Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

Itse joudun välillä käymään työn puolesta vastaanottokeskuksessa hälytyksilä ja yleensä muslimit ovat hälytyksen syy. Joten en oikein ole saanut positiivista kuvaa heistä. Tummaihoiset ovat toinen ryhmä, jotka häiriköivä mielellään ja miuluiten viellä isolla porukalla. Itänaapurit ovat taas ansioituneet varkauksien ja ryöstöjen tekijöinä. Joten ikävä kyllä tulee helposti leimattua sitten kaikki kyseisten ihmisryhmien edustajat samanlaisiksi.

Samaa mieltä.

Just näin, ihmiset on ihan samanlaisia.
Siksi kaikki yhteiskunnatkin ovat niin samanlaisia, lainsäädäntö eri maissa on lähes identtinen, ja esim vaikkapa naisen asema on käytännössä sama joka maassa.
Koska kaikki ihmiset kerrassaan jakavat samat arvot, on lopputuloksena aina just samanlainen yhteiskunta.

On ihmisessä paljon muutakin kuin tavat ja kulttuuri. Esimerkiksi paljonko yhteistä on Saamelaisella poromiehellä ja Helsinkiläisellä?

Se on ikuisuuskysymys, että onko ihminen sitä mitä se on vai mitä se tekee.

Miten paljon esimerkiksi kaljan kittaaminen kavereiden kanssa eroaa sinusta ympäri maapalloa?

Paljon asioita voi olla asenteesta kiinni, mutta mistä tahansa kulttuurista tulee yhteiskuntakelpoisia tyyppejä jos on halua. Usein vaan muut lähtee kuin ne parhaat tyypit. Se on taas ihan eri asia, että miten paljon eroa on maasta X tulleissa tyypeissä ja muissa siellä maassa elävissä jos menisi itse katsomaan.

Tämä ulkomaalaiskeskustelu kattaa muutakin kuin maahanmuuttajat. Ovat ulkomaalaiset ulkomaalaisia Suomalaisille kotimaassaankin.

En oikein ymmärrä, miksi tätä tarvitsee edes kysyä, siis sitä, miten ulkomaalaisiin suhtautuu. Tietysti syy voi olla se, että olen asunut viimeiset 13 vuotta ulkomailla yhtäjaksoisesti ja suuren osa ajasta alueella, jossa ei-eurooppalaisia oli lähestulkoon enemmistö. Ihmiset ovat ihan samanlaisia, ymmärrän sen toteamuksen oikein hyvin. Ja ymmärrän senkin, että helsinkiläisellä ja saamelaisella on kenties yhtä vähän yhteistä kuin belgialaisella ja anatolialaisella. Sen sijaan saamelaisella ja anatolialaisella voi olla hyvinkin paljon yhteistä. Mikään ei ole samaa ja kaikki on samaa. Turha tätä on edes liikaa miettiä.

Ylläri, että tällaisen avattaren omistajalta tulee negatiivista kommenttia

Itselläni ei ole mitään maahanmuuttajia vastaan jos käyttäytyvät hyvin.

Itse voin ihan rehellisesti sanoa, että olen kuppikuntainen ja suhtaudun ulkomaiseen ihmiseen aina varautuneesti. Hän on tullut toisesta maasta, ja hänellä on täten todennäköisesti erilainen kulttuuritausta, erilaiset tavat ja erilaiset arvot kuin minulla. Hän ei välttämättä ole paha ihminen, mutta hän on erilainen, ja en pidä erilaisuudesta - olen mieluummin omieni parissa, jos voin valita.

Kun tarkemmin ajatellaan, niin suoraan sanottuna taidan olla rasisti, sillä en haluaisi stereotyyppistä romania tai somalia naapurikseni. Ja mikä ihmeellisintä, en edes häpeä asenteellisuuttani. En vain pidä liian erilaisista ihmisistä, siihen minulla lienee oikeus. En kohtele heitä tiettyä varovaisena oloa lukuun ottamatta yhtään eri lailla kuin tavan suomalaistakaan, mutta mieluummin en olisi heidän kanssaan tekemisissä.

