Moni länsimaalainen nainenkin elää lievästi sorrettuna. Tämä estää meitä ansaitsemasta enemmän rahaa ja tekemästä niitä asioita jotka oikeasti olisivat tärkeitä.
Yleisön toivomuksesta.... aina kun illalla yhdentoista aikaan seison tiskaamassa koska kotisomali (vai mikä lie lemmittelynimi olikaan mitä täällä on esitetty) ei huomaa likaisia astioita, rupean pakostikin pohtimaan tätä aihetta. Miehet raivaavat tilaa opiskelulle ja myöhemmin työnteolle elämässään. Kun he ovat kotona, se aika on tarkoitettu lepäämiseen ja palautumiseen. Todella moni mies ei viitsi ottaa vastuuta kotitöistä mikäli taloudesta löytyy myös joku naishenkilö. Kerran kysyin poikaystävältäni että onko hänen mielestään ok, että minä teen enemmän kotitöitä vaikka maksamme kaikki kulut 50-50. Hän siihen että kyllä, koska minä minä olen opiskelija (=olen enemmän kotona). Ilmoitin hänelle kylmän rauhallisesti että minun aikani on ensisijaisesti tarkoitettu opiskeluun ja työntekoon, joten jos hän haluaa minulta siivouspalveluja, se tekee x euroa tunnilta. Sehän on naiselle tulonmenetystä tehdä miehenkin osuus kotitöistä. Tämän jälkeen herra viimein tajusi ja sanoi että siivoaa kyllä jatkossa itse.
Samoin olen muutaman kerran jossain palaverissa istuessani miettinyt miksi miehet niin usein tyrmäävät naisten ajatukset epärelevantilla tytöttelyllä. Nainen ei osaa edes reagoida asiattomaan käytökseen, koska naisten kommunikointi on usein tyyliltään neuvottelua. Ei oleteta mitään, vaan tilanteet muokkautuvat viestiessä. Lukekaa vaikka huviksenne punttimimmien puolta. Sieltä ei löydy pahemmin näitä "kettu että olet urpo muija"- tai "näin se on aina ollut ja olet pelle jos muuta väität"-viestejä. Mies ei vättämättä tiedä ollenkaan mitä on tekemässä, mutta hän viestii asian siten että vastapuoli tietää olla astumatta reviirille. Naisten sovittelevaa viestintää pidetään vähän tyhmänä, vaikka kenties asia onkin päinvastoin ja miesten pitäisi integroitua uuteen yhteiskuntaan jossa asioita ei selvitetä puukolla ja nyrkkitappelulla...?
Jos jotain kyseenalaista tapahtuu, naiset usein selitetään huoriksi, miehet veijareiksi. Sosiaalinen todellisuus on tarinankerrontaa jossa jokaiselle jaetaan rooli. Dramaattisuuden vuoksi roolit ja tulkinnat ovat usin yliampuvia. Miksi naiselle lankeaa aina se bimbon horon rooli? Miksi nainen on tyhmä, heikko, yksinkertainen, helppo? Tällainen tulkinta tilanteista syö todella tehokkaasti naisen uskottavuutta. Miksi nainen ei (miehen lailla) voi olla vain viriili ja happy-go-lucky?
Vaikka naiset tänä päivänä ovatkin koulutettuja, taloudellisesti riippumattomia ja vapaita ilmaisemaan oman mielipiteensä, kulissien takana tilanne ei ole niin nätti. Naisen rooli on usein tihrustaa kotitöiden ym. organisoinnin parissa miehen tehdessä palkkatyötä, naisen uraputki on vaarassa jo pelkästään siksi että hän on hedelmällisessä iässä, hän ei pääse yhtä nopeasti eteenpäin kuin mieskollegansa koska häntä ei oteta tosissaan, ja naiselta odotetaan pehmeyttä ja passiivisuutta päätöksenteossa. Naisten ei haluta olevan jämptejä ja etenkin se saa ihmiset näkemään punaista, jos nainen uskaltaa tehdä mustavalkoisia päätöksiä. Meiltä nimenomaan odotetaan että pitää hymyillä nätisti, olla kiva ja sitten sanoa varovaisesti "no mä ajattelin että me voitaisiin ehkä liisata toi pienempi auto" tai "enhän minä tästä tiedä mutta ehkä nuo edustuskulut syö liikaa budjettia". Ja sitten mies voi paukauttaa päälle että hänhän ei mitään kauppakassia aja tai että edustuskulut on vaan pennosia ja sä et nyt näe tätä big picturea.
Ja tämä liittyi nyt muslimeihin vain siten että naisten heikko asema miehiin nähden on universaali ongelma, joka ei poistu ennen kuin asioita saa kyseenalaistaa ääneen.