Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

Itse kyllä rankkaan skinheadit alemmaksi kuin maahanmuuttajat. Yläasteella oli pari skinheadia rinnakkaisluokalla ja mitä lehdistä lukenut ja netistä selaillut niin tekevät kyllä vähintään yhtä paljon rikoksia kuin maahanmuuttajat ja tuntuvat muutenkin vähän reppanoilta. Itselläni ei ole mitään heidän mielipiteitään vastaan suomi on vapaamaa ja asioista saa olla ihan mitä mieltä haluaa kunhan ei mitää rikoksia tekisi.

No jos vaikkapa astun bussiin, ja kuskina on maahamuuttaja, niin ei siinä mitään. Hyvä että on etsinyt ja saanut töitä. Mutta kyllä se vaan alkaa vituttamaan kun niitä rahan ja röökin pummijoita tulee stadissa vastaan. Kun niille kerran sanoo "ei" niin arvatkaapa vaan jos ne uskoo. Heti ollaan rasistiks nimittämässä, ja jotkut jopa vaatii että näytän taskuni tai lompsani sisällön siltä varalta että valehtelisin olevani persaukinen. Noin kymmenen somalia pieksi kaverin miltei sairaalakondikseen kun ei lainannut kännykkäänsä. Ei siinä mitään, on meidän suomalaistenkin joukossa kusipäitä, mutta valitettavasti on ollut melko paljon huonoja kokemuksia maahanmuuttajista. En kuitenkaan missään nimessä väittäisi olevani rasisti.

Itse kyllä rankkaan skinheadit alemmaksi kuin maahanmuuttajat. Yläasteella oli pari skinheadia rinnakkaisluokalla ja mitä lehdistä lukenut ja netistä selaillut niin tekevät kyllä vähintään yhtä paljon rikoksia kuin maahanmuuttajat ja tuntuvat muutenkin vähän reppanoilta. Itselläni ei ole mitään heidän mielipiteitään vastaan suomi on vapaamaa ja asioista saa olla ihan mitä mieltä haluaa kunhan ei mitää rikoksia tekisi.

Ylä-asteella? Pitäskö silloin ollakkaan mitään muuta kuin hiljainen nörtti tai väkivaltainen räppäri tai bonari? :D Ja se on sinun vikasi jos uskot siihen että media kertoo totuuden juuri niinkuin kaikki oikeasti tapahtui. Ja minä en ainakaan mielipidettäni perusta mitenkään lehtien tarinoihin tai mihinkään jenkkiläisten tekemiin tilastotutkimuksiin (toki myös niitä tulee seurattua) vaan vain ja ainoastaan siihen mitä minä omilla silmilläni näen, siitä mitään pyyhkimättä tai pois jättämättä. Ja jos nyt haluat median tähän mukaan vetää, niin kyllä niissä enemmän kerrotaan ulkomaalaisten tekemistä rikoksista kuin nahkapäitten! Vai johtuisiko tämä siitä että raiskauksesta saa niin pienen tuomion että senhän voi lusia muutamaankin otteeseen ja seuraavalla kerralla voi pelata varman päälle ja myrkyttää sen naisen progesterexillä!! Murhanrityksestähän sut laitetaan bonarina Joensuuhun seuraavaksi 10-vuodeksi. Jokohan muuten mahtaa nuo progesterex myrkyttäjät saatu kiinni? :hyvä:

Ei oo mitään ulkomaalaisia vastaan ja varmaan multa jopa tulee aika paljon sympatiaakin maahanmuuttajia kohtaan, kun kyllähän totuuden nimissä suomalaiset on melko rasistisia. Toki itsekin tietyllä tavalla siihen sorrun esim. perjantai-illalla kävelin vähän toista kautta kotiin kun edelleni kääntyi viisi nuorta maahanmuuttajamiestä. Vähän siis löytyy ennakkoluuloja täältäkin, mutta kohtelen kyllä maahanmuuttajia siinä missä alkuperäisiäkin suomalaisia.

Moni näköjään on suhtautunut ulkomaalaisiin varauksella, mikä on sinänsä ihan kannattavaa. Tässä muutama päivä sitten kun kävelin kotia päin yhdestä hiekkapolusta, niin siellä oli joku noin 20-30 vuotias nainen lenkillä tulossa minua vastaan. Hän näki minut ja pysähtyi, kääntyi sitten toiseen suuntaan ja otti aika kovaa kovaa vauhtia jalat alle. En loukkaantunut, mutta hämmästytti se kyllä melko paljon. Ja mistäköhän sitä tietää että pelästyikö nainen minua vai vaihtoiko suuntaa ihan muuten vaan. Noh, I'll never know.

