Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

Tässä onkin se ero, että molemmilla teillä lienee kokemusta ainoastaan koulutetuista tai vähintäänkin kanssanne samanhenkisistä "mamuista". Nimimerkillä tervetuloa perhekoteihin katsomaan somalinuorten integroitumista yhteiskuntaan.

Ööh, ei. Ihan kaikenlaista on tullut nähtyä, usko pois. Ei aina ihan positiivista, sen voin myöntää, mutta olen myös nähnyt ja näen joka päivän esimerkiksi sen eron, mikä koulun ja vaikkapa entisen kotikaupunkini ilmapiirissä on. Paskinta tässä on, että se ilmapiiri vaikuttaa myös esim. Suomessa syntyneisiin, ajatusmaailmaltaan täysin suomalaistuneisiin nuoriin, jotka vaan sattuvat olemaan ulkomaalaisen näköisiä... Niin ja nimimerkillä "asun maahanmuuttajavaltaisessa, kaupungin huonoimpiin lukeutuvassa lähiössä".

Kyllille suosittelisin SA-intin käymistä, niin saisit tilaisuuden tutustua kansan eri kerroksiin syvällisemmin, jolloin varmaan huomaisit, että kouluttamattomien ihmistenkin joukossa on varsin fiksua porukkaa.

Tämä. Itsekin olen kyseisen laitoksen miehenä läpi käynyt, ja olen montaa mieltä paikasta. Hyvässä kuin pahassa. Kyllille tosiaan tekisi hyvää nähdä vähän avarammin eri koulutuksen käyneiden tai käyvien ihmisten mielipiteitä ja mieltymyksiä. Sinusta saa todellakin kuvan, että viihdyt siellä omiesi joukossa leuka pystyssä kävellen pitkin punaista mattoa, jonka mielessäsi näet. Tunnut jakavan ihmiset sivistyneisiin korkeasti koulutettuihin (yliopiston käyneisiin) ja matalasti koulutettuihin "amiksiin" kuin näiden välillä sijaitsisi jokin näkymätön kuilu. Näillä ryhmillä ei oikeasti ole mitään eroa kulttuuristen mieltymysten suhteen.

Tuttujani löytyy lvi-asentajasta insinööreihin ja diplomi-insinööreihin. Moni vanha ja uusi kaveri on yliopistossa eri aloilla, sekä jotkut tekevät töitä. En näe heissä minkäänlaista luokkajakoa, en edes hienoa sellaista. Itsekään en ole mikään kaikesta kaiken tietävä, vaikka tarkoittamatta niin saatan kirjoittaa, puhumattakaan älykkäästä. Sen arvion saa tehdä joku muu kuin minä.

En usko. Nythän ei missään vaiheessa puhuta rahassa mitattavasta hyvinvoinnista, vaan siitä että jotkut ovat käyttäneet valtion tarjoamat ilmaiset mahdollisuudet kehittyä henkisesti, ja jotkut eivät ole tähän mahdollisuuteen tarttuneet. Jos joku ei ole elämäänsä tyytyväinen vaikka olemme lähteneet samalta viivalta, niin mitäs se minulle kuuluu?

Vaikka viittaatkin tässä amiksiin, huomaathan, että täysin samalla kommentilla (kuten aiemmallasikin) voisi viitata maanosamme "nuorukaisiin". Tosin on siinä tietysti se ero, että raksa-amis on yhteiskunnallemme huomattavasti hyödyllisempi kuin asematunnelin seinänkannattelija afrikan sarvesta.

Kritisoit kärkevästi kotimaasi kulttuurin huonoja piirteitä, mutta islamilaisen kulttuurin huonoja piirteitä selität kaikella muulla paitsi sillä itsellään. Monikultturistit usein vaativat, että maahanmuuttajia on kohdeltava yksilöinä, ja siksi emme saa asettaa muslimeja muita ryhmiä huonompaan asemaan maahan pääsyssä. Silti he, islamilaiseen kulttuurin vedoten, sallivat muslimeille sellaisen käytöksen, jota eivät oman kulttuurinsa edustajilta sietäisi hetkeäkään. Mistä moinen paradoksi? Ja etkai vain itse ajattele juuri samalla tavalla?

