Niin, eli itse olen ulkomailta(Pohjois-Irakista, Kurdistanista) ja heräsi jotenkin uteliaisuus siitä, että mitä täällä pakkiksella ajatellaan ulkomaalaisista, jotka asuvat Suomessa?
Aika vaikea yleistää suhtautumista mutta yleisesti minä ja tuttuni suhtautuvat ulkomaalaisiin samalla tavalla kuin muihinkin maan asukkaisiin. Olen kylläkin edelleen opiskelija ja näissä piireissä pyörii paljon vaihtareita, joten ulkomaalaisia tapaa paljon - tosin he edustavat vain opiskelijoita ulkomaalaisista. Tosin vaihtarit ovat muutaman kerran valahtaneet valkoisiksi, kun olen tullut bileisiin ja alkaneet jauhaa:
"Emme tahdo tappelua!", että kyllä ulkomaalaisetkin osaavat olla hieman ennakkoluuloisia. Mulla oli 6kk kämppiksenä muutama vuosi sitten Hong Kongista oleva kaveri ja hän järjesti vaihtareille kokkausbileet, tulin salilta kämpille, kävin suihkussa ja marssin vaihtareita täynnä olevaan keittiöön verskoissa ja hihattomassa T-paidassa. Koko keittiö hiljeni ja muutama otti askelia taaksepäin. Ilmeisesti proteiinijuoman nauttiminen on pelottava tapahtuma :lol2:
Olen kesätyöpaikoissa tutustunut venäläisiin, kurdeihin, thaimaalaisiin ja angolalaisiin. Ainakin tähän mennessä on tullut vastaan mukavaa porukkaa. Tässä jotain listaa mitä muistan:
- Keskon varastolla mulla oli 3 venäläistä työkaveri, jotka olivat pirun rentoa porukkaa ja tekivät kovin hommia.
- Ravintolan keittiössä oli työkavereina venäläinen ja kurdi nainen + angolalainen mies. Naiset vierastivat syystä kaljupäistä bodaria mutta äkkiä ne huomasivat etten syö ketään. Kokkeina meillä oli 3 thaimaalaista ja he toivat meille tiskareille aina hyvää kanaa välipaloiksi :D Ikävä kyllä näistä ulkomaalaisista ihmisistä puhuttiin jatkuvasti selän takana paskaa vaikka he tekivät kaikki duuninsa hyvin.
Sen olen huomannut, että suomalainen suhtautuu erinäköiseen ihmiseen sitä suopeammin mitä paremmin tämä puhuu suomea.
Rasistejakin tunnen ikävä kyllä.
Näitä löytyy jokaisesta ihmisryhmästä ja jokaista ihmisryhmää kohtaan ja parempi yleensä antaa louskuleukojen juttujen mennä korvasta sisään ja toisesta ulos.
Ikää minulta löytyy 16 vuotta ja kaveriporukkani koostuu melkein kokonaan suomalaisista, toki muutama ulkomaalainenkin kaveri on. Jotkut uudet tuttavuudet hämmästyvät, siitä koska olen heidän mielestään rento ja he ihmettelevät sitä kun kuulemma kaikki heidän tapaamansa ulkomaalaiset ovat olleet uhoojia.
Kauanko olet asunut suomessa, kun kirjoitat sen verran hyvää suomen kieltä?
Niin elikkä kysymys kuuluu, että mitä ajatuksia ja enakkoluuloja teillä meitä ulkomaalaisia kohtaan on?
No jos henkilö pukeutuu hartaan muslimin tavoin niin kyllä mulle herää mielikuvia, että koska mahtaa pamahtaa. Sen verran on noita itsemurhaterroristi-uutisia näkynyt + euroopassa olleet mielenosoitukset, joissa julistetaan Islamin hallitsevan kohta maailmaa.
Minä olen muslimi. Ja voisitko kertoa että miksi katsot meitä kieroon? Senkö takia, että media antaa meistä sellaisen kuvan?
No tässä esimerkiksi on britanniassa tehty imaamin haastattelu, jonka mielipiteet kuulostavat länsimaiselle ihmiselle täysin sekopäiseltä.
"Vain muslimi on syytön" http://www.youtube.com/watch?v=-klYdTlDnWc
Mutta Seji, mitä mieltä ulkomaalaiset on meistä, ja meidän yhteiskunnasta? Mikä täällä on hyvää ja mikä päin persettä?
Juu kritiikkiä saa myös esittää