Yritä olla ottamatta tästä itseesi. Naisena tiedän etten pystyisi puolustamaan itseäni edes normaalikokoista miestä vastaan, joten en ota mitään riskejä jos vastaan tulee epäilyttävä tyyppi. Ei tarvitse edes olla ulkomaalainen. Joskus vaan tuntuu siltä että intuitio huutaa pääkopassa että tuo tyyppi on vaarallinen.

Kyllä ihminen niputtaa toisia ihmisiä erilaisiin lokeroihin, vaikkei ehkä saisi. Kyllä itselläni ainakin on ennakkoluuloja esimerkiksi somaleja kohtaan. Lähinnä tämä johtuu varmasti täysin erilaisesta luonteesta ja käytöksestä, kuin mitä keskiverto suomalainen edustaa. Toisaalta en oikein näe heidän panostaan yhteiskunnan pyörittämisessä. Johtuuko 70 prosentin työttömyys heistä itsestään, vai jostakin yhteiskunnan piilorasismista, sitä en tiedä. Eikä sitä ovea ehkä kannata tässä keskustelussa avata. Mutta on se kyllä kieltämättä vaikea ottaa jokaista henkilöä yksilönä, jos lähinnä näkee kyseisen ihmisryhmän kiittämättöminä valittajina ja yhteiskunnan riippakivinä ja loputtomina rahareikinä.

Mutta osataan sitä muuallakin olla ennakkoluuloisia toisesta kulttuuripiiristä tulijoita kohtaan. Kyllä Aasian iloinen imagokin on osittain vähän harhaa. Länkkäri nähdään kävelevänä rahasäkkinä, ja pokkurointi on keino päästä masseihin käsiksi. Lisäksi erilaiset hinnat valkoihoisille ja kaiken huippuna maailman rasistisin poliisi. Syyllisyyden näkee Thaimaassa ihonväristä.

Vai onko se niin, että on ihan oikein halveksia ja kyykyttää rikkaampaa, mutta köyhemmän halveksiminen on moukkamaista ja tuomittavaa?

Itse asun Eurooppalaisessa multikulttuurisessa kaupungissa. Suhtaudun maahanmuuttajiin joihin itsekkin nyt kuulun vaihtelevasti tilanteesta riippuen. Muslimeihin suhtaudun varauksella, koska he usein tuppaavat olemaan niin vahvasti uskossa, että toden näköisesti tuomitsevat minut mielessään saman tien, kun näkevät minun ostamineni kinkkujen ja oluiden kanssa.

Vältän joutumasta tekemisiin turbaanipäisten mullahien kanssa lähinnä siksi, että heidän maailman katsomus on niin kaukana omastani, että he tuskin hyväksyisivät minua enkä minä varmaan osaisi olla astumatta heidän varpailleen.

Toisaalta yhdessä rautakaupassa on eräs pitkäpartainen arabi tms ja menen kyllä aina hänen kassalleen jos mahdollista. Kaveri on niin ystävällinen, hyväntuulinen ja auttavainen aina.

Mustien kohdalla suhtautumiseni riippuu täysin siitä missä tilanteessa heihin törmään ja minkälainen heidän pukeutuminen tai olemus on. Moni kolleiga on musta ja esim amerikasta ja heidän kohdallaan pidän heitä vain amerikkalaisina. Huppareissa ostarilla maleksivat mustat miehet taas väistän tilastollisen riskin vuoksi. Samoin väistän kyllä samalla tavalla notkuvat itäeurooppalaisetkin. Yksi kolleiga on somali, mutta Suomen kansalainen. Kyseinen henkilö on hiukan tyhmä, mutta se nyt ei tietysti liity hänen rotuunsa mitenkään. Onpahan vaan.

Venäläisiin esim työmiehiin en ilman syytä ota kontaktia, mutta pubissa saatan kyllä alkaa juttelemaan vanhempien rauhallisten oloisten itä-eurooppalaisten kanssa. Muuten itä-eurooppalaiset on usein niin resuisen ja köyhän näköisiä, että mieluummin lukitsen autoni ja asuntoni ovet.

Romanian romaanit nyt kierrän kaukaa jo ihan sen takia, että ne tulee muuten silmille ja vaativat lantti ja kyytiä jne jne...

Aasialaisia en jotenkin osaa pelätä missään tilanteessa ja heistä minulla onkin aika hyvä kuva. Nörttejä yliopisto opiskelijoita tai ruti köyhiä take away kokkeja.

