Maahanmuutto

Meta title: 💥 Maahanmuutto – yksi aikamme kuumimmista yhteiskuntakysymyksistä ilman silkkihansikkaita, mutta faktoihin nojaten

Meta description: Keskustelua maahanmuutosta, integraatiosta, talous- ja turvallisuusnäkökulmista – näkemyksiä ja kokemuksia laidasta laitaan asialinjalla.

Toiset ne on vissiin joko sokeita, tahallaan erimieltä, nauraa pilottitakki päällä kotikoneella ja provoaa, tai sitten ei näe eikä halua nähdä mitään realistista koskien pakolaisia.

En jaksa ainakaan käydä asiasta täällä tappelemaan, yhtään somalia ei ole suomesta karkoitettu vielä mun kirjoitusten takia.

Haaveilla aina saa, mutta ois kyllä tosi ihanaa joskus jos sattuu lapsia tulemaan hankituksi, kasvattaa ne sellaisessa ympäristössä missä mä olen itsekin kasvanut, valkoisessa suomessa, ekan kerran oon mustaihoisen ihmisen nähny luonnossa noin 12vuotiaana! mikä on hieno asia. Haluan kyllä että tulevan polvenkin edustajat sitten vuosien päästä aikanaan jakaa samat perusarvot kuin me, ja minä, ja mä en todellakaan aio katella sitä että nuorille tuputetaan suvaitsevaisuutta, oon aiemminki sanonu, että jos mulle lapsia tulee, niiltä kiellän osallistumisen suvaitsevaisuuskasvatukseen koulussa tai muualla. Jos lapsia saan, niin niistä ei tule mitään viherpipertäjä-afrikkaihmisiä. niistä pitää kasvattaa aivan yhtä isänmaallisia kuin itse olen. Mikään ei ole niin surullista ku nuoret tytöt ulkomaalasten panopuina, tai miehet, jotka hakee thaikuista naisia. ei ymmärrä, ennemmin ite vaikka antaisin kastroida itseni ku pariutuisin ei-vaalean ei-eurooppalaisen kanssa. En vaa tajua miehiä joilla on jotaa aasia-afrikkatuliaisia itsellä.

Islanti on menetetty. Korkeiilla saarilla ei ole sosiaaliturvaa. Turvalisen valkoisille siis...

Onko mitään jäljellä? Ollaanko menetetty koko ylväs Pohjoinen rikastuttajille jo?

Norjan pohjoisimmat alueet? Jos sinne muuttas.

Haaveilla aina saa, mutta ois kyllä tosi ihanaa joskus jos sattuu lapsia tulemaan hankituksi, kasvattaa ne sellaisessa ympäristössä missä mä olen itsekin kasvanut, valkoisessa suomessa, ekan kerran oon mustaihoisen ihmisen nähny luonnossa noin 12vuotiaana!

Haaveeksi se myös jää, peli on menetetty jo aikaa sitten. Meidän lapsien tulevaisuus ei ole yhtään samanlainen kun meidän lapsuus oli. Jos täällä ylipäätään lapsensa haluaa kasvattaa siinä vaiheessa.

Toiset ne on vissiin joko sokeita, tahallaan erimieltä, nauraa pilottitakki päällä kotikoneella ja provoaa, tai sitten ei näe eikä halua nähdä mitään realistista koskien pakolaisia.

En jaksa ainakaan käydä asiasta täällä tappelemaan, yhtään somalia ei ole suomesta karkoitettu vielä mun kirjoitusten takia.