Ylläri, että tällaisen avattaren omistajalta tulee negatiivista kommenttia

Itselläni ei ole mitään maahanmuuttajia vastaan jos käyttäytyvät hyvin.

Se jos on isänmaanystävä ja avatarina on Lauri Törni ei tee kenestäkään rasistia.

Ja se nyt on vaan kiistämätön tosiasia että tietyt pakolais/maahanmuuttajaryhmät on länsimaissa omalla toiminnallaan aiheuttanut nuivan suhtautumisen heitä kohtaan.

Tosin voin sen myöntää, että turkkilaiset esimerkiksi on yksin ollessaan ihan mukavaa porukkaa, mutta sitten kun niitä on useampi porukassa kaupungilla, kannattaa kiertää kaukaa.
Länsimaisista kansallisuuksista mistään mulla ei ole mitään pahaa sanottavaa, pääosin vallan mukavia ihmisiä. Itse olen kaveerannut hyvinkin paljon itävaltalaisten, hollantilaisten, tanskalaisten, saksalaisten ja englantilaisten kanssa.

e: ja ulkomaalaisten ihannointia mä en myöskään ymmärrä, se on kumma että Barack Obama pitää nostaa pyhimysasemaan ihme jalustalle siksi että sillä on Kenialainen isä. Muuten se olisi ihan tavallinen valkoihoinen amerikkalainen, kasvanut valkoisten kanssa. Se unohdetaan että se on puoliksi valkoinen. Viherpipertäjät eniten tähän syyllistyy. Toisekseen mulle se on naisessa tosi positiivinen juttu että se suhtautuu varauksella afroihin.

Paljon parjatut venäläiset imo on yksityishenkilöinä pääsääntöisesti tosi mukavaa porukkaa, vaikken mä niihin kyllä luota missään tärkeässä:)

Itsekin Espoossa asustelen ja ulkomailla (Malesia, Singapore) asuneena voin sanoa, että suvaitsevaisuutta löytyy. Kaveripiiristä löytyy muutama kosovolainen ja avain asiallisia ihmisiä ovat ja kunnioittavat Suomen elinolosuhteita ja rauhanomaisuutta.
Yhdyn muiden ihmisten mielipiteisiin siinä, että muutamat pakolaisryhmät, äärimuslimit ja etenkin media ovat saaneet ihmiset takajaloilleen. Onhan se nähty, miten motivoituneita kouluttamattomat, vääryttä kokeneet tummaihoiset ovat Suomenmaalla. Kosovolaiset ystäväni yhtyvät mielipiteeseeni. Ruotsissa homma on lähtenyt jo aivan lapasesta, kuten viimeaikaisista uutisoinneista mellakoihin liittyen voi päätellä.

Mielestäni ei ole meidän Suomalaisten velvollisuus hoitaa muiden (mm. Ranskan ja Englannin) aikoinaan viime vuosisadalla aloittamia sortoja, jotka kostautuvat tänä päivänä. :rolleyes:

Se jos on isänmaanystävä ja avatarina on Lauri Törni ei tee kenestäkään rasistia.

Paljon parjatut venäläiset imo on yksityishenkilöinä pääsääntöisesti tosi mukavaa porukkaa, vaikken mä niihin kyllä luota missään tärkeässä:)
Nyt löydettiin Indicankin kanssa yhteinen sävel. :D

Mäkin mielelläni kuulisin, kuinka Lauri Törni liittyy negatiiviseen kommentointiin ulkomaalaisista?

Oma suhtautuminen on lähes täysin riippuvainen ulkomaalaisen taustasta. Mikäli kohdehenkilö tunnustaa ja toteuttaa koraania sananmukaisesti, sekä hyväksyy Islamin arvot täysin, pidän kyseistä henkilöä erittäin vastenmielisenä. Ja tämä on aivan nahanväristä riippumatonta.

