Yhteiskunnasta? Hmm, no voisin ainakin sanoa että koulutus on täällä erittäin hyvä. Muistan joskus varhaislapsuudessani kun vielä Kurdistanissa olin ekalla luokalla ja vastasin väärin yhteen kysymykseen niin sain kepistä(en siis ollut lukenut kotiläksyjäni) Ja täällä on sitten todella hyvät edellytykset päästä pidemmällekin opiskeluissa .

Ja onneksi ketään ei lyödä jos väärin vastaa!
Siskoni taas ovat varmaankin erittäin tyytyväisiä siihen että voivat pukeutua miten haluvat. Irakissa joutuivat aina ulos mennessään pitämään kaapua ja huivia.
Isäni on iloinen sananvapaudesta täällä. Siellä kun oli jotain valittamisen aihetta hallinnon puuhista niin piti pitää nekin mölyt mahassa, ettei päätä katkottu
Ja tärkein asia mitä moni pakolainen(itse olen) yleensä tai lähes aina unohtaa, on se että ilman Suomea hän olisi ehkä tällä hetkellä siellä aavikolla sodan keskellä ja nälänhädässä. Joten kiitollisuudenosoitus on varmaankin unohtunut monilta pakolaisilta. Se on harmillista.
Esimerkiksi isäni joskus lapsuudessani valitti äidille siitä että hän raataa perse hiessä autokorjaamolla päivät pitkät yrittäen hankkia leipää pöytään kun taas suurin osa Suomen pakolaisista elää sossun rahoilla.
Ja mikäkö on perseestä?
Varmaan se, että joku taliaivo, joka ei ymmärrä, että kun asuu näinkin kauniissa ja hyvinvoivassa valtiossa, että miksi helvetissä pitää piirellä jotn tageja ikkunoihi ym?
Pahoittelen jos tämä kuulostaa joltain saarnalta tai jotain, mutta miksikäs tässä maassa juodaan alkoholia paljon? esimerkiksi viikonloppuisin joka toinen vastaantulija on juovuksissa.
Olen myös huomannut, että suurin osa Suomen kansasta on vähän hiljaisempaa sorttia?
Siis nää on iha pieniä asioita. Suomesta löytyy tuhannesti enemmän plussaa kuin miinusta ainakin minun mielestä!