Etelä- keski ja pohjois eurooppalaisiin minulla ei ole mitään erityisiä ennakkoluuloja. Ainoastaan jos ne nyt näyttää uhkaavilta niin jätän väliin. (Turkki ei kuulu Eurooppaan)

Nyt tulee mulle flametusta...

Eli ite suhtaudun ns. varovasti. Mutta vain somaleihin. Turussa ku tuli asuttua vuoden ajan nii tuli jo silloin nähtyä ja kuultua liikaa :D

Ei mul periaattees mitään niitä vastaan ole, varsinkaan jos kunnolla ovat... Aasialaiset osaa aina yllättää kovalla työllään.

Yhteiskunnasta? Hmm, no voisin ainakin sanoa että koulutus on täällä erittäin hyvä. Muistan joskus varhaislapsuudessani kun vielä Kurdistanissa olin ekalla luokalla ja vastasin väärin yhteen kysymykseen niin sain kepistä(en siis ollut lukenut kotiläksyjäni) Ja täällä on sitten todella hyvät edellytykset päästä pidemmällekin opiskeluissa . :david:
Ja onneksi ketään ei lyödä jos väärin vastaa!

Siskoni taas ovat varmaankin erittäin tyytyväisiä siihen että voivat pukeutua miten haluvat. Irakissa joutuivat aina ulos mennessään pitämään kaapua ja huivia.

Isäni on iloinen sananvapaudesta täällä. Siellä kun oli jotain valittamisen aihetta hallinnon puuhista niin piti pitää nekin mölyt mahassa, ettei päätä katkottu :eek:

Ja tärkein asia mitä moni pakolainen(itse olen) yleensä tai lähes aina unohtaa, on se että ilman Suomea hän olisi ehkä tällä hetkellä siellä aavikolla sodan keskellä ja nälänhädässä. Joten kiitollisuudenosoitus on varmaankin unohtunut monilta pakolaisilta. Se on harmillista.
Esimerkiksi isäni joskus lapsuudessani valitti äidille siitä että hän raataa perse hiessä autokorjaamolla päivät pitkät yrittäen hankkia leipää pöytään kun taas suurin osa Suomen pakolaisista elää sossun rahoilla.

Ja mikäkö on perseestä?

Varmaan se, että joku taliaivo, joka ei ymmärrä, että kun asuu näinkin kauniissa ja hyvinvoivassa valtiossa, että miksi helvetissä pitää piirellä jotn tageja ikkunoihi ym?

Pahoittelen jos tämä kuulostaa joltain saarnalta tai jotain, mutta miksikäs tässä maassa juodaan alkoholia paljon? esimerkiksi viikonloppuisin joka toinen vastaantulija on juovuksissa. :)

Olen myös huomannut, että suurin osa Suomen kansasta on vähän hiljaisempaa sorttia?

Siis nää on iha pieniä asioita. Suomesta löytyy tuhannesti enemmän plussaa kuin miinusta ainakin minun mielestä!:david:

Hmm, I can relate you...

Hyvää tekstiä, hienoa nähdä että ulkomaalaiset myös osaavat olla kiitollisia.

Mää oon nyt taas ehkä kärjistävä ja muutenkin idiootti kun viittaan taas somaleihin mutta muistan kun Turussa tuli monta kertaa kuultua kuinka paska maa tää suomi on... Suomessa on vikansa mutta jos joku tulee sodan keskeltä tänne niin luulisi olevan oikeasti iloinen kun pääsee helvetistä pois. (Tai toiseen, jokainen ei tykkää talvesta ;))

Itse suhtaudun kaikenkaikkiaan melko avoimesti Suomessa asuviin ulkomaalaisiin.

Aikaisemmassa kotikaupungissani suurin osa ulkomaalaisista oli Iran-Irak-akselilta, ja muutenkin siltä suunnalta. Yksi parhaista ystävistäni on Irakista, Suomessa lähes koko ikänsä asunut. Olen myös työskennellyt samassa firmassa monen ulkomaalaisen kanssa (Iran, Irak, Kreikka) eikä koskaan ole ollut ongelmia. Olen myös valmentanut maahanmuuttajien lapsia, ja he eivät millään tavalla eronneet suomalaisista (Iran, Kosovo), olivat mielettömän suloisia :) Kaiken kaikkiaan itselläni on hyvä kuva kyseisistä maista tulevista, johtuen varmasti siitä että tunnen niin monia ja itse olen säästynyt kaikelta.

