Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

No tossa tuli asiallista tekstiä. Tollai ku kaikki mamut ajattelis, niin tervetuloa Suomeen munkin puolesta. Mutta ikävä kyllä suurin osa ei näin tee. Ja mitä tulee tohon Suomalaisten juomiseen, niin siitä saa kyllä mamutkin vittuilla niin paljo ku lystäävät, koska se on totta että meikäläiset tykkää kaataa. Samoin toi hiljasuus, ollaan hiljasia ja siksi ois suotavaa että muualta tulevatkin tajuais sitä kunnioittaa. En tarkota et mykkänä tarvis kylillä kulkea, mut kuitenki niin ettei koko heimo huuda samaan aikaan esim. bussissa. Vähän niinku iisimmin, kiitos. Ja tähän loppuun yksi asia mikä mamuissa kyllä välillä vituttaa, on se tapa miten he naisia kohtelee. Monet tollaset 10-25v miespuoliset mamut kelaa ettei ole mitään merkitystä mitä joku nainen sanoo, koska nainen ei voi olla minkään sortin auktoriteetti, paitsi oma mutsi ehkä.

.

Erittäin hyvä kysymys. Ainakin itse haluan kuulla suoraan kommentin maahanmuuttajalta, en pelkästään netistä löytyvien (ääriliikkeiden) mielenosoituskylttien tunnuslauseita.

Muutama lisäkysymys..

Onko muslimeiden mielestä esim. muiden uskontokuntien edustajat alempiarvoisia?
Onko naiset miesten kanssa samanarvoisia?

Minun perheessäni ainakin kohdellaan ihmisiä ihan samalla tavalla kuin muitakin, uskosta riippumatta. Näin tekevät monet muslimiperheet Suomessa. Ikävä kyllä näitä ääri-islamistejakin on, mutta harvassa hekin ovat. Moni muslimituttavuuteni on hyväksynyt länsimaalaisen elämäntavan.

Valitettavasti en tuohon kysymykseen osaa vastata kuin omalta kannalta. En tähän aiheeseen ole koskaan perehtynyt paljoa, mutta en muslimien keskuudessa ole koskaan nähnyt minkäänlaista ajattelua tai pohdintaa siitä, että naiset olisivat vähäarvoisempia.

En nyt tässä ala kertomaan miten suhtaudun ulkomaalaisiin vaan otan erilaisen lähestymistavan ja kerron minkälaiset asiat suhtautumiseeni vaikuttavat. Tarkasteluväliksi otan vuoden ajanjakson tästä taaksepäin.

Viimeisimmän vuoden aikana tapaamani ulkomaalaiset ovat kaikki yrittäneet huijata minua. Kaikki. On puolalaisia "taidekauppiaita" oman kämpän oven takaa, ruokatauolla pöytään tunkevia "englantilaisia herrasmiehiä" joilla on kiire lentokoneelle ja nopeasti pitäisi saada messuilla esittelyssä olleet tavarat myytyä, parkkipaikoilla keski-eurooppalaisia kultasormuskauppiaita, bussipysäkillä autonhajoamista teeskenteleviä naisia joiden asia sujuvasti siirtyy kaupusteluun kun on ensin vähän tutkittu "hajonnutta" auton moottoria yhdessä...jne jne.
Parisen tuntia sitten uutisissa vilahti kuulumisia Suomusjärveltä jossa tuli työn puolesta oleiltua kolmisen vuotta. Paikallinen motelli oli muuttunut pakolaisten vastaanottokeskukseksi. Ruudussa somalimies valitti kuinka syrjässä paikka on, ei pääse illalla shoppailemaan ja liikenneyhteydetkin ovat huonot. Televisioita ei ole joka jampalle mutta onneksi ilmaiset sapuskat tuodaan naamaan eteen ympäri päivän. Sattumalta satun tietämään että kyseisen motellin vierestä menee 50 metrin päästä tunnin välein bussi ympäri vuorokauden Turkuun ja Helsinkiin. Se liikenneyhteys oli esimerkiksi paljon parempi mitä minulla on ikinä missään muualla Suomessa ollut. Viihdyin myös Suomusjärvellä siedettävästi vaikka onhan se ulkomaalaisesta tietysti toivottoman syrjässä kaikesta.