En kiellä muslimikulttuurin huonoja piirteitä. Kävinhän tuon keskustelun itseni kanssa silloin kun islam kiinnosti, ja lopputulos oli että kävin aikuisrippikoulun ja nyt olen tyytyväinen ev.lut. seurakunnan jäsen. Islam ei ollut minua varten eikä tule olemaan. Siitä huolimatta olen nähnyt hieman heidän sisäpiiriään ja tästä johtuen haluan keskustella islamista asiallisesti, vaikka minulla onkin aika paljon kritiikkiä kyseistä uskontoa kohtaan.

Aikaisempaan tekstiini viittaisin vielä sen verran, että se oli karkeaa yleistystä ja käytin stereotypioita jotta kommenttini ei paisuisi monisivuiseksi jorinaksi. Tietysti ymmärrän itsekin että asiat eivät ole mustavalkoisia ja että fiksuja ja tyhmiä ihmisiä löytyy kaikista yhteiskuntaluokista. Minusta vaan on tärkeää tajuta, että yliopiston käyminen ei todellakaan tarkoita että olisi insinööri-isä ja lääkäri-äiti jne. Ammattikoulun käynyt saattaa myöskin tienata paljon paremmin kuin akateemisesti koulutettu.

En tietenkään ylläty siitä että ihmiset provosoituvat siitä kun kympin tytöt sanovat ääneen sen mitä ei saa sanoa. Olen koko ikäni hidastellut ja ollut hiljaa jotta en erottuisi rivistä, mutta liika on liikaa. Tämä ei edes ole mikään mamu-kysymys oikeasti, vaan ongelmat löytyvät alimmista sosiaalisista luokista joissa ihmiset ovat syrjäytyneitä yhteiskunnasta. Tästä keskustelusta voisi mamut yleensä jättää ulkopuolelle, karkottaa toistuvasti lakia rikkovat ei-kansalaiset maasta ja sen jälkeen miettiä mitä tehdään meidän kotimaisille häiriköillemme.

Edelleenkin jäi hiukan epäselväksi, joten toistan kysymyksen: Tarkoitatko "amiksilla" amk:n käynneitä ja siitä alaspäin, vai ammattikoulun käynneitä? Eli yliopisto vs. loput?

Kyllä tässä keskustelussa Kylliltä unohtuu se, etteivät kaikki yliopisto-opiskelijatkaan ole mitään monikulttuurisuuden vankkumattomia kannattajia. Itseähän olen humanisti ja stereotypisen näkemyksen mukaan meitsin pitäisi olla suvaitsevaisen ja avoin kaikkea kohtaan. Olen kuitenkin melkoisen konservatiivinen monissakin asioissa, enkä ole avosylin kaikkia maahanmuuttajia tänne ottamassa, mutta ihonvärillä tai uskonnolla ei sinääsnä ole minulle merkitystä. Muksuna olin paljon avoimempi, mutta kun tuli jonkin aikaa seurattua yläasteella tiettyjen mamujen touhuja tuli pakostakin hieman kriittisemmäksi.

Olisi muuten kiva tietää millainen tilanne vanhalla yläasteellani nykyään on: jo lähes kymmenen vuotta sitten tietyt opettajat eivät uskaltaneet puuttua joidenkin mamujen kolttosiin, koska mitä ilmeisemmin pelkäsivät rasismisyytöksiä.

Sä Kylli taidat olla juuri näitä yliopistotyyppejä, joita en pysty missään nimessä suvaitsemaan. Ajattelette, että vain yliopisto on tie sivistykseen, maineeseen ja mammonaan etc. Juuri teidänlaisten ihmisten takia olen aika hiljaa omista yliopisto-opiskeluistani. Suorastaan hävettää... Kaikki muut ovat alapuolellanne. Pelkästään koulutusko mittaa ihmisarvon? Ei kaikkia kiinnosta opiskella monia vuosia. Omista kavereistani monet ns. kympin oppilaat menivät sinne amiksen puupuolelle, koska he kokivat tämänlaisen työn olevan kiinnostavampaa kuin joku korkeamman koulutuksen vaativa työ. Omasta mielestäni olen yliopistossa oppinut lähinnä paskan puhumisen jalon taidon. Yhteiskunnallista alaa siis opiskelen.

