Niistä menestystarinoista emme varmaankaan kuule, koska maltilliset muslimit jotka elävät Euroopassa sopusoinnussa täkäläisten kanssa eivät pahemmin pidä meteliä uskostaan. Mutta kyllä, eurooppalaisten käännynnäisten islam keskittyy yleensä enemmän islamin teeseihin kuin arabimaailman perinteisiin, ja tänne muuttavien uskokin tuntuu "laimentuvan". Tämä oli ainakin oma kokemukseni, että monet eivät Euroopassa ollessaan noudata omia tapojaan kovin orjallisesti ja moskeijjassakin käydään lähinnä tavan vuoksi ja tapaamassa tuttuja.
Tässä ketjussa näkyy itseasiassa koko terrorismin ja vihan siemen mitä koko ajan kylvetään.
Kylliin tekstissä näkyy se mitä tapahtuu 99,99% muslimeista. Usko ja tavat muovautuvat läsnimaiseen yhteiskuntaan sopiviksi eikä ihmeempiä ongelmia tule. Suurin osa länsimaista tehdyistä terkkori-iskuista ovat tehneet kohdemaan kansalaiset tai muuten kohdemaassa pitkään oleskelleet.
Lähtiessään kotimaastaan tai kasvaessaan kohdemaassa he eivät olle olleen ajatuksiltaan mitenkään radikaaleja tai fundamentalisteja. Usein terrorin siemen itää maahanmuuttajien lapsissa. He kokevat itsensä ulkopuoliseksi vihamielisessä ympäristössä, eristäytyvät ja hiljalleen alkaa oma usko ja vakaamus voimistua ja radikalisoitua. Usein pienessä ryhmässä jossa on muutama samassa tilanteessa oleva henkilö. He keskenään "lietsovat" toistensa ajatuksia ja mielipiteitä. Syntyy täysin itsenäinen "terroristi-solu". Solu voi toimia täysin itsenäisesti OMIEN oppejensa mukaan, tai se voi hakeutua yhteyteen esim Al qaidan kanssa.
Edelläkuvatun kaltainen kehitys oli mm. Lontoon pommi-iskujen takana.
Se on totta että islamilaisissa maissa on esim naisten ja vähemmistöjen olot ja oikeudet huomattavasti huonommat mitä länsimaissa. Ne ei välttämättä tosin ole hyvin länsimaissakaan kaikin osin. Varmasti on paljon niitä maahanmuuttajia jotka ovat vähintään ihmeissään länsimaalaisesta kulttuurista ja esim naisten käytöksestä. Eniten asiaa auttaa se, että kaikki osapuolet, niin länsimaalaiset kuin maahanmuuttajat ymmärtävät kulttuurin ja siten voidaan vältää ikävät tilanteet. Aina se ei onnistu ja jos maahanmuuttaja syyllistyy rikokseen, niin rangaistus napsahtaa siinä kuin muillekkin.
Ylkomaalaistaustaisten ja maahanmuuttajien työtilanne on suomessa surkea. Onhan joukossa laiskoja mutiaisia yms ketkä ei töitä oikein viitsikkään tehdä, niin heidät on vain jotenkin saatava siivoamaan tai jotain. Iso osa on kuitenkin sellaisia ketkä haluaa tehdä duunia ja tekevätkin sen hyvin. Osa on myös helvetin hyvin koulutettuja jo kotimaassaan ja suomessa ollessaan opiskelleet ahkerasti ja valmiitä tekemään duunia pienelläkin liskalla, mutta kun ei vaan töitä löydy.
Oli miten oli, ihmiset ja ihmisten mukana uskonnot leviää ympäri maapallon. Islamilaiset valtiot varmasti säilyvät pitkään islamilaisina ja länsimaalaiset tukeutuvat maalliseen edustukselliseen dekokratiaan. Ne maahanmuuttajat ketkä tänne haluaa muuttaa ja sopeutua meidän kulttuuriin siinämäärin kuin se on tarpeellista, niin heille kyllä on syytä tarjota siihen mahdollisuus. Ne ketkä eivät halua sopeuta niin ne voi potkia vaikka takaisin sinne mistä ovat tulleetkin.
Toinen vaihtoehto on se, että maahanmuuttajia hyljeksitään ja vieroksutaan. Silloin maaperä terrorismille on otollinen. Eikä kehitystä maahanmuuttajien ajatuksissa tapahdu esim naisten aseman suhteen. Äärimmäisenä vaarana on terrorismi, joka siis kasvaa ja itää itse kohdemaassa. Islamilainen ja länsimaalainen kulttuuri perinne ei ole vuorovaikutuksessa jolloin islamilaisissa maissa ihmisoikeudet eivät kehity ehkä niin,kuin jos oltaisiin terveessä vuorovaikutuksessa.
Sitten lopuksi: On helponpaa jos ymmrätää miksi joku toimii niin kuin toimii. Ei se tarkoita sitä, että se pitäisi hyväksyä.

, mutta pakko kommentoida sen verran, että minun mielestäni Kyllillä on ihan fiksua tekstiä ja olen samaa mieltä. Olen kotoisin pikkukaupungista, missä ei ole juuri ollenkaan ulkomaalaisia (paitsi korisjenkkejä) ja rasismin kukka kukkii skinijengien muodossa(joiden kanssa olen valitettavasti joskus liikkunut). Sieltä muutin toiselle paikkakunnalle ja menin kansainväliseen kouluun, missä ei juuri muita olekaan kuin ulkomaalaisia. Väittäisin, että olen kulttuuriseikkaillut jos jonkinlaisessa seurassa ja näiden kokemusten perusteella voin sanoa Kyllin olevan mielestäni oikeassa ja että esim. muslimien sopeutumisvaikeuksia miettiessä on hyvä ottaa huomioon myös ympäristön vaikutus. Olen myös sitä mieltä, että se kirottu monikulttuurisuus on vain tehnyt elämästäni paremman ja maailmankatsomuksestani monipuolisemman.