Nyt asun toisella paikkakunnalla, jossa onkin sitten enemmän mustalaisia ja venäläisiä. Vaikea sanoa mitään, kun en tunne yhtäkään kummastakaan. Vaihtareihin täällä olen tutustunut sitäkin enemmän. Ei saisi yleistää, mutta kyllä ne italialaiset vähän limaisia olivat. :D

Aloin miettimään, että varmastikin vaikuttaa paljon, miten hyvin Suomeen muuttanut ulkomaalainen puhuu suomea. Mitä paremmin puhuu, sitä helpompi tutustua suomalaisiin ja sitä kautta omaksua kulttuuria. Tosin ilman sitäkin näköjään pärjää; tutustuin taannoin puolalaiseen mieheen, joka on asunut Suomessa 4 vuotta. Hänellä on 2 firmaa, eikä hän puhu sanaakaan suomea. Asiasta kysyessäni hän sanoi vain, että ei ole ollut tarvetta, kun suomalaiset puhuvat englantia niin hyvin.

Karkotettava somalimies pelkää paluuta entiseen kotimaahansa
Jokelan vankilassa istuu katuvainen nuori mies. Somalian levottomuudet ajoivat Saidin kymmenvuotiaana kotimaastaan Suomeen, mutta nyt viidentoista Pohjolassa vietetyn vuoden jälkeen edessä häämöttää karkotus takaisin Afrikkaan.

Juttu oli lehdissä jonkin aikaa sitten. Mahtoiko ne lopulta karkoittaa tämän reppanan. Onkohan kaikki mahdollisuudet varmasti käyty läpi niin, että muuta vaihtoehtoa ei enää ollut. Olisihan tämän poloisen voinut laittaa vaikka jollkkin työllistämis kurssille.

Suomalaistytöt maahanmuuttajamiesten uhreina yhä useammin
Nuoret suomalaistytöt joutuvat yhä useammin aikuisten maahanmuuttajamiesten seksuaalisen hyväksikäytön kohteiksi.

Raiskauskriisikeskus Tukinaiseen on tullut tietoa ongelmasta muun muassa sosiaaliviranomaisilta, sillä usein tytöt ovat huostaan otettuja tai muulla tavoin lastensuojelun asiakkaita.
Tukinaiseen on tullut viime aikoina nuorten tyttöjen ja heidän vanhempiensa lisäksi samansisältöisiä viestejä myös lastensuojelun ammattilaisilta. Puheluiden mukaan alaikäiset tytöt ovat joutuneet maahanmuuttajien seksuaalisen hyväksikäytön kohteeksi. Samansuuntaista tietoa on tullut eri puolilta maata. Ammattiauttajat ja poliisi muistuttavat että kyse on rikollisesta ja usein varsin järjestäytyneestä toiminnasta.

Puheluita on tullut nuorilta tytöiltä, heidän vanhemmiltaan ja viime aikoina yhä useammin myös lastensuojelun ammattilaisilta. Ammattilaisetkaan eivät tiedä, mitä pitäisi tehdä, kun 13-vuotiaalla tytöllä on seksisuhteita aikuisten maahanmuuttajamiesten kanssa. Aina ei oivalleta, että kyse on rangaistavasta hyväksikäytöstä.

"Ehkä suurin syy on juuri se, että tytöt ovat mukana vapaaehtoisesti. Mutta kun otetaan huomioon, että he saattavat olla 12–15-vuotiaita, joka tapauksessa kyse on seksuaalisesta hyväksikäytöstä ja aikuisten tehtävä on suojella näitä nuoria", sanoo Raiskauskriisikeskus Tukinaisen toiminnanjohtaja Kristiina Valkama. Helsingissä miehet tapaavat tyttöjä esimerkiksi metroasemilla, ja toiminta vaikuttaa jo järjestäytyneeltä. Valkaman mukaan miehet kyllä tuntevat Suomen lain, mutta kun kukaan ei puolusta tytön oikeuksia, toimintaa pidetään luvallisena.

Poliisin tietoon tällaisten miesrinkien toiminta ei yleensä tule. "Meidän jutut enemmän keskittyy tällaisiin yhden illan tapauksiin, eli lasta on käytetty seksuaalisesti hyväkseen esim. jossain julkisella paikalla, kun hän on ollut viikonloppua viettämässä", sanoo rikosylikomisario Kari Tolvanen Helsingin poliisista. "Niitä meillä ikävä kyllä riittää. Tänäkin keväänä on tullut toistakymmentä ilmoitusta."

Lähde: Nelonen, "Tytöt ja maahanmuuttajamiehet" 15.05.2005

Tässä ketjussa on unohdettu sekin, että eivät maahanmuuttajat ole edes ulkomaalaisia jos ovat saaneet Suomen kansalaisuuden. Montakohan prosenttia maahanmuuttajista on nykyään Suomalaisia?