Omassa työpaikassani työskentelen pääasiassa ilman koulutusta olevien kanssa, tai onhan jollain puusepän paperit taskussa jne... Mutta suurin osa on pelkästään peruskoulupohjalla kyseisessä hommassa. Täytyy sanoa, että kyllä olen työpaikalla kuullut juurikin tältä "alemmalta yhteiskuntaluokalta" -niinkuin sinä ilmeisesti sanoisit- erittäin hyviä ja perusteltuja mielipiteitä esim. yhteiskunnallisiin asioihin. Fiksua porukkaa kaikinpuolin.

Elämä opettaa kyllä paremmin kuin mikään koulu tai koulutus. Itsestäni on myös tullut juuri tämän työn kautta paljon epäluuloisempi juurikin näitä muslimeja kohtaan. Heidän kanssaa kun enimmäkseen ongelmia on. Ja ei mitkään islamin viinakiellot kyllä paljoa tunnu painavan suurimmalla osalla "asiakkaistani"!

Oisko tässä ongelma nyt se, että perinteinen kristillinen "rakasta lähimmäistä kuin itseäsi" on "hieman" joustavampi kuin vaikkapa Islamin säännöt. Varmasti on ihan totta, että sitä saa mennä enemmän kuin puolimatkaan vastaan. Onko se nyt sitten reilua tai ei, niin faktahan se on. Harva muslimi haluaisi varmaankin lähteä kaljanhuuruiselle mökkireissulle. Toki meillä on vähemmän ongelmia kuin monessa muussa paikassa ja ehkä meillä sen takia onkin varaa joustaa.

En kiellä muslimikulttuurin huonoja piirteitä. Kävinhän tuon keskustelun itseni kanssa silloin kun islam kiinnosti, ja lopputulos oli että kävin aikuisrippikoulun ja nyt olen tyytyväinen ev.lut. seurakunnan jäsen. Islam ei ollut minua varten eikä tule olemaan. Siitä huolimatta olen nähnyt hieman heidän sisäpiiriään ja tästä johtuen haluan keskustella islamista asiallisesti, vaikka minulla onkin aika paljon kritiikkiä kyseistä uskontoa kohtaan.

Aikaisempaan tekstiini viittaisin vielä sen verran, että se oli karkeaa yleistystä ja käytin stereotypioita jotta kommenttini ei paisuisi monisivuiseksi jorinaksi. Tietysti ymmärrän itsekin että asiat eivät ole mustavalkoisia ja että fiksuja ja tyhmiä ihmisiä löytyy kaikista yhteiskuntaluokista. Minusta vaan on tärkeää tajuta, että yliopiston käyminen ei todellakaan tarkoita että olisi insinööri-isä ja lääkäri-äiti jne. Ammattikoulun käynyt saattaa myöskin tienata paljon paremmin kuin akateemisesti koulutettu.

En tietenkään ylläty siitä että ihmiset provosoituvat siitä kun kympin tytöt sanovat ääneen sen mitä ei saa sanoa. Olen koko ikäni hidastellut ja ollut hiljaa jotta en erottuisi rivistä, mutta liika on liikaa. Tämä ei edes ole mikään mamu-kysymys oikeasti, vaan ongelmat löytyvät alimmista sosiaalisista luokista joissa ihmiset ovat syrjäytyneitä yhteiskunnasta. Tästä keskustelusta voisi mamut yleensä jättää ulkopuolelle, karkottaa toistuvasti lakia rikkovat ei-kansalaiset maasta ja sen jälkeen miettiä mitä tehdään meidän kotimaisille häiriköillemme.

Kylli, kertoisitko sinä minulle mikä minä olen. En ole "amis". Opiskelen koulussa, jossa on paljon mamuja, mustia, muslimeja... MUTTA minä en silti siedä heidän perseilyään. Tunnen myös muita mamuja koulun ulkopuolelta. Silti sinun on turha syyttää minua tai muita maahanmuuttokriittisiä ihmisiä heidän perseilystään. Me emme meidän mielipiteillä tai käytöksellä aiheuta mamujen tekemiä raiskauksia, pahoinpitelyjä tai omaisuusrikoksia. He saavat ne aikaan omalla käytöksellään.