Tämänlaiset asiat vaikuttavat suhtautumiseeni ulkomaalaisiin. Suhtautumiseni on mikä on.

Niin, eli itse olen ulkomailta(Pohjois-Irakista, Kurdistanista) ja heräsi jotenkin uteliaisuus siitä, että mitä täällä pakkiksella ajatellaan ulkomaalaisista, jotka asuvat Suomessa?
Aika vaikea yleistää suhtautumista mutta yleisesti minä ja tuttuni suhtautuvat ulkomaalaisiin samalla tavalla kuin muihinkin maan asukkaisiin. Olen kylläkin edelleen opiskelija ja näissä piireissä pyörii paljon vaihtareita, joten ulkomaalaisia tapaa paljon - tosin he edustavat vain opiskelijoita ulkomaalaisista. Tosin vaihtarit ovat muutaman kerran valahtaneet valkoisiksi, kun olen tullut bileisiin ja alkaneet jauhaa: "Emme tahdo tappelua!", että kyllä ulkomaalaisetkin osaavat olla hieman ennakkoluuloisia. Mulla oli 6kk kämppiksenä muutama vuosi sitten Hong Kongista oleva kaveri ja hän järjesti vaihtareille kokkausbileet, tulin salilta kämpille, kävin suihkussa ja marssin vaihtareita täynnä olevaan keittiöön verskoissa ja hihattomassa T-paidassa. Koko keittiö hiljeni ja muutama otti askelia taaksepäin. Ilmeisesti proteiinijuoman nauttiminen on pelottava tapahtuma :lol2:

Olen kesätyöpaikoissa tutustunut venäläisiin, kurdeihin, thaimaalaisiin ja angolalaisiin. Ainakin tähän mennessä on tullut vastaan mukavaa porukkaa. Tässä jotain listaa mitä muistan:
- Keskon varastolla mulla oli 3 venäläistä työkaveri, jotka olivat pirun rentoa porukkaa ja tekivät kovin hommia.
- Ravintolan keittiössä oli työkavereina venäläinen ja kurdi nainen + angolalainen mies. Naiset vierastivat syystä kaljupäistä bodaria mutta äkkiä ne huomasivat etten syö ketään. Kokkeina meillä oli 3 thaimaalaista ja he toivat meille tiskareille aina hyvää kanaa välipaloiksi :D Ikävä kyllä näistä ulkomaalaisista ihmisistä puhuttiin jatkuvasti selän takana paskaa vaikka he tekivät kaikki duuninsa hyvin.

Sen olen huomannut, että suomalainen suhtautuu erinäköiseen ihmiseen sitä suopeammin mitä paremmin tämä puhuu suomea.

Rasistejakin tunnen ikävä kyllä.
Näitä löytyy jokaisesta ihmisryhmästä ja jokaista ihmisryhmää kohtaan ja parempi yleensä antaa louskuleukojen juttujen mennä korvasta sisään ja toisesta ulos.

Ikää minulta löytyy 16 vuotta ja kaveriporukkani koostuu melkein kokonaan suomalaisista, toki muutama ulkomaalainenkin kaveri on. Jotkut uudet tuttavuudet hämmästyvät, siitä koska olen heidän mielestään rento ja he ihmettelevät sitä kun kuulemma kaikki heidän tapaamansa ulkomaalaiset ovat olleet uhoojia.
Kauanko olet asunut suomessa, kun kirjoitat sen verran hyvää suomen kieltä?

Niin elikkä kysymys kuuluu, että mitä ajatuksia ja enakkoluuloja teillä meitä ulkomaalaisia kohtaan on?
No jos henkilö pukeutuu hartaan muslimin tavoin niin kyllä mulle herää mielikuvia, että koska mahtaa pamahtaa. Sen verran on noita itsemurhaterroristi-uutisia näkynyt + euroopassa olleet mielenosoitukset, joissa julistetaan Islamin hallitsevan kohta maailmaa.