Onko sekään oikein jos asenne on tyyliin, "tää on meidän maa, vähän respektiä."

Suhtaudutteko kaikkiin asioihin yhtä varauksellisesti? Olis elämä aika rasittavaa.

Kertaakaan ei ole mamu tullut röökiä pummaamaan, mutta romanit ja perus 18v junnut sitä kyllä harrastaa.

PS. Missä oikein liikutte ja koska, että näistä asioista tulee ongelmia? Sillekin varmaan voi tehdä jotain, ettei noihin tarvitse törmätä jos ei halua.

Onko sekään oikein jos asenne on tyyliin, "tää on meidän maa, vähän respektiä."

Suhtaudutteko kaikkiin asioihin yhtä varauksellisesti? Olis elämä aika rasittavaa.

Sillekin varmaan voi tehdä jotain, ettei noihin tarvitse törmätä jos ei halua.

Hauska asenne, että tänne vaan sellaisia ihmisiä lisää, joita saa sitten varoa ja kadullakin väistellä...

Meidän on maamme ja kulttuurimme, jep, arvostan itse suuresti sananvapautta, uskonvapautta, tasa-arvoa ja perus ihmisarvoja. Siinä ei voi olla mitään väärin, paitsi monien muslimien mielestä.
Ilman noita mainitsemiani perusarvoja tämä maa ei merkitsisi minulle mitään ja muuttaisin täältä itse helvettiin jos ei asioita saisi esim. rakenteellisen uskomus/kulttuuriperimän vuoksi mitenkään raiteilleen...

Turha on niputtaa muutenkaan "ennakkoluulojani" koskemaan jokaista maailman asiaa, kun nyt vain puhutaan tästä yhdestä.

PS. Missä oikein liikutte ja koska, että näistä asioista tulee ongelmia? Sillekin varmaan voi tehdä jotain, ettei noihin tarvitse törmätä jos ei halua.

Itä-helsinki on otollinen paikka tutustua moneen kulttuuriin ja jopa kulttuurien kohtaamisiin. :)

Täällä sitä tapaa päivittäin normaalin suomalaisen "väliinputoajan" lisäksi maanmainioita maahanmuuttajia. Kyllä tupakkia pummitaan sitten sopertaen kuin murtaenkin suomea. Joskus (lue: useimmiten) ihan selvällä suomen kielellä. Löytyy äijää neekeristä narkkiin ja mumusta ryssään. Juoppoja unohtamatta. Ja kaikista ryhmistä kyllä sitä pummija osastoa löytyy. Toiset ovat vain ystävällisempiä kuin toiset.

Kunnon jeesustelua sun suustas.. Aivoja on tarkoitus käyttää, eikä vain lilluttaa korvien välissä.:david:

Jos oikein ymmärsin sun kysymyksen, niin sun mielestä meidän pitäis vältellä mamujen lähellä liikkumista jottei tule ongelmia? Eikä esim mamujen tulisi sopeutua tähän yhteiskuntaan ja sen kirjoitettuihin ja kirjoittamattomiin sääntöihin? On sulla ihme logiikka. Voisitkin lähteä testaa tota logiikkaa vaikka lähi-itään..

Tarkoitan vaan, ettei mamut ole ainoita uhkatekijöitä Suomalaisessa yhteiskunnassa. Yhtäpaljon ja varmaan enemmän ongelmia aiheuttaa känniurpot, narkkarit ja samalla tavalla syrjäytyneet tyypit kuin monet mamuista. Ei syrjäytyminen tai urpoilu katso ihonväriä tai kulttuuritaustaa.

Kysymys turvallisuudesta on laajempi asia kuin, että se koskisi pelkästään "ulkomaalaisia."

Tarkoitan vaan, ettei mamut ole ainoita uhkatekijöitä Suomalaisessa yhteiskunnassa. Yhtäpaljon ja varmaan enemmän ongelmia aiheuttaa känniurpot, narkkarit ja samalla tavalla syrjäytyneet tyypit kuin monet mamuista. Ei syrjäytyminen tai urpoilu katso ihonväriä tai kulttuuritaustaa.

Kysymys turvallisuudesta on laajempi asia kuin, että se koskisi pelkästään "ulkomaalaisia."

Vedä vielä tähän keskusteluun turvavyön käyttöpakko ja Nato, niin sitkö puhutaan turvallisuudesta?

Seji kysyi asiallisesti mitä mieltä ja miksi jengi on ulkomaalaisista. Tässä ketjussa ei nyt puhuta Natosta jne, vaan ulkomaalaisista.

Back
Ylös Bottom