Kylli, kertoisitko sinä minulle mikä minä olen. En ole "amis". Opiskelen koulussa, jossa on paljon mamuja, mustia, muslimeja... MUTTA minä en silti siedä heidän perseilyään. Tunnen myös muita mamuja koulun ulkopuolelta. Silti sinun on turha syyttää minua tai muita maahanmuuttokriittisiä ihmisiä heidän perseilystään. Me emme meidän mielipiteillä tai käytöksellä aiheuta mamujen tekemiä raiskauksia, pahoinpitelyjä tai omaisuusrikoksia. He saavat ne aikaan omalla käytöksellään.
Ei kannata hikeentyä näistä kympin tytöistä ja yliopiston intelligentsioista. Kauppiksen, lääkiksen ja oikiksen käytävillä pyörii satoja näitä "kympin tyttöjä", joilla on kouluaikoina ollut kommunikointiongelmia "amisrahvaan" kanssa ja jotka nyt ovat helpottuneita ja innoissaan löydettyään vihdoinkin vertaisryhmänsä. Kylli tosin poikkeaa stereotypiasta siinä, että yleensä "kympin tytöt" suuntaavat suoraan yliopistolle kulkematta lähtöruu... eikun siis amk:n kautta.

Tämä siis kaikella rakkaudella, tähän pelaan sen kuuluisan "jopa kaveripiiriini kuuluu useita"-kortin.

...Näillä ryhmillä on täysin eri elämänarvot ja ne pyrkivät eri tavoitteisiin. Oikeastaan voisi sanoa että sosiaalinen luokka käy käsi kädessä vaikka Maslowin tarvehierarkian kanssa...

...Suomalaiseen amiskulttuuriin kuuluu, että kaikki tosielämää absktraktimpi leimataan heti hömpäksi ja on oikeastaan tosi naismaista on kiinnostunut mistään sellaisesta, mistä ei ole juuri sillä hetkellä jotain konkreettista hyötyä...

Kylli, haloo! Kuuluuko? Se on Nostokurki kun huutelee täältä Maslow’n tarvehierarkian alemmilta portailta. Oletko sattunut näkemään ylioppilaslakkiani? Se oli viimeks ihan siinä flyygelin päällä vai missä se oli, heh heh. Ei vais, vitsi vitsi... junttihjyymoria.

Tuli tässä mieleen, että tuo Maslow’n tarvehierarkia, johon just tutustuin wikipediassa, on siis oikeasti tarvehierarkia ei kykyhierarkia. Ihmisen sijoittuminen hierarkian tietylle tasolle ei johdu siitä, että ihmisellä olisi kykyjä kyseisellä tasolla, vaan että ihmisellä on tarpeita tällä tasolla. Se ei tarkemmin ajatellen edes tarkoita, että ihmisellä olisi mitään henkilökohtaisia kykyjä alemmillakaan tasoilla, vaan että ne alemman tason tarpeet vain on jollain tapaa tyydytetty (1. Fysiologiset tarpeet <-> varakas perhe, 2.Turvallisuuden tarpeet <-> turvallinen perhe/yhteiskunta/..., 3. Yhteenkuuluvuuden ja rakkauden tarpeet <-> Rakastava perhe, jne...) Elikkäs siis ihminen, jolla asiat ovat niin hyvin, että polttavimpia probleemeja elämässä ovat ns. henkiset arvot, ei kuitenkaan välttämättä omaa minkäänlaista kompetenssia pohtia, analysoida tai muutenkaan käsitellä näitä arvoja. Sitä vaan niinku kauheesti kiinnostaa ja siinäpä se, ei muuta.