Haaveilla aina saa, mutta ois kyllä tosi ihanaa joskus jos sattuu lapsia tulemaan hankituksi, kasvattaa ne sellaisessa ympäristössä missä mä olen itsekin kasvanut, valkoisessa suomessa, ekan kerran oon mustaihoisen ihmisen nähny luonnossa noin 12vuotiaana! mikä on hieno asia. Haluan kyllä että tulevan polvenkin edustajat sitten vuosien päästä aikanaan jakaa samat perusarvot kuin me, ja minä, ja mä en todellakaan aio katella sitä että nuorille tuputetaan suvaitsevaisuutta, oon aiemminki sanonu, että jos mulle lapsia tulee, niiltä kiellän osallistumisen suvaitsevaisuuskasvatukseen koulussa tai muualla. Jos lapsia saan, niin niistä ei tule mitään viherpipertäjä-afrikkaihmisiä. niistä pitää kasvattaa aivan yhtä isänmaallisia kuin itse olen. Mikään ei ole niin surullista ku nuoret tytöt ulkomaalasten panopuina, tai miehet, jotka hakee thaikuista naisia. ei ymmärrä, ennemmin ite vaikka antaisin kastroida itseni ku pariutuisin ei-vaalean ei-eurooppalaisen kanssa. En vaa tajua miehiä joilla on jotaa aasia-afrikkatuliaisia itsellä.
Ilmankos kuusaalaiset on niin suvaitsevaisia.

Miksi kukaan tietentahtoen hakeutuisi asumaan huonolle ja köyhälle alueelle? Meinaatko, että joku nauttii slummissa asuskelusta ja ei valitsisi parempaa aluetta, jos siihen tarjoutuisi tilaisuus? Eikai maahanmuuttajiakaan kiinnosta asua missään maakuopassa vain, jotta saisi asustella "maanmiestensä" keskellä rikollisuuden ja köyhyyden riivaamassa helvetissä?
Samanlaiset toiveet heillä on elämänsä ja hyvinvointinsa suhteen kuin meilläkin.

Itse asiassa en ole tästä aivan varma. Oletetaan, että voit tehdä valinnan a) huonompi elintaso ystäviesi ja läheisten ihmisten kanssa alueella, jossa asuu ihmisiä samasta kulttuuripiiristä b) parempi elintaso täysin vieraassa, eri kulttuuripiiristä tulevien ihmisten kanssa.

Minä en voi omalta kohdaltani täysin varmasti sanoa että valitsisin b:n, enkä usko että sinäkään Kaapeli voit sanoa samaa tietyn suunnan mamuista.

Tästä puhuttiin jo ummet ja lammet muutama sivu takaperin, mutta kerrataanpa.
Maahanmuuttajat hakeutuvat pääosin kaupungin vuokra-asuntoihin sekä muihin tuettuihin asumismuotoihin, kuten muutkin pienituloiset. Slummeja syntyy niiden asukkaiden alkuperästä riippumatta, kun kokonaisia alueita täytyy pelkistä kaupungin vuokra-asunnoista ja muista höskistä.

Alusta olen samaa mieltä. Tuo loppu vaan ei mene noin. Esim. Suomessa on ollut köyhyyttä perinteisesti vaikka kuinka paljon. Siitä huolimatta Suomeen ei ole päässyt syntymään alueita, joita voitaisiin edes vitsinä kutsua slummeiksi. En tosin pidä Malmön tiettyjä esikaupunkialueitakaan slummeina, mutta niissä paikoissa esim. rikollisuus on aivan toista luokkaa kuin mitä Suomessa on ikinä ollut.

Jotta slummiutuminen vältettäisiin, on panostettava kaupunkisuunnitteluun ja hajautettava näitä kuntien vuokra-asuntoja ja muita tuettuja asumismuotoja "parempiinkin piireihin" sekä pidettävä ne hyvässä kuosissa. Jos näin ei tehdä, niin kurjuus pääsee tiivistymään tiettyihin ongelma-alueisiin ja syntyy kaikenlaisia murjuja ja hökkelikyliä.
Eli köyhiä ei pidä ajaa "pois silmistä" jonnekin korpeen asumaan legotaloissa keskenään.
Yhteiskunnan eriarvoistumisen haasteita on juuri tämä kuinka ihmiset jakautuvat köyhiin ja varakkaisiin asuinalueita myöten ja sitä pitäisi pyrkiä lieventämään.

