia linjoja, yms. Esim täällä on ammattikoulussa ihan venäjänkielisiä linjoja.

Meinaatko, että maalla tehdään työt yhä kuokalla ja härkävaljakolla? Ja Eu-tukiviidakossa pärjää sillä, että on kokemusta oikeasta viidakosta?

Eihän mikään estä nytkään mamuja tekemästä mitä haluavat, Suomessahan kaikilla on mahdollisuus koulunkäyntiin, yrittäjyyteen jne.

En minä ainakaan tiedä, että onko tuota asiaa juurikaan mietitty. Onko ajateltu vain, että tärkeintä on saada heille katto pään päälle niin loppu menee omalla painollaan. Jos heillä on jotain erityistarpeita tai muuta niin siihen täytyisi keskittyä. Tai pitäiskö maahanmuuttajilla olla amiksessa omia linjoja, yms. Esim täällä on ammattikoulussa ihan venäjänkielisiä linjoja.
Luuletko, että noita heidän omia kielia tukemalla heidät saadaan paremmin oppimaan suomea ja integroitumaan tähän yhteiskuntaan? Tuohan ajaa heitä vain kauemmaksi meistä eikä heitä saada työllistettyä. No, saisivat he ainakin opiskella omalla kielellään, mutta entäs sitten? Saisivatko he töitä omalla kielellään?

Kuinka paljon sinä olisit valmis maksamaan itse siitä veroina, että kaikki mamujen mahdolliset erityistarpeet tulisivat tyydytettyiksi?

Kuinka paljon sinä olisit valmis maksamaan itse siitä veroina, että kaikki mamujen mahdolliset erityistarpeet tulisivat tyydytettyiksi?

Paljonko olet valmis maksamaan siitä, että kuurot, sokeat ja ongelmanuoret saadaan kunnialla Suomalaisesta kouluputkesta läpi?

Ei minulla ole mitään valmiita ratkaisuja, koska en ole alan expertti. Pointtini oli vaan, että onkohan sitä tutkittu miten paljon. Ei mulla ole mitään ratkaisuja antaa, ne löytyy oletettavasti sosiaalitoimen virkamiehistä.

Niin elikkä kysymys kuuluu, että mitä ajatuksia ja enakkoluuloja teillä meitä ulkomaalaisia kohtaan on?

Eipä ihmeempiä. Itse olen saanut tutustua melko moniin ulkomaalaisiin ja olen huomannut, että heissä on kaikissa ihminen sisällä. Ja minä yleisesti ottaen pidän useimmista ihmisistä, joten ei ole tarvinnut erityisemmin ajatella asiaa monimutkaisesti.

Tai vaikka jos yhtäkkiä tulisin kadulla puhumaan sinulle ihan mistä vaan, niin miten suhtautuisit?

Jos nyt ihan outoja alkaisit puhua, niin saattaisin ihmetellä, että viiraako.

Ei minulla ole mitään valmiita ratkaisuja, koska en ole alan expertti. Pointtini oli vaan, että onkohan sitä tutkittu miten paljon. Ei mulla ole mitään ratkaisuja antaa, ne löytyy oletettavasti sosiaalitoimen virkamiehistä.
Sen kyllä huomaa ettet expertti ole, mutta koita nyt ajatella nanosekunti pitemmälle noita juttuja.
Toisekseen millä hitolla ne sosiaalitoimen virkamiehet osais ajatella niin pitkälle että perustavat mamuille omat maatalousalan koulutukset, työpaikat (vai peräti omat mamu maatilat?) ynnä muut, vieläpä niin että ne pyöris ja tuottais voittoakin. Niin ja mamujen omalla kielellään, tottakai.
Ei se sosiaalipuolen virkamiehenkään koulutus ihan kaikkeen riitä. Liian monta muttaa ja mutkaa matkassa...ratkaistavaksi verorahoilla.
Modifiedin ideat vois olla mahdollisia rankan jatkojalostuksen kautta, mutta nykyisessä muodossaan ne on järjettömiä.

Paljonko olet valmis maksamaan siitä, että kuurot, sokeat ja ongelmanuoret saadaan kunnialla Suomalaisesta kouluputkesta läpi?

Kuurous ja sokeus ovat fyysisiä vammoja joihin käsittääkseni ei itse pysty vaikuttamaan, eli varsin huono vertaus. Mutta heidän tukemiseen mun verotuloja voi kyllä käyttää.

Sun vuoro...

Toisekseen millä hitolla ne sosiaalitoimen virkamiehet osais ajatella niin pitkälle että perustavat mamuille omat maatalousalan koulutukset, työpaikat (vai peräti omat mamu maatilat?) ynnä muut, vieläpä niin että ne pyöris ja tuottais voittoakin. Niin ja mamujen omalla kielellään, tottakai.

Niin, ja ihan ekana voisin esittää palaverin aluksi kysymyksen, että kuka kysyi yli 2000 mamulta että onko niillä kiinnostusta ko. kohteeseen, ja kuka heistä sitoutuu tulemaan töihin kohteeseen? Aloitetaan palis tällä kysymyksellä. Idea hyvä, nyt puuttuu enää asiakkaat.. :hyper::itku: Modified, käytkö tekemässä ton kyselyn, kiitos.

Back
Ylös Bottom