Minä olen muslimi. Ja voisitko kertoa että miksi katsot meitä kieroon? Senkö takia, että media antaa meistä sellaisen kuvan?
No tässä esimerkiksi on britanniassa tehty imaamin haastattelu, jonka mielipiteet kuulostavat länsimaiselle ihmiselle täysin sekopäiseltä.
"Vain muslimi on syytön" http://www.youtube.com/watch?v=-klYdTlDnWc

Mutta Seji, mitä mieltä ulkomaalaiset on meistä, ja meidän yhteiskunnasta? Mikä täällä on hyvää ja mikä päin persettä?
Juu kritiikkiä saa myös esittää :)

En nyt huomannut täällä ihan heti vastausta, joten kysytään. Millä ihmeellä aloittanut 16 vuotias ulkomaalainen voi osata kirjoittaa lähes täydellisesti Suomea? Vai oletko siis oikeasti ulkomaalainen, vai pelkästään sukujuuret siellä?

Suomalaisen ennakkoluulot putoavat aika radikaalisti jos ulkomaalaisen näköinen puhuukin täydellistä Suomea.

Kauanko olet asunut suomessa, kun kirjoitat sen verran hyvää suomen kieltä?
Muutin tänne 1998 talvella, ollessani 6-vuotias. Eli vähän päälle 11 vuotta asuttu suomessa.

No tässä esimerkiksi on britanniassa tehty imaamin haastattelu, jonka mielipiteet kuulostavat länsimaiselle ihmiselle täysin sekopäiseltä.
"Vain muslimi on syytön" http://www.youtube.com/watch?v=-klYdTlDnWc
Islamintunnilla katsottiin tämä ja opettaja sanoi, että ääri-islamistit eroavat tavallisesta Islamista. Ja, että heidän antama oppi ei ole sitä mitä koraanissa opetetaan. Valitettavasti, en ole lukenut koraania koska meillä on se kotona arabiankielisenä ja en tajua siitä kielestä mitään, joten en voi vastata tuohon enempää.:arvi:

Mulla on pääsääntöisesti positiivisia kokemuksia maahanmuuttajista. Asuin muutaman vuoden Turun Varissuolla ja siellä ulkomaalaisiin ei voi olla törmäämättä. Vaikka olin ennen tuolla asumistani tutustunut koripallopiireissä muutamiin somaleihin ja Venäjän alueen maahanmuuttajiin (positiivisessa hengessä), niin silti jälkeenpäin ajatellen suhtautumiseni muuttui tuon muutaman vuoden asumisen jälkeen radikaalisti. Pääsääntöisesti kunnon porukkaa jonka maineen pieni "paskasakki" pilaa. Toki muutama vittumainenkin yksilö on itsellenikin tullut vastaan maahanmuuttajien joukosta, mutta niitä löytyy suomalaisistakin.

Erityisesti sydäntä lähellä ovat tiettyjen ulkomaalaisryhmien vieraanvaraisuus ja tuttavallisuus. Sen sijaan naisen asema askarruttaa meikäläistäkin joidenkin ulkomaalaisten keskuudessa.

Se on tosiaan sääli että monella on automaattisesti negatiivinen kuva koko porukasta. Osaltaan tota ulkomaalaisten kotona lonnimisen ongelmaa voisi koittaa parantaa jollain päivitetyillä säädöksillä tms lakimuutoksilla. Eli järjestelmän pitäisi olla hereillä tämän suhteen jottei lonnimisesta saa enempää rahaa kuin työnteosta.

En ole puolesta mutta en oikeen vastaankaan. Mutta kuitenkin tämä maa on Suomi ja haluan että tämä maa pysyy Suomena. Ja haluan myös elää maassa jossa valtaosa väestöstä on Suomalaisia. Ja että täällä eletään myös Suomalaisten ehdoilla ja Suomen lakien mukaan. Maahanmuuttajia täällä on jo reilusti(ainakin pk seudulla) olkoon. Kunhan tekevät työtä ja käyttäytyvät ihmisiksi. Ihan mukavaa ja kunnollista porukkaa ovat monet. Mutta kuitenkin kohtuus kaikessa. Mutta IMO mitään pakolaiskiintiön kaksinkertaistamis vaatimuksia en kyllä katso hyvällä. Tuovat kuitenkin mukanaan vääjäämättä myös turvallisuusriskin ja ongelmia. Ärsyttää myös kun heti ollaan haalimassa tässä roppakaupalla ja vielä vapaaehtoisesti jotain palestiinalaisia ja GUANTANAMON VANKEJA!!!! Haluan kuitenkin asua turvallisesti omassa maassani ilman riskiä jostain pommi-iskuista yms. Pitänee äänestää perusSuomalaisia ensi vaaleissa..