Jaahas, pilkotaas vähän. Ensinnäkin

- Mitä tarkoittaa kaupunkisuunnittelu? Tarkoittaako se muutakin kuin vuokra-asuntojen hajauttamista?

- 'Parempiin piireihin'? Tarkoittaako tämä sitä, että esim. Westendin hienostoalueelle on alettava rakentaa massiivisia kerrostalokomplekseja, joihin mamut plus muut köyhät voivat muuttaa asumaan? Jos ei, niin mitä tämä tarkoittaa käytännössä?

- 'Pidettävä hyvässä kuosissa'. Luuletko tosiaan että esim. Ruotsissa ei olla tätä yritetty? Kerronpas mitä kunnossa pitäminen käytännössä tarkoittaa:

Kämpässä on paistettu kananmuna liedellä (siis ilman paistinpannua). Liesi on pilalla. Kaupunki kustantaa uuden lieden ja paistinpannun. Vähän aikaa menee niin on sama tilanne. Paistinpannu on pilalla, koska sitä ei ole osattu käyttää ja liedellä on paistettu jotain muuta. Liesi on pilalla. Saman taloyhtiön toisessa kämpässä lattialla on poltettu nuotiota. Lattia on pilalla. Samassa kaupunginosassa on poltettu koulun roskis. Koulu yrittiin polttaa muttei onnistunut. Bussipysäkkejä tuhotaan säännöllisin väliajoin. Tämä kierros pyörii ja pyörii. Kaikkea yritetään pitää kunnossa mutta työtä on aivan liian paljon eikä resurssit riitä siihen mitenkään. Tämän lisäksi työ on vaarallista uhkailevien nuorisojengien takia.

Ongelma on siis se, että vaikka tekisit mitä, niin tilanne ei muutu kuin huonommaksi. Ja nämä tietyn suunnan mamut tekevät sen aivan itse. On aivan naurettavaa väittää, että esim. suomalaiset maahanmuuttajat olisivat aiheuttaneet tullessaan samanlaisia ongelmia kuin mitä Afrikasta ja muslimimaista tulleet ovat aiheuttaneet. Puhutaan aivan eri suuruusluokan ongelmista.

Niin ja mitenkö tämä liittyyn Suomeen? Siten, että Ruotsin ja Ranskan tie on oleva Suomen tie, mikäli emme todella tarkasti valitse mistä otamme maahanmuuttajia. Ei ole olemassa mitään todellisia syitä miksi asia olisi toisin, IMHO.

Edit: Itse asiassa mestari sanoo tuon saman asian paremmin kuin minä. Ranskan 'nuoriso' nimenomaan vihaa infrastruktuuria, jota Kaapeli olisi rakentamassa lisää.
http://www.uutiskynnys.fi/mielipide/2007/miten-miellyttaa-nuorisoa

Huomaa kyllä kuinka todellisuudesta irtautunut kaapeli on. Että rakennetaan vartavasten kallille asuinalueille HALPOJA vuokra-asuntoja, että ressukat eivät ghettoudu? Eli siis jos sielä on vaikka yksityisiä vuokra-asuntoja, sanotaan että 50 neliöinen maksaa sen 1000€/kk, niin kaupunki rakentaa viereen massiivisen vuokratalon jossa 50 neliöinen asunto maksaa 450€/kk? Olisiko nämä vuokra-asunnot ainoastaan maahanmuuttajien käytössä? Mitä luulet, että tämä tekisi alueen muiden asuntojen vuokrille ja hinnoille? Huoh mitä tuubaa.