Suuresti korpeaa myös tiettyjen ulkomaalaisten tapa huutaa rasistia tai natsia välittömästi jos esittää minkäänlaista kritiikkiä. Pätee tosin myös mustalaisiin, Astrid Thorsiin, Stefan Walliniin sekä muihin vihervasemmistolaisiin piipertäjiin + RKP.

Myös kyvyttömyys sopeutua kantaväestön arvoihin ja normeihin vituttaa tiettyjen kansanryhmien ja henkilöiden kohdalla.

Mäkin mielelläni kuulisin, kuinka Lauri Törni liittyy negatiiviseen kommentointiin ulkomaalaisista?

No, eikös tämä Törni tehnyt aikaisemmin kaikkensa estääkseen joittenkin ulkomaalaisten saapumista Suomeen? Käsittääkseni hän ihan väkivaltaisesti vastusti maahanmuuttoa.

No, eikös tämä Törni tehnyt aikaisemmin kaikkensa estääkseen joittenkin ulkomaalaisten saapumista Suomeen? Käsittääkseni hän ihan väkivaltaisesti vastusti maahanmuuttoa.

No tietenkin teki, mutta niin teki kyllä koko muukin Suomen Puolustusvoimien henkilöstö ja reservit. Sikäli kun taistelua Neuvostoliittoa vastaan voidaan pitää maahanmuuton vastustuksena:D:D

Suuri suomalainen sotasankari, Hyvin lyhyesti SS-joukoissa vieraillut, ja Vietnamin sodassa kaatunut mies. Eikä se kenestäkään rasistia tee, jos sotii isänmaan puolesta? Eikä se kenestäkään rasistia tee, jos taistelee Saksan rinnalla? Eikä se kenestäkään rasistia tee, jos 70 vuotta sodan jälkeen pistää avatariin em. suuren sotasankarin kuvan;)

Kerrankin olen Rankkurin kanssa 100% samaa mieltä:D, suuresti mua vituttaa noi rassistirassisti-huutelijat ja ulkomaalaisten ihannoijat. Se on ihan yhtä suvaitsematonta ja rasistista olla KKK:n jäsen tai nostaa mustat ihmiset jalustalle. Paitsi nykysessä hyysäys-ilmapiirissä.

E: jos suhtautuisi samalla tapaa valkoiseen rotuun, ja vaikka etelä-afrikan buureihin, kuin somaleihin nämä viherpeipot suhtautuvat, tulisi samantien natsin leima otsaan. Jostain syystä maailma on nyrjähtänyt täysin vammaiseksi tässä rotuasiassa. Mulle on ihan ok että rotusuhteissa noudatetaan tasa-arvoa, mulle TODELLAKAAN ei ole ok että mustaa rotua mediassa ja politiikassa ihannoidaan kuin jotain Jumalan enkeleitä.

Ulkomaalaiset on hyvin laaja käsite. Jos tarkastellaan vain Euroopan ulkopuolelta tulevia maahanmuuttajia, jotka ovat esimerkiksi muslimeja, niin suhtaudun kielteisesti heihin. Syitä tähän on monia, on omakohtaisia kokemuksia, jotka ovat pääasiassa vain huonoja. Sitten on yhteiskunnalliset syyt, joita löytyy hyvin monia. Toki on poikkeuksia, mutta hyvin harvassa näyttää olevan.

Maahanmuuttopolitiikka kusee Suomessa. Se on huomattu moneen kertaan. Halutaan lisää "työvoimaa" Suomeen ja sitä haetaan Somaliasta, Irakista jne. Näistä maista ei tule koulutettua, työvoimahakuista porukkaa, vaan päinvastaista. Maahanmuuttajia tulisi ottaa Euroopan sisältä, jossa ihmiset ovat koulutettuja ja elävät sivistyneissä arvoissa. Tämmöinen humanitaarinen maahanmuutto, kuten nyky-Suomessa, on vain pahasta. Muslimit tulevat elämään suomalaisten verorahoilla ja kitisevät siitä, että ei ole poreammetta ja HD-ready telkkaria. Hyvänä esimerkkinä Syvälammin tapaus