Edit. Hyvä käytäntö olisi karkoittaa maasta heti jos tekee väkivaltarikoksia yms. Kova mutta reilu. Varmasti vähentyisi rikokset. Monet suhtautuu kriittisesti just sen rikoksia tekevän paskasakin takia. Ni sitten katsotaan myös kunnon väkeäkin alta kulmien.

Yhteiskunnasta? Hmm, no voisin ainakin sanoa että koulutus on täällä erittäin hyvä. Muistan joskus varhaislapsuudessani kun vielä Kurdistanissa...

Asiallista tekstiä maahanmuuttajalta. Jätkällä on asenteet kohdallaan...

Tällaiset ulostulot muuttavat ihmisten käsityksiä maahanmuuttajista 1000 x paremmin kuin Astridin ja muiden läärym konsanaan.

Tsemiä.

Ensiksi täytyy todeta, että hyvä avaus Sejiltä.

Tässä pitäisi tehdä ero sillä, että miten suhtautuu ulkomaalaisiin tai tiettystä maasta kotoisin oleviin ryhmänä, tai miten heihin suhtautuu yksilönä. Itse suhtaudun yksilöön kuten keneen tahansa ihmiseen (siis lähtökohtaisesti). Toisaalta, jos ajettelee suurempia kokonaisuuksia, niin tosiasia on, että määrättyjä ongelmia ilmenee. Pitää kuitenkin muistaa, ettei ole mitään yhtenäistä ulkomaalaisten ryhmää, vaan täällä on somaleja, japanilaisia jne.

Ennakkoasenne kyllä itseltänikin löytyy (mielestäni ei perusteetta). Jos kuvitellaan hypoteettinen tilanne, jossa voin valita muutanko kerrostaloon, jonka kaikki muut asukkaat ovat somaleja tai kerrostaloon, jonka kaikki muut asukkaat perus Virtasia, niin valitsen Virtaset. Toisaalta, jos vaihtoehtoina ovat esim. japanilaiset ja Virtaset, niin ottaisin japanilaiset (ovat tdn. hiljaista sorttia, eivät dokaile kauheasti viikonloppuisin). Eli varsinaisesti asialla ei ole mitään tekemistä sen kanssa, onko joku ulkomaalainen.

Pikku lisäyksenä vielä, että sen olen tässä reissatessa havainnut, että suhtautuminen tällaiseen isoon skandinaaviin tuolla etelän maissa, on usein ollut rasistista. Elikä ulkomailla suhtaudun vierasmaalaisiin yleensä hyvin varauksella. Tasapuolista kohtelua ei tahdo saada vaikka miten matelee. Etenkin arabit ovat jatkuvasti kusettamassa (siis ulkomailla).

Minäkin kiinnitin huomioni Sejin erinomaiseen tekstintuottamiseen.
Henkilökohtaisesti pyrin suhtautumaan jokaiseen itsenäisenä yksilönä, joskus se tosin on vaikeaa.

Sinä Seji vaikutat ainakin kotiläksysi tehneeltä tyypiltä. Sinunlaisesi ovat aina tervetulleita.

Asiaa sivuten, kavin juuri ratsastamassa ronsulla ja juttelin niita naita "kuskin" kanssa siina matkan aikana. Yhdessa vaiheessa han sanoi pitavansa eurooppalaisista mutta vihaavansa arabeja.
Ainakin hanen mielestaan arabit kohtelevat thaikkuja aika vittumaisesti ja kuvittelevat olevansa jotain herrakansaa, kun taas eurooppalaiset ovaty yleensa Ok tyyppeja.

Samanlaisia mitä suomalaisetkin, osa käyttäytyy hyvin kun osa taas ei, silti suhtaudun oikeastaan aina varauksella mamuihin tms. joka nyt sattuu vaan olemaan ihmisellä luontaista. Länsimaalaisten kohdalla tätä ei ole.