Mainitsit, että jos ei kalliiden asuntojen ostajat siitä tykkäisi, niin voisivat muuttaa korpeen. Eli mielestäsi ihmisillä ei pidä olla mahdollisuutta vaikuttaa minkälaisella alueella asuu, vaan pitää muuttaa korpeen jos ei kelpaa? Minkähän takia luulet, että ihmiset eivät halua asua rikastajien naapurissa? Rasismia? Vai olisikohan alentunut turvallisuus, häiriöt, rikoksien määrien nousu ja yleinen rauhattomuus syynä? Kyllä se vaan niin on _poikkeuksetta_, että jos sitä rahaa on, niin ihminen kyllä valitsee alueen jossa on rauhallista asua, ja jossa tietää olevan samanlaisia ihmisiä samanlaisilla arvoilla kuin itse. Sinun mielestäsi varmaan tätä mahdollisuutta ei pitäisi olla, koska monikulttuurisuus on niin kiva ja ihq asia, että kaikkien on PAKKO siitä päästä nauttimaan, tai muuttaa korpeen.

Kaapeli sais ihan itte muuttaa sinne maahanmuuttajien sekaan, opettele vielä arabiaa ja somalia, hommaa huntu päähän ja rupea muslimiksi;)

Ei tartte meitä muita koskevia päätöksiä kannattaa! Vai onko liian hapokasta seuraa ne mustat ja muslimit?

Kaapeli sais ihan itte muuttaa sinne maahanmuuttajien sekaan, opettele vielä arabiaa ja somalia, hommaa huntu päähän ja rupea muslimiksi;)

Minähän asun maahanmuuttajien keskellä. Tässä kaupunginosassa asuu huomattavasti keskivertoa enemmän maahanmuuttajia.
Ihan turvallisin mielin täällä saa kuitenkin elellä.

Ja ihan suomeksi nuo ovat osanneet minua puhutella, kun on ollut jotain asiaa.

Vai onko liian hapokasta seuraa ne mustat ja muslimit?

Ei ollenkaan. Vaihtaisin esimerkiksi paikalliset venäläiset, virolaiset ja mannet "mustiin ja muslimeihin". Mainitut ryhmät nimittäin aiheuttavat täällä alueellani moninverroin enemmän harmia liittyen lähinnä alkoholista seuraavaan häiriökäyttäytymiseen ja rikollisuuteen. Ja nämä ovat _henkilökohtaisia kokemuksiani_ oman elinympäristöni tilasta.
Mutta tosiaan eihän niitä lasketa, kun kyseessä ovat valkoihoiset tekijät. Maahanmuuttajahan on aina vain "musta tai muslimi".

Mainitsit, että jos ei kalliiden asuntojen ostajat siitä tykkäisi, niin voisivat muuttaa korpeen. Eli mielestäsi ihmisillä ei pidä olla mahdollisuutta vaikuttaa minkälaisella alueella asuu, vaan pitää muuttaa korpeen jos ei kelpaa?
Tässähän on se hieno puoli, että kun näin tehtäisiin, niin korpeen muodostuisi pian kalliita asuinalueita. Näihin sitten kaapeliajattelun mukaisesti pitäisi rakentaa halpoja kaupungin vuora-asuntoja, joihin asutettaisiin mamuja. Ja taas alueen asuntojen hinnat romahtaisivat ja alkuperäisten asukkaiden käskettäisiin muuttaa uuteen korpeen.:dance:

Tässähän on se hieno puoli, että kun näin tehtäisiin, niin korpeen muodostuisi pian kalliita asuinalueita. Näihin sitten kaapeliajattelun mukaisesti pitäisi rakentaa halpoja kaupungin vuora-asuntoja, joihin asutettaisiin mamuja. Ja taas alueen asuntojen hinnat romahtaisivat ja alkuperäisten asukkaiden käskettäisiin muuttaa uuteen korpeen.:dance:

Näinhän se kaapelin logiikalla menee. Kenellekään ei pitäisi olla oikeutta olla NAUTTIMATTA monikulttuurisuuden ihmeistä, koska se on oikeasti kivaa ja ihquu ja kun siihen tutustuu niin alkaa tykkäämään, kuten lukuisat esimerkit white flightistä osoittavat!