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2009/01/syrjaseutu_ahdistaa_turvapaikanhakijoita__502784.html

Tälläistä vastustan, sillä ainoat ihmiset, jotka siinä kärsii on me suomalaiset itse, eivät maahanmuuttajat

itekki oon sitä mieltä että kaikki vois laittaa takas omaan maahan toki niis on asiallistaki porukkaa mutta niitä asiallisia on niin vähän

Tajuatteko, että maapallolla on yli 5 miljardia ihmistä joista aika monet ovat ulkomaalaisia. Miksi täällä keskustellaan 50 000:sta ihmisestä jotka sattuvat asumaan Suomessa? Samoja tyyppejä ne on asuvat sitten kotimaassaan tai täällä.

Hmm. Eikös muslimeilla vielä ole käytäntö, että aviorikoksen tehnyt nainen kivitetään, mutta miehellä saa olla haaremi? Tuohon naisten asemaan kommentoidakseni.

Itse henkilökohtaisesti huomasin olevani jonkin sortin roturealisti kun muutin Hervantaan. Ulkomaalaisten miesten päällekäyvä asenne saa jättämään iltalenkit väliin. Täällä ulkomaalaiset pyörivät omissa porukoissaan ja "jahtaavat" yksinäisiä naisia. Ulkomaalaisvastaisuuteen vielä: Tuntuu omituiselta, ettei kulttuuriimme haluta edes sopeutua. Taannoin Rovaniemellä? raiskattiin nainen - kyseessä oli somaliporukka. Omien sanojen mukaan tekivät meidän yhteiskunnallemme palveluksen. Naisella oli minihame. Näitä tapauksia maahanmuuttohistoriassa on ollut muitakin. Mielestäni yksikin ulkomaalaisen Suomessa tekemä rikos on liikaa.

Kuitenkin en koe mitään eroa itseni ja ulkomaalaisten välillä jos kyseessä on kielitaitoinen (en vaadi Suomea, vaan hyvä englanninkielikin on ok tai halu opetella kieltä), töissäkäyvä, opiskeleva tai muuten kulttuuristamme kiinnostunut ulkomaalainen. Eli mielestäni tärkein piirre ulkomaalaisissa onkin halu kotoutua Suomeen. Sääli vain, että nämä negatiiviset tapaukset jäävät aina päällimmäisenä mieleen :(

Varmaan siksi, että ne yli 5 miljardia - 50000 ei vaikuta juurikaan Suomeen, kun taas ne 50000 asuu täällä.

Vaikuttaahan ne ulkomaalaiset mahdollisesti töissä ja reissussa elämään. Ja toisaalta monenko arkeen vaikuttaa maahanmuuttajat millään tavalla? Ei lasketa sitä jos sattuu ohi mennen kuulemaan jonkun puhuvan vaikka itänaapurin kieltä.

Ei kenenkää oo mikää pakko ulkomaille mennä, jos ei ulkomaalaisia kestä, eikä kenekään ole pakko mennä arabimaihin tai somaliaan, mutta kotimaassa olevia epämääräisiä ulkomaalaisia joutuu kestämään, halusi tai ei.

Voi vapaaehtoisesti valita haluaako ulkomaalaisiin tutustua, pysyy suomessa jos ei tahdo niitä missään nähdä. Ainoa vika, että somalialta ei voi välttyä edes kotonaan.

Riippuu vähän, että mistäpäin maailmaa se ulkomaalainen on. Länsimaisen kulttuurin ihmisiin toki suhtaudun kutakuinkin kuin normaaleihin suomalaisiin. Mutta, näistä helvetin manneista ja ählämeistä yms. on kyllä jäänyt senverran huono kuva, että saattaapi olla että mojahutan kuonoon jos tulee viiden metrin säteelle meikäläisestä. Ja vielä pesäpallomailalla.

Back
Ylös Bottom