Itekkin joskus miettiny tota asiaa turvapaikasta että miten kiitollinen ite ois jos oma maa ois pahassa jamassa ja joku tarjoais turvaa ja paikan asua.

Omakohtaisia kokemuksia en kehtaa kirjotella tänne, niitä löytyy niin hyviä kuin huonojakin ja noiden huonojen kohdalla menis aikamoiseksi provoamiseksi...

Yks entinen opettajani sano hyvin näistä etnisistä vähemmistöistä: "Viimeseksi tulleitä potkitaan koviten päähän". Tota ei pidä sitten ottaa kirjaimellisesti...

Riippuu aika pitkälti mistä maasta ulkomaalainen on.
esim. USA, Kanada, Englanti, Australia, Uusi- Seelanti, Saksa, Irlanti, Singapore, Ranska, Skotlanti, Wales, Islanti, Ruotsi, Japani, Tanska ja Norjalaisiin suhtuadun samanlailla kuin suomalaisiinkin.

Sitten isolla varauksella mustalaisten lisäksi esim. Kiina, Peru, Bolivia, Brasilia, Thaimaa, Burma, Viro, Latvia, Liettua, Portugali, Chile jne.

Hemmetin isolla varauksella esim. Irak, Afganistan, Iran, Saudi- Arabia, Venäjä ja oikeastaan joka afrikan maalaiseen.

Suhtaudun tietyistä kulttuureista tulevia kohtaan pienellä varauksella, mutta antaen toki mahdollisuuden jokaiselle yksilönä. Muu ei olisi reilua.

Muslimikulttuuria en minäkään toivo missään vähääkään isommassa mittakaavassa suomeen pesiytyvän.
Intergraatio ei tule onnistumaan minkään isomman muslimiyhteisön kanssa, mikä onkin jo nähty muualla euroopassa.
Arabikulttuurin ja Islamin arvot eivät sovellu suomalaiseen oikeudentajuun ja elämänmenoon.

Jos henkilö on ennakkoluuloinen niin ei se nyt koske pelkästään ulkomaalaisia. Ennakkoluuloja voi olla mitä tahansa kohtaan. Siinä kohtaa kun ennakkoluulot yleistää koskemaan ammattiryhmää, uskontoa tai kansanryhmää niin sehän on syrjintää.

Lopulta olisi tilanteessa missä kaikki erilainen on kamalaa. Jokainen ihminen luonnostaan varmaankin suhtautuu enemmän tai vähemmän epäilevästi uusiin asioihin. Varmaan Suomessakin on vielä ihmisiä jotka eivät ole nähneet tummaihoista kuin televisiossa. Kyllä jokaisen pitäisi pysyä maailman menossa mukana. Ei sitä voi tynnyrissä elää.

Olen nainen. Pysyttelen kaukana tummahkoista ja tummista ulkomaalaisita miehistä. Mitä kauempana sitä parempi. Pelkään.

Itsellä suhtautumiseni ei riipu siitä onko ns. ulkomaalainen vai suomalainen vaan riippuu täysin ihmisestä itsestään sillä ihmiset on kuitenkin yksilöitä eikä ihan kannata yleistää kaikkia samaan laariin mut toki tiettyjä ennakko-odotuksia on kansallisuudesta riippuen.

Tuo maassa maan tavalla saa koskea myös meitä Suomalaisia ulkomailla.

Samaa mieltä.

Ihmiset on ihan samanlaisia jokapaikassa joten turha stressata "ulkomaalaisia." Jos yhtään reissaa niin saa huomata miltä tuntuu olla itse ulkomaalainen.

Just näin, ihmiset on ihan samanlaisia.
Siksi kaikki yhteiskunnatkin ovat niin samanlaisia, lainsäädäntö eri maissa on lähes identtinen, ja esim vaikkapa naisen asema on käytännössä sama joka maassa.
Koska kaikki ihmiset kerrassaan jakavat samat arvot, on lopputuloksena aina just samanlainen yhteiskunta.

Just näin, ihmiset on ihan samanlaisia

Jep hämmästyttävän samanlaisia on ihmiset perimmältään kaikkialla ihan saman oon huomannu itsekkin, vaikka tavat, kulttuuri, elintaso, kieli, väri jne... poikkeaakin toisistaan :thumbs:

Back
Ylös Bottom