Mutta mutta, tuossa kun luin tekstiäsi, niin tuli myös semmoinen juttu mieleen, että kenties kaikki monikultturisteista eivät olekaan monikultturisteja edes tarvehierarkian korkeimpien tarpeiden (itsensä toteuttaminen, moraali, ...) johdosta, vaan taustalla on astetta alemmat tarpeet (arvonannon tarpeet, muilta saatu arvostus). Pitää siis olla monikylturisti ensisijaisesti erottuakseen amiksista, junteista, rasisteista, maalaisista, kalapuikkoviiksista ja kaikista selkesti huonommista ihmisistä jotta saisi arvostusta. Monikylturistihan on aina vähän parempi ihminen. Bonuksena mokuilulla erottumisessa on vielä se, että sen maksaa yhteiskunta päinvastoin kuin taloudellisella statuksella erottumisen, josta päinvastoin joutuu maksamaan yhteiskunnalle ja joka vaatii monasti myös jotain kompetenssia. Jos munikulturistilla ei ole yhtään omaperäistä perusteltua ajatusta mokuilunsa tueksi, niin kyseessä lienee juurikin vain arvonantoa janoava hangaround.

Vielä koulutuksesta. Nyt kun Suomessa korkeakoulutetaan yhä enemmän ja enemmän ihmisiä, niin se taas tarkoittaa sitä, että yhä useampi henkisiltä kyvyiltään keskinkertainen on ah niin ylevästi korkeakoulutettu. Koulutuksessa itsessäänhän ei mitään vikaa ole, mutta paskasta ei vaan saa leivoksia edes yliopistotason koulinnalla. Arvostuksen janossaan ja keskinkertaisuudessaan ympäristöhaitaksi luokiteltavia akateemisia maailmanparantajia sen sijaan sikiää enemmän kuin suojatyöpaikat vetävät.

Edelleenkin jäi hiukan epäselväksi, joten toistan kysymyksen: Tarkoitatko "amiksilla" amk:n käynneitä ja siitä alaspäin, vai ammattikoulun käynneitä? Eli yliopisto vs. loput?

Tämä on vähän veteen piirretty viiva. En tiedä millä nimellä kutsua näitä kahta, amis ja korkeakoulutettu ovat vääriä termejä mutta en nyt muutakaan keksinyt. Itsekin olen tosiaan myös amk:ssa ja aion myös tehdä tutkintoni loppuun, mutta haluan myös yliopistoon koska amk:hon hakeutuu sen imago-ongelmien takia tietynlaista porukkaa ja tiedän että olisin loppuikäni onneton, jos en menisi eteenpäin.

Mulla nyt ei ole tähän aiheeseen oikeestaan muuta sanottavaa. Haukkukaa humanisti-snobiksi jos se päiväänne parantaa.

Pelkällä AMK-tutkinnolla ei pääse leijumaan riittävän korkealle muiden yläpuolelle nettidebaateissa.
"Itse aiheesta en tiedä muita enempää, mutta koska olen huttutaiteiden maisteri ja te alhaisia amiksia, olen luonnollisesti oikeassa."
Statusta jotkut sillä tutkintonimikkeellä tavoittelevat.
Eräs kaveri on juuri tällainen henkilö, jolle on keskeistä, että kaikki ympärillä ovat tietoisia siitä kuinka Hän on Helsingin Kauppakorkeakoulussa opiskeleva (avoimen yliopiston kautta päässyt) ja Helsingin ydinkeskustassa (vanhempien luona) asuva menestyjä. Myös ympäröiviä "amiksia" ja "huonompien yliopistojen kasvatteja" on aina hyvä sillointällöin muistuttaa selkeästi alhaisemmasta asemastaan puolileikkisästi.

On muuten hassua kun moni suomalainen tuntuu pitävän juuri suomalaisia juntteina, vaikka vanhoillisia juntteja, ja vielä pahempia sellaisia löytyy monista muistakin maista. Jotenkin tällä tavalla ajattelevat tuntuvat luulevan että kunhan vain on muualta kuin Suomesta niin ei ole juntti.

On se kyllä hassua että kaiken pahan alku ja juuri on somalit ja yliopisto. Ei vaan ymmärrä...

Eikös tämä threadi perustettu ihan muslimien haukkumista varten...? Nyt kaikki joukolla mukaan yy kaa koo!

Back
Ylös Bottom