Nimittäin kumpikohan tulee halvemmaksi yhteiskunnalle: kunnollisen asumisen tarjoaminen vähempiosaisillekin vai kaikki ne sosiaaliset ongelmat, joita seuraa syrjäytymisestä ja slummiutumisesta, kun ongelmat sysätään hökkelikyliin? ... Kyllä me tänne paskat oltavat saadaan aikaisiksi ihan kotimaisinkin voimin, kun päätetään ettei ole meidän ongelma, jos joillakin ei ole varaa asua ihmisasumukseksi kelpaavissa kotteroissa sivistyksen parissa.
Mitenkä paksusta rautalangasta sulle pitää vääntää, että ymmärrät? Mamut hakeutuu omiensa joukkoon eli "slummiutuvat" ihan omasta tahdostaan, vaikka miten hajasijoitat niitä niin ne hakeutuu omiensa pariin. Niin ja näytä mulle suomalainen hökkelikyläslummi? :curs: Sä vaan et halua edes yrittää ymmärtää realiteetteja :(

Se on totta, ettei Suomessa oikeastaan missään vielä ole slummeja, johtuen suht pienestä afrikkalais-/muslimipopulaatiosta. Mutta miksi ihmeessä se siihen pitäisi viedä?
Tuon populaation lisääntyminen aiheuttaa takuu varmasti slummiutumista. Siihen ei auta kotouttamistoimet tai muut maailmanhalaamistoimet, vaikka kuinka haluaisi kaikkia rakastaa. Tämä on tosiaan nähty joka puolella Eurooppaa. Jostain syystä joiltain löytyy uskoa, että me onnistuisimme siinä missä kaikki muut ovat epäonnistuneet.
Siinä vaiheessa ei ole Kaapelillakaan enää kivaa asua siellä. Ellei jostain syystä rakasta esim. Rosengård-meininkiä.

No älä nyt. Hänellähän oli loistava ratkaisu tähän slummien syntymiseen. Aika koomista, kun ajattelee, että hän itse sanoi pari sivua sitten kriitikoiden parannusehdotuksia minuutissa tehdyiksi älynväläyksiksi. Taitaa puuttua omien mielipiteiden arviointikyky tyystin..

Huomaa kyllä kuinka todellisuudesta irtautunut kaapeli on. Että rakennetaan vartavasten kallille asuinalueille HALPOJA vuokra-asuntoja, että ressukat eivät ghettoudu? Eli siis jos sielä on vaikka yksityisiä vuokra-asuntoja, sanotaan että 50 neliöinen maksaa sen 1000€/kk, niin kaupunki rakentaa viereen massiivisen vuokratalon jossa 50 neliöinen asunto maksaa 450€/kk? Olisiko nämä vuokra-asunnot ainoastaan maahanmuuttajien käytössä? Mitä luulet, että tämä tekisi alueen muiden asuntojen vuokrille ja hinnoille? Huoh mitä tuubaa.

Todellisuudesta irtautunut? :)
Näinhän on tähänkin asti toimittu eli kunnallisia vuokra-asuntoja on pyritty hajauttamaan ja vähävaraisten asumista tukemaan erilaisin rahoitusratkaisuin ja tuetulla asuntotuotannolla.
Ja ne tuetut asunnot on ripoteltu vapaiden markkinoiden rahoilla rakennettujen omistusasuntojen sekaan pääosin, ettei suurempia "köyhäinalueita" ole päässyt syntymään. Tämä on se avaintekijä ettei yhteiskuntaluokkia ole pyritty eristämään toisistaan.

Menet vaikka Helsingin (tai minkätahansa kaupungin) ydinkeskustaan, niin jopa sieltä löytyy kaupungin vuokra-asuntoja, joista varmasti saisi merkittävästi paremman hinnan jos köyhäinlisto potkittaisiin pellolle ja kämpät laitettaisiin jakoon vapain markkinahinnoin.

Ymmärrätkö, että tämä on nykyistä olemassaolevaa asuntopolitiikkaa? Ollut jo sitten viimesotiemme. Ei mitään teorioita tai ehdotuksia.

Olisiko nämä vuokra-asunnot ainoastaan maahanmuuttajien käytössä? Mitä luulet, että tämä tekisi alueen muiden asuntojen vuokrille ja hinnoille? Huoh mitä tuubaa.

Kaupungin vuokra-asuntoja tai muita tuettuja asumusmuotoja saa hakea kukatahansa. Etusijalla ovat vähätuloiset, asunnottomat ja perheelliset luonnollisesti. Eli sosiaalisin perustein tarpeen mukaan.

Siis toistan: olethan tietoinen, että kunnilla on ollut olemassa näitä edullisia vuokra-asuntoja ja iät ja ajat?
Onko termi ARAVA-asuminen tuttu, jonka rahoituksella näitä edullisia opiskelija-, vuokra- ja asumisoikeusasuntoja on rakennettu jo 60 vuotta ja lähes puolet Suomen asuntokannasta tuolta ajalta on sen peruja?

Mitenkä paksusta rautalangasta sulle pitää vääntää, että ymmärrät? Mamut hakeutuu omiensa joukkoon eli "slummiutuvat" ihan omasta tahdostaan, vaikka miten hajasijoitat niitä niin ne hakeutuu omiensa pariin.

Slummeja on maahanmuuttajista riippumatta, jos maassa vallitsee köyhyyttä tai suurta eriarvoisuutta.
Menet mihintahansa suurempaan länsimaahan tai kolmannen maailman maahan, niin siellä on slummeja, jotka muodostuvat suurimmaltaosin ihan paikallisista ihmisistä.
Ei tarvitse itänaapuria kauempaa hakea slummeja, joilla ei ole mitään tekemistä maahanmuuton kanssa.

Niin ja näytä mulle suomalainen hökkelikyläslummi? :curs: Sä vaan et halua edes yrittää ymmärtää realiteetteja :(

Juurihan minä olen tässä toitottanut, että Suomessa on fiksulla sosiaali- ja asuntopolitiikalla vältetty slummiutuminen ja eriarvoistuminen.

No älä nyt. Hänellähän oli loistava ratkaisu tähän slummien syntymiseen. Aika koomista, kun ajattelee, että hän itse sanoi pari sivua sitten kriitikoiden parannusehdotuksia minuutissa tehdyiksi älynväläyksiksi. Taitaa puuttua omien mielipiteiden arviointikyky tyystin..

Minulla sentäs on ylipäätään rakentavia ehdotuksia. Kokeilisit sinäkin joskus pelkän valivalin ja pirujen maalailun sijasta.

Millä saarilla?

Heh, siis Huippuvuorilla. :D

http://fi.wikipedia.org/wiki/Huippuvuoret

Huippuvuorilla asuu 2 800 ihmistä, joista kuusikymmentä prosenttia on norjalaisia ja neljäkymmentä prosenttia venäläisiä ja ukrainalaisia. Saarilla ei asu lainkaan vanhuksia tai vammaisia, eikä yhtään työtöntä.

huippuvuoret.jpg

Mä itseasiassa haluaisin kokeilla siellä huippuvuorilla asumista..;) Siin on sellasta rajaseutumeininkiä.. Harmi vaan että siellä ei taida pahemmin asua naisia, sinne pitäis viiä oma.. Pitääki seuraavaks ku seurustelee ehottaa että kulta, muutetaako huippuvuorille metsästämään jääkarhuja, syömään hylkeitä, ja mentäis yhessä töihin kaivokseen :haart:
Ajeltais kiväärit selässä moottorikelkoilla :haart:.. Oiku romanttisen kuulosta jo etukätee:haart:

Kaikki pakolaiset norjasta voitais iha hyvin pakottaa sinne, tai takasi afrikkaan, suomessakin niitä voitaisiin asuttaa tietyömaille lappiin. Tajuais varmaa sanomattaki että mitä tässä tilanteessa tulisi tehdä

Back
